ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
فیلمی برای خوب شدن حال به دور از شعارزدگی
مجید مجیدی:پناهندگی شخصیت اصلی قصه از غربت، به پیشگاه امام رئوف شیعیان. در حقیقت این فیلم، بدون هرگونه انتظاری با تو سه قرار میگذارد؛ قرار اول مواجه شدن با کرامت والای امام رضا(ع) است، دیگری جلوهگری هنر سینما در پرداخت به قرار اول و قرار سوم نیز تماشای تنیده شدن این دو قرار زیبا، روی پرده نقرهای ست.
در این روزگار، فیلمِ «بدون قرار قبلی»، با پرهیز از هرگونه شعارزدگی، مأموریت انتقال حال خوب به مخاطب را که یکی از وظایف مهم سینماست به نحواحسن انجام میدهد.
دستمریزاد به بهروز شعیبی و همه عوامل این فیلم که در این امتحان سربلند و سرافراز بودند.
یادداشت این کارگردان سینما و رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر در تمجید فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی
در این روزگار، فیلمِ «بدون قرار قبلی»، با پرهیز از هرگونه شعارزدگی، مأموریت انتقال حال خوب به مخاطب را که یکی از وظایف مهم سینماست به نحواحسن انجام میدهد.
دستمریزاد به بهروز شعیبی و همه عوامل این فیلم که در این امتحان سربلند و سرافراز بودند.
یادداشت این کارگردان سینما و رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر در تمجید فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی
گُلشن یا گُلخن؟!
محسن نفر
آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سهتار
موسیقی، عالم درون موسیقیدان است که به درون شنوندگان و مخاطبان وارد میشود! البته ازکوزه همان برون تراود که در اوست. موسیقی، مخلوق موسیقیدان است و از درون او مایه میگیرد و میتراود! بگو علم هم از درون عالم و فکر هم از درون متفکر و هر ایده و نیتی از درون صاحبش میآید! آری. این سخنان کوچک انگاشتن سخن نخست نیست! اثبات و تأیید آن است.
آری هر چیزی از درون دارندهاش سر میزند و برمیآید. این قابل تصدیق است. اما ... اما چه؟ درون است که جای تأمل دارد. این درون است که گلشن است یا گلخن! این درون است که لاله زار است یا گندزار. هر کدام محصول خود را دارند ! درون آدمی، محصولش، متأثر از سه خصوصیت است. 1- قوه خلاقه 2- تعلیم و تربیت 3- شأن و جایگاه (سطح وجود).
قوه خلاقه، که علت پدید آمدن هر ایده و تصور و خلاقیتی است! تعلیم و تربیت، که توحش و اهلیت به آن وابسته است و شأن و جایگاه هر شخص که حد وجود و میزان موجودیتش است!
در دو مورد اول ، حرف و سخن ناگفته نیست! قطعاً تعلیم و تربیت، دیو را فرشته سان میکند. مشروط به اینکه دیو چو بیرون رفت، فرشته مراقبت و محافظت شود. اگر کسی در بهترین شرایط و نزد بزرگترین اساتید، آموزش بیند، اما خود به حراست از آموختههایش نپردازد، فرشته درونش عزیمت میکند و دیو جای آن را میگیرد! پس مراقبت از آموخته و تربیت ، نقش مهمی در شأن و جایگاه وجودی هرکس دارد. همان که حد وجود و میزان وجودش را تعیین میکند! در مصحف شریف، این مسأله با توجه و تأکیدی زیاد مورد اشارت قرار گرفته است. تهذیب و پاکسازی.
گر گُل است اندیشه تو گلشنی/ ور بود خاری، تو هیمه گُلخنی
اگر درون، مهذب و پاک باشد، اندیشه که میوه آن است، شیرین و جان بخش است و اگر فاسد و ناسالم باشد، میوه آن، خراب و جان گداز. چه چیزی موجب صلاح و فساد درون میشود؟
به تعبیر بهتر، درون چگونه در مظان صحت و سقم قرار میگیرد؟ حقیقت آن است که هیچ فن و پیشهای، صلاح و خطا، به صاحبش نمیدهد. بلکه هر فن و پیشه، خود معلول صلاح و خطا است. اگر از راه همواره صلاح، عدول شود، به فنون و مشاغل خطا ورود میشود و اگر نه، نه ! پس شغل و پیشه فاسد، تخطی از روش و طریقت حق و صلاح است. اگر چنین باشد، دیگر هرچه میشود و میآید، خطا و فساد است و اگر نه، نه!
بگو اگر چنان بود، نبایستی در مشاغل نیک، جز اخلاق و آداب نیکو مشاهده شود؟! در صورتی که چنین نیست و در شریف ترین حِرَف و مشاغل، شاهد فساد وکجروی هستیم! آری. اما این به آن شغل و حرفه بازنمیگردد! به تعلیم و تربیت و مهمتر از آن، مُحارست از آموختهها و تربیتها مربوط میشود.
نگاه دار سررشته تا نگه دارد (گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان/ نگاه دار سررشته تا نگه دارد.) پس محافظت از تربیت و تعلیم، ، ممانعت از سقوط و کجروی است!
اما به راستی از چه باید محافظت کرد؟ هر فن و مهارت و پیشهای، از چگونگی تسلط و خُبرگیِ درآن دم میزند و به صلاح و خطا که امری خارج از آن است، دم نمیزند. مثلاً پزشکی، از علم و مهارتِ به آن میگوید و از درستکاری و امانتداری نسبت به جان آدمیان نمیگوید. درستکاری، وجدان کاری، امانتداری و توجه به جان و حیات آدمیان، در جای دیگر بحث میشود. آن جای دیگر کجاست؟ علمِ شریفِ اخلاق. اگر اخلاق که طریقت تهذیب و پاکسازی درون است، دغدغه هرکس باشد، به صلاح و درستی پایبند است و اگر نه، نه! البته اخلاق هم اقسامی دارد. اخلاق مذهبی، اخلاق فلسفی، اخلاق علمی، اخلاق حرفهای و... همه طُرق اخلاقی، کُهن الگوی اخلاق مذهبی را مدنظر دارند. اگرچه خلاف و علیه آن باشند. اصل مشی و مرام هر حرفهای، حاکی از خیر و صلاح و ایجاد و انتقال آن به سایرین است و هیچ حرفهای شعاری جز این ندارد و همانطور که پیشتر گفتیم، حِرَف ضاله، کجروی از اخلاق نبودهاند بل خلاف اخلاق بودهاند.
