ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم (ص):
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.
بحارالانوار، ج، 83 ص 20
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.
بحارالانوار، ج، 83 ص 20
حال عکاسی ایران خوب است اگر دلالهای ناصرخسرو امان بدهند
محمدعلی جدیدالاسلام:اگر دلالهای ناصرخسرو امان دهند و تجهیزات خوب عکاسی را برای فروش از ایران خارج نکنند، عکاسی ایران در منطقه حرف اول را میزند. متأسفانه در حال حاضر اکثر عکاسان ما با معضل گرانی تجهیزات روبهرو هستند و از آنجایی که ۵۰ درصد کار عکاسی وابسته به تجهیزات و وسایل موجود است، این امر باعث شده ۵۰ درصد کار بلنگد. کمبود نگارخانهها یکی دیگر از مشکلات موجود برای عکاسان است. در حال حاضر اگر بخواهید یک نمایشگاه عکاسی یا نقاشی دایر کنید باید به گالریهای خصوصی مبلغ هنگفتی پرداخت کنید.
از صحبتهای این عکاس پیشکسوت با ایرنا
از صحبتهای این عکاس پیشکسوت با ایرنا
به بهانه شعار امسال موزهها
میراث ادبی و هنری و قدرت موزهها
رضا دبیری نژاد
موزهدار
مفاهیمی چون هنر، موزه و میراث فرهنگی پیوندهایی مبنایی با هم دارند به گونهای که نمیتوان آنها را جدای از هم دید، از اینرو وقتی از نقشهای آنها صحبت میکنیم، نقشی است که میتواند بر دیگری اثر بگذارد. وقتی صحبت از قدرت موزهها میکنیم در واقع بخشی از آن مربوط به قدرت موضوعاتی چون هنر، ادبیات و میراث فرهنگی است. ایران کشوری است که سابقه تمدنی کم نظیری دارد. دارای میراث هنری و ادبی گستردهای است که سرمایههای فرهنگی مختلفی را به وجود آورده است که هم امتداد دارد و میتوان در زیست هنری و ادبی معاصر هم امتداد آنها را دید و هم این سرمایههای ادبی و هنری میتواند در پویایی زیست معاصر هم نقش مؤثری ایفا کند. در واقع این مجموعه دستاوردهای هنری و ادبی اعم از ملموس و غیرملموس یک سرمایه خام هستند که باید طی برنامهریزی به سرمایه ملموس و اثرگذاری تبدیل شود که بتواند در زیست فرهنگی و اجتماعی معاصر نقش داشته باشد. کثرت و تنوع میراث هنری و ادبی کشورمان که هم محدود به دوره زمانی خاصی نیست و هم اینکه در همه جغرافیای گسترده حضور دارد هم فرصت ملی و هم فرصتهای بومی ایجاد میکند. اما اینکه از این سرمایه چه توقعی داشته باشیم و چه ظرفیتهایی را در آنها ببینیم تا چگونه از آنها بهره ببریم مهمترین بستر حیات جاری میراث هایمان است. میراث ادبی ما امروزه پهنه حضوری فراتر از مرزهایمان دارد و همین میتواند زمینه ارتباطی و نزدیکی در گستره بینالمللی شود. از سوی دیگر میراث هنری ما حاصل تعاملات بینافرهنگی در ادوار مختلف تاریخی است که نشانهها و اشتراکات بسیاری با هنر سایر ملل دارد و این نیز یک فرصت برای ارتباطات و گفتوگوهای امروزی است. بر این موضوع باید جنبههای اثر بخشی هنرها بر فضای جامعه را افزود که خود میتواند بهره اجتماعی اکنونی ایجاد کند. اگر جنبه الهام بخشی میراث هنری را برای تولیدات فرهنگی و هنری در نظر بگیریم خود این موضوع نیز میتواند زمینه رونق اقتصاد فرهنگی را ایجاد کند. بر این موضوع باید پویایی گردشگری هنری یا ادبی را افزود، همه اینها زمینههای قدرت میراث ادبی و هنری است که میتواند بواسطه موزهها تحقق یابد و نهاد موزه بستر تحقق قدرتهای میراث ادبی و هنری شود. قدرتی که با شبکهسازی میان موزههای هنری و ادبی یا تعریف محورهای گردشگری ادبی و حتی ایجاد موزههای جدید با توجه به کثرت میراث هنری نادیده یا تولیدات ادبی و هنری معاصر میتواند نقش مؤثری در پویایی فرهنگ و هنر جامعه امروز ایران ایفا کند و در دو سطح داخلی یا سطح بیرونی یعنی دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی هنر بهره گرفته و توسعه داده شود. برای تحقق این موضوع باید ظرفیت و قدرت نهاد موزه را جدی بگیریم و چگونگی تحقق این قدرت را فراهم سازیم.
