شهردار منطقه 11 خبر داد
مشکل تئاترشهر با حصارکشی حل نمیشود
سید محمد موسوی شهردار منطقه 11 با اشاره به وجود چالشهای اجتماعی در تئاترشهر تهران به ایسنا گفت: «حصارکشی راه حل مشکلات موجود در این مکان نیست.»
او ادامه داد: «کمیتهای برای تصمیمگیری درباره تئاترشهر که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و ملی است، ایجاد شد. مشکل این مکان دغدغه مدیریت شهری است. معضلات اجتماعی در تئاترشهر عمومی است و تنها مربوط به این محل نمیشود؛ اما به علت جایگاه آن، معضلاتی نظیر حضور معتادان متجاهر و دستفروشان حتی به مقدار کم نیز در این مکان آزاردهنده است.»
موسوی درباره حصارکشی در محوطه این ساختمان به عنوان راهکاری برای ممانعت از حضور معتادان متجاهر و دستفروشان در اطراف تئاترشهر افزود: «ما قصد ورود به موضوع حصار را نداریم و معتقدیم با حصارکشی چیزی درست نمیشود. تئاترشهر مکانی عمومی است که رویدادهای اجتماعی، ملی و فرهنگی در محوطه آن برگزار میشود. البته مراقبت از اصل ساختمان موضوع متفاوتی است و کارگروهی در شورا تشکیل و طرحی آماده شده که سازمان زیباسازی روی آن کار میکند. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان خود تئاترشهر نیز در آن کارگروه حضور دارند.»
موسوی ادامه داد: «طرح اولیه برای مراقبت از ساختمان و جلوگیری از آسیب به بنا نوشته شده است. محوطه نیز با طرحهای اجتماعی کنترل میشود. تخصصی و ملی بودن موضوع محوطه تئاترشهر باعث لزوم توجه به اقدامات کارشناسی در این باره میشود. نباید اتفاقی بیفتد تا خاطر مردم و اصحاب رسانه مکدر شود. هر اتفاقی در این زمینه باید با خرد جمعی و همکاری همه دستگاهها بیفتد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهایی شدن پیش نویس این وزارتخانه برای نظارت بر شبکه نمایش خانگی خبر داد
خداحافظی با نظارت سلیقهای
نیلوفر ساسانی/ کشمکش و بحث و جدل بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی که در دو سال گذشته به صفآرایی مخالفان و موافقان در رسانههای خبری رسیده بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم به گفتوگوی فرهنگی بین مدیران دو طرف منازعه مبدل شد. محمدمهدی اسماعیلی از همان روزهای ابتدایی که بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست در پاسخ به سؤال اهالی رسانه درباره نتیجه این مناقشه بین دو سازمان سینمایی و صداوسیما ضمن تأکید بر لزوم بازگشت مدیریت این شبکه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شکلگیری فضای گفتوگو بر مدار مفاهمه تأکید داشت. از سوی دیگر پیمان جبلی مدیر صداوسیما نیز که از همان اولین دیدار و جلسه رسمی خود با تعدادی از سینماگران در مهرماه 1400 در جریان نگرانی سینماگران نسبت به صدور مجوزها در شبکه نمایش خانگی قرار گرفت، در پاسخی مشابه بر تفاهم صداوسیما و ارشاد برای نظارت بر شبکه نمایش خانگی تأکید داشت. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نیز ابراز امیدواری کرده بود که با گفتوگوهای جدی در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مسئولان و متولیان ارشد و نیز با حسن نظر و درایت ریاست سازمان صداوسیما این معضل هر چه زودتر حلوفصل شود.
آغاز منازغه بر سر نظارت
شبکه نمایش خانگی که سالها طبق قانون با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکرد، در دولت دوازدهم به چالشی جدی میان تلویزیون و سینما بدل شد. اگر چه مدیران سینمایی طبق قانون مسئولیت صدور مجوز محتوا در شبکه نمایش خانگی، اعم از فیزیکی و مجازی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان میکردند و جامعه سینمایی هم اعتراضش را نسبت به واگذاری این مسئولیت به صداوسیما اعلام کرد اما در نهایت این ساترا بود که عهدهدار مسئولیت شبکه نمایش خانگی شد. مخالفان این واسپاری معتقد بودند مدیریت سلیقهای و محدودیتهای احتمالی، سینماگرانی را که باعث رونق گرفتن پلتفرمهای نمایشی و شکست سریالهای ماهوارهای شدهاند از فعالیت در این فضا سرخورده خواهد کرد.
