به بهانه پایان دور اول سفرهای استانی
تضمین پیشرفت
اسماعیل رئیسی
استاد دانشگاه
دور اول سفرهای استانی دولت سیزدهم به پایان رسید. منتقدین، دولت را به «پوپولیزم» متهم میکنند و موافقین، سفرها را نشانه مردمی بودن دولت میدانند. اما چند نکته:
1 مایکل دل، همزمان هفتهای یک روز در مرکز CRM شرکت «دل» مینشیند. گوشی روی گوش میگذارد و مستقیماً با مصرفکننده نهایی (End User) صحبت میکند. سفارش میگیرد، انتقاد میشنود و توضیح میدهد. مدیرعامل P&G (همان پراکتر اند گمبل معروف که ما ایرانیان محصولاتش را با تاید شناختیم) بزرگترین تولیدکننده مواد شوینده جهان، کشور به کشور سفر میکند و هر جا وارد میشود، بازدید از یک منزل مسکونی را در برنامه فشرده او قرار دادهاند. با خانم خانهدار صحبت میکند و نحوه بهکارگیری محصولات شرکت را از نزدیک دیده و به سؤالات جواب میدهد. داستانهای سام والتون بنیانگذار فروشگاههای زنجیرهای والمارت درخصوص گفتوگوی مستقیم با مشتریانش که دیگر شهرت جهانی دارد. ارتباط بیواسطه با بهرهبردار نهایی، برخلاف آنچه در کشور ما تبلیغ میشود، نبض کار امروز در دنیا است.
2 با وجود ساختارهای رسمی، چه نیازی به سفرهای استانی؟ اگر دولت میخواهد به مردم خدمت کند، آیا همین سیستم اداری رسمی کافی نیست؟ و اصولاً مگر این ساختارها با هدف خدمت ایجاد نشده است؟ اگر کارآمد است پس چه نیازی به سفرهای استانی و اگر ناکارآمد است، چه ضرورتی به نگهداری؟ واضح است که جریان اصلی اداره کشور همان است که از طریق ساختارهای رسمی دنبال میشود. اما سفرهای استانی به معنای حذف واسطهها و ارتباط مستقیم مبدأ و مقصد، حرکت هوشمندانهای است. این ارتباط مستقیم و بیواسطه دقیقاً کمک به ارزیابی عملکرد دولت است. اگر ساختار دولت با هدف خدمت به مردم ایجاد شده است، بسیار اهمیت دارد که حاکمیت، بهطور پیوسته آن را ارزیابی کند تا ضعف و قوتش آشکار شود. در این مسیر چه ابزاری بهتر از سفرهای استانی؟
3 نیازهای مردم، سبد متنوعی است. ساختارهای رسمی به گونهای است که برخی از این الزامات را اصولاً نه میبیند و نه میشنود. سفرهای استانی فرصتی است تا گره الزاماتی که سیستم از عهده آن برنمیآید، گشوده شود.
4 لیبرال دموکراسی، اداره کشور را به ساختاری طبقاتی تبدیل کرده است. فیلتراسیون فرصتها از جمله ویژگیهای این ساختار است، به گونهای که بخش اعظم فرصتها در اختیار قلیلی از مرکزنشینان و چند نقطه دیگر قرار میگیرد. مغناطیس چنین ساختاری همه را به خود جذب میکند. سفرهای استانی فرصتی است که حاکمیت، خود را از جاذبه این بوروکراسی برهاند، پای صحبت فراموششدگان بنشیند و درد را از زبان آنها بشنود.
5 اگر قرار است عملکرد دولت ارزیابی شود که باید بشود، چه بهتر که از مصرفکننده نهایی بپرسیم، بویژه آنانی که در نقاط دور زندگی میکنند. حداقل این شانس را برای آنها هم قائل باشیم، مگر دموکراسی جز این میگوید که: هر نفر یک رأی!؟
6 از جمله عواملی که میتواند آسیب تلقی شود، سطحینگری است. نباید اجازه داد سفرهای استانی چه در بخش مراجعات مردمی و چه در قسمت مصوبات سفر، باعث قشریگری و سطحینگری در حاکمیت شود. بخش بزرگی از مطالبات اجتماعی، طبیعتاً نیازهای روزمره مردم است که برخلاف تبلیغات متداول، بسیار هم مهم است. اما نباید اجازه داد این روند، منجر به سطحینگری شود، چه در این صورت تراز عدالت اجتماعی به رفع این نیازها تنزل یافته و حاکمیت را از ریشهها غافل خواهد کرد. نیاز به تأکید نیست، تبعیض چنان گسترده است که آنچه در سفرها مورد مطالبه مردم قرار میگیرد، تنها بخش بیرونی کوه یخ است.
