وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس مطرح کرد:
به تنوع فرهنگی و هنری ایران زمین احترام میگذاریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه روز جمعه در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس در مرکز همایش بینالمللی برج میلاد گفت: «ما به تنوع فرهنگی و هنری ایرانزمین احترام میگذاریم و بهدنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم و همه تفاوتها را به رسمیت میشناسیم.»محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد:«نگاه ما در موضوع مد و لباس بهعنوان یکی از سرفصلهای مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و بهدلیل جایگاه اصلی اجتماعی، فرهنگی و عمومی این حوزه، از ابتکارات در دولت مردمی، استقرار کارگروه مد و لباس در شورای فرهنگ عمومی بود.»او افزود: «ما به تنوع فرهنگی و هنری ایران زمین احترام میگذاریم و بهدنبال تحمیل نوع خاصی از مد و لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم و همه تفاوتها را به رسمیت میشناسیم.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار مشعشع و تابناک است و به تاریخ 7هزار ساله میبالیم، ویژگی تمدنی ایران ما از هزاره قبل از تنوع برخوردار بوده و اکنون به یک هویت بزرگ و واحد در قالب تمدن باشکوه ایرانی اسلامی با شاخصه همراهی پوشش و هنر همراه شده است.»او گفت: «پوشش جزو هویت ایرانی اسلامی مردمان سرزمین ما است، همه آثار تاریخی کشورمان را ملاحظه کنید در موزهها و ابنیه باستانی گوهر پوشش و عفاف میدرخشد، ما مفتخریم به فرهنگی که پوشش جزئی از هویت ما است. امروز در هجمه فرهنگی که جهان اسلام با آن روبهروست یکی از مهمترین سرفصلها تلاش برای هویتزدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آنها دنبال هویتزدایی هستند و این هویتزدایی حتماً با مقاومت فرهنگی در این منطقه و ایران عزیز روبهرو میشود.»
اسماعیلی خطاب به بانوان طراح گفت: «در وزارت فرهنگ و مجموعه فرهنگی دولت فضا را برای این تلاش مؤمنانه و پوششهای شما باز خواهیم کرد تا بتوانید در مسیر تنوع فعالیت کنید، هیچ محدودیتی نیست.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: «ما از این به بعد در کارگروه مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ و ارشاد استانها با دقت بهدنبال نمونهسازی در این حوزه فاخر مد و لباس هستیم. نباید مرکززده و تهرانیزه فکر کنیم. ایران با تنوع قومی و زبانی رنگینکمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمدهاند و مأموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است. همه باید با هم و در کنار هم برای اعتلای ایران تلاش کنیم.»
بازسازی اساسی تئاترشهر
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز جمعه در حاشیه بازدید از مجموعه تئاترشهر گفت:«مجموعههایی مانند تئاترشهر، تالار وحدت و... از شناسنامههای فرهنگی شهر تهران به شمار میروند که ارتقا و نگهداری این اماکن از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید است.»اسماعیلی در حاشیه این بازدید به تلاش برای ساماندهی همهجانبه مجموعه هنری تاریخی تئاترشهر اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه در آستانه پنجاهمین سالگرد تأسیس تئاترشهر، برای بازسازی و تعمیرات این مجموعه ثبت شده و در فهرست میراث ملی تصمیمات اساسی گرفته شده است. این تصمیمات شامل دو بخش سروسامان بخشیدن به محوطه و حریم مجموعه و انجام تعمیرات و بازسازیها است. امیدواریم با اجرایی شدن این تصمیمات، کاستیهای گذشته را درباره این مجموعه جبران کنیم.»او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «حوزه فرهنگی شهر تهران را بهعنوان پایتخت ایران اسلامی با نمادهای هنریاش میشناسند و مجموعههایی مانند تئاترشهر، تالار وحدت، برج آزادی و موزه هنرهای معاصر از شناسنامههای فرهنگی شهر تهران هستند که ارتقا و نگهداری آن رویکرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید است.»
