ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در گفتوگو با «ایران» تشریح کرد
جزئیات درخواست یارانه برای مجردها
امکان ثبت نام از افراد مجردی که تا کنون یارانه دریافت نمی کردند در سامانه وجود دارد، اما بهتر است افراد در همان خانوار اصلی اقدام به ثبت نام کنند
مریم آریایی
خبرنگار
سازمان هدفمندی یارانهها از سه شنبه گذشته، ثبتنام از جاماندگان دریافت یارانه را آغاز کرد و طی 4 روز خانوارها با کد ملی زوج یا فرد فرصت ثبتنام داشتند و امروز و فردا هم برای کسانی که در موعد مقرر موفق به ثبتنام نشدهاند، مهلت ثبتنام تمدید شد؛ ثبتنام از افراد بهصورت مجرد موضوع تازهای است که حالا امکان آن در سایت سازمان هدفمندی برقرار شده است.
سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در گفتوگو با «ایران» جزئیات امکان ثبتنام افراد مجرد را تشریح کرد و گفت: تنها افراد مجردی که پیش از این یارانه دریافت نمیکردند امکان ثبتنام دارند و در سایت سازمان هدفمندی یارانهها این امکان که افراد گزینه مجرد را ثبت کنند وجود دارد.وی یادآور شد: افرادی که یارانه کمک معیشتی را نگرفتهاند دو دسته هستند، دسته اول کسانی هستند که در اردیبهشت ماه یارانه آنها قطع شده است که باید برای ثبت درخواست بازبینی خود به سایت مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. دسته دوم کسانی هستند که یا از ابتدای طرح هدفمندی یارانهها، یارانه دریافت نمیکرده یا در سال 93 یارانه آنها قطع شده است که این افراد میتوانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت درخواست خود برای دریافت یارانه کنند.
حسینی درباره امکان ثبتنام افراد با عنوان مجرد و نه در قالب خانواده نیز گفت: این امکان برای افرادی که پیش از این یارانه دریافت نمیکردند وجود دارد و گزینهای وجود دارد که افراد میتوانند بهصورت مجرد یا متأهل ثبتنام کنند و البته فرد مجرد می تواند هنوز در خانه پدری باشد اما توصیه ما به افراد این است که بهعنوان خانواده ثبتنام کنند چون تصمیماتی که بعداً درباره حمایت از خانوارها گرفته میشود ممکن است متفاوت باشد. اما اگر اصرار به ثبت بهعنوان فرد مجرد دارند، این امکان صرفاً برای افرادی است که یارانهبگیر نیستند.
وی درباره ثبتنام افراد دیگری که میخواهند از یک خانواده جدا شوند که تا پیش از این در آن خانواده یارانه دریافت میکردند هم توضیح داد: این امکان فقط برای افرادی فراهم است که ازدواج میکنند و این افراد میتوانند با مراجعه به پلیس 10+ برای تفکیک خانوار اقدام کنند.
سخنگوی سازمان هدفمندی همچنین درباره ثبتنام متقاضیان دریافت یارانه هم توضیح داد: روزهای سهشنبه و چهارشنبه 27 و 28 اردیبهشت ماه کسانی که آخرین رقم کد ملیشان زوج بود میتوانستند با مراجعه به سامانه معرفی شده از سوی سازمان هدفمندی اقدام به ثبتنام کنند و این امکان در روزهای پنجشنبه و جمعه؛ 29 و 30 اردیبهشت ماه برای افراد با کد ملی فرد فراهم شد؛ امروز و فردا هم سایت برای کسانی که موفق به ثبتنام در روزهای تعیین شده نشدند، فراهم شده است و بعد از این نیز در بازه زمانی جدید امکان ثبتنام برای جاماندگان فراهم میشود.
حسینی گفت: سازمان هدفمندی تمام اطلاعاتی که درباره افراد متقاضی جمعآوری شده است را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع میدهد. این وزارتخانه طبق شاخصهایی که وجود دارد بررسیها را انجام میدهد و نتایج را به سازمان هدفمندی یارانهها اعلام میکند تا یارانه بر اساس دهکبندی پرداخت شود.
حسینی درباره کسانی که پیش از این تحت تکفل پدر بودند و بعد از ازدواج اقدام به جدا کردن یارانههای خود نکرده بودند، عنوان کرد: این افراد نباید در سایت اقدام به ثبتنام کنند بلکه باید به پلیس بهعلاوه 10 مراجعه و اقدام به تفکیک یارانه خود از پدرشان کنند. سازمان هدفمندی یارانهها با مراکز پلیس به علاوه 10 در ارتباط است، این اطلاعات گردآوری میشود تا در مرحله بعدی که ثبتنام میکنیم، این عزیزان میتوانند مراجعه کرده و در خانوار جدید ثبتنام کنند.
وی درباره افرادی که بهدلیل داشتن چند فرد حقوق بگیر و بالا رفتن درآمد خانوار، یارانه آنها در این دوره قطع شده هم تأکید کرد که این افراد صرفاً با مراجعه به سایت حمایت که از سوی وزارت رفاه معرفی شده میتوانند درخواست بازبینی خود را ثبت کنند.
براساس این گزارش موارد زیادی از اعتراضات مرتبط به قطع شدن یارانهها بهدلیل این بود که وضعیت مالی افراد مجرد با پدر و مادرها یکجا محاسبه شده و درآمد خانوار بالا رفته و در دهک 10 جای گرفتهاند که همچنان امکان جدیدی برای این افراد تعریف نشده و صرفاً میتوانند در سایت hemayat.mcls.gov.ir درخواست بازبینی خود را ثبت کنند.
براساس این گزارش، بیستم اردیبهشت ماه یارانه 300 و 400 هزار تومانی برای خانوارهای مشمول در دهکهای یک تا 9 پرداخت شد و به دنبال اجرای طرح مردمیسازی یارانهها و پرداخت یارانه به 9 دهک، راههایی برای درخواست بازبینی برای خانوارهایی که مشمول دریافت یارانه نبودند از سوی دولت اعلام شد؛ اولین مسیر امکان اعتراض برای خانوارهایی است که تا فروردین امسال یارانه میگرفتند و حالا مشمول نشدهاند که از همان ابتدا معرفی شده بود و دومین راه برای کسانی بود که پیش از این یارانه آنها قطع شده یا اصلاً یارانه بگیر نبودهاند و حالا طی 4 روز گذشته سایت سازمان هدفمندی از متقاضیان دریافت یارانه ثبتنام به عمل آورده اما هنوز آمار تعداد ثبتنامشدهها از سوی این سازمان اعلام نشده است.
