در جلسه شورای مدیران سازمان سینمایی مطرح شد
پیگیری مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی
رئیس سازمان سینمایی در سیامین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی، بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما و پیگیری مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی تأکید کرد. محمد خزاعی در این جلسه همچنین اظهار امیدواری کرد که با همکاری و همفکری دو سازمان سینمایی و صدا و سیما در کارگروه سینما و تلویزیون موانع تولید و رکود نسبی بوجود آمده در این بخش برطرف شود.
محمد خزاعی با اشاره به اهمیت اشتغال از دیدگاه رهبری و نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» بر ضرورت شناسایی راهکارهای مؤثر برای ایجاد ظرفیتهای تولید و افزایش زمینه اشتغال سینماگران و اعضای صنوف سینمایی تأکید کرد.
او ادامه داد: از سرگیری فعالیتها در دوران پساکرونا و رکود نسبی تولید در همه عرصهها از جمله سینما بیش از همیشه، هم افزایی همه دستگاهها و مراکز فعال حوزه فرهنگ و سینما را میطلبد و برای رونق و تحرک در این بخش لازم است همه معاونتها و مؤسسات سازمان به طور جدی وارد شوند.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه همه موظفیم با درک ضرورت و نیاز خانواده سینما نسبت به برنامهریزی و طراحی در این زمینه ورود کنیم و با جلب مشارکتهای خصوصی و منابع داخلی و بیرونی فرصتهای جدید ایجاد کنیم، اضافه کرد: لازم است در همه حوزهها اعم از بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش، سینمای جوان، سینما شهر، معاونت فناوری و مطالعات، معاونت ارزشیابی و نظارت، جشنواره، توسعه منابع و… با اهتمام به این مهم، فکر و ایدهپردازی و برنامهریزی کنیم و با جدیت نسبت به ارائه طرح و ایده و شناسایی منابع و اعتبارات در دستگاههای مختلف بستر اشتغال را برای شمول گستردهتر خانواده سینما و اعضای صنوف مهیا سازیم.
خزاعی با اشاره به کشف افقهای جدید در این زمینه خاطرنشان ساخت: بدون تردید، در حوزه بینالملل چه در زمینه عرضه و مارکتینگ و چه در عرصه تولیدات مشترک ظرفیتهای خوبی وجود دارد که لازم است دفتر جشنوارهها و همکاریهای بینالملل با کمک کارشناسان بنیاد سینمایی فارابی و مراکز دیگر همفکری و اقدام کنند.
او با بیان این نکته که اغلب سازمانها و مراکز از جمله سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای فعال در این حوزه به صورت جدی حضور دارند اضافه کرد: در کنار تولیدات سینمایی، قطعاً عرصه نمایش خانگی یکی از ظرفیتهای تأثیرگذار در این حوزه است که جا دارد مطالبه خانواده سینما در خصوص نمایش خانگی پیگیری شود.
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: مطمئنم از طریق رایزنی با مدیران صدا و سیما و آغاز همکاری مشترک دو سازمان سینمایی و صدا و سیما در کارگروه سینما و تلویزیون و با همفکری آنها میتوان موانع تولید و رکود نسبی بهوجود آمده در این بخش را برطرف کرد.
بزرگداشت احمد آقالو در تالار هنر برگزار شد
آیینهای بزرگ از مهر و خوبی
گروه فرهنگی: مراسم بزرگداشت هنرمند زندهیاد احمد آقالو پس از اجرای نمایش «بچههای تک استریت کارلو» بهکارگردانی آشا محرابی در تالار هنر برگزار شد.
به گزارش ایرانتئاتر، در ابتدای این مراسم امین تارخ پا به صحنه گذاشت و صحبت خود را اینگونه آغاز کرد: یاد استاد زندهیاد حمید سمندریان افتادم که بعد از فوت همکار هنرمندمان هوشنگ حسامی جملهای از ارنست همینگوی را نقل کرد: «انگار هر کدام از عزیزانمان که میروند بخشی از وجود ما را با خود میبرند.» در مورد احمد آقالو واقعاً این اتفاق برای من افتاد به جهت اینکه اولین کسی بود که بعد از آمدنم از شهرستان به تهران در دانشکده هنرهای زیبا با ایشان آشنا شدم. باعث آشناییمان صدای زیبایش بود. وقتی میدیدم با دیگران صحبت میکند از دور میایستادم و به صدایش گوش میکردم. یک روز رفتم جلو و گفتم: سلام آقای آقالو. من امین تارخ هستم و خیلی صدای شما را دوست دارم. هیچوقت از خاطرم نمیرود بعد از آشنایی، در ارتباط با صدا اطلاعات زیادی به من داد.