ابراهیم فروزش در گفت و گو با «ایران» از لزوم بازپروری سینمای کودک گفت
سینمای کودک و نوجوان چشمانتظار آشتیکنان مردمی
بخش خصوصی بهدلیل عدم بازگشت سرمایه، اقبال کمی به سینمای کودک و نوجوان نشان می دهد
نیلوفر ساسانی/ ابراهیم فروزش کارگردان فیلمهای «کلید»، «خمره»، «بچههای نفت»، «هامون و دریا» و... است که همگی در سینمای کودک و نوجوان جا خوش کردهاند و از آثار موفق این حوزه بهشمار میآیند. این کارگردان و فیلمنامهنویس و صاحبنظر حوزه کودک و نوجوان با اظهار نگرانی نسبت به سرنوشت سینمای کودک و نوجوان معتقد است رونق گرفتن این سینما نیازمند برنامهریزی مناسب است؛ برنامهای که بتواند فعالان و مخاطبان را با آن آشتی دهد. او میگوید مردم با سینمای کودک و نوجوان قهر هستند و مسائل روز اقتصادی برایشان واجبتر از دیدن فیلم در سینماست. در روزهایی که تنور گپ و گفتها حول جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان گرم میشود، ابراهیم فروزش در گفتوگو با «ایران» از راهحلهای مدیریتی برای بازپروری سینمای کودک و نوجوان گفته است.
در یکی دو سال اخیر به دلایل متعدد از جمله شیوع ویروس کرونا تولید اثر در حوزه کودک و نوجوان بشدت کاهش یافته است. پیرو این اتفاق برخی معتقدند جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان به علت کمبود آثار نباید برگزار شود یا اگر قرار است برگزار شود بهتر است بهصورت دوسالانه باشد، نظر شما درباره این پیشنهادها و دیدگاهها چیست؟
وقتی تعداد آثار برای شرکت در جشنوارهای به حد نصاب نرسد، طبیعی است که آن جشنواره به سمت تعطیلی رود، اعتبار یک جشنواره به همهگیر بودن و تعداد شرکتکنندگان آن، چه تولیدات داخلی و چه تولیدات خارجی است. همچنین امسال بهدلیل تغییر مدیریتها، تولید چه در بخش دولتی و چه خصوصی کم بوده است پس در این شرایط مدیران و مسئولان برگزاری جشنواره ترجیح میدهند که آن را به دوسالانه تبدیل و یا حتی آن را حذف کنند. بهنظر من جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان تقریباً به فراموشی سپرده شده است، این مسأله صحبت امروز و فردا نیست بلکه سالهاست که این جشنواره اهمیت خود را نسبت به گذشته از دست داده و آمار تولیدات هم پایین آمده است. همچنین باید دید که تعداد فیلمهای شرکتکننده در این رویداد، چه از نظر محتوایی و چه از نظر کیفی دارای استانداردهای مطلوب هستند؟ باید درست قضاوت کرد تا ببینیم تولیدات حوزه کودک و نوجوان چه بوده است و نهایتاً بهدنبال دلیل کمبود آن رفت.
با فرض تعطیلی جشنواره و ریشهیابی دلیل کمبود آثار در حوزه کودک و نوجوان، اگر موانع بر طرف شود و تولیدات به حد نصاب برسد، باز هم میتوان به تأثیرگذاری جشنواره امید داشت؟
اگر جشنواره تعطیل شود و باز هم بخواهد شروعی داشته باشد، باید ببینیم که این شروع چگونه خواهد بود، اگر قرار است ضعیف باشد که طبیعی است شرایط تغییری نخواهد کرد مگر اینکه مدیران مربوطه با سیاستگذاریهای اصولی، نیاز کودک و نوجوان ایرانی را ریشهیابی کنند و فیلم مورد نظر این گروه سنی را بسازند، تنها در این صورت است که میتوانیم جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان را به شکوه سابق بازگردانیم.
تعطیلی جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان پیامدی نخواهد داشت؟ تأثیر آن بر سینمای کودک و نوجوان چه خواهد شد؟
جشنواره گذرگاهیاست، چیزی نیست که بتواند در تولید فیلمهای کودک و نوجوان تعیینکننده باشد، جشنوارهای برگزار میشود و چند فیلم نیز در آن شرکت میکنند اما نمیتواند روی کل سینمای کودک و نوجوان، هم از نظر محتوا و هم از نظر تولید تأثیر بگذارد چنانکه در سالهای پیشین نیز میزان تأثیرگذاری آن را روی کل سینمای کودک و نوجوان دیدهایم، بهنظر من جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان نمیتواند آنقدر که باید و شاید روی سینمای کودک و نوجوان تأثیر بگذارد.
