ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از آخرین وضعیت تکمیل کریدور شمال-جنوب گزارش میدهد
صدور مجوز ساخت راهآهن رشت - آستارا به نام قرارگاه خاتم
جواز مناقصه ساخت راهآهن رشت -آستارا برای فعالیت قرارگاه خاتم از سوی سازمان برنامه تا یک ماه آینده صادر میشود
گروه اقتصادی/ راهآهن رشت - آستارا، بخش پایانی کریدور ریلی شمال-جنوب است که 162 کیلومتر طول دارد، اهمیت این خط آهن برای نقشی است که در انتقال 200 میلیون تن کالای ترانزیتی از کشورهای شمالی، کشورهای حاشیه خزر و منطقه اوراسیا ایفا میکند. به همین خاطر در دومین مجمع اقتصادی دریای خزر، کشورهای عضو بر انتقال کالا و ترانزیت از کریدور شمال - جنوب تأکید کردهاند. با توجه به محوریت ایران در این کریدور، تکمیل زیرساختها در کشور در رأس برنامههای عمرانی قرار گرفته است.
در حال حاضر ۸۵ درصد از جابهجایی کالا در کشور و کالای ترانزیتی از طریق جادهای انجام میشود که باید با تکمیل زیرساختها و تأمین ناوگان ریلی، ترانزیت کالا از طریق ریل به بنادر جنوبی و شمالی انجام شود. هزینه کمتر ترانزیت ریلی، باعث شده کشورها استفاده از ریل را برای انتقال کالا ترجیح دهند. از سوی دیگر بیشترین ترانزیت کالا در حال حاضر شامل عبور کالاهای روسی از مسیر ایران است، با توجه به اینکه در غرب دریای خزر امکان انتقال کالاهای روسیه از دریا به ریل با تکمیل راهآهن رشت-آستارا امکانپذیر است، ساخت این قطعه ریلی اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
ساخت راهآهن رشت - آستارا شامل دو بخش تملک اراضی و سپس زیرسازی و ریلگذاری است. تملک اراضی با توجه به ارزشمند بودن اراضی در این منطقه 2 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که باید از سوی ایران تأمین شود، اما در بحث ساخت، کشورهایی که در این خط ریلی منافع دارند (روسیه و آذربایجان) اعلام آمادگی کردهاند تا در تأمین سرمایه مشارکت کنند. قرار است سازنده داخلی راهآهن رشت- آستارا بدون برگزاری مناقصه عمومی و بهصورت ترک تشریفات مناقصه از سوی سازمان برنامه و بودجه به قرارگاه خاتم واگذار شود. محمد منجمی، مجری راهآهن رشت-آستارا در گفتوگو با «ایران» ،با اشاره به انجام مقدمات صدور مجوز برای قرارگاه خاتم از سوی سازمان برنامه، گفت: تا یک ماه آینده این مجوز صادر میشود و در گام اول قرارگاه خاتم حدود 50 کیلومتر از راهآهن را تکمیل می کند. قرارگاه قرار است در سه گام راهآهن رشت-آستارا را تکمیل کند که در هر گام حدود 53 کیلومتر از این خط ساخته میشود.
برآورد هزینه ساخت خط ریلی رشت- آستارا 20 هزار میلیارد تومان است. تأمین مالی آن از دو بخش داخلی و خارجی مورد نظر است، اگر تأمین مالی آن از طریق منابع داخلی باشد، با توجه به اینکه تکمیل خط در 3 سال (تا 1404) خواهد بود، هزینههای تورمی شامل آن میشود، اما اگر سرمایهگذاری خارجی و با منابع ارزی هزینه ساخت را تأمین کند هزینه تورمی شامل طرح نمیشود.
تهاتر نفت معطل صدور مجوز
تأمین منابع ساخت راهآهن رشت-آستارا از تهاتر نفت نیز دیده شده است. به گفته متولیان ساخت این بخش از خط ریلی، تهاتر در حال حاضر معطل صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه از سوی سازمان برنامه و بودجه است. به محض اینکه مجوز ترک تشریفات برای قرارگاه خاتم صادر شود روند تهاتر نفت مسیر خود را طی می کند.
بنا براین گزارش در حالی که برای زیرسازی 10 کیلومتر پایانی خط حدود هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که از محل تهاتر فقط 70 میلیارد تومان تأمین شده است. بنابراین به نظر میرسد تسهیل در ساخت بخش پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب به خاطر پیچ و خم مسائل اداری و صدور مجوز برای پیمانکار آن، معطل مانده است. قرارگاه خاتم اعلام کرده که به محض صدور مجوز تهاتر نفت را برای تأمین منابع ساخت خط ریلی رشت-آستارا آغاز میکند.
در اجلاس مجمع اقتصادی خزر، یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده برای تسهیل تجارت بین کشورهای عضو و همچنین تجارت با کشورهای منطقه و کشورهای عضو پیمان های منطقهای مانند اوراسیا و شانگهای، زمینهسازی برای تسهیل ترانزیت بود. بر همین اساس اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای که ایران نیز اخیراً به عضویت رسمی آن در آمد 8 طرح در زمینه کریدور حملونقل امضا کردند. همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرده است که «مطالعاتی را برای توسعه همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای بویژه در بخش حملونقل و انجام دادهاند.» بر همین اساس، فعالیت هشت کریدور حملونقل مرتبط با کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و غرب-شرق تصویب در کمیسیون اقتصادی اوراسیا به تصویب رسیده است.
ایران بهعنوان یکی از اعضای اوراسیا و همچنین اتحادیه شانگهای، از یک سو و بهعنوان مهمترین کشور در مسیر کریدورهای منطقه ای شمال-جنوب و شرق به غرب از سوی دیگر، در حال حاضر از طرف کشورهای منطقه بهعنوان اصلیترین مسیر باری عبور کالا در نظر گرفته شده است که برای پاسخ به این تقاضا، سرعت بخشی به تکمیل زیرساختها بویژه ساخت ریل رشت-آستار اهمیت دو چندانی دارد.
