«ایران» از خرید تضمینی شیر از تولیدکنندگان خبر می دهد
حمایت از دامداران با خرید روزانه 3 هزار تن شیر مازاد
دولت با خرید شیر مازاد تولید شده درصدد است تا به این واسطه از دامداران حمایت کند
گروه اقتصادی/ وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامداران با صنایع لبنی توافق کرده است تا شیر خام آنها را با قیمتهای مصوب خریداری کند. در همین راستا اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرآوردههای لبنی پاستوریزه ایران نیز آمادگی خود را برای خرید مازاد شیر تولیدکنندگان تا سقف 3 هزار تن در روز اعلام کرده است.
علیاحسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای تولیدکنندگان فرآوردههای لبنی پاستوریزه ایران اعلام کرده است: «در هر نقطهای از ایران اگر کارخانهای شیر مازاد دامداران را دریافت نکرد و شیر دامدار به فروش نرفت، اتحادیه آمادگی دارد که این شیر را با قیمت مصوب هرکیلو ۱۲ هزارتومان خریداری کند، ضمن اینکه هزینه حمل نیز به عهده اتحادیه خواهد بود.»
در صورت موافقت دولت، بخشی از شیرهای خریداری شده در اختیار مدارس قرار میگیرد و مابقی در قالب سبد غذایی در اختیار مراکزی همچون بهزیستی و کمیته امداد قرار داده میشود و مازاد شیر خام خریداری شده تبدیل به شیرخشک، خامه و کره خواهد شد و بهصورت مدیریت شده به بازارهای هدف صادر میشود.
اتحادیه دامداران ایران درصدد است با صادر کردن شیرخشک و دام زنده به کشورهای حاشیه خلیج فارس، نهاده وارد کشور کند تا به این واسطه نقدینگی بیشتری در اختیار دامداران قرار بگیرد.
دولت با خرید شیر مازاد تولید شده درصدد است تا به این واسطه از دامداران حمایت کند زیرا با توجه به فسادپذیری این فرآورده دامی، امکان نگهداری آن بیش از مدت زمان مشخص وجود ندارد و دامداران باید به فوریت آن را در اختیار کارخانجات و مصرفکنندگان قرار دهند تا بین صنایع فرآوری تقسیم شود.
تولید سالانه شیرخام دامداریهای کشور به بیش از ۱۱ میلیون تن میرسد که از این میزان هشت میلیون تن آن وارد صنایع میشود و بقیه به مصرف سنتی و خودمصرفی میرسد. این در حالی است که سال گذشته هم ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید شد و پیشبینی میشود با تأمین بموقع نهادههای دامی، امسال هم تولید به همین میزان برسد.
افزایش قیمت شیر به نفع دامداران
با اصلاح نظام یارانه و افزایش قیمت شیرخام، کارخانهها از ۲۰ اردیبهشت ماه سالجاری مکلف به خرید هر کیلو شیرخام با نرخ ۱۲ هزار تومان شدند، درحالی که تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی قیمت مصوب هر کیلو شیرخام ۶ هزار و ۶۵۰ تومان بود اما اکنون این نرخ به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
براساس مصوبه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم ذرت یک هزار و ۹۰۰ تومان، جو یک هزار و ۸۰۰ تومان، کنجاله سویا سههزار و ۷۰۰ تومان و سبوس یکهزار و ۴۰۰ تومان بود اما حالا و بعد از اصلاح ارز دولتی قیمت هر کیلوگرم نهاده دامی ذرت ۱۲ هزار تومان، جو ۱۲ هزار تومان، کنجاله سویا ۱۷ هزار تومان و سبوس ۶ هزار تومان شده است بنابراین ضروری بود برای مدیریت هزینه دامداریها و جلوگیری از کاهش تولید، نرخ عادلانهای برای قیمت تضمینی شیر تعیین میشد.