شما مهمترین عوامل کمبود تولید در حوزه کودک و نوجوان را چه میدانید؟
باید بهدنبال علت کمبود تولید در حوزه کودک و نوجوان بود بخصوص در مملکتی که 85 میلیون نفر جمعیت دارد و قشر عظیمی از کودکان و نوجوانان در آن سهیم هستند، باید بدانیم چرا تولیداتی که خاص این قشر هستند، کم است؟ پاسخ این پرسش به مدیریتی برمیگردد که آن را راهبری و هدایت میکند؛ مدیران مربوطه باید با دادن بودجه یا هر امتیاز تشویقی دیگر به بالا بردن تولیدات در حوزه کودک و نوجوان کمک کنند، باید بهدنبال علاج این بیماری رفت در غیر این صورت سینمای کودک و نوجوان به فراموشی سپرده خواهد شد.
آیا تنها مدیران دولتی باید به فکر رونق سینمای کودک و نوجوان باشند؟ بخش خصوصی مسئولیتی در قبال حمایت از این نوع سینما ندارد؟ چطور شده که این بخش همچون گذشته در این امر همکاری نمیکند؟
بخش خصوصی بهدلیل عدم بازگشت سرمایه، اقبال کمی به سینمای کودک و نوجوان نشان میدهد، این بخش در درجه اول تاجر است و میخواهد که پولش بازگردد اما وقتی این اتفاق نمیافتد به سوی سینمای بزرگسال میرود. بخش دولتی که حالا نقش عمدهای را در این حوزه میتواند بازی کند، در ابتدا باید ببیند که چه نوع فیلمهایی به مزاج کودک ایرانی، چه از نظر اعتلای فکری و چه از نظر گذران اوقات فراغت، خوش میآید سپس به ساخت آن بپردازد.
درباره محل برگزاری جشنواره نظرتان چیست؟ فکر میکنید اگر جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بهجای اصفهان در شهری دیگر برگزار میشد، شکوه و رونق کافی را خواهد داشت؟
سالها سابقه برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان وجود دارد؛ اصفهان شهری تاریخی است و از هر نظر میتواند جای مناسبی برای برگزاری جشنواره باشد، اصفهان کلانشهر است و بهدلیل برنامهریزیهایی که طی ادوار گذشته برای این جشنواره داشته، آن را در میان مردم جا انداخته است، جشنوارههای موفقی نیز در سالهای گذشته داشتیم که در این شهر برگزار شدهاند. موقعیت شهری میتواند روی اقبال از جشنواره تأثیر بگذارد اما آنقدر تعیینکننده نیست.
بهعنوان سؤال آخر؛ به نظر شما باید چه کنیم تا سینمای کودک و نوجوان و جشنوارههای مربوطه رونق بگیرد و به روال سابق بازگردند؟
ظرف سالها همیشه این سؤال مطرح بوده که چه کنیم تا سینمای کودک و نوجوان دوباره زنده شود و مدیریتهای جدید نیز همیشه قول رونق آن را دادهاند، درواقع مسائل سلیقهای و یا مسائل سیاسی روز میتوانند در رونق این نوع از سینما و جشنوارههای مربوط به آن تأثیرگذار باشند. جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان چیزی نیست که یکهو و بیمقدمه در سال آینده با رونق عجیب و غریب روبهرو شود، این مسأله به زمینهسازی نیاز دارد و همانطور که به مرور زمان و طی سالیان تحلیل رفته، نیازمند بازپروری است. مردم با سینمای کودک و نوجوان قهر هستند، خانوادهها آنطور که باید و شاید بچههایشان را برای دیدن فیلم به سینما نمیبرند، مسائل روز و اقتصادی برایشان مطرح و شام شبشان واجبتر از دیدن فیلم در سینماست.
گزارش «ایران» از کم و کیف برپایی پروژه «بهشت غدیر»
برای تبلیغ حقیقت ابزاری کارآمدتر از هنر نیست
تصویری از ناگفتههای واقعه غدیر خم در قالبی از هنر ایرانی
گروه فرهنگی/ همزمان با دهه ولایت، پروژه «بهشت غدیر» متشکل از 12 پرده از ماجرای غدیر خم؛ از ابلاغ پیام غدیر به پیامبر اکرم(ص) در معراج تا ماجرای شب سیزدهم ذیالحجه و اعلام جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(ع) و پرده بیعت تا کوفه و تظلم خواهی حضرت علی(ع) به تصویر کشیده شده که در نهایت به تابلوی «بهشت غدیر» ختم میشود. این تابلو با تکنیک نگارگری خلق شده است.
