«ایران» از احداث دومین خط قطارهای تندرو در کشور گزارش میدهد
راهاندازی قطار سریعالسیر تهران- مشهد با مشارکت چینیها
قطار تندرو تهران- مشهد با طراحی سیر 320 کیلومتر در ساعت بخشی از برنامه تحول بخش حملونقل است
گروه اقتصادی/ قطار سریع السیر
تهران - مشهد در دستور کاردولت قرار دارد. براساس برنامه تحولی بخش حمل و نقل، 20 میلیارد دلار منابع برای توسعه زیرساختهای این بخش تا 1404 از سوی دولت در نظر گرفته شده است. این منابع خارج از بودجه و بهصورت سرمایهگذاری داخلی، خارجی، فاینانس و مشارکتی تأمین میشود. توسعه بخش ریلی در تحول بخش حملونقل بهصورت ویژه دیده شده است. راهاندازی قطار سریعالسیر تهران- مشهد یکی از اهداف توسعه حملونقل ریلی است. با توجه به چشمانداز افزایش مسافران مشهد به 14 میلیون مسافر در سال، قطار سریعالسیر تهران- مشهد راهاندازی میشود.
پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران در دولت دهم به تصویب رسید، اما با گذشت بیش از یک دهه از آن، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده و پروژه در دولت قبل متوقف شد. قطار سریع السیر تهران- مشهد بخشی از برنامه قطار برقی تهران- قم- اصفهان است که یک شاخه از آن به سمت مشهد و به طول تقریباً 800 کیلومتر باید احداث می شد. بر این اساس قطار از تهران 3 ساعته به مشهد میرسید. در دولت قبل اعلام شد که این پروژه با مشارکت ژاپن اجرا میشود و حتی صحبت هایی از قرارداد اولیه شده بود اما به سرانجام نرسید. مدیرعامل راهآهن ، سال 98، از توقیف پروژه ریلی تندرو تهران- مشهد خبر داد چون به گفته او« هنوز ضمانتنامههای مورد نیاز برای اجرای این پروژه صادر نشده است.» توقف دو پروژه قطار تندرو تهران- اصفهان و تهران-مشهد در دولت قبل در حالی بود که این پروژهها دارای اولویت در تکمیل زیرساختهای حملونقل بود. تابستان امسال دولت از ساخت قطار برقی تهران-اصفهان با مشارکت چین خبر داد. اکنون نیز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از راهاندازی قطار سریعالسیر تهران -مشهد خبر داده است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهاندازی قطار تندرو تهران-مشهد با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان برای تسریع رسیدگی به این پروژه از آغاز مطالعات این پروژه و مکانیابی برای ساخت شهرک فرودگاهی خبر داد.
قاسمی گفت:موضوع ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شد ظرف دو ماه آینده گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود. وزیر راه و شهرسازی گفت: طی مذاکرات و تفاهم انجام شده، قرار است چینیها، مطالعه اولیه برای راهاندازی قطار سریعالسیر مشهد – تهران با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را ظرف ۲ ماه آینده انجام دهند.
وی گفت: راهاندازی قطار سریعالسیر مشهد – تهران مورد تأکید مقامات ارشد نظام بوده و طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبهای در این زمینه دادهاند، لذا این طرح در اولویت طرحهای ریلی کشور قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حملونقل ریلی میتواند تحول عظیمی در حملونقل کشور ایجاد کند، گفت: امروز سیستم حملونقل ریلی بهدلیل عمر طولانی ناوگان از سرعت پایینی برخوردار است که نوسازی آن باید بهصورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
قاسمی ادامه داد: ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور وجود دارد اما عدم اتصال بخش زیادی از این مسیرها به یکدیگر سبب شده نتوانیم از ظرفیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ هزار کامیون حمل بار در کشور مشغول فعالیت است، گفت: از این میزان ۱۶۰ هزار کامیون عمر بالای ۳۰ سال دارد که سالانه سوخت مازاد قابل توجهی استفاده میکنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار است تغییرات جدی در حوزه حملونقل کشور انجام گیرد اظهار کرد: کشور چین در حوزه ساخت قطار سریعالسیر رتبه نخست دنیا را دارد و هم اینک ۳۶ هزار کیلومتر قطار سریعالسیر در چین ساخته شده است.