براساس این گزارش متقاضیان بازبینی در دهک بندی اعلام شده یا قطع یارانه اردیبهشت ماه 1401 کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir و شماره تماسهای اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند. افرادی که در اردیبهشت ماه 1401 بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرار گرفتهاند، نیازی به ثبتنام مجدد یا مراجعه به درگاههای اعلام شده ندارند.
در همین حال به دنبال اعتراضاتی که برخی خانوارها نسبت به عدم دریافت یارانه داشتند، رئیس جمهور دستور داده بود تا یک ماه یارانه به افرادی که تا پیش از این مشمول دریافت یارانه بوده و اکنون به قطع آن معترضند پرداخت شود و در عین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فرصتی یک ماهه به اعتراضات غیرمشمولان رسیدگی کند، شفافسازی نحوه محاسبه دهکها برای رفع ابهامات و دغدغههای مردم دستور دیگر رئیس جمهور بود. پس از این دستور اطلاعات خانوارهایی که به دهکبندی خود معترض بودند از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان هدفمندی یارانهها ارسال و یارانه اردیبهشت ماه به حساب آنها واریز شد تا پس از بررسی دهک درآمدی آنها طی یک ماه و در صورت تغییر دهک بندی، یارانه برای آنها قابل برداشت شود. گردش حساب، تراکنشهای بانکی، اموال، حقوق، مالیات و خودرو و سفر خارجی شاخصهایی است که براساس آنها دهکبندی خانوارها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر مبنای دادههای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجام شده است.
مریم آریایی
خبرنگار
سازمان هدفمندی یارانهها از سه شنبه گذشته، ثبتنام از جاماندگان دریافت یارانه را آغاز کرد و طی 4 روز خانوارها با کد ملی زوج یا فرد فرصت ثبتنام داشتند و امروز و فردا هم برای کسانی که در موعد مقرر موفق به ثبتنام نشدهاند، مهلت ثبتنام تمدید شد؛ ثبتنام از افراد بهصورت مجرد موضوع تازهای است که حالا امکان آن در سایت سازمان هدفمندی برقرار شده است.
سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در گفتوگو با «ایران» جزئیات امکان ثبتنام افراد مجرد را تشریح کرد و گفت: تنها افراد مجردی که پیش از این یارانه دریافت نمیکردند امکان ثبتنام دارند و در سایت سازمان هدفمندی یارانهها این امکان که افراد گزینه مجرد را ثبت کنند وجود دارد.وی یادآور شد: افرادی که یارانه کمک معیشتی را نگرفتهاند دو دسته هستند، دسته اول کسانی هستند که در اردیبهشت ماه یارانه آنها قطع شده است که باید برای ثبت درخواست بازبینی خود به سایت مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. دسته دوم کسانی هستند که یا از ابتدای طرح هدفمندی یارانهها، یارانه دریافت نمیکرده یا در سال 93 یارانه آنها قطع شده است که این افراد میتوانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت درخواست خود برای دریافت یارانه کنند.
حسینی درباره امکان ثبتنام افراد با عنوان مجرد و نه در قالب خانواده نیز گفت: این امکان برای افرادی که پیش از این یارانه دریافت نمیکردند وجود دارد و گزینهای وجود دارد که افراد میتوانند بهصورت مجرد یا متأهل ثبتنام کنند و البته فرد مجرد می تواند هنوز در خانه پدری باشد اما توصیه ما به افراد این است که بهعنوان خانواده ثبتنام کنند چون تصمیماتی که بعداً درباره حمایت از خانوارها گرفته میشود ممکن است متفاوت باشد. اما اگر اصرار به ثبت بهعنوان فرد مجرد دارند، این امکان صرفاً برای افرادی است که یارانهبگیر نیستند.
وی درباره ثبتنام افراد دیگری که میخواهند از یک خانواده جدا شوند که تا پیش از این در آن خانواده یارانه دریافت میکردند هم توضیح داد: این امکان فقط برای افرادی فراهم است که ازدواج میکنند و این افراد میتوانند با مراجعه به پلیس 10+ برای تفکیک خانوار اقدام کنند.
سخنگوی سازمان هدفمندی همچنین درباره ثبتنام متقاضیان دریافت یارانه هم توضیح داد: روزهای سهشنبه و چهارشنبه 27 و 28 اردیبهشت ماه کسانی که آخرین رقم کد ملیشان زوج بود میتوانستند با مراجعه به سامانه معرفی شده از سوی سازمان هدفمندی اقدام به ثبتنام کنند و این امکان در روزهای پنجشنبه و جمعه؛ 29 و 30 اردیبهشت ماه برای افراد با کد ملی فرد فراهم شد؛ امروز و فردا هم سایت برای کسانی که موفق به ثبتنام در روزهای تعیین شده نشدند، فراهم شده است و بعد از این نیز در بازه زمانی جدید امکان ثبتنام برای جاماندگان فراهم میشود.
حسینی گفت: سازمان هدفمندی تمام اطلاعاتی که درباره افراد متقاضی جمعآوری شده است را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارجاع میدهد. این وزارتخانه طبق شاخصهایی که وجود دارد بررسیها را انجام میدهد و نتایج را به سازمان هدفمندی یارانهها اعلام میکند تا یارانه بر اساس دهکبندی پرداخت شود.
حسینی درباره کسانی که پیش از این تحت تکفل پدر بودند و بعد از ازدواج اقدام به جدا کردن یارانههای خود نکرده بودند، عنوان کرد: این افراد نباید در سایت اقدام به ثبتنام کنند بلکه باید به پلیس بهعلاوه 10 مراجعه و اقدام به تفکیک یارانه خود از پدرشان کنند. سازمان هدفمندی یارانهها با مراکز پلیس به علاوه 10 در ارتباط است، این اطلاعات گردآوری میشود تا در مرحله بعدی که ثبتنام میکنیم، این عزیزان میتوانند مراجعه کرده و در خانوار جدید ثبتنام کنند.
وی درباره افرادی که بهدلیل داشتن چند فرد حقوق بگیر و بالا رفتن درآمد خانوار، یارانه آنها در این دوره قطع شده هم تأکید کرد که این افراد صرفاً با مراجعه به سایت حمایت که از سوی وزارت رفاه معرفی شده میتوانند درخواست بازبینی خود را ثبت کنند.
