ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفتوگو با «ایران» خبر داد
1870 کیلومتر خط لوله گاز در دست احداث
عطیه لباف
خبرنگار
عبور بدون دغدغه از زمستانهای سرد، چندین راهکار دارد؛ از جمله مدیریت مصرف گاز، توسعه میادین جدید گازی و ذخیرهسازی گاز برای پیک سایی در زمستان. یکی از کارهایی که در کشور ما کمتر به آن توجه شده است، همین موضوع ذخیرهسازی گاز در مخازن و استفاده از آن در 15 تا 20 روز سرد سال است. به طوری که «رضا نوشادی»، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران میگوید، تنها 3 درصد از مصرف گاز کشور از محل ذخیرهسازی در فصل سرد تأمین میشود. درحالی که در دنیا بویژه کشورهای توسعهیافته اکنون این حجم ذخیرهسازی به رقم قابل توجهی رسیده و یکی از راهکارهای عبور بدون دغدغه از زمستان همین استفاده از ذخایر گازی در نزدیکی مراکز جمعیتی است. اما کشور ما چه برنامهای دارد؟ نوشادی در این گفتوگو به تشریح برنامههای ذخیرهسازی گاز از جمله رسیدن به ظرفیت 10 درصدی ذخیرهسازی میپردازد و از برنامههای صادرات خدمات فنی- مهندسی صنعت گاز کشور خبر میدهد.
اخیراً اعلام شد که یک قرارداد صادرات خدمات فنی - مهندسی به اروپا امضا کرده اید که در این زمینه «اولین» است. اما اطلاعاتی از آن منتشر نشد. در این خصوص توضیح دهید. آیا رویکرد فعالیتهای شرکت از این پس صادرات خدمات فنی- مهندسی به فضای بینالمللی است؟
در حال حاضر شرکت مهندسی و توسعه گاز به عنوان زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران 211 قرارداد فعال دارد. اگر به نقشه خطوط انتقال گاز ایران نگاه کنید، میبینید که اکنون شبکه گاز کشور به یک بلوغ و رشد رسیده و از این به بعد چندان کاری برای توسعه نخواهیم داشت. این در شرایطی است که جامعه بزرگی از شرکتها، مهندسان مشاور، پیمانکاران و سازندگان این شبکه عظیم را احداث کردهاند و 35 هزار کیلومتر شبکه اصلی و چند صد هزار کیلومتر شبکه فرعی در ایران احداث شده و اکنون مدیریت میشود. سؤال اینجاست که آیا از اینپس باید همه توانی را که در این زمینه ایجاد شده فراموش کرد؟ برای حفظ این توان اکنون ما دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم و از اینرو نه تنها اروپا بلکه هر جا که بتوانیم خدماتی را ارائه دهیم، طبق وظیفهمان در مصوبات وزارت نفت ورود میکنیم. اگرچه انعقاد قراردادهای بینالمللی زیر و بم زیادی دارد.