اگر کسی اخلاق را ارج نمینهاد، یعنی به هیچ کرامت انسانی و اصول انسانیت تعهدی نمیسپرد، به مشاغل خلاف اخلاق تن میسپرد و بدون دغدغه و اضطرابِ خاطر به پیش میرفت تا جایی که با هلاکت دیگران، موجبات هلاک خویش را فراهم مینمود. حال در این میان موسیقی چه وضعیتی دارد؟ موسیقی درغرب و شرق وضعیتی متفاوت دارد و حتی در شرق، وضعیتش میان مسلمانان متفاوت تر است.
بخش دوم این یادداشت مطول را هفته آینده در همین ستون بخوانید.
آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سهتار
موسیقی، عالم درون موسیقیدان است که به درون شنوندگان و مخاطبان وارد میشود! البته ازکوزه همان برون تراود که در اوست. موسیقی، مخلوق موسیقیدان است و از درون او مایه میگیرد و میتراود! بگو علم هم از درون عالم و فکر هم از درون متفکر و هر ایده و نیتی از درون صاحبش میآید! آری. این سخنان کوچک انگاشتن سخن نخست نیست! اثبات و تأیید آن است.
آری هر چیزی از درون دارندهاش سر میزند و برمیآید. این قابل تصدیق است. اما ... اما چه؟ درون است که جای تأمل دارد. این درون است که گلشن است یا گلخن! این درون است که لاله زار است یا گندزار. هر کدام محصول خود را دارند ! درون آدمی، محصولش، متأثر از سه خصوصیت است. 1- قوه خلاقه 2- تعلیم و تربیت 3- شأن و جایگاه (سطح وجود).
قوه خلاقه، که علت پدید آمدن هر ایده و تصور و خلاقیتی است! تعلیم و تربیت، که توحش و اهلیت به آن وابسته است و شأن و جایگاه هر شخص که حد وجود و میزان موجودیتش است!
در دو مورد اول ، حرف و سخن ناگفته نیست! قطعاً تعلیم و تربیت، دیو را فرشته سان میکند. مشروط به اینکه دیو چو بیرون رفت، فرشته مراقبت و محافظت شود. اگر کسی در بهترین شرایط و نزد بزرگترین اساتید، آموزش بیند، اما خود به حراست از آموختههایش نپردازد، فرشته درونش عزیمت میکند و دیو جای آن را میگیرد! پس مراقبت از آموخته و تربیت ، نقش مهمی در شأن و جایگاه وجودی هرکس دارد. همان که حد وجود و میزان وجودش را تعیین میکند! در مصحف شریف، این مسأله با توجه و تأکیدی زیاد مورد اشارت قرار گرفته است. تهذیب و پاکسازی.
گر گُل است اندیشه تو گلشنی/ ور بود خاری، تو هیمه گُلخنی
اگر درون، مهذب و پاک باشد، اندیشه که میوه آن است، شیرین و جان بخش است و اگر فاسد و ناسالم باشد، میوه آن، خراب و جان گداز. چه چیزی موجب صلاح و فساد درون میشود؟
به تعبیر بهتر، درون چگونه در مظان صحت و سقم قرار میگیرد؟ حقیقت آن است که هیچ فن و پیشهای، صلاح و خطا، به صاحبش نمیدهد. بلکه هر فن و پیشه، خود معلول صلاح و خطا است. اگر از راه همواره صلاح، عدول شود، به فنون و مشاغل خطا ورود میشود و اگر نه، نه ! پس شغل و پیشه فاسد، تخطی از روش و طریقت حق و صلاح است. اگر چنین باشد، دیگر هرچه میشود و میآید، خطا و فساد است و اگر نه، نه!
بگو اگر چنان بود، نبایستی در مشاغل نیک، جز اخلاق و آداب نیکو مشاهده شود؟! در صورتی که چنین نیست و در شریف ترین حِرَف و مشاغل، شاهد فساد وکجروی هستیم! آری. اما این به آن شغل و حرفه بازنمیگردد! به تعلیم و تربیت و مهمتر از آن، مُحارست از آموختهها و تربیتها مربوط میشود.
نگاه دار سررشته تا نگه دارد (گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان/ نگاه دار سررشته تا نگه دارد.) پس محافظت از تربیت و تعلیم، ، ممانعت از سقوط و کجروی است!
اما به راستی از چه باید محافظت کرد؟ هر فن و مهارت و پیشهای، از چگونگی تسلط و خُبرگیِ درآن دم میزند و به صلاح و خطا که امری خارج از آن است، دم نمیزند. مثلاً پزشکی، از علم و مهارتِ به آن میگوید و از درستکاری و امانتداری نسبت به جان آدمیان نمیگوید. درستکاری، وجدان کاری، امانتداری و توجه به جان و حیات آدمیان، در جای دیگر بحث میشود. آن جای دیگر کجاست؟ علمِ شریفِ اخلاق. اگر اخلاق که طریقت تهذیب و پاکسازی درون است، دغدغه هرکس باشد، به صلاح و درستی پایبند است و اگر نه، نه! البته اخلاق هم اقسامی دارد. اخلاق مذهبی، اخلاق فلسفی، اخلاق علمی، اخلاق حرفهای و... همه طُرق اخلاقی، کُهن الگوی اخلاق مذهبی را مدنظر دارند. اگرچه خلاف و علیه آن باشند. اصل مشی و مرام هر حرفهای، حاکی از خیر و صلاح و ایجاد و انتقال آن به سایرین است و هیچ حرفهای شعاری جز این ندارد و همانطور که پیشتر گفتیم، حِرَف ضاله، کجروی از اخلاق نبودهاند بل خلاف اخلاق بودهاند.
اگر کسی اخلاق را ارج نمینهاد، یعنی به هیچ کرامت انسانی و اصول انسانیت تعهدی نمیسپرد، به مشاغل خلاف اخلاق تن میسپرد و بدون دغدغه و اضطرابِ خاطر به پیش میرفت تا جایی که با هلاکت دیگران، موجبات هلاک خویش را فراهم مینمود. حال در این میان موسیقی چه وضعیتی دارد؟ موسیقی درغرب و شرق وضعیتی متفاوت دارد و حتی در شرق، وضعیتش میان مسلمانان متفاوت تر است.
بخش دوم این یادداشت مطول را هفته آینده در همین ستون بخوانید.