براساس این گزارش موارد زیادی از اعتراضات مرتبط به قطع شدن یارانهها بهدلیل این بود که وضعیت مالی افراد مجرد با پدر و مادرها یکجا محاسبه شده و درآمد خانوار بالا رفته و در دهک 10 جای گرفتهاند که همچنان امکان جدیدی برای این افراد تعریف نشده و صرفاً میتوانند در سایت hemayat.mcls.gov.ir درخواست بازبینی خود را ثبت کنند.
براساس این گزارش، بیستم اردیبهشت ماه یارانه 300 و 400 هزار تومانی برای خانوارهای مشمول در دهکهای یک تا 9 پرداخت شد و به دنبال اجرای طرح مردمیسازی یارانهها و پرداخت یارانه به 9 دهک، راههایی برای درخواست بازبینی برای خانوارهایی که مشمول دریافت یارانه نبودند از سوی دولت اعلام شد؛ اولین مسیر امکان اعتراض برای خانوارهایی است که تا فروردین امسال یارانه میگرفتند و حالا مشمول نشدهاند که از همان ابتدا معرفی شده بود و دومین راه برای کسانی بود که پیش از این یارانه آنها قطع شده یا اصلاً یارانه بگیر نبودهاند و حالا طی 4 روز گذشته سایت سازمان هدفمندی از متقاضیان دریافت یارانه ثبتنام به عمل آورده اما هنوز آمار تعداد ثبتنامشدهها از سوی این سازمان اعلام نشده است.
براساس این گزارش متقاضیان بازبینی در دهک بندی اعلام شده یا قطع یارانه اردیبهشت ماه 1401 کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir و شماره تماسهای اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند. افرادی که در اردیبهشت ماه 1401 بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرار گرفتهاند، نیازی به ثبتنام مجدد یا مراجعه به درگاههای اعلام شده ندارند.
در همین حال به دنبال اعتراضاتی که برخی خانوارها نسبت به عدم دریافت یارانه داشتند، رئیس جمهور دستور داده بود تا یک ماه یارانه به افرادی که تا پیش از این مشمول دریافت یارانه بوده و اکنون به قطع آن معترضند پرداخت شود و در عین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فرصتی یک ماهه به اعتراضات غیرمشمولان رسیدگی کند، شفافسازی نحوه محاسبه دهکها برای رفع ابهامات و دغدغههای مردم دستور دیگر رئیس جمهور بود. پس از این دستور اطلاعات خانوارهایی که به دهکبندی خود معترض بودند از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان هدفمندی یارانهها ارسال و یارانه اردیبهشت ماه به حساب آنها واریز شد تا پس از بررسی دهک درآمدی آنها طی یک ماه و در صورت تغییر دهک بندی، یارانه برای آنها قابل برداشت شود. گردش حساب، تراکنشهای بانکی، اموال، حقوق، مالیات و خودرو و سفر خارجی شاخصهایی است که براساس آنها دهکبندی خانوارها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر مبنای دادههای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجام شده است.
فعال حوزه کارآفرینی در گفت وگو با «ایران»:
سخنرانی و تشویق کلامی تأثیری بر حوزه کارآفرینی ندارد
حدیث حدادی
خبرنگار
کارآفرینی یکی از عرصههایی است که نقش قابل توجهی در بکارگیری نیروی انسانی در کشور و اشتغالزایی دارد. از سوی دیگر نیز از گذشته تاکنون کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از راهکارهایی برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی استفاده میکردند تا بتوانند با ایجاد توسعه اقتصادی به ثروت و رفاه در جامعه دست یابند. در همین راستا اقتصاددانان معتقدند که کارآفرینی یکی از مهمترین راهکارها برای دستیابی به توسعه اقتصادی محسوب میشود که یکی از مهمترین ابزارها برای رونق حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی استفاده از اقتصاد دانش بنیان در این عرصه میباشد. در واقع استفاده از دانش و جهتگیری کارآفرینانه در شکلگیری کارآفرینی دانش بنیان نقش قابل توجهی دارد و برای تجلی بخشیدن به ایجاد اشتغال دانش بنیان، کارآفرینان نقش پررنگی دارند زیرا این عرصه در اشتراک دانش بین سازمانی، نوآوری مدیریتی، فرایندی و فناوری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
در حال حاضر اغلب کشورهای توسعه یافته به منظور تغییر شیوه کار در بازار (تغییر از شیوه سنتی به مدرن) به استفاده از فناوریهای نوین پرداختهاند. در همین راستا به سمت مدلهای نوین کارآفرینی، ترویج حقوق مالکیت مادی و معنوی حرکت کردهاند. از سوی دیگر با توجه به اینکه این حوزهها در زیرمجموعه اقتصاد دانش بنیان قرار میگیرند میتوانند زیرساخت ایجاد اشتغال دانش بنیان را در کشور فراهم کنند. بنابراین یکی از روشها در این عرصه تغییر اقتصاد خلاق از شرایط سنتی به دانش بنیان است که این رویداد نیازمند تغییرات گسترده در زیرساختها، قوانین، رویکردها و تدوین برنامههای ملی برای اقتصاد فرهنگ و هنر است.در ایران با توجه به ظرفیتهای اقتصاد دانش بنیان و چالشهایی که در توسعه صنایع خلاق وجود دارد میتوانیم به جای اینکه طرحهای جدید را تعریف کنیم، از ظرفیتهای موجود که شامل زیرساختها، سازوکارها و قوانین است نیز بهره برده تا به اشتغال دانش بنیان دست یابیم.
یکی دیگر از دلایل ایجاد اشتغال دانش بنیان نیاز بازار کار و جامعه است به این معنا که در حال حاضر بخش تولید و همچنین کسب و کارها نیازمند روش های جدید به منظور ایجاد نوآوری است. در واقع برای دستیابی به کسب و کارهای نوآورانه در بازار کار باید در جستوجوی الگوهای مختلف در حوزه کارآفرینی بود. علاوه بر آن برای دستیابی به این امر باید انتظارات صنعت، دولت و دانشگاهها و نقش مؤثر آنها در این عرصه درک شود.
در همین راستا محمدرضا سبحان، فعال حوزه کارآفرینی، با روزنامه ایران گفتوگویی داشته است که در ادامه می خوانید.