تارخ افزود: او واقعاً انسان شایستهای بود. هنرمند شایستهای که به نظرم حق خودش را آنچنان که باید ادا نکرد. بهدلیل حجب و حیایی که داشت، نمیتوانست فضای بیرحم جامعه هنری ما را از نزدیک احساس کند چون هروقت نزدیک میشد دورتر میشد و همین باعث تنهاییاش بود. بازیگر نقش ابنسینا در ادامه گفت: ما عزیزان بسیار زیادی را از دست دادیم بخصوص در طول این سالهای اخیر پرویز پورحسینی، علی انصاریان و بسیاری از عزیزان دیگر که ذهن یاری نمیکند از همه آنها یاد کنم. اگر سخن ارنست همینگوی را به یاد داشته باشید این عزیزان که رفتهاند بخشهای زیادی از وجود هر یک از ما را با خود بردهاند و به خاطر همین شاید به نظر، یک ملت لمس میرسیم که در مورد این همه مصیبتی که به سرمان میآید باز به جوک و شوخی و خنده پناه میبریم. شاید این هم یک شانس باشد. شاید هنوز امیدی داریم که بابتش زنده هستیم و زندگی میکنیم. بازیگر باسابقه تئاتر و سینمای ایران همچنین عنوان کرد: بهرام بیضایی اخیراً پیامی داد که به نظرم بسیار زیبا بود. او گفت: امید هست. متأسفانه امید هست. ای کاش نبود. اگر نبود ما شکل دیگری از زندگی را نمیدیدیم و باور میکردیم زندگی همینی است که هست و به امید کس دیگری نمیباید باشیم اما حرف زیباتری هانا آرنت میزند که به نظر من خیلی پسندیده است: امید بهانه است. ناامیدی باعث رشد و حرکت میشود. به نظرم اگر ناامیدی نبود که ناامیدی واقعیت دارد این نمایشنامه هرگز روی صحنه نمیرفت؛ چون فضا را ناامید میبینند تلاش میکنند یک نمایشنامه روی صحنه ببرند و ما را عادت به پرواز بدهند.
من از آشا محرابی بسیار بسیار ممنونم که اولاً این نمایشنامه را اجرا کرد و امید را به ما آموخت و از او ممنونم که به یاد احمد آقالو بود و ممنونم بیشتر از باب اینکه اسم گروهش را احمد آقالو گذاشته است. هنرمندانی چون رضا فیاضی، بهرام ابراهیمی، پریسا مقتدی، احمد درویشعلیپور، محمددرویشعلیپور، فرهاد جم، مریم کاظمی، آرزو افشار، حجت علیخانی، آرش شریفزاده، ناصر آویژه، فرخ زرینکفش همسر مرحوم احمد آقالو و جمعی از هنرمندان اداره کل نمایش رادیو در این مراسم حضور داشتند. نمایش «بچههای تک استریت کارلو» نوشته مریم تاجیک و به کارگردانی آشا محرابی و تهیهکنندگی امیرحسین شفیعی هر روز بجز شنبهها ساعت 19:30 در تالار هنر روی صحنه میرود.