موزهدار
مفاهیمی چون هنر، موزه و میراث فرهنگی پیوندهایی مبنایی با هم دارند به گونهای که نمیتوان آنها را جدای از هم دید، از اینرو وقتی از نقشهای آنها صحبت میکنیم، نقشی است که میتواند بر دیگری اثر بگذارد. وقتی صحبت از قدرت موزهها میکنیم در واقع بخشی از آن مربوط به قدرت موضوعاتی چون هنر، ادبیات و میراث فرهنگی است. ایران کشوری است که سابقه تمدنی کم نظیری دارد. دارای میراث هنری و ادبی گستردهای است که سرمایههای فرهنگی مختلفی را به وجود آورده است که هم امتداد دارد و میتوان در زیست هنری و ادبی معاصر هم امتداد آنها را دید و هم این سرمایههای ادبی و هنری میتواند در پویایی زیست معاصر هم نقش مؤثری ایفا کند. در واقع این مجموعه دستاوردهای هنری و ادبی اعم از ملموس و غیرملموس یک سرمایه خام هستند که باید طی برنامهریزی به سرمایه ملموس و اثرگذاری تبدیل شود که بتواند در زیست فرهنگی و اجتماعی معاصر نقش داشته باشد. کثرت و تنوع میراث هنری و ادبی کشورمان که هم محدود به دوره زمانی خاصی نیست و هم اینکه در همه جغرافیای گسترده حضور دارد هم فرصت ملی و هم فرصتهای بومی ایجاد میکند. اما اینکه از این سرمایه چه توقعی داشته باشیم و چه ظرفیتهایی را در آنها ببینیم تا چگونه از آنها بهره ببریم مهمترین بستر حیات جاری میراث هایمان است. میراث ادبی ما امروزه پهنه حضوری فراتر از مرزهایمان دارد و همین میتواند زمینه ارتباطی و نزدیکی در گستره بینالمللی شود. از سوی دیگر میراث هنری ما حاصل تعاملات بینافرهنگی در ادوار مختلف تاریخی است که نشانهها و اشتراکات بسیاری با هنر سایر ملل دارد و این نیز یک فرصت برای ارتباطات و گفتوگوهای امروزی است. بر این موضوع باید جنبههای اثر بخشی هنرها بر فضای جامعه را افزود که خود میتواند بهره اجتماعی اکنونی ایجاد کند. اگر جنبه الهام بخشی میراث هنری را برای تولیدات فرهنگی و هنری در نظر بگیریم خود این موضوع نیز میتواند زمینه رونق اقتصاد فرهنگی را ایجاد کند. بر این موضوع باید پویایی گردشگری هنری یا ادبی را افزود، همه اینها زمینههای قدرت میراث ادبی و هنری است که میتواند بواسطه موزهها تحقق یابد و نهاد موزه بستر تحقق قدرتهای میراث ادبی و هنری شود. قدرتی که با شبکهسازی میان موزههای هنری و ادبی یا تعریف محورهای گردشگری ادبی و حتی ایجاد موزههای جدید با توجه به کثرت میراث هنری نادیده یا تولیدات ادبی و هنری معاصر میتواند نقش مؤثری در پویایی فرهنگ و هنر جامعه امروز ایران ایفا کند و در دو سطح داخلی یا سطح بیرونی یعنی دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی هنر بهره گرفته و توسعه داده شود. برای تحقق این موضوع باید ظرفیت و قدرت نهاد موزه را جدی بگیریم و چگونگی تحقق این قدرت را فراهم سازیم.
آشنایی با اختلالات روانی و فیلمهایی که آنها را منعکس میکند/6
وحشت از وحشتزدگی
آزاده سهرابی
روانشناس
انسانی نیست که در طول زندگی ترس را تجربه نکرده باشد. در واقع احساس نکردن ترس خودش نشانه یک بیماری جدی سیستم اعصاب میتواند باشد. حتی به درجات خفیفی بسیاری از انسانها از برخی چیزها بیشتر میترسند. مثلاً ارتفاع، حوادث غیرقابل پیشبینی، تصادف، خون، بیماری و... اما این ترس زندگی افراد را مختل نمیکند. ممکن است کسی بارها و بارها هم در موقعیت رفتن به دندانپزشکی قرار بگیرد و حتی کمی قبلش از پروسه آن بترسد اما این مانع درمانش نمیشود. ممکن است حتی کسانی باشند که خیلی برایشان قرار گرفتن در فضاهای تنگ و تاریک خوشایند نباشد اما سوار آسانسور هم میشوند، در فضای بسته قرار میگیرند و.... اما در مقابل افرادی هستند که ترس افراطی نسبت به یک یا دو موقعیت یا شیء خاص دارند بهگونهای که اجتناب از آن برایشان دردسرساز است. مثلاً ترس از دندانپزشکی بهقدری است که فرد از درمان اجتناب میکند، ترس از فضای بسته باعث میشود اصلاً سوار آسانسور نشود، ترس از ارتفاع به قدری زیاد است که فرد از هر موقعیت که ارتفاع دارد دچار وحشت بسیار زیاد میشود. به این حالت فوبیا میگویند. یکی از انواع فوبیا اگورافوبیاست. افرادی که دچار این فوبی اختصاصی هستند معمولاً خارج از محیط امن که معمولاً خانه است دچار ترس و وحشت شدید میشوند. روبهرو شدن با غریبهها برایشان ترسناک است. در خارج از محیط امن ممکن است به ترس دچار شود مثلاً در فضای اتوبوس، در صفهای طویل این احساس اضطراب شدید را تجربه کنند و نگرانی آنها این باشد که در این موقعیتها دچار حملات وحشتزدگی شوند و کسی نباشد به آنها کمکی کند. در واقع نوعی درماندگی را در فضاهای عمومی تجربه میکنند. بسیاری از این افراد کسانی هستند که دچار حملات وحشتزدگی شدهاند و حالا ترس از این دارند که در فضایی غیرآشنا دچار این حملات شوند و نتوانند خود را نجات دهند. عدهای هم اولین بار در چنین فضاهایی دچار پانیک شدهاند و حالا سراغ اجتناب رفتهاند. اگر در خودتان و اطرافیانتان چنین اختلالی را میبینید خبر خوب این است که این اختلال درمانهای زیادی دارد از دارو درمانی تا روشهای رواندرمانی که عموماً در حوزه رفتارگرایی تعریف میشود و میتواند فرد را از رنج این اختلال رها کند.
