وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب مطرح کرد
برنامه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابفروشان
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای سیاستگذاری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اشاره به آسیبهای ناشی از شیوع کرونا در میان کتابفروشان، گفت: «بررسی و رسیدگی به این آسیبها از جمله دغدغههای مهم است و باید برای حمایت از کتابفروشان اقداماتی صورت بگیرد زیرا آنها نمای فرهنگی شهر هستند.»
اسماعیلی در ادامه تصریح کرد:«با توجه به دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه از ستاد ملی کرونا پیشبینی وضعیت متعادلی را در این زمینه داریم، اما این بیماری ناشناخته است و امیدواریم در روزهای مقرر شرایط امن باشد.»
وی با اشاره به یارانه در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، افزود: «برای مخاطبان شهرستانی نیز یارانهای در این زمینه در نظر گرفته شده است تا آنها نیز همانند افرادی که در پایتخت هستند بتوانند از امکانات نمایشگاه استفاده کنند و مشمول یارانه کتاب هم شوند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که در آن برگزاری نشستهای علمی و نقد و بررسی از اهمیت بالایی برخوردار است.»
وی تأکید کرد: «باید بر تقویت بخشهای علمی و فرهنگی این رویداد فرهنگی و ترجمه آثار فاخر ایرانی به زبانهای دیگر با سیاستهای تشویقی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، توجه شود و مورد حمایت قرار گیرد که تخصیص بخشی از بودجه فرهنگی سفرهای استانی یکی از راههای توسعه کتابفروشیها به شمار میآید.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مزیتهای برگزاری نمایشگاه کتاب در قالب مجازی نیز افزود: «فروش مجازی این امکان را میدهد تا افراد در اقصینقاط کشور، مشابه بازدیدکنندگان پایتخت به کتابهای عرضه شده در نمایشگاه دسترسی داشته باشند.»
اسماعیلی با اشاره به نقش رسانه در اطلاعرسانی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد:«برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شبکه تبلیغاتی و رسانهای ایجاد میکند. باید به موضوعاتی مانند رعایت شیوهنامههای بهداشتی، ترافیک شهری و هزینههای برگزاری این رویداد توجه داشته باشیم و در عین حال این بسته فرهنگی را حفظ کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت بهرهمندی از فناوریهای نوین برای دسترسی آسانتر بازدیدکنندگان نمایشگاه به کتابهای مورد نظرشان بیان کرد: «باید بتوانیم با نرمافزارها و برنامهها زمینه دسترسی سریع و راحتتر مردم به کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را فراهم کنیم.»
شامگاه یکشنبه صورت گرفت
معرفی کاندیداهای جایزه هنر انقلاب اسلامی
گروه فرهنگی/در آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی که مصادف با سالروز شهادت مرتضی آوینی است، برنامههای مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر در حال برگزاری است. در شب سینما و تئاتر انقلاب که یکشنبه شب ۲۱ فروردین ماه با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، اصغر همت، اتابک نادری، علیرضا دریابیگی، جلیل فرجاد و هنرمندان و مدیران مختلف حوزه سینما و تئاتر در حوزه هنری برگزار شد، با حضور کوروش زارعی و کاظم نظری از سه هنرمند انقلابی عرصه هنرهای نمایشی درسال ۱۴۰۰ تجلیل به عمل آمد.
برگزیدگان بخش تئاتر این مراسم لیلی عاج، نمایشنامهنویس و کارگردان به دلیل نگارش نمایشنامه «بابا آدم»، سعید اسماعیلی برای اجرای نمایش میدانی «فصل شیدایی» و نصرالله قادری بودند.
در حوزه سینما هم محمد سرشار رئیس سابق شبکه پویا و فعال حوزه پویانمایی و کودک، سیاوش سرمدی کارگردان فیلم سینمایی «منصور» و مستند «سوریه پرونده یک بحران»، هادی حجازیفر کارگردان و بازیگر سینما برای ساخت فیلم «موقعیت مهدی» تجلیل شدند.
