شهدای اغتشاشات اخیر به 10 نفر رسید
دهه هشتادیها؛ صف اول شهدای دفاع از امنیت
گروه سیاسی/ بار دیگر خیابانهای کشور به عطر شهادت آغشته شد؛ این بار شهدای مدافع امنیت که در اغتشاشها و آشوبهای اخیر به شهادت رسیدند، بر شانههای مردم شهیدپرور و ولایتمدار ایران اسلامی به سمت آرامگاه ابدی خود تشییع شدند. مشهد مقدس، شیراز و گرمسار و تهران دیروز شاهد برپایی مراسم باشکوه تشییع شهدای مدافع امنیت بود. برخی از شهدای اغتشاشات اخیر، جوانان دهه هشتادی بودند، مانند شهید اولادی در استان فارس، یا شهید علی اصغر بیگلو که در جریان مقابله با آشوبگران و اغتشاشگران در شهر کرج مجروح شد و پس از چند روز در کما بودن، سرانجام به شهادت رسید. شهید بیگلو متولد 1381 در شهرستان کرج بود. یا شهید محمد فلاح که در اغتشاشهای آمل به درجه رفیع شهادت نائل شد، پرستار بود. شهادت شهید بیگلو در کرج اتفاق افتاد که مدافعان امنیت زیادی طی روزهای اخیر توسط خشونت طلبان و آشوبگران مجروح شدهاند. عباس فاطمیه، یکی از بسیجیان و مدافعان امنیت بود که در اغتشاشات پنجشنبه شب ارومیه مجروح شد و پس از بستری شدن در بیمارستان، سرانجام به شهادت رسید. شهید حسین تقیپور از بسیجیان تهران نیز که بر اثر حمله آشوبگران دچار جراحت شدید شد، شنبه شب، در بیمارستان بقیهالله به شهادت رسید.
مادر شهید بیگلو: علی اصغرهایم فدای وطن
شهید علی اصغر بیگلو، فرزند دوم خانواده، متولد ۶ اسفند ۸۱ در کرج و دانشجوی ترم دوم رشته حسابداری دانشگاه آزاد بود که در راه دفاع از امنیت ایران اسلامی، از سوی آشوبگران در کرج به شهادت رسید. به گزارش فارس، معصومه قورت بیگلو، مادر این شهید با اشاره به اینکه فرزندم عاشق شهدا بود و همیشه حرف از شهدا بویژه شهید حججی میزد، اظهار کرد: به خاطر دارم همیشه به من گوشزد میکرد که «مادر! شهید حججی را با دستهای بسته بردند، اما لبخند بر لب داشت.»
وی با بیان اینکه ما با فلسفه شهادت غریب نیستیم و دو تن از داییهای خود من به درجه شهادت نائل شدند، اضافه کرد: در هفته دفاع مقدس و در تمامی مراحلی که مربوط به خدمترسانی به مردم بود، علی اصغر همپا و کنار من بود. به عنوان مادر میتوانم بگویم فرزندم ۲۰ سال پاک زندگی کرد و چشم و دل خیلی پاکی داشت و تمامی محل میتوانند به این پاکی شهادت دهند و فرزندم پاک از دنیا رفت. خانم قورت بیگلو که خودش نیز فرمانده یکی از پایگاههای بسیج است، از علاقه فرزندش به دفاع حرم و شهادت در راه حضرت زینب(س)، گفت و افزود: تنها همین پسر را داشتم و چون تک پسر بود نمیتوانست به عنوان مدافع حرم باشد و همیشه این آرزو را در دل داشت و میخواست که همچون شهید حججی شهید شود؛ فیلمهای دوران مقدس را میدید و آرزوی شهادت میکرد.
این مادر شهید از آخرین دیدارش با علی اصغر گفت و ادامه داد: آخرین باری که علی اصغر را دیدم، باهم ناهار خوردیم و طبق معمول که باید به پایگاه میرفتم از او خداحافظی کردم و رفتم، گفت:«مادر هر موقع کارت تمام شد به من خبر بده تا دنبالت بیایم و بعد که من رفتم با نگاهش مرا دنبال میکرد.»
وی گفت: با اتفاقاتی که این روزها افتاد قرار بود با هم در راهپیمایی شرکت کنیم که نشد، خاطرات زیادی از
علی اصغر در ذهن دارم؛ بعد از شهادتش یک شبه خاطرات ۲۰ سالهاش برایم یادآوری شد.