محمدحسین توتونچیان تهیهکننده موسیقی در گفتوگو با «ایران» مطرح کرد
تلاش میکنیم تا همه از دیدن کنسرتها منفعت ببریم
ندا سیجانی– تقریباً اواخر آذرماه 1400 بود که اجرای عمومی کنسرتهای موسیقی پس از دو سال تعطیلی، از سر گرفته شد البته شرط برقراری اجراهای صحنهای، استفاده از ظرفیت 50 درصدی سالنهای کنسرت بود و در کنار آن رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی. اما موضوع دیگر افزایش قیمت بلیتها بود که به گفته برخی از دستاندرکاران و برگزارکنندگان کنسرتهای موسیقی، افزایش تقریباً صد درصدی همه اقلام، بی تأثیر در موضوعات اینچنینی مانند اجارهبهای سالنهای کنسرت یا تجهیزات برگزاری این برنامهها نبوده و موجب شده قیمت بلیتهای کنسرت هم افزایش یابد، بلیتهایی که 600 هزار تومان هم محاسبه شده است. حتی در بخش بانوان نیز که تالار وحدت میزبان آن بود، قیمت بلیت کنسرت از 110 تا 350 هزار تومان بوده و بیشک بهرهمندی از چنین کنسرتهایی برای هر خانوادهای مقدور نخواهد بود و هزینهبردار است بویژه در شرایط اقتصادی اکنون. این در حالی است که بازار کنسرتهای موسیقی همچنان داغ است و تا پایان خردادماه تقریباً تمامی سالنهای کنسرت با ظرفیت 100 درصد رزرو شدهاند، اما تاکنون در تعدیل قیمتها ترتیب اثری داده نشده است.
محمدحسین توتونچیان، یکی از تهیهکنندگان نام آشنای موسیقی در گفتوگو با «ایران» درباره این افزایش قیمتها بیان داشت: «همان طور که در مصاحبههای گذشته اشاره کردم، سالن اسپیناس پالاس در مقایسه با اسفندماه سال گذشته حدود 300 درصد قیمت سالن را افزایش داده و سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی نیز نسبت به قبل از دوران کرونا، 300 درصد و البته نسبت به سه ماه قبل 100 درصد افزایش قیمت داشته است براین اساس بالطبع افزایش این هزینهها، بر دیگر موضوعات برگزاری کنسرت بیتأثیر نبوده است.
نکته دیگر اینکه، ظرفیت استفاده از سالنها صددرصد است این درحالی است که دستمزد نوازندهها و خوانندهها و دیگر اقلام مصرفی موجود در کنسرتها مانند تجهیزات نور، صدا، دوربینهای فیلمبرداری، مونتاژ و هر آنچه که مربوط به فعالیتهای عرضه کالاهای فرهنگی در برگزاری یک کنسرت بوده، چندین برابر شده است. براین اساس این افزایش قیمت 300 درصدی اجاره سالنها نسبت به سه ماه گذشته، اگر بخواهد بر قیمت بلیتهای کنسرت نسبت به قبل از سال نو که 395 تومان بوده تأثیر بگذارد و 300 درصد اضافه شود، چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود و این فشار اقتصادی هم یقیناً بر دیگر اقلام تأثیرگذار خواهد بود اما ما سعی میکنیم از این اتفاقات، کجدار و مریز عبور کنیم تا بتوانیم از تعداد افراد بیشتری در خرید بلیتهای کنسرت بهره ببریم. درواقع کمکی که تهیهکنندههای موسیقی در حال انجام و حمایت آن هستند، مبادله و مجادله در گران نشدن قیمتهای بلیت است و تلاش میکنند تا بلکه همه بتوانیم از این هنر منفعت ببریم.
او درباره استفاده از ظرفیت سالنهای کنسرت افزود: با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایطی برای سامانه رسمی فروش بلیت فراهم شده که براساس ضوابطی ویژه، خریدار بلیت ملزم است کد ملی خود را به سامانه وارد کند تا با بررسی کد ملی، دریافت دو دوز واکسن تزریق شده کووید19 چک شود و در این صورت میتوانند به مرحله خرید بلیت وارد شوند این سامانه در حال تستهای اولیه است و هنوز رونمایی نشده است و تا قبل از این اتفاق مخاطبان کنسرتها میتوانند از 100 درصد ظرفیت سالنها استفاده کنند. تأکید میکنم تنها کسانی میتوانند وارد مرحل خرید بلیت شوند که از دو دوز واکسن بهرهمند شده باشند و کد ملی آنها در سامانه سلامت ثبت شده باشد.