نقش کارآفرینان در اقتصاد دانش بنیان چیست؟
به نظر من کارآفرینی بیشتر از اینکه مربوط به ایجاد کسب و کار باشد یک فرهنگ محسوب میشود که فرهنگ تلاش کردن و فرهنگ پیدا کردن راهحلهای پایدار برای حل مشکلات یک جمع یا جامعه است، بنابراین وجود کارآفرینان در هر اقتصادی باعث رشد و پیشرفت اقتصاد آن کشور خواهد شد. این رشد اقتصادی میتواند بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط کارآفرینان رخ دهد، درخصوص اقتصاد دانش بنیان نیز کارآفرینان میتوانند با استفاده از دانش و فناوری ایجاد اشتغال کرده و در شکلگیری اقتصاد دانش بنیان تأثیر قابل توجهی میگذارند.
آیا کارآفرینان فعال در حوزه دانش بنیان با کارآفرینان دیگر متفاوت هستند؟
تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد زیرا هر فردی در یک عرصهای دارای تخصص و مهارتی است که معمولاً در زمینه تخصص خود مشکلات و نیازهای جامعه هدف را پیدا کرده و برای آن راهحلهای نوآورانهای ارائه میدهد که به آن کارآفرینی گفته میشود. در این میان فردی در زمینه دانشی یا اصطلاحاً هایتک تخصص دارد و دیگری در زمینههای غیردانشی دارای مهارت لازم و کافی است اما مهمترین موضوع در این عرصه پیدا کردن راهحل نوآورانه و تبدیل آن به درآمد پایدار است.
چگونه باید کارآفرینان دانش بنیانی را در کشور افزایش داد؟ نقش دانشگاهها در این مورد چیست؟
همانطور که گفتم کارآفرینی یک فرهنگ است، فرهنگ هم چیزی نیست که با ابزار مستقیم ایجاد شود یا توسعه پیدا کند. در واقع فرهنگ در جامعه و توسط خود جامعه گسترش پیدا میکند و دولتها نیز برای گسترش این فرهنگ باید مراقب دو ابزار باشند. یکی از آنها ابزار ترویجی است که در اینجا نقش دولت ترویج و تشویق و اشاعه فرهنگ کارآفرینی است. در این حوزه با سخنرانی و تشویق کلامی تغییری رخ نخواهد داد بلکه باید متوجه باشیم که اشاعه فرهنگ با عمل رخ میدهد. دولتها باید نقش کارآفرینان را در پیشبرد اقتصاد جدی گرفته و از آنها برای اجرای برنامههای مرتبط استفاده کند که همین امر میتواند پیام مهمی به کارآفرینان بالقوه بعدی دهد. اما اگر در جامعهای فعالان این حوزه هر روز سرخوردهتر شده و هر روز نقش خود را در رشد جامعه و اقتصاد کمرنگتر ببینند یا هر روز کمتر طرف مشورت سیاسیون و مدیران اجرایی کشور برای پیشبرد اهداف بزرگ کشور قرار بگیرند، چطور میتوانیم منتظر ظهور و بروز فرهنگ کارآفرینی در کشور باشیم؟
ابزار دوم مربوط به قوانین مراقبتی است به این معنا که دولتها برای جلوگیری از فساد و انحراف مجهز به قوانین مراقبتی هستند اما گاهی استفاده از این ابزار به اندازهای افراطی است که منجر به جلوگیری از هرگونه خلاقیت و نوآوری میشود. بنابراین برای ترویج فرهنگ کارآفرینی باید مراقب افراط در استفاده از ابزارهای کنترلی و محدود کننده باشیم زیرا موفقیت در حوزه کارآفرینی در محیطی بسته و محدود، رؤیایی است که هرگز به واقعیت نخواهد رسید.
ظرفیت کشور درخصوص پرورش کارآفرینان دانش بنیانی چقدر است؟
معمولاً در جمعهایی که در مورد کارآفرینی صحبت میکنم به شاخصهای جهانی اشاره میکنم. در بعضی از این شاخصها آمارها حرفهای جذابی دارند مثلاً ایران در پرورش مهندس رتبه بسیار بالایی دارد، اما در پرورش مدیر رتبه پایین و در سهولت راهاندازی کسب و کار نیز در رتبه بسیار پایینی به خود اختصاص داده است. نتیجه این آمار نشان میدهد کشور در حال پرورش مهندسهایی است که در بهترین شرایط تبدیل میشوند به کارگران کلاه سفید شرکتهای بزرگ خارجی و خودمان برای استفاده از دانش آنها برنامهای نداریم، در حالی که میتوان با برنامهریزی دقیق کارآفرینان دانش بنیان را در کشور پرورش داد.
نقش و تأثیر کارآفرینان دانش بنیان در صنعت تجارت چیست؟
این خیلی بستگی دارد که کشور تصمیم داشته باشد به چه سمتی حرکت کند، آیا ما قرار است یک کشور پیشرو در تکنولوژی باشیم؟ یا تصمیم داریم در دوره انقلاب صنعتی چهارم هم آنقدر سعی و خطا داشته باشیم که از این دوره جهش هم عقب بمانیم و مصرف کننده باشیم؟
اگر انتخاب کردیم که برخلاف سه انقلاب صنعتی قبلی به سمت جلو حرکت کنیم میتوان از این افراد کمک قابل توجهی گرفته و شاهد نقش پررنگ و تأثیرگذار کارآفرینان در این عرصه باشیم.
تأثیر حضور کارآفرینان دانش بنیان در سازمانها، ارگانها و ادارات چیست و چقدر است؟
همان طور که اشاره کردم، برای ترویج فرهنگ کارآفرینی نیازمند عمل هستیم و یکی از این راههای عملی استفاده از توان کارآفرینان دانش بنیان در سازمانها و ارگانها است. در واقع مسیر کارآفرینی یک فیلتر طبیعی برای انتخاب افرادی است که سختکوش، متعهد و نوآور هستند. میتوان از تخصص و توان آنها برای پیشبرد اهداف یک سازمان یا حتی اهداف دولتها بهره برد. البته باید فراموش نکنیم که یک کارآفرین «واقعی» ذاتاً نه علاقه دارد و نه زمان کافی که در خدمت یک سازمان قرار گیرد. بنابراین اگر تمایل به همکاری با این افراد داشته باشند باید از آنها بهینه استفاده کنند و از بازیهای خطرناک سیاسی مصونشان کنند همانگونه که بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان از این استفاده میکنند.