خانم قورت بیگلو افزود: بعد از اینکه به خانمهای چادری هتک حرمت شد از علی اصغر سؤال کردم اگر همچین اتفاقی برای من بیفتد چه میکنی؟ نگذاشت حرفم تمام شود و گفت مادر کسی جرأت انجام چنین کاری با شما را ندارد و اگر جسارتی کند با من طرف است. این مادر شهید در پایان خطاب به آشوبگران گفت: شماها نمیتوانید اهدافتان را محقق کنید، بدانید من اگر باز هم پسر داشتم فدای وطن و کشورم میکردم و در این مملکت بسیجی زیاد است، افراد بسیاری هستند که وطنشان را همچون ناموس دوست دارند و مادران بسیاری هم همچون من هستند که حاضرند برای این آب و خاک فرزندانشان را فدا کنند؛ پرچم ایران همیشه سرافراز خواهد ماند.
عباس فاطمیه؛ بسیجی شهید در ارومیه
سیدعباس فاطمیه، جوان بسیجی دیگری است که در اغتشاشات پنجشنبه شب ارومیه به دست آشوبگران بشدت مجروح شد و در نهایت، پس از چند روز در کما بودن، به شهادت رسید.
شهید فاطمیه، اهل روستای باشلان بوشلو در نوشینشهر ارومیه و به شغل کشاورزی مشغول بود. وی عضو گردان بیتالمقدس حوزه ۲۴ نوشینشهر و از بسیجیان پایگاه مقاومت حوزه مقاومت این شهر بود. مراسم تشییع پیکر پاک این شهید سرافراز عصر دیروز همزمان با تجمع بزرگ امت رسول الله(ص) در ارومیه برگزار شد.
به دنبال شهادت شهید فاطمیه، سپاه شهدای آذربایجانغربی بیانیهای صادر کرد. در این بیانیه با اشاره به اینکه بار دیگر یکی از پیروان مکتب حضرت روحالله(ره) و عاشقان امام خامنهای عزیز (حفظهالله) در سنگر حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی به قافله اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا پیوست تا ثابت کند که صحرای کربلا و روز عاشورا به وسعت همه تاریخ است، آمده است: شهادت مظلومانه بسیجی دلاور سیدعباس فاطمیه از سوی اغتشاشگران مزدور، موجبات تأثر، تأسف و انگیزهای مضاعف برای مردم انقلابی و پاسداران نظام جمهوری اسلامی در این مقطع حساس از تاریخ ۴۳ ساله انقلاب اسلامی شد. در بیانیه سپاه شهدای آذربایجانغربی تصریح شده است: قطعاً حضور حماسی و پرشور مردم غیور و همیشه در صحنه ایران اسلامی در راهپیمایی روز جمعه اول مهرماه و محکومیت اغتشاشات آشوبطلبان، تجلی دفاع و پشتیبانی همهجانبه ملت ایران از ارزشهای اسلامی و وفاداری نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و یکپارچگی و ایستادگی مردم در حفظ آرمانهای الهی انقلاب را متجلی ساخت و مهر باطلی بر نقشههای شوم استکبار و ایادی آن در منطقه شد.
شهید فلاح، پرستاری که حین امداد شهید شد
در پی اغتشاشات اخیر که به بهانه فوت مهسا امینی همزمان در سراسر کشور اتفاق افتاد، در غروب چهارشنبه گذشته این اغتشاشات در شهر آمل نیز ادامه یافت که بسیاری از اغتشاشگران به سمت ساختمان فرمانداری این شهرستان هجوم بردند. در آن اتفاق محمد فلاح یکی از جانباختگانی بود که با اصابت گلوله تفنگ ساچمهای جان خود را از دست داد. شهید فلاح، جوانی بسیجی متولد 68 و دارای یک فرزند پسر شش ساله بود که پس از پایان کار در بیمارستان امام خمینی(ره) آمل به عنوان پرستار کادر درمانی، عازم رفتن به منزلش واقع در روستای معلم کلای بخش سرخرود شهرستان محمودآباد بود. به گفته شاهدان عینی در آن روز اغتشاش، با مشاهده فعالیت همکاران درمانیاش جهت امدادرسانی به مصدومان به کمک آنان میرود که در آن اغتشاشات با اصابت گلوله تفنگ ساچمهای به شهادت میرسد.