ساعت گرگ به وقت ترس وحشتناک
اما در عالم سینما سازندگان بسیاری از فیلمهای دلهرهآور از آگورافوبیا استفاده کردهاند و میکنند. شاید بیشتر در فیلمهای ترسناک از آن استفاده شود. فیلم ساعت گرگ به کارگردانی آلیستر بنکس گریفین اما فیلمی است که شخصیت اصلیاش اساساً دچار این اختلال است و در تمام دو ساعت فیلم چالشهای شخصیتی که مبتلا به آگورافوبیا هست را میتوانید احساس کنید. ترسهایی که جون در این فیلم تجربه میکند بسیار باورپذیر است و مخاطب از دقایقی به بعد میداند او چه درماندگی عمیقی را تجربه میکند. این شخصیت نویسنده جوانی است که به اختلال آگورافوبیا دچار است. او در آپارتمانی در برانکس جنوبی بهتنهایی زندگی میکند و حالا اوضاع بیرون از خانه بهم ریخته است و او در خلوت و تنهایی خانه میماند که باید چه کند؟ باید بتواند از ترسهایش فرار کند؟ آن بیرون از همیشه برایش ترسناکتر به نظر میرسد.
به نظر میرسد آگورافوبیا و موقعیتی که نویسنده در این فیلم پیش پای شخصیت میگذارد یک آشوب درون روانی را بیش از خود اختلال آگورافوبیا ایجاد میکند. انگار بیرون از خانه هم به اندازه درون این شخصیت آشفته شده باشد. این فیلم نمونه خوبی برای فهمیدن دردهای کسی است که از این اختلال رنج میبرد.
روانشناس
انسانی نیست که در طول زندگی ترس را تجربه نکرده باشد. در واقع احساس نکردن ترس خودش نشانه یک بیماری جدی سیستم اعصاب میتواند باشد. حتی به درجات خفیفی بسیاری از انسانها از برخی چیزها بیشتر میترسند. مثلاً ارتفاع، حوادث غیرقابل پیشبینی، تصادف، خون، بیماری و... اما این ترس زندگی افراد را مختل نمیکند. ممکن است کسی بارها و بارها هم در موقعیت رفتن به دندانپزشکی قرار بگیرد و حتی کمی قبلش از پروسه آن بترسد اما این مانع درمانش نمیشود. ممکن است حتی کسانی باشند که خیلی برایشان قرار گرفتن در فضاهای تنگ و تاریک خوشایند نباشد اما سوار آسانسور هم میشوند، در فضای بسته قرار میگیرند و.... اما در مقابل افرادی هستند که ترس افراطی نسبت به یک یا دو موقعیت یا شیء خاص دارند بهگونهای که اجتناب از آن برایشان دردسرساز است. مثلاً ترس از دندانپزشکی بهقدری است که فرد از درمان اجتناب میکند، ترس از فضای بسته باعث میشود اصلاً سوار آسانسور نشود، ترس از ارتفاع به قدری زیاد است که فرد از هر موقعیت که ارتفاع دارد دچار وحشت بسیار زیاد میشود. به این حالت فوبیا میگویند. یکی از انواع فوبیا اگورافوبیاست. افرادی که دچار این فوبی اختصاصی هستند معمولاً خارج از محیط امن که معمولاً خانه است دچار ترس و وحشت شدید میشوند. روبهرو شدن با غریبهها برایشان ترسناک است. در خارج از محیط امن ممکن است به ترس دچار شود مثلاً در فضای اتوبوس، در صفهای طویل این احساس اضطراب شدید را تجربه کنند و نگرانی آنها این باشد که در این موقعیتها دچار حملات وحشتزدگی شوند و کسی نباشد به آنها کمکی کند. در واقع نوعی درماندگی را در فضاهای عمومی تجربه میکنند. بسیاری از این افراد کسانی هستند که دچار حملات وحشتزدگی شدهاند و حالا ترس از این دارند که در فضایی غیرآشنا دچار این حملات شوند و نتوانند خود را نجات دهند. عدهای هم اولین بار در چنین فضاهایی دچار پانیک شدهاند و حالا سراغ اجتناب رفتهاند. اگر در خودتان و اطرافیانتان چنین اختلالی را میبینید خبر خوب این است که این اختلال درمانهای زیادی دارد از دارو درمانی تا روشهای رواندرمانی که عموماً در حوزه رفتارگرایی تعریف میشود و میتواند فرد را از رنج این اختلال رها کند.
