ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
صفآرایی زنان سینماگر علیه باجگیری جنسی
گروه فرهنگی: سینما در گیشه کمهیاهو بود و یک افشاگری سینما را در کانون توجه قرار داد. پس از اطلاعات منتشر شده از سوی یک دستیار کارگردان سینما درباره رفتار توهینآمیز و آزارهای جنسی یکی از بازیگران سینما که با حمایتهای منتقدان و اهالی سینما همراه بود، زنان سینماگر یکصدا در اعتراض به خشونت علیه زنان در سینما واکنش نشان دادند. در بیانیهای که توسط جمع قابل توجهی از زنان سینماگر سرشناس از جمله نیکی کریمی، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، پوران درخشنده، نگار جواهریان، هستی مهدوی، آیدا پناهنده، بهنوش طباطبایی، ترانه علیدوستی، هانیه توسلی، نرگس آبیار، تهمینه میلانی، ویشکا آسایش، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی، احترام برومند، تهمینه میلانی و... منتشر شد ضمن اعلام جزئیاتی از وضعیت نامساعد فعالیت زنان در سینما تقاضای تشکیل کمیتهای مستقل در خانه سینما برای رسیدگی به این روایتها مطرح شد.
زنان سینماگر با تأکید بر همبستگی خود در برابر خشونت و آزار جنسی اظهار داشتند: «ما زنان دستاندرکار سینما اینجا کنار هم جمع شدهایم تا به مدد این همبستگی اعلام کنیم؛ هرگونه خشونت، آزار و باجگیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم. همچنین این نابرابری جنسیتی موجود در سینمای ایران و عدم نظارتی که عرصه را برای زیادهخواهی و دستدرازی افراد در جایگاه قدرت گشوده است، محکوم میکنیم.»
هنرمندان زن در بخش دیگری از این بیانیه با گلایه به عادیسازی خشونت سیستماتیک علیه زنان در محیط سینما به انفعال اصناف و اتحادیهها درباره آزار جنسی و خشونت علیه زنان سینماگر اعتراض کردند.
آنها در ادامه با بیان اینکه ابتداییترین حق انسانی یعنی کار در فضایی امن و به دور از قلدری و خشونت و باجگیری جنسی را حق خود میدانیم، نوشتند: «به همین منظور تقاضای شفاف خود را از نهادهایی چون اصناف خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام میکنیم: سیستم بررسی شامل کمیته مستقل در خانه سینما متشکل از اعضایی با سلسله مراتب قدرت متفاوت اکثریت مطلق اعضا از زنان که در مورد مسأله خشونت جنسی و جنسیتی آموزش دیده باشند و با میزان مسئولیت افراد متناسب با قدرت وعاملیت آنها در هر کار گروهی آشنا باشند. کار این کمیته باید بررسی جرایمی در حوزه خشونت جنسی و جنسیتی باشد. شامل: خشونت جنسی کلامی، باجگیری جنسی یعنی تحمیل هر نوع ارتباط یا عمل جنسی با به گروگان گرفتن دستمزد و تهدید وضعیت شغلی فرد، قلدری و اعمال فشار روانی و ایجاد ناامنی جسمی و روانی، لمس ناخواسته، اقدام به تجاوز و تجاوز.»
زنان سینماگر با تأکید بر همبستگی خود در برابر خشونت و آزار جنسی اظهار داشتند: «ما زنان دستاندرکار سینما اینجا کنار هم جمع شدهایم تا به مدد این همبستگی اعلام کنیم؛ هرگونه خشونت، آزار و باجگیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم. همچنین این نابرابری جنسیتی موجود در سینمای ایران و عدم نظارتی که عرصه را برای زیادهخواهی و دستدرازی افراد در جایگاه قدرت گشوده است، محکوم میکنیم.»
هنرمندان زن در بخش دیگری از این بیانیه با گلایه به عادیسازی خشونت سیستماتیک علیه زنان در محیط سینما به انفعال اصناف و اتحادیهها درباره آزار جنسی و خشونت علیه زنان سینماگر اعتراض کردند.
آنها در ادامه با بیان اینکه ابتداییترین حق انسانی یعنی کار در فضایی امن و به دور از قلدری و خشونت و باجگیری جنسی را حق خود میدانیم، نوشتند: «به همین منظور تقاضای شفاف خود را از نهادهایی چون اصناف خانه سینما، سینماگران، منتقدان و مخاطبان اعلام میکنیم: سیستم بررسی شامل کمیته مستقل در خانه سینما متشکل از اعضایی با سلسله مراتب قدرت متفاوت اکثریت مطلق اعضا از زنان که در مورد مسأله خشونت جنسی و جنسیتی آموزش دیده باشند و با میزان مسئولیت افراد متناسب با قدرت وعاملیت آنها در هر کار گروهی آشنا باشند. کار این کمیته باید بررسی جرایمی در حوزه خشونت جنسی و جنسیتی باشد. شامل: خشونت جنسی کلامی، باجگیری جنسی یعنی تحمیل هر نوع ارتباط یا عمل جنسی با به گروگان گرفتن دستمزد و تهدید وضعیت شغلی فرد، قلدری و اعمال فشار روانی و ایجاد ناامنی جسمی و روانی، لمس ناخواسته، اقدام به تجاوز و تجاوز.»
پاسخ علیرضا قربانی به حواشی کنسرت امریکا
گروه فرهنگی: خبر ممانعت امریکا از ورود علیرضا قربانی، خواننده ایرانی با شایعات بسیاری همراه شد؛ از بازجویی چهارساعته این خواننده تا حضور مأموران پلیس در هواپیما و خارج کردن قربانی از هواپیما. حتی در برخی گزارشهای ذکر شد که قربانی اقامت کانادا را دارد و جمعه 25 مارس از تورنتو عازم امریکا بوده است.
سؤال برانگیز بودن ممانعت حضور او در امریکا به سابقه علیرضا قربانی برای اجرای کنسرت در کشورهای خارجی به سالها قبل برمیگردد. اما پاسخ خود او و وکلایش به احتمال گذراندن سربازی در سپاه پاسداران برمیگردد، قانونی که از سال ۲۰۱۹ در قبال همه اجرایی میشود.