پدر شهید فلاح: نمیخواهند استقلال کشور را ببینند
به گزارش تسنیم، پدر شهید محمد فلاح با بیان اینکه این شهید به عنوان بسیجی فعال در گردان امام حسین(ع) و در رسته بهداری فعالیت داشت، اظهار کرد: در دوران پرستاری نیز فعالیت بسیجی را رها نکرده و به خاطر دلسوزی و نگرانی برای این مملکت، همیشه ناراحت بود و برای وضعیت حجاب که در مسیرهایی چون محل کارش و خیابان مشاهده میکرد، غصه میخورد.
فلاح با بیان اینکه وی همیشه میگفت با رفتارم سعی در تغییر این وضعیت دارم و هیچ برخورد تندی در مقابله با بدحجابی نمیکرد، عنوان کرد: خصوصیات وی در امر به معروف اینجوری بود که میگفت ما باید آنان را بسازیم، نه اینکه بسوزانیم.
پدر این شهید اضافه کرد: آنان که معاند و مغرض هستند و در داخل این کشور نیستند، بحثشان نخواستن جمهوری اسلامی نیست بلکه نخواستن این کشور است و نمیخواهند استقلال این کشور را ببینند که این حرکت را انجام دادهاند. فلاح با اندوه گفت: پسرم یک پرستار بود و در حال امداد وی را زدند؛ آیا حقش این بود تا با تفنگ شکاری بزنند؟ بنابراین زدن پرستاری در حال امدادرسانی به یک مصدوم قابل توجیه نیست و این نشان میدهد که هدف آنها چیز دیگری بوده و از براندازی نظام هم فراتر بوده و به نوعی گرفتن امنیت این کشور است. وی با تأکید براینکه مردم باید هوشیار باشند و بدانند که اینها در واقع سازماندهی شده هستند، اظهار کرد: جوانان باید مشاهده کنند و بدانند پسر من مثل خودشان دنبال علم و دانش بود و دلش برای کشور میسوخت و میخواست به کشورش خدمت کند و هدف قرار دادن این جوان یعنی هدف قرار دادن شما جوانان است؛ جوانان باید به فکر کشورتان و نجات آن باشید اگرچه آنها هوشیار، عاقل، باهوش، با احساس و با محبت هستند و آن چیزی که میگویند نیست و آن چیزی که بعضی مواقع دیده میشود در واقع دشمن روی آن دارد کار میکند و باید روی فرهنگ آن در کشور کار کرد و دشمن با ورود آن فرهنگ و کار کارشناسی به دنبال تخریب تفکر جوانان ماست و این جوانان باید هوشیار باشند که مطمئناً کشوری چون امریکا به دنبال امنیت کشور ما نیست.
تشییع شهید مدافع امنیت در شیراز
پیکر شهید امیررضا اولادی که در جریان تجمعات اخیر شیراز از سوی اغتشاشگران به شهادت رسید، در شهر شیراز تشییع شد. وی دومین شهید اغتشاش روزهای گذشته شیراز بود. اما در این مراسم، دو شهید دفاع مقدس، شهیدان رسولی و کریمی هم تشییع شدند و به این ترتیب، شهدای دفاع مقدس و شهید مدافع امنیت در کنار هم قرار گرفتند و هرسه با حضور پرشور مردم ولایتمدار شیراز به سمت آرامگاه ابدی خود تشییع شدند.
این مراسم در عین حال به راهپیمایی اعلام انزجار از اغتشاشگران و آشوبگران اخیر در شیراز هم بدل شد. در کنار شهید مدافع امنیت، اولادی، پیکرهای مطهر ۲ شهید دوران دفاع مقدس نیز اخیرا کشف و با انجام آزمایشهایی شناسایی و برای تشییع و خاکسپاری به شیراز منتقل شدند.
مراسم تشییع این سه شهید، پس از اقامه نماز، به دارالرحمه مرکزی شیراز منتقل و در گلزار شهدا و در جوار همرزمان شهیدشان، به خاک سپرده شدند. مردم در این راهپیمایی، ضمن سر دادن شعارهایی با مضامین دفاع از ولایت و آرمانهای مقاومت همچنین برائت از حرمتشکنان، مسیر چهار راه پیروزی به سمت حرم مطهر شاهچراغ را طی کردند.
