بزرگترین خودروساز خاورمیانه میخواهد پرچمدار قوای محرکه باشد
خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان جزئیات تازه در مورد ایران خودرو پاورترین اعلام کرد: مشکلات موجود در صنعت قوای محرکه، نبود حلقه تجاری بازرگانی است و در چنین شرایطی سفارشدهنده قوای محرکه باید دیدگاه اقتصادی داشته باشد و باید در مرحله اول این حلقه مفقوده را اصلاح کنیم. مهدی خطیبی در بازدید از شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با اشاره به توجه ویژه شرکتهای خودروساز بزرگ دنیا در راهاندازی شرکتهای قوای محرکه گفت: شرکتهایی مانند فیات، اشکودا و تویوتا برای فروش و درآمدزایی بالاتر و دریافت سفارش از کشورهای مختلف، به راهاندازی شرکتهای تولید موتور و قوای محرکه اقدام کردهاند. وی با بیان اینکه ایرانخودرو ظرفیت رهبری قوای محرکه در ایران را دارد، تصریح کرد: از محورهای اصلی و برنامه مهم ایران خودرو راهاندازی «ایرانخودرو پاورترین» است که این شرکت با نام شرکت توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایرانخودرو فعالیت خواهد کرد تا ایران خودرو پیشقراول تولید موتور و قوای محرکه در ایران و منطقه خاورمیانه باشد. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به تولیدات قوای محرکه و موتور در این شرکت اظهار کرد: محصولات متنوع موتور و قوای محرکه در شرکتهای چرخشگر، ایدم، محور خودرو، نیرومحرکه و محورسازان طراحی و تولید میشود و درصدد هستیم با ساختار بهتری شرایط عرضه و فروش آنها را به شرکتهای دیگر فراهم کنیم. خطیبی ادامه داد: در حال حاضر با تعدادی از شرکتهای خودروساز داخلی از جمله سایپا، دیارخودرو، زامیاد و عقاب در زمینه تأمین نیاز قوای محرکه همکاری داریم که از محصولات تولیدی قوای محرکه ما استفاده میکنند و میتوانیم از این ظرفیتها برای افزایش فروش و درآمدزایی برای گروه صنعتی ایران خودرو استفاده کنیم. وی با بیان اینکه ایرانخودرو پاورترین با نظارت کامل، مجری سفارشهای قوای محرکه خواهد بود، گفت: این شرکت نیازهای ایرانخودرو و دیگر شرکتها را دریافت و به شرکتهای دیگر مانند ایدم، چرخشگر، ایپکو و محورسازان منتقل میکند و این شرکتها با توجه به میزان سفارش تولید میکنند. خطیبی ادامه داد: با راهاندازی این شرکت و تجمیع فعالیتها و اقدامات حوزه قوای محرکه و جلوگیری از موازیکاری، در چند سال آینده تأثیر ملموسی در میزان فروش و درآمد گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد خواهد شد که رضایت سهامداران را نیز به همراه خواهد داشت. وی گفت: لازم است با برگزاری جلسات و دعوت از شرکت های خودروساز داخلی، ظرفیتها و اقدامات خود را در حوزه طراحی و تولید موتور و قوای محرکه ارائه دهیم. مدیرعامل ایرانخودرو با انتقاد از برخی رفتارهای تخریبی با صنعت خودروسازی، بر برنامههای متنوع ایرانخودرو برای رفع مشکلات و کاستیهای موجود تأکید کرد. لازم به ذکر است، مدیرعامل و قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با حضور در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو از نمایشگاه تولیدات این شرکت شامل موتورهای OHV ،OHVG ، TP6،XUM ،EF7،EF7-TC ، EF۷P، EFD، IK3 بازدید کرد و درجریان آخرین دستاوردها و اقدامات ایپکو قرار گرفت.
نرخ سود بین بانکی نوسانات کمی دارد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: تلاش بر این است که با رعایت ملاحظات نرخ سود بین بانکی نوسانات زیادی نداشته باشد. علی صالح آبادی گفت: نرخ سود بین بانکی نوسات خیلی کمی دارد. او میگوید: تلاش بر این است که با رعایت ملاحظات و سیاستهای پولی این نرخ نوسانات زیادی نداشته باشد. دولت در راستای حمایت از بورس، بانک مرکزی را مکلف کرده بود تا نرخ بهره بین بانکی در سقف ۲۰ درصد قرار بگیرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ بهره بانکی ۲۰.۸۸ درصد است. نرخ سود بین بانکی برای دومین هفته متوالی کاهشی شد و به نرخ ۲۰.۸۸ درصد رسید. بر اساس جدیدترین اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی در 13 مهرماه با کاهش نسبت به هفته قبل به 20.88 درصد رسید. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 6 مهر برابر 20.9 درصد بود؛ تازهترین گزارش بانک مرکزی نشان میدهد که این نرخ در هفته گذشته نیز مانند هفته منتهی به 6 مهر کاهشی بوده است. جدول نرخ سود منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان میدهد، روند رو به رشد نرخ سود بازار بین بانکی از فروردین ماه امسال آغاز شد. این نرخ پس از صعود به سقف سالجاری خود یعنی 21.31 درصد در 30 تیرماه، تا 19مرداد مسیر کاهشی در پیش گرفته و به 20.59 درصد رسیده بود.