ایران در نشست 5 کشور مجمع اقتصادی خزر، «تشکیل کمیته همکاری حملونقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی به منظور یکسانسازی و هماهنگی تعرفههای حملونقل ریلی، جادهای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایهگذاریهای مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راهآهن» را پیشنهاد داده است.
اگر زیرساختهای کشور در بخش حملونقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای پیرامونی تا سال 2030، ترانزیت خود را به 50 میلیون تن افزایش میدهند. برنامه ایران،ترانزیت 10 میلیون تن کالای روسیه تا 2023 و مجموع ترانزیت 20 میلیون تنی تا این سال است. تکمیل کریدورهای ترانزیتی عبور کالا از ایران را تا 8 سال آینده 30 میلیون تن افزایش خواهد داد و به تبع آن درآمدهای ناشی از ترانزیت نیز بیشتر خواهد شد. ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل میشود. کریدورهای ترانزیتی جادهای و ریلی در این مسیرهای میان ایران و کشورهای منطقه فعال شده است که البته تکمیل زیرساخت ها، رشد ترانزیت را سرعت میبخشد. ایران در نظر دارد با رفع گلوگاههای مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به هدف ترانزیت 50 میلیون تنی تا 2030 دست پیدا کند.
تکمیل یک شاخه دیگر ریلی کریدور شمال- جنوب
روسیه علاوهبر اعلام آمادگی برای سرمایهگذاری در ساخت راهآهن رشت-آستارا، برای تکمیل راهآهن رشت-کاسپین نیز اعلام آمادگی کرده است. این خط آهن 17 کیلومتر است که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. منابع داخلی طرح از محل تسهیلات بانکی (ماده 56) و همچنین تسهیلات تخصیصی سفر سال گذشته ریاست جمهوری به گیلان تأمین میشود. در سفر رئیس جمهور اعتبار 600 میلیارد تومانی برای راهآهن رشت- کاسپین اختصاص یافت که 200 میلیارد تومان آن سال گذشته اختصاص یافته و 400 میلیارد تومان نیز امسال باید اختصاص یابد اما تا کنون این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است. برنامه تکمیل این خط ریلی تا پایان امسال است. پیشنهاد روسیه برای سرمایه گذاری درتکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است. علاوهبر بنادر شمالی، توسعه بنادر جنوبی نیز در برنامه همکاری دو کشور ایران و روسیه قرار دارد.
با توجه به سیاستهای راهبردی دولت سیزدهم مبنی بر توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی با کشورهای همسایه و منطقه، رشد ترانزیت از محورهای این برنامه راهبردی است که با توسعه کریدورهای ترانزیتی و زیرساختهای حملونقل حاصل میشود.
ترانزیت سالانه 20 میلیون تن بین ایران و 5 کشور
در راستای پیشبرد برنامههای ترانزیتی دولت، نخستین اجلاس ترانزیتی میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان روز گذشته در کشور برگزار شد.
شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم برگزاری نخستین اجلاس ترانزیتی میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، گفت: اجلاس شش جانبه ترانزیتی را فرصتی برای همافزایی و بهرهمندی همه بازیگران عرصه حملونقل، لجستیک و تجارت در منطقه میدانیم.
وی افزود: این اجلاس را یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقهای بین کشورهای حاضر در زمینه حملونقل و ترانزیت میدانیم.
وی گفت: برگزاری این اجلاس، فضای مناسبی برای تبادل نظر وزرای کشورهای حاضر در این زمینه و همچنین دیدارهای دوجانبه میان وزرا و سایر مقامات ارشد حمل و نقلی کشورهای عضو فراهم کرده است.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بهواسطه شکلگیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حملونقل بینالمللی و ترانزیت میان اعضای حاضر، بویژه فیمابین جمهوری اسلامی ایران با هر یک از اعضا در چهارچوب روابط دوجانبه و همچنین توافقهای چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاریهای حمل ونقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.
افندیزاده، این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حملونقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و اظهار امیدواری کرد که این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به امکان هدفگذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدفگذاری مورد تأکید است.
افندیزاده با بیان اینکه یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضا در چهارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقهای شش جانبه ترانزیتی، فراهم شده است، افزود: در این راستا، به گروههای کارشناسی تأکید میشود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمانها و کریدورهای منطقهای و بینالمللی ترانزیتی، همکاریهای با یکدیگر در سرمایهگذاری و احداث پروژههای زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرایندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفهها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهرهگیری کنند.
وی خواستار نگاه ویژه گروههای کارشناسی به ایجاد سازکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در راستای تقویت همکاری شش جانبه ترانزیتی و طرح توافقهای کلیدی به همین منظور در متن سند پایانی این اجلاس شد.