دینی برای احیای هنر نقالی
سید محمدجواد جلالی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرو امید درباره پروژه «بهشت غدیر» و چرایی برگزاری آن گفت: «بهشت غدیر» با هدف احیای هنر سنتی نقالی و گذر از تجربه ارزشمند پردههای عاشورایی به پردههای ولایی و زندگی ائمه اطهار علیهمالسلام طراحی و برنامهریزی شده است تا به عمومیسازی مسائل امامت و رسیدن به جایگاه آنها در هنر برسد. همچنین از دیگر اهداف این طرح، فعال کردن هنرمندان درباره مسائلی از زندگی اهل بیت(ع) است که کمتر به آنها پرداخته و کمتر دیده شده است.وی بیان کرد: در طرح «بهشت غدیر» بسیاری از این آثار برای اولینبار در هنر شیعی خلق شده و به نمایش درآمدهاند. این آثار بهصورت روایت پردهای از روز پنجشنبه 23 تیرماه در نگارخانه «گنج پنهان» به نمایش درآمدهاند. نگارگری ایرانی، چاپ سنگی و نقاشی دیجیتال، تکنیکهای به کار رفته در 12 پرده هستند که همه این پردهها توسط مرشد محسن میرزاعلی نقالی شده است. همچنین محمود حبیبی کسبی برای هر کدام از این آثار قطعه شعری سروده و با توجه بهعنوان تابلو متنی هم برای آن نوشته شده است. زیر اثر «کیوآر کدی» هم تعبیه شده تا از این طریق عموم علاقهمندان بتوانند به متن، فیلم و صوت آن دسترسی پیدا کنند.
جلالی با بیان اینکه مؤسسه سرو امید با هدف نظریهسازی مبانی اندیشه امامت در حوزههای رسانه، هنر، آموزش و نشر فعالیت دارد و با مراکز فعال فرهنگی در حال انجام فعالیتهای مشترک است، درباره فعالان طرح «بهشت غدیر» نیز گفت: مجری پروژه: مؤسسه فرهنگی هنری سرو امید، مدیر طرح: حجتالاسلام مهدی معماریان، مدیر هنری: عادله سلیمی، شاعر: محمود حبیبی کسبی، نقال: مرشد محسن میرزاعلی، ناظر فنی و کارگردان: محمد تربتی. همچنین زهرا ایزدیپور، مریم گودرزی، محمد نکوییان، امیرمحمد سرمدی، محمد علی نادری و بهنام شیرمحمدی هنرمندانی هستند که در این طرح همراهی و آثار را خلق کردهاند.
عادله سلیمی مدیر هنری پروژه «بهشت غدیر» نیز با اشاره به اینکه کلیه آثار خلق شده برای پروژه «بهشت غدیر» که مبتنی بر یک فعالیت علمی با مدیریت حجتالاسلام مهدی معماریان است نیز گفت: مؤسسه فرهنگی و هنری سرو امید در راستای فعالیتهای ۱۰ ساله خود در حوزه مفاهیم ولایی، اقدام به تهیه این آثار کرده که رویکرد متفاوتی به موضوع غدیر خم دارد و ناگفتههای این رویداد مهم را در قالب هنر ایرانی به تصویر کشیده است. در این پروژه افزون بر شعر و نقالی قرار شده موشنگرافی نیز تهیه شود. بنابراین در بهشت غدیر در واقع ما با یک اثر چندرسانهای مواجه هستیم که به بیان ناگفتههای واقعه غدیر میپردازد.
تیغی بُرّاتر از تیغِ هنر نیست
حسین متولیان یکی از مشاوران پروژه «بهشت غدیر» نیز درباره حضور در این پروژه بیان کرد: هر کسی در این عالم خود را در یکی از دو صف حق و باطل تعریف میکند؛ کسی که رو به حق بایستد از عالم زر تا محشر باید در زمره مبلغان و حامیان حق و حقیقت باشد و چه کسی در عالم حقیقتی بزرگتر از امیرالمؤمنین علی علیه السلام میشناسد؟ پس اگر هر کدام از ما در زمره تبلیغکنندگان غدیر قرار داریم، فارغ از تخصص و مناسبات دنیایی و از خیلی قبلتر از آنکه بدانیم در این مسیر ناممان را ثبت کردهاند. به طور خاص درباره این پروژه من به مناسبت فعالیت هنری در حیطه شعر، ادبیات، کارگردانی و رسانه، کنار دوستان قرار گرفتم.