لغو این کنسرت نوروزی و بازگشت علیرضا قربانی به وطن با پاسخ این هنرمند همراه بود. او در پاسخ به خبر بسیاری از خبرگزاریهای داخلی و بینالمللی و حتی تلویزیونهای بینالمللی و فارسی زبان، ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد تا به رسم احترام و ادب و با حفظ حرمت به همه خبرگزاریهای داخلی و خارجی و حتی تلویزیونهای خارج از ایران، چند نکته را به صورت کوتاه و مجمل مطرح کند تا رفع نگرانی شود: «من برای اجرای کنسرت توسط ارکستر Pacific Symphony کالیفرنیا و بنیاد فرهنگی Farhang foundation به امریکا دعوت شدم و طبیعتاً بخش حقوقی و وکالت دفتر نیویورک پیگیر کارهای ویزای بنده شدند که در نهایت ویزای خودم را از کنسولگری امریکا در تورنتو دریافت کردم و در بدو مراجعه و ورود به فرودگاه تورنتو که مرز هوایی مشترک با امریکا دارد، در ورود به بخش کنترل پاسپورت، افسر مربوط طبق روال و روند عادی که وجود دارد، سؤالهای مختلفی را چون ویزا از کجا اخذ شده، شرایط ورود چگونه است، هدف از سفر چیست، محل اقامت و... میپرسند. برای بنده هم به این صورت بود؛ البته توضیحات تکمیلی و کامل را خواستند که پاسخ داده شد ولی در نهایت این افسر مربوطه توضیح دادند که به جهت قواعد و قوانینی که وجود دارد اجازه حرکت از بخش پاسپورت کنترل به بعد را به بنده نخواهند داد و اجازه ورود به خاک امریکا با این ویزا وجود ندارد و بنابراین به نظر میرسد ناهماهنگی بین آنها و بخش کنسولگری که ویزا صادر کرده و این افسر وجود داشت.»قربانی با اشاره به پیگیری دفتر حقوقی و وکالتش در امریکا برای پیدا کردن دلیل اصلی اعلام کرد: «آنچه که به ذهن این عزیزان میرسد این است که از سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کردند که شامل همه افراد میشود؛ یعنی هر کسی که به نحوی حتی مثل من که دو سال از سال ۶۹ تا ۷۱ را در سپاه بعد از دیپلم برای سربازی گذرانده باشد، از دادن ویزا و ورود به خاک امریکا منع میشود. این قانون به صورت عمومی در آمده و شامل همه افراد میشود. اکنون این نکته تنها چیزی است که به ذهن آنها میرسد و میتواند شامل حال ویزا شده باشد.»قربانی تمام خبرهای منتشر شده را کذب و تحریف خواند و ضمن اعلام اعاده حیثیت گفت: «لسآنجلس تایمز اولین جایی بود که این خبر را به صورت رسمی منتشر کرد و رسانه بسیار مهم و معتبری هم هست ولی قرار شده اصلاحیه بزنند و دفتر حقوقی پیگیر آنها هستند. یعنی اخباری چون اینکه از بخش پاسپورت کنترل گذر کردم یا اینکه من سوار هواپیما شدم و روی صندلی خودم نشستم، مأموران مرزی آمدند و مرا از هواپیما پیاده کردند یا دو تابعیتی کانادا هستم، همه نادرست است.»
او با اظهار ناراحتی و تأسف برای مخاطبانی که بلیت این کنسرت را تهیه کردند ابراز امیدواری کرد که نه تنها در امریکا بلکه در کشورهای مختلف و شهرهای مختلف ایران عاشقانه بین مردم حضور پیدا کند.
ممانعت ورود علیرضا قربانی به امریکا باعث واکنش سخنگوی دولت شد .علی بهادریجهرمی در صفحه شخصی خود در توئیتر با استفاده از هشتگ «علیرضا قربانی» نوشت: «دولت امریکا که سوابق روشنی در عهدشکنی و نقض موازین حقوق بینالملل و حقوق بشر دارد، همزمان با ادعای حسننیت؛ با وضع تحریمهای جدید و ممانعت از ورود یک خواننده ایرانی به بهانه واهی، بار دیگر نشان داد در هر شرایطی با مردم ایران دشمنی میکند.»
سؤال برانگیز بودن ممانعت حضور او در امریکا به سابقه علیرضا قربانی برای اجرای کنسرت در کشورهای خارجی به سالها قبل برمیگردد. اما پاسخ خود او و وکلایش به احتمال گذراندن سربازی در سپاه پاسداران برمیگردد، قانونی که از سال ۲۰۱۹ در قبال همه اجرایی میشود.
لغو این کنسرت نوروزی و بازگشت علیرضا قربانی به وطن با پاسخ این هنرمند همراه بود. او در پاسخ به خبر بسیاری از خبرگزاریهای داخلی و بینالمللی و حتی تلویزیونهای بینالمللی و فارسی زبان، ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد تا به رسم احترام و ادب و با حفظ حرمت به همه خبرگزاریهای داخلی و خارجی و حتی تلویزیونهای خارج از ایران، چند نکته را به صورت کوتاه و مجمل مطرح کند تا رفع نگرانی شود: «من برای اجرای کنسرت توسط ارکستر Pacific Symphony کالیفرنیا و بنیاد فرهنگی Farhang foundation به امریکا دعوت شدم و طبیعتاً بخش حقوقی و وکالت دفتر نیویورک پیگیر کارهای ویزای بنده شدند که در نهایت ویزای خودم را از کنسولگری امریکا در تورنتو دریافت کردم و در بدو مراجعه و ورود به فرودگاه تورنتو که مرز هوایی مشترک با امریکا دارد، در ورود به بخش کنترل پاسپورت، افسر مربوط طبق روال و روند عادی که وجود دارد، سؤالهای مختلفی را چون ویزا از کجا اخذ شده، شرایط ورود چگونه است، هدف از سفر چیست، محل اقامت و... میپرسند. برای بنده هم به این صورت بود؛ البته توضیحات تکمیلی و کامل را خواستند که پاسخ داده شد ولی در نهایت این افسر مربوطه توضیح دادند که به جهت قواعد و قوانینی که وجود دارد اجازه حرکت از بخش پاسپورت کنترل به بعد را به بنده نخواهند داد و اجازه ورود به خاک امریکا با این ویزا وجود ندارد و بنابراین به نظر میرسد ناهماهنگی بین آنها و بخش کنسولگری که ویزا صادر کرده و این افسر وجود داشت.»قربانی با اشاره به پیگیری دفتر حقوقی و وکالتش در امریکا برای پیدا کردن دلیل اصلی اعلام کرد: «آنچه که به ذهن این عزیزان میرسد این است که از سال ۲۰۱۹ قانونی را تصویب کردند که شامل همه افراد میشود؛ یعنی هر کسی که به نحوی حتی مثل من که دو سال از سال ۶۹ تا ۷۱ را در سپاه بعد از دیپلم برای سربازی گذرانده باشد، از دادن ویزا و ورود به خاک امریکا منع میشود. این قانون به صورت عمومی در آمده و شامل همه افراد میشود. اکنون این نکته تنها چیزی است که به ذهن آنها میرسد و میتواند شامل حال ویزا شده باشد.»قربانی تمام خبرهای منتشر شده را کذب و تحریف خواند و ضمن اعلام اعاده حیثیت گفت: «لسآنجلس تایمز اولین جایی بود که این خبر را به صورت رسمی منتشر کرد و رسانه بسیار مهم و معتبری هم هست ولی قرار شده اصلاحیه بزنند و دفتر حقوقی پیگیر آنها هستند. یعنی اخباری چون اینکه از بخش پاسپورت کنترل گذر کردم یا اینکه من سوار هواپیما شدم و روی صندلی خودم نشستم، مأموران مرزی آمدند و مرا از هواپیما پیاده کردند یا دو تابعیتی کانادا هستم، همه نادرست است.»