ضرورت انقلاب در هنر انقلاب
همچنین، وبیناری با عنوان «نقش استانها در تئاتر انقلاب اسلامی» به دبیری سعید اسدی پژوهشگر و مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی با سخنرانی پنج نفر از پیشکسوتان و فعالان عرصه تئاتر استانها، علی رضایی از استان هرمزگان، جهانشیر یاراحمدی از استان بوشهر، رضا میرمعنوی از استان گیلان و منصور حمیدی از استان آذربایجان شرقی یکشنبه 21 فروردین ماه، برگزار شد. در این جلسه نقش استانها در تئاتر انقلاب از زوایای مختلف مورد تحلیل، نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفت. مؤلفههای تئاتر انقلاب و نسبت آن با شاخصههای تئاتر بومی و آیینی، درستی یا نادرستیِ در نظر گرفتن تئاتر انقلاب به عنوان یکگونه تئاتری مجزا از انواع دیگر تئاتر، چشمانداز هنر و تئاتر انقلاب، جایگاه آثار انقلابی فاخر در متون نمایشی ایران، نقش پژوهش در این مقوله و... از جمله محورهای مطرح شده در این نشست مجازی بود که از سوی سخنرانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علی رضایی درخصوص مؤلفههای تئاتر انقلاب گفت: اینکه بخواهیم هنر انقلاب را خطکشی کنیم و آن را جدای از هنرهای دیگر بدانیم، جفا به آن است. ما باید هنر انقلاب را بهعنوان هنر مادر ببینیم و هرچه خوب است زیر چتر آن قرار بگیرد. یکی از ضعفهای بزرگی که ما در این سالها با آن روبهرو بودهایم، فاصله گرفتن هنرهای نمایشی از ادبیات باشکوه زبان فارسی است و بحث من تنها ادبیات رسمی نیست که در کتابها جستوجو میکنیم. ادبیات و هنر یک سرزمین را اگر مدنظر قرار بدهیم و به عنوان مثال هنر تعزیه، میبینیم که این هنر رو به فراموشی است. یکی از چیزهایی که هنر انقلاب باید به دنبال آن برود، احیای اینچنین هنرهایی است که دارد از خاطرهها میرود.
منصور حمیدی دیگر هنرمند استانی هم بیان داشت: ما در قالب هنر انقلاب باید به آثار بومی بپردازیم. خوشبختانه بعد از انقلاب یکی از دریچههای مهمی که در حوزه تئاتر باز شده است، ممنوعیت زبانی است که از بین رفته اما یک مشکل همیشه وجود دارد اینکه مجبور هستیم آن را در منطقه خود نمایش بدهیم و در خارج از منطقه خود مورد اقبال فارسیزبانان واقع نمیشود.
جهانشیر یاراحمدی سخنران بعدی این مراسم هم اظهار کرد: اثر پژوهشی عمیقی در تاریخ هنر پس از انقلاب نداریم و پرسش همینجاست انقلاب یعنی چه و هنر انقلاب چه شاخصهایی دارد! همان طور که در این جلسه اشاره شد انبوهی از آثار پس از انقلاب را میبینیم؛ آثاری که در چهار دهه اخیر تولید شدهاند، بازتاب جریانات اجتماعی بودهاند و آثاری هستند که از جریانات اجتماعی پیرامونی که به جنگ و جریانات جنگ بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم مربوط بودهاند و نشأت گرفتند و به همین سبب است که به گمانم جای پژوهش خالی است و باید انجام شود.
احمد سپاسدارهم گفت: هر نمایشی که دارای یک سری پیام و خصلت انسانی است، میتواند تئاتری انقلابی و ارزشمند باشد؛ بنابراین نباید گمان کرد وقتی از تئاتر معنوی و مذهبی صحبت میکنیم حتماً باید شکل خاصی داشته باشد کما اینکه غیرمستقیم صحبت و به چیزی اشاره کردن، تأثیرگذاری بیشتری دارد. من معتقدم اگر میخواهیم آن جریان تئاتری که در دهه 60 وجود داشت را داشته باشیم نباید فکر کنیم به همان شکل باید ثابت باقی میماند و یا فکر کنیم که آن جریان از بین رفته است بلکه به نظر من این جریان تئاتری گسترش پیداکرده و ثابت نمانده است.