7 از الزامات سفرها، رصد درخواستهای مردم تا حصول نتیجه است. ثبت نامهها، بهتنهایی کافی نیست. لازم است دستگاههای اجرایی در برابر تقاضای مردم به یک پاسخ ساده اکتفا نکرده و با دقت نظر اشکالات ساختاری را شناسایی کنند. نامههای مردم در عین سادگی بخوبی نشانگر گسلهای موجود در قوانین و مقررات است و میتواند بیانگر ناکارآمدی بودجه (آنجا که باید، هزینه نکردهایم و آنجا که نباید، بسیار پرداختهایم) باشد.
8 بالاخره اینکه از یک سو دهها هزار پروژه با صرف هزاران میلیارد روی دست کشور مانده و از سوی دیگر انبوه مطالبات مردم حتی در نازلترین سطح (آبرسانی یا جادهسازی برای فلان روستا) هنوز پاسخ درخوری نیافته، نشان از یک بیماری عمیق در ساختار اداره کشور دارد. نامهها و درخواستهای مردم بهترین قطبنمای بهبود مسیر است. و عزم دولت سیزدهم این است که روند را به نفع آحاد مردم اصلاح کند.
تقدیم پیام «مادورو» به رئیس جمهور
آیتالله رئیسی روز گذشته در دیدار «رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر حمل و نقل ونزوئلا، با بیان اینکه روابط تهران – کاراکاس به سرعت در حال گسترش و پیشرفت است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست روزهای سخت ونزوئلا بوده است.
رئیس جمهور افزود: آمادهایم روابط با ونزوئلا را در همه حوزهها بویژه در حوزههای تجاری، انرژی، فناوری، علمی و دفاعی گسترش دهیم. «رامون بلاسکز» فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر حمل و نقل ونزوئلا نیز در این دیدار، از سطح رو به گسترش روابط جمهوری اسلامی با کشورش ابراز خرسندی و بر اهتمام کاراکاس بر افزایش سطح همکاریهای اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و سیاسی تأکید کرد. فرستاده ویژه رئیس جمهور ونزوئلا همچنین با اشاره به توانمندیهای فنی و مهندسی کشورمان، خواستار گسترش تعاملات دو کشور در این زمینه شد.
در این دیدار همچنین وزیر حمل و نقل ونزوئلا که ریاست کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران- ونزوئلا را برعهده دارد، پیام نیکلاس مادورو را به آیتالله رئیسی تقدیم کرد.
در خواست لبنان برای حمایت ایران
از تأمین انرژی این کشور
معاون اول رئیس جمهور روز گذشته با نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان به صورت تلفنی گفتوگو کرد.
به گزارش ایرنا، محمد مخبر در مکالمه تلفنی با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور، ضمن تقدیر از رشادتهای ملت مقاوم لبنان و تأکید بر اهمیت صلح و ثبات در این کشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر طرح و ابتکاری که برای ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی لبنان مؤثر باشد، حمایت خواهد کرد و در این مسیر از هیچ کمکی به ملت و دولت لبنان دریغ نخواهیم کرد. در این مکالمه تلفنی نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان ضمن تأکید بر اهمیت گسترش و تقویت روابط دوستانه دو کشور در همه عرصهها، خواستار حمایت جمهوری اسلامی ایران از تأمین انرژی این کشور شدند. ایشان همچنین از معاون اول رئیس جمهور دعوت کردند که در راستای تقویت بیش از پیش روابط دو کشور، از لبنان دیدار رسمی نمایند.
