برنامهریزی دولت برای واگذاری سهام خودروسازان
ایرنا- عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران گفت: یک هیأت چند نفره کارشناسی در حال بررسی واگذاری سهام خودروسازان هستند که این امر نشان میدهد واگذاری بلوک خودروسازان از سوی دولت به صورت جدی در حال پیگیری است. وی افزود: برای واگذاری سهام دو غول خودروسازی، دولت اعلام آمادگی کرده و به خودروسازان و دیگر زیرمجموعه خود اعلام شده که قرار است سهام باقی مانده این دو شرکت واگذار شود و باید با ارزشگذاری همکاری لازم انجام شود. وی بیان داشت: در طرف مقابل معامله یعنی خریداران بلوک خودروسازی، مشخص نیست که چه شرکتهایی، چه اشخاصی و چه کنسرسیومی وارد عمل شوند که بازار سرمایه اکنون در این زمینه با ابهام همراه است.
عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بیان داشت: متأسفانه افت قیمتی چندی قبل سهام دو خودروساز بزرگ کشور به کل بازار سرمایه تسری پیدا کرد، به طوری که شاخص کل به کانال یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی هم سقوط کرد. تاجبر گفت: به نظرم هیچ شرکتی و هیچ شخصی آمادگی این را ندارد تا همه سهام واگذار شده این دو شرکت را خریداری کند، البته امکان هر اتفاقی در این واگذاری وجود دارد. این فعال بازار سرمایه تأکید کرد: ایران خودرو و سایپا سایتهای مختلفی در سرتاسر کشور دارند، این سهام میتواند توسط کسانی که تمایل دارند وارد عرصه خودروسازی شوند، خریداری شود تا بخش خصوصی بتواند تولید خودرو را جلو ببرد. وی ادامه داد: به نظرم بهتر است زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا جدا و کوچک شوند و واگذاری از زیرمجموعهها آغاز شود تا در نهایت به خود شرکت ایران خودرو و سایپا برسیم.
تاجبر تأکید کرد: با فروش زیرمجموعههای خودروسازان یک مقدار نقدینگی وارد این دو شرکت میشود و در آن زمان میتوان انتظار داشت تا اصلاح مالی نیز صورت گیرد. تعیین تکلیف واگذاری سهام باقی مانده دو خودروسازی ایرانخودرو و سایپا از جمله راهکارهایی بود که توسط رئیس جمهور مطرح شد و مورد توجه اکثر فعالان حاضر در بازار خودرو قرار گرفت. در این بین وزیر صمت قول داد تا خودروسازی بزودی به بخش خصوصی واگذار شود.
پذیرش ۹ محصول جدید در بورس کالا
بورس کالا از پذیرش ۹ کالا و محصول متعلق به ۹ شرکت در بازار اصلی و فرعی بورس کالا خبر داد. براساس اطلاعیههای جدید مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، شمش فولادی، سنگ آهن دانهبندی، آهن اسفنجی و میلگرد فولادی ۴ شرکت برای عرضه در بازار اصلی پذیرش شدند. پذیرش کالاها و محصولهای مذکور پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۵ مرداد به تصویب رسید. به این ترتیب، شمش فولادی مجتمع ذوب آهن اطلس تجارت سهند راهی بازار اصلی بورس کالای ایران میشوند. همچنین سنگ آهن دانهبندی شرکت بارین تجارت پرشیا و آهن اسفنجی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد. علاوه بر این، میلگرد فولادی شرکت فولاد آقاپور میاندوآب برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با «ایران»:
سهام بانکیها و خودروییها پتانسیل خوبی برای رشد دارند
یک کارشناس بازار گفته است که در ابتدای امسال بازار سرمایه برای مدتی صعودی بود، بنابراین معاملهگران بازار سهام تصور میکردند که سود خوبی از محل این بازار نصیب آنها خواهد شد اما در مجموع بازار سرمایه چنین نتیجهای را تا کنون برای آنها رقم نزده است.
رامین زادیوسفی ماسوله در گفتوگو با «ایران» با مروری بر وضعیت یک سال گذشته بازار سرمایه، اذعان داشت که شاخص بازار سرمایه در سال گذشته بیشتر نزولی بود، بنابراین انتظار میرفت که در سال جاری بازدهی بازار سهام برای معاملهگران بازار سهام بیشتر شود هرچند که در برخی سهمها بازدهی معقولی وجود داشته اما این بازدهی مختص بیشتر سهمهای موجود در بازار سرمایه نبوده است.