وی ادامه داد: باور کنید حضور امثال من هیچ نفع و کمکی برای غدیر نداشته! ما آمدهایم تا اسممان جایی نزد خداوند ثبت شود و دست پر از سر این سفره برویم. وقتی پیامبر اکرم در خطابه غدیر با تأکید، سفارش بر ابلاغ این خبر از سوی حاضر به غایب و از پدر به فرزند دارند، یعنی تا تاریخ، تاریخ است وظیفهای به دوش مردمان همه عصرها و زمانها است که کمال دین و اتمام نعمت با تحقق این وظیفه ایجاد میشود. بنابراین جدا از انجام وظیفه الهی، انجام چنین فعالیتهایی قطعاً منشأ برکاتی از جنس اکمال دین و اتمام نعمت است. باور کنیم خداوند بلاهای بسیاری را به واسطه تبلیغ حقِ بر زمین مانده غدیر از مردمان روزگارمان دور خواهد کرد و نعمتهای بسیاری را بر ما ارزانی خواهد داشت. بنابراین اگر آن را وظیفه خود بدانیم و با تمام وجود در راه آن از جان و مال خرج کنیم، کمترین ثمره این تبلیغ آماده شدن قلبها و زمینهها برای پذیرش حق، حقیقت و ظهور حضرت صاحبالامر عجلالله تعالی فرجه خواهد بود.
متولیان درباره اینکه در مشاوره دادن چگونه زبان امروز و مفاهیم گذشته را با هم پیوند داده است، گفت: ایران سرزمین هنر است. وقتی یک مستشرق فرانسوی میگوید «ایرانیان مردمانی هستند که به زبان شعر سخن میگویند و بر فرشهای گرانبها پای مینهند»، یعنی هنر در خون مردمان ایران است. پس برای تبلیغ حقیقت چه ابزاری کارآمدتر و چه تیغی بُرّاتر از تیغِ هنر خواهد بود؟ ترکیب نگارگری ایرانی اسلامی با شعر پارسی و گونهای از نمایش ایرانی (نقالی) در کنار استفاده از ابزارهای مدرن مانند فضای مجازی میتواند ترکیبی بیافریند که هر قلب و چشم آمادهای را پای سفره حقیقت بنشاند و سعی دوستان و هنرمندان در این پروژه چیزی نزدیک به همین معنا بوده است.
زبان هنر و ادبیات، مؤثرترین شیوه روزآمد کردن موضوعات مذهبی
محمود حبیبی کسبی شاعر جوان و انقلابی درباره حضور خود در پروژه هنری و تبلیغی «بهشت غدیر» که او برای آثار هنری خلق شده با موضوع غدیرخم، متن و شعری سروده است، گفت: به جهت انگیزه اعتقادی در تبلیغ فضایل و مناقب علوی، بویژه معارف غدیر با زبان هنر و با دعوت حجتالاسلام والمسلمین مهدی معماریان به این پروژه وارد شدم. در این پروژه من به سرودن قطعات شعر کوتاه همخوان با پردههای نقاشی با موضوع غدیر و مشاوره به جهت انتخاب متون نقالی پرداختم.
وی درباره مخاطبان این پروژه نیز ادامه داد: مخاطب این پروژه ملی است اما با ارتقای کیفیت آثار و هدفمند شدن تبلیغات رسانهای میتوان روی مخاطب فرا ملی هم حساب کرد. هنر اساساً خلق میشود که ماندگار شود. لذا این آثار هم علاوه بر مخاطب امروزی، میتواند برای آیندگان نیز حرف داشته باشد.اثر هنری باید به زبان مردم همان اثر سخن بگوید. خاصه معارف مذهبی که مؤثرترین شیوه روزآمد کردن موضوعات مذهبی زبان هنر و ادبیات است.
گفتنی است که عموم علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاه «بهشت غدیر» تا بیست و هفتم تیرماه جاری فرصت دارند.همچنین این رویداد هنری به میزبانی نگارخانه «گنج پنهان» برپا شده است.