ساعت گرگ به وقت ترس وحشتناک
اما در عالم سینما سازندگان بسیاری از فیلمهای دلهرهآور از آگورافوبیا استفاده کردهاند و میکنند. شاید بیشتر در فیلمهای ترسناک از آن استفاده شود. فیلم ساعت گرگ به کارگردانی آلیستر بنکس گریفین اما فیلمی است که شخصیت اصلیاش اساساً دچار این اختلال است و در تمام دو ساعت فیلم چالشهای شخصیتی که مبتلا به آگورافوبیا هست را میتوانید احساس کنید. ترسهایی که جون در این فیلم تجربه میکند بسیار باورپذیر است و مخاطب از دقایقی به بعد میداند او چه درماندگی عمیقی را تجربه میکند. این شخصیت نویسنده جوانی است که به اختلال آگورافوبیا دچار است. او در آپارتمانی در برانکس جنوبی بهتنهایی زندگی میکند و حالا اوضاع بیرون از خانه بهم ریخته است و او در خلوت و تنهایی خانه میماند که باید چه کند؟ باید بتواند از ترسهایش فرار کند؟ آن بیرون از همیشه برایش ترسناکتر به نظر میرسد.
به نظر میرسد آگورافوبیا و موقعیتی که نویسنده در این فیلم پیش پای شخصیت میگذارد یک آشوب درون روانی را بیش از خود اختلال آگورافوبیا ایجاد میکند. انگار بیرون از خانه هم به اندازه درون این شخصیت آشفته شده باشد. این فیلم نمونه خوبی برای فهمیدن دردهای کسی است که از این اختلال رنج میبرد.
روایت شاعرانه از مسائل اجتماعی
اکبر اکسیر
شاعر
شاعر امروز، اهل کوچه باغ هپروت نیست او یک فعال اجتماعی، یک خبرنگار، یک روانکاو و روانشناس تیزبینی است که درست مثل پونه، دم سوراخ مار میروید. او اندیشههای لامارتینی ندارد از کوچه مشیری نمیگذرد تا با افتخار تمام بگوید: بیتو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم. اصلاً در شعر او دیگر ضمیر دوم شخص مفرد مؤنث جایی ندارد از وبگردی و ولگردی در فضای مجازی لذت نمیبرد.
او از هیچ، چیزی میسازد و سوژههایش با اینکه هر روز روبهروی ما هستند اما به چشم نمیآیند. او شعر ذهنی و رؤیابافی را کناری گذاشته و از لابهلای زبالهها سوژه خود را مییابد؛ هم نگران محیطزیست است هم نگران مردم فرودست. او چشم بینای شعر امروز است. در کافیشاپهای دودزده دوسیب نشان، خاطرات کافههای ادبی دهه 40 را غرغره نمیکند، مینشیند کنج چشمهایش و مثل دوربین مداربسته تمام حرکات را ضبط میکند. او درد آدمی را به زبان ساده آدمی مینویسد. او به همین سادگی، آب در خوابگه مورچگان میریزد.
حمیدرضا اقبالدوست یکی از همین شاعران هوشمند امروز است از راهیان قدیمی شعر فرانو. مجموعههای ارجمندی منتشر کرده و امروز جدیدترین اثرش با نام بیچاره آدمفروشها، از سوی انتشارات یانا تقدیم مخاطبان شعر شده است. در شعرهای اقبالدوست فساد و ریاکاری و خباثتهای ذاتی بشدت منکوب میشود. او در کمترین کلمات، عالیترین مفاهیم را به مخاطب القا میکند: «لبو فروشها تابستان، استراحت دارند/ بستنی فروشها زمستان / بیچاره آدمفروشها» در شعرهای این مجموعه تمام اشیا و پدیدههای پیدا و نهان حضور دارند او با نکتهسنجی تمام، ما را به خوب دیدن دعوت میکند. «من گاو را درسته میخورم / تو گاو بازی میکنی / و او گاو را میپرستد / بیگمان گاوها / از دست آدمها شاخ درآوردهاند.» حمایت از محیطزیست جایگاه مهمی در شعرهای اقبالدوست دارد و هیچ نکتهای از چشم تیزبین شاعر پنهان نیست. او ویرانی محیطزیست را میگرید و بدون اینکه شعرش به شعار برسد آتش بر جان مخاطب میپاشد. «با حامیان محیطزیست / تمام روز تعطیل/ آشغال جمع کردیم / از ساحل، حاشیه رودخانه، پارک شهر / غروب کیسهها را به پاکبانها سپردیم / تا فردا روی کوه زبالهها بریزند / در جنگل زیبای سراوان!» در شعرهای اقبالدوست مصائب روز مردم به طرز ماهرانهای جاسازی شدهاند تا مخاطب هوشیار امروز را غافلگیر کند و به لذت متن برساند او گزارشگر اشکها و لبخندهای ما است.