او با اظهار ناراحتی و تأسف برای مخاطبانی که بلیت این کنسرت را تهیه کردند ابراز امیدواری کرد که نه تنها در امریکا بلکه در کشورهای مختلف و شهرهای مختلف ایران عاشقانه بین مردم حضور پیدا کند.
ممانعت ورود علیرضا قربانی به امریکا باعث واکنش سخنگوی دولت شد .علی بهادریجهرمی در صفحه شخصی خود در توئیتر با استفاده از هشتگ «علیرضا قربانی» نوشت: «دولت امریکا که سوابق روشنی در عهدشکنی و نقض موازین حقوق بینالملل و حقوق بشر دارد، همزمان با ادعای حسننیت؛ با وضع تحریمهای جدید و ممانعت از ورود یک خواننده ایرانی به بهانه واهی، بار دیگر نشان داد در هر شرایطی با مردم ایران دشمنی میکند.»
گشتی حوالی فرهنگ و اهالیاش در ایام نوروز
همراه با خبرهایی شیرین و تلخ
گروه فرهنگی: ایام نوروز به رغم تعطیلی سالانه تقویمی برای اهالی هنر با خبرهای تازهای همراه شد؛ خبرهایی که تنها خاص فعالان این بخش نبود و مردم را هم به عنوان مخاطبان تولیدات فرهنگی دربر میگرفت. در این بین نمیتوان از اتفاقات جهانی عرصههای مختلف هنری صرفنظر کرد، چراکه اختتامیه جایزه مشهور اسکار هم در همین روزها برپا شد.
معرفی برگزیدگان نود و چهارمین اسکار
نگاهی به خبرها و اتفاقات فرهنگی را با برپایی اختتامیه مشهورترین جایزه جهانی سینما، اسکار شروع کنیم. اتفاقی که تنها به هالیوودیها محدود نمیشود و به نوعی برای عموم سینماگران، در جای جای جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. علاقهمندان هشتم فروردین ماه شاهد برگزاری اختتامیه نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار بودند. در این دوره فیلم «کودا» جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد، «جین کمپیون» به یک جایزه کارگردانی بسنده کرد و فیلم «تل ماسه» نیز بیشترین جوایز (شش جایزه) را به خانه برد. البته فهرست جوایز به همین چند مورد محدود نمیشود و اگر هنوز فرصتی برای مرور اسامی برگزیدهها پیدا نکردهاید، جستوجویی کوتاه میان صفحات خبرگزاریها و روزنامهها برای دسترسی به این اسامی کافی است.
شرمندگی ویل اسمیت و عذرخواهیاش
به ندرت شاهد برگزاری جوایز جهانی همچون اسکار در فضایی آرام هستیم، حاشیههایی که اغلب گریبان برگزارکنندگان یا حتی شرکت کنندگان این رویدادهای هنری را میگیرند و از قضا بخش جذاب آنها را هم برای مخاطبان تشکیل میدهند. حاشیه جایزه اسکار امسال به دنبال واکنش «ویل اسمیت» به شوخی «کریس راک»، مجری اختتامیه با ظاهر همسرش شکل گرفت. اسمیت به روی صحنه رفت و به صورت این کمدین سیلی زد و در بازگشت به جایگاه خود نیز چندین بد و بیراه چاشنیاش کرد. البته وی کمتر از یک ساعت بعد از این اتفاق جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «شاه ریچارد» دریافت کرد. به دنبال واکنشهای مثبت و منفی بسیار به این اتفاق، «ویل اسمیت» از آکادمی علوم و هنرهای سینمای اسکار استعفا داد؛ او اقدام خود را «تکان دهنده، دردناک و غیرقابل توجیه» خوانده و در بیانیهای گفت: «من به اعتماد آکادمی خیانت کردم. دیگر نامزدها و برندگان جایزه اسکار را از فرصت جشن گرفتن و تجلیل برای کار فوقالعادهشان محروم کردم. من بابت این اتفاق غمگین هستم.»