تشییع پیکر شهدای امنیت در مشهد
در مشهد مقدس نیز شهدای دفاع از امنیت به همراه شهدای دفاع مقدس تشییع شدند. به گزارش تسنیم، پیکر شهیدان محمدرسول دوست محمدی و ستوانیکم ارتشی مسلم جاویدی مهر، شهدای امنیت در مشهد و قوچان و سید ابراهیم رفیعی و مصطفی براتی از شهدای جنگ تحمیلی بر دوش مردم شهیدپرور مشهد، از خیابان دانشگاه این شهر تا حرم مطهر تشییع شدند. در این مراسم جوانان انقلابی خراسان رضوی با شعارهایی حوادث اخیر در بعضی شهرهای کشور از جمله شهر مشهد را محکوم کردند و شعارهای لبیک یا حسین، حیدر حیدر، ماهمه با هم هستیم پشت ولایت هستیم سر دادند. علاوه بر پیکر دو شهید اغتشاشات مشهد و قوچان، پیکر شهیدان دفاع مقدس، سید ابراهیم رفیعی که در 27 آبان 1362 و شهید مصطفی براتی که در 23 اسفند 1363 به مقام رفیع شهادت نائل آمدند بر روی دستان مردم شهیدپرور مشهدمقدس تشییع شدند.
تشییع پیکر شهید مدافع امنیت در گرمسار
راهپیمایی مردم شهرستان گرمسار علیه فتنهگران نیز در حالی برگزار شد که گرمساریها همزمان شهید مدافع امنیت خود را نیز تشییع کردند. به گزارش تسنیم، تشییع پیکر شهید بسیجی جوان محمدحسین سروری راد، بهانهای بود تا بار دیگر مردم گرمسار شعار «مرگ بر فتنهگر» را فریاد بزنند.
شهید بسیجی جوان محمدحسین سروری راد، سه شب گذشته در راه مبارزه با اغتشاشگران و دفاع از امنیت کشور در شهر گرمسار به شهادت رسید.
در مراسم تشییع این شهید، اقشار مختلف مردم از کودک و نوجوان گرفته تا میانسالان و کهنسالان حضوری گسترده و باشکوه داشته و شهید سروری راد را به سوی آرامگاه ابدیاش بدرقه کردند. حضور خانواده مطهر شهدا، بسیجیان و ایثارگران به ویژه دوستان و رفقای شهید سروری راد، جلوهای ویژه به این مراسم داده بود.
حجتالاسلام غلامرضا قندهاری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان در حاشیه این مراسم گفت: این شهید بسیجی در اغتشاشات اخیر به فیض شهادت نائل شده و تشییع پیکر وی، خروش مردم انقلابی استان سمنان را به دنبال داشت. وی افزود: امروز هم مانند روزهای گذشته و همچون همیشه استان سمنان صحنه حماسه سازی است صحنه ایستادگی و پایمردی پای انقلاب و ارزشها و آرمانها؛ استان سمنان بار دیگر حماسه سازی کرد. گفتنی است در روزهای اخیر شهید رضا زارع مؤیدی از شیراز، شهید عباس خالقی از تاکستان، شهید محمدرسول دوست محمدی از مشهد و شهید حسین اوجاقی از تبریز به دست نیروهای آشوبگر و به وسیله گلوله یا چاقو به شهادت رسیدهاند.
دبیر سیاسی روزنامه ایران توسط اغتشاشگران مجروح شد
خبر اول اینکه، در جریان اغتشاشات اخیر، مصطفی عیوضی دبیر سیاسی روزنامه ایران مورد حمله آشوبگران قرار گرفت. پنجشنبه شب در منطقه نازی آباد تهران عدهای با ایجاد اغتشاش و آشوب به ناامن سازی محلههای تهران پرداختند. آشوبگران با پرتاب قلوه سنگهای بتنی به سمت مردم و نیروهای بسیجی به خشونتهای چند روز اخیر دامن زدند. در جریان این اغتشاشات دبیرسیاسی روزنامه ایران دچار ترومای دست چپ شد. وی پس از بستری در بیمارستان روز گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت که اکنون حال عمومی او مساعد است.