توتونچیان درباره ارائه خدمات ویژه به موسیقیهایی چون اقوام ایران یا موسیقی سنتی بیان داشت: درباره موسیقی سنتی و موسیقی مقامی باید یک مقدار اجاره بهای سالنها را نسبت به کنسرتهای پاپ کمتر کنند که این تمهیدات بیشتر در سالنهایی چون تالار وحدت و سالن رودکی است که دولتی بوده و چنین امکاناتی فراهم شده البته قیمت اجاره بهای این سالنها هم نسبت به دوران قبل از کرونا 100 درصد افزایش داشته اما در حال حاضر قیمت اجاره بهای آن در مقایسه با سالنهای دیگر عددی بسیار ناچیز و کم است. درواقع یارانهای که میتوان برای موسیقیهای سنتی و مقامی و حفظ و نگهداری این موسیقیها در نظر گرفت استفاده از سالنهای تالار وحدت است. اینها تنها تمهیداتی است که میتوان در نظر گرفت و امیدوارم شرایطی فراهم شود که همه مردم بتوانند از کنسرتهای موسیقی بهرهمند شوند و لذت ببرند.
وزیر فرهنگ در دیدار با نخبگان و اصحاب رسانه شهرستان رباط کریم تأکید کرد
در دولت مردمی هیچ کاری روی زمین نمیماند
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ که روز جمعه ششم خرداد ماه به نمایندگی از رئیس جمهور در شهرستانهای بهارستان و رباط کریم استان تهران حاضر شده بود، در آخرین برنامه سفر کاری خود با نخبگان و اهالی رسانه شهرستان رباط کریم دیدار و گفتوگو کرد. وزیر فرهنگ در ابتدای این نشست هماندیشی گفت: بیش از ۱۲ ساعت بی وقفه به همراه مسئولان محلی، مشغول بازدید از مراکز مختلف و پروژههای شهرستانهای بهارستان و رباط کریم بودم و به عنوان نماینده رئیس جمهور تمام نکات و مباحث مطرح شده را با دقت رصد کردم و در نهایت برخی از موارد را برای حل مشکل در هیأت دولت پیگیری خواهم کرد.
او با اشاره به مشکلات حوزه فرهنگ شهرستان رباط کریم گفت: باید مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر شهرستان رباط کریم را در بازه زمانی یکساله به حداقل برسانیم که در این هدفگذاری، آمادهسازی زیرساختها و تجهیز و توسعه فضاهای فرهنگی از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود.
وزیر فرهنگ در ادامه به وضعیت فضاهای فرهنگی شهر پرند اشاره کرد و افزود: در بازدید از مجموعه فرهنگسرای پرند در جریان مشکلات مختلف این فرهنگسرا قرار گرفتم و مقرر شد، امکانات فرهنگی این مجموعه تجهیز و توسعه پیدا کند، همچنین آمادهسازی مکان مناسب برای اداره ارشاد رباط کریم در دستور کار اداره کل ارشاد استان تهران قرار خواهد گرفت.
او در ادامه تصریح کرد: در دولت مردمی تلاش خواهیم کرد هیچ کاری روی زمین نماند و هر اقدامی که به لحاظ بودجه و امکانات قابل اجرا باشد به صورت شفاف اطلاعرسانی شود، همچنین مصوبات دولت برای شهرستان رباط کریم به طور جهادی پیگیری خواهد شد تا با زمانبندی مناسب به سرانجام برسد.
اسماعیلی افزود: دولت مردمی به دنبال اتمام پروژههای نیمه تمام کشور است و در این راستا به سرانجام رسیدن پروژهها برای دولت اولویت دارد و اعضای هیأت دولت مردمی شبانه روز تلاش میکنند تا به شایستگی هر چه تمامتر خدمتگزار مردم باشند.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ۲۰ سفر استانی رئیس جمهور اعتبار ویژهای برای اتمام پروژههای نیمه تمام فرهنگی در نظر گرفته شده است که پروژه نیمه تمامی مانند تالار بزرگ فرهنگی شهرستان ارومیه را به تازگی تکمیل و افتتاح کردیم و اتمام سایر پروژههای نیمه تمام فرهنگی سالهای گذشته نیز در دستور کار قرار دارد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه شهرستان رباط کریم و شهرهای تابعه از موقعیت ویژه ای برخوردارند، خاطرنشان کرد: شهر پرند از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب میشود که امروز جمعیت آن به حدود ۴۰۰ هزار نفر میرسد، اما متأسفانه زیرساختهای این شهر همپای جمعیت مهیا نشده که همین مسأله مشکلات قابل توجهی را برای مردم پرند رقم زده است و دولت مردمی در پی حل این مشکلات خواهد بود. همچنین اتصال این شهر به شاهراه ارتباطی الغدیر میتواند دسترسیهای مردم پرند به شهرهای دیگر را افزایش دهد.
