«ایران» بررسی کرد
بالارفتن قیمت خودرو زیر سایه اغتشاشات
اغتشاشات قیمت خودرو را تا 10 میلیون تومان بالا برد
بیش از 150 روز قیمت خودرو ثابت بود و حتی قیمت برخی از خودروها چون تیبا، دنا، رانا و سمند در بازار ریزش پیدا کرد و مردم بعد از مدتها کاهش قیمت انواع خودروها را به چشم دیدند اما با شروع اغتشاشات بازار خودرو دوباره با نوسان قیمت روبهرو شد. براساس گزارش میدانی روز گذشته ما، قیمت انواع خودرو از 3 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان گران شده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولات پژو بوده است.
دولت سیزدهم از اوایل فعالیت خود برای آرامش بازار خودرو برنامههای مختلفی را پیادهسازی کرد تا مردم در سال 1401 با شرایط بهتری نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. از جمله اقدامات دولت سیزدهم در ساماندهی بازار خودرو میتوان به تکمیل خودروهای ناقص، افزایش تیراژ تولید، توزیع مناسب خودرو، کمک به قطعهسازان با هدف افزایش تولید و افزایش نظارت بر بازار اشاره کرد. بدین جهت در نیمه اول سال جاری و به اذعان فعالان بازار خودرو و حتی مردم، قیمت خودرو سیر نزولی به خود گرفت و همین امر سبب شد تا دلالان و سودجویان نتوانند از این بازار بیش از این بهرهبرداری کنند. گفته میشود دلالان از اختلاف قیمت کارخانه با بازار در یک سال و نیم گذشته ۱۷۵ هزار میلیارد تومان سود بردهاند.
دلالانی که حضورشان در بازار خودرو کمرنگ شده بود و به این اطمینان رسیده بودند که نمیتوانند مانند گذشته بازار خودرو را دچار آشفتگی کنند، این روزها دوباره فعال شدند و میخواهند بازار خودرو را به نفع خود مدیریت کنند.
گزارش میدانی ما حاکی از آن است که قیمت پژو206 که سه هفته گذشته 297 میلیون تومان بود به 307 میلیون تومان رسیده است. پراید نیز با 5 میلیون تومان افزایش به رقم 188 میلیون تومان رسیده و همچنین پراید 111 رقم بیش از 209 میلیون تومان را تجربه میکند که این امر به منزله افزایش 6 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار است.
تیبا صندوقدار که طی روزهای اخیر به 201 میلیون تومان رسیده، سه هفته پیش 195میلیون تومان بود و همچنین تیبا هاچبک با 4 میلیون تومان افزایش در حدود قیمتی 209 میلیون تومان است.
فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که اغتشاشات اخیر باعث شده آرامش از بازار خودرو فاصله بگیرد و فرصتطلبان دوباره در این بازار تعیینکننده قیمتها شوند.
یکی از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب به «ایران» گفت: به جهت برخی تجمعات غیرقانونی مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود شدیم و همین امر فضا را برای فعالیت سودجویانه دلالان فراهم کرد. از طرفی این امر باعث شده که برخی از نمایشگاهداران نسبت به فروش خودرو در مقطع فعلی اقدام نکنند و همین ممانعت از فروش سبب شده که عرضه خودرو در بازار کاهشی شود.
او ادامه داد: با کاهش عرضه خودرو توسط فعالان بازار، طبیعی است که قیمت خودرو سیر صعودی به خود بگیرد. از طرفی این اتفاق در مورد خودروهای کارکرده هم رخ داده است، قیمت انواع خودروهای کارکرده رو به افزایش است به گونهای که بین 2 تا 14 میلیون تومان افزایش قیمت وجود داشته است.
این فعال بازار با تأکید بر اینکه واردات خودرو میتواند از سودجویی برخیها بکاهد، گفت: اگر واردات خودرو انجام شود بازار خودرو به سرعت به ثبات میرسد و دلالان از این حوزه خارج خواهند شد و همچنین امیدواریم تجمعات غیرقانونی به پایان برسد تا کسبه که به جهت شیوع ویروس کرونا و مشکلات متعدد سالهای متمادی با چالش روبهرو بودند، نفس راحتی بکشند.
برای آنکه فاصله قیمت کارخانه و بازار به حداقل برسد و دیگر دلالان به بهانههای مختلف وارد این بازار نشوند و دستشان در جیب مردم نرود قرار است وزارت صمت نسبت به اصلاح و بازنگری قیمت خودرو اقدام کند. بر همین اساس باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، هزینههای لجستیک و افزایش دستمزدها قیمت انواع خودروها بزودی اصلاح خواهد شد و این فرایندی است که وزارت صمت از حدود دو هفته پیش آغاز کرده است. در حال حاضر آنالیز قیمت خودروسازان دریافت شده و با بررسیهایی که در سازمان حمایت، شورای رقابت و وزارت صمت انجام شده اصلاح قیمتهای خودروسازان درحال انجام است.
در این میان سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو درباره اینکه آیا روند افزایش قیمت خودرو در هفتههای آینده ادامهدار خواهد بود، گفت: برای آنکه افزایش قیمت خودرو متوقف شود ضروری است که عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش پیدا کند؛ بازار خودرو تابع عرضه و تقاضا است. اگر عرضه بیشتر شود اثر خود را در بازار میگذارد؛ اگر میزان عرضه جوابگوی تقاضا بود فاصله قیمت محصولات شرکتهای خودروساز از کارخانه تا بازار حداقل 10 درصد بود نه
100 درصد.
او تصریح کرد: خودرو یک کالای مصرفی است که امروز تبدیل به یک کالای سرمایهای شده است. اگر محدودیت در عرضه نداشتیم قیمت این کالا با کوچکترین نوسان ارزی تغییر نمیکرد.
مؤتمنی با اشاره به ریزش نرخ خودروهایی که در 2 ماه گذشته افزایش تولید داشتند، افزود: قیمت پژو 207 اتوماتیک مدل 1401 تیرماه با ارز 28 هزار تومانی حدود 567 میلیون تومان بود این در حالی است که امروز همین خودرو با ارز 33 هزار تومانی حدود 478 میلیون تومان به فروش میرسد چراکه تعداد فاکتور کردن این خودرو توسط خودروساز بیشتر شده است.
یکی دیگر از فروشندگان خودرو در خیابان انقلاب به «ایران» گفت: بازار خودرو طی 4 ماه اخیر بسیار آرام و بدون تنش بود و هر فردی که نیاز فوری به خودرو داشت، به صورت مستقیم خرید خود را از نمایشگاهها انجام میداد اما طی سه هفته گذشته و اغتشاشاتی که صورت گرفت شاهد نوسان قیمت در بازار خودرو هستیم.
مرتضی رنجبر با بیان اینکه نوسان قیمت خودرو به ضرر مردم است، افزود: مدتها طول کشید تا بازار خودرو به آرامش رسید تا مردم با شرایط بهتری خرید کنند اما اغتشاشات و شلوغیهای بی دلیل سبب شد که خریداران واقعی خودرو آسیب مالی ببینند و حتی برخی دوباره توانایی خرید خودرو را از دست دادند.
او گفت: بازار خودرو یکی از مشاغلی است که بهسرعت تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار میگیرد. لذا هرگونه تنش و چالش بازار این بخش را به هم میریزد، از همین رو امیدواریم با افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان و کاهش تجمعات غیرقانونی آرامش به بازار خودرو بازگردد.
رئیس سازمان توسعه و تجارت:
شبکه نقل و انتقالات پول در عمان ایجاد میشود
شبکه نقل و انتقالات درهم در عمان راهاندازی میشود، این خبری است که روز گذشته رسانهای شد. بر این اساس تجار ایرانی و عمانی میتوانند بدون مشکل و فارغ از تحریمها، تبادل تجاری با یکدیگر داشته باشند.
تحریم باعث شده بود که طی سالهای اخیر دو کشور ایران و عمان نتوانند سطح مبادلات تجاری خود را افزایش دهند و حتی در دولت گذشته شاهد افت صادرات و واردات بودیم. ولی در دولت سیزدهم همکاری با کشورهای همسایه یکی از محورهای توسعه تجارت قرار گرفته و اکنون میبینیم که ایران با برخی کشورها توانسته مدل جدیدی از همکاریهای اقتصادی را پیاده سازی کند. بعد از روسیه، قطر و امارات اکنون نوبت به عمان رسیده است.بر این اساس رئیس سازمان توسعه تجارت از آغاز راهاندازی شبکه نقل و انتقالات درهم در عمان خبر داد و گفت: به صادرکنندگان ایرانی در امارات درهم داده میشود.
علیرضا پیمان پاک در جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران به برخی روشهای تسهیلی در نقل و انتقالات پولی تجار و بازرگانان ایرانی با همتایان خارجی خود اشاره کرد و گفت: هم اکنون در عمان شبکه جابه جایی پول برای شرکتها و تجار ایرانی ایجاد شده و از طریق این شبکه پولی، به صادرکنندگان ایرانی در امارات درهم داده میشود. ایجاد شبکه مالی ویژه تجار و صادرکنندگان کشورمان در دیگر کشورها از جمله قطر، روسیه، ازبکستان و شرق اروپا در حال پیادهسازی است. ارقام نشان میدهد که حجم صادرات ایران به عمان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶۳ درصدی همراه بوده و واردات ایران از عمان یا از طریق این کشور نیز ۴۳ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است. سال گذشته باتوجه به زیرساختهای ایجاد شده و به پشتوانه حمایت جدی دولت و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی با همکاری اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، حجم مبادلات تجاری این دو کشور از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. صادرات ایران به عمان از ۱۴۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۷۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و حجم واردات ایران از عمان از ۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۶۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۱ سهم ایران از بازار عمان ۳.۹ درصد بوده و این درحالی است که در سال ۲۰۲۰ این میزان ۱.۸ درصد بوده است. بررسیها نشان میدهد که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ از رشد ۵۳ درصدی برخوردار بوده که این حجم از مبادلات در طول روابط ایران و عمان بیسابقه است.
با توجه به تغییر رویکرد و بهبود عملکرد در تجارت با عمان به نظر میرسد فصل تازهای از تعاملات ایران و عمان پیش رو قرار دارد که میتواند سهم بیشتری از این بازار عربی را نصیب کشورمان کند. صادرات مجدد یا همان ریاکسپورت یکی از مؤلفههایی است که میتواند صادرات ایران را چندین برابر افزایش دهد. در واقع عمان متناسب با شرایطی که دارد، پایگاه خوبی برای این هدف است.