مستندی برای گرامیداشت غلامحسین امیرخانی
مستند «مشق نام لیلی» در گرامیداشت استاد غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، به کارگردانی «مریم طالبیانارکی» امروز(یکشنبه بیست و ششم تیرماه) ساعت ۲۱:۰۰روی آنتن شبکه مستند سیما میرود.طالبیانارکی درباره ضرورت ساخت چنین مستندهایی گفت: «وقتی از مشاهیر و صاحبانِ سبک در تاریخ هنر سخن به میان میآید، به طور معمول باید آنها را با تورق کتب تاریخی بشناسیم.
کم پیش میآید که توفیق ملاقات آنها از نزدیک نصیب ما شود. غلامحسین امیرخانی از نادره مردانی است که خوشبختانه در روزگار ما نفس میکشد.»کارگردان مستند «مشق نام لیلی» در ادامه افزود: «در این فیلم، احوال، افکار و سلوک استاد امیرخانی به روایت چهرههایی چون حسن بلخاری رئیس گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، یدالله کابلی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، کیوان ساکت موسیقیدان و نوازنده نامدار تار و سهتار، علی شیرازی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، سوگل مشایخی حافظشناس و مفسر مثنویمعنوی و حسین رضویفرد استاد پژوهش هنر و خوشنویسی به تصویر کشیده شده است.»/ایلنا
انتشار تیزر سریال میلیارد دلاری «ارباب حلقهها»
کمپانی آمازون، تیزر کامل فصل نخست سریال پرهزینه «ارباب حلقهها: حلقههای قدرت» را منتشر کرد.فصل نخست سریال «ارباب حلقهها: حلقههای قدرت» در حالی از تاریخ دوم سپتامبر (۱۱ شهریور) توسط سامانه نمایش آنلاین آمازون عرضه خواهد شد که بر اساس تیزر منتشر شده از این سریال، «مورفید کلارک» برای نخستین بار در نقش شخصیت «گالادریل» ظاهر شده است.این بازیگر ۳۳ ساله ولزی متولد سوئد، نقش نسخه بسیار جوانتری از شخصیت «گالادریل» را بازی میکند که پیش از این «کیت بلانشت» در فیلمهای «پیتر جکسون» بر اساس رمانهای «جیآر.آر تالکین» آن را بازی میکرد.در این تیزر مخاطبان برای نخستین بار با شخصیتهای پادشاهی جزیره نومنور از جمله «ایزیلدور» (ماکسیم بالدری)، «الندیل» (لوید اوون) و ملکه «ریجنت میریل» (سینتیا آدای رابینسون) آشنا میشوند.پیش از این خبرهایی از هزینه ساخت بیش از ۴۶۵ میلیون دلاری برای ساخت فصل نخست از سریال «ارباب حلقهها» در کشور نیوزیلند منتشر شده بود و البته این جدا از ۲۵۰ میلیون دلاری است که برای خرید حق ساخت این سریال به بنیاد «جی. آر. آر تالکین» پرداخت شده است و حالا گاردین این سریال جدید را اثری «میلیارد دلاری» توصیف کرده است./ایسنا
در کشورمان هنرمند زیاد است اما هنربان کم
کارن همایونفر آهنگساز ایرانی، که این روزها در بخش داوری برنامه عصر جدید حضور دارد، درباره دیده شدن هنرمندان نظرات جالبی دارد و میگوید: «من خیلی اهل به هر قیمتی دیده شدن نیستم و در این سالها هم اینطور نبودم و دلیلی ندارد شهر را شلوغ کنیم تا دیده شویم. برخی دوستان چنین کاری میکنند آن هم در شرایطی که آدمها خیلی باید مراقب رفتارشان باشند تا به خشونت اجتماعی پنهانی که در صفحههای مجازی زیاد است دامن نزنند، یا حداقل افراد معروف باید جلوی این موج را بگیرند. منتها برخیها نه تنها جلویش را نمیگیرند بلکه سوارش میشوند و این حرکتی نیست که فردی مثل من آن را بپسندد...
ما در کشورمان هنرمند زیاد داریم اما هنربان کم داریم که از هنرمند دفاع کند. قرار نیست ما همدیگر را نابود کنیم چون امشب فردی ستاره است و فردا دیگر ستاره نیست و به همین سرعت آدمها میآیند و میروند و از حافظه یک ملت هم پاک میشوند. بنابراین بهتر است که آدم تواضع را همیشه برای خودش نگه دارد.»/ایرنا