برای این موضوع صادرات خدمات فنی مهندسی به اروپا نیز ما یک کشور خاص را هدفگذاری کردهایم. این کشور رومانی است و میخواهیم کار را از آنجا شروع کنیم. البته این کار مقدمات دولتی دارد که اگر انجام شود این قرارداد هم محقق میشود. در این خصوص، کشوری را هدفگذاری کردهایم که پیشرفت شبکه گاز آن 38 درصد است و کار برای توسعه دارند. اخیراً در این زمینه تحلیلی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه در اتحادیه اروپا بین کشورها هدفگذاری شده که چه کشورهایی کجا باشد و چه کشورهایی در کجا نباشند. بر اساس این تحلیل زعمای اروپا تصمیم گرفتهاند که در این کشور نباشند و ما هم همین قسمت بازار را هدف قرار دادهایم. اما در خصوص اینکه چرا جزئیات بیشتری از این قرارداد منتشر نشد، لازم است بگویم که کار هنوز در مرحله مقدمات است. اجرای این قرارداد مثل رابطه ریاضی میان p و q است. به طوری که در عمل ریاضی گفته میشود «p آنگاه q» اینجا نیز مثل ریاضیات اگر p که همان مقدمات دولتی است فراهم شود q که موافقتنامه فنی مهندسی است و به نحو احسن آماده کردهایم، محقق خواهد شد. آنگاه با سرعت میتوانیم در توسعه شبکه و حتی میادین کوچک کشور رومانی حاضر شویم. البته این تنها قرارداد و مذاکره بینالمللی در راستای فعالیتهای بینالمللی نیست و مذاکراتی نیز با دیگر کشورها در جریان است که زمانی که منجر به قرارداد شود، به تفصیل اطلاعرسانی میکنیم. در این راستا زیرساختهایی را نیز داریم فعال میکنیم. به هر حال حضور در خارج از مرزهای ایران آن هم در این شرایط تحریم به طراحی یک سری پیش نیازها دارد که در حال فراهم کردن آنها هستیم.
این کشورها آسیایی هستند یا اروپایی؟
اجازه دهید که توضیحات این مذاکرات را پس از طی شدن مراحل عقد قرارداد عنوان کنیم. اما به صورت کلی هر جا که به کشور ما بتواند ارز وارد کند، برای ما بازار محسوب میشود و فرقی بین یک دلار اروپایی یا یک دلار آسیایی یا یک دلار امریکای جنوبی قائل نیستیم.
الان همه توانمان را گسیل کردهایم که اول فرصتهای سرمایهگذاری را در کشورهای همسایه و بعد هم در کمربندهایی با فاصله بیشتر مثل اروپا و امریکای جنوبی شناسایی و به آنها ورود کنیم. یعنی همانطور که پروژهای را در استان هرمزگان هدایت میکنم، در امریکای جنوبی نیز این کار را انجام دهیم.
در این زمینه آیا ایران توان رقابت در سطح بینالمللی را دارد؟
برخلاف تصور عمومی که ما پروژهها را دیر و گران انجام میدهیم، شرکت مهندسی و توسعه گاز میراثدار یک ثروت بزرگ است. برای مثال ما پروژه ناتمام نداریم و این حتی متفاوت از ادبیات کشور است. بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز ما داخلیسازی شده است و لبه تکنولوژی صنعت مورد استفاده توربین هستیم. هزینه مدیریتی مجموعه زیر 2.5 درصد از کل سرمایهگذاری است، در حالی که در تمام قراردادهای بیع متقابل تا 10 درصد هزینه اجرایی لحاظ میشود.
اما از نظر رتبه رقابت پذیری جز 2 یا 3 مجموعه بزرگ مثل گس پروم، در دنیا شرکتی مانند شرکت مهندسی و توسعه گاز نداریم که این حجم از ایستگاه تقویت فشار گاز را اجرا کرده یا همزمان در اجرا داشته باشد. الان ما 12 ایستگاه تقویت فشار گاز را در دست اجرا داریم. به لحاظ میزان شبکه اصلی و فرعی اجرا شده ما جزو تراز اولهای جهان هستیم. البته از نظر کیفی هنوز جای کار داریم. در این زمینه شاید نیاز به مقایسه حرفهای باشد؛ اما بهطور کلی ما در زمینه مدیریت پروژه هنوز باید خودمان را ارتقا دهیم تا از نظر تراز مدیریت پروژه به سطح کشورهایی مانند امریکا و کانادا برسیم. لذا خیلی از اصول را باید انجام دهیم که شاید شرکت دولتی حتی ظرف کوچکی برای تحقق آن باشد.
