ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با صدور پیامی صورت گرفت
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت سیدرضا مؤید
متن پیام حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب که در ایرنا منتشر شده به این شرح است:
«بسمالله الرّحمن الرّحیم
درگذشت شاعر آیینی با اخلاص جناب آقای سید رضا مؤید رحمةالله علیه را به فرزندان و خاندان گرامی ایشان و به جامعه ادبی خراسان تسلیت عرض میکنم. شعر روان و دلنشین این هنرمند مؤمن که غالباً در خدمت معارف و ارزشهای دینی است یادگار ارزنده او در اینجا و ذخیره گرانبهای او برای نشأهی اخروی است انشاءالله. خداوند او را با شهیدان محشور فرماید که همواره محافل یاد آنان را با سرودههای خود رونق میبخشید.
سیدعلی خامنهای- ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱»
«بسمالله الرّحمن الرّحیم
درگذشت شاعر آیینی با اخلاص جناب آقای سید رضا مؤید رحمةالله علیه را به فرزندان و خاندان گرامی ایشان و به جامعه ادبی خراسان تسلیت عرض میکنم. شعر روان و دلنشین این هنرمند مؤمن که غالباً در خدمت معارف و ارزشهای دینی است یادگار ارزنده او در اینجا و ذخیره گرانبهای او برای نشأهی اخروی است انشاءالله. خداوند او را با شهیدان محشور فرماید که همواره محافل یاد آنان را با سرودههای خود رونق میبخشید.
سیدعلی خامنهای- ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱»
از بزرگان شعر آیینی- انقلابی
متن پیام رئیسجمهور به این شرح است:
«بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت شاعر اهل بیت(ع) و استاد بزرگ شعر آیینی کشور، خادم الرضا(ع)، حاج سید رضا مؤید، موجب تألم و تأثر فراوان شد.ایشان از بزرگان شعر آیینی و مذهبی کشور بود که قریحهای سیال و روان در سرودن شعر بویژه اشعار مذهبی داشت و علاوه بر مدح اهلبیت(ع)، مضامین انقلابی و حماسی دفاع مقدس نیز در دریای اشعار او موج میزد. اشعار آیینی و رثایی او نیز همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) است. اینجانب درگذشت این شاعر دلسوخته اهل بیت(ع) را به خانواده، یاران و بازماندگان آن مرحوم تسلیت میگویم و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علوّ درجات و همجواری با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت میکنم.
سید ابراهیم رئیسی - رئیسجمهور اسلامی ایران»
«بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت شاعر اهل بیت(ع) و استاد بزرگ شعر آیینی کشور، خادم الرضا(ع)، حاج سید رضا مؤید، موجب تألم و تأثر فراوان شد.ایشان از بزرگان شعر آیینی و مذهبی کشور بود که قریحهای سیال و روان در سرودن شعر بویژه اشعار مذهبی داشت و علاوه بر مدح اهلبیت(ع)، مضامین انقلابی و حماسی دفاع مقدس نیز در دریای اشعار او موج میزد. اشعار آیینی و رثایی او نیز همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) است. اینجانب درگذشت این شاعر دلسوخته اهل بیت(ع) را به خانواده، یاران و بازماندگان آن مرحوم تسلیت میگویم و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علوّ درجات و همجواری با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت میکنم.
سید ابراهیم رئیسی - رئیسجمهور اسلامی ایران»
پیکر سیدرضا مؤید در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد
گروه فرهنگی/ رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت سیدرضا مؤید، پیشکسوت شعرآیینی کشورمان را تسلیت گفتند. رئیسجمهور و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامهای جداگانهای از فقدان این شاعراهل بیت نوشتند. زندهیاد مؤید عصر جمعه در مشهد و در سن 80 سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکر وی صبح روز گذشته (شنبه) با حضور جمعی از ذاکران برجسته کشور و اقشار مختلف مردم در مشهد تشییع و در صحن آزادی حرم مطهر رضوی در آغوش خاک آرام گرفت.
سراینده اشعار ماندگار آیینی و انقلابی
آنطور که در گزارش ایرنا آمده در آیین تشییع پیکر این شاعر نامدار که از حسینیه کرمانیها تا حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ دوستداران، اهالی شعر و هنر و همچنین جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند. آیتالله سید احمد علمالهدی نماینده ولیفقیه در خراسانرضوی و امام جمعه مشهد، در صحن کوثر حرم رضوی بر پیکر این شاعر مشهدی نماز اقامه کرد و پیکر مرحوم مؤید در صحن آزادی حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
مرحوم سید رضا مؤید فرزند سید محمد، متخلص به «مؤید» در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در مشهد در خانوادهای مذهبی و علاقهمند به امور دینی متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی به شغل آزاد روی آورد. وی که رباعیات و غزلهایش در دوشنبهها و پنجشنبههای تشییع شهدا در مشهد در خاطرهها ماندگار شده است، از شعرای برجسته آیینی و انقلابی کشور بود. شعر معروف «خدا کند که بیایی» تنها یکی از آثار ماندگار او است و مجموعه اشعار وی در طول سالها، از «گلهای اشک» تا «بهار بیخزان» مجموعهای غنی از معارف دینی بودهاند که در کالبد ادبیاتی معرفتی و در عین حال مردمی جلوه کردهاند.گفتنی است، از این شاعر اهل بیت(ع) تاکنون سه دفتر به نام «گلهای اشک»، «جلوههای رسالت» و «نغمههای ولایت» منتشر شده است. شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) (ای کشتهای که بود احد کربلای تو...)، رباعی شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) (با یاد غم حمزه کسی صابر نیست...) و حضرت امکلثوم(س) (ای آینهدار پنج معصوم...) از جمله اشعار این شاعر آیینی است. این مداح و شاعر پیشکسوت اهل بیت(ع) پس از ۲ هفته بستری شدن در یکی از بیمارستانهای مشهد به دلیل عارضه کلیوی عصر جمعه دارفانی را وداع گفت.