با احداث این خط ریلی و احداث خطوط سریعالسیر دیگر مانند قطار برقی تهران-اصفهان، تهران-تبریز و اصفهان-شیراز، تکمیل و افزایش کارآیی شبکه ریلی در سطح ملی منافع متعددی نصیب کشور خواهد کرد. کاهش زمان سیر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی محیط زیست و جابهجایی تعداد زیادی مسافر در هر سیر قطار، از مزیت قطارهای سریعالسیر است. همچنین قطارهای باری با ظرفیت حمل 10 میلیون تن بار در سال در این محور فعال شده و ارتقا مییابند. به گفته کارشناسان بخش حملونقل، با توجه به حجم کثیر ترددهای باری و مسافری در مسیر تهران- مشهد بویژه زائرانی که از این مسیر استفاده میکنند، نیاز است که سرعت نقل و انتقال و همچنین ظرفیت این مسیر افزایش پیدا کند؛ برای همین منظور چند سال است که هدفگذاری برقی شدن خط آهن مشهد- تهران در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است تا مقدمات اجرای آن فراهم شود، هنوز جزئیات بیشتری از نحوه مشارکت چین در اجرای قطار برقی تهران -مشهد اعلام نشده است. اما بر اساس این گزارش، با توجه به توانایی شرکت های داخلی، احتمالاً شرکت های پیشرو داخلی در اجرای قطار برقی تهران-مشهد فعالیت خواهند داشت همانطور که در پروژه قطار برقی تهران-اصفهان با سرمایهگذاری چین، قرارگاه خاتم پیمانکار اجرای پروژه است.
با توجه به برنامهریزی افزایش مسافران مشهد به 14 میلیون مسافر در سال، علاوهبر راهاندازی قطار سریعالسیر، ساخت فرودگاه جدید مورد نظر متولیان بخش حملونقل است. بر این اساس مطالعات ساخت فرودگاه جدید مشهد آغاز شده و فرودگاه مشهد به شهر جدید فرودگاهی منتقل خواهد شد.
مکانیابی ساخت شهرک فرودگاهی مشهد
در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه شهرک فرودگاهی بهعنوان دومین پروژه سطح ملی در مشهد گفت: مطالعات اولیه و مکانیابی برای ساخت شهرک فرودگاهی مشهد صورت گرفته است و در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.
قاسمی گفت: راههای مواصلاتی به استان خراسان رضوی و شهر مشهد بهصورت جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع حملونقل هوایی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان پروازهای ورودی و خروجی شهر مشهد کم نیست، اما کافی نیز به نظر نمیرسد.
وی ادامه داد: در خصوص حملونقل هوایی کل سیستم هوایی کشور باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ ما در چند ماه گذشته توانستیم در خصوص حملونقل مسافران حج و اربعین عملکرد قابل قبولی از خود برجای بگذاریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
افزایش تعاملات دوجانبه حملونقلی بین ایران و بلاروس با اولویت ترانزیت
گروه اقتصادی / معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با هیأت حملونقلی بلاروس در تهران به منظور افزایش تعاملات حملونقلی فیمابین بویژه تسهیل در ترانزیت کالای بین دو کشور عنوان کرد: در دنیا ایران به عنوان چهارراه ترانزیت مطرح است.
شهریار افندیزاده اظهار کرد: بحث عمده ما در حملونقل در خصوص ترانزیت کالاست و تمامی کشورهایی که در مسیر کریدور
شمال - جنوب قرار دارند سعی میکنند بار ترانزیت را از کشور خود عبور دهند. موضوع اصلی ایران با کشور بلاروس نیز استفاده بهینه از کریدور
شمال - جنوب با عبور کالا و بار از دو کشور و توسعه حمل ونقل جادهای، ریلی و ترکیبی بین دو طرف است.