نگرانی فیلمسازان و تأکید مدیران فرهنگی بر ایجاد همدلی
در چند ماه گذشته مدیران دو سازمان بر ایجاد تفاهم تأکید داشتند و سینماگران از نگرانیهایشان در سختگیریها و تعلل برای صدور مجوز برای ساخت و پخش سریالها در این فضا گفتند. جمعی از اهالی سینما و فعالان شبکه نمایش خانگی با انتشار نامهای خطاب به رئیسجمهور، خواستار بازگشت مدیریت شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند. در پاسخ به این نگرانیها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها از حمایت این وزارتخانه از شبکه نمایش خانگی گفت و با اعلام این نکته که مواضع وزارت ارشاد و صداوسیما در حوزه شبکه نمایش خانگی یکسان است از یک پیشنویس برای مدیریت شبکه خانگی خبر داد. چهارشنبه 26 مردادماه بود که با توئیت مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمزمههای امیدوارکننده بلندتر شنیده شد. یاسر جلالی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای آسیبشناسی مسائل فرهنگی در توئیتی از امضای تفاهمنامه میان دو دستگاه فرهنگی خبر داد. اگرچه جلالی به طور مشخص به نام این دو دستگاه و موضوع این سند اشارهای نکرد اما خیلیها آن را احتمال توافق صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر نمایش خانگی عنوان کردند.
مذاکرات طولانی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نتیجه داد
حالا با گذشت چند ماه گفتوگو و رایزنی بالاخره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت رسمی اعلام کرد پیشنویس ارشاد برای شبکه نمایش خانگی نهایی شده و جزئیات این پیشنویس که در مذاکرههای طولانی با پیمان جبلی به سامان رسیده بزودی اعلام میشود. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه 28 مردادماه در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره پیشنویسی که پیش از این عنوان کرده بود در حوزه نظارت بر شبکه نمایش خانگی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ و نهایی شده عنوان کرد: «این بحث تقریباً انجام شده است و به نظرم روزهای آینده میتوان درباره جزئیات آن
صحبت کرد.»
اسماعیلی همچنان بر همدلی بین همه دستگاههای فرهنگی تأکید کرده و در پاسخ به این سؤال که چه مذاکرههایی با پیمان جبلی رئیس صداوسیما داشته، توضیح داده است: «با آقای جبلی مذاکرات طولانی داشتیم و این کار با همدلی انجام میشود. بنای ما بر این است که با همه دستگاههای فرهنگی کشور از جمله سازمان تبلیغات، حوزه هنری، صداوسیما، مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی اصلی حوزه حکمرانی فرهنگی در کشور است این کار را انجام دهیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفتوگو تأکید کرده است: «این جمعبندی امروز یک جمعبندی قطعی در دولت است. حرکت موفق حرکتی است که دستگاههای فرهنگی همافزا باشند، بنابراین ما دور از فضاهای هیاهو و جنجال و حاشیه تلاش کردیم این کار را به سامان برسانیم و انشاءالله به نتیجه نهایی میرسد و طی یکی، دو روز آینده میتوانیم اطلاعرسانی کنیم.»
مخاطب کم تعداد سینما فیلم کمدی میپسندد
گروه فرهنگی: از روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه چهار فیلم جدید راهی اکران شدند که فقط یکی از آنها یعنی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار در جذب مخاطب به نسبت موفق بوده است؛ فیلمی که سال ۱۳۹۹ در سیونهمین دوره جشنواره فجر رونمایی شد و حالا به اکران عمومی رسیده است.
به گزارش ایسنا، بررسی آمار فروش این فیلم در مقایسه با سه فیلم دیگر و نیز فیلمهایی که از ۲۰ مرداد روی پرده رفتند، نشان میدهد که مخاطب کمتعداد این روزهای سینما بیشتر، فیلم کمدی را میپسندد و نیز فیلم پرچهره جشنوارهای، آن هم با امید به اینکه نسبت به نسخه نمایش داده شده در «فجر» سانسور نشده باشد. این نکته را در نظرهایی که مخاطبان در سایتهای فروش ثبت کردهاند یا از لابهلای حرفهای افرادی که در سالن سینما، فیلم را تماشا میکنند به وضوح میتوان دید و شنید.
با این حال فروش بسیار کم بعضی فیلمها، طرح این پرسش را که آیا باید به همه فیلمها موقعیت اکران روی پرده سینما را داد یا خیر، جدیتر میکند؛ بخصوص آنکه مسئولان سینمایی در ارتباط با اکران، تأکید دارند از ظرفیتهای دیگری مثل اکران آنلاین برای خلوت کردن صف فیلمهای در نوبت نمایش میتوان استفاده کرد.
از دو روز قبل فیلمهایی از نرگس آبیار، یوسف حاتمیکیا که اولین تجربه فیلمسازی بلند خود را روانه سینماها کرده، حمید زرگرنژاد و علیقویتن روی پرده رفته است. «ابلق» با بیش از 23 هزار مخاطب حدود ۹۸۰ میلیون تومان فروش داشته که بیشترین فروش گیشه را در بین سه فیلم دیگر به خود اختصاص داده است. همچنین دو فیلم اجتماعی و کمدی از ۲۰ مرداد روی پرده رفته بودند که «دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد با بیش از ۱۰۶ هزار نفر تماشاگر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته و کمدی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمیطبا با ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر تماشاگر به فروش ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. فیلمهای پرفروش سال ۱۴۰۱ همچنان «انفرادی» با ۵۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، «سگ بند» با ۴۰ میلیارد و ۳۸۵ میلیون و «علفزار» با ۱۷ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان هستند که فقط دو کمدی «انفرادی» و «سگ بند» بیش از یک میلیون نفر تماشاگر داشتهاند. گفتنی است آمار فروش فیلمها در این گزارش براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) تا پیش از ظهر جمعه ۲۸ مردادماه است.
تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت استاد محمدتقی انصاریان
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حاج محمدتقی انصاریان به بازماندگان و خانواده محترم آن مرحوم، اصحاب فکر و فرهنگ، جامعه ناشران بویژه ناشران دینی و اهالی حوزه کتاب، اظهار کرد: «خبر اندوهبار درگذشت چهره بینالمللی نشر دینی، مرحوم حاج محمدتقی انصاریان موجب تأثر و تأسف شد. آن خادم قرآن کریم و اهل بیت(ع) توفیق یافت که بیش از نیم قرن، مبین و مروج معارف والا و انسانساز الهی در سراسر جهان و به زبانهای مختلف باشد و تا پایان عمر شریفش دغدغهمند این رسالت بزرگ بود.» محمدتقی انصاریان از پیشکسوتان حوزه نشر و مدیر انتشارات انصاریان، بزرگترین مجموعه انتشاراتی کتب شیعه به زبانهای خارجی، پس از عمری مجاهدت دینی و علمی، سهشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ درگذشت.
مستند ایرانی در جشنواره ایتالیایی رقابت میکند
فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیهکنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان منتخب بخش رقابتی سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم «روورتو» ایتالیا شد.
این فیلم مستند در بخش سینمای باستانشناسی قرار دارد که جایزه این بخش هر دو سال یکبار اهدا میشود. جشنواره بینالمللی فیلم «روورتو» ایتالیا هر ساله اوایل پاییز برگزار میشود و جدیدترین، جالبترین و دیدنیترین آثار ایتالیایی و بینالمللی را با موضوع میراث جهانی به نمایش میگذارد تا بناها، مکانها، مردمان، سنتهای دور را از طریق چشمانداز تجربی سینما بشناساند. «ایساتیس» مستندی شاعرانه از بخشی از فرهنگ ایران به روایت چهار عناصر طبیعت است. در خلاصه این فیلم آمده است: «داستان دستهای مردمانی که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشههای نو در رانش آب. داستان پر فراز و نشیب شهری که قرنهاست چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر میدرخشد. داستان گفتوگوی مهربان ادیان و عطر ایمان به روایت آب، باد، خاک و آتش.»
فیلم مستند «ایساتیس» پیش از این، جایزه ویژه دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، نامزد سیمرغ بهترین فیلم مستند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، تندیس سیمین بهترین مستند از جشنواره بینالمللی فیلم رشد و جایزه بهترین فیلم بخش بینالملل هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر و... را کسب کرده است./ایسنا
قوامالدین قاسمی: تعزیه نباید از سنت خود خارج شود
قوامالدین قاسمی از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بینالمللی تئاتر صاحبدلان درباره مجلس شبیهخوانی حضرت علیاکبر(ع) و اهداف و رویکردهای خود از این حضور گفت: «نقل است که حضرت علیاکبر (ع) شبیهترین مردم به پیامبر اکرم(ص) است و در روزگار جوانی چنان با سپاه دشمن وارد مبارزه شد که نامش برای همیشه در تاریخ ماند و همهساله روز ششم ماه محرم را به نام این بزرگوار نامگذاری میکنند و مجالس عزاداری و تعزیه به نام ایشان و متأثر از ماجرای شهادتشان اجرا میشود.»