بـــرش
با توجه به اینکه ترویج حقوق مالکیت مادی و معنوی زیرمجموعه اقتصاد دانشبنیان قرار میگیرند میتوانند زیرساخت ایجاد اشتغال دانشبنیان را در کشور فراهم کنند. بنابراین یکی از روشها در این عرصه تغییر اقتصاد خلاق از شرایط سنتی به دانشبنیان است که این رویداد نیازمند تغییرات گسترده در زیرساختها، قوانین، رویکردها و تدوین برنامههای ملی برای اقتصاد فرهنگ و هنر است. در همین راستا و همسو با کشورهای توسعه یافته باید تغییراتی در شیوه کار در بازار (تغییر از شیوه سنتی به مدرن) ایجاد کرد که این تغییرات را میتوان با استفاده از فناوریهای نوین به بازار کسب و کار تزریق کرد. اگر بخواهیم به توسعه صنایع خلاق بپردازیم با چالشهای متعددی مواجه خواهیم شد، در حالی که ایران دارای ظرفیتهای اقتصاد دانشبنیان قابل توجهی است. بنابراین میتوانیم به جای اینکه طرحهای جدید را تعریف کنیم، از ظرفیتهای موجود که شامل زیرساختها، سازوکارها و قوانین است نیز بهره برده تا به اشتغال دانشبنیان دست یابیم. با بررسی الگوهای مختلف در حوزه کارآفرینی میتوان به شکلگیری کسب و کارهای نوآورانه در این بازار سرعت ببخشیم که برای ایفای نقشی مؤثر در این عرصه باید انتظارات صنعت، دولت و دانشگاهها همسو شود.
خبرنگار
کارآفرینی یکی از عرصههایی است که نقش قابل توجهی در بکارگیری نیروی انسانی در کشور و اشتغالزایی دارد. از سوی دیگر نیز از گذشته تاکنون کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از راهکارهایی برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی استفاده میکردند تا بتوانند با ایجاد توسعه اقتصادی به ثروت و رفاه در جامعه دست یابند. در همین راستا اقتصاددانان معتقدند که کارآفرینی یکی از مهمترین راهکارها برای دستیابی به توسعه اقتصادی محسوب میشود که یکی از مهمترین ابزارها برای رونق حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی استفاده از اقتصاد دانش بنیان در این عرصه میباشد. در واقع استفاده از دانش و جهتگیری کارآفرینانه در شکلگیری کارآفرینی دانش بنیان نقش قابل توجهی دارد و برای تجلی بخشیدن به ایجاد اشتغال دانش بنیان، کارآفرینان نقش پررنگی دارند زیرا این عرصه در اشتراک دانش بین سازمانی، نوآوری مدیریتی، فرایندی و فناوری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
در حال حاضر اغلب کشورهای توسعه یافته به منظور تغییر شیوه کار در بازار (تغییر از شیوه سنتی به مدرن) به استفاده از فناوریهای نوین پرداختهاند. در همین راستا به سمت مدلهای نوین کارآفرینی، ترویج حقوق مالکیت مادی و معنوی حرکت کردهاند. از سوی دیگر با توجه به اینکه این حوزهها در زیرمجموعه اقتصاد دانش بنیان قرار میگیرند میتوانند زیرساخت ایجاد اشتغال دانش بنیان را در کشور فراهم کنند. بنابراین یکی از روشها در این عرصه تغییر اقتصاد خلاق از شرایط سنتی به دانش بنیان است که این رویداد نیازمند تغییرات گسترده در زیرساختها، قوانین، رویکردها و تدوین برنامههای ملی برای اقتصاد فرهنگ و هنر است.در ایران با توجه به ظرفیتهای اقتصاد دانش بنیان و چالشهایی که در توسعه صنایع خلاق وجود دارد میتوانیم به جای اینکه طرحهای جدید را تعریف کنیم، از ظرفیتهای موجود که شامل زیرساختها، سازوکارها و قوانین است نیز بهره برده تا به اشتغال دانش بنیان دست یابیم.
یکی دیگر از دلایل ایجاد اشتغال دانش بنیان نیاز بازار کار و جامعه است به این معنا که در حال حاضر بخش تولید و همچنین کسب و کارها نیازمند روش های جدید به منظور ایجاد نوآوری است. در واقع برای دستیابی به کسب و کارهای نوآورانه در بازار کار باید در جستوجوی الگوهای مختلف در حوزه کارآفرینی بود. علاوه بر آن برای دستیابی به این امر باید انتظارات صنعت، دولت و دانشگاهها و نقش مؤثر آنها در این عرصه درک شود.
در همین راستا محمدرضا سبحان، فعال حوزه کارآفرینی، با روزنامه ایران گفتوگویی داشته است که در ادامه می خوانید.
نقش کارآفرینان در اقتصاد دانش بنیان چیست؟
به نظر من کارآفرینی بیشتر از اینکه مربوط به ایجاد کسب و کار باشد یک فرهنگ محسوب میشود که فرهنگ تلاش کردن و فرهنگ پیدا کردن راهحلهای پایدار برای حل مشکلات یک جمع یا جامعه است، بنابراین وجود کارآفرینان در هر اقتصادی باعث رشد و پیشرفت اقتصاد آن کشور خواهد شد. این رشد اقتصادی میتواند بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط کارآفرینان رخ دهد، درخصوص اقتصاد دانش بنیان نیز کارآفرینان میتوانند با استفاده از دانش و فناوری ایجاد اشتغال کرده و در شکلگیری اقتصاد دانش بنیان تأثیر قابل توجهی میگذارند.
آیا کارآفرینان فعال در حوزه دانش بنیان با کارآفرینان دیگر متفاوت هستند؟
تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد زیرا هر فردی در یک عرصهای دارای تخصص و مهارتی است که معمولاً در زمینه تخصص خود مشکلات و نیازهای جامعه هدف را پیدا کرده و برای آن راهحلهای نوآورانهای ارائه میدهد که به آن کارآفرینی گفته میشود. در این میان فردی در زمینه دانشی یا اصطلاحاً هایتک تخصص دارد و دیگری در زمینههای غیردانشی دارای مهارت لازم و کافی است اما مهمترین موضوع در این عرصه پیدا کردن راهحل نوآورانه و تبدیل آن به درآمد پایدار است.