در حال حاضر ۸۵ درصد از جابهجایی کالا در کشور و کالای ترانزیتی از طریق جادهای انجام میشود که باید با تکمیل زیرساختها و تأمین ناوگان ریلی، ترانزیت کالا از طریق ریل به بنادر جنوبی و شمالی انجام شود. هزینه کمتر ترانزیت ریلی، باعث شده کشورها استفاده از ریل را برای انتقال کالا ترجیح دهند. از سوی دیگر بیشترین ترانزیت کالا در حال حاضر شامل عبور کالاهای روسی از مسیر ایران است، با توجه به اینکه در غرب دریای خزر امکان انتقال کالاهای روسیه از دریا به ریل با تکمیل راهآهن رشت-آستارا امکانپذیر است، ساخت این قطعه ریلی اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
ساخت راهآهن رشت - آستارا شامل دو بخش تملک اراضی و سپس زیرسازی و ریلگذاری است. تملک اراضی با توجه به ارزشمند بودن اراضی در این منطقه 2 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که باید از سوی ایران تأمین شود، اما در بحث ساخت، کشورهایی که در این خط ریلی منافع دارند (روسیه و آذربایجان) اعلام آمادگی کردهاند تا در تأمین سرمایه مشارکت کنند. قرار است سازنده داخلی راهآهن رشت- آستارا بدون برگزاری مناقصه عمومی و بهصورت ترک تشریفات مناقصه از سوی سازمان برنامه و بودجه به قرارگاه خاتم واگذار شود. محمد منجمی، مجری راهآهن رشت-آستارا در گفتوگو با «ایران» ،با اشاره به انجام مقدمات صدور مجوز برای قرارگاه خاتم از سوی سازمان برنامه، گفت: تا یک ماه آینده این مجوز صادر میشود و در گام اول قرارگاه خاتم حدود 50 کیلومتر از راهآهن را تکمیل می کند. قرارگاه قرار است در سه گام راهآهن رشت-آستارا را تکمیل کند که در هر گام حدود 53 کیلومتر از این خط ساخته میشود.
برآورد هزینه ساخت خط ریلی رشت- آستارا 20 هزار میلیارد تومان است. تأمین مالی آن از دو بخش داخلی و خارجی مورد نظر است، اگر تأمین مالی آن از طریق منابع داخلی باشد، با توجه به اینکه تکمیل خط در 3 سال (تا 1404) خواهد بود، هزینههای تورمی شامل آن میشود، اما اگر سرمایهگذاری خارجی و با منابع ارزی هزینه ساخت را تأمین کند هزینه تورمی شامل طرح نمیشود.
تهاتر نفت معطل صدور مجوز
تأمین منابع ساخت راهآهن رشت-آستارا از تهاتر نفت نیز دیده شده است. به گفته متولیان ساخت این بخش از خط ریلی، تهاتر در حال حاضر معطل صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه از سوی سازمان برنامه و بودجه است. به محض اینکه مجوز ترک تشریفات برای قرارگاه خاتم صادر شود روند تهاتر نفت مسیر خود را طی می کند.
بنا براین گزارش در حالی که برای زیرسازی 10 کیلومتر پایانی خط حدود هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که از محل تهاتر فقط 70 میلیارد تومان تأمین شده است. بنابراین به نظر میرسد تسهیل در ساخت بخش پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب به خاطر پیچ و خم مسائل اداری و صدور مجوز برای پیمانکار آن، معطل مانده است. قرارگاه خاتم اعلام کرده که به محض صدور مجوز تهاتر نفت را برای تأمین منابع ساخت خط ریلی رشت-آستارا آغاز میکند.
در اجلاس مجمع اقتصادی خزر، یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده برای تسهیل تجارت بین کشورهای عضو و همچنین تجارت با کشورهای منطقه و کشورهای عضو پیمان های منطقهای مانند اوراسیا و شانگهای، زمینهسازی برای تسهیل ترانزیت بود. بر همین اساس اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای که ایران نیز اخیراً به عضویت رسمی آن در آمد 8 طرح در زمینه کریدور حملونقل امضا کردند. همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا اعلام کرده است که «مطالعاتی را برای توسعه همکاری بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای بویژه در بخش حملونقل و انجام دادهاند.» بر همین اساس، فعالیت هشت کریدور حملونقل مرتبط با کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و غرب-شرق تصویب در کمیسیون اقتصادی اوراسیا به تصویب رسیده است.
ایران بهعنوان یکی از اعضای اوراسیا و همچنین اتحادیه شانگهای، از یک سو و بهعنوان مهمترین کشور در مسیر کریدورهای منطقه ای شمال-جنوب و شرق به غرب از سوی دیگر، در حال حاضر از طرف کشورهای منطقه بهعنوان اصلیترین مسیر باری عبور کالا در نظر گرفته شده است که برای پاسخ به این تقاضا، سرعت بخشی به تکمیل زیرساختها بویژه ساخت ریل رشت-آستار اهمیت دو چندانی دارد.
ایران در نشست 5 کشور مجمع اقتصادی خزر، «تشکیل کمیته همکاری حملونقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی به منظور یکسانسازی و هماهنگی تعرفههای حملونقل ریلی، جادهای و دریایی و نیز ایجاد زمینه برای سرمایهگذاریهای مشترک در کارهای زیربنایی مانند بنادر، کشتیرانی و خطوط راهآهن» را پیشنهاد داده است.
اگر زیرساختهای کشور در بخش حملونقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای پیرامونی تا سال 2030، ترانزیت خود را به 50 میلیون تن افزایش میدهند. برنامه ایران،ترانزیت 10 میلیون تن کالای روسیه تا 2023 و مجموع ترانزیت 20 میلیون تنی تا این سال است. تکمیل کریدورهای ترانزیتی عبور کالا از ایران را تا 8 سال آینده 30 میلیون تن افزایش خواهد داد و به تبع آن درآمدهای ناشی از ترانزیت نیز بیشتر خواهد شد. ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل میشود. کریدورهای ترانزیتی جادهای و ریلی در این مسیرهای میان ایران و کشورهای منطقه فعال شده است که البته تکمیل زیرساخت ها، رشد ترانزیت را سرعت میبخشد. ایران در نظر دارد با رفع گلوگاههای مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به هدف ترانزیت 50 میلیون تنی تا 2030 دست پیدا کند.