گزارش «ایران» از روند اجرای طرح «گشت ارشاد مدیران » و نظارت درونی قوه مجریه
تقویـت سیستـم ایمنـی دولـت در برابـر فسـاد
رئیس جمهور در نشست اخیر خبری خود، بازرسی ریاست جمهوری و دستگاههای نظارتی دولتی را دو بازوی قوه مجریه برای مبارزه با فساد یا تخلفات احتمالی درون سازمانی برشمرد
گروه سیاسی/ «در حوزه دستگاه اجرا است که بسترهای فسادزا از ریشه خشکانده میشود.» این جمله که بخشی از اظهارات آیتالله رئیسی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری است، هم یکی از انگیزههای وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و هم هدف از حضور در پاستور را نشان میدهد؛ مقابله با بسترها و زمینههای بروز فساد. زیرا آیتالله رئیسی در سالهای حضور در قوه قضائیه، چه در مقام رئیس سازمان بازرسی یا رئیس قوه، دریافته بود که تشکیل پروندههای قضایی و محاکمه متهمان اقتصادی، هرچند امری ضروری در مقابله با فساد است، اما این محاکمات در نهایت برخورد با معلولهاست و درمان فساد را باید در برخورد با علتها یا رفع زمینههای بروز و وقوع فساد جستوجو کرد. بخشی از شکلگیری این ضرورت و نگاه در آیتالله رئیسی را باید در پروندههای عدیده مفاسدی جستوجو کرد که بویژه در دو سال پایانی دولت دوازدهم در قوه قضائیه تشکیل شد، درست زمانی که توزیع ارز 4200 تومانی باعث تشکیل پروندهها و محاکمات بسیاری تحت عنوان متهمان ارزی شد. در همین راستا بود که مقابله با این بسترها یکی از اولویتها و دستورکارهای دولت سیزدهم و رئیس جمهور از ابتدای تشکیل دولت تا امروز بوده است.
تعیین نماینده ویژه در امر مبارزه با فساد
یکی از اقدامات مؤثر دولت در مقابله با فساد، تقویت دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور بود؛ جایگاهی که در 8 سال پیش از آن تضعیف شده بود. در این راستا حجتالاسلام والمسلمین حسن درویشیان به سمت رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد منصوب شد و آیتالله رئیسی در حکم خود تأکید کرد که این انتصاب، به دلیل «اهتمام ویژه دولت به امر نظارت و بازرسی بر عملکرد ادارات و سازمانهای کشور، شناسایی بسترهای فسادزا و ضرورت تحقق انضباط اداری، مالی و اقتصادی در کشور» صورت گرفته است. این انتصاب نشانه دیگری از عزم آیتالله رئیسی و دولت در پیشگیری از فساد بود، چرا که حجتالاسلام درویشیان پیشتر رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که یکی از وظایف آن برخورد با مفاسد دستگاههای اجرایی بود و به این ترتیب، او با زمینههای بروز مفاسد و علت وقوع آنها آشنا بود.
گشت ارشاد مدیران
یکی از وعدههای آیتالله رئیسی در دوران انتخابات، ایجاد گشت ارشاد مدیران بود. رئیس جمهور همواره بر این عقیده بود که خود دولت و ارکان و اجزای آن باید مدعی برخورد با فساد باشند و در این راه نباید ملاحظه هیچ فرد، مدیر یا دستگاهی را بکنند. رئیس جمهور در نشست خبری خود به مناسبت یکسالگی و هفته دولت، با بیان اینکه «گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شده و از این طریق به دستگاههای مختلف سرکشی میشود» اعلام کرد: «برخی از تخلفات به محض گزارش موجب برکناری متخلف و متخلفین شده است. دولت این موضوع را پیگیری کرده و مفسدین را تحویل دستگاه قضایی داده است. گشت ارشاد مدیران فعالتر از همیشه دنبال خواهد شد.»
به نظر میرسد یکی از واقعیتهای ملموس در زمینه ایجاد گشت ارشاد مدیران زیرنظر بازرسی ریاست جمهوری، خبر برخورد با یکی از مشاوران وزیر راه و شهرسازی باشد. در این زمینه دولت به جای اینکه از کنار این مسأله بگذرد یا برخورد با فساد را منوط به ورود دستگاه قضایی کند، خود وارد میدان شد و با متهمان به فساد برخورد کرد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، با بیان اینکه ما تأکید داریم که مسیر مبارزه با فساد را به خود قوه مجریه بیاوریم تا نتیجه مطلوب حاصل شود؛ یعنی جلوی بروز فساد را از خود دولت آغاز کنیم، اظهارکرد: «آقای رئیس جمهور هم تأکید کردند که تاکنون بسیاری از اقدامات در این زمینه انجام شده، اما اعلام نشده است. این اقدامات هم از سوی خود نهادهای درون دولت بوده است یعنی هم دفتر بازرسی رئیس جمهوری و هم وزارت اطلاعات که البته با نهادهای نظارتی خارج از دولت و دولت هم همکاری دارند.»
دولت در زمینه ایجاد گشت ارشاد مدیران، یا برخورد با فساد و بسترهای آن در درون دولت و از سوی خود دولت، تنها به این مورد بسنده نکرد. برکناری مدیران شرکت فولاد مبارکه که گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از وقوع فسادهای گسترده در آن خبر میداد، از دیگر مصادق این رویکرد است. با این همه، باید به این اظهار نظر رئیس جمهور در نشست خبری هم اشاره کرد که «بازرسی ریاست جمهوری و دستگاههای نظارتی درون سازمانی در این رابطه فعال شده است و مواردی در حد تخلفات نیز گزارش شده است که سریعاً خود دولت با این موارد برخورد کرده و متخلفین تحویل دستگاه قضایی شدهاند.»
ابلاغ اصول 12گانه مقابله با فساد
یکی از نشانههای جدیت و عزم و اراده آیتالله رئیسی و دولت سیزدهم در مقابله با فساد، این واقعیت است که تنها 20 روز پس از تشکیل دولت، اصول ۱۲ گانه پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دولت سیزدهم از سوی رئیس جمهور به اعضای دولت ابلاغ شد. آیتالله رئیسی در جلسه 24شهریور سال گذشته دولت، پیشگیری از فساد را به طور مشخص وظیفه دولت و رسیدگی به پروندههای تشکیل شده در این رابطه را برعهده قوه قضائیه دانست و با تأکید بر اینکه از ابتدای ورود به عرصه انتخابات بر عزم خود برای پیشگیری و مقابله با فساد تأکید داشتهام، اظهار کرد: پیش از آغاز به کار رسمی دولت، نشستی با نمایندگان دستگاههای نظارتی سه قوه و سایر بخشهای مرتبط درباره شناسایی گلوگاههای فسادزا در نهادهای مختلف برگزار کردم و قرار شد این دستگاهها گزارشهای خود از بسترهای فسادخیز را به دولت ارائه کنند که این گزارش چندی قبل به دست دولت رسید و برای جمعبندی در اختیار کارگروهی قرار گرفت. در جلسات کارگروه مذکور دستورالعملهایی درباره وظایف خاص دستگاههای مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با فساد در قالب «نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی» تهیه شد که اصول حاکم بر این نقشه ملی امروز ابلاغ شد. شفافسازی، مدیریت تعارض منافع، متناسب سازی ساختار و تشکیلات دولت، شایسته گزینی، سهولت فرایندها، دولت الکترونیک و برخورد قاطع، دقیق و مؤثر از جمله اصول 12گانه برشمرده شده در این نقشه ملی است.
اصلاح ارز ترجیحی
باتوجه به تعداد پروندههای تشکیل شده در دوره ریاست آیتالله رئیسی در قوه قضائیه در زمینههای ارزی، میتوان علت عزم و اراده رئیس جمهور در اصلاح نظام یارانهها را دریافت. به عبارت دیگر، مردمیسازی یارانهها، یکی از اقدامات مؤثر دولت سیزدهم در مقابله با فساد، یا به عبارت دقیقتر، حذف زمینههای بروز مفاسد به ویژه در حوزه ارزی بود. زیرا ارز 4200 تومانی نه تنها زمینه توزیع رانت را ایجاد کرده بود، بلکه زمینه سوءاستفادههای ارزی گسترده ای را نیز فراهم کرده بود. دولت سیزدهم اما با علم بر این مسأله، به صورت ریشهای و ساختاری این بستر فسادزا را با اصلاح نظام یارانهها از میان برد.
شفافیت و سامانههای نظارتی
در کنار برخورد با مختلفان، دولت دو رویکرد دیگر را برای مقابله با فساد در پیش گرفته است: شفافیت و ایجاد سامانههایی که فسادها را به حداقل میرساند. از جمله اقدامات بارز دولت سیزدهم برای ایجاد شفافیت، مصوبه هیأت وزیران برای اجرای آییننامه اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران است که سبب ایجاد شفافیت در درآمدها و نحوه هزینهکرد شرکت ملی نفت ایران خواهد شد. مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ بهصورت پیاپی در قانون بودجه، دولت و وزارت نفت را به اصلاح رابطه مالی مکلف میکرد که متأسفانه در دولت قبل انجام نشد. اجرای طرح و پیاده سازی سامانه دارویار، باهدف قطع دست رانت و دلالی در حوزه دارو، راهاندازی درگاه ملی مجوزها از سوی وزارت اقتصاد باهدف حذف امضاهای طلایی، انتشار صورتهای مالی شرکتهای بورسی، انتشار اسامی بدهکاران دانه درشت به بانکها، سامانه جامع تجارت و درنهایت، تلاش برای نهایی کردن فرایندهای مربوط به دولت الکترونیک، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای ایجاد شفافیت و راه اندازی سامانههایی است که در نهایت، زمینهها و بسترهای فساد را به طور جدی و ریشه ای از بین خواهد برد.
مجموعه این فرایندها، تصمیمات و اتفاقات نشان میدهد که آیتالله رئیسی در دولت سیزدهم، عملاً دارد همان چیزی را محقق میکند که در روز ثبت نام در انتخابات وعده داد بود، یعنی دارد بسترهای فسادزا در دولت را میخشکاند، زیرا همان طور که خودش 25 اردیبهشت 1400 گفت: «در حوزه دستگاه اجرا است که بسترهای فسادزا از ریشه خشکانده میشود.»
سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گزارش داد
جزئیات تسهیلات 5 میلیون تومانی برای زوار اربعین
گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در تشریح تسهیلات تعریف شده از سوی دولت برای زائران اربعین، اعلام کرد: با تلاشهای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای زائران سرپرستهای خانوار و تسهیلات ۳ میلیونی برای دیگر زائران در نظر گرفته شده است. علی بهادریجهرمی، اضافه کرد: این تسهیلات به صورت برخط و بدوننیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانهها به زائران اربعین پرداخت میشود.
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، با اشاره به اقدامات و برنامهریزیهای گسترده دولت برای برگزاری هرچه بهتر راهپیمایی اربعین، گفت: در این زمینه دولت تلاش کرده زیرساختهای کشور را فعال کند که از ۱۰ فرودگاه کشور پرواز به عراق انجام میشود، مرزها هم افزایش دو برابری داشت و قطار تهران-کربلا هم فعال شده است. وی با اشاره به فعال بودن ۶ مرز زمینی اظهارکرد: همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بسیج شده، باوجود این حتی توصیه شده که زائران با خودروهای شخصی به مرز حرکت کنند.
خدمات پزشکی آنلاین برای زائران
بهادریجهرمی از برپایی میزهای خدمت در مرزها و نیز پایانهها برای پاسخگوی به مطالبات مردم خبر داد و درباره بیمه زائران هم گفت: مبلغ بیمه بر مبنای دو سال قبل است، اما خدمات این بیمه بسیار افزایش یافته است که در برخی حوزهها تعهدات بیمهها تا 80درصد افزایش یافته است. سخنگوی دولت با بیان اینکه در حوزه ارتباطات تقویت آنتندهی در مرزها صورت گرفته است، ادامه داد: با تدبیر وزارت ارتباطات و برای تقویت ارتباطات مردم در سفر به عتبات عالیات، بالنی در مرز مهران مستقر میشود. وی با بیان اینکه سامانهای در پیامرسان «بله» برای اعلام وضعیت زائرین مهیا شده که نیاز به اینترنت ندارد و امکان موقعیتیابی برای زائرین وجود دارد، اضافه کرد: یکی از شرکتها امکان اشتراکگذاری وسیله نقلیه را فراهم کرده است و کسانی که مسیرهای مشترک دارند میتوانند همدیگر را از طریق این سامانه پیدا کنند.
بهادریجهرمی ادامه داد: از دیگر اقدامات، ارائه اینترنت و وایفای رایگان در برخی از موکبها است که از طریق سروش پلاس و روبیکا امکان تماس رایگان فعال شده است. وی با بیان اینکه در جلسه اخیر دولت، رئیسجمهور به همه دستگاهها دستور داد تا حداکثر امکانات را برای سفر اربعین فراهم کنند، گفت: خدمات پزشکی آنلاین برای زوار نیز فراهم خواهد شد.