رضا میر معنوی نیز افزود: تئاتر ابزار ارتباط و ابلاغ معرفت است. اگر بخواهیم در این تعریف تئاتر را معنا کنیم باید بگویم در ژانر مذهبی در ژانر دفاع مقدس در ژانر کودک و در گونههای دیگری که میخواهیم انجام بدهیم چه کاری کردیم. ما باید به تئاتر فکر کنیم اما غافل شدیم و مدیران مرکز هنرهای نمایشی و سیاستگذاران ما نتوانستند طرح و برنامه مدون تعیین بکنند تا هنرمندان سرگردان در وادی انتهای هنر نباشند.
هنر انقلاب برای همه مردم است
گروه فرهنگی: لیلی عاج نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر که به خاطر کارگردانی نمایش «بابا آدم» در قالب ویژه برنامههای هفته هنر انقلاب بهعنوان چهره شاخص هنر انقلابی تقدیر شد، گفت: در هر دهه فراز و فرودهایی وجود دارد، چه بسیار فرزندان انقلاب که امروز نیستند. من فکر میکنم این مهم نیست که هنر انقلاب تا به امروز چقدر موفق بوده است، این مهم است که چقدر یکپارچگی وجود داشت و انشعاب کم شد.
او افزود: آنچه اهمیت دارد این است که ما فقط امشب آوینیپژوه و آوینی دوست نشویم. قرار است که این احساس همیشگی، ممتد و بدون شعارزدگی همراه ما باشد. ما باید حواسمان به انشعابها باشد زیرا من فکر میکنم جذب کردن هنر است نه دفع کردن.
این نمایشنامه نویس آرزو کرد در ۶۰سالگی همانقدر به آوینی علاقهمند باشد که در ۴۰سالگی به او علاقهمند است و این امر را کار سختی دانست.
عاج بیان کرد: من به نمایشهای کارگری علاقه دارم و میدانم که انقلاب ما به نوعی انقلاب پابرهنگان بوده است پس الآن پابرهنگان کجا هستند و چرا حواس ما به اهدافی که برایشان انقلاب کردیم، نیست؟ من فکر میکنم هنر انقلاب، هنری برای همه مردم است و با هدف ایجاد وحدت شکل گرفته است. اگر وحدت ایجاد نشود، هنر مذکور دیگر هنر انقلاب نیست. کاشکی امشب هنرمندانی که به زعم ما شبیه هنرمندان حوزه هنری نیستند، در مراسم جایزه هنر انقلاب شرکت میکردند.
او گفت: از نظر من هنر انقلاب توسط ارگانهای حکومتی و دولتی قبضه شده است زیرا ارگانهای مذکور خیلی به همه چیز کار دارند. شاید بهتر باشد این ارگانها خیلی تلاش نکنند که کاری انجام دهند و کمی به هنرمندان اعتماد کنند تا ببینند چه اتفاقی میافتد. البته وقتی از اعتماد کردن صحبت میکنیم بحثهایی مطرح میشود اما براستی من همان اندازه که به کارگران کارخانه قند در نمایش«قند خون» علاقه دارم به افرادی چون ابراهیم هادی نیز علاقه دارم و برای هیچ کدام از کارهایم سفارشی نگرفتهام.
این کارگردان بیان کرد: ارگانهای متولی آثار هنری صاحب بودجه هستند و باید با حمایتهای خود ناز هنرمندان را بخرند.
عاج درباره میزان تأثیر تولیدات هنر انقلاب در سطح بینالملل گفت: من نمیتوانم در این باره چیزی بگویم اما در خصوص اثری که با عنوان بابا آدم تولید کردهام میتوانم بگویم این اثر میتواند نگاه جهانی را نسبت به ما عوض کند و عملکرد سازمان مجاهدین را در قالبی دراماتیک و جذاب برای همه بازگو کند. ما اگر قصهگوی خوبی باشیم، قصهمان را همه خواهند شنید. او بیان کرد: من از بابت دریافت تقدیرنامه هفته هنر انقلاب از حوزه هنری متشکرم اما بسیاری از افراد نگاه چندان خوبی به این موضوع ندارند. آنها من را نقد کردند اما من دوست ندارم نقد ایدئولوژیکی شوم و بیشتر دوست دارم بهصورت فنی نقد شوم. امیدوارم جایزه آوینی کمک کند، رو به جلو حرکت کنم.