سخنی با والدین کودکان کار در اینستاگرام
کودکان و نوجوانان کار در فضای اینستاگرام چه میکنند
آزاده سهرابی
روانشناس
حتماً شما هم دیدهاید. در اینستاگرام پر است از کودکانی که صفحهای به نام خود دارند و با کارهای بامزه خود جذب فالوور میکنند. البته که این کودکان کمتر از 5 سال ارادهای حتی در پست کردن تصاویر خود در اینستاگرام ندارند. در عوض والدینی دارند که از دل این بامزه بازیها، زندگیهای لاکچری کودکان، مدل شدنهایشان و... پول درمیآورند! حالا اوضاع دارد سختتر و پیچیدهتر هم میشود. کودکان بزرگتر و نوجوانانی که اینفلوئنسر شدهاند و عموماً رفتاری را از خود به نمایش میگذارند که از دید یک فرد عادی هم میتوان در پشت آن رفتار آسیب آن کودک و نوجوان را دید. در جدیدترین ویدیویی که این روزها در شبکههای مجازی وایرال شده، یک پسر حدوداً 14 ساله جلوی دوربین است و رفتار و سخنانی دارد که نه فقط تعجب که درد را به دل مینشاند. رفتار آسیب دیده و آسیبرسان این نوجوان چیزی بیش از یک آسیب فردی است.
شاید بارها این را شنیده باشید که کودکانی که در اینستاگرام حضور دارند و صفحاتشان فالوور جمع میکند، کودکان کار به حساب میآیند. این روزها نیز صحبت از کودکان کار به مناسبت روز جهانی کودکان کار زیاد شنیده میشود اما روی سخن مسئولان فعلاً کودکان کار و خیابان است در حالی که شاید وضعیت این کودکان حتی بدتر هم باشد. از آنها دارد سوء استفاده میشود. کودکی که حق کودکی از او گرفته شده و بزرگ که بشود از او عکسها و فیلمهای متعددی وجود خواهد داشت که مشخص نیست نسبت به آنها چه احساسی پیدا خواهد کرد.
در دنیای روانشناسی رشد سالم در دوره کودکی آنقدر از اهمیت برخوردار است که هیچ روانشناسی نمیتواند تأثیر تجربیات این دوران را در روند شکلگیری شخصیت انکار کند. شکلگیری عزت نفس، خودانگاره، اعتماد به نفس، سلامت وجدانی و اخلاقی، درک همدلی، درک ارتباط معنادار و حقیقی و... همه از این دوران شروع به شکلگیری میکند. در کنار آن زیربنای بسیاری از آسیبهای روانی در بزرگسالی از اضطراب و افسردگی تا اختلالات شخصیت نیز ریشه در محیط، تعاملات و شرایط رشدی این دوران دارد و در این میان نقش والدین و این تعامل بسیار پررنگتر است.
کودکانی که مورد غفلت یا سوء استفاده قرار میگیرند، در بعدهای مختلف به آنها بی اعتنایی میشود، نمیتوانند دوران کودکی خود را به صورت طبیعی طی کنند، دنیای کودکانه آنها نادیده گرفته میشود و نسبت به آسیبهای روانی حساستر هستند. آنقدر این مسأله اهمیت دارد که اشارههای بسیار زیاد به خانوادههای این کودکان و تأثیرپذیری رشد سالم یک کودک از خانوادهای سالم بر کسی پوشیده نیست. آیا والدین این کودکان و نوجوانان دارای سلامت روانی و مهارتهای والدگری هستند؟ این والدین در معنای روان شناختی تفاوتی با والدینی که نسبت به معتاد شدن کودک خود بی تفاوت هستند یا آنها را در معرض اعتیاد میگذارند ندارند! همبستگی بالای رفتارهای پرخطر و گرایشهای ضد اجتماعی و اختلالات شخصیت مانند خودشیفتگی و مرزی با آسیبهای دوران کودکی خصوصاً غفلت و سوء استفاده در بسیاری از مطالعات روانشناختی تأیید شده است. غفلت شامل غفلت هیجانی یعنی نادیده گرفتن نیازهای عاطفی و رشدی کودک نیز میشود. حال اگر والدینی نظارتی بر فعالیت نوجوان خود در فضای مجازی ندارند و این نوجوان دارد آسیب میزند و آسیب میبیند خود نشان از غفلت دارد و اگر والدین مشوق چنین حضوری هستند، دیگر بحث از غفلت هم فراتر میرود و نوعی کودک آزاری میتواند محسوب شود.
نکته مهم این است که کودکان و نوجوانان ما امروز در فضای مجازی حضوری جدی همپای فضای واقعی دارند و از طریق یادگیری مشاهدهای میآموزند. این نوع حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بدون نظارت جدی حالا باید یک الگوی پر خطر در رفتار کودکان و نوجوانانمان در نظر گرفته شود؛ موضوعی که تک تک والدین باید نسبت به آن حساس باشند. چون کودکان، عروسکهای بزرگسالان نیستند.
روانشناس
حتماً شما هم دیدهاید. در اینستاگرام پر است از کودکانی که صفحهای به نام خود دارند و با کارهای بامزه خود جذب فالوور میکنند. البته که این کودکان کمتر از 5 سال ارادهای حتی در پست کردن تصاویر خود در اینستاگرام ندارند. در عوض والدینی دارند که از دل این بامزه بازیها، زندگیهای لاکچری کودکان، مدل شدنهایشان و... پول درمیآورند! حالا اوضاع دارد سختتر و پیچیدهتر هم میشود. کودکان بزرگتر و نوجوانانی که اینفلوئنسر شدهاند و عموماً رفتاری را از خود به نمایش میگذارند که از دید یک فرد عادی هم میتوان در پشت آن رفتار آسیب آن کودک و نوجوان را دید. در جدیدترین ویدیویی که این روزها در شبکههای مجازی وایرال شده، یک پسر حدوداً 14 ساله جلوی دوربین است و رفتار و سخنانی دارد که نه فقط تعجب که درد را به دل مینشاند. رفتار آسیب دیده و آسیبرسان این نوجوان چیزی بیش از یک آسیب فردی است.