طنز لطیف از امتیازات شعرهای او است بهعنوان یک دوست میگویم مواظب باشد تا از شعر کوتاه فاصله نگیرد؛ بعضی از شعرها به صفحه بعد کوچ کردهاند که با حوصله مخاطب فاصله دارند.
بیچاره آدمفروشها
حمیدرضا اقبالدوست
نشر یانا
انتشار ۱۴۰۱
شاعر
شاعر امروز، اهل کوچه باغ هپروت نیست او یک فعال اجتماعی، یک خبرنگار، یک روانکاو و روانشناس تیزبینی است که درست مثل پونه، دم سوراخ مار میروید. او اندیشههای لامارتینی ندارد از کوچه مشیری نمیگذرد تا با افتخار تمام بگوید: بیتو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم. اصلاً در شعر او دیگر ضمیر دوم شخص مفرد مؤنث جایی ندارد از وبگردی و ولگردی در فضای مجازی لذت نمیبرد.
او از هیچ، چیزی میسازد و سوژههایش با اینکه هر روز روبهروی ما هستند اما به چشم نمیآیند. او شعر ذهنی و رؤیابافی را کناری گذاشته و از لابهلای زبالهها سوژه خود را مییابد؛ هم نگران محیطزیست است هم نگران مردم فرودست. او چشم بینای شعر امروز است. در کافیشاپهای دودزده دوسیب نشان، خاطرات کافههای ادبی دهه 40 را غرغره نمیکند، مینشیند کنج چشمهایش و مثل دوربین مداربسته تمام حرکات را ضبط میکند. او درد آدمی را به زبان ساده آدمی مینویسد. او به همین سادگی، آب در خوابگه مورچگان میریزد.
حمیدرضا اقبالدوست یکی از همین شاعران هوشمند امروز است از راهیان قدیمی شعر فرانو. مجموعههای ارجمندی منتشر کرده و امروز جدیدترین اثرش با نام بیچاره آدمفروشها، از سوی انتشارات یانا تقدیم مخاطبان شعر شده است. در شعرهای اقبالدوست فساد و ریاکاری و خباثتهای ذاتی بشدت منکوب میشود. او در کمترین کلمات، عالیترین مفاهیم را به مخاطب القا میکند: «لبو فروشها تابستان، استراحت دارند/ بستنی فروشها زمستان / بیچاره آدمفروشها» در شعرهای این مجموعه تمام اشیا و پدیدههای پیدا و نهان حضور دارند او با نکتهسنجی تمام، ما را به خوب دیدن دعوت میکند. «من گاو را درسته میخورم / تو گاو بازی میکنی / و او گاو را میپرستد / بیگمان گاوها / از دست آدمها شاخ درآوردهاند.» حمایت از محیطزیست جایگاه مهمی در شعرهای اقبالدوست دارد و هیچ نکتهای از چشم تیزبین شاعر پنهان نیست. او ویرانی محیطزیست را میگرید و بدون اینکه شعرش به شعار برسد آتش بر جان مخاطب میپاشد. «با حامیان محیطزیست / تمام روز تعطیل/ آشغال جمع کردیم / از ساحل، حاشیه رودخانه، پارک شهر / غروب کیسهها را به پاکبانها سپردیم / تا فردا روی کوه زبالهها بریزند / در جنگل زیبای سراوان!» در شعرهای اقبالدوست مصائب روز مردم به طرز ماهرانهای جاسازی شدهاند تا مخاطب هوشیار امروز را غافلگیر کند و به لذت متن برساند او گزارشگر اشکها و لبخندهای ما است.
طنز لطیف از امتیازات شعرهای او است بهعنوان یک دوست میگویم مواظب باشد تا از شعر کوتاه فاصله نگیرد؛ بعضی از شعرها به صفحه بعد کوچ کردهاند که با حوصله مخاطب فاصله دارند.
بیچاره آدمفروشها
حمیدرضا اقبالدوست
نشر یانا
انتشار ۱۴۰۱
پیام آیتالله جوادی آملی در پی رخداد تلخ و غمبار آبادان
فرمود مهندس هستی، محکم بساز
رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض میکنیم. اینگونه حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولان و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظفند؛ یعنی همه ما موظفیم که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و عمل صالح بنیانگذاری کنیم. این گونه رخدادهای تلخ بر اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است.
کسی که لرزان میاندیشد و مضطرب فکر میکند، مضطرب میسازد. آن که انگیزه اختلاسی و اندیشه نجومی دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط بنیانگذاری کرده است خواه از مسئولان خواه از مردم و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه میسازد.
خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق دنیا نباشید، این شما را میبرد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه میسازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿اَمْ مَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ﴾ این اصل اول.
اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین (سلامالله علیه) میفرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه زمینه رسیدن به آن ﴿اَ فَمَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او بر نمیآید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».