وی اذعان داشت که شاخص کل بازار سهام در سال جاری بیشتر نوسانی بوده و رشد چندانی هم در پی نداشته درحالی که برخی تحلیلها حاکی از این بود که تا مردادماه سال جاری شاخص کل بازار عدد قله قبلی را فتح خواهد کرد که این تحلیلها بر روند بازار تأثیرگذار بود.
به گفته زادیوسفی ماسوله، با عدم بازدهی مورد انتظار معاملهگران، بخشی از فعالان بازار سرمایه پس از خروج از بازار روانه صنعت ساختمان شدهاند، زیرا صنعت ساختمان کم ریسکترین بازار برای آنها بوده و همواره بازدهی خوبی هم در پی داشته است.
این کارشناس اقتصاد مسکن گفت که در ماههای اخیر و با خروج بخشی از منابع بازار سهام، این منابع راهی بازار مسکن شد و بازدهی خوبی هم برای معاملهگران به دنبال داشت، چون ناگفته نماند که بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی سهم بسزایی داشته و 10 درصد اشتغال کشور هم به صنعت ساختمان مربوط میشود.
وی، اذعان داشت که صنعت ساختمان به عنوان یک رقیب مهم برای بازار سرمایه همواره مد نظر بخشی از معاملهگران بوده زیرا اگر در یک بازار سودی نصیب معاملهگران نشود، بازار مسکن همواره این جذابیت را برای آنها داشته است.
زادیوسفی ماسوله، تأکید کرد که صنعت ساختمان در یک سال گذشته و با توجه به افزایش نرخ ارز و نهادههای تولید، عقبماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران کرده است.
وی با اشاره به نرخ بازدهی احتمالی صنعت ساختمان در مقایسه با بازار سرمایه در مردادماه، پیشبینی کرد که این صنعت در قیاس با بازار سرمایه سود و بازدهی بهتری داشته، زیرا برآیند قیمت مسکن در قیاس با بازار سرمایه بیشتر بوده است.
نایب رئیس هیأت مدیره سرمایهگذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران توضیح داد که در مردادماه عوامل مهمی بر بازار سرمایه و صنعت ساختمان تأثیرگذار بوده که یکی از این موارد، مذاکرات بینالمللی بوده که با پررنگتر شدن این امر و افت قیمت ارز، مراجعه به بسیاری از بازارها از جمله طلا و مسکن تا تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات، کاهش یافته است.
وی در عین حال اذعان داشت که با توجه به رشد صنعت ساختمان در بازار، اکنون برخی سهمها همچون بانکیها و خودروییها پتانسیل خوبی برای رشد و بازدهی بیشتر دارند.
زادیوسفی ماسوله با اشاره به افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در یک هفته اخیر بازار سرمایه، این رخداد را یک علامت مثبت در بازار تلقی کرد و گفت که بازار سرمایه زمانی رشد خوبی خواهد کرد که ورود نقدینگی به آن صورت پذیرد، بنابراین سهمهای کوچک پتانسیل خوبی برای جذب نقدینگی به بازار سهام در قیاس با سهم شرکتهای بزرگتر دارند.
وی تصریح کرد که درحال حاضر سهام شرکتهای کوچکتر برای ذائقه بازار جذابتر بوده و قابلیت رشد سهمهای کوچکتر نسبت به سایرین به مراتب بیشتر است.
تحلیلگر بازار سرمایه گفت که هم اکنون توجهها بیشتر به سمت سهمهای خودرویی بوده زیرا با عرضه خودرو در بورس کالا این امر توجه معاملهگران را برای کسب بازدهی بیشتر جلب کرده هر چند که در روزهای اخیر امید به بازدهی بازار سرمایه هم بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر جریان نقدینگی بیشتری به برخی سهمهای ساختمانی در بازار سهام وارد شده است، گفت که سهام صنایع ساختمانی بورسی در ماههای اخیر رشد شدیدی نکردهاند، زیرا بخش مهمی از سود شرکتهای ساختمانی از محلی غیر از ساخت و ساز بوده است.
زادیوسفی ماسوله تأکید کرد که در حال حاضر بازدهی سهام شرکتهای ساختمانی در بین 10 صنعت برتر بازار سرمایه در زمره پنج صنعت بورسی پایینتر است که تغییر در این میزان بازدهی تا حدودی از ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی ساختمان هم تأثیر خواهد پذیرفت.