شاید بارها این را شنیده باشید که کودکانی که در اینستاگرام حضور دارند و صفحاتشان فالوور جمع میکند، کودکان کار به حساب میآیند. این روزها نیز صحبت از کودکان کار به مناسبت روز جهانی کودکان کار زیاد شنیده میشود اما روی سخن مسئولان فعلاً کودکان کار و خیابان است در حالی که شاید وضعیت این کودکان حتی بدتر هم باشد. از آنها دارد سوء استفاده میشود. کودکی که حق کودکی از او گرفته شده و بزرگ که بشود از او عکسها و فیلمهای متعددی وجود خواهد داشت که مشخص نیست نسبت به آنها چه احساسی پیدا خواهد کرد.
در دنیای روانشناسی رشد سالم در دوره کودکی آنقدر از اهمیت برخوردار است که هیچ روانشناسی نمیتواند تأثیر تجربیات این دوران را در روند شکلگیری شخصیت انکار کند. شکلگیری عزت نفس، خودانگاره، اعتماد به نفس، سلامت وجدانی و اخلاقی، درک همدلی، درک ارتباط معنادار و حقیقی و... همه از این دوران شروع به شکلگیری میکند. در کنار آن زیربنای بسیاری از آسیبهای روانی در بزرگسالی از اضطراب و افسردگی تا اختلالات شخصیت نیز ریشه در محیط، تعاملات و شرایط رشدی این دوران دارد و در این میان نقش والدین و این تعامل بسیار پررنگتر است.
کودکانی که مورد غفلت یا سوء استفاده قرار میگیرند، در بعدهای مختلف به آنها بی اعتنایی میشود، نمیتوانند دوران کودکی خود را به صورت طبیعی طی کنند، دنیای کودکانه آنها نادیده گرفته میشود و نسبت به آسیبهای روانی حساستر هستند. آنقدر این مسأله اهمیت دارد که اشارههای بسیار زیاد به خانوادههای این کودکان و تأثیرپذیری رشد سالم یک کودک از خانوادهای سالم بر کسی پوشیده نیست. آیا والدین این کودکان و نوجوانان دارای سلامت روانی و مهارتهای والدگری هستند؟ این والدین در معنای روان شناختی تفاوتی با والدینی که نسبت به معتاد شدن کودک خود بی تفاوت هستند یا آنها را در معرض اعتیاد میگذارند ندارند! همبستگی بالای رفتارهای پرخطر و گرایشهای ضد اجتماعی و اختلالات شخصیت مانند خودشیفتگی و مرزی با آسیبهای دوران کودکی خصوصاً غفلت و سوء استفاده در بسیاری از مطالعات روانشناختی تأیید شده است. غفلت شامل غفلت هیجانی یعنی نادیده گرفتن نیازهای عاطفی و رشدی کودک نیز میشود. حال اگر والدینی نظارتی بر فعالیت نوجوان خود در فضای مجازی ندارند و این نوجوان دارد آسیب میزند و آسیب میبیند خود نشان از غفلت دارد و اگر والدین مشوق چنین حضوری هستند، دیگر بحث از غفلت هم فراتر میرود و نوعی کودک آزاری میتواند محسوب شود.
نکته مهم این است که کودکان و نوجوانان ما امروز در فضای مجازی حضوری جدی همپای فضای واقعی دارند و از طریق یادگیری مشاهدهای میآموزند. این نوع حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بدون نظارت جدی حالا باید یک الگوی پر خطر در رفتار کودکان و نوجوانانمان در نظر گرفته شود؛ موضوعی که تک تک والدین باید نسبت به آن حساس باشند. چون کودکان، عروسکهای بزرگسالان نیستند.
هنرمندان صفحات مجازی خود را به آثار خود یا همکارانشان اختصاص دادهاند و از مخاطبان سینما و تئاتر و دوستداران کتاب دعوت کردهاند تا به دیدن آثارشان بیایند.
چهره ها
همایون شجریان خواننده پیشکسوت در صفحه خود با انتشار پیامی از مردم خواسته است که از خرید بلیت کنسرتش با قیمت گزاف خودداری کنند. او در استوری خود نوشته: «دوستان عزیر با پوزش بسیار در همان دقایق اولیه سایت تیوال با تراکنش بی سابقهای روبهرو شد که با وجود تمهیدات قبلی باعث کندی بسیار زیاد در این سایت شد. اندکی از مراجعین در دقایق اولیه موفق به تهیه بلیت گردیدند و بسیاری دیگر با مشکل روبهرو شدند. در این وضعیت از سایت تقاضا کردم که فروش متوقف شود تا به ساز و کاری کارآمدتر برسیم و خدمتتان اعلام کنیم. خواهشمندم از خرید بلیت از سایتهای دیگر و با قیمت گزاف خودداری فرمایید.»
محمدرضا شفیعی کدکنی نویسنده و ادیب در صفحه خود پوستر نمایش «کافه عاشقی» را که برداشتی نو از لیلی و مجنون حکیم نظامی گنجوی است استوری کرده است. او مردم را دعوت کرده تا در سه شب پایانی این نمایش برای دیدن این اجرا به فرهنگسرای نیاوران بروند. جلالالدین دری نویسنده و کارگردان و پیمان خازنی آهنگساز این نمایش هستند.
محمدحسین پویانفر مداح با انتشار کلیپ جدید مداحیاش درباره امام رضا (ع) نوشته: «خوشا دردی که درمانش تو باشی»
امیر مهدی ژوله بازیگر و فیلمنامهنویس با انتشار بخشی از قسمت جدید طنز جوکر نوشته: «دومین قسمت فصل ویژه جوکر ساعت هشت صبح منتشر میشود. در قسمت قبل با قرعهکشی میزبان ،حامد آهنگی به عنوان جوکر این مهمونی خاص معرفی شد و در ادامه امیرمهدی ژوله هم یه کارت زرد گرفت که تنها کارت زرد این قسمت بود. در این قسمت میزبان یه مهمون ویژه داره که کسی نیست جز پیمان قاسمخانی عزیز! پس منتظر کلی اتفاقات جذاب و هیجانانگیز باشید! جوکر کاری است از احسان علیخانی و گروهش در استودیو «قرن جدید» که به صورت اختصاصی برای فیلیمو تولید شده است.»
هوتن شکیبا بازیگر تلویزیون و سینما با انتشار آیتمی از سریال مهمونی با اجرا و کارگردانی ایرج طهماسب در صفحه خود نوشته: «من عاشق این آیتمام. خیلی منتظرش بودم حس عجیبی برام داره، بچه بغل طهماسب و قربون اون خندههاتون و عروسک گردانی سخت و درجه یک پیمان فاطمی، صحیح نیست آیتمهای کامل یه برنامه رو توی اینستاگرام گذاشتن ولی صبر کردم بعد از چند روز بذارمش که یادگاری بمونه برام. قسمتهای کامل رو در نماوا از دست ندید.»