امید دادن آذریجهرمی به اغتشاشگران؟
خبر دیگر اینکه، محدودیتهای اینترنتی که پس از اغتشاشات اخیر صورت گرفته، باعث شده آشوبگران کمتر بتوانند به فضاسازی رسانهای دست بزنند. همین امر سبب شده اینترنت ماهوارهای استارلینک که ایلان ماسک از آن سخن میگوید، سر زبانها بیفتد. گرچه این مسأله از منظر کارشناسی در کوتاهمدت به دلیل مسائل فنی اساساً امکانپذیر نیست اما آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت روحانی با دامن زدن به این مسأله مدعی شده است دسترسی به این اینترنت حتی نیازی به آنتنهای استارلینک هم ندارد. وی گفته است: «برای حضور در شبکه فیلترگریز نیازی به نصب آنتنهای استارلینک در همه جا نیست، گوشی هر فرد احتمالاً میکرو بیتیاس یک شبکه فیلترگریز خواهد بود.» همین گمانهها باعث شده عدهای با نصب نرمافزارهای جعلی استارلینک تلفنهای همراه خود را آلوده به بدافزارها نمایند، اما از منظری دیگر آذریجهرمی که سابقه امنیتی نیز در کارنامه خود دارد احتمالاً میداند سخنان او خواسته یا ناخواسته میتواند پالسی به اغتشاشگران برای ادامه تحرکات آشوبگرانه به امید دسترسی زودهنگام به اینترنت ماهوارهای باشد.
با علی کریمی مانند «هاکان شوکور» برخورد کنید
دست آخر اینکه، حجتالاسلام رسایی فعال سیاسی با اشاره به اقدام دولت ترکیه در توقیف اموال «هاکان شوکور» فوتبالیست معروف ترکیهای به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۵، خواستار اقدامی مشابه و توقیف اموال علی کریمی در کشور شد. حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به مواضع علی کریمی در حمایت و جهتدهی به اغتشاشات اخیر در کشور، خواستار توقیف اموال او شد. او همچنین با اشاره به مواضع مهران مدیری، خواستار قطع همکاری صداوسیما با سلبریتیهایی شد که در جریان وقایع اخیر کشور، از آشوبطلبان اعلام حمایت کردهاند.
منطق فرهنگی در دولت اسلامی چگونه است؟
سعادت جمعی و دولت دینی
مهدی جمشیدی
کارشناس مسائل سیاسی
1. انقلاب و انقلابیها، از «گفتوگو» هراسان و گریزان نیستند. انقلاب ایران، بهواقع در متن «جامعه» ریشه دارد و از «عقلانیت» برمیخیزد و حاصل حلقه بسته سیاسی نیست. انقلاب، هویت دارد و سیال و شناور نیست، اما «گفتوگو» را نیز اصل میشمارد و آن را بهعنوان یک ارزش قطعی، به رسمیت میشناسد. حرکت در مسیر گفتوگو، «اضطرار» نیست که «موسمی» و «موقتی» باشد، همچنان هدف از آن، «تسکیندادن» و «تعدیلکردن» نیز نیست. گفتوگو، معبر وصول به «حقیقت» است و اگر اینگونه نبود، روایات اسلامی از «تضارب آرا و عقول»، استقبال نمیکردند. پس گفتوگو فقط «ضرورت» نیست، بلکه «فضیلت» نیز هست. نباید از «دیگریهای معرفتی» و «اغیار فرهنگی» هراسید و از شنیدن مخالفتها گریخت، بلکه باید در وسط معرکه «نبرد شناختی» ایستاد و شجاعانه و عالمانه به همه پرسشها و ابهامها پاسخ داد و از متن تضاد جدی و کشمکش واقعی به ثبات و تعادل رسید. انقلاب، خواهان «انسداد» و «اختناق» نیست و در برابر هیچ انتقاد و اعتراضی، مسیر «سرکوب» را در پیش نمیگیرد. آری، چنانچه «اغتشاش» و «غوغاسالاری» و «توطئه» و «هرجومرج» در میان باشد، نه دولت اسلامی و نه هیچ دولت دیگری، سکوت اختیار نمیکند و «قانونشکنی» را برنمیتابد. اگر به نام «آزادی» و «نقادی» و «اعتراض»، سهم «اخلاق» و «انصاف» و «قانون» ادا نشود و همه ساختارها و قواعد، زیر پا نهاده شوند، باید از «حرمت حاکمیت» و «حق جامعه» دفاع کرد.