دولت سیزدهم قیمت تضمینی شیر خام را در جهت حمایت از دامداران و بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی و افزایش هزینههای تولید و بر اساس مصوبه شورای قیمتگذاری محصولات کشاورزی، کیلویی 12 هزار تومان تصویب کرد زیرا با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ نهادههای دامی و تأثیر آن در بالا رفتن هزینههای تمام شده، راهکار دیگری جز افزایش قیمت شیرخام وجود نداشت. در غیر این صورت عدم افزایش قیمت شیر خام با خطر کمبود شیر و گوشت در کشور مواجه میشد و با توجه به مشکلاتی که در حوزه شیر و پایین بودن قیمت آن وجود دارد، کشتار دامهای مولد در دامداریهای کشور دور از انتظار نبود.
محصول شیر بهدلیل اینکه یکی از مواد لبنی با سرعت فاسد شدن بالاست، نیازمند اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی است و اقدام وزارت جهاد در اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی شیر و آمادگی برای خرید مازاد تولید دامداران نیز در همین راستا بوده است.
تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است
پذیرایی از میهمانان جام جهانی قطر با مرغ ایرانی
ارسال نخستین محموله مرغ ایرانی به عراق
امین محمودی/افزایش تولید مرغ طی ماههای اخیر باعث شده مرغداران با نگرانیهایی در خصوص عرضه محصولات خود به بازار روبهرو شوند به همین دلیل پس از اصلاح نرخ ارز ترجیحی شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران اعلام کرد که همه مرغ مازاد آنها را بهطور متوسط با قیمت 50 هزار تومان به ازای هر کیلو گرم خریداری خواهد کرد.
به همین منظور قرار شد وزارت جهاد کشاورزی هر استان نرخی را برای خرید مرغ مازاد مرغداران اعلام کند، با این حال دولت در حالی مرغ مازاد دامداران را با قیمت 50 هزار تومان خریداری میکند که تمام نهادههای دامی مورد نیاز مرغداران را تا آخر خرداد ماه تأمین کرده و مرغهای مازاد را باید با همان قیمت مصوب قبلی ستاد تنظیم بازار(31 هزار تومان) خریداری میکرد.
مسئولان دولتی میگویند این کار به منظور تأمین نقدینگی کافی مرغداران برای خرید نهادهها صورت گرفته است.
از طرف دیگر به نظر میرسد دولت ممنوعیت صادرات مرغ به کشورهای دیگر را برداشته و حتی عوارض صادراتی را نیز به صفر رسانده تا از این طریق بتواند از 14 هزار مرغدار کشور حمایت کند، همین امر کافی بود تا موجی از خوشحالی بین مرغداران از حمایت متعدد دولت از این صنعت بهوجود آید بهطوری که گفته میشود صادرات مرغ به کشورهای همسایه رسماً آغاز شده است و مرغداران تا سقف 25 هزار تن ماهانه مرغ صادر کنند.
صادرات مرغ به کشورهای همسایه
با توجه به افزایش جوجهریزی مرغداران طی چند ماه اخیر و حمایتهای دولت و وزارت جهاد کشاورزی از واحدهای تولیدی به نظر میرسد مرغهای ایرانی برای پذیرایی از میهمانان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به این کشور صادر شوند.
در همین خصوص دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفت: بهدلیل مازاد تولید مرغ در کشور جلسه ای با حضور تولیدکنندگان مرغ و طیور با دولت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و مذاکراتی پیرامون آزادسازی صادرات این کالای اساسی انجام گرفت. با دولت و وزارت جهاد کشاورزی مذاکراتی صورت گرفت تا صادرات این کالای اساسی آزاد شود.
رضا مبصری توضیح داد: اولین صادرات مرغ از کشور در روز گذشته به عراق انجام گرفت به کشور عراق انجام شد. بعد از عراق قرار است مرغها را به افغانستان و قطر صادر کنیم.
ماهانه میتوانیم 60 هزار تن مرغ صادر کنیم
برومند چهارآیین، رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور در گفتوگو با «ایران» اظهار کرد: در حال حاضر با مازاد شدید تولید مرغ در کشور روبهرو هستیم به همین دلیل شرکت پشتیبانی دام مرغ مازاد را خریداری میکند.
وی افزود: در حال حاضر زیرساختهای تولید مرغ یک و نیم برابر بیشتر از نیاز مصرفی بازار داخلی است به همین دلیل صادرات مرغ توسط دولت آزاد اعلام شد.
رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور با بیان اینکه ماهانه میتوانیم 60 هزار تن مرغ صادر کنیم، گفت: در حال حاضر نیاز کشور 105 میلیون قطعه جوجهریزی در ماه بهطور کلی نیاز بازار داخل را تأمین میکند این در حالی است که در وضعیت فعلی بین 130 تا 140 میلیون قطعه جوجهریزی میشود.
چهارآیین در ادامه گفت: دو برابر مصرف جهانی مرغ مصرف میکنیم که این امر ناشی از زیرساختهای مناسب این صنعت بوده، بهطوری که در حال حاضر بیش از 14 هزار مرغدار در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.
تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است
حبیب اسداللهنژاد، مدیر عامل اتحادیه سراسری پرورشدهندگان مرغ گوشتی ایران نیز در همین خصوص به «ایران» گفت: خوشبختانه صادرات مرغ آزاد شده و مرغداران چون در حال حاضر میتوانند بهراحتی بازار داخل را تأمین کنند، مازاد تولید خود را میتوانند به دیگر کشورها صادر کنند.
وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر قرار است به عراق، افغانستان و قطر مرغ صادر کنیم چون تمامی عوارض گمرکی صادرات مرغ حذف شده است.مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورشدهندگان مرغ گوشتی ایران با بیان اینکه طی ماههای اخیر مرغداران تا 135 میلیون قطعه جوجهریزی داشتند، خاطرنشان کرد: این اقدام دولت بلاشک کمک زیادی به تنظیم بازار و تولید مرغ در کشور میکند و مانع زیاندهی مرغداران در آینده خواهد شد.
«ایران» از افزایش تبادلات حمل و نقل دریایی ایران در دریای خزر گزارش میدهد
سرمایهگذاری مشترک ایران و روسیه برای تجهیز بنادر دو کشور
گروه اقتصادی /خرید و ساخت کشتی و راهاندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران، محور سرمایهگذاری مشترک دو کشور برای توسعه حملونقل دریایی بویژه در زمان تحریم است
سرمایهگذاری ایران و روسیه در بنادر حاشیه خزر و تجهیز زیرساختهای بندری و دریایی، حمل کالا از دو کشور را با وجود تحریمها، افزایش میدهد. در این راستا روز گذشته، نشست بررسی توسعه همکاریهای دریایی و بندری ایران و روسیه با حضور معاون وزیر حملونقل روسیه و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد.
محور اصلی توسعه همکاریهای حمل و نقلی ایران و روسیه، افزایش ظرفیت دریایی و بندری دو کشور است که در تبادل کالا به کشورهای اروپایی و کشورهای جنوبی مانند هند و کشورهای آفریقایی اهمیت زیادی دارد.
حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوری گیلان، در گفتوگو با «ایران»با اشاره به برنامه جدید ایران و روسیه برای ارتقای حملونقل دریایی خود در منطقه خزر گفت: تأکید بر تهیه، راهاندازی و بهرهبرداری از کشتیهای رو-رو جزو اصول اولیه گفتوگوهای ایران و روسیه بود. همچنین حمایت از کشتیرانی دریای خزر با توجه به وضعیتی که در روسیه بهوجود آمده، استفاده از توانمندی ایران در دور زدن تحریمها و از همه مهمتر، تبادل اطلاعات برای سرمایهگذاری در بنادر، هم از طرف ایران و هم از طرف روسیه، محورهای دیگر گسترش روابط دریایی ایران و روسیه به منظور حمل بار در دریای خزر است.
وی افزود: ایران برای جذب سرمایهگذاری در تجهیز زیرساختهای بندری آمادگی کامل دارد و روسیه نیز از این سرمایهگذاری استقبال کرد.
به گفته آبایی، بنادر شمالی در احداث ترمینالها و اسکلههای کانتینری و احداث اسکلههای نفتی قابلیت جذب سرمایهگذاری دارد. همچنین در پسکرانهها و لجستیک و هر گونه فعالیتی که بر حملونقل دریایی اثرگذاری و قابلیت اجرایی دارد، مورد توافق دو کشور در افزایش تبادلات حمل و نقلی است.