رویا تیموریان، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار آیتمی از فیلم جیران به کارگردانی حسن فتحی مخاطبان و دوستداران این سریال را به ادامه این سریال دعوت کرده که از شبکه نمایش خانگی فیلیمو هر جمعه منتشر میشود.
دیگه چه خبر
حسن روحالامین با انتشار استوری نشر سایان آخرین تصویر کتاب «ایران در عصر امامان» را منتشر کرده است. نشر سایان قرار است امسال مجموعه آثار حسن روحالامین را چاپ و وارد بازار نشرکند.
مهران غفوریان در صفحه خود با انتشار پوسترهای کنسرت نمایش سی صد نوشته: « فروش بلیت کنسرت-نمایش «سیصد» کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی «امیر جدیدی» و موسیقی «تهمورس پورناظری» و خوانندگی «رضا بهرام» آغاز شد. در این کنسرتنمایش که به تهیهکنندگی محمدحسین توتونچیان اجرا میشود، جواد عزتی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، ماهور الوند، منوچهر علیپور، عرفان ناصری، نیما سکوت و امیر جدیدی ایفای نقش میکنند.»
تازههای نشر
اکبر ایرانی، مدیر عامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با انتشار تصویر جلد کتاب «نظم الأنماط المُبدَعات من کتاب الإشارات» از انتشار این کتاب خبر داده و نوشته: «علی اوجبی، پژوهشگر حوزه فلسفه، کتاب «نظم الأنماط المُبدَعات من کتاب الإشارات» اثر ابونصر فتح بن موسی خضراوی (۵۵۸-۶۶۳ ﻫ.ق) را تصحیح و مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب آن را منتشر کرده است. این اثر تصحیحی است بر منظومهای که به گفته اکبر ثبوت، ابونصر آن را در قالب ارجوزه و مثنوی سروده است و نمطهای هشتم، نهم و دهم اشارات ابوعلیسینا را به نظم عربی درآورده است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه اسلامی، در مقدمه کوتاه خود بر این اثر، فرمودهاند که ای کاش خود ابوعلیسینا این متن مهم فلسفی یعنی اشارات را که برای آموزش اندیشههای ناب فلسفیاش نوشته، به نظم درآورده بود. به هر حال اینک خوشحالم که در قرن هفتم ابونصر خضراوی عالمی که در ارجوزهسرایی زبردست بوده، به اهمیت این اثر پی میبرد و این متن جذاب را بدون تصرف در معنا و اظهار فضل و خودنمایی برای علاقهمندان فلسفه و ابنسینا به نظم به یادگار مینهد.» برای مطالعه بیشتر درباره این کتاب به پایگاه اینترنتی میراث مکتوب مراجعه فرمایید.
همایون شجریان خواننده پیشکسوت در صفحه خود با انتشار پیامی از مردم خواسته است که از خرید بلیت کنسرتش با قیمت گزاف خودداری کنند. او در استوری خود نوشته: «دوستان عزیر با پوزش بسیار در همان دقایق اولیه سایت تیوال با تراکنش بی سابقهای روبهرو شد که با وجود تمهیدات قبلی باعث کندی بسیار زیاد در این سایت شد. اندکی از مراجعین در دقایق اولیه موفق به تهیه بلیت گردیدند و بسیاری دیگر با مشکل روبهرو شدند. در این وضعیت از سایت تقاضا کردم که فروش متوقف شود تا به ساز و کاری کارآمدتر برسیم و خدمتتان اعلام کنیم. خواهشمندم از خرید بلیت از سایتهای دیگر و با قیمت گزاف خودداری فرمایید.»
محمدرضا شفیعی کدکنی نویسنده و ادیب در صفحه خود پوستر نمایش «کافه عاشقی» را که برداشتی نو از لیلی و مجنون حکیم نظامی گنجوی است استوری کرده است. او مردم را دعوت کرده تا در سه شب پایانی این نمایش برای دیدن این اجرا به فرهنگسرای نیاوران بروند. جلالالدین دری نویسنده و کارگردان و پیمان خازنی آهنگساز این نمایش هستند.
محمدحسین پویانفر مداح با انتشار کلیپ جدید مداحیاش درباره امام رضا (ع) نوشته: «خوشا دردی که درمانش تو باشی»
امیر مهدی ژوله بازیگر و فیلمنامهنویس با انتشار بخشی از قسمت جدید طنز جوکر نوشته: «دومین قسمت فصل ویژه جوکر ساعت هشت صبح منتشر میشود. در قسمت قبل با قرعهکشی میزبان ،حامد آهنگی به عنوان جوکر این مهمونی خاص معرفی شد و در ادامه امیرمهدی ژوله هم یه کارت زرد گرفت که تنها کارت زرد این قسمت بود. در این قسمت میزبان یه مهمون ویژه داره که کسی نیست جز پیمان قاسمخانی عزیز! پس منتظر کلی اتفاقات جذاب و هیجانانگیز باشید! جوکر کاری است از احسان علیخانی و گروهش در استودیو «قرن جدید» که به صورت اختصاصی برای فیلیمو تولید شده است.»
هوتن شکیبا بازیگر تلویزیون و سینما با انتشار آیتمی از سریال مهمونی با اجرا و کارگردانی ایرج طهماسب در صفحه خود نوشته: «من عاشق این آیتمام. خیلی منتظرش بودم حس عجیبی برام داره، بچه بغل طهماسب و قربون اون خندههاتون و عروسک گردانی سخت و درجه یک پیمان فاطمی، صحیح نیست آیتمهای کامل یه برنامه رو توی اینستاگرام گذاشتن ولی صبر کردم بعد از چند روز بذارمش که یادگاری بمونه برام. قسمتهای کامل رو در نماوا از دست ندید.»
رویا تیموریان، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار آیتمی از فیلم جیران به کارگردانی حسن فتحی مخاطبان و دوستداران این سریال را به ادامه این سریال دعوت کرده که از شبکه نمایش خانگی فیلیمو هر جمعه منتشر میشود.
دیگه چه خبر
حسن روحالامین با انتشار استوری نشر سایان آخرین تصویر کتاب «ایران در عصر امامان» را منتشر کرده است. نشر سایان قرار است امسال مجموعه آثار حسن روحالامین را چاپ و وارد بازار نشرکند.