وی ادامه داد: علاوه بر تفاهمنامههای دوجانبه فیمابین، یک تفاهمنامه هم با جمهوری آذربایجان، روسیه و بلاروس در جهت توسعه ترانزیتی موجود است و طبیعی است هر تکنولوژی و ابزاری که بتواند به توسعه ترانزیت کمک کند مورد توجه کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
افندیزاده خاطر نشان کرد: همانطور که میدانید ایران از امکانات خوبی در کریدور شمال به جنوب برخوردار است و در کریدور شرقی- غربی نیز همانند کریدور شمالی- جنوبی زیرساختهای حملونقلی کشور مناسب است.
وی در ادامه گفت: در چند سال اخیر کشور ایران تلاش کرده ظرفیتهای ترانزیتی خود را گسترش دهد و بنادر شمالی و جنوبی ایران در حال توسعه هستند به طوریکه ظرفیت بنادر ایران در شمال و جنوب، ۲۷۰ میلیون تن در سال است و آمادگی برای سرمایهگذاری کشورهای دیگر در ایران فراهم شده است و ایجاد مراکز لجستیک میتواند در توسعه بنادر کمک کند.
افندیزاده اظهار کرد: ایران دارای حدود ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال بهرهبرداری است و ۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در حال احداث نیز در کشور وجود دارد این در حالی است که ۶۰ هزار کیلومتر راههای اصلی جادهای در کشور وجود دارد که باعث دسترسی مناسب ایران برای اتصال به سمت آبهای آزاد جهان شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در دو هفته گذشته ایران با کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و آذربایجان اجلاسی را در تهران برگزار کرد که هدف نهایی این کشورها ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال از کریدور شمال - جنوب قرار گرفت و این هدف سرمایهگذاری در بنادر و مسیرهای ریلی ایران را مثبت ارزیابی میکند.
وی ادامه داد: از آنجایی که کشور بلاروس در زمینه ساخت ماشینآلات راهداری و راهسازی از تکنولوژی بالایی برخوردار است میتوان در زمینههای علمی - فناوری همکاریهای مثبت و سازندهای بین دو کشور برقرار کرد.
افندیزاده توضیح داد: دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینههای مختلف اقتصادی و توسعه زیرساختهای حملونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورهای منطقه هدفگذاری کرده است و آمادگی کامل جهت همکاری با کشور بلاروس در همه زمینههای حملونقلی و ترانزیت را دارد.
مهمترین برنامه تکمیل زیرساختها برای رشد ترانزیت در حال حاضر ساخت راهآهن رشت-آستارا است که ایران در نظر دارد آن را با مشارکت روسیه اجرا کند. این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمینهای کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است. ۲۰ هزار میلیارد تومان برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تأمین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده شود و با 2 هزار میلیارد تومان هزینه تملک اراضی، مجموع هزینههای این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان میشود.
در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایهگذاری و احداث این پروژه اعلام آمادگی کرده است. در کنار استفاده از منابع خارجی، پیگیریهایی برای تأمین اعتبار از منابع داخل کشور در حال انجام است.
نحوه همکاری روسیه در پروژه راه آهن رشت-آستارا وام دولتی، سرمایهگذاری مشترک یا فاینانس است. راهآهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل میکند و میتواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت این خط ریلی گفت: پیشبینی میشود با توجه به اینکه مسیر رشت- آستارا بهترین کریدور حملونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند. بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حملونقل بینالمللی است و هم حمل بینالمللی کالا را متحول میکند و هم میتواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند. با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راهآهن، معطل روسیه نمیمانیم و همزمان در حال پیگیری تأمین اعتبار از سایر منابع هستیم.
راه آهن رشت- آستارا مهمترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
اعطای سند به املاک تصرفی با اولویت حاشیه شهرها
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد: آییننامه اجرایی بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه سال جاری برای اعطای سند به املاک تصرفی از سوی دولت ابلاغ شد.
محمد آیینی اظهار داشت: آییننامه اجرایی بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه سال جاری برای اعطای سند به املاک تصرفی با اولویت سکونتگاههای غیر رسمی یا همان حاشیه شهرها از سوی دولت ابلاغ شد.
معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اظهار داشت: ایران برای شتاب بخشی در ساخت واحدهای فرسوده و ناپایدار شورای عالی شهرسازی و معماری بستههای تشویقی برای ساخت این واحدهای مسکونی را ابلاغ کرد.
آیینی افزود: برای شتاب بخشی در ساخت واحدهای فرسوده و ناپایدار بستههای جامع تشویقی شامل تخفیف 50 درصد تا صد درصد رایگان و همچنین در صدور پروانه با کمتر از یک ماه است.
وی گفت: برای بافتهای فرسوده و ناپایدار تسهیلات بانکی همانند نهضت ملی مسکن بدون رعایت شرایط 4 گانه مبلغ 400 میلیون تومان وام اعطا میشود که 150 میلیون تومان بدون بهره است.
معاون وزیر راه و شهرسازی از پرداخت وام ۶۰۰ میلیون تومانی برای احیای بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) خبر داد و بستههای جامع تشویقی برای نوسازی این بافتها را تشریح کرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: املاک فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع) هم بجز دریافت 400 میلیون تومان، مبلغ 200 میلیون تومان هم تسهیلات مازاد با نرخ 12 درصد بهره میبرند.
آیینی گفت: از سیاستهای تشویقی دیگر یک یا دو طبقه تراکم برای افرادی که معبر باز کنند، تسهیلات برای ایجاد کاربریهای غیر مسکونی و تسهیلات در حوزه پارکینگها برای جلب مشارکت بخش خصوصی در بافتهای فرسوده از شورای عالی شهرسازی و معماری به استانداران ابلاغ شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۱۰ هزار واحد ناپایدار در بافتهای فرسوده سراسر کشور در دست نوسازی قرار دارد از معرفی بیش از ۶۹ هزار واحد برای دریافت تسهیلات خبر داد.
۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده، بافت تاریخی و بافت حاشیهای (سکونتگاه غیررسمی) در کشور وجود دارد که ۲۳ درصد سطح شهرها را دربر میگیرد که یک سوم جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند. حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در این محلات وجود دارد که فاقد هرگونه سازه هستند و حدود ۱۰ میلیون نفر در این بافتهای فرسوده به طور مستقیم در معرض خطر جانی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و زلزله قرار دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تسریع در مقاومسازی و نوسازی این ابنیه با رعایت مقررات ملی ساختمان میتواند اقدامی شاخص محسوب شود، از ابتدای دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه جدی بوده و حفظ جان انسانها به عنوان وظیفه قانونی و شرعی ما در اولویت فعالیتهای شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است و با تغییر رویکرد شرکت به توسعه اقدامات در مدیریت نوسازی واحدهای فرسوده، تلاش شده است با تعریف بستههای تشویقی مؤثر سرعت نوسازی واحدهای مسکونی لرزان و ناپایدار شتاب بیشتری به خود گیرد.
رئیس سازمان هواپیمایی در گفتوگو با «ایران» خبر داد
282 پرواز روزانه میان ایران و قطر در زمان برگزاری جام جهانی
در طول یک ماه برگزاری جام جهانی، 282 پرواز میان ایران و قطر تماشاگران را جابهجا میکنند.
جام جهانی قطر 29 همین ماه آغاز و تا 27 آذرماه ادامه دارد. در مدت یک ماه برگزاری جام جهانی، با توجه به همسایگی ایران و قطر و همچنین حضور تیم ملی ایران در این جام، جابهجایی مسافران جام جهانی با پروازهای مستقیم بین دو کشور انجام میشود،البته برنامه جابهجایی تماشاگران با شناورها و از بنادر جنوبی نیز در نظر است اما هنوز برنامه سفرهای دریایی اعلام نشده است.
محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران» بیان کرد: بر اساس توافق با قطر هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و هواپیمایی قطر(قطرایرویز) جابهجایی تماشاگران را بر عهده دارند.
وی افزود: روزانه 282 پرواز در مدت یک ماه جام جهانی بین ایران و قطر انجام میشود که از میان ایرلاینهای فعال کشور، فقط هواپیمایی هما عهده دار پروازها است و از 282 پرواز 84 پرواز توسط هما و 198 پرواز توسط قطرایرویز برقرار می شود.