رئیس سازمان سینمایی:
با تمام قوا پشتیبان سینماگران آزاردیده هستیم
گروه فرهنگی/«سازمان سینمایی با تمام قوا از حقوق سینماگران و هنرمندان زنی که تحت آزار قرار گرفتهاند صیانت میکند.» این عبارات تازهترین واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیانیه سینماگران زن در اعتراض به خشونت و باجخواهی جنسی در پشت صحنه سینماست. محمد خزاعی که در دستورالعملی به همین منظور از تشکیل «شورای اخلاق حرفهای سینما» خبر داده بود، در توضیحات تکمیلی به مهر گفته است: «در بیانیهای که صادر شد علاوه بر اشاره به اتفاق ناخوشایندی که در پشت صحنه سینما رخ داده، در اصل دوستان به کلیت ماجرا و فضای نامناسبی که ممکن است در سینما برایشان وجود داشته باشد، اعتراض داشتند. از اینرو قطعاً سازمان سینمایی، دولت و وزارت ارشاد اگر کوچکترین مسألهای پیش بیاید قاطعانه با آن برخورد خواهند کرد. اصلاً چه در حوزه سینما و چه حوزههای دیگر صیانت از بانوان نه تنها وظیفه ما بلکه وظیفه حاکمیت است.»
آن طور که خزاعی گفته فعالیتهای این شورا به جریان اخلاق حرفهای سینما مربوط میشود و صرفاً مسأله بانوان را پوشش نمیدهد. او در عین حال در ادامه افزوده است: «زیرمجموعه این شورا را یک کمیته قرار دادیم که فقط بانوان در آن حضور دارند و متشکل از ۲ فیلمساز زن، یک روانپزشک، یک جامعه شناس و یک حقوقدان خواهند بود. با مرکز وکلای قوه قضائیه هم صحبت کردیم که وکیل رایگان در اختیار شاکیان قرار داده شود اما تا امروز مراجعهکنندهای به سازمان سینمایی و حتی خانه سینما وجود نداشته است. اگر اتفاقی افتاده است دوستان باید بیایند و حقشان را پیگیری کنند و ما هم با تمام قوا پشتشان ایستادهایم تا مسائل به سرمنزل مقصود برسد.»
رئیس سازمان سینمایی از پیگیری شکایتها در قالب جریان صنفی گفته و افزوده: «ممکن است بهدلیل فشار کاری به برخی از عوامل صحنه توهین یا جسارت شود که این مسائل هم باید پیگیری شود و سازمان سینمایی با تمام راهکارهای قانونی اش آماده است شکایات هرکدام از عزیزانی که این بیانیه را امضا کرده و یا حتی جزو این ۳۰۰ نفر نیستند، پیگیری قانونی کند تا به نتیجه برسد اما اگر این جریان یک جریان صنفی نیست و قرار است به یک جریان دیگری مانند یک جنبش اجتماعی یا سیاسی در کشور تبدیل شود من در جریانش نیستم و تحلیلی از این اتفاقات ندارم.»
خزاعی در بخش دیگر این گفتوگو ضمن تأکید بر پیگیری قضایی تخلف سینماتیکت در جریان اختتامیه جشنواره فیلم فجر از خروج سینماتیکت از دایره سمفا خبر داده است.