2. دولت اسلامی، «تمامیتخواه» نیست و نمیخواهد در همه عرصههای زندگی مردم دخالت کند و قدرت «انتخاب آزادانه و شخصی» را از آنها بستاند. جامعه اسلامی، مبتنی بر «انتخابهای آگاهانه و واقعی» است، نه جامعه برخاسته از «تحکم» و «تحمیل». تأکید بر «مهندسی فرهنگ» و «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ» و «حجاب» و «هویت اسلامی و ایرانی» و «سبک زندگی» و... هرگز به معنی آن نیست که انقلاب میخواهد برای «تمام جزئیات زندگی فرهنگی مردم»، قاعده بسازد و همهچیز را در اختیار خود بگیرد. انقلاب، دغدغه حفظ «سعادت معنوی» و «سلامت اخلاقی» جامعه را دارد و نمیخواهد جامعه در اثر دستکاریهای بیرونی و نفوذهای هدفمند و پررنگ، خویشتن خویش را ببازد و در روند نئولیبرالیسم جهانی، هضم و مستحیل شود. انقلاب نمیخواهد خودش در قدرت بماند، اما جامعه در مسیر «سقوط دینی» و «زوال ارزشی» قرار بگیرد. «کمال باطنی جامعه»، مهمترین مسأله و دغدغه انقلاب است و فلسفه دولت اسلامی عبارت است از بسترسازی برای دستیابی فرد و جامعه به خیر و صلاح و سعادت. همه هدفهای مادی و اینجهانی، در سایه این هدف غایی قرار دارند و باید هماهنگ با آن باشند.
3. البته این امر به معنی آن نیست که انقلاب، از «روشهای ناصواب» برای رسیدن به این هدف متعالی استفاده میکند. دولت اسلامی از نظر دینی، حق ندارد جامعه را به حال خود «رها» کند و آن را با «گرگهای فرهنگی» و «رهزنان ایمان»، تنها بگذارد، همچنان که حق ندارد بر «استبداد» و «اختناق» تکیه کند. منطق «مردمسالاری دینی»، نه این است و نه آن. مردمسالاری دینی یعنی محترمشمردن انتخابها و ارادههای مردم در «چهارچوب ارزشهای دینی». یعنی دولت اسلامی باید مردم را آنچنان «تعلیم» دهد و «تزکیه» کند که خواستههایش، مشروع و عالی باشند.
4. در این میان، اگر عده اندکی بر آن شدند که ارزشهای دینستیزانه خویش را بر جامعه و حاکمیت تحمیل کنند و به فساد و تباهی و بیاخلاقی و پردهدری و بیحیایی، «تجاهر» کنند، دولت اسلامی نباید «تساهلوتسامح» بورزد و مجال دهد که یک جماعت ناچیز، جامعه را دچار «تنش ارزشی» و «تلاطم معنوی» کند. اینجاست که «حق معنوی جامعه»، معنا مییابد و دولت اسلامی به سبب اسلامیبودن، باید در عمل نشان دهد که نسبت به تداوم و رسمیت «ارزشها»، وفادار و متعهد است و بیرونزدگیهای لجوجانه و کجرویهای هدفمند را برنمیتابد. از جمله، «فساد اخلاقی» و «کشف حجاب» و «بیعفتی» و «برهنگی» در عرصه عمومی، رفتارهایی هستند که برای دولت اسلامی، «تکلیف شرعی» میآفرینند. مسأله نیز منحصر به «عرصه عمومی» است و «عرصه خصوصی»، محترم و محفوظ از دخالت و حضور دولت اسلامی است. همه سخن درباره «جامعه» است و اینکه نباید در جامعه اسلامی، انحراف و فساد، «عیان» و «آشکار» باشد، وگرنه حریم خصوصی، در امان و خارج از بحث است. کار دشواری نیست که غیرمتعهدان به ارزشهای الهی و اخلاقی، دستکم در «جامعه» و در حضور دیگرانی که میخواهند فضای عمومی، سالم و قدسی باشد، از آشکارسازی محرمات شرعی و رفتارهای ضداخلاقی بپرهیزند و اندکی در «موقعیت عمومی»، خویشتنداری کنند.