او تصریح کرد: «حمایت یکی از ارکان ماندگاری هنر تعزیه در کشور است و مسئولان باید بدانند که یکی از رموز بقای وقایع تاریخ اسلام در ایران و جهان به همین هنر وابسته بوده است.» او تصریح کرد: «بالغ بر ۶۰ سال است که به اجرای تعزیه میپردازم و بر این باورم که بهکارگیری شیوههای اجرایی جدید در هنر تعزیه کار شایستهای نیست و تعزیه نباید از سنت خود خارج شود درنتیجه من به همراه گروهم در تلاشیم که ضمن پایبندی به شیوههای اجرایی تعزیه، این هنر را به بیراهه نبرده و در اصالت آن بکوشیم.» این فعال عرصه تعزیه با تقدیر از برگزارکنندگان رویداد صاحبدلان گفت: «بههر روی فرصتی برای صاحبدلان فراهم میشود که در این رویداد گردهم آیند و هر یک در حد توان خود این هنر مهم و ملی را حفظ و حراست کنند.»/ایسنا
رائد فریدزاده خبر داد
فهرست اعضای کمیته انتخاب نماینده ایران در انتظار تأیید اسکار
اسامی کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۳ در موعد مقرر به آکادمی اسکار معرفی شده است. رائد فریدزاده، معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی با اعلام اینکه لیست افراد برای حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران در موعد مقرر به آکادمی اسکار معرفی شده است، عنوان کرد: «با تعامل خوبی که با خانه سینما شکل گرفت، فارابی اعضای پیشنهادی را در موعد قانونی تعیین شده به آکادمی اسکار اعلام کرده است.» او افزود: «کارها مطابق جدول زمانبندی اسکار پیش خواهد رفت و اسامی منتشر شده در برخی از رسانهها صرفاً گمانهزنیهای رسانهای است و تا تأیید نهایی اسامی از سوی آکادمی اسکار همچنان نمیتوان از لیست اعلامی به عنوان اعضای قطعی کمیته نام برد.»
براساس این خبر، معاون بینالملل و توسعه بازار خارجی فارابی تأکید کرد: «اسامی نهایی اعضای کمیته انتخاب هم همانند قبل همزمان با معرفی فیلم انتخابی به آکادمی اسکار اعلام خواهد شد.»/روابط عمومی فارابی
محمود فاطمی دوبلور پیشکسوت درگذشت
محمود فاطمی دوبلور پیشکسوت و گوینده فیلم ماندگار «محمدرسول الله» بر اثر ایست قلبی درگذشت. فاطمی هنرمند دوبلاژ ایران 26 مرداد ماه، یک روز پس از درگذشت همسرش، بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.شهراد بانکی- مدیر روابط عمومی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم در گفتوگویی با ایسنا درگذشت این هنرمند دوبلاژ را تأیید و اعلام کرد مراسم خاکسپاری محمود فاطمی صبح روز شنبه 29 مردادماه ساعت 11 از مقابل سالن عروجیان بهشت زهرا(س) انجام میشود. از آثار شاخص این پیشکسوت دوبله میتوان به گویندگی درفیلم «محمد رسول الله» اشاره کرد.
آلبومی عاشورایی از خواننده «آمدم ای شاه پناهم بده»
آلبوم «ساقی سرمست» از جمله مجموعههای موسیقایی مرتبط با ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا است که به واسطه نوآوریهای موجود در آن و نوای سحرانگیز مرحوم کریمخانی رنگ و جلای دیگری به خود گرفت. به گزارش مهر در نشست نقد و بررسی تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین مذهبی این آلبوم بررسی شد. «ساقی سرمست» به آهنگسازی آریا عظیمی نژاد و خوانندگی مرحوم کریمخانی سال ۱۳۹۱ همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا و یاران عزیز و فداکارش در صحرای کربلا پیش روی مخاطبان قرار گرفت و به دلیل رنگ و لعاب متفاوتی که هم در حوزه آهنگسازی و تنظیم و هم در حوزه خوانندگی داشت، توانست علاوه بر استقبال خوب شنوندگان و عزاداران حسینی، به نوعی مبدع آغاز جریانی باشد که به واسطه خلاقیت آهنگساز و تنظیم کنندگانش فضای جدیدی از تولید آثار موسیقایی مرتبط با ایام محرم را فراهم سازد. محمد اصفهانی، خواننده موسیقی که از معرفان اصلی مرحوم کریمخانی به آریا عظیمی نژاد به حساب میآمد و موجب شد که این مداح پیشکسوت کشورمان آثار ماندگاری از جمله آمدم ای شاه پناهم بده را در همکاری با عظیمی نژاد تولید کند، درباره این آلبوم نوشته: «آلبوم ساقی سرمست کاری است مشترک از دوستان هنرمندم مداح اهل بیت محمدعلی کریمخانی و موسیقیدان معنیگرا آریا عظیمینژاد که در گذار ماهها و از پس چرخش چند محرم گرد هم آمده است. آثار آوازی این آلبوم کاملاً بدیهه و حتی گاه به خلاف آمد عادت، نسبت به اسلوبهایی است که در تنظیم یا اجرای آثار مذهبی توأم با موسیقی در این روزگار، متداول و معلوم است. لذا شنیدن با تأمل و استمرار در استماع آن را به عزیزان مخاطب توصیه میکنم.»