مدیرکل بنادر گیلان در خصوص اجرای تفاهمنامههای میان دو کشور برای سرمایهگذاری مشترک در بنادر شمالی، افزود: این سرمایهگذاری در قالب تشکیل کمیتههای مشترک خواهد بود. قرار است کارگروه تخصصی برنامههای عملیاتی توسعه سرمایهگذاری را تهیه و اجرا کند.
آبایی خاطرنشان کرد: سالانه 5.5 میلیون تن عملکرد بنادر شمالی با کشورهای حاشیه خزر است.با توجه به تحریم روسیه و حذف ارز دولتی، مقداری تقلیل عملیاتی در بنادر شمالی داشتیم که بنا داریم با توسعه همکاری دو جانبه و سرمایهگذاری جدید، عملیات حمل و نقلی در بنادر شمالی تقویت شود و رشد داشته باشد.وی تأکید کرد: برای توسعه روابط و افزایش عملکرد باید بخش خصوصی فعال شود. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی درهمه شقوق حملونقل برای افزایش ترانزیت باری ضرورت دارد. از طرف دیگر انتقال کالاهای روس، بعد از تحریم این کشور، به سمت حملونقل دریایی گرایش پیدا خواهد کرد.روسیه تا کنون بیشترین تبادلات باری را از بخش ریلی و جادهای داشت. بنابراین لازم است ما بازاریابی خودمان را قوی کنیم تا تجار روس را به سمت حملونقل دریایی و حملونقل چند وجهی سوق دهیم.
وی گفت: رونق تجاری در دریای خزر بستگی به حضور قوی بخشهای خصوصی دارد.حضور بخش خصوصی در تمام شقوق حملونقل مخصوصاً درزمینه تجارت بینالمللی در دستور کار اقدامات دولت برای افزایش ترانزیت کشور قرار گرفته است.
سرمایهگذاری ایران در خرید و ساخت کشتی
در دیدار علیاکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ، معاون وزیر حملونقل روسیه، مواردی از سرمایهگذاری مشترک دو کشور در بنادر حاشیه خزر اعلام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: دیگر فرصت و زمان رایزنی برای مسائل کلی فراهم نیست و باید بهصورت پروژه محور تبادلات تجاری بین دو کشور دوست و بزرگ ایران و روسیه و کشورهایی نظیر هند و عمان در دستورکار قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت دریای خزر بسرعت سرمایهگذاری میکنیم و در این راستا سه فروند کشتی بزرگ وجود دارد، ۴ فروند کشتی در دست خرید و ۱۲ فروند کشتی نیز سفارش ساخت شده است.
وی ضمن درخواست از معاون وزیر حملونقل روسیه به منظور تسریع راهاندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران مانند امیرآباد، انزلی و نوشهر راهاندازی شود، گفت: از روسیه میخواهیم تاریخ راهاندازی این کشتیرانی را به ایران اعلام کند تا فعالیتها بهصورت عملیاتی پیش برود.
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ایران و روسیه در شرایط خاصی بسر میبرند و باید مسیرهای خود تحریمی را حذف کنیم، تأکید کرد: تجارت خارجی روسیه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است و اگر بخشی از این تجارت از طریق دریای خزر که نمیتواند مورد تحریم قرار گیرد صورت پذیرد، نیازمند گسترش ناوگان کشتیرانی هستیم.
حذف عوارض تردد کشتی
صفایی با اشاره به اینکه خواستار حذف عوارض تردد کشتی از ولگا به دریای خزر هستیم، عنوان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد و کشتیها برای ورود به دریای خزر عوارض پرداخت نکنند، اتفاق بسیار خوشایندی رخ داده است.
وی با بیان اینکه از روسیه درخواست میکنیم اجازه دهد کشتیهای با پرچم جمهوری اسلامی ایران در تمامی بنادر روسیه از جمله بندر نووراسیسک تردد کنند، اظهار داشت: در این صورت میتوان صادرات غلات به روسیه را تضمین کرد.
وی همچنین با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد لایروبی بنادر روسیه از طریق ایران انجام شود، گفت: لایروبهای بزرگی در دستور خرید داریم و امیدواریم شاهد توسعه همکاریهای دریایی و بندری دو کشور باشیم.