محمدمهدی اسماعیلی در پایان خاطرنشان گفت: امامان جمعه، روحانیون مساجد، اهالی فرهنگ و هنر و خبرنگاران حلقههای میانی شبکههای مردمی هستند که با اقداماتشان میتوانند به اشاعه فضای کنشگری و پویایی جامعه کمک بسیاری کنند.
پروژه «سیصد» کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی امیر جدیدی و آهنگسازی تهمورس پورناظری با حضور رضا بهرام بهعنوان خواننده روی صحنه میرود. در این اثر، بازیگرانی چون بهرام رادان، امیر جدیدی، مهران غفوریان، غزل شاکری، دلنیا آرام و… بهعنوان بازیگر حضور دارند. علاوهبر آن تعدادی از چهرههای شناخته شده تئاتر و سینما نیز بهعنوان بازیگران روی پرده در این اثر که تهیهکنندگی آن را محمدحسین توتونچیان برعهده دارد، ایفای نقش میکنند. پروژه سی صد قرار است در خرداد و تیر ماه سالجاری در مجموعه تاریخی سعدآباد تهران به روی صحنه برود. ایجاد کنش در بطن ذهنِ مخاطب در حفظِ زبان ملی ایرانیان بهعنوان مرکزِ یکپارچگی سرزمین و پیوند دوباره جوانان با موسیقی و شعر اصیل از مهمترین اهدافِ این پروژه است. این اثر را میتوان به نوعی پاسخ به فیلم ضد ایرانی «سیصد» دانست.
مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «سپردمت به جادهها» با اجرای سالار عقیلی و با یک دقیقه سکوت به احترام مردم داغدیده آبادان برگزار شد. مراسم رونمایی از این آلبوم موسیقی با حضور هنرمندانی چون نادر مشایخی، نصیر حیدریان، وارطان ساهاکیان، مجید سینکی، سالار عقیلی، مسعود پیروی، بهنام ابوالقاسم، رضا فرهادی، پژمان بلورچی، کاوه کاتب، شهرام توکلی، نیما جوان و... ۶ خردادماه برگزار شد. در بخشی از این مراسم، سالار عقیلی با ابراز خرسندی از انتشار فیزیکی این آلبوم گفت: «متأسفانه مدتها است که آلبومهای موسیقی در فضای مجازی پخش میشوند که من آن را نمیپسندم چرا که یک اثر موسیقی برای من بهصورت فیزیکی و قرار گرفتن در کتابخانه خانههایمان معنا پیدا میکند.» در پایان این مراسم، سالار عقیلی در همراهی با نوازندگان یک آواز و قطعه شیدا از آلبوم «سپردمت به جادهها» را اجرا کرد.
۲۷ تماشاخانه پایتخت در حالی در هفته دوم خرداد ماه از ۶۵ نمایش پذیرایی میکنند که در این میان شاهد درخشش ستارگانی از چهار نسل بازیگران تئاتر چون ایرج راد؛ سعید امیرسلیمانی؛ امین زندگانی؛ علی سرابی؛ پژمان جمشیدی؛ اکرم محمدی؛ ریما رامینفر؛ الناز حبیبی و آشا محرابی هستیم. طبق گزارش ایرنا، «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی، «بهشت حکیم الله» به نویسندگی خسرو امیری و کارگردانی ویدا موسوی، «بی چرا زندگان» به نویسندگی لیلی عاج و کارگردانی الهام شعبانی، «اسبهای انباری» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمیزاده، «شام آخر» به نویسندگی و کارگردانی مسعود دلخواه، «موتوری» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد جعفری، «آن سوی آیینه»به کارگردانی علی سرابی، «چه کسی جوجهتیغی را کشت؟» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهرام افشاری و از جمله آثاری هستند که این روزها در تماشاخانههای تهران در حال اجرا هستند.