تکمیل یک شاخه دیگر ریلی کریدور شمال- جنوب
روسیه علاوهبر اعلام آمادگی برای سرمایهگذاری در ساخت راهآهن رشت-آستارا، برای تکمیل راهآهن رشت-کاسپین نیز اعلام آمادگی کرده است. این خط آهن 17 کیلومتر است که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. منابع داخلی طرح از محل تسهیلات بانکی (ماده 56) و همچنین تسهیلات تخصیصی سفر سال گذشته ریاست جمهوری به گیلان تأمین میشود. در سفر رئیس جمهور اعتبار 600 میلیارد تومانی برای راهآهن رشت- کاسپین اختصاص یافت که 200 میلیارد تومان آن سال گذشته اختصاص یافته و 400 میلیارد تومان نیز امسال باید اختصاص یابد اما تا کنون این مبلغ اختصاص پیدا نکرده است. برنامه تکمیل این خط ریلی تا پایان امسال است. پیشنهاد روسیه برای سرمایه گذاری درتکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است. علاوهبر بنادر شمالی، توسعه بنادر جنوبی نیز در برنامه همکاری دو کشور ایران و روسیه قرار دارد.
با توجه به سیاستهای راهبردی دولت سیزدهم مبنی بر توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی با کشورهای همسایه و منطقه، رشد ترانزیت از محورهای این برنامه راهبردی است که با توسعه کریدورهای ترانزیتی و زیرساختهای حملونقل حاصل میشود.
ترانزیت سالانه 20 میلیون تن بین ایران و 5 کشور
در راستای پیشبرد برنامههای ترانزیتی دولت، نخستین اجلاس ترانزیتی میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان روز گذشته در کشور برگزار شد.
شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم برگزاری نخستین اجلاس ترانزیتی میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، گفت: اجلاس شش جانبه ترانزیتی را فرصتی برای همافزایی و بهرهمندی همه بازیگران عرصه حملونقل، لجستیک و تجارت در منطقه میدانیم.
وی افزود: این اجلاس را یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقهای بین کشورهای حاضر در زمینه حملونقل و ترانزیت میدانیم.
وی گفت: برگزاری این اجلاس، فضای مناسبی برای تبادل نظر وزرای کشورهای حاضر در این زمینه و همچنین دیدارهای دوجانبه میان وزرا و سایر مقامات ارشد حمل و نقلی کشورهای عضو فراهم کرده است.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بهواسطه شکلگیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حملونقل بینالمللی و ترانزیت میان اعضای حاضر، بویژه فیمابین جمهوری اسلامی ایران با هر یک از اعضا در چهارچوب روابط دوجانبه و همچنین توافقهای چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاریهای حمل ونقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.
افندیزاده، این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حملونقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و اظهار امیدواری کرد که این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به امکان هدفگذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدفگذاری مورد تأکید است.
افندیزاده با بیان اینکه یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضا در چهارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقهای شش جانبه ترانزیتی، فراهم شده است، افزود: در این راستا، به گروههای کارشناسی تأکید میشود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمانها و کریدورهای منطقهای و بینالمللی ترانزیتی، همکاریهای با یکدیگر در سرمایهگذاری و احداث پروژههای زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرایندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفهها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهرهگیری کنند.
وی خواستار نگاه ویژه گروههای کارشناسی به ایجاد سازکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در راستای تقویت همکاری شش جانبه ترانزیتی و طرح توافقهای کلیدی به همین منظور در متن سند پایانی این اجلاس شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
استقبال ارمنستان برای همکاری با پیمانکاران ایرانی
گروه اقتصادی/ معاون وزیر راه و شهرسازی از استقبال جمهوری ارمنستان برای بهرهگیری از خدمات فنی شرکتهای ایرانی خبر داد و نحوه بازگشت سرمایه را یکی از مهمترین دغدغههای پیمانکاران ایرانی خواند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسهای که با حضور ارسن آواکیان، سفیر جمهوری ارمنستان و مدیران برخی از شرکتهای راهسازی و مهندسان مشاور به منظور صدور خدمات فنی و تکمیل کریدور شمال- جنوب این کشور توسط مهندسان ایرانی برگزار شد، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدار وزیر مدیریت منطقهای کشور ارمنستان از زیرساختهای حملونقل کشور در اردیبهشت ماه گفت: با توجه به آگاهی مقامات ارمنستان از توانمندی جامعه مهندسی ایران در عرصه راهسازی داخل کشور و سایر کشورها، سفیر جمهوری ارمنستان ضمن تشریح پروژههای عمرانی این کشور از مشارکت سرمایهگذاران، پیمانکاران و مشاوران ایرانی برای اجرای عملیات عمرانی استقبال کرد.
وی با بیان اینکه پیمانکاران ایرانی میتوانند متناسب با نیازها و ظرفیتهای کشور ارمنستان، در تکمیل کریدور شمال- جنوب این کشور و تکمیل پروژههای عمرانی فعالیت کنند، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در تکمیل هرچه سریعتر این کریدور از همکاری پیمانکاران ایرانی حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یکی از مهمترین بخشهای اجرایی این کریدور را احداث یک دستگاه تونل به طول حدود هفت کیلومتر خواند و گفت: این امر با حذف گردنههای حادثه خیز ارتباط ایمن حلقه شمالی و جنوبی مسیر را فراهم میکند و نقش مهمی در سهولت ترانزیت در این منطقه را به همراه دارد.
خادمی ضمن اعلام امکان مشارکت پیمانکاران بهصورت انفرادی یا در قالب یک کنسرسیوم، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغههای پیمانکاران ایرانی نحوه بازگشت سرمایه است که یکی از راهکارهای قابل اطمینان تضمین بازگشت سرمایه مشارکت در دریافت عوارض گمرکی است.
وی شرایط همکاری و علاقهمندی دو کشور را یکی از نقاط مثبت صدور خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان دانست و گفت: در حال حاضر هیچ مانعی برای همکاری در این زمینه وجود ندارد و شرکتهای ایرانی با اطمینان میتوانند در این زمینه وارد شوند تا در آینده نیز امکان توسعه همکاری در دیگربخشهای عمرانی را فراهم سازند.
در پایان مقرر شد شرایط همکاری و اطلاعات لازم در خصوص پروژههای آماده سرمایهگذاری در اختیار نمایندگان شرکتهای پیمانکاری قرار گیرد و در صورت توافق دو طرف، همکاری آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسهای که با حضور ارسن آواکیان، سفیر جمهوری ارمنستان و مدیران برخی از شرکتهای راهسازی و مهندسان مشاور به منظور صدور خدمات فنی و تکمیل کریدور شمال- جنوب این کشور توسط مهندسان ایرانی برگزار شد، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدار وزیر مدیریت منطقهای کشور ارمنستان از زیرساختهای حملونقل کشور در اردیبهشت ماه گفت: با توجه به آگاهی مقامات ارمنستان از توانمندی جامعه مهندسی ایران در عرصه راهسازی داخل کشور و سایر کشورها، سفیر جمهوری ارمنستان ضمن تشریح پروژههای عمرانی این کشور از مشارکت سرمایهگذاران، پیمانکاران و مشاوران ایرانی برای اجرای عملیات عمرانی استقبال کرد.
وی با بیان اینکه پیمانکاران ایرانی میتوانند متناسب با نیازها و ظرفیتهای کشور ارمنستان، در تکمیل کریدور شمال- جنوب این کشور و تکمیل پروژههای عمرانی فعالیت کنند، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در تکمیل هرچه سریعتر این کریدور از همکاری پیمانکاران ایرانی حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یکی از مهمترین بخشهای اجرایی این کریدور را احداث یک دستگاه تونل به طول حدود هفت کیلومتر خواند و گفت: این امر با حذف گردنههای حادثه خیز ارتباط ایمن حلقه شمالی و جنوبی مسیر را فراهم میکند و نقش مهمی در سهولت ترانزیت در این منطقه را به همراه دارد.
خادمی ضمن اعلام امکان مشارکت پیمانکاران بهصورت انفرادی یا در قالب یک کنسرسیوم، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغههای پیمانکاران ایرانی نحوه بازگشت سرمایه است که یکی از راهکارهای قابل اطمینان تضمین بازگشت سرمایه مشارکت در دریافت عوارض گمرکی است.
وی شرایط همکاری و علاقهمندی دو کشور را یکی از نقاط مثبت صدور خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان دانست و گفت: در حال حاضر هیچ مانعی برای همکاری در این زمینه وجود ندارد و شرکتهای ایرانی با اطمینان میتوانند در این زمینه وارد شوند تا در آینده نیز امکان توسعه همکاری در دیگربخشهای عمرانی را فراهم سازند.
در پایان مقرر شد شرایط همکاری و اطلاعات لازم در خصوص پروژههای آماده سرمایهگذاری در اختیار نمایندگان شرکتهای پیمانکاری قرار گیرد و در صورت توافق دو طرف، همکاری آغاز شود.
توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی
گروه اقتصادی/ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: توسعه بندر امام خمینی(ره) یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی در ایران است که دولت باید آن را مورد توجه قرار دهد.بهروز آقایی با اشاره به پروژههای بهرهبرداری شده یا آغاز عملیات اجرایی آنها در مجموعه بنادر خوزستان در ایام هفته دولت اظهار کرد: این پروژهها دربرگیرنده بیش از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری است.
وی ادامه داد: بهرهبرداری از دو خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی(ره) مهمترین این پروژهها محسوب میشود که با همکاری بخش خصوصی راهاندازی شده است.دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی(ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.
آقایی با بیان اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به ۶ هزار تن در روز رسیده است، افزود: کارخانه روغن در بندر امام خمینی(ره) مجهز به پیشرفتهترین فناوری روز در تولید محصول است.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان کرد: از اعضای کارگروههای اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت میشود از فرایند تولید محصول در این کارخانه، بازدید کنند.
آقایی در ادامه طول سواحل خوزستان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: بیشتر این سواحل را خوریات تشکیل میدهند که میتواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.وی با تأکید بر اینکه تاکنون اقدامات کاربردی در زمینه جذب گردشگر بویژه در سواحل خوزستان صورت نگرفته است، ادامه داد: با انسجام و برنامهریزیهای کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان توسعه زیرساختهای گردشگری در سواحل استان فراهم است.
آقایی عنوان کرد: بهکارگیری ظرفیتهای فعلی با محوریت گردشگری علاوه بر توسعه بنادر، فرصتهای شغلی پایداری را در سطح خوزستان در پی خواهد داشت.مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول آبراههای قابل کشتیرانی در خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است.وی ادامه داد: خوزستان از بیشترین طول اسکلههای تجاری و صیادی کشور برخوردار است که ۳۴ کیلومتر را شامل میشود.
آقایی، مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان (به اضافه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر خوزستان به بندر امام خمینی(ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان در ادامه اداره کل بنادر و دریانوردی را یک دستگاه متکی به درآمد و هزینه دانست و گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده امسال برای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، ۷ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان است.آقایی همچنین میزان اشتغالزایی ایجاد شده در بخشهای مختلف بنادر خوزستان را ۴۳۶ نفر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز تعداد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند.وی بیان کرد: بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور از جمله بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.آقایی یادآور شد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و به عنوان هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز (کالای اساسی) کشور است.مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر اینکه مجموعههای بنادر خوزستان میتوانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند، گفت: انتظار میرود با همکاری بین بخشی از ظرفیتهای موجود بخصوص در بندر امام خمینی(ره) به نفع مردم و در راستای بهبود شاخصهای اقتصادی استفاده شود.
وی ادامه داد: بهرهبرداری از دو خط تولید روغن خوراکی در بندر امام خمینی(ره) مهمترین این پروژهها محسوب میشود که با همکاری بخش خصوصی راهاندازی شده است.دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، کارخانه روغن خوراکی در بندر امام خمینی(ره) از سه خط تولیدی برخوردار شده است.