جزئیات مطالبات معوق بانکها به کل مانده تسهیلات
کاهش تورم با مدیریت خلق پول بیضابطه بانکی
طبق اطلاعات تسهیلاتدهی بانکها، آنها در امر پرداخت وام تبعیضآمیز عمل میکنند و در قبال پرداخت تسهیلات به مردم سختگیریهایی دارند که این سختگیریها را در قبال اشخاص مرتبط با خود ندارند، در همین راستا خلق پول بیضابطه بانکها موجب ایجاد تورم و البته زیان جامعه شده است. به گزارش فارس، صورتهای مالی بانکها به صورت ماهانه، فصلی، 6 ماهه، 9 ماهه و یک ساله منتشر میشود و از طریق صورت مالی منتهی به اسفند هر سال، اطلاعاتی جهت بررسی عملکرد بانکها به دست میآید. در این صورتهای مالی، اطلاعاتی نظیر تسهیلات پرداختی بانکها، وجوه نقد، سپردههای جذب شده و سایر عملیاتی که بانکها انجام دادهاند، ثبت و منتشر میشود. بر اساس صورتهای مالی سالانه منتهی به اسفند 1400 بانکها، میتوان عملکرد آنها را به لحاظ رعایت کردن یا نکردن آییننامههایی که بانک مرکزی برای کنترل خلق پول آنها وضع کرده، بررسی کرد. یکی از این آییننامهها، آییننامه کفایت سرمایه است که بیان میکند باید نسبت کفایت سرمایه در بانکهای ما بالای ۸ درصد باشد.
این در حالی است که صورت مالی مربوط به پایان اسفند 1400 بانکها نشان میدهد 13 بانک از 18 بانک نسبت کفایت سرمایه زیر 8 درصد دارند. نسبت کفایت سرمایه در واقع حاصل تقسیم سرمایه نظارتی به داراییهای موزون شده بانک است. این شاخص به نوعی میتواند وضعیت بانکها را نمایش دهد. آنچه از این شاخص برآورد میشود آن است که نظارتی بر فعالیت شبکه بانکی وجود ندارد.
نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی بانکها چگونه است؟
هرچه نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی در بانکها کمتر باشد نشاندهنده سلامت بیشتر داراییهای آن بانک است. مطابق این شاخص، بانکهای دی، آینده، سرمایه، پارسیان، شهر، صادرات و ملت مقادیر قابل توجهی از تسهیلاتشان معوق شده که این یعنی مقادیری از تسهیلاتی که این بانکها دادهاند، بازپرداخت نشده و حداقل دو ماه از مدت زمان آخرین قسط آن گذشته است.
راهکار حل نابسامانی بانکها چیست؟
وضعیت فعلی بانکها ناشی از دو عامل است: اولاً عملکرد بانکها در تسهیلاتدهی برای مردم و کارشناسان غیرشفاف بوده و ثانیاً نظارت مفید و مثمرثمری بر فعالیت بانکها وجود ندارد. از اینرو بود که برای افزایش کنترل بر عملکرد بانکها و جلوگیری از فعالیت پرریسک آنها، بانک مرکزی از ابتدای امسال فهرست تسهیلات و تعهدات کلان بانکها را منتشر کرد.
بانک مرکزی در تبصره 16 قانون بودجه ۱۴۰۱ موظف شده است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و در صورت لزوم اطلاعات دریافتی از بانکها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی براساس «تعاریف و مصادیق تعیینشده» از سوی شورای پول و اعتبار؛ مانده تسهیلات و تعهدات کلان، میزان پرداختی، مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار مرتبط با ذینفع واحد، نرخ سود مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت، نوع و میزان وثیقه دریافت شده در پورتال بانک مرکزی را در دسترس عموم قرار دهد و به صورت فصلی به روز کند.
انتشار اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان توسط بانک مرکزی مناسب است
حسن حیدری، استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره انتشار اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان توسط بانک مرکزی اظهار داشت: اقدام خوبی است و باید انجام میشد. این شفافیت موجب ایجاد فشار رسانهای میشود تا افرادی که توانستند منابع بانکی را بگیرند و بدهی را پرداخت نکنند، بدهی خود را بازپرداخت کنند و قدرت چانهزنی بانک برای اینکه منابع را پس بگیرد، بیشتر میشود.
کنترل فعالیت پرریسک بانکها با نظارت پیشینی بانک مرکزی بر تسهیلاتدهی
از طرف دیگر، بانک مرکزی باید بتواند بر عملکرد بانکها نظارت پیشینی داشته باشد و آییننامهها، قوانین و مقررات و چهارچوبهای مشخص شده را اجرایی و پیاده کند.