چگونه باید کارآفرینان دانش بنیانی را در کشور افزایش داد؟ نقش دانشگاهها در این مورد چیست؟
همانطور که گفتم کارآفرینی یک فرهنگ است، فرهنگ هم چیزی نیست که با ابزار مستقیم ایجاد شود یا توسعه پیدا کند. در واقع فرهنگ در جامعه و توسط خود جامعه گسترش پیدا میکند و دولتها نیز برای گسترش این فرهنگ باید مراقب دو ابزار باشند. یکی از آنها ابزار ترویجی است که در اینجا نقش دولت ترویج و تشویق و اشاعه فرهنگ کارآفرینی است. در این حوزه با سخنرانی و تشویق کلامی تغییری رخ نخواهد داد بلکه باید متوجه باشیم که اشاعه فرهنگ با عمل رخ میدهد. دولتها باید نقش کارآفرینان را در پیشبرد اقتصاد جدی گرفته و از آنها برای اجرای برنامههای مرتبط استفاده کند که همین امر میتواند پیام مهمی به کارآفرینان بالقوه بعدی دهد. اما اگر در جامعهای فعالان این حوزه هر روز سرخوردهتر شده و هر روز نقش خود را در رشد جامعه و اقتصاد کمرنگتر ببینند یا هر روز کمتر طرف مشورت سیاسیون و مدیران اجرایی کشور برای پیشبرد اهداف بزرگ کشور قرار بگیرند، چطور میتوانیم منتظر ظهور و بروز فرهنگ کارآفرینی در کشور باشیم؟
ابزار دوم مربوط به قوانین مراقبتی است به این معنا که دولتها برای جلوگیری از فساد و انحراف مجهز به قوانین مراقبتی هستند اما گاهی استفاده از این ابزار به اندازهای افراطی است که منجر به جلوگیری از هرگونه خلاقیت و نوآوری میشود. بنابراین برای ترویج فرهنگ کارآفرینی باید مراقب افراط در استفاده از ابزارهای کنترلی و محدود کننده باشیم زیرا موفقیت در حوزه کارآفرینی در محیطی بسته و محدود، رؤیایی است که هرگز به واقعیت نخواهد رسید.
ظرفیت کشور درخصوص پرورش کارآفرینان دانش بنیانی چقدر است؟
معمولاً در جمعهایی که در مورد کارآفرینی صحبت میکنم به شاخصهای جهانی اشاره میکنم. در بعضی از این شاخصها آمارها حرفهای جذابی دارند مثلاً ایران در پرورش مهندس رتبه بسیار بالایی دارد، اما در پرورش مدیر رتبه پایین و در سهولت راهاندازی کسب و کار نیز در رتبه بسیار پایینی به خود اختصاص داده است. نتیجه این آمار نشان میدهد کشور در حال پرورش مهندسهایی است که در بهترین شرایط تبدیل میشوند به کارگران کلاه سفید شرکتهای بزرگ خارجی و خودمان برای استفاده از دانش آنها برنامهای نداریم، در حالی که میتوان با برنامهریزی دقیق کارآفرینان دانش بنیان را در کشور پرورش داد.
نقش و تأثیر کارآفرینان دانش بنیان در صنعت تجارت چیست؟
این خیلی بستگی دارد که کشور تصمیم داشته باشد به چه سمتی حرکت کند، آیا ما قرار است یک کشور پیشرو در تکنولوژی باشیم؟ یا تصمیم داریم در دوره انقلاب صنعتی چهارم هم آنقدر سعی و خطا داشته باشیم که از این دوره جهش هم عقب بمانیم و مصرف کننده باشیم؟
اگر انتخاب کردیم که برخلاف سه انقلاب صنعتی قبلی به سمت جلو حرکت کنیم میتوان از این افراد کمک قابل توجهی گرفته و شاهد نقش پررنگ و تأثیرگذار کارآفرینان در این عرصه باشیم.
تأثیر حضور کارآفرینان دانش بنیان در سازمانها، ارگانها و ادارات چیست و چقدر است؟
همان طور که اشاره کردم، برای ترویج فرهنگ کارآفرینی نیازمند عمل هستیم و یکی از این راههای عملی استفاده از توان کارآفرینان دانش بنیان در سازمانها و ارگانها است. در واقع مسیر کارآفرینی یک فیلتر طبیعی برای انتخاب افرادی است که سختکوش، متعهد و نوآور هستند. میتوان از تخصص و توان آنها برای پیشبرد اهداف یک سازمان یا حتی اهداف دولتها بهره برد. البته باید فراموش نکنیم که یک کارآفرین «واقعی» ذاتاً نه علاقه دارد و نه زمان کافی که در خدمت یک سازمان قرار گیرد. بنابراین اگر تمایل به همکاری با این افراد داشته باشند باید از آنها بهینه استفاده کنند و از بازیهای خطرناک سیاسی مصونشان کنند همانگونه که بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان از این استفاده میکنند.
بـــرش
با توجه به اینکه ترویج حقوق مالکیت مادی و معنوی زیرمجموعه اقتصاد دانشبنیان قرار میگیرند میتوانند زیرساخت ایجاد اشتغال دانشبنیان را در کشور فراهم کنند. بنابراین یکی از روشها در این عرصه تغییر اقتصاد خلاق از شرایط سنتی به دانشبنیان است که این رویداد نیازمند تغییرات گسترده در زیرساختها، قوانین، رویکردها و تدوین برنامههای ملی برای اقتصاد فرهنگ و هنر است. در همین راستا و همسو با کشورهای توسعه یافته باید تغییراتی در شیوه کار در بازار (تغییر از شیوه سنتی به مدرن) ایجاد کرد که این تغییرات را میتوان با استفاده از فناوریهای نوین به بازار کسب و کار تزریق کرد. اگر بخواهیم به توسعه صنایع خلاق بپردازیم با چالشهای متعددی مواجه خواهیم شد، در حالی که ایران دارای ظرفیتهای اقتصاد دانشبنیان قابل توجهی است. بنابراین میتوانیم به جای اینکه طرحهای جدید را تعریف کنیم، از ظرفیتهای موجود که شامل زیرساختها، سازوکارها و قوانین است نیز بهره برده تا به اشتغال دانشبنیان دست یابیم. با بررسی الگوهای مختلف در حوزه کارآفرینی میتوان به شکلگیری کسب و کارهای نوآورانه در این بازار سرعت ببخشیم که برای ایفای نقشی مؤثر در این عرصه باید انتظارات صنعت، دولت و دانشگاهها همسو شود.
اخبار
معاون وزیر کار:
امسال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد میشود
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد میشود. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیحسین رعیتیفرد در اختتامیه جشنواره ملی حلوا ارده سنتی زرقان گفت: در سالی که به نام تولید و اشتغال نامگذاری شده تلاش بر این است که زمینه رونق تولید و اشتغال در کشور ایجاد شود و صدور مجوز کسب و کار و تسهیل آن از جمله اقدامات اساسی و بنیادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است. وی افزود: صدور مجوز برای مشاغل خانگی تسهیل شده تا کسانی که متقاضی هستند بتوانند براحتی مجوز بگیرند، همچنین در حال حاضر صدور مجوز یک روز بیشتر زمان نخواهد برد.