آقایی با بیان اینکه ظرفیت تولید روغن در این مجموعه به ۶ هزار تن در روز رسیده است، افزود: کارخانه روغن در بندر امام خمینی(ره) مجهز به پیشرفتهترین فناوری روز در تولید محصول است.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بیان کرد: از اعضای کارگروههای اقتصادی و مجموعه مدیریت اقتصادی استان دعوت میشود از فرایند تولید محصول در این کارخانه، بازدید کنند.
آقایی در ادامه طول سواحل خوزستان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: بیشتر این سواحل را خوریات تشکیل میدهند که میتواند به عنوان مقصد مناسبی برای گردشگران باشد.وی با تأکید بر اینکه تاکنون اقدامات کاربردی در زمینه جذب گردشگر بویژه در سواحل خوزستان صورت نگرفته است، ادامه داد: با انسجام و برنامهریزیهای کارشناسی که در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته، امکان توسعه زیرساختهای گردشگری در سواحل استان فراهم است.
آقایی عنوان کرد: بهکارگیری ظرفیتهای فعلی با محوریت گردشگری علاوه بر توسعه بنادر، فرصتهای شغلی پایداری را در سطح خوزستان در پی خواهد داشت.مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان، مرز دریایی استان را حدود ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: طول آبراههای قابل کشتیرانی در خوزستان ۷۴۶ کیلومتر است.وی ادامه داد: خوزستان از بیشترین طول اسکلههای تجاری و صیادی کشور برخوردار است که ۳۴ کیلومتر را شامل میشود.
آقایی، مجموعه ظرفیت بنادر خوزستان (به اضافه ظرفیت بنادر بخش خصوصی) را ۸۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بیشترین ظرفیت حجم عملیاتی بنادر خوزستان به بندر امام خمینی(ره) با ۶۰ میلیون تن، بندر خرمشهر با ۱۱ میلیون تن و بندر آبادان با یک میلیون تن اختصاص دارد.
دبیر کمیته ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان در ادامه اداره کل بنادر و دریانوردی را یک دستگاه متکی به درآمد و هزینه دانست و گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده امسال برای اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، ۷ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان است.آقایی همچنین میزان اشتغالزایی ایجاد شده در بخشهای مختلف بنادر خوزستان را ۴۳۶ نفر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز تعداد کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان یک هزار و ۳۰۰ نفر هستند.وی بیان کرد: بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور از جمله بنادری است که با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۲۶ میلیون تن محصول همجوار است و در نزدیکی دومین قطب صنایع فولادی کشور قرار دارد.آقایی یادآور شد: این بندر بیشترین ظرفیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی کشور را دارد و به عنوان هاب کالای اساسی، وارد کننده ۷۵ درصد کالاهای مورد نیاز (کالای اساسی) کشور است.مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تأکید بر اینکه مجموعههای بنادر خوزستان میتوانند بیشترین آورده و تولید ثروت را برای استان داشته باشند، گفت: انتظار میرود با همکاری بین بخشی از ظرفیتهای موجود بخصوص در بندر امام خمینی(ره) به نفع مردم و در راستای بهبود شاخصهای اقتصادی استفاده شود.
اخبار
آغاز ۲۲۶ پروژه نهضت ملی مسکن در استان تهران
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از شروع کار مطالعات طراحی و عملیات فونداسیون در ۲۲۶ پروژه نهضت ملی در این استان خبر داد.
خلیل محبت خواه، با اعلام این مطلب که ۲۲۶ پروژه نهضت ملی مسکن در استان آغاز شده است، گفت: از این تعداد ۳۱ پروژه مختص ادارهکل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن بوده و ۱۹۵ پروژه دیگر در شهرهای جدید پردیس، پرند، ایوانکی و هشتگرد است.
محبت خواه افزود: ۱۲۸ هزار و ۳۸۸ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در استان تهران تأیید نهایی شدهاند که از این تعداد تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر افتتاح حساب داشته و قریب به ۲۲ هزار نفر واریز وجه اولیه داشتهاند.
وی ادامه داد: سرعت و استمرار در واریز وجه توسط متقاضیان به افزایش سرعت پیشرفت پروژهها کمک شایانی میکند به گونهای که در حال حاضر ۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان در مرحله فونداسیون هستند. لازم به ذکر است که برنامه ابلاغی استان تهران برای چهار سال دولت سیزدهم ۴۹۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن است.
تعدیل تعرفههای سنگین ترانزیتی از سوی ترکمنستان
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از تعدیل تعرفههای سنگین ناوگان ترانزیتی از سوی دولت ترکمنستان و توسعه مناسبات حملونقل جادهای بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان خبر داد.
داریوش امانی گفت: پیرو پیگیریهای مستمر در جریان نشستها و ملاقاتهای دو و چندجانبه در سطوح مختلف بویژه در نشستهای اخیر اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای، دولت ترکمنستان ضمن اعلام بازگشایی مرزهای خود برای عبور ترانزیتی ناوگان بینالمللی، نسبت به تعدیل تعرفههای سنگینی که طی سالیان اخیر بر ناوگان ترانزیتی وضع کرده بود، اقدام کرد.
امانی افزود: این امر باعث کاهش مناسب هزینههای صادرات و حملونقل در مسیر کشورهای حوزه آسیای میانه میشود و از بروز خسارات به کالاها و بارگیریها در مرزهای مشترک جلوگیری میکند و باعث از سرگیری حمل یکسره، تسهیل تردد و همچنین کاهش اعتراضات صاحبان کالا، شرکتها و رانندگان حملونقل بینالمللی میشود.
رئیس سازمان راهداری خاطرنشان کرد، این اقدام میتواند با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه قفقاز و همچنین جنگ روسیه و اوکراین و کمبودهای شناور در دریای خزر، در راستای رونق مسیر جایگزین شرق دریای خزر در جهت توسعه کریدور شمال- جنوب و موافقتنامه عشقآباد مؤثر واقع شود.
تأمین مسکن با کیفیت در طرح نهضت ملی مسکن در اولویت است
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تأکید کرد: در راستای اولویت دولت برای ساخت مسکن با کیفیت، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش مؤثری در ارتقای کیفی، افزایش طول عمر و کاهش هزینهها دارد.
مجید کیانپور، گفت: در راستای اولویت دولت برای ساخت مسکن باکیفیت، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بهعنوان مشاور امین و بازوی توانمند دولت و وزارت راه و شهرسازی در ارائه خدمات و مطالعات فنی و مهندسی، مشاورهای و آزمایشگاهی، این شرکت نقش مؤثر و اثرگذاری در ارتقای کیفی، افزایش طول عمر و کاهش هزینهها در ساخت طرح نهضت ملی مسکن خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سالجاری علاوه بر پیگیری تحقق برنامههای مصوب خود، نگاه ویژهای به برنامههای دولت در کلان پروژه طرح نهضت ملی مسکن دارد، عنوان کرد: هم اکنون در اکثر استانها در حال نقش آفرینی در طرح نهضت ملی مسکن است و ورود به بازارهای جدید، صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور مؤثر در طرح نهضت ملی مسکن از اولویتهای مهم امسال شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است و همه نمایندگیهای استانی این شرکت نیز باید در راستای اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی حضوری تأثیرگذار داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه شرکت، بهرهبرداری از ظرفیتهای جدید، نوآوری و پژوهش، صرفهجویی، استفاده بهینه از تجهیزات، توسعه زیرساختها، جذب نیروهای متخصص و کارآمد، مستندسازی اقدامات، پیگیری مطالبات، عمل به تکالیف قانونی، شفافیت در ارائه اطلاعات، جلوگیری از تعارض منافع، تهیه بودجه سال آینده و رسیدگی به مسائل جاری و تعامل شایسته با ذینفعان و فعالان این صنعت از دیگر موضوعات مهم در دست پیگیری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.
۳۲ هزار میلیاردتومان به حساب سازندگان نهضت ملی پرداخت شد
سرپرست بانک مسکن از افتتاح حساب ۶۸۴ هزار و ۵۴۷ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک خبر داد و مبلغ واریز شده به حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات را در مجموع ۳۲ هزار و ۸۶۱ میلیاردتومان برشمرد.
علی عسگری در خصوص روند افتتاح حساب متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در آن بانک، پرداخت وجه به سازندگان و افتتاح حساب متقاضیان توضیح داد: تاکنون ۶۸۴ هزار و ۵۴۷ نفر متقاضی پذیرفته شده نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کردند.
سرپرست بانک مسکن میزان واریزی متقاضیان به حساب خود نزد بانک برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در مجموع ۲۴ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان عنوان کرد.
عسگری توضیح داد: مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان و محل تسهیلات ۳۲ هزار و ۸۶۱ میلیاردتومان است که از این میزان، ۲۰ هزار و ۳۱۹ میلیاردتومان از محل تسهیلات و ۱۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان به حساب سازندگان واریز شده است. وی اعلام کرد: تاکنون ۳۷۹ هزار و ۸۶۴ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده است که بانک تاکنون با ۱۵۸ هزار و ۸۰۲ واحد به مبلغ ۵۳ هزار و ۹۹۹ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.
آییننامه احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی ابلاغ شد
آیین نامه مدیریت، بهره برداری، احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی با امضای معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
هیأتوزیران با هدف کسب انطباق با بالاترین درصد ممکن استانداردها در حوزههای ناوبری هوایی و فرودگاهی و پیشگیری از تنزل جایگاه کشورمان در رده بندیجهانی بویژه در مقایسه با کشورهای خاورمیانه، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) درخصوص آییننامه مدیریت، بهره برداری، احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی را به تصویب رساند.
بر این اساس، صنعت هوانوردی کشور با توجه به تعهدات کنوانسیون شیکاگو، ملزم به رعایت استانداردها و الزامات بینالمللی برگرفته از کنوانسیون مذکور به منظور حفظ و ارتقای ایمنی هوانوردی بوده و در همین راستا نیز براساس برنامههای سالانه و معین تحت عنوان برنامه جهانی نظارت بر ایمنی هوانوردی توسط ایکائو مورد رصد و ارزیابی واقع میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از شروع کار مطالعات طراحی و عملیات فونداسیون در ۲۲۶ پروژه نهضت ملی در این استان خبر داد.
خلیل محبت خواه، با اعلام این مطلب که ۲۲۶ پروژه نهضت ملی مسکن در استان آغاز شده است، گفت: از این تعداد ۳۱ پروژه مختص ادارهکل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن بوده و ۱۹۵ پروژه دیگر در شهرهای جدید پردیس، پرند، ایوانکی و هشتگرد است.
محبت خواه افزود: ۱۲۸ هزار و ۳۸۸ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در استان تهران تأیید نهایی شدهاند که از این تعداد تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر افتتاح حساب داشته و قریب به ۲۲ هزار نفر واریز وجه اولیه داشتهاند.
وی ادامه داد: سرعت و استمرار در واریز وجه توسط متقاضیان به افزایش سرعت پیشرفت پروژهها کمک شایانی میکند به گونهای که در حال حاضر ۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان در مرحله فونداسیون هستند. لازم به ذکر است که برنامه ابلاغی استان تهران برای چهار سال دولت سیزدهم ۴۹۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن است.
تعدیل تعرفههای سنگین ترانزیتی از سوی ترکمنستان
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از تعدیل تعرفههای سنگین ناوگان ترانزیتی از سوی دولت ترکمنستان و توسعه مناسبات حملونقل جادهای بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان خبر داد.
داریوش امانی گفت: پیرو پیگیریهای مستمر در جریان نشستها و ملاقاتهای دو و چندجانبه در سطوح مختلف بویژه در نشستهای اخیر اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای، دولت ترکمنستان ضمن اعلام بازگشایی مرزهای خود برای عبور ترانزیتی ناوگان بینالمللی، نسبت به تعدیل تعرفههای سنگینی که طی سالیان اخیر بر ناوگان ترانزیتی وضع کرده بود، اقدام کرد.
امانی افزود: این امر باعث کاهش مناسب هزینههای صادرات و حملونقل در مسیر کشورهای حوزه آسیای میانه میشود و از بروز خسارات به کالاها و بارگیریها در مرزهای مشترک جلوگیری میکند و باعث از سرگیری حمل یکسره، تسهیل تردد و همچنین کاهش اعتراضات صاحبان کالا، شرکتها و رانندگان حملونقل بینالمللی میشود.
رئیس سازمان راهداری خاطرنشان کرد، این اقدام میتواند با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه قفقاز و همچنین جنگ روسیه و اوکراین و کمبودهای شناور در دریای خزر، در راستای رونق مسیر جایگزین شرق دریای خزر در جهت توسعه کریدور شمال- جنوب و موافقتنامه عشقآباد مؤثر واقع شود.
تأمین مسکن با کیفیت در طرح نهضت ملی مسکن در اولویت است
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تأکید کرد: در راستای اولویت دولت برای ساخت مسکن با کیفیت، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش مؤثری در ارتقای کیفی، افزایش طول عمر و کاهش هزینهها دارد.
مجید کیانپور، گفت: در راستای اولویت دولت برای ساخت مسکن باکیفیت، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بهعنوان مشاور امین و بازوی توانمند دولت و وزارت راه و شهرسازی در ارائه خدمات و مطالعات فنی و مهندسی، مشاورهای و آزمایشگاهی، این شرکت نقش مؤثر و اثرگذاری در ارتقای کیفی، افزایش طول عمر و کاهش هزینهها در ساخت طرح نهضت ملی مسکن خواهد داشت.
وی با بیان اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سالجاری علاوه بر پیگیری تحقق برنامههای مصوب خود، نگاه ویژهای به برنامههای دولت در کلان پروژه طرح نهضت ملی مسکن دارد، عنوان کرد: هم اکنون در اکثر استانها در حال نقش آفرینی در طرح نهضت ملی مسکن است و ورود به بازارهای جدید، صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور مؤثر در طرح نهضت ملی مسکن از اولویتهای مهم امسال شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است و همه نمایندگیهای استانی این شرکت نیز باید در راستای اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی حضوری تأثیرگذار داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه شرکت، بهرهبرداری از ظرفیتهای جدید، نوآوری و پژوهش، صرفهجویی، استفاده بهینه از تجهیزات، توسعه زیرساختها، جذب نیروهای متخصص و کارآمد، مستندسازی اقدامات، پیگیری مطالبات، عمل به تکالیف قانونی، شفافیت در ارائه اطلاعات، جلوگیری از تعارض منافع، تهیه بودجه سال آینده و رسیدگی به مسائل جاری و تعامل شایسته با ذینفعان و فعالان این صنعت از دیگر موضوعات مهم در دست پیگیری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.
۳۲ هزار میلیاردتومان به حساب سازندگان نهضت ملی پرداخت شد
سرپرست بانک مسکن از افتتاح حساب ۶۸۴ هزار و ۵۴۷ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک خبر داد و مبلغ واریز شده به حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات را در مجموع ۳۲ هزار و ۸۶۱ میلیاردتومان برشمرد.
علی عسگری در خصوص روند افتتاح حساب متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در آن بانک، پرداخت وجه به سازندگان و افتتاح حساب متقاضیان توضیح داد: تاکنون ۶۸۴ هزار و ۵۴۷ نفر متقاضی پذیرفته شده نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کردند.
سرپرست بانک مسکن میزان واریزی متقاضیان به حساب خود نزد بانک برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در مجموع ۲۴ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان عنوان کرد.
عسگری توضیح داد: مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان و محل تسهیلات ۳۲ هزار و ۸۶۱ میلیاردتومان است که از این میزان، ۲۰ هزار و ۳۱۹ میلیاردتومان از محل تسهیلات و ۱۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان به حساب سازندگان واریز شده است. وی اعلام کرد: تاکنون ۳۷۹ هزار و ۸۶۴ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده است که بانک تاکنون با ۱۵۸ هزار و ۸۰۲ واحد به مبلغ ۵۳ هزار و ۹۹۹ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است.
آییننامه احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی ابلاغ شد
آیین نامه مدیریت، بهره برداری، احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی با امضای معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
هیأتوزیران با هدف کسب انطباق با بالاترین درصد ممکن استانداردها در حوزههای ناوبری هوایی و فرودگاهی و پیشگیری از تنزل جایگاه کشورمان در رده بندیجهانی بویژه در مقایسه با کشورهای خاورمیانه، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) درخصوص آییننامه مدیریت، بهره برداری، احداث و توسعه فرودگاههای غیرنظامی را به تصویب رساند.
بر این اساس، صنعت هوانوردی کشور با توجه به تعهدات کنوانسیون شیکاگو، ملزم به رعایت استانداردها و الزامات بینالمللی برگرفته از کنوانسیون مذکور به منظور حفظ و ارتقای ایمنی هوانوردی بوده و در همین راستا نیز براساس برنامههای سالانه و معین تحت عنوان برنامه جهانی نظارت بر ایمنی هوانوردی توسط ایکائو مورد رصد و ارزیابی واقع میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
صدور مجوز ساخت راهآهن رشت - آستارا به نام قرارگاه خاتم
-
استقبال ارمنستان برای همکاری با پیمانکاران ایرانی
-
توسعه بندر امام خمینی یکی از راهکارهای توسعه تجارت دریایی
-
اخبار
اخبارایران آنلاین