سراینده اشعار ماندگار آیینی و انقلابی
آنطور که در گزارش ایرنا آمده در آیین تشییع پیکر این شاعر نامدار که از حسینیه کرمانیها تا حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ دوستداران، اهالی شعر و هنر و همچنین جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند. آیتالله سید احمد علمالهدی نماینده ولیفقیه در خراسانرضوی و امام جمعه مشهد، در صحن کوثر حرم رضوی بر پیکر این شاعر مشهدی نماز اقامه کرد و پیکر مرحوم مؤید در صحن آزادی حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
مرحوم سید رضا مؤید فرزند سید محمد، متخلص به «مؤید» در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در مشهد در خانوادهای مذهبی و علاقهمند به امور دینی متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی به شغل آزاد روی آورد. وی که رباعیات و غزلهایش در دوشنبهها و پنجشنبههای تشییع شهدا در مشهد در خاطرهها ماندگار شده است، از شعرای برجسته آیینی و انقلابی کشور بود. شعر معروف «خدا کند که بیایی» تنها یکی از آثار ماندگار او است و مجموعه اشعار وی در طول سالها، از «گلهای اشک» تا «بهار بیخزان» مجموعهای غنی از معارف دینی بودهاند که در کالبد ادبیاتی معرفتی و در عین حال مردمی جلوه کردهاند.گفتنی است، از این شاعر اهل بیت(ع) تاکنون سه دفتر به نام «گلهای اشک»، «جلوههای رسالت» و «نغمههای ولایت» منتشر شده است. شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) (ای کشتهای که بود احد کربلای تو...)، رباعی شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) (با یاد غم حمزه کسی صابر نیست...) و حضرت امکلثوم(س) (ای آینهدار پنج معصوم...) از جمله اشعار این شاعر آیینی است. این مداح و شاعر پیشکسوت اهل بیت(ع) پس از ۲ هفته بستری شدن در یکی از بیمارستانهای مشهد به دلیل عارضه کلیوی عصر جمعه دارفانی را وداع گفت.
خالق آثاری ژرفاندیشانه
متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:«درگذشت شاعر پیشکسوت آیینی استاد حاج سید رضا مؤید خراسانی موجب تأثر و تألم فراوان شد.استاد مؤید از تباری ارجمند و رشد یافته خانوادهای شریف بود که طبع شیرین او، بویژه قطعات و سرودههای پرمایه و ژرفاندیشانهاش، حلاوت را در جان مخاطب میریخت و او را مجذوب خویش میساخت.
او از شیفتگان و مروجان فرهنگ رضوی بود و طبع روان را جز به راه راستی و نیکی به کار نگرفت تا شعر فاخر آیینی بقا یابد و خدمت ادبی مؤثری هم به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه داد.
محمد مهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»
او از شیفتگان و مروجان فرهنگ رضوی بود و طبع روان را جز به راه راستی و نیکی به کار نگرفت تا شعر فاخر آیینی بقا یابد و خدمت ادبی مؤثری هم به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارائه داد.
محمد مهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»
در گفتوگوی محمدحسین صادقی، تهیهکننده «لوپتو» با «ایران» مطرح شد
انیمیشن یک محصول جهانشمول است
سپیده شریعت رضوی/ در روزهایی که آمار و ارقام گیشه، حاوی یک خبر امیدوارکننده برای سینمای کودک بود، نام دومین انیمیشن سینمایی نیز در ترکیب اکران سالجاری ثبت شد. انیمیشن سینمایی «لوپتو» پس از اکران موفق «پسر دلفینی» دومین انیمیشن سینمایی در ترکیب اکران سالجاری است که امید تازهای برای استمرار حضور مخاطبان کودک و نوجوان در سینماها محسوب میشود؛ اثری که بهعنوان اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشن سوره با تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد، توسط هنرمندان کرمانی تولید شده است. قرارداد این انیمیشن سینمایی به کارگردانی عباس عسکری در شورای صنفی نمایش ثبت شده و قرار است اکران عمومی آن بعد از «شب طلایی» به سرگروهی پردیس هویزه مشهد، آغاز شود. همزمان با آغاز هفته ملی کودک، محمدحسین صادقی تهیهکننده این انیمیشن سینمایی در گفتوگو با «ایران» درباره ایده شکلگیری «لوپتو»، ویژگیهای آن و مخاطب هدفش، ضرورت تولید انیمیشن و مشکلات آن در مرحله توزیع گفته است. او معتقد است انیمیشن برای برقراری ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان، پیشرو و پیشگام است و از آن بهعنوان یک محصول جهانشمول در رسانه یاد میشود که تأثیرگذاری و نفود آن در مخاطب به ملیت، قومیت و سن ارتباط زیادی ندارد.
در ابتدا از انتخاب عنوان «لوپتو» برای این انیمیشن، ایده شکلگیری و طرح موضوع ساخت آن با کارگردان برایمان بگویید.
سالها است در شرکت «فراسوی ابعاد» در کرمان در حوزه تولید انیمیشن برای مخاطب کودک و نوجوان فعالیت کرده و چند سالی است به صورت جدی روی طرح و ایدههای مربوط به پروژه و فیلم سینمایی انیمیشن کار میکنیم. یکی از اهداف اصلی ما از ابتدای فعالیت در این استودیو، تولید انیمیشن سینمایی باکیفیت و دارای استانداردهای لازم برای جذب مخاطب سختپسند که سلیقهاش با انیمیشنهای روز دنیا شکل گرفته و ارتباط برقرار کرده، است و به دنبال این بودیم که محتوا و داستان نیز حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد. در این سالها رمانهای حوزه کودک و نوجوان و طرحهای متفاوت را بررسی کردیم. همچنین در این مسیر برای بهره بردن از نویسندگان این حوزه فراخوانی منتشر کردیم تا بتوانیم با افراد بیشتری تعامل داشته باشیم. بر این اساس چیزی حدود 60 طرح داستان و کتاب در حوزه کودک و نوجوان را بررسی کرده و به ایده «لوپتو» رسیدیم. در حقیقت ایده این انیمیشن سینمایی را عباس عسکری ارائه داد که کارگردانی اثر را نیز برعهده داشت. «لوپتو» به معنای عام کلمه در گویش کرمانی، به معنی اسباببازی است. البته در گذشته یعنی حدود 50 سال پیش مادران در خانه برای سرگرم کردن بچههایشان از وسایلی که استفاده نمیکردند و به اصطلاح دورریز بودند، عروسک درست میکردند که به آن «لوپتو» میگفتند. این کلمه در زبان فارسی نیز ریشهدار است، اما چون مورد استفاده قرار نگرفته، در معرض فراموشی بوده است. ما سعی کردیم با انتخاب آن، این کلمه را زنده نگه داریم. از سوی دیگر چون ساخت اسباببازی یکی از موضوعات و ایدههای اصلی این فیلم بود، اسم «لوپتو» را برای این انیمیشن سینمایی برگزیدیم که امیدوارم مخاطب آن را دوست داشته باشد.