مهران غفوریان در صفحه خود با انتشار پوسترهای کنسرت نمایش سی صد نوشته: « فروش بلیت کنسرت-نمایش «سیصد» کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی «امیر جدیدی» و موسیقی «تهمورس پورناظری» و خوانندگی «رضا بهرام» آغاز شد. در این کنسرتنمایش که به تهیهکنندگی محمدحسین توتونچیان اجرا میشود، جواد عزتی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، ماهور الوند، منوچهر علیپور، عرفان ناصری، نیما سکوت و امیر جدیدی ایفای نقش میکنند.»
تازههای نشر
اکبر ایرانی، مدیر عامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با انتشار تصویر جلد کتاب «نظم الأنماط المُبدَعات من کتاب الإشارات» از انتشار این کتاب خبر داده و نوشته: «علی اوجبی، پژوهشگر حوزه فلسفه، کتاب «نظم الأنماط المُبدَعات من کتاب الإشارات» اثر ابونصر فتح بن موسی خضراوی (۵۵۸-۶۶۳ ﻫ.ق) را تصحیح و مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب آن را منتشر کرده است. این اثر تصحیحی است بر منظومهای که به گفته اکبر ثبوت، ابونصر آن را در قالب ارجوزه و مثنوی سروده است و نمطهای هشتم، نهم و دهم اشارات ابوعلیسینا را به نظم عربی درآورده است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه اسلامی، در مقدمه کوتاه خود بر این اثر، فرمودهاند که ای کاش خود ابوعلیسینا این متن مهم فلسفی یعنی اشارات را که برای آموزش اندیشههای ناب فلسفیاش نوشته، به نظم درآورده بود. به هر حال اینک خوشحالم که در قرن هفتم ابونصر خضراوی عالمی که در ارجوزهسرایی زبردست بوده، به اهمیت این اثر پی میبرد و این متن جذاب را بدون تصرف در معنا و اظهار فضل و خودنمایی برای علاقهمندان فلسفه و ابنسینا به نظم به یادگار مینهد.» برای مطالعه بیشتر درباره این کتاب به پایگاه اینترنتی میراث مکتوب مراجعه فرمایید.
تأملی در دستگاه نوا با «راه و ماه»
سفر در سینما، عنصری آشنا و موضوعی است که بر بستر آن میتوان قصه روایت کرد، تحول و تغییر شخصیتها را نشان داد و زیباییهای بصری را به تصویر کشید.
فیلمهای بسیاری در سینمای ایران و جهان از سفر بهعنوان عنصر پیشبرنده قصه استفاده کردهاند. نمونههای آشنا در میان فیلمهای ایرانی و خارجی کم نیست از «پیش از طلوع» دوست داشتنی تا «میس سانشاین کوچولو» یا «بالا در آسمان» که مفرح و تماشایی است و «نیمه شب در پاریس» از سفر، به بهترین شکل برای روایت قصه استفاده شده و جا به جایی به عنصری مؤثر در تغییر زندگی شخصیتها تبدیل شده است. بهروز شعیبی، در «بدون قرار قبلی» از این الگوی آشنا استفاده کرده است. یاسمن (پگاه آهنگرانی) پس از سالها غربت به وطن برمیگردد و از تهران به مشهد میرود تا میراث عجیب پدر تازه درگذشتهاش را تحویل بگیرد. از همان ابتدای فیلم، میتوان حدس زد که حضور یاسمن و الکس، پسر خردسالش در این سفر اجباری و کوتاه، قرار است زمینه تحول و تغییر را در زندگی او به وجود بیاورد.
شعیبی از بضاعتی که «سفر» در اختیارش قرار داده، استفاده میکند. یاسمن با قطار به مشهد میرود و به زیباییهای کویر چشم میدوزد که در تقابل با مدرنیته سرد و بی روح آلمان و حتی تهران است. کمتر نشانهای از فقر، زشتی یا پلشتی در فیلم وجود دارد. قابها زیبا و تصاویر چشمنوازند. خانه قدیمی مادرجون، منشأ آرامش است. دور از هیاهوی شهرنشینی و معماری زشت این روزهای اغلب کلانشهرها.
سفر، یاسمن را به شناخت از پدر (وطن) و خود میرساند. تحولی که یاسمن تجربه میکند، آشکار نیست و فیلمساز روی آن تأکید ندارد اما بازگشت او به سمت علی (مصطفی زمانی) و دویدن الکس در حرم، نشانهای روشن از رسیدن به عشق، آرامش و روشنی در پرتو این سفر و معجزهای است که زیارت امام رضا(ع) برای او به ارمغان میآورد. «بدون قرار قبلی» در مضمون و رویکرد، به نوعی یادآور فیلم تحسین شده رضا میرکریمی است. میرکریمی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» سفر دکتر عالم (مسعود رایگان) را بستری برای تحول او قرار داده است. دکتر عالم که غرق در مظاهر مادی زندگی است، به اجبار (شبیه یاسمن) به دل کویر میزند تا پسرش را پیدا کند. این سفر و مواجهه او با چند شخصیت (مثل دختر جوان و روحانی) زمینه تحول انتهای فیلم را فراهم میکند. تحولی که اگرچه فیلمساز با وضوح روی آن تأکید نمیکند، اما او را به باوری میرساند که از جنس معجزه است؛ معجزهای که در انتهای «خیلی دور، خیلی نزدیک» اتفاق میافتد درست مثل آنچه برای یاسمن و پسرش در «بدون قرار قبلی» رخ میدهد بدون تظاهر و به شکلی باورپذیر است. دکتر عالم از مرگ نجات مییابد و زندگی پس از سفر به کویر، برای او همراه با شناخت و شوری تازه است. همان طور که یاسمن هم در صورت بازگشت به آلمان، حس و حالی تازه را با خود خواهد برد.
سفر، در فرهنگ و آیینهای ما معنایی خاص دارد. جا به جایی و مهاجرت، تنها به نقل مکان فیزیکی محدود نمیشود. سفر، به خودشناسی و خداشناسی میانجامد. به کشف حقیقت و تولد. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» این معنا پررنگ و در «بدون قرار قبلی» بدون تأکید دافعهبرانگیز، دیده میشود.