همزمانی روز ملی نمایش با رستاخیز طبیعت
از ماجرای اسکار که بگذریم، هفتمین روز فروردین ماه مصادف با گرامیداشت روز ملی «هنرهای نمایشی» در کشورمان بود، مناسبتی تقویمی که برای تئاتر و اهالیاش اهمیت بسیاری دارد، چراکه بهانهای است برای پاسداشت فعالان این عرصه و نگاهی به ضرورتهای تلاش برای ارتقای آن. فرارسیدن این روز ملی با پیام رضا بابک بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون همراه بود. این هنرمند کشورمان در پیام خود به نکات مختلفی اشاره کرده بود، از اهمیت و تأثیر فرارسیدن بهار در امیدواری بیشتر به فرداهای بهتر گرفته تا همزمانی ایام نوروز با روز ملی هنرهای نمایشی. در بخشی از پیام رضا بابک آمده بود: «تقارن بهار و تئاتر در روز جهانی و ملی آن در نخستین روزهای رستاخیز طبیعت، فراخواندن انسان به درنگ در هستی و معنای ژرف زندگی است و برای ما که در جشن نوروز، روح و جسم تازه میکنیم همان رخ میدهد که هربار و به تکرار در تئاتر به خویشیابی، نوزایی و نواندیشی فراخوانده میشویم.»
راهنمایی برای تماشای تکرار برنامههای نوروزی تلویزیون
اگر برنامهریزیهای خانوادگی تعطیلات نوروزی امکان تماشای برنامهها و سریالهای این ایام تلویزیون را از شما گرفت ناراحت نباشید، حالا که نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما درباره برنامهها و سریالهای نوروزی اعلام شده فرصت خوبی است که از امکانات فضای مجازی برای تماشای برنامههای منتخب استفاده کنید. بر اساس این نظرسنجی در هفت روز اول سال جدید، برنامه عصر جدید با ۸۲.۳ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۵ درصدی عنوان پربینندهترین ویژه برنامه تحویل سال را کسب کرده است. عیدانه شبکه دو و فرمول یک شبکه یک در ردههای بعدی قرار گرفتهاند. همچنین «زیرخاکی۳ با ۶۹.۲ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۳ درصدی پرمخاطبترین سریال نوروزی شده است. فصل سوم «عصر جدید» پربینندهترین برنامه در هفته اول نوروز ۱۴۰۱ شده است. این نظرسنجی نشان میدهد زیرخاکی۳ با ۶۹.۲ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۳ درصدی پرمخاطبترین سریال نوروزی است. سریال نجلا ۲ از شبکه ۳ و پلاک ۱۳ از شبکه سه هم در ردههای بعدی قرار دارند.
وداع با خالق «جامعه شناسی نخبهکشی»
ایام نوروز با خداحافظی اهالی کتاب با یکی از اعضای این خانواده فرهنگی نیز همراه شد؛ «علی رضاقلی»، جامعه شناس، پژوهشگر و نویسنده کتاب مشهور «جامعهشناسی نخبهکشی» دهمین روز فروردین ماه به آغوش خاک سپرده شد. این چهره فرهنگی بامداد هشتم فروردین در سن 75 سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستانهای تهران با زندگی وداع گفت. در کارنامه این جامعهشناس و پژوهشگر، کتابهای «جامعهشناسی خودکامگی»، «جامعهشناسی نخبهکشی» و «درسهایی در فلسفه علم الاجتماع» دیده میشود. افزون بر این چند کتاب که در زمره پرفروشهای حوزه جامعه شناسی هستند، کتابهای «جامعهشناسی اقتصادی ایران: غارتی یا رقابتی»، «شرحی بر تاریخ مبارک غازانی به سبک نهادگرایان جدید» و «تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی و با روششناسی اقتصاد نهادگرای جدید» کتابهای در دست تألیف و تدوینِ رضاقلی هستند که این ایام مشغول ویرایش نهایی آنها بود.
کرونا، تئاتریها را داغدار کرد
تئاتریها در این ایام داغدار یکی از اهالی خود شدند، «مهرنوش شریعتی» یکم فروردین ماه درگذشت. نام این بازیگر و عروسکگردان مشهور سینما و تئاتر را باید در میان قربانیان پاندمی کرونا ثبت کرد. شریعتی تجربهای دو دههای در زمینه بازیدهندگی و صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی در رزومهاش ثبت شده بود، او همچنین سابقه اجراهای عروسکی در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان و بلغارستان را داشته است.
شریعتی عروسکگردانی آثار بسیاری از جمله «خواب خورشید» (اکرم صانعی ۱۳۸۰) «هیچ نبود» (زهره بهروزی نیا ۱۳۸۳) «آخرین گل » (زهره بهروزی نیا ۱۳۹۰) «پری کوچولوی دریایی» (مریم تیموری ۱۳۹۱) را برعهده داشته، افزون بر این او در حیطه کارگردانی هم سابقه داشته که از جملهشان میتوان به کارگردانی نمایش «سترون» و عروسک گردانی فیلم سینمایی عروسکی «گورداله و عمه غولی» (نادره ترکمانی ۱۳۹۱) اشاره کرد. پیکر زندهیاد شریعتی در بهشهر، زادگاهش به خاک سپرده شد.
معرفی برگزیدگان نود و چهارمین اسکار
نگاهی به خبرها و اتفاقات فرهنگی را با برپایی اختتامیه مشهورترین جایزه جهانی سینما، اسکار شروع کنیم. اتفاقی که تنها به هالیوودیها محدود نمیشود و به نوعی برای عموم سینماگران، در جای جای جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. علاقهمندان هشتم فروردین ماه شاهد برگزاری اختتامیه نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی آکادمی اسکار بودند. در این دوره فیلم «کودا» جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد، «جین کمپیون» به یک جایزه کارگردانی بسنده کرد و فیلم «تل ماسه» نیز بیشترین جوایز (شش جایزه) را به خانه برد. البته فهرست جوایز به همین چند مورد محدود نمیشود و اگر هنوز فرصتی برای مرور اسامی برگزیدهها پیدا نکردهاید، جستوجویی کوتاه میان صفحات خبرگزاریها و روزنامهها برای دسترسی به این اسامی کافی است.