1 فروش جهانی قسمت سوم از مجموعه فیلمهای «جانوران شگفتانگیز» در مقایسه با قسمت دوم، که در آن جانی دپ نقش گریندلوالد را بازی میکرد، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافت. برخی معتقدند که نبود جانیدپ سبب این کاهش استقبال شده است. بر این اساس، قسمت آخر از سهگانه جانوران شگفتانگیز که ماجراهای آن دههها پیش از آغاز ماجراجوییهای هری، رون و هرماینی در هاگوارتز رخ میدهد این آخر هفته در ۲۲ بازار جهانی اکران شد اما تنها ۵۸ میلیون دلار فروش کرد. افت فروش اسرار دامبلدور در مقایسه با قسمت دوم سه گانه جانوران شگفتانگیز بهخوبی محسوس است؛ کاهش فروش بینالمللی جانوران شگفتانگیز ۳ در غیاب جانی دپ و جایگزینی او با مدس میکلسون اتفاق افتاد. جانی دپ آبان ماه سال ۹۹ اعلام کرد به درخواست استودیو فیلمسازی برادران وارنر، از بازی در مجموعه فیلمهای جانوران شگفتانگیز (The Fantastic Beasts) کنارهگیری میکند. وی برای اولین بار در فیلم جانوران شگفتانگیز و زیستگاه آنها (۲۰۱۶) در نقش گریندلوالد ظاهر شد و سپس در فیلم جانوران شگفتانگیز: جنایات گریندلوالد بازی در این نقش را تکرار کرد./ایرنا
2 فیلم سینمایی «سونیک خارپشت ۲» با استقبال فراتر از انتظار تماشاچیان، به پرفروشترین فیلم این هفته در سینماهای امریکا و کانادا تبدیل شد. این فیلم در سه روز اول اکران، ۷۱ میلیون دلار فروش کرد و با سبقت گرفتن از فیلم ابرقهرمانی «موربیوس» با بازی جرد لتو و اکشن آمبولانس با نقشآفرینی جیک جیلنهال، پرفروشترین فیلم این آخر هفته در گیشه امریکای شمالی شده. این فیلم علمی- تخیلی و اکشن که با بودجه ۹۰ میلیون دلاری ساخته شده، در همین چند روز از گیشه جهانی ۱۴۱ میلیون دلار کسب درآمد کرده است. دنباله فیلم اکشن - ماجراجویی سونیک خارپشت همچنین موفق شد رکورد پرفروشترین افتتاحیه برای فیلمهای اقتباس شده از بازیهای ویدیویی را بشکند. این رکورد تا پیش از این در اختیار قسمت اول از همین مجموعه سینمایی بود که در سه روز اول اکران در سینماهای امریکا و کانادا ۵۸ میلیون دلار فروش کرد. رئیس شرکت مشاوره سینمایی «فرنچایز اینترتینمنت ریسرچ» این استقبال را یک افتتاحیه عالی برای اکران فیلم سینمایی مذکور عنوان کرده و معتقد است با توجه به نقدهای مثبت و کسب امتیازهای بالای تماشاچیان، سونیک فروش خوبی خواهد داشت./ایرنا
3 سریال «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجفزاده و تهیهکنندگی احمد زالی این شبها از شبکه یک سیما پخش میشود و هنوز تصویربرداری آن ادامه دارد. قرار شده بخش پایانی این سریال در مشهد تصویربرداری شود. نجفزاده درباره مراحل پایانی کار گفت: «این سریال این روزها در لوکیشنی واقع در چیتگر و در یک باشگاه سوارکاری تصویربرداری میشود که ضبط آن تا آخر هفته ادامه دارد.» این کارگردان درباره تم قصه و نقدها به کلیشه توبه یک خلافکار سابقهدار هم گفته: «کلیشه چیز بدی نیست، مثل اینکه بگوییم چرا خودرو چهار چرخ دارد! کلیشهها هم براساس اصول ثابتی ایجاد میشوند. برخی در نقدهایی که وارد میکنند نگاه مغرضانهای دارند.»
او در آخر به علاقهمندان وعده داده که پایان سریال با یک غافلگیری همراه خواهد شد، البته نجفزاده تأکید کرده که مخاطب باید همه کار را ببیند و بعد نقد خود را مطرح کند. سریال «خوشنام» در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش میشود و هومن حاج عبداللهی، شهره لرستانی، فریده سپاه منصور، نیلوفر رجایی فر، محمدرضا داوودنژاد، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سیدرضا حسینی، پروین ملکی، مهری آل آقا بازیگران سریال هستند.