به گفته محمدی از 6 شهر کشور پرواز به مقصد قطر خواهیم داشت در 3 روزی که بازیهای ایران برگزار می شود برنامه ویژهای با خدمات بیشتر تدارک شده است، البته برای تهیه بلیت پرواز به قطر در زمان برگزاری جام جهانی فقط افرادی که بلیت بازی های جامجهانی را خریداری کردهاند می توانند بلیت هواپیما خریداری کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تاکنون پرواز از شهرهای تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار به مقصد دوحه قطعی شده است افزود: برای بازیهای ایران که روزهای دوشنبه 30آبان، جمعه 4 آذر و دوشنبه 8 آذر است به طور ویژه، برنامهریزی شده تا بتوانیم تماشاگران را روزانه به دوحه جابهجا کنیم و سپس بازگردانیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعیین قیمت بلیت هواپیما در ایام جام جهانی فوتبال گفت: پروازهای خارجی تابع شرایط ویژهای است. با این حال در این بازه زمانی توافقات خوبی حاصل و مقرر شد طرف قطری در همین هفته روی سایت خود قیمت بلیتها را بویژه برای سه روز بازیهای ایران اعلام کند. همچنین ایران ایر نیز از شنبه قیمتهای بلیت را اعلام خواهد کرد و مردم میتوانند به سایت مراجعه کنند و بلیتهای خود را خریداری کنند.
در خصوص قیمت پروازهای قطر در زمان برگزاری جام جهانی، وزیر راه و شهرسازی از قیمت حدود 15 میلیون تومان بلیت رفت و برگشت پرواز به قطر خبر داد. همزمان وزیر ورزش و جوانان در سخنانی از قیمت حدود 11 میلیون تومانی بلیت رفت و برگشت پرواز به قطر خبر داده و گفته بود: هزینه پرواز رفت به قطر 15 میلیون تومان بود که با توجه به سفر راه و شهرسازی به دوحه و رایزنی با مسئولان این کشور قیمت بلیت -یکطرفه- به حدود 5 میلیون تومان کاهش یافت.
آنچه در حال حاضر در برخی سایتهای فروش بلیت مشاهده می شود، قیمت بلیت پرواز به قطر مثلاً در روز بازی ایران و انگلستان بیش از 30 میلیون تومان قیمت دارد. در این خصوص، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نمی توانیم مثلاً برای پروازهای جام جهانی قیمتی ثابت را در نظر بگیریم بلکه شرایط و ضوابطی قیمت را تعیین میکند.
شیب ملایم افزایش قیمت وام مسکن
هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل با شیب ملایمی افزایشی بوده است و زوجهای تهرانی برای اخذ این وام باید حدود ۹۲ میلیون تومان پرداخت کنند.
به گزارش ایسنا، بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان میدهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته ۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان، در اردیبهشت ۹۷ هزار و ۸۰۰ تومان و در خرداد ۹۴ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۹۳ هزار و ۲۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در شهریور سال گذشته ۹۴ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد شده است.
این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۹۴ هزار و ۳۰۰ تومان و در آبانماه و آذرماه ۹۵ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشتند. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمتهای ۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان و ۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. این اوراق در فروردین امسال ۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است. بر این اساس، مجردهای ساکن تهران میتوانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله میشود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۹۵ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۳۸ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان میشود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۳ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان میرسد.
زوجهای تهرانی نیز بر همین اساس میتوانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان میشود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۱ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان پرداخت کنند.
سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متأهلهای ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و متأهلها نیز باید ۶۱ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.
آغاز ساخت ۳۰۰ واحد ویلایی طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان
سرپرست شرکت عمران شهر جدید رامشار در شمال سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۳۰۰ واحد ویلایی طرح نهضت ملی در این شهر خبر داد.
سعید شه بخش گفت: هزار واحد ویلایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن به این شهر اختصاص داده شده است. وی از متقاضیان خواست برای تسریع در روند ساخت بموقع، وجوه خود را به حساب واریز کنند.