«ایران» گزارش میدهد
عرضه خودرو در بورس کالا؛ حقوق تولیدکننده، مصرفکننده و سهامداران را تأمین میکند
گروه اقتصادی/ عرضه خودرو در بورس کالا که از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم با جدیت از طرف مسئولان اقتصادی دولت پیگیری میشد، بالاخره در چهارشنبه گذشته به مرحله اجرا درآمد و معاملات این کالای اساسی، در این بازار شفاف به ثبت رسید. در این روز 600 دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی متعلق به بهمن موتور روی تابلو رفت و با ثبت تقاضای 3485 سفارش مواجه شد. پس از آن و طی فرایند عرضه و تقاضا قیمت این خودروها پایینتر از قیمت بازار و بالاتر از قیمتهای مصوب برای کارخانه، کشف قیمت شد تا گام مهمی در جهت حذف واسطهها در بازار خودرو و خروج خودروسازان از زیان عملیاتی برداشته شود. در این خصوص کارشناسان بر این باورند که عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت این محصولات از طریق سازوکار بازار، میتواند ضمن افزایش حاشیه سود تولیدات و افزایش سهم تولیدکنندگان از قیمتهای نهایی خودروها (با حذف دلالان از چرخه توزیع این کالا)، قیمت را برای مصرفکننده نهایی نیز کاهش دهد.از طرفی، با از میان رفتن یکی از مهمترین چالشها بر سر راه سودسازی صنعت خودروسازی در کشور، سرمایهگذاران نیز برای سرمایهگذاری در این صنعت تشویق خواهند شد و این موضوع میتواند به رشد و پیشرفت بیشتر آن در افق زمانی میانمدت و بلندمدت یاری رساند.
عرضههای جدید در راه است
شروع موفق عرضه خودرو در بورس کالای ایران، این انگیزه را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد تا سایر محصولات خود را نیز در لیست عرضه در بورس کالا قرار دهند. بر این اساس در روزهای گذشته خودروهای هایما، لاماری ایما، دایون، وانت دوکابین کاپرا، کامیونت 6 تن فاو تایگر، کشنده تکمحور CA4180 و کامیون فورس و امپاور به لیست خودروهای پذیرششده برای عرضه در بورس کالا اضافه شدند. پیشتر بورس کالای ایران در اطلاعیههای جداگانه از پذیرش سه محصول شرکت کرمان موتور (خودروهای سواری J4-JAC، JAC5-S و وانت KMC8-T)، سه محصول شرکت بهمن موتور (وانت کارا تککابین و دوکابین، فیدلیتی و دیگنیتی) و یک محصول گروه خودرویی سایپا (شاهین) خبر داده بود.
مبنای قیمتگذاری خودروها، قیمتهای کشف شده در بورس کالا خواهد بود
براساس سازوکار مشخص شده، بعد از ورود خودروها به بورس کالا و کشف قیمت در این بازار، شرکت قیمت کشفشده را به عنوان قیمت پایه عرضه محصولات خود در بازار در نظر میگیرد؛ موضوعی که در ادامه میتواند بر عناوین درآمدی و سودسازی شرکتهای عرضهکننده خودرو تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. عرضه موفق گروه بهمن و افزایش 25 درصدی قیمت خودروها در روز چهارشنبه، میتواند برای سایر خودروسازان نیز این نوید را بدهد که با عرضه محصولات در بورس کالا و کشف قیمتهای واقعی محصولات میتوانند صورتهای عملکرد خود را به میزان قابل توجهی ارتقا دهند.
قیمتگذاری دستوری یکی از عوامل تأثیرگذار بر احقاق زیان 120 هزار میلیارد تومانی در خودروییها بوده است
هرچند که صنعت خودرو در کشور طی سالهای قبل با مشکلات عدیدهای روبهرو بوده و وجود فساد و رانت در این صنعت همواره از توان عملیاتی آن کاسته است، اما وجود قیمتگذاری دستوری نیز به عنوان یکی از عمدهترین دلایل احقاق زیان بیش از 120 هزار میلیارد تومانی این صنعت نقش اساسی را ایفا کرده است. در این سالها خودروسازان در حالی محصولات نهایی خود را با قیمتهای مصوب به بازار عرضه کردهاند که نهادههای مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد خریداری میکردند که این امر همواره موجب شناسایی زیان عملیاتی در تولیدات آنها شده است. این موضوع در حالی اتفاق میافتاد که تولیدات با قیمتهای بهمراتب بالاتر از قیمت مصوب به دست مصرفکننده واقعی میرسید و از این رو در حالی که مصرفکننده خودروها را با قیمتهای گزاف خریداری میکرد، همواره به زیان انباشته خودروسازان نیز افزوده میشد و در این میان بازاری برای سوداگری و دلالی ایجاد شده بود و تنها عده قلیلی از این سودهای ناثواب بهره میبردند.