اصل سوم نمونه عملی است که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در ساختن دو قبر شرکت کرد؛ یکی مربوط به فرزندش یکی در جای دیگر. دستور داد که این قدر بکنید، اینطور بکنید، لحد را این طور بگذارید، مرده را آن چنان بخوابانید.
فرمودند اسلام خانهای که برای مردم میسازد هر چند قبر و خانه مرده باشد آن را محکم میسازد. دین برای مرده قبر محکم میسازد، قبری که ریزش کند دینی نیست اسلامی نیست؛ فرمود: «و لَکنَّالله یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عملاً اَحْکمَه». این پیام دین است! فرمود مهندس هستی، محکم بساز؛ معمار هستی، محکم بساز؛ پیمانکار هستی، محکم بساز؛ برای مرده گورکنی میکنی محکم بساز!
اگر نظام، نظام اسلامی است یعنی این؛ اگر مسئول آن نباشد اگر مردم این نباشند، این عمل به بیان پیغمبر و اسلام نیست؛ این اسلام مالی است نه اسلامی! فرمود: «و َلکنَّالله یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عملاً اَحْکمَه».
مجدداً این سانحه تلخ را تسلیت عرض میکنیم و امیدواریم هم مسئولان عاقل باشند هم مردم متدین باشند تا هیچ کسی حادثه تلخ نبیند و امیدواریم ذات اقدس الهی همه داغدیدگان و مصیبتدیدگان را به احسن وجه و با لطف و کرم خویش مورد عنایت قرار دهد.
* متن پیام حضرت آیتالله جوادی آملی به مناسبت حادثه آبادان به نقل از خبرگزاری حوزه
کسی که لرزان میاندیشد و مضطرب فکر میکند، مضطرب میسازد. آن که انگیزه اختلاسی و اندیشه نجومی دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط بنیانگذاری کرده است خواه از مسئولان خواه از مردم و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و ایمان سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه میسازد.
خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق دنیا نباشید، این شما را میبرد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه میسازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿اَمْ مَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ﴾ این اصل اول.
اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین (سلامالله علیه) میفرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در نهج البلاغه زمینه رسیدن به آن ﴿اَ فَمَنْ اَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی تَقْوی من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او بر نمیآید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا».
اصل سوم نمونه عملی است که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در ساختن دو قبر شرکت کرد؛ یکی مربوط به فرزندش یکی در جای دیگر. دستور داد که این قدر بکنید، اینطور بکنید، لحد را این طور بگذارید، مرده را آن چنان بخوابانید.
فرمودند اسلام خانهای که برای مردم میسازد هر چند قبر و خانه مرده باشد آن را محکم میسازد. دین برای مرده قبر محکم میسازد، قبری که ریزش کند دینی نیست اسلامی نیست؛ فرمود: «و لَکنَّالله یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عملاً اَحْکمَه». این پیام دین است! فرمود مهندس هستی، محکم بساز؛ معمار هستی، محکم بساز؛ پیمانکار هستی، محکم بساز؛ برای مرده گورکنی میکنی محکم بساز!
اگر نظام، نظام اسلامی است یعنی این؛ اگر مسئول آن نباشد اگر مردم این نباشند، این عمل به بیان پیغمبر و اسلام نیست؛ این اسلام مالی است نه اسلامی! فرمود: «و َلکنَّالله یحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عملاً اَحْکمَه».
مجدداً این سانحه تلخ را تسلیت عرض میکنیم و امیدواریم هم مسئولان عاقل باشند هم مردم متدین باشند تا هیچ کسی حادثه تلخ نبیند و امیدواریم ذات اقدس الهی همه داغدیدگان و مصیبتدیدگان را به احسن وجه و با لطف و کرم خویش مورد عنایت قرار دهد.
* متن پیام حضرت آیتالله جوادی آملی به مناسبت حادثه آبادان به نقل از خبرگزاری حوزه
عکس نوشت
پنجمین دوره مسابقه فوتشال در روستای میاندره با هدف شادی و نشاط در فصل شالیکاری و به شکرانه فصل جدید کشت شالی برگزار شد. فوتشال که ترکیبی از فوتبال و شالیزار است یک بازی شبیه فوتبال است که در شالیزار برگزار میشود. ایسنا گزارش تصویری از این مسابقات منتشر کرده است.
هنرمندان در فضای مجازی
صفحه مجازی هنرمندان این بار هم به رویدادهای فرهنگی، هنری و دعوت مخاطبان برای دیدن آثارشان اختصاص دارد. از انتشار کتاب و فیلم در شبکه نمایش خانگی گرفته تا برگزاری نشستهای ادبی و مراسم نکوداشت فرهیختگان. در این بین برخی هنرمندان هم با مردم آبادان همدردی و با آنها همنوایی کردهاند.
چهره ها
نوید محمودی کارگردان افغانستانی در صفحه خود با انتشار کلیپی از سریال «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه کنندگی نوید محمودی درباره این سریال نوشته: «هم اکنون در مرحله فیلمبرداری قرار دارد و از جمله تولیدات اختصاصی پلتفرم «فیلم نت» محسوب میشود.«پوست شیر» سومین حضور مهرداد صدیقیان در سریالهای شبکه نمایش خانگی و اولین همکاری او با برادران محمودی است.»