«لوپتو» بهعنوان اولین اثر انیمیشن سینمایی مرکز انیمیشن سوره در صف اکران قرار دارد. چه ویژگیهایی میتواند باعث موفقیت این اثر در اکران شود، بویژه که در حال حاضر شاهد استقبال مجدد به انیمیشنها همچون «پسر دلفینی» در سینماها پس از دوران کرونا هستیم.
«لوپتو» فضای شاد، طنز، موزیکال و اکشن خوبی دارد و مهیج است، به همین دلیل تصور من این است که مخاطب کودک و نوجوان و همچنین خانواده در مرحله اول با داستان فیلم، فضای انیمیشن و محتوای مناسبی که قرار است در اختیارش قرار بگیرد، ارتباط برقرار میکند. همچنین در بحث کیفیت، تصویر و بخشهای دیگر مانند صدا، موسیقی و ترانههایی که در اثر استفاده شده است، تمام تلاش خود را به کار بستیم تا انیمیشن سینمایی استاندارد و جذابی به مخاطبان عرضه کنیم. درباره انیمیشن «پسر دلفینی» که خوشبختانه در اکران با استقبال خوبی مواجه شده و اثری خوب و باکیفیت است، باید بگویم میتواند مخاطب جدید برای سینمای ایران بیاورد که تداوم این اتفاق یعنی اکران انیمیشنهای سینمایی به سینمای ایران کمک خواهد کرد.
مخاطب هدف انیمیشن «لوپتو» دقیقاً چه گروه سنی را شامل میشود؟
مخاطبان این انیمیشن در وهله اول کودکان هستند بویژه بچههایی که در سن 6 تا 12 سال قرار دارند. در مرحله بعدی والدین نیز بهعنوان مخاطب «لوپتو» در نظر گرفته شدهاند چراکه داستان به گونهای طراحی و نوشته شده است که برای بزرگسالان نیز حرفهایی برای گفتن دارد.
با توجه به اینکه در هفته ملی کودک قرار داریم، تولید انیمیشن برای کودکان در کنار تمام آثاری که برای این گروه سنی ساخته میشود، چقدر ضرورت دارد و تأثیرگذاری آن به چه صورت است؟
برکسی پوشیده نیست انیمیشنهایی که در سراسر دنیا تولید و توزیع میشود و در ایران نیز مخاطب دارد، جزو آثاری است که در رسانه با استقبال مواجه میشود؛ این اتفاق را به صورت ویژه در ویاودیها شاهد هستیم. شاید بتوان گفت امروزه انیمیشن، پرمخاطبترین محصول رسانهای است و از آنجایی که کودکان و خانوادهها بیشترین استقبال را از این محصول دارند، تأثیر بسیار گستردهای به لحاظ تربیتی و فرهنگی روی شکلگیری شخصیت کودکان دارد. از سوی دیگر انیمیشن برای برقراری ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان پیشرو و پیشگام است و از آن بهعنوان یک محصول جهانشمول در رسانه یاد میشود که تأثیرگذاری و نفود آن در مخاطب به ملیت، قومیت و سن ارتباط زیادی ندارد. بر این اساس تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان و مخاطبان اصلی این حوزه واجب و ضروری است. معتقدم انیمیشن مهمترین رسانه برای انتقال مفاهیم و فرهنگ به نسلهای آینده و زنده نگه داشتن داستانها، افسانهها و ادبیات کهن و ارتقای سطح فرهنگی مخاطبان کودک و نوجوان است که تصمیمگیران این حوزه باید نگاه ویژهای به آن داشته باشند.
توانمندی داخلی ما در تولید انیمیشن به لحاظ نیروی انسانی بالا است. این ادعا هم با رجوع به اخبار حضور انیمیشنها در جشنوارهها و مخاطبان خارجی اثبات شده است، اما چرا این موضوع تبدیل به یک حرکت منسجم و نظاممند در فضای تولید انیمیشن نمیشود؟
یکی از مسائلی که هنر-صنعت انیمیشن ایران با آن روبهرو است، این است که متولی واحد نداشته است. زمانی که صنعت انیمیشن و هنر انیمیشن را ترکیب و از پدیده هنر-صنعت صحبت میکنیم، نیازمند وجود یک متولی اصلی و رسمی در بدنه تصمیمگیری و اجرایی کشور هستیم که بتواند در حوزههای مختلف آن برنامهریزی و از بدنه تولید این هنر-صنعت حمایت کند تا به اهدافش برسد. خلأ وجود چنین جایگاهی کاملاً در انیمیشن حس میشود و نبود آن در مرحله اول باعث نبود برنامهریزی بلندمدت و راهبردی در این حوزه است. ما استودیوهایی در گوشه و کنار کشور داریم که به فراخور توانمندیها و دغدغههایی که دارند، کارهایی انجام میدهند. برخی فعالیت نسبتاً گستردهای دارند و با خارج از ایران ارتباط میگیرند و برخی آثار تلویزیونی تولید میکنند. همچنین برخی دیگر نیز در حال تولید آثار انیمیشن سینمایی هستند اما انیمیشن ایران در کل یک فعالیت منسجمی که بگوییم در 10 سال آینده قرار است این تعداد اثر سینمایی یا این میزان دقیقه اثر تلویزیونی داشته باشیم، ندارد. از سوی دیگر در دهه 90 اتفاقی در فضای تولید و سفارش انیمیشن رخ داد. در سالهای میانی این دهه تلویزیون بهعنوان تنها سفارشدهنده انیمیشن در ایران دچار مشکلات عدیده مالی شد و انیمیشن جزو اولین بخشهایی بود که از این مسأله ضرر بسیار کرد. یعنی استودیوهای زیادی در کشور که اواخر دهه 80 فعالیت خود را آغاز کرده بودند، بویژه آنهایی که در شهرستانها کار میکردند، به دلیل مشکلات متعدد مالی تعطیل شدند. در این میان قیمت ارز در کشور نیز در چند مرحله افزایش پیدا کرد و سفارشهایی که در خارج از کشور به بدنه تولید انیمیشن در ایران رسید، این فضا را تغییر داد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از ظرفیت فعال تولید انیمیشن در ایران مشغول انجام سفارشاتی که از خارج کشور به این گروه یا در قالب استودیو یا به صورت فردی داده میشد، هستند. این اتفاق شاید در کوتاهمدت و میانمدت درآمدی را برای افراد ایجاد کند اما در بلندمدت باعث از بین رفتن هویت اصلی انیمیشن ایران میشود. در حقیقت اگر به مدت 10 سال 60 تا 70 درصد یا بیش از این میزان تحتتأثیر سفارشات خارجی قرار بگیرد چیزی از انیمیشن ایران باقی نمیماند و دیگر محصولی در ایران تولید نمیشود. در حقیقت متولیای که بتواند برای همه این حوزهها سیاستگذاری کند تا رقابتی برای عرضه محتوا به مخاطب صورت بگیرد، لازم است. اگر ما نتوانیم نیروی انسانی را که توانمندی خوبی دارد حفظ کنیم، نمیتوانیم آثاری که مدنظرمان است تولید کنیم.
موفقیت انیمیشن در اکران عمومی در ایران محدود به چند اثر خاص از جمله «فیلشاه»، «شاهزاده روم»، «بنیامین» و... بوده است. از سوی دیگر معیوب بودن چرخه اکران برای آثار انیمیشن و جدی نگرفتن آن توسط سازکارهای مرسوم توزیع، آثار را با مشکلاتی مواجه کرده است. نظر شما چیست و این اتفاق چه تأثیری روی چرخه تولید میگذارد؟
اکران گسترده انیمیشنهای سینمایی در سالهای ابتدایی دهه 90 با انیمیشن «تهران 1500» شروع شد و پس از آن انیمیشنهای «فیلشاه»، «شاهزاده روم» و «بنیامین» جزو آثاری بودند که روی پرده سینما رفتند و با استقبال مخاطبان مواجه شدند. در این میان انیمیشنهای دیگری نیز اکران شدند که اگر در بستر دیگری منتشر میشدند میتوانست اتفاق بهتری رخ بدهد. در هر صورت به نظر میآید تولید انیمیشن در ایران باید به صورت مداوم و مستمر اتفاق بیفتد و هر سال یک یا 2 اثر تولیدی داشته باشیم تا هم بدنه توزیع و سینماداری به این نوع محصول عادت کند و هم مخاطبان جدید جذب سینما شوند. ذکر این نکته ضروری است که توزیعکنندگان، سینماداران و سیاستگذاران باید متوجه این قضیه باشند و آن را جدی بگیرند که انیمیشن مخاطب جدیدی را وارد سینما میکند؛ تماشاگری که به طور عمومی مخاطب سایر آثاری که در طول سال اکران میشود، نیست. اگر سیاستگذاران حوزه توزیع و اکران از انیمیشن حمایت کنند قطعاً اتفاق خوبی در بدنه سینما رخ خواهد داد.
در ابتدا از انتخاب عنوان «لوپتو» برای این انیمیشن، ایده شکلگیری و طرح موضوع ساخت آن با کارگردان برایمان بگویید.
سالها است در شرکت «فراسوی ابعاد» در کرمان در حوزه تولید انیمیشن برای مخاطب کودک و نوجوان فعالیت کرده و چند سالی است به صورت جدی روی طرح و ایدههای مربوط به پروژه و فیلم سینمایی انیمیشن کار میکنیم. یکی از اهداف اصلی ما از ابتدای فعالیت در این استودیو، تولید انیمیشن سینمایی باکیفیت و دارای استانداردهای لازم برای جذب مخاطب سختپسند که سلیقهاش با انیمیشنهای روز دنیا شکل گرفته و ارتباط برقرار کرده، است و به دنبال این بودیم که محتوا و داستان نیز حرف جدیدی برای مخاطب داشته باشد. در این سالها رمانهای حوزه کودک و نوجوان و طرحهای متفاوت را بررسی کردیم. همچنین در این مسیر برای بهره بردن از نویسندگان این حوزه فراخوانی منتشر کردیم تا بتوانیم با افراد بیشتری تعامل داشته باشیم. بر این اساس چیزی حدود 60 طرح داستان و کتاب در حوزه کودک و نوجوان را بررسی کرده و به ایده «لوپتو» رسیدیم. در حقیقت ایده این انیمیشن سینمایی را عباس عسکری ارائه داد که کارگردانی اثر را نیز برعهده داشت. «لوپتو» به معنای عام کلمه در گویش کرمانی، به معنی اسباببازی است. البته در گذشته یعنی حدود 50 سال پیش مادران در خانه برای سرگرم کردن بچههایشان از وسایلی که استفاده نمیکردند و به اصطلاح دورریز بودند، عروسک درست میکردند که به آن «لوپتو» میگفتند. این کلمه در زبان فارسی نیز ریشهدار است، اما چون مورد استفاده قرار نگرفته، در معرض فراموشی بوده است. ما سعی کردیم با انتخاب آن، این کلمه را زنده نگه داریم. از سوی دیگر چون ساخت اسباببازی یکی از موضوعات و ایدههای اصلی این فیلم بود، اسم «لوپتو» را برای این انیمیشن سینمایی برگزیدیم که امیدوارم مخاطب آن را دوست داشته باشد.
«لوپتو» بهعنوان اولین اثر انیمیشن سینمایی مرکز انیمیشن سوره در صف اکران قرار دارد. چه ویژگیهایی میتواند باعث موفقیت این اثر در اکران شود، بویژه که در حال حاضر شاهد استقبال مجدد به انیمیشنها همچون «پسر دلفینی» در سینماها پس از دوران کرونا هستیم.
«لوپتو» فضای شاد، طنز، موزیکال و اکشن خوبی دارد و مهیج است، به همین دلیل تصور من این است که مخاطب کودک و نوجوان و همچنین خانواده در مرحله اول با داستان فیلم، فضای انیمیشن و محتوای مناسبی که قرار است در اختیارش قرار بگیرد، ارتباط برقرار میکند. همچنین در بحث کیفیت، تصویر و بخشهای دیگر مانند صدا، موسیقی و ترانههایی که در اثر استفاده شده است، تمام تلاش خود را به کار بستیم تا انیمیشن سینمایی استاندارد و جذابی به مخاطبان عرضه کنیم. درباره انیمیشن «پسر دلفینی» که خوشبختانه در اکران با استقبال خوبی مواجه شده و اثری خوب و باکیفیت است، باید بگویم میتواند مخاطب جدید برای سینمای ایران بیاورد که تداوم این اتفاق یعنی اکران انیمیشنهای سینمایی به سینمای ایران کمک خواهد کرد.
مخاطب هدف انیمیشن «لوپتو» دقیقاً چه گروه سنی را شامل میشود؟
مخاطبان این انیمیشن در وهله اول کودکان هستند بویژه بچههایی که در سن 6 تا 12 سال قرار دارند. در مرحله بعدی والدین نیز بهعنوان مخاطب «لوپتو» در نظر گرفته شدهاند چراکه داستان به گونهای طراحی و نوشته شده است که برای بزرگسالان نیز حرفهایی برای گفتن دارد.
با توجه به اینکه در هفته ملی کودک قرار داریم، تولید انیمیشن برای کودکان در کنار تمام آثاری که برای این گروه سنی ساخته میشود، چقدر ضرورت دارد و تأثیرگذاری آن به چه صورت است؟
برکسی پوشیده نیست انیمیشنهایی که در سراسر دنیا تولید و توزیع میشود و در ایران نیز مخاطب دارد، جزو آثاری است که در رسانه با استقبال مواجه میشود؛ این اتفاق را به صورت ویژه در ویاودیها شاهد هستیم. شاید بتوان گفت امروزه انیمیشن، پرمخاطبترین محصول رسانهای است و از آنجایی که کودکان و خانوادهها بیشترین استقبال را از این محصول دارند، تأثیر بسیار گستردهای به لحاظ تربیتی و فرهنگی روی شکلگیری شخصیت کودکان دارد. از سوی دیگر انیمیشن برای برقراری ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان پیشرو و پیشگام است و از آن بهعنوان یک محصول جهانشمول در رسانه یاد میشود که تأثیرگذاری و نفود آن در مخاطب به ملیت، قومیت و سن ارتباط زیادی ندارد. بر این اساس تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوانان و مخاطبان اصلی این حوزه واجب و ضروری است. معتقدم انیمیشن مهمترین رسانه برای انتقال مفاهیم و فرهنگ به نسلهای آینده و زنده نگه داشتن داستانها، افسانهها و ادبیات کهن و ارتقای سطح فرهنگی مخاطبان کودک و نوجوان است که تصمیمگیران این حوزه باید نگاه ویژهای به آن داشته باشند.
توانمندی داخلی ما در تولید انیمیشن به لحاظ نیروی انسانی بالا است. این ادعا هم با رجوع به اخبار حضور انیمیشنها در جشنوارهها و مخاطبان خارجی اثبات شده است، اما چرا این موضوع تبدیل به یک حرکت منسجم و نظاممند در فضای تولید انیمیشن نمیشود؟
یکی از مسائلی که هنر-صنعت انیمیشن ایران با آن روبهرو است، این است که متولی واحد نداشته است. زمانی که صنعت انیمیشن و هنر انیمیشن را ترکیب و از پدیده هنر-صنعت صحبت میکنیم، نیازمند وجود یک متولی اصلی و رسمی در بدنه تصمیمگیری و اجرایی کشور هستیم که بتواند در حوزههای مختلف آن برنامهریزی و از بدنه تولید این هنر-صنعت حمایت کند تا به اهدافش برسد. خلأ وجود چنین جایگاهی کاملاً در انیمیشن حس میشود و نبود آن در مرحله اول باعث نبود برنامهریزی بلندمدت و راهبردی در این حوزه است. ما استودیوهایی در گوشه و کنار کشور داریم که به فراخور توانمندیها و دغدغههایی که دارند، کارهایی انجام میدهند. برخی فعالیت نسبتاً گستردهای دارند و با خارج از ایران ارتباط میگیرند و برخی آثار تلویزیونی تولید میکنند. همچنین برخی دیگر نیز در حال تولید آثار انیمیشن سینمایی هستند اما انیمیشن ایران در کل یک فعالیت منسجمی که بگوییم در 10 سال آینده قرار است این تعداد اثر سینمایی یا این میزان دقیقه اثر تلویزیونی داشته باشیم، ندارد. از سوی دیگر در دهه 90 اتفاقی در فضای تولید و سفارش انیمیشن رخ داد. در سالهای میانی این دهه تلویزیون بهعنوان تنها سفارشدهنده انیمیشن در ایران دچار مشکلات عدیده مالی شد و انیمیشن جزو اولین بخشهایی بود که از این مسأله ضرر بسیار کرد. یعنی استودیوهای زیادی در کشور که اواخر دهه 80 فعالیت خود را آغاز کرده بودند، بویژه آنهایی که در شهرستانها کار میکردند، به دلیل مشکلات متعدد مالی تعطیل شدند. در این میان قیمت ارز در کشور نیز در چند مرحله افزایش پیدا کرد و سفارشهایی که در خارج از کشور به بدنه تولید انیمیشن در ایران رسید، این فضا را تغییر داد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از ظرفیت فعال تولید انیمیشن در ایران مشغول انجام سفارشاتی که از خارج کشور به این گروه یا در قالب استودیو یا به صورت فردی داده میشد، هستند. این اتفاق شاید در کوتاهمدت و میانمدت درآمدی را برای افراد ایجاد کند اما در بلندمدت باعث از بین رفتن هویت اصلی انیمیشن ایران میشود. در حقیقت اگر به مدت 10 سال 60 تا 70 درصد یا بیش از این میزان تحتتأثیر سفارشات خارجی قرار بگیرد چیزی از انیمیشن ایران باقی نمیماند و دیگر محصولی در ایران تولید نمیشود. در حقیقت متولیای که بتواند برای همه این حوزهها سیاستگذاری کند تا رقابتی برای عرضه محتوا به مخاطب صورت بگیرد، لازم است. اگر ما نتوانیم نیروی انسانی را که توانمندی خوبی دارد حفظ کنیم، نمیتوانیم آثاری که مدنظرمان است تولید کنیم.
موفقیت انیمیشن در اکران عمومی در ایران محدود به چند اثر خاص از جمله «فیلشاه»، «شاهزاده روم»، «بنیامین» و... بوده است. از سوی دیگر معیوب بودن چرخه اکران برای آثار انیمیشن و جدی نگرفتن آن توسط سازکارهای مرسوم توزیع، آثار را با مشکلاتی مواجه کرده است. نظر شما چیست و این اتفاق چه تأثیری روی چرخه تولید میگذارد؟
اکران گسترده انیمیشنهای سینمایی در سالهای ابتدایی دهه 90 با انیمیشن «تهران 1500» شروع شد و پس از آن انیمیشنهای «فیلشاه»، «شاهزاده روم» و «بنیامین» جزو آثاری بودند که روی پرده سینما رفتند و با استقبال مخاطبان مواجه شدند. در این میان انیمیشنهای دیگری نیز اکران شدند که اگر در بستر دیگری منتشر میشدند میتوانست اتفاق بهتری رخ بدهد. در هر صورت به نظر میآید تولید انیمیشن در ایران باید به صورت مداوم و مستمر اتفاق بیفتد و هر سال یک یا 2 اثر تولیدی داشته باشیم تا هم بدنه توزیع و سینماداری به این نوع محصول عادت کند و هم مخاطبان جدید جذب سینما شوند. ذکر این نکته ضروری است که توزیعکنندگان، سینماداران و سیاستگذاران باید متوجه این قضیه باشند و آن را جدی بگیرند که انیمیشن مخاطب جدیدی را وارد سینما میکند؛ تماشاگری که به طور عمومی مخاطب سایر آثاری که در طول سال اکران میشود، نیست. اگر سیاستگذاران حوزه توزیع و اکران از انیمیشن حمایت کنند قطعاً اتفاق خوبی در بدنه سینما رخ خواهد داد.
تأکید 3 هنرمند بر عدم همنوایی با تجزیهطلبان
با ایران متحد و فراگیر است که میتوان هنر ایرانی را رشد داد
فرهنگی/ هوشنگ توکلی، جعفر دهقان و مهدی فقیه در اظهار نظرهای جداگانه تأکید داشتند «هیچ گاه ملت ایران خواستار تجزیهطلبی نبوده است».
هوشنگ توکلی بازیگر در گفتوگویی مطرح کرد: «این روزها مباحثی مطرح شده اما من محکم میگویم قرار نیست تجزیهای اتفاق بیفتد. هر چند کشورهای گردن کلفت و بزرگ سعی کردهاند افکار جامعه را به هم بریزند ولی به نظرم امکان ندارد تجزیهای رخ بدهد. من حتی نگران این موضوع هم نیستم.»
این هنرمند ادامه میدهد: «گرچه سعی میکنند به ایران آسیب بزنند اما با یقین خواهم گفت هیچگاه ملت خواستار تجزیه طلبی ایران نیستند. به نظرم این ادعاهای ژورنالیستی برای ایجاد جنگ روانی غرب علیه ایران است و اینکه میخواهند مردم ایران را نگران کنند. هیچ هنرمندی هم دلش نمیخواهد ایران تجزیه شود. به نظرم این آسیبها به هیچ جا نخواهد رسید.»
طبق گزارش ایسنا، جعفر دهقان نیز در گفتوگویی با تأکید بر اینکه هیچ هنرمند عاقلی به دنبال اغتشاش و بینظمی نیست، گفت: «یکی از وظایف هنر و هنرمند طرح پرسش درباره مشکلات موجود است ولی بهتر است که این پرسش از دریچه خلق اثر هنری و استفاده از خلاقیت هنری برای طرح پرسش در قالب نمایشنامه و فیلمنامه صورت گیرد که نتیجه به مراتب بهتری خواهد داشت.»
دهقان ادامه داد: «اغلب جامعه هنری طرفدار حفظ کیان ایران اسلامی هستند و هیچ هنرمندی طرفدار توهین به مقدسات به اسم اعتراض نیست. اعتراض یعنی طرح مسأله بدون بیاحترامی به عقاید دیگران و اینکه برخی توهین را با اعتراض یکسان میدانند نادرست است. هنرمندان طرح مسأله کنند و سپس از مراجع بخواهند که به مسأله رسیدگی کرده و مشکلات را حل کند نه اینکه آتش بیار معرکه شده و فضا را ناآرامتر کنند که دیگر نشود به حل مشکل پرداخت.»
بازیگر سریال مردان آنجلس گفت: «آتش زدن پرچم ایران کار هیچ ایرانی عاقلی نیست و همه ایرانیان اعم از فارس و ترک و کرد و لر و بختیاری و عرب و ترکمن و... میدانند که نام این کشور ایران است و برای رشد و پیشرفت راهی نداریم جز تکیه بر اشتراکات فراوان و البته کمک به همدیگر برای حل مشکل.»
«هنرمندان ابداً همنوای تجزیهطلبان نبودهاند.» این عبارات نیز بخشی از صحبتهای مهدی فقیه در این باره است. او گفت: «همه آنهایی که ایرانی هستند و عِرق ایران را در دل دارند با تمام وجود دلشان برای ایران میتپد و در این میان بدنه جامعه هنری نیز بارها غیرت ایرانی خود را به رخ کشیدهاند و ابداً همنوای تجزیهطلبان نبودهاند.» بازیگر فیلم «هور در آتش» افزود: «اینکه برخی از افراد فاقد بینش لازم در امور سیاسی که از قضا تجربیات هنری هم دارند در اتفاقات اخیر همنوا با برخی از گروهکهای افراطی شدهاند یک اشتباه و ندانم کاری است و البته ان شاءالله که از روی جهل باشد چون هر هنرمند آزادهای میداند با ایران متحد و فراگیر است که میتوان هنر ایرانی را رشد داد.» بازیگر «اخلاقتو خوب کن» اظهار داشت: «اگر در این سالها مدام توانستهایم در آوردگاههای جهانی سینما حضور داشته باشیم به خاطر استعدادهایی است که در جای جای ایران بودهاند، یکی کرد بوده و دیگر لر و یکی آذری و دیگری اصفهانی و آن یکی شیرازی و دیگری بلوچ و یکی اهل مازندران و... و همه اینها کنار هم بودهاند که هنر ملی ایران را به جهانیان شناساندهاند.»
هوشنگ توکلی بازیگر در گفتوگویی مطرح کرد: «این روزها مباحثی مطرح شده اما من محکم میگویم قرار نیست تجزیهای اتفاق بیفتد. هر چند کشورهای گردن کلفت و بزرگ سعی کردهاند افکار جامعه را به هم بریزند ولی به نظرم امکان ندارد تجزیهای رخ بدهد. من حتی نگران این موضوع هم نیستم.»
این هنرمند ادامه میدهد: «گرچه سعی میکنند به ایران آسیب بزنند اما با یقین خواهم گفت هیچگاه ملت خواستار تجزیه طلبی ایران نیستند. به نظرم این ادعاهای ژورنالیستی برای ایجاد جنگ روانی غرب علیه ایران است و اینکه میخواهند مردم ایران را نگران کنند. هیچ هنرمندی هم دلش نمیخواهد ایران تجزیه شود. به نظرم این آسیبها به هیچ جا نخواهد رسید.»
طبق گزارش ایسنا، جعفر دهقان نیز در گفتوگویی با تأکید بر اینکه هیچ هنرمند عاقلی به دنبال اغتشاش و بینظمی نیست، گفت: «یکی از وظایف هنر و هنرمند طرح پرسش درباره مشکلات موجود است ولی بهتر است که این پرسش از دریچه خلق اثر هنری و استفاده از خلاقیت هنری برای طرح پرسش در قالب نمایشنامه و فیلمنامه صورت گیرد که نتیجه به مراتب بهتری خواهد داشت.»
دهقان ادامه داد: «اغلب جامعه هنری طرفدار حفظ کیان ایران اسلامی هستند و هیچ هنرمندی طرفدار توهین به مقدسات به اسم اعتراض نیست. اعتراض یعنی طرح مسأله بدون بیاحترامی به عقاید دیگران و اینکه برخی توهین را با اعتراض یکسان میدانند نادرست است. هنرمندان طرح مسأله کنند و سپس از مراجع بخواهند که به مسأله رسیدگی کرده و مشکلات را حل کند نه اینکه آتش بیار معرکه شده و فضا را ناآرامتر کنند که دیگر نشود به حل مشکل پرداخت.»
بازیگر سریال مردان آنجلس گفت: «آتش زدن پرچم ایران کار هیچ ایرانی عاقلی نیست و همه ایرانیان اعم از فارس و ترک و کرد و لر و بختیاری و عرب و ترکمن و... میدانند که نام این کشور ایران است و برای رشد و پیشرفت راهی نداریم جز تکیه بر اشتراکات فراوان و البته کمک به همدیگر برای حل مشکل.»
«هنرمندان ابداً همنوای تجزیهطلبان نبودهاند.» این عبارات نیز بخشی از صحبتهای مهدی فقیه در این باره است. او گفت: «همه آنهایی که ایرانی هستند و عِرق ایران را در دل دارند با تمام وجود دلشان برای ایران میتپد و در این میان بدنه جامعه هنری نیز بارها غیرت ایرانی خود را به رخ کشیدهاند و ابداً همنوای تجزیهطلبان نبودهاند.» بازیگر فیلم «هور در آتش» افزود: «اینکه برخی از افراد فاقد بینش لازم در امور سیاسی که از قضا تجربیات هنری هم دارند در اتفاقات اخیر همنوا با برخی از گروهکهای افراطی شدهاند یک اشتباه و ندانم کاری است و البته ان شاءالله که از روی جهل باشد چون هر هنرمند آزادهای میداند با ایران متحد و فراگیر است که میتوان هنر ایرانی را رشد داد.» بازیگر «اخلاقتو خوب کن» اظهار داشت: «اگر در این سالها مدام توانستهایم در آوردگاههای جهانی سینما حضور داشته باشیم به خاطر استعدادهایی است که در جای جای ایران بودهاند، یکی کرد بوده و دیگر لر و یکی آذری و دیگری اصفهانی و آن یکی شیرازی و دیگری بلوچ و یکی اهل مازندران و... و همه اینها کنار هم بودهاند که هنر ملی ایران را به جهانیان شناساندهاند.»
اخبار
تحلیل کوتاه وزیر فرهنگ از جنگ روانی
رسانههای فارسی زبان بیگانه
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین یادداشت خود در صفحه شخصی اش در برنامه کاربردی «روبیکا» به تحلیل کوتاه از جنگ روانی رسانههای فارسی زبان بیگانه در مقاطع مختلف علیه ملت ایران پرداخت. متن کامل یادداشت محمدمهدی اسماعیلی به این شرح آمده است: «در ایام شیوع کرونا و در اوج درگیری همه بخشهای کشور، یکی از کارهای مهم مقابله مداوم با جنگ روانی رسانههای فارسی زبان بیگانه بود. یک روز با خط خبری گره زدن واردات واکسن به پذیرش Fatf سپس بیفایده نامیدن واکسیناسیون داخلی و روز دیگر تضعیف روحیه کادر درمان و هدفگیری باورهای مذهبی و چند دسته کردن مردم. دقیقاً مشابه جنگ رسانهای امروزشان در موضوع دفاع از حقوق زنان ایرانی. امروز مقایسه وضعیت مبتلایان و کشتههای کرونا در امریکا و انگلیس که مهد تولید واکسن کرونا بودند با کشور عزیزمان عیار خوبی برای اعتبارسنجی این رسانه هاست. خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روی شود هر که در او غَش باشد» گفتنی است، صفحه شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه کاربردی «روبیکا» به آدرس https://rubika.ir/esmaili قابل دسترس است./ سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بیش از 300 فیلم پشت خط اکران
آمار فیلمهای پشت خط اکران سینما تا حدود یک سال قبل نزدیک به ۳۰۰ فیلم بود و اگرچه سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ فیلم روی پرده رفت، اما با مجوزهای صادر شده در هفت ماه گذشته همچنان تعداد زیادی فیلم اکران نشده وجود دارد. شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳۰ پروانه نمایش صادر کرده که نام بیشتر آنها در سایت سازمان سینمایی درج شده است ولی با وجود داشتن مجوز هنوز در سینماهای کشور روی پرده نرفتهاند. برخی از این فیلمها اولویتشان را به حضور در جشنوارههای خارجی قرار دادهاند و برخی دیگر هم به نظر میرسد با توجه به افت دوباره مخاطب در سینماها، فعلاً برنامه مشخصی برای اکران ندارند./ ایسنا
افتتاح فصل هنری ترکیه با علی رهبری