رعیتیفرد تصریح کرد: بوروکراسی و فرایند اداری تولیدکنندگان را آزار میداد اما در حوزه وزارت کار این موانع به حداقل رسیده است.
وی از تسهیل شرایط ویژه در مشاغل خانگی و جوار کارگاهی برای کمک و انگیزه کارگران خبر داد و افزود: در ۶ ماه گذشته بیش از ۶۰۰ جواز کارگاهی صادر شده است. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۴ کلان پروژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی نخستین کلان پروژهای است که بر اساس آن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای امسال در نظر گرفته شده است و همچنین ساماندهی صندوقهای بازنشستگی از دیگر کلان پروژهها است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور:
برنامهویژهای برای توانمندسازی معلولان تدوین شده است
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: این سازمان برنامه ویژهای برای توانمندسازی معلولان و خصوصاً نابینایان و خانواده آنها دارد.
به گزارش ایرنا، غلامحسین حسینینیا افزود: خدمت در ستاد برای کارکنان استانها که در صف اول خدمت به مردم قرار دارند در اولویت است. وی گفت: ۱۹ جامعه هدف در این وزارتخانه وجود دارد که پنج مورد آن مربوط به بهزیستی است.
حسینی نیا اضافه کرد: توانمندسازی این افراد و خانواده آنها از جمله وظایفی است که هم بر عهده بهزیستی و هم آموزش فنی و حرفهای است. معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: این سازمان برنامه ویژهای برای توانمندسازی معلولان و خصوصاً نابینایان و خانواده آنها دارد. وی اظهار داشت: تجهیزات مورد نیاز و کارگاههای مخصوص آموزش معلولان و نابینایان در سطح کشور تجهیز خواهد شد.حسینی نیا در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم توسعه فعالیتهای دانش بنیان تأکید کرد و گفت: زمینه مناسبی در این خصوص در سطح استان فارس و به ویژه شهر شیراز که در زمینه پزشکی سرآمد کشور است وجود دارد.
رئیس مرکز کار ایران: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش میدهد
باید زمینه رشد تولید فراهم شود
رئیس مرکز کار ایران گفت: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش میدهد و بر روی اقتصاد تأثیرات مثبت و نقش بسزایی دارد. «سعید سمیعی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: بحث افزایش دستمزد کارگران در هزینه تمامشده کالاها و خدمات تأثیرگذار است، اما منجر به افزایش قدرت خرید جامعه کارگران و بهبود معیشت آنها میشود. وی افزود: جامعه کارفرمایی درصدهایی از تأثیر افزایش دستمزد بر هزینه تمامشده کالا و خدمات عنوان میکنند که بحث روانی دارد اما از نظر اقتصادی سایر موارد تأثیرگذاری بیشتری در قیمت تمام شده دارند.
رئیس مرکز کار ایران ادامه داد: افزایش یا کاهش و یا تثبیت در دستمزد کارگران با مشارکت جامعه کارگری و کارفرمایی یا از سوی مراجع ذیربط در هر حالتی تأثیرات بسیاری روی اقتصاد کشور دارد.
وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: از منظر کارگران، اتفاق خیلی خوبی است و باعث میشود که قدرت خرید کارگران در مقابل تورم بالا برود. سمیعی بیان داشت: اما از نگاه کارفرمایان، افزایش دستمزد بخشی از هزینههای جاری تولید است که کارفرمایان را دچار مشکل میکند. البته این یک سیکل معیوبی است که با افزایش دستمزد نه کارگران و نه کارفرمایان برنده میشوند، بلکه باید مسائلی مانند بیمه، مالیات و سایر مباحث در قراردادهای کارگران مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: طبق آمارها، ۲۲ میلیون فرد شاغل در کشور داریم که برای حدود هشت میلیون بیمه پرداخت نمیشود؛ از اینرو باید به بیمه و مالیات در قراردادها پرداخته شود، چراکه امکان دارد بعضی از کارفرمایان کارگران را در لیست بیمه قرار ندهند تا از این طریق هزینههای خود را کاهش دهند. رئیس مرکز کار ایران تأکید کرد: به موضوع افزایش دستمزد نباید تکوجهی نگاه کرد، بلکه باید از جوانب مختلف به موضوع آن در اقتصاد کشور پرداخت. وی با اشاره به اینکه در جامعه با رکود تورمی مواجه هستیم، گفت: اکنون در حقوق و دستمزد رابطه کارگر و کارفرما به رکود تورمی شبیه است، هر دو جامعه حق دارند که مباحثشان را موردبحث و بررسی قرار دهند.
نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر بنگاه اقتصادی است
وی افزود: موضوع دستمزد بسیار پیچیده است، به همین دلیل حداقل انتظار میرود نقاط ضعف شناسایی شود و نسبت به آن راهکار و تدابیری اندیشیده شود. تدوین بستههای حمایتی برای جامعه کارفرمایی نیز نباید گذری و بهصورت موقت باشد، بلکه باید زمینه رشد و توسعه تولید را فراهم کرد.
سمیعی با بیان اینکه نیروی انسانی از سالهای قبل تاکنون بزرگترین دارایی و سرمایه هر سازمان و بنگاه اقتصادی است، گفت: با نیروی ماهر میتوان استفاده بهینه از منابع مالی و پشتیبانی دانست. کارگران هسته هر نهاد و بنگاهی و قابلاحترام هر بخش هستند. وی تأکید کرد: سیاستمداران و بخشهای نظارتی و کارفرمایان باید به این قشر کارگران و کارمندان اهمیت بدهند و با رفع مشکلات این قشر، موتور اقتصادی کشور را به حرکت دربیاورند. رئیس مرکز کار ایران با اشاره به خدمات مرکز کار ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی از بزرگترین سازمانهای خصوصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی است که بحثهای مرتبط با توانمندسازی نیروی انسانی، اشتغال، کارآفرینی، حمایت از کارهای نوین و مشاورههای شغلی را انجام میدهد.
امسال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد میشود
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ ایجاد میشود. به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علیحسین رعیتیفرد در اختتامیه جشنواره ملی حلوا ارده سنتی زرقان گفت: در سالی که به نام تولید و اشتغال نامگذاری شده تلاش بر این است که زمینه رونق تولید و اشتغال در کشور ایجاد شود و صدور مجوز کسب و کار و تسهیل آن از جمله اقدامات اساسی و بنیادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال انجام است. وی افزود: صدور مجوز برای مشاغل خانگی تسهیل شده تا کسانی که متقاضی هستند بتوانند براحتی مجوز بگیرند، همچنین در حال حاضر صدور مجوز یک روز بیشتر زمان نخواهد برد.