محمدرضا اصلانی شاعر و فیلمساز با انتشار کلیپی از انتشار کتاب «لغت نامه خزران» اثر میلراد پاویچ توسط نشر نقره خبر داده است. او در صفحه خود نوشته:«لُغَتنامه خَزَران: رمان کلاسیک ادبیات پستمدرن اثر میلُراد پاویچ نویسنده اهل صربستان و نامزد نوبل است که توسط امین اصلانی ترجمه شده و اکنون در دسترس مخاطبان و دوستداران رمان است.»
علی سرابی بازیگر تئاتر و صداپیشه در صفحه خود از آخرین اجرای تئاتر «آن سوی آیینه» خبر داده ونوشته: «این تئاتر به نویسندگی فلوریان زلر و کارگردانی علی سرابی در ایستگاه پایان است. این تئاتر آخرین اجرایش را روز پنجشنبه در تالار وحدت در مقابل دیدگان دوستداران تئاتر به پایان میرساند. در «آن سوی آیینه» ریما رامینفر، الناز حبیبی، مارال بنی آدم، پژمان جمشیدی و علی سرابی ایفای نقش میکنند.
محمد علی بهمنی شاعر هم در صفحه خود با انتشار پوستری از اولین نشست هفتگی تحلیل و بررسی شعر و موسیقی در مجمع فلاسفه ایران خبر داده است. این نشست روز یکشنبه 8 خرداد ماه ساعت 17 تا 20 برگزار خواهد شد. بهمنی در ادامه نوشته:«سلام و دیدار با یاران سهسال دلتنگی و آشنایی تازه با عزیزانی که محبت حضورشان خوشحالمان خواهد کرد و پیوند دوستی و آموزش از هم مانند گذشته یادمان خواهد ماند.»
حسن ذوالفقاری نویسنده، پژوهشگر واستاد دانشگاه در صفحه رسمی خود با انتشار پوستری از نشستی با موضوع «آیینهای جوانمردی و فرهنگ پهلوانی در ایران و جهان اسلام» خبر داده است که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی برگزار میشود. ذوالفقاری نوشته:« در این نشست در پی پاسخگویی به این پرسشها هستیم:1- گستره گروههای جوانمردی در جهان ایرانی و دنیای اسلام چگونه است؟ رابطه گروههای جوانمردی با آیینهای زورخانه و پهلوانی چیست؟چه اشتراکاتی میان آیینهای پهلوانی دیده میشود؟ آیا آیینهای جوانمردی تنها حرکتی اجتماعی بودند یا در سیاست و فرهنگ و ادبیات هم نقش داشتند؟ رابطه آیینهای جوانمردی با جریان تصوف چیست؟علاقهمندان به حضور در این نشست میتوانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند: https://www.skyroom.online/ch/ricac/research»
علیرضا قربانی خواننده در صفحه خود به مردم آبادان تسلیت گفته و با انتشار کلیپی از قطعه «باغ اهورایی» در آلبوم «با من بخوان» نوشته: «برای آبادان عزیز و مردمان صبور و رنجدیدهاش تسلیت واژه کوچکی است. برای این حجم از سختی و اندوه و مصیبت و غیرت این مردمان.»
دیگه چه خبر؟
مرضیه برومند بازیگر و کارگردان تئاتر در صفحه خود مخاطبانش را دعوت کرده تا قسمت دوم سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» به تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی و کارگردانی مرضیه برومند را ببینند.او نوشته: «عزیزان دلم، کاش می توانستم در شرایط بهتری شمارو به تماشای سریالم دعوت کنم.
این سریال را میتوانید در پلتفرم فیلم نت ببینید.»
خاطره حکیمی بازیگر تئاتر هم از اجرای تئاتر «درهم تنیدگی» به نویسندگی و کارگردانی احسان گودرزی خبر داده:«که قرار است از سهشنبه 10 خرداد ماه تا 12 خرداد روی صحنه رود. بلیت این تئاتر را میتوانید از سایت تیوال بخرید.»
مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامى در صفحه رسمی خود از نکوداشت دکتر یوسف مجیدزاده در روز دوشنبه 9 خرداد ماه در موزه ملی ایران خبر داده و نوشته: «آیین بزرگداشت «یوسف مجیدزاده»، استاد برجسته باستانشناسی ایران و رونمایی از کتاب «سپهر مجد؛ باستانشناسی دنیای ایرانی و سرزمینهای پیرامون: جشننامه دکتر یوسف مجیدزاده» که در اسفند ١۴٠٠، از سوی انتشارات مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) منتشر شد، برگزار میشود.»
چهره ها
نوید محمودی کارگردان افغانستانی در صفحه خود با انتشار کلیپی از سریال «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه کنندگی نوید محمودی درباره این سریال نوشته: «هم اکنون در مرحله فیلمبرداری قرار دارد و از جمله تولیدات اختصاصی پلتفرم «فیلم نت» محسوب میشود.«پوست شیر» سومین حضور مهرداد صدیقیان در سریالهای شبکه نمایش خانگی و اولین همکاری او با برادران محمودی است.»