علی رهبری آهنگساز و رهبر بینالمللی ایرانی روز جمعه (۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲)، کنسرت افتتاحیه شهر استانبول ترکیه را همراه با ارکستر سمفونیک دولتی این شهر در مرکز فرهنگی آتاتورک و در سالن اپرای استانبول روی صحنه برد. در این کنسرت آثاری از جمال رشید ری، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی و آنتونین لئوپلد دوُرژاک اجرا شد. سولیست این کنسرت «کریل تروسو» سولیست نامدار ویولن اهل روسیه بود. تروسو برنده چندین مسابقه بینالمللی ویولن بوده و با اکثر رهبران و ارکسترهای جهان کنسرت داشته است. کنسرت افتتاحیه شهر استانبول از کنسرتهای بسیار مهم این شهر به شمار میرود و در ۳۰ سال گذشته اغلب به عهده علی رهبری گذاشته شده است. / ایرنا
مشخص شدن تکلیف نقاشی «دختر و فلوت»
سه دهه است که تاریخدانان هنری اصالت دو تابلو نقاشی منسوب به «یوهانس ورمیر» خالق تابلو نقاشی مشهور «دختری با گوشواره مروارید»را که در «گالری ملی هنر واشینگتن »نگهداری میشوند زیر سؤال بردهاند. بنابراین وقتی این موزه در دوران همهگیری ویروس کرونا تعطیل شد، مسئولان آن، متخصصان مرمت نقاشی و دانشمندان از فناوری استفاده کردند تا پشت این دو تابلو نقاشی را مشاهده کنند و متوجه شوند دقیقاً چه کسی این دو نقاشی را خلق کرده است. کارشناسان «گالری ملی هنر واشینگتن» پس از تحقیقات مفصل اعلام کردند، تابلو نقاشی «دختر و فلوت» توسط «یوهانس ورمیر» نقاشی نشده است./ ایسنا
رسانههای فارسی زبان بیگانه
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین یادداشت خود در صفحه شخصی اش در برنامه کاربردی «روبیکا» به تحلیل کوتاه از جنگ روانی رسانههای فارسی زبان بیگانه در مقاطع مختلف علیه ملت ایران پرداخت. متن کامل یادداشت محمدمهدی اسماعیلی به این شرح آمده است: «در ایام شیوع کرونا و در اوج درگیری همه بخشهای کشور، یکی از کارهای مهم مقابله مداوم با جنگ روانی رسانههای فارسی زبان بیگانه بود. یک روز با خط خبری گره زدن واردات واکسن به پذیرش Fatf سپس بیفایده نامیدن واکسیناسیون داخلی و روز دیگر تضعیف روحیه کادر درمان و هدفگیری باورهای مذهبی و چند دسته کردن مردم. دقیقاً مشابه جنگ رسانهای امروزشان در موضوع دفاع از حقوق زنان ایرانی. امروز مقایسه وضعیت مبتلایان و کشتههای کرونا در امریکا و انگلیس که مهد تولید واکسن کرونا بودند با کشور عزیزمان عیار خوبی برای اعتبارسنجی این رسانه هاست. خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روی شود هر که در او غَش باشد» گفتنی است، صفحه شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه کاربردی «روبیکا» به آدرس https://rubika.ir/esmaili قابل دسترس است./ سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بیش از 300 فیلم پشت خط اکران
آمار فیلمهای پشت خط اکران سینما تا حدود یک سال قبل نزدیک به ۳۰۰ فیلم بود و اگرچه سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ فیلم روی پرده رفت، اما با مجوزهای صادر شده در هفت ماه گذشته همچنان تعداد زیادی فیلم اکران نشده وجود دارد. شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی از ابتدای امسال تا کنون حدود ۳۰ پروانه نمایش صادر کرده که نام بیشتر آنها در سایت سازمان سینمایی درج شده است ولی با وجود داشتن مجوز هنوز در سینماهای کشور روی پرده نرفتهاند. برخی از این فیلمها اولویتشان را به حضور در جشنوارههای خارجی قرار دادهاند و برخی دیگر هم به نظر میرسد با توجه به افت دوباره مخاطب در سینماها، فعلاً برنامه مشخصی برای اکران ندارند./ ایسنا
افتتاح فصل هنری ترکیه با علی رهبری
علی رهبری آهنگساز و رهبر بینالمللی ایرانی روز جمعه (۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲)، کنسرت افتتاحیه شهر استانبول ترکیه را همراه با ارکستر سمفونیک دولتی این شهر در مرکز فرهنگی آتاتورک و در سالن اپرای استانبول روی صحنه برد. در این کنسرت آثاری از جمال رشید ری، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی و آنتونین لئوپلد دوُرژاک اجرا شد. سولیست این کنسرت «کریل تروسو» سولیست نامدار ویولن اهل روسیه بود. تروسو برنده چندین مسابقه بینالمللی ویولن بوده و با اکثر رهبران و ارکسترهای جهان کنسرت داشته است. کنسرت افتتاحیه شهر استانبول از کنسرتهای بسیار مهم این شهر به شمار میرود و در ۳۰ سال گذشته اغلب به عهده علی رهبری گذاشته شده است. / ایرنا
مشخص شدن تکلیف نقاشی «دختر و فلوت»
سه دهه است که تاریخدانان هنری اصالت دو تابلو نقاشی منسوب به «یوهانس ورمیر» خالق تابلو نقاشی مشهور «دختری با گوشواره مروارید»را که در «گالری ملی هنر واشینگتن »نگهداری میشوند زیر سؤال بردهاند. بنابراین وقتی این موزه در دوران همهگیری ویروس کرونا تعطیل شد، مسئولان آن، متخصصان مرمت نقاشی و دانشمندان از فناوری استفاده کردند تا پشت این دو تابلو نقاشی را مشاهده کنند و متوجه شوند دقیقاً چه کسی این دو نقاشی را خلق کرده است. کارشناسان «گالری ملی هنر واشینگتن» پس از تحقیقات مفصل اعلام کردند، تابلو نقاشی «دختر و فلوت» توسط «یوهانس ورمیر» نقاشی نشده است./ ایسنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت سیدرضا مؤید
-
از بزرگان شعر آیینی- انقلابی
-
پیکر سیدرضا مؤید در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد
-
خالق آثاری ژرفاندیشانه
-
انیمیشن یک محصول جهانشمول است
-
با ایران متحد و فراگیر است که میتوان هنر ایرانی را رشد داد
-
اخبار
اخبارایران آنلاین