شرمندگی ویل اسمیت و عذرخواهیاش
به ندرت شاهد برگزاری جوایز جهانی همچون اسکار در فضایی آرام هستیم، حاشیههایی که اغلب گریبان برگزارکنندگان یا حتی شرکت کنندگان این رویدادهای هنری را میگیرند و از قضا بخش جذاب آنها را هم برای مخاطبان تشکیل میدهند. حاشیه جایزه اسکار امسال به دنبال واکنش «ویل اسمیت» به شوخی «کریس راک»، مجری اختتامیه با ظاهر همسرش شکل گرفت. اسمیت به روی صحنه رفت و به صورت این کمدین سیلی زد و در بازگشت به جایگاه خود نیز چندین بد و بیراه چاشنیاش کرد. البته وی کمتر از یک ساعت بعد از این اتفاق جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در «شاه ریچارد» دریافت کرد. به دنبال واکنشهای مثبت و منفی بسیار به این اتفاق، «ویل اسمیت» از آکادمی علوم و هنرهای سینمای اسکار استعفا داد؛ او اقدام خود را «تکان دهنده، دردناک و غیرقابل توجیه» خوانده و در بیانیهای گفت: «من به اعتماد آکادمی خیانت کردم. دیگر نامزدها و برندگان جایزه اسکار را از فرصت جشن گرفتن و تجلیل برای کار فوقالعادهشان محروم کردم. من بابت این اتفاق غمگین هستم.»
همزمانی روز ملی نمایش با رستاخیز طبیعت
از ماجرای اسکار که بگذریم، هفتمین روز فروردین ماه مصادف با گرامیداشت روز ملی «هنرهای نمایشی» در کشورمان بود، مناسبتی تقویمی که برای تئاتر و اهالیاش اهمیت بسیاری دارد، چراکه بهانهای است برای پاسداشت فعالان این عرصه و نگاهی به ضرورتهای تلاش برای ارتقای آن. فرارسیدن این روز ملی با پیام رضا بابک بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون همراه بود. این هنرمند کشورمان در پیام خود به نکات مختلفی اشاره کرده بود، از اهمیت و تأثیر فرارسیدن بهار در امیدواری بیشتر به فرداهای بهتر گرفته تا همزمانی ایام نوروز با روز ملی هنرهای نمایشی. در بخشی از پیام رضا بابک آمده بود: «تقارن بهار و تئاتر در روز جهانی و ملی آن در نخستین روزهای رستاخیز طبیعت، فراخواندن انسان به درنگ در هستی و معنای ژرف زندگی است و برای ما که در جشن نوروز، روح و جسم تازه میکنیم همان رخ میدهد که هربار و به تکرار در تئاتر به خویشیابی، نوزایی و نواندیشی فراخوانده میشویم.»
راهنمایی برای تماشای تکرار برنامههای نوروزی تلویزیون
اگر برنامهریزیهای خانوادگی تعطیلات نوروزی امکان تماشای برنامهها و سریالهای این ایام تلویزیون را از شما گرفت ناراحت نباشید، حالا که نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما درباره برنامهها و سریالهای نوروزی اعلام شده فرصت خوبی است که از امکانات فضای مجازی برای تماشای برنامههای منتخب استفاده کنید. بر اساس این نظرسنجی در هفت روز اول سال جدید، برنامه عصر جدید با ۸۲.۳ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۵ درصدی عنوان پربینندهترین ویژه برنامه تحویل سال را کسب کرده است. عیدانه شبکه دو و فرمول یک شبکه یک در ردههای بعدی قرار گرفتهاند. همچنین «زیرخاکی۳ با ۶۹.۲ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۳ درصدی پرمخاطبترین سریال نوروزی شده است. فصل سوم «عصر جدید» پربینندهترین برنامه در هفته اول نوروز ۱۴۰۱ شده است. این نظرسنجی نشان میدهد زیرخاکی۳ با ۶۹.۲ درصد مخاطب و رضایت ۸۶.۳ درصدی پرمخاطبترین سریال نوروزی است. سریال نجلا ۲ از شبکه ۳ و پلاک ۱۳ از شبکه سه هم در ردههای بعدی قرار دارند.
وداع با خالق «جامعه شناسی نخبهکشی»
ایام نوروز با خداحافظی اهالی کتاب با یکی از اعضای این خانواده فرهنگی نیز همراه شد؛ «علی رضاقلی»، جامعه شناس، پژوهشگر و نویسنده کتاب مشهور «جامعهشناسی نخبهکشی» دهمین روز فروردین ماه به آغوش خاک سپرده شد. این چهره فرهنگی بامداد هشتم فروردین در سن 75 سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستانهای تهران با زندگی وداع گفت. در کارنامه این جامعهشناس و پژوهشگر، کتابهای «جامعهشناسی خودکامگی»، «جامعهشناسی نخبهکشی» و «درسهایی در فلسفه علم الاجتماع» دیده میشود. افزون بر این چند کتاب که در زمره پرفروشهای حوزه جامعه شناسی هستند، کتابهای «جامعهشناسی اقتصادی ایران: غارتی یا رقابتی»، «شرحی بر تاریخ مبارک غازانی به سبک نهادگرایان جدید» و «تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی و با روششناسی اقتصاد نهادگرای جدید» کتابهای در دست تألیف و تدوینِ رضاقلی هستند که این ایام مشغول ویرایش نهایی آنها بود.
کرونا، تئاتریها را داغدار کرد
تئاتریها در این ایام داغدار یکی از اهالی خود شدند، «مهرنوش شریعتی» یکم فروردین ماه درگذشت. نام این بازیگر و عروسکگردان مشهور سینما و تئاتر را باید در میان قربانیان پاندمی کرونا ثبت کرد. شریعتی تجربهای دو دههای در زمینه بازیدهندگی و صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی در رزومهاش ثبت شده بود، او همچنین سابقه اجراهای عروسکی در فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان و بلغارستان را داشته است.
شریعتی عروسکگردانی آثار بسیاری از جمله «خواب خورشید» (اکرم صانعی ۱۳۸۰) «هیچ نبود» (زهره بهروزی نیا ۱۳۸۳) «آخرین گل » (زهره بهروزی نیا ۱۳۹۰) «پری کوچولوی دریایی» (مریم تیموری ۱۳۹۱) را برعهده داشته، افزون بر این او در حیطه کارگردانی هم سابقه داشته که از جملهشان میتوان به کارگردانی نمایش «سترون» و عروسک گردانی فیلم سینمایی عروسکی «گورداله و عمه غولی» (نادره ترکمانی ۱۳۹۱) اشاره کرد. پیکر زندهیاد شریعتی در بهشهر، زادگاهش به خاک سپرده شد.
گزارش «ایران» از اکران نوروز که توقعات را برآورده نکرد
دو با مانع
فرهنگی/ پس از دو سال که سینمای ایران بهدلیل کووید 19 کم فروغ و دچار رکود شده بود، خیلیها منتظر بودند که نوروز 1401 آشتی دوباره مخاطب با سینما باشد. سینمای ایران اما در حالی تعطیلات نوروز را پشت سر گذاشت که آمار مخاطبان اکران نوروز امسال به نصف مخاطبان نوروز 98 رسیده است. سال 99 اکران نوروز لغو شد و سال 1400 نوروز سینما در اوج بحران کرونا کم رونق بود.
افزایش قیمت بلیت و نبود حمایت تبلیغاتی؛ موانع اکران نوروز
بازگشت مخاطبان به سینما در نیمه دوم سال 1400 و فروش بالای دو فیلم «دینامیت» و «گشت ارشاد 3» نشانههای امیدوارکننده برای رونق اکران نوروز 1401 بود. با ترکیب اکران نوروزی و دیده شدن سلایق مختلف در چینش فیلمها در کنار آرام گرفتن موج کرونا میشد اطمینان داشت که بالاخره پس از دو سال سینماها در بهار امسال روزهایی نو و شلوغ را تجربه کنند. برخلاف تمام خوشبینیها اما تا روز گذشته و آخرین روز تعطیلات نوروز تعداد مخاطبان به کمتر از یک میلیون رسیده است که طبق گفته سجاد نوروزی مدیر پردیس آزادی و عضو شورای صنفی نمایش به ایلنا، این رقم 50 درصد مخاطبان نوروز 98 است. آن طور که سینما دیلی گزارش داده 7 فیلم اکران نوروز به اندازه یک فیلم اکران نوروز 98 یعنی «رحمان 1400» با 950 هزار نفر، مخاطب نداشته است. طبق تجربه و بر اساس پیشبینیها با پایان تعطیلات و آغاز ماه رمضان تعداد مخاطبان سینما کاهش خواهد داشت و با این حساب در خوشبینانهترین حالت هم خروجی اکران نوروز توقعات را برآورده نخواهد کرد. افزایش قیمت بلیت سینماها، حجم بالای سفرهای نوروزی در کنار نبود فضای تبلیغاتی برای فیلم ها به ویژه عدم حمایت صداوسیما از اکران نوروز مهمترین عواملی است که در کاهش مخاطبان اکران نوروز تأثیر داشته است. اگر چه کارشناسان سینما معتقدند که فضای کرونا همچنان بر سر اکران سایه انداخته و سینما پس از دو سال فشار، به آرامی دارد از زیر آوار آن بیرون میآید اما از سوی دیگر شلوغی جادهها و رستورانها گواه این واقعیت است که کووید۱۹ نمیتواند مؤلفه چندان تأثیرگذاری در کاهش تعداد مخاطبان باشد. برخی معتقدند افزایش روزها و سانسهای نیم بها میتواند پیشنهاد و راه حلی موقت برای بیرون رفتن از بحران مخاطب باشد. در کنار این اتفاق فضاسازی مناسب تبلیغاتی برای اکران فیلمها و اطلاعرسانی درست بویژه از طریق تلویزیون میتواند در جذب مخاطبان به سینماها مؤثر باشد. عدم حمایت صداوسیما از اکران نوروز در روزهای گذشته گلایه فیلمسازان را به همراه داشته تا جایی که محمدحسین مهدویان در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد بخشهایی از صحبتهایش در برنامه «خندوانه» که به اسم فیلم در حال اکرانش «مرد بازنده» اشاره داشته، از این برنامه حذف شده است.
تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از موقعیت مهدی
اکران نوروز 1401 در هفته اول فروش متوسطی را تجربه کرد و در دومین هفته شاهد رشد فروش برای اکثر فیلمها بود. بیشترین رشد برای فیلمهای صدر جدول است و اختلاف فیلمها همچنان حفظ شده است. «سگبند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی پس از «مصادره»، در صدر جدول فروش قرار دارد و با فروش 13 میلیارد تومانی از همین حالا میتوان آن را جزو مدعیان صدرنشینی گیشه سال 1401 قرار داد. در رتبه دوم فروش «موقعیت مهدی» هادی حجازیفر قرار دارد که به مرز 7 میلیاردی نزدیک میشود. این فیلم که اکران آن از 18 اسفندماه آغاز شده حدود 6 میلیارد و 600میلیون تومان فروخته است. این فیلم که در ایام جشنواره با اقبال منتقدان سینما و مخاطبان مواجه بود، رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را جلب کرد. هفته گذشته پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در یادداشتی برای خبرگزاری صدا و سیما، از تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از فیلم «موقعیت مهدی» خبر داد. طبق این خبر، حضرت آیتالله خامنهای عصر اولین جمعه سال به تماشای فیلم نشستند و پرداخت ظریف و درست شخصیت شهید مهدی باکری، زاویه روایت فیلم و محوریت قرار گرفتن خانواده، نکات قابل تأمل نوع مواجهه شهید مهدی باکری با خانواده پس از شهادت برادرش حمید در کنار بخش «من مهدی باکری نیستم» را تحسین کردند. رهبر انقلاب «موقعیت مهدی» را در دسته فیلمهایی عنوان کردند که «آدم دوست دارد تا تمام شد بازهم دوباره آن را ببیند.» «شادروان» حسین نمازی از دیگر فیلمهای پرفروش اکران نوروز است. این فیلم با فروش 5 میلیارد و 300 میلیون تومانی در رتبه سوم جدول قرار دارد. همچنین «روز صفر» سعید ملکان (3 میلیارد و 500 میلیون تومان) و «مرد بازنده» محمد حسین مهدویان (سه میلیارد و 200 میلیون تومان) با فاصله کمی بعد از آن در رتبههای چهارم و پنجم هستند. «گل به خودی» احمدی تجری 367 میلیون فروش داشته و فیلم «قدغن» مجید مافی با 190 میلیون فروش در انتهای جدول قرار دارد. سازندگان این فیلم ها در اتفاقی کم سابقه پیش از پایان تعطیلات نوروز قید اکران نوروز را زدند و ترجیح دادند بخت فیلمشان را در اکران آنلاین بیازمایند.
افزایش قیمت بلیت و نبود حمایت تبلیغاتی؛ موانع اکران نوروز
بازگشت مخاطبان به سینما در نیمه دوم سال 1400 و فروش بالای دو فیلم «دینامیت» و «گشت ارشاد 3» نشانههای امیدوارکننده برای رونق اکران نوروز 1401 بود. با ترکیب اکران نوروزی و دیده شدن سلایق مختلف در چینش فیلمها در کنار آرام گرفتن موج کرونا میشد اطمینان داشت که بالاخره پس از دو سال سینماها در بهار امسال روزهایی نو و شلوغ را تجربه کنند. برخلاف تمام خوشبینیها اما تا روز گذشته و آخرین روز تعطیلات نوروز تعداد مخاطبان به کمتر از یک میلیون رسیده است که طبق گفته سجاد نوروزی مدیر پردیس آزادی و عضو شورای صنفی نمایش به ایلنا، این رقم 50 درصد مخاطبان نوروز 98 است. آن طور که سینما دیلی گزارش داده 7 فیلم اکران نوروز به اندازه یک فیلم اکران نوروز 98 یعنی «رحمان 1400» با 950 هزار نفر، مخاطب نداشته است. طبق تجربه و بر اساس پیشبینیها با پایان تعطیلات و آغاز ماه رمضان تعداد مخاطبان سینما کاهش خواهد داشت و با این حساب در خوشبینانهترین حالت هم خروجی اکران نوروز توقعات را برآورده نخواهد کرد. افزایش قیمت بلیت سینماها، حجم بالای سفرهای نوروزی در کنار نبود فضای تبلیغاتی برای فیلم ها به ویژه عدم حمایت صداوسیما از اکران نوروز مهمترین عواملی است که در کاهش مخاطبان اکران نوروز تأثیر داشته است. اگر چه کارشناسان سینما معتقدند که فضای کرونا همچنان بر سر اکران سایه انداخته و سینما پس از دو سال فشار، به آرامی دارد از زیر آوار آن بیرون میآید اما از سوی دیگر شلوغی جادهها و رستورانها گواه این واقعیت است که کووید۱۹ نمیتواند مؤلفه چندان تأثیرگذاری در کاهش تعداد مخاطبان باشد. برخی معتقدند افزایش روزها و سانسهای نیم بها میتواند پیشنهاد و راه حلی موقت برای بیرون رفتن از بحران مخاطب باشد. در کنار این اتفاق فضاسازی مناسب تبلیغاتی برای اکران فیلمها و اطلاعرسانی درست بویژه از طریق تلویزیون میتواند در جذب مخاطبان به سینماها مؤثر باشد. عدم حمایت صداوسیما از اکران نوروز در روزهای گذشته گلایه فیلمسازان را به همراه داشته تا جایی که محمدحسین مهدویان در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد بخشهایی از صحبتهایش در برنامه «خندوانه» که به اسم فیلم در حال اکرانش «مرد بازنده» اشاره داشته، از این برنامه حذف شده است.
تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از موقعیت مهدی
اکران نوروز 1401 در هفته اول فروش متوسطی را تجربه کرد و در دومین هفته شاهد رشد فروش برای اکثر فیلمها بود. بیشترین رشد برای فیلمهای صدر جدول است و اختلاف فیلمها همچنان حفظ شده است. «سگبند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی پس از «مصادره»، در صدر جدول فروش قرار دارد و با فروش 13 میلیارد تومانی از همین حالا میتوان آن را جزو مدعیان صدرنشینی گیشه سال 1401 قرار داد. در رتبه دوم فروش «موقعیت مهدی» هادی حجازیفر قرار دارد که به مرز 7 میلیاردی نزدیک میشود. این فیلم که اکران آن از 18 اسفندماه آغاز شده حدود 6 میلیارد و 600میلیون تومان فروخته است. این فیلم که در ایام جشنواره با اقبال منتقدان سینما و مخاطبان مواجه بود، رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را جلب کرد. هفته گذشته پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در یادداشتی برای خبرگزاری صدا و سیما، از تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از فیلم «موقعیت مهدی» خبر داد. طبق این خبر، حضرت آیتالله خامنهای عصر اولین جمعه سال به تماشای فیلم نشستند و پرداخت ظریف و درست شخصیت شهید مهدی باکری، زاویه روایت فیلم و محوریت قرار گرفتن خانواده، نکات قابل تأمل نوع مواجهه شهید مهدی باکری با خانواده پس از شهادت برادرش حمید در کنار بخش «من مهدی باکری نیستم» را تحسین کردند. رهبر انقلاب «موقعیت مهدی» را در دسته فیلمهایی عنوان کردند که «آدم دوست دارد تا تمام شد بازهم دوباره آن را ببیند.» «شادروان» حسین نمازی از دیگر فیلمهای پرفروش اکران نوروز است. این فیلم با فروش 5 میلیارد و 300 میلیون تومانی در رتبه سوم جدول قرار دارد. همچنین «روز صفر» سعید ملکان (3 میلیارد و 500 میلیون تومان) و «مرد بازنده» محمد حسین مهدویان (سه میلیارد و 200 میلیون تومان) با فاصله کمی بعد از آن در رتبههای چهارم و پنجم هستند. «گل به خودی» احمدی تجری 367 میلیون فروش داشته و فیلم «قدغن» مجید مافی با 190 میلیون فروش در انتهای جدول قرار دارد. سازندگان این فیلم ها در اتفاقی کم سابقه پیش از پایان تعطیلات نوروز قید اکران نوروز را زدند و ترجیح دادند بخت فیلمشان را در اکران آنلاین بیازمایند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی با هنرمندان مطرح کرد
هنرمندان سرمایههای نمادین یک ملت
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعطیلات نوروز به دیدار برخی هنرمندان و اهل فرهنگ رفت و در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به این دیدارها نوشت: «دانشمندان و هنرمندان از سرمایههای نمادین یک ملت هستند.»
دیدار با هنرمندان
او که هشتم فروردین ماه به دیدار حسین محجوبی نقاش، معمار و طراح و استاد عبدالله انوار نسخهپژوه، ادیب و در یک کلام جامع معقول و منقول ایرانی رفته بود درباره این استادان پیشکسوت گفت: «استاد انوار، با ۹۸ سال سن با حرارت از شگفتیهای علمی ابن سینا میگفت و استاد محجوبی با ۹۲ سال سن همچنان بهشت را نقاشی میکند.»
او ادامه داد: «دیدار و همنشینی با مشاهیر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی و قدرشناسی و تکریم از خدمات و تلاشهای یک عمر آنها همواره از ابتدای فعالیت این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اولویتهای مهم این وزارتخانه قرار گرفته و با جدیت در حال انجام است.»
وزیر فرهنگ همچنین عصر روز سهشنبه 9 فروردین ماه به منزل محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون رفت و از او عیادت کرد. اسماعیلی ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای هرگونه کمک و حمایت در جهت بهبود کامل این استاد فرهیخته، به مدیر عامل صندوق اعتباری هنر مأموریت داد تا در ادامه همکاری و همراهیهای قبلی برای درمان آقای کاسبی همچنان تا سلامتی کامل استاد، همه تلاش و همت خود را به کار گیرند.
سال تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی با اعضای اتحادیه چاپخانه داران و فعالان صنعت چاپ و نشر با اشاره به نامگذاری امسال به تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین از سوی رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، گفت: «اجرای برنامههایی چون تولیدات فرهنگی هنری دانش بنیان، علم پایه، خلاقانه و نوآورانه جوانان؛ توسعه خانههای خلاق فرهنگی و برنامهریزی برای حمایت اثر بخش از طرحهای فرهنگی و نواندیشانههای هنری، حمایت هدفمند از جوانان کارآفرین فرهنگی و رفع موانع قانونی را مضاعف میسازد.»
سفر استانی به خراسان رضوی
گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 11فروردین ماه در هجدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به استان خراسان رضوی سفر کرد. او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در سفر هیأت دولت به استان خراسان رضوی به شهرستانهای تایباد و باخرز سفر کردم، نمایندگان اقشار مردم هر کدام گزارشی از مشکلات و درخواستها ارائه کردند و از نزدیک در جریان این مشکلات قرار گرفتم.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از این سفر را شنیدن صدای مردم عنوان و تأکید کرد که برای رفع مشکلات آنان تلاش میکنیم.همچنین اسماعیلی روز جمعه 12 فروردین ماه در دیدار با شهردار مشهد افزود: «تبدیل مشهد به هاب رسانهای یا قطب رسانه در شمال شرق کشور و کشورهای پیرامونی، رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد است و این مهم نباید بیشتر از این معطل بماند. برای سرعت بخشیدن به این کار نباید پیگیریها و اقدامات تنها منوط به تهران باشد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی آمادگی دارد با محوریت شهرداری مشهد موضوع قطب یا هاب رسانهای در این شهر را به سرانجام برساند و ما نیز از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.»
دیدار با هنرمندان
او که هشتم فروردین ماه به دیدار حسین محجوبی نقاش، معمار و طراح و استاد عبدالله انوار نسخهپژوه، ادیب و در یک کلام جامع معقول و منقول ایرانی رفته بود درباره این استادان پیشکسوت گفت: «استاد انوار، با ۹۸ سال سن با حرارت از شگفتیهای علمی ابن سینا میگفت و استاد محجوبی با ۹۲ سال سن همچنان بهشت را نقاشی میکند.»
او ادامه داد: «دیدار و همنشینی با مشاهیر و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی و قدرشناسی و تکریم از خدمات و تلاشهای یک عمر آنها همواره از ابتدای فعالیت این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اولویتهای مهم این وزارتخانه قرار گرفته و با جدیت در حال انجام است.»
وزیر فرهنگ همچنین عصر روز سهشنبه 9 فروردین ماه به منزل محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون رفت و از او عیادت کرد. اسماعیلی ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای هرگونه کمک و حمایت در جهت بهبود کامل این استاد فرهیخته، به مدیر عامل صندوق اعتباری هنر مأموریت داد تا در ادامه همکاری و همراهیهای قبلی برای درمان آقای کاسبی همچنان تا سلامتی کامل استاد، همه تلاش و همت خود را به کار گیرند.
سال تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار نوروزی با اعضای اتحادیه چاپخانه داران و فعالان صنعت چاپ و نشر با اشاره به نامگذاری امسال به تولید، دانش بنیان و اشتغالآفرین از سوی رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، گفت: «اجرای برنامههایی چون تولیدات فرهنگی هنری دانش بنیان، علم پایه، خلاقانه و نوآورانه جوانان؛ توسعه خانههای خلاق فرهنگی و برنامهریزی برای حمایت اثر بخش از طرحهای فرهنگی و نواندیشانههای هنری، حمایت هدفمند از جوانان کارآفرین فرهنگی و رفع موانع قانونی را مضاعف میسازد.»
سفر استانی به خراسان رضوی
گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 11فروردین ماه در هجدهمین سفر استانی رئیس جمهور و هیأت دولت به استان خراسان رضوی سفر کرد. او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در سفر هیأت دولت به استان خراسان رضوی به شهرستانهای تایباد و باخرز سفر کردم، نمایندگان اقشار مردم هر کدام گزارشی از مشکلات و درخواستها ارائه کردند و از نزدیک در جریان این مشکلات قرار گرفتم.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از این سفر را شنیدن صدای مردم عنوان و تأکید کرد که برای رفع مشکلات آنان تلاش میکنیم.همچنین اسماعیلی روز جمعه 12 فروردین ماه در دیدار با شهردار مشهد افزود: «تبدیل مشهد به هاب رسانهای یا قطب رسانه در شمال شرق کشور و کشورهای پیرامونی، رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد است و این مهم نباید بیشتر از این معطل بماند. برای سرعت بخشیدن به این کار نباید پیگیریها و اقدامات تنها منوط به تهران باشد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی آمادگی دارد با محوریت شهرداری مشهد موضوع قطب یا هاب رسانهای در این شهر را به سرانجام برساند و ما نیز از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
صفآرایی زنان سینماگر علیه باجگیری جنسی
-
پاسخ علیرضا قربانی به حواشی کنسرت امریکا
-
همراه با خبرهایی شیرین و تلخ
-
دو با مانع
-
هنرمندان سرمایههای نمادین یک ملت
اخبارایران آنلاین