فیلمهای بسیاری در سینمای ایران و جهان از سفر بهعنوان عنصر پیشبرنده قصه استفاده کردهاند. نمونههای آشنا در میان فیلمهای ایرانی و خارجی کم نیست از «پیش از طلوع» دوست داشتنی تا «میس سانشاین کوچولو» یا «بالا در آسمان» که مفرح و تماشایی است و «نیمه شب در پاریس» از سفر، به بهترین شکل برای روایت قصه استفاده شده و جا به جایی به عنصری مؤثر در تغییر زندگی شخصیتها تبدیل شده است. بهروز شعیبی، در «بدون قرار قبلی» از این الگوی آشنا استفاده کرده است. یاسمن (پگاه آهنگرانی) پس از سالها غربت به وطن برمیگردد و از تهران به مشهد میرود تا میراث عجیب پدر تازه درگذشتهاش را تحویل بگیرد. از همان ابتدای فیلم، میتوان حدس زد که حضور یاسمن و الکس، پسر خردسالش در این سفر اجباری و کوتاه، قرار است زمینه تحول و تغییر را در زندگی او به وجود بیاورد.
شعیبی از بضاعتی که «سفر» در اختیارش قرار داده، استفاده میکند. یاسمن با قطار به مشهد میرود و به زیباییهای کویر چشم میدوزد که در تقابل با مدرنیته سرد و بی روح آلمان و حتی تهران است. کمتر نشانهای از فقر، زشتی یا پلشتی در فیلم وجود دارد. قابها زیبا و تصاویر چشمنوازند. خانه قدیمی مادرجون، منشأ آرامش است. دور از هیاهوی شهرنشینی و معماری زشت این روزهای اغلب کلانشهرها.
سفر، یاسمن را به شناخت از پدر (وطن) و خود میرساند. تحولی که یاسمن تجربه میکند، آشکار نیست و فیلمساز روی آن تأکید ندارد اما بازگشت او به سمت علی (مصطفی زمانی) و دویدن الکس در حرم، نشانهای روشن از رسیدن به عشق، آرامش و روشنی در پرتو این سفر و معجزهای است که زیارت امام رضا(ع) برای او به ارمغان میآورد. «بدون قرار قبلی» در مضمون و رویکرد، به نوعی یادآور فیلم تحسین شده رضا میرکریمی است. میرکریمی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» سفر دکتر عالم (مسعود رایگان) را بستری برای تحول او قرار داده است. دکتر عالم که غرق در مظاهر مادی زندگی است، به اجبار (شبیه یاسمن) به دل کویر میزند تا پسرش را پیدا کند. این سفر و مواجهه او با چند شخصیت (مثل دختر جوان و روحانی) زمینه تحول انتهای فیلم را فراهم میکند. تحولی که اگرچه فیلمساز با وضوح روی آن تأکید نمیکند، اما او را به باوری میرساند که از جنس معجزه است؛ معجزهای که در انتهای «خیلی دور، خیلی نزدیک» اتفاق میافتد درست مثل آنچه برای یاسمن و پسرش در «بدون قرار قبلی» رخ میدهد بدون تظاهر و به شکلی باورپذیر است. دکتر عالم از مرگ نجات مییابد و زندگی پس از سفر به کویر، برای او همراه با شناخت و شوری تازه است. همان طور که یاسمن هم در صورت بازگشت به آلمان، حس و حالی تازه را با خود خواهد برد.
سفر، در فرهنگ و آیینهای ما معنایی خاص دارد. جا به جایی و مهاجرت، تنها به نقل مکان فیزیکی محدود نمیشود. سفر، به خودشناسی و خداشناسی میانجامد. به کشف حقیقت و تولد. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» این معنا پررنگ و در «بدون قرار قبلی» بدون تأکید دافعهبرانگیز، دیده میشود.
سفر، سینما و معجزه
سفر در سینما، عنصری آشنا و موضوعی است که بر بستر آن میتوان قصه روایت کرد، تحول و تغییر شخصیتها را نشان داد و زیباییهای بصری را به تصویر کشید.
فیلمهای بسیاری در سینمای ایران و جهان از سفر بهعنوان عنصر پیشبرنده قصه استفاده کردهاند. نمونههای آشنا در میان فیلمهای ایرانی و خارجی کم نیست از «پیش از طلوع» دوست داشتنی تا «میس سانشاین کوچولو» یا «بالا در آسمان» که مفرح و تماشایی است و «نیمه شب در پاریس» از سفر، به بهترین شکل برای روایت قصه استفاده شده و جا به جایی به عنصری مؤثر در تغییر زندگی شخصیتها تبدیل شده است. بهروز شعیبی، در «بدون قرار قبلی» از این الگوی آشنا استفاده کرده است. یاسمن (پگاه آهنگرانی) پس از سالها غربت به وطن برمیگردد و از تهران به مشهد میرود تا میراث عجیب پدر تازه درگذشتهاش را تحویل بگیرد. از همان ابتدای فیلم، میتوان حدس زد که حضور یاسمن و الکس، پسر خردسالش در این سفر اجباری و کوتاه، قرار است زمینه تحول و تغییر را در زندگی او به وجود بیاورد.
شعیبی از بضاعتی که «سفر» در اختیارش قرار داده، استفاده میکند. یاسمن با قطار به مشهد میرود و به زیباییهای کویر چشم میدوزد که در تقابل با مدرنیته سرد و بی روح آلمان و حتی تهران است. کمتر نشانهای از فقر، زشتی یا پلشتی در فیلم وجود دارد. قابها زیبا و تصاویر چشمنوازند. خانه قدیمی مادرجون، منشأ آرامش است. دور از هیاهوی شهرنشینی و معماری زشت این روزهای اغلب کلانشهرها.
سفر، یاسمن را به شناخت از پدر (وطن) و خود میرساند. تحولی که یاسمن تجربه میکند، آشکار نیست و فیلمساز روی آن تأکید ندارد اما بازگشت او به سمت علی (مصطفی زمانی) و دویدن الکس در حرم، نشانهای روشن از رسیدن به عشق، آرامش و روشنی در پرتو این سفر و معجزهای است که زیارت امام رضا(ع) برای او به ارمغان میآورد. «بدون قرار قبلی» در مضمون و رویکرد، به نوعی یادآور فیلم تحسین شده رضا میرکریمی است. میرکریمی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» سفر دکتر عالم (مسعود رایگان) را بستری برای تحول او قرار داده است. دکتر عالم که غرق در مظاهر مادی زندگی است، به اجبار (شبیه یاسمن) به دل کویر میزند تا پسرش را پیدا کند. این سفر و مواجهه او با چند شخصیت (مثل دختر جوان و روحانی) زمینه تحول انتهای فیلم را فراهم میکند. تحولی که اگرچه فیلمساز با وضوح روی آن تأکید نمیکند، اما او را به باوری میرساند که از جنس معجزه است؛ معجزهای که در انتهای «خیلی دور، خیلی نزدیک» اتفاق میافتد درست مثل آنچه برای یاسمن و پسرش در «بدون قرار قبلی» رخ میدهد بدون تظاهر و به شکلی باورپذیر است. دکتر عالم از مرگ نجات مییابد و زندگی پس از سفر به کویر، برای او همراه با شناخت و شوری تازه است. همان طور که یاسمن هم در صورت بازگشت به آلمان، حس و حالی تازه را با خود خواهد برد.
سفر، در فرهنگ و آیینهای ما معنایی خاص دارد. جا به جایی و مهاجرت، تنها به نقل مکان فیزیکی محدود نمیشود. سفر، به خودشناسی و خداشناسی میانجامد. به کشف حقیقت و تولد. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» این معنا پررنگ و در «بدون قرار قبلی» بدون تأکید دافعهبرانگیز، دیده میشود.
فیلمهای بسیاری در سینمای ایران و جهان از سفر بهعنوان عنصر پیشبرنده قصه استفاده کردهاند. نمونههای آشنا در میان فیلمهای ایرانی و خارجی کم نیست از «پیش از طلوع» دوست داشتنی تا «میس سانشاین کوچولو» یا «بالا در آسمان» که مفرح و تماشایی است و «نیمه شب در پاریس» از سفر، به بهترین شکل برای روایت قصه استفاده شده و جا به جایی به عنصری مؤثر در تغییر زندگی شخصیتها تبدیل شده است. بهروز شعیبی، در «بدون قرار قبلی» از این الگوی آشنا استفاده کرده است. یاسمن (پگاه آهنگرانی) پس از سالها غربت به وطن برمیگردد و از تهران به مشهد میرود تا میراث عجیب پدر تازه درگذشتهاش را تحویل بگیرد. از همان ابتدای فیلم، میتوان حدس زد که حضور یاسمن و الکس، پسر خردسالش در این سفر اجباری و کوتاه، قرار است زمینه تحول و تغییر را در زندگی او به وجود بیاورد.
شعیبی از بضاعتی که «سفر» در اختیارش قرار داده، استفاده میکند. یاسمن با قطار به مشهد میرود و به زیباییهای کویر چشم میدوزد که در تقابل با مدرنیته سرد و بی روح آلمان و حتی تهران است. کمتر نشانهای از فقر، زشتی یا پلشتی در فیلم وجود دارد. قابها زیبا و تصاویر چشمنوازند. خانه قدیمی مادرجون، منشأ آرامش است. دور از هیاهوی شهرنشینی و معماری زشت این روزهای اغلب کلانشهرها.
سفر، یاسمن را به شناخت از پدر (وطن) و خود میرساند. تحولی که یاسمن تجربه میکند، آشکار نیست و فیلمساز روی آن تأکید ندارد اما بازگشت او به سمت علی (مصطفی زمانی) و دویدن الکس در حرم، نشانهای روشن از رسیدن به عشق، آرامش و روشنی در پرتو این سفر و معجزهای است که زیارت امام رضا(ع) برای او به ارمغان میآورد. «بدون قرار قبلی» در مضمون و رویکرد، به نوعی یادآور فیلم تحسین شده رضا میرکریمی است. میرکریمی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» سفر دکتر عالم (مسعود رایگان) را بستری برای تحول او قرار داده است. دکتر عالم که غرق در مظاهر مادی زندگی است، به اجبار (شبیه یاسمن) به دل کویر میزند تا پسرش را پیدا کند. این سفر و مواجهه او با چند شخصیت (مثل دختر جوان و روحانی) زمینه تحول انتهای فیلم را فراهم میکند. تحولی که اگرچه فیلمساز با وضوح روی آن تأکید نمیکند، اما او را به باوری میرساند که از جنس معجزه است؛ معجزهای که در انتهای «خیلی دور، خیلی نزدیک» اتفاق میافتد درست مثل آنچه برای یاسمن و پسرش در «بدون قرار قبلی» رخ میدهد بدون تظاهر و به شکلی باورپذیر است. دکتر عالم از مرگ نجات مییابد و زندگی پس از سفر به کویر، برای او همراه با شناخت و شوری تازه است. همان طور که یاسمن هم در صورت بازگشت به آلمان، حس و حالی تازه را با خود خواهد برد.
سفر، در فرهنگ و آیینهای ما معنایی خاص دارد. جا به جایی و مهاجرت، تنها به نقل مکان فیزیکی محدود نمیشود. سفر، به خودشناسی و خداشناسی میانجامد. به کشف حقیقت و تولد. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» این معنا پررنگ و در «بدون قرار قبلی» بدون تأکید دافعهبرانگیز، دیده میشود.
عکس نوشت
بازار کنسرتهای موسیقی سنتی هم داغ شد. پس از اعلام اجرای کنسرت همایون شجریان در تهران که با استقبال پرشوری مواجه گردید، در دیگر شهرهای ایران نیز این اجراها برقرار است. استاد شهرام ناظری پس از مدتها دوری از صحنه، کنسرتهای خود را از اطراف پایتخت آغاز کرده و در تازهترین اجرای خود قرار است با گروه «مولوی» در روزهای ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۹ خرداد در سالن سیتی سنتر اصفهان به روی صحنه برود و همچنین دوم تیرماه در شهر کاشان و در حیاط اصلی هتل سرای عامریها نیز اجرای کنسرت خواهد داشت. قیمت بلیتهای این کنسرت از ۲۹۰ تا ۴۳۰ هزار تومان اعلام شده است./«ایران»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فیلمی برای خوب شدن حال به دور از شعارزدگی
-
گُلشن یا گُلخن؟!
-
کودکان و نوجوانان کار در فضای اینستاگرام چه میکنند
-
هنرمندان صفحات مجازی خود را به آثار خود یا همکارانشان اختصاص دادهاند و از مخاطبان سینما و تئاتر و دوستداران کتاب دعوت کردهاند تا به دیدن آثارشان بیایند.
-
تأملی در دستگاه نوا با «راه و ماه»
-
سفر، سینما و معجزه
-
عکس نوشت
-
سخن روز
اخبارایران آنلاین