وزیر راه از شنبه در وزارتخانه حضور دارد
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، درباره کسالت وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: وزیر راه به دلیل ضربهای که در جریان حادثهای در منزل، به کمر وی وارد شده بود، بستری شد و تزریقی هم به ستون فقرات داشت که اکنون بهبود نسبی حاصل شده است و رستم قاسمی از شنبه در وزارتخانه حضور خواهد داشت. هرچند در عیادت من از وی، ایشان پیگیر مسائل کاری و مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در دولت بودند.
چهار موضوع مورد تأکید ایران در مذاکرات
بهادریجهرمی درخصوص روند مذاکرات رفع تحریمها نیز با بیان اینکه گفتوگوها ادامه دارد، تأکید کرد: طرف مقابل باید از زیادهخواهی دست بردارد چراکه مسیر سازندهای طی شده است.
وی ادامه داد: چهار موضوع در توافق دنبال شده که شامل تضمینها، راستیآزمایی، رفع تحریمها و بسته شدن ادعاهای سیاسی در مورد مسائل پادمانی است. به گفته سخنگوی دولت، جمهوری اسلامی ایران گفتوگوها را ترک نکرده و نخواهد کرد.
اقدامات دولت برای کاهش بحران تنشهای آبی
بهادریجهرمی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت آب استان همدان و اقدامات دولت برای جلوگیری از تکرار آن در استانهای دیگر، گفت: بحران کمآبی و خشکسالی، جهانی است و تدابیر برای مواجهه با این بحران باید پیش از این صورت میگرفت، اما اقدامات انجام شده تناسبی با بحرانها ندارد، درحالی که پیشبینی تنشهای گسترده وجود داشت. وی ادامه داد: اما از ابتدای تشکیل دولت، وزارت نیرو برای ۳۰۰ نقطه پیشبینی تنش آبی داشت. همچنین مجموعه وزارت نیرو هم طرحهای متوقف شده را تسریع و هم طرح «میانبری» را تدوین کرد. در حوزه همدان نیز طرح میانبری در نظر گرفته شد تا ضربالاجلی تنشآبی را جبران کنند و به تدریج طرحهای بلند مدتتری در نظر گرفته شود.
سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد که با همراهی مردم برای اصلاح شیوه آبیاری و سایر موارد، شاهد کاهش بحرانها و تنشهای آبی باشیم.
نگاه به داخل در تحقق طرح آبرسانی غدیر
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «ایران» مبنی بر اینکه با چه سازکاری طرحی آبرسانی غدیر به جای 36 ماه در 10 ماه اجرایی شد و معنای داخلی و خارجی این دستاورد دولت چیست، اظهار کرد: افتتاح این طرح پس از سالها این پیام را دارد که سالها نگهداشتن ظرفیت داخلی کشور به انتظار توان خارجی یک اشتباه راهبردی بوده است. بهادریجهرمی ادامه داد: برای اجرای میانبر این طرح، 36 ماه پیشبینی میشد، اما همزمان در چند جهت، کار انجام گرفت و در این موضوع از مجموعههای دانشبنیان و جوانان ایرانی استفاده شد. وی اظهارکرد: نگاه دولت این است که ما تکیه بر داخل و استفاده از ظرفیتها را دنبال میکنیم.
ورود زنان به ورزشگاهها
بهادریجهرمی درباره چالشهای دولت برای ورود بانوان به ورزشگاهها گفت: اجازه بدهید شعار ندهیم و کار انجام دهیم. برای هرگونه اقدامی باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد. باید با آرامش مطالبات مردم را پیگیری کنیم.
تبدیل وضعیت 90هزار نفر در یک سال
سخنگوی دولت درباره تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران و مشکل در اجرای این قانون در دستگاهها گفت: دولت در سال اول فعالیت خود حدود ۹۰ هزار تبدیل وضعیت را انجام داده و مصمم به اجرای قوانین است. این مسیر و تحقق تبدیل وضعیت در دستگاههای اجرایی نیز با همدلی میان قوا امکانپذیر است.