محمدرضا اصلانی شاعر و فیلمساز با انتشار کلیپی از انتشار کتاب «لغت نامه خزران» اثر میلراد پاویچ توسط نشر نقره خبر داده است. او در صفحه خود نوشته:«لُغَتنامه خَزَران: رمان کلاسیک ادبیات پستمدرن اثر میلُراد پاویچ نویسنده اهل صربستان و نامزد نوبل است که توسط امین اصلانی ترجمه شده و اکنون در دسترس مخاطبان و دوستداران رمان است.»
علی سرابی بازیگر تئاتر و صداپیشه در صفحه خود از آخرین اجرای تئاتر «آن سوی آیینه» خبر داده ونوشته: «این تئاتر به نویسندگی فلوریان زلر و کارگردانی علی سرابی در ایستگاه پایان است. این تئاتر آخرین اجرایش را روز پنجشنبه در تالار وحدت در مقابل دیدگان دوستداران تئاتر به پایان میرساند. در «آن سوی آیینه» ریما رامینفر، الناز حبیبی، مارال بنی آدم، پژمان جمشیدی و علی سرابی ایفای نقش میکنند.
محمد علی بهمنی شاعر هم در صفحه خود با انتشار پوستری از اولین نشست هفتگی تحلیل و بررسی شعر و موسیقی در مجمع فلاسفه ایران خبر داده است. این نشست روز یکشنبه 8 خرداد ماه ساعت 17 تا 20 برگزار خواهد شد. بهمنی در ادامه نوشته:«سلام و دیدار با یاران سهسال دلتنگی و آشنایی تازه با عزیزانی که محبت حضورشان خوشحالمان خواهد کرد و پیوند دوستی و آموزش از هم مانند گذشته یادمان خواهد ماند.»
حسن ذوالفقاری نویسنده، پژوهشگر واستاد دانشگاه در صفحه رسمی خود با انتشار پوستری از نشستی با موضوع «آیینهای جوانمردی و فرهنگ پهلوانی در ایران و جهان اسلام» خبر داده است که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی برگزار میشود. ذوالفقاری نوشته:« در این نشست در پی پاسخگویی به این پرسشها هستیم:1- گستره گروههای جوانمردی در جهان ایرانی و دنیای اسلام چگونه است؟ رابطه گروههای جوانمردی با آیینهای زورخانه و پهلوانی چیست؟چه اشتراکاتی میان آیینهای پهلوانی دیده میشود؟ آیا آیینهای جوانمردی تنها حرکتی اجتماعی بودند یا در سیاست و فرهنگ و ادبیات هم نقش داشتند؟ رابطه آیینهای جوانمردی با جریان تصوف چیست؟علاقهمندان به حضور در این نشست میتوانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند: https://www.skyroom.online/ch/ricac/research»
علیرضا قربانی خواننده در صفحه خود به مردم آبادان تسلیت گفته و با انتشار کلیپی از قطعه «باغ اهورایی» در آلبوم «با من بخوان» نوشته: «برای آبادان عزیز و مردمان صبور و رنجدیدهاش تسلیت واژه کوچکی است. برای این حجم از سختی و اندوه و مصیبت و غیرت این مردمان.»
دیگه چه خبر؟
مرضیه برومند بازیگر و کارگردان تئاتر در صفحه خود مخاطبانش را دعوت کرده تا قسمت دوم سریال عروسکی «شهرک کلیله و دمنه» به تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی و کارگردانی مرضیه برومند را ببینند.او نوشته: «عزیزان دلم، کاش می توانستم در شرایط بهتری شمارو به تماشای سریالم دعوت کنم.
این سریال را میتوانید در پلتفرم فیلم نت ببینید.»
خاطره حکیمی بازیگر تئاتر هم از اجرای تئاتر «درهم تنیدگی» به نویسندگی و کارگردانی احسان گودرزی خبر داده:«که قرار است از سهشنبه 10 خرداد ماه تا 12 خرداد روی صحنه رود. بلیت این تئاتر را میتوانید از سایت تیوال بخرید.»
مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامى در صفحه رسمی خود از نکوداشت دکتر یوسف مجیدزاده در روز دوشنبه 9 خرداد ماه در موزه ملی ایران خبر داده و نوشته: «آیین بزرگداشت «یوسف مجیدزاده»، استاد برجسته باستانشناسی ایران و رونمایی از کتاب «سپهر مجد؛ باستانشناسی دنیای ایرانی و سرزمینهای پیرامون: جشننامه دکتر یوسف مجیدزاده» که در اسفند ١۴٠٠، از سوی انتشارات مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) منتشر شد، برگزار میشود.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
حال عکاسی ایران خوب است اگر دلالهای ناصرخسرو امان بدهند
-
میراث ادبی و هنری و قدرت موزهها
-
وحشت از وحشتزدگی
-
روایت شاعرانه از مسائل اجتماعی
-
فرمود مهندس هستی، محکم بساز
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین