در مراسم آغاز سال تحصیلی عنوان شد
دو سؤال مهر رئیس جمهور از دانش آموزان و معلمان
رئیسجمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در اقدامی ابتکاری علاوه بر طرح سؤال مهر دانشآموزان، سؤالی نیز برای معلمان مطرح کرد و گفت: امسال در ۴ نشست کاری جدی با دانشآموزان، معلمان، کارشناسان آموزشی و اولیای دانشآموزان، به ارزیابی کیفی و دقیق نظام آموزشی کشور خواهیم پرداخت.
آیتالله رئیسی صبح شنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ مدارس کشور، معلمی را ادامه کار اولیا و انبیای الهی برای آموزش و تربیت نسلهای آتی کشور توصیف کرد و خطاب به دانشآموزان گفت با خوب درس خواندن، قدردان تلاشهای معلمان و اساتید خود باشند. آیتالله رئیسی به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ضرورت سرلوحه قرار گرفتن این سند در تمام شئون تعلیم و تربیت اشاره کرد و دستاندرکاران آموزش و پرورش را مکلف نمود اجرایی شدن این سند مهم را هر سال ارزیابی و میزان پیشرفت آن را گزارش کنند. رئیسجمهور در ادامه، سؤال مهر سال تحصیلی جدید را مطرح کرد و از دانشآموزان خواست پاسخ دهند شاخصهای مدرسه خوب از نظر آنها چیست؟ آیتالله رئیسی با اشاره به اینکه در میان پاسخ دانشآموزان به سؤال مهر پارسال نوشتههای بسیار وزین و پرمحتوایی وجود داشت، از همه دانشآموزان خواست امسال هم با انگیزه و علاقه به این سؤال پاسخ دهند چراکه جایگاه مدرسه خوب در تربیت انسان تراز بالا برای اداره خود، خانواده و جامعه بسیار مهم است. رئیسجمهور در اقدامی ابتکاری، امسال سؤالی نیز برای معلمان طرح کرد و از معلمان خواست به این سؤال پاسخ دهند که برای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام شود. رئیسجمهور ارتقای بهرهوری را از مهمترین محورهای کار دولت مردمی دانست و گفت: دولت تلاش کرده است با افزایش بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم، اجرای قانون رتبهبندی معلمان و اجرایی کردن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به ارتقای بهرهوری در نظام آموزشی کشور کمک کند و از معلمان عزیز نیز درخواست میکنیم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با پاسخ به این سؤال اعلام کنند. آیتالله رئیسی با بیان اینکه امسال در ۴ بخش و با ۴ رکن مؤثر در نظام آموزشی کشور جلسات و گفتوگوهایی خواهیم داشت، تصریح کرد: در اولین نشست به اتفاق وزیر و مسئولان آموزش و پرورش نشستی با نمایندگان دانشآموزان کشور و در گام بعدی نشستی با نمایندگان معلمان خواهیم داشت تا در جلسهای کاملاً کاری به ارزیابی وضعیت آموزشی کشور و شنیدن نظرات و دیدگاههای آنان بپردازیم. رئیسجمهور ادامه داد: در گام سوم نیز نشستی با کارشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت خواهیم داشت و در گام چهارم در نشستی با نمایندگان والدین دانشآموزان حرکت نظام تعلیم و تربیت کشور را ارزیابی خواهیم کرد و مشابه این نشستها در سطح استانها هم برگزار خواهد شد. دکتر رئیسی اظهار داشت: مدرسه و آموزش و پرورش نه یکی از کارهای دولت مردمی، بلکه مهمترین مأموریت و کار دولت به حساب میآید و امیدوارم با ۴ نشستی که با ارکان اصلی تعلیم و تربیت در کشور برگزار خواهیم کرد، ارزیابی دقیقتری از وضعیت آموزشی کشور و راهکارهای بهبود و ارتقای آن به دست آوریم. دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز از دفاع مقتدرانه رئیسجمهور از مواضع عزتمندانه کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نیز اجلاس سران تحول آموزش در مقر سازمان یونسکو قدردانی کرد و گفت: رد اسناد تحمیلی آموزشی و تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور در نشست تحول آموزش در یونسکو از سوی رئیسجمهور محترم اقدام بسیار مهمی بود.
در گفتوگو با «ایران» لزوم امتیاز دادن به المپیادهای علمی در نظام آموزشی بررسی شد
پشت استعدادها بایستیم
اکرم رضایی ثانی/ یکی از ابعاد مهم در باشگاه
دانش پژوهان جوان که میتواند در ورود دانشآموزان به دانشگاهها کمک کند بهره بردن از امتیاز دانشآموزان در المپیادهای متعددی است که از سوی این باشگاه و همچنین سازمان سمپاد برگزار میشود. این بعد میتواند در رویه برگزاری کنکور و غربال دانشآموزان مستعد برای ورود به دانشگاههای برتر کمک کند. آزمونهای سالانهای از سوی این باشگاه برگزار میشود که میتواند مسیر سازمان سنجش برای سنجش کردن دانشآموزان مستعد را تسهیل بخشد. از طرف دیگر تأثیر قطعی معدل به میزان 40 درصد در کنکور مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، میتواند برخی از دانشآموزان را به سمت مدارس سمپاد سوق دهد، در واقع تلاش آنها برای ورود به مدارس سمپاد افزوده خواهد شد تا ورود به دانشگاه برای آنها آسانتر شود. از سوی دیگر یکی از جلوههای بروز این استعداد درخشش دانشآموزان ایرانی در المپیادهای جهانی است. پیش از این رئیس جمهور در دیدار مدال آوران المپیادهای جهانی با ایشان، گفته بود نیروی انسانی نخبه مهمترین سرمایه کشور در مسیر توسعه پایدار است و شما مدال آوران عرصههای کشوری و جهانی نباید با ناملایمتها صحنه را خالی کنید، قرار است به دست فرهیختگان و نخبگان از مشکلات و مسائل جامعه گرهگشایی شود. در همین چند ماه گذشته این افتخارآفرینی بارها مورد تبریک و تشویق رئیس جمهور قرار گرفت. درخشش قهرمانان ایرانی در پانزدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که با کسب 9 مدال طلا و یک مدال نقره برای دومین بار مقام اول مسابقات را کسب کردند، کسب رتبه اول جهان توسط تیم ملی المپیاد زیستشناسی ایران با کسب چهار مدال طلا در سی و سومین المپیاد بینالمللی زیستشناسی، درخشش ملی فیزیک ایران با کسب ۲ مدال نقره و ۳ برنز در مسابقات جهانی، درخشش تیم ملی المپیاد ریاضی جمهوری اسلامی ایران در شصت و سومین المپیاد جهانی که با کسب سه مدال طلا و سه مدال نقره توانست جزو ۸ کشور برتر این دوره از رقابتهای جهانی قرار گیرد، همچنین افتخارآفرینی تیم ملی دانشآموزی کشورمان در پنجاه و چهارمین دوره المپیاد جهانی شیمی با دو مدال طلا و دو مدال نقره همراه بود و کسب دو مدال طلا و یک نقره توسط تیم ملی المپیاد کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران در
سی و چهارمین المپیاد بینالمللی کامپیوتر تنها گوشهای از این افتخارآفرینیها بود. هرچند دولت سیزدهم در نظر دارد تا گستره شناسایی استعدادها در حوزه المپیادهای علمی را گسترش دهد تا سهم بیشتر المپیادیها از پایتخت نباشد، اما لزوم توجه به این استعدادها بیش از گذشته محسوس است. امید نقشینه رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان در اینباره به «ایران» میگوید: در این دو سال با مسأله اثر امتیازات المپیاد در ورود به دانشگاه بشدت مواجه بودهایم، در این مدت وزارت علوم و وزارت بهداشت که مصوباتی برای تسهیل ورود به دانشگاه برای مدالآوران المپیادهای علمی داشتند که برخی مسئولان با تحلیلهای ناقص یا نادرست به آن هجمه میکردند و این خود موجب کاهش اطمینان و استقبال دانشآموزان از المپیادهای علمی میشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معافیت از کنکور برای دارندگان مدال طلا در رشتههایی مانند ریاضیات، فیزیک و... است و دارندگان مدالهای نقره و برنز، بعد از شرکت در کنکور، طبق مصوبات وزارتخانه امتیازهایی برای ورود میگیرند. در سالهای اخیر، این امتیاز علمی در کنار برخی سهمیههای تبعیضآمیز، به ناحق مورد هجمه و حمله قرار گرفت که ناعادلانه و تبعیضآمیز است! چرا برخی میگویند لحاظ کردن موفقیت دانشآموز در یک رقابت ملی علمی تبعیضآمیز است؟ امتیاز دادن به المپیادهای علمی برای نظام آموزش و پرورش بسیار مفید است؛ دانشآموزی که برای موفقیت در المپیاد کار میکند، مطالب علمی را تحلیلی، استدلالی و عمیق یاد میگیرد. وی گفت: در این سالها تلاش کردیم مسئولان مربوطه را توجیه کنیم و به نظرم تا حدی موفق شدیم که بگوییم دانشآموزی که مثلاً در دو یا سه مرحله آزمون المپیاد ریاضی، امتحاناتی دشوار و پیچیده را با موفقیت پشت سر گذاشته و توانسته سؤالات عمیقی را حل کند شایسته است این موفقیت برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: کنکور با شکل و شمایلی که دارد، به عنوان یک آزمون سرعتی تست زنی صدمات بسیار زیادی به نظام آموزشی ما میزند؛ یعنی بخشهایی که به استدلال و فهم برمیگردد در نظام کنکوری نه تنها تقویت نمیشود، بلکه تخریب هم میشود. برای موفقیت در کنکور توصیه میشود که در مطالب عمیق نشوید، نیاز نیست مفاهیم را یاد بگیرید، بلکه فقط باید یاد بگیرید که چگونه در ۳۰ ثانیه به هر تست پاسخ بدهید. اینها هیچ ارزش علمی ندارد و ذهن و فکر دانشآموزان را تخریب میکند و معلمان برجسته و قوی از لحاظ علمی را به حاشیه میکشاند یا اینکه آنها مجبور میشوند خود را با چنین ساختار کنکوری تطبیق دهند که این هم لطمه بزرگی است و هر معلمی که بخواهد در متوسطه دوم با دانشآموزان به طور عمیق کار کند احتمالاً با مخالفت بسیاری از دانشآموزان، اولیا و مسئولان مدرسه روبهرو میشود.نقشینه با اشاره به نقش المپیادهای علمی در دوره تحصیل دانشگاهی بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده دانشجویانی که از مسیر المپیاد وارد دانشگاه شدند به لحاظ معدل درسی، یک یا نیم نمره از متوسط معدل در همان رشته دانشگاه بالاتر هستند. ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی هم جلساتی داریم و تأکید کردهایم به المپیادهای علمی به طور جدی برای معرفی استعدادهای کشور به منظور ورود به دانشگاه توجه شود.وی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته اعتراضاتی مطرح بوده مبنی بر اینکه سؤالات تکراری بوده یا از منبع خاصی استفاده کردند، آیا امسال هم این مشکلات وجود داشته است، توضیح داد: هر کدام از آزمونها را برگزار میکنیم چه مرحله یک و چه مرحله دو که بهطور گسترده در کشور برگزار میشود سیستم دریافت اعتراضمان خیلی نظام مند است و منتظر نمیمانیم کسی که معترض است بگردد و آدرس را پیدا و مکاتبه کند و بگوید به فلان سؤال اعتراض دارد، در همان جایی که اطلاعیههای رسمی را میگذاریم، فرم اینترنتی را نیز میگذاریم تا هر دانشآموز، معلم، علاقهمند، دغدغهمند، استاد دانشگاه یا هر کسی که اصلاً او را نمیشناسیم اگر ادعا میکند سؤالاتمان از جهاتی ایراد دارد وقتی کلید اولیه را اعلام کردیم ایرادات را همراه با دلایل به ما بگوید. این سیستم خیلی ساده است و فرد میتواند پنج دقیقه وقت بگذارد و هر چیزی را که به نظرش ایراد دارد، بیان کند. پاسخ پرسش شما مثبت است و هر ساله وقتی امتحانی برگزار میشود و عدهای قبول میشوند و برخی از اکثریتی که قبول نمیشوند به سؤالها انتقاد میکنند که بسیاری از این انتقادات نادرست است.
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان در پایان تأکید کرد: نمیشود کتمان کرد در چنین آزمونهایی که در این سطح برگزار میشود کم و بیش اجتنابناپذیر است که سؤالاتش مورد اشکال واقع شود. در المپیادهای علمی بویژه در مرحله دو به بعد کمیتههای علمی باید تلاش کنند که در طراحی پرسشها کارهای نو انجام دهند. ممکن است ایده برخی از سؤالهای مرحله یک تکراری باشد ولی برای مرحله دوم لازم است سؤالها نوآورانه باشد و این کار بسیار سخت است. با وجود این کیفیت سؤالهای مرحله دوم امسال قابل قبول بوده است.