رعیتیفرد تصریح کرد: بوروکراسی و فرایند اداری تولیدکنندگان را آزار میداد اما در حوزه وزارت کار این موانع به حداقل رسیده است.
وی از تسهیل شرایط ویژه در مشاغل خانگی و جوار کارگاهی برای کمک و انگیزه کارگران خبر داد و افزود: در ۶ ماه گذشته بیش از ۶۰۰ جواز کارگاهی صادر شده است. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۴ کلان پروژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال و فرصتهای شغلی نخستین کلان پروژهای است که بر اساس آن ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای امسال در نظر گرفته شده است و همچنین ساماندهی صندوقهای بازنشستگی از دیگر کلان پروژهها است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور:
برنامهویژهای برای توانمندسازی معلولان تدوین شده است
معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: این سازمان برنامه ویژهای برای توانمندسازی معلولان و خصوصاً نابینایان و خانواده آنها دارد.
به گزارش ایرنا، غلامحسین حسینینیا افزود: خدمت در ستاد برای کارکنان استانها که در صف اول خدمت به مردم قرار دارند در اولویت است. وی گفت: ۱۹ جامعه هدف در این وزارتخانه وجود دارد که پنج مورد آن مربوط به بهزیستی است.
حسینی نیا اضافه کرد: توانمندسازی این افراد و خانواده آنها از جمله وظایفی است که هم بر عهده بهزیستی و هم آموزش فنی و حرفهای است. معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: این سازمان برنامه ویژهای برای توانمندسازی معلولان و خصوصاً نابینایان و خانواده آنها دارد. وی اظهار داشت: تجهیزات مورد نیاز و کارگاههای مخصوص آموزش معلولان و نابینایان در سطح کشور تجهیز خواهد شد.حسینی نیا در بخش دیگر سخنان خود بر لزوم توسعه فعالیتهای دانش بنیان تأکید کرد و گفت: زمینه مناسبی در این خصوص در سطح استان فارس و به ویژه شهر شیراز که در زمینه پزشکی سرآمد کشور است وجود دارد.
رئیس مرکز کار ایران: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش میدهد
باید زمینه رشد تولید فراهم شود
رئیس مرکز کار ایران گفت: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش میدهد و بر روی اقتصاد تأثیرات مثبت و نقش بسزایی دارد. «سعید سمیعی» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: بحث افزایش دستمزد کارگران در هزینه تمامشده کالاها و خدمات تأثیرگذار است، اما منجر به افزایش قدرت خرید جامعه کارگران و بهبود معیشت آنها میشود. وی افزود: جامعه کارفرمایی درصدهایی از تأثیر افزایش دستمزد بر هزینه تمامشده کالا و خدمات عنوان میکنند که بحث روانی دارد اما از نظر اقتصادی سایر موارد تأثیرگذاری بیشتری در قیمت تمام شده دارند.
رئیس مرکز کار ایران ادامه داد: افزایش یا کاهش و یا تثبیت در دستمزد کارگران با مشارکت جامعه کارگری و کارفرمایی یا از سوی مراجع ذیربط در هر حالتی تأثیرات بسیاری روی اقتصاد کشور دارد.
وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: از منظر کارگران، اتفاق خیلی خوبی است و باعث میشود که قدرت خرید کارگران در مقابل تورم بالا برود. سمیعی بیان داشت: اما از نگاه کارفرمایان، افزایش دستمزد بخشی از هزینههای جاری تولید است که کارفرمایان را دچار مشکل میکند. البته این یک سیکل معیوبی است که با افزایش دستمزد نه کارگران و نه کارفرمایان برنده میشوند، بلکه باید مسائلی مانند بیمه، مالیات و سایر مباحث در قراردادهای کارگران مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: طبق آمارها، ۲۲ میلیون فرد شاغل در کشور داریم که برای حدود هشت میلیون بیمه پرداخت نمیشود؛ از اینرو باید به بیمه و مالیات در قراردادها پرداخته شود، چراکه امکان دارد بعضی از کارفرمایان کارگران را در لیست بیمه قرار ندهند تا از این طریق هزینههای خود را کاهش دهند. رئیس مرکز کار ایران تأکید کرد: به موضوع افزایش دستمزد نباید تکوجهی نگاه کرد، بلکه باید از جوانب مختلف به موضوع آن در اقتصاد کشور پرداخت. وی با اشاره به اینکه در جامعه با رکود تورمی مواجه هستیم، گفت: اکنون در حقوق و دستمزد رابطه کارگر و کارفرما به رکود تورمی شبیه است، هر دو جامعه حق دارند که مباحثشان را موردبحث و بررسی قرار دهند.
نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر بنگاه اقتصادی است
وی افزود: موضوع دستمزد بسیار پیچیده است، به همین دلیل حداقل انتظار میرود نقاط ضعف شناسایی شود و نسبت به آن راهکار و تدابیری اندیشیده شود. تدوین بستههای حمایتی برای جامعه کارفرمایی نیز نباید گذری و بهصورت موقت باشد، بلکه باید زمینه رشد و توسعه تولید را فراهم کرد.
سمیعی با بیان اینکه نیروی انسانی از سالهای قبل تاکنون بزرگترین دارایی و سرمایه هر سازمان و بنگاه اقتصادی است، گفت: با نیروی ماهر میتوان استفاده بهینه از منابع مالی و پشتیبانی دانست. کارگران هسته هر نهاد و بنگاهی و قابلاحترام هر بخش هستند. وی تأکید کرد: سیاستمداران و بخشهای نظارتی و کارفرمایان باید به این قشر کارگران و کارمندان اهمیت بدهند و با رفع مشکلات این قشر، موتور اقتصادی کشور را به حرکت دربیاورند. رئیس مرکز کار ایران با اشاره به خدمات مرکز کار ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی از بزرگترین سازمانهای خصوصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی است که بحثهای مرتبط با توانمندسازی نیروی انسانی، اشتغال، کارآفرینی، حمایت از کارهای نوین و مشاورههای شغلی را انجام میدهد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
جزئیات درخواست یارانه برای مجردها
-
سخنرانی و تشویق کلامی تأثیری بر حوزه کارآفرینی ندارد
-
اخبار
اخبارایران آنلاین