پیش از این حجتالاسلام حسن شجاعی، نایبرئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در رابطه با اهمیت انتشار اطلاعات تسهیلات کلان بانکی گفته بود: بانکها در حال حاضر یک قدرت حاکمیتی در اختیار دارند و میتوانند جریان اعتباری کشور را به هر مسیری که میخواهند، هدایت کنند. از این جهت باید عملکرد آنها شفاف باشد و نظارت کامل و همهجانبهای بر فعالیت آنها وجود داشته باشد.
به گفته وی، البته منظور از نظارت به این معنا نیست که کسی بخواهد در شبکه بانکی دست ببرد و مجدداً موجب سرازیر شدن اعتبارات به بخشهای مورد نظر خودش شود؛ بلکه منظور از اعمال نظارت بر شبکه بانکی این است که بانکها باید قواعد، قوانین، آییننامهها و چهارچوبهای مشخص شده در آنها را حتماً اجرا و رعایت کنند.
«شفافیت» و «نظارت پیشینی» دو امر مهم برای کنترل خلق پول شبکه بانکی
اگر بانکها در قبال مردم و رسانهها پاسخگو باشند و البته بانک مرکزی نیز از هرگونه فعالیت پرریسک بانکها مانند دادن تسهیلات به افراد فاقد صلاحیت، دادن تسهیلات با سود کم و بازه طولانی مدت به اشخاص مرتبط با بانک و تسهیلاتدهی خارج از چهارچوب بانکها جلوگیری کند، میتوان انتظار داشت هم خلق پول بانکها کنترل شود هم تبعیض در تسهیلاتدهی آنان کاهش یابد.
تدوین بسته حمایتی برای کسبوکارهایی که به پلتفرمهای داخلی مهاجرت کنند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تهیه و تدوین بسته حمایتی برای کسب وکارهایی که به پلتفرمهای داخلی مهاجرت کنند، خبر داد. به گزارش ایرنا، در پی محدودیتهایی که در خصوص اینترنت ایجاد شده بود، بسیاری از کسبوکارهایی که در بستر اینترنت فعالیت میکردند، دچار مشکل شدند.
«عیسی زارعپور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاح سایت مرکز کنترل، عملیات و بهرهبرداری از ماهوارههای سنجشی ایران به نام «خیام» در جمع خبرنگاران درباره جبران خسارت وارده به کسب و کارها اظهار کرد: تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص ایجاد شده است. وی افزود: ما یک برنامه برای کسبوکارهایی که به پلتفرمهای داخلی مهاجرت کنند در نظر گرفتهایم و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل، برای آنها پیشبینی شده است.
کنترل ماهواره خیام به طور کامل در دست متخصصان ایرانی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه تلاش ما این است که تا پایان دولت سیزدهم، شاهد ماهوارههای بومی با دقت بالا باشیم و بتوانیم ماهوارههای خودمان را با ماهوارهبرهای بومی به فضا بفرستیم.
زارعپور با ابراز خوشحالی از بهرهبرداری از نخستین مرکز عملیات حرفهای بهرهبرداری ماهواره سنجشی ایران در هفته جهانی فضا افزود: نخستین بار است که دادههای ماهوارهای خیام به شکل عملیاتی در ایران به بهرهبرداری رسیده است و امروز برای نخستین بار تصاویر دریافتی این ماهواره به نمایش گذاشته میشود.
وی گفت: بهزودی امکان بهرهبرداری از تصاویر و دادههای ماهواره خیام برای شرکتها، ارگانها و سازمانهایی که خدمات لازم را ارائه میکنند فراهم میشود.
هشدار به متقاضیان خرید خودرو
فروش محصولات فقط از طریق سایت فروش اینترنتی ایرانخودرو
گروه صنعتی ایرانخودرو در اطلاعیهای، نسبت به ثبتنام محصولات از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات و انجام فرایند قرعهکشی از طریق این شرکت تأکید کرد. متن اطلاعیه گروه صنعتی ایرانخودرو به این شرح است: با توجه به اینکه فرآیند فروش و قرعهکشی محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو از طریق این شرکت و سایت فروش اینترنتی محصولات صورت میگیرد، لازم است تا متقاضیان نسبت به شکل گیری فعالیت سودجویان و گمراه کردن آنان در ثبت نام خودرو هوشیار باشند. با تصمیم وزارت صمت، از این پس تمامی طرحهای فروش گروه صنعتی ایرانخودرو از طریق سایت فروش اینترنتی این شرکت به نشانی esale.ikco.ir صورت میگیرد و فرآیند قرعهکشی نیز با حضور نهادهای نظارتی توسط ایرانخودرو به اجرا گذاشته میشود. اخیراً برخی افراد سودجو اقدام به ارایه اطلاعات نادرست به متقاضیان کرده و در تلاش برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از مشتریان هستند. تأکید میشود، اخبار و اطلاعات مرتبط با گروه صنعتی ایرانخودرو صرفاً از طریق پایگاه خبری این شرکت به نشانی ikcopress.ir و شبکههای اجتماعی داخلی این شرکت دنبال شود.