یکی از انتقاداتی که کارشناسان در خصوص گازرسانی در کشور عنوان میکنند، این است که اصلاً چرا این میزان خطوط انتقال گاز در کشور داریم و چرا به همه شهرها و روستاها گاز دادهایم. به نظر شما این انتقاد تا چه اندازه صحیح است؟
بخشی از این سیاسی به این فلسفه در دستور کار جمهوری اسلامی بازمی گردد. در کشور ما سالیانه صدها میلیارد دلار به یارانه انرژی میدهیم؛ این کار در کجای دنیا انجام میشود؟ لذا سیاستهای ما متفاوت است. در دنیا خیلی رسم نیست که به همه مصرفکنندگان هم گاز داده شود و هم برق. بهطور معمول یکی از این عوامل انرژی داده میشود. اما این استراتژی ما بوده و دیگر جای برگشت هم ندارد. شبکه گاز کشور به انتهای رشد خود رسیده است و لذا تنها میتوان از این روند طی شده برای تصمیمات آتی درس گرفت. البته همه منتقد این سیاست نیستند. برخی از کارشناسان هم میگویند که اگر گاز را ما به اقصی نقاط کشور بردهایم و به خانهها دادهایم، اشکالی ندارد، چراکه ما اصل گاز را برای صنعت آن منطقه بردهایم تا ارزش افزوده ایجاد شود. به هر حال درخواست عمومی این بوده و معدل مدیریت کشور است. ما نباید موفقیتهایی که داریم را کم فروغ جلوه دهیم. هر کاری مزایا و معایبی دارد و ما باید به مزایا بیشتر توجه کنیم. البته ما باید این پارادایم مصرف گاز کشور را به خصوص در بخش خانگی تغییر دهیم. نباید از غول مصرف گاز بخش خانگی که در زمستانها بیدار میشود، ساده عبور کنیم. باید مصرف را چه با تشویق و کار فرهنگی و چه در باب تنبیه با مکانیسمهای قیمتی اصلاح کنیم. در این زمینه، مثلاً در اروپا میبینیم که قیمت گاز متر مکعبی 30 سنت میشود، یک دلار؛ و این سیگنال داده میشود که الان لازم است مصرف مدیریت شود.
اشاره کردید که به انتهای توسعه شبکه رسیدهایم، اما برنامههای توسعه ظرفیت تولید گاز نشان میدهد که در سالهای آتی نیز تولید گاز افزایش خواهد داشت. آیا قرار نیست شبکه گاز داخلی بیش از این توسعه یابد؟ آیا برنامه افزایش صادرات از محل ظرفیتهای جدید تولید گاز است؟
دیگر معقول نیست که ظرفیت خطوط انتقال گاز داخلی را بیش از این افزایش دهیم و شاید بهتر باشد که روی مباحث اصلاح مصرف کار کنیم؛ اما با وجود این ما متناسب با نیاز شبکه، آمادگی توسعه را داریم.
ما در بحث صادرات گاز نیز به یک بلوغی رسیدهایم که میتوانیم اولویت اول را تولید محصولات پتروشیمی و صادرات آن و در درجه دوم صادرات برق قرار دهیم. اولویت سوم ما باید صادرات گاز باشد. یک روز بهترین گزینه بود اما شاید اکنون دیگر هدف اول نباشد. به هر حال ما به عنوان متولی شبکه متناسب با تولید گاز و برنامههای شرکتهای ملی نفت و گاز توسعه شبکه را دنبال میکنیم. برای مثال مطالعات خط یازدهم انجام شده است. اما ما شبکه نمیسازیم برای گازی که وجود ندارد. حرکت شبکه هماهنگ با بخش تولید است.
در حال حاضر 1870 کیلومتر خط لوله در دست احداث داریم. بخشی از خطوط ششم، نهم، دهم و خطوط فرعی دیگر در حال احداث است و برای خط یازدهم هم مطالعات مهندسی پایه آن در حال انجام است.
خط یازدهم 110 میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال دارد و بدون شک تا زمانی که تولید گاز افزایش داشته باشد و این گاز بخواهد در داخل کشور منتقل شود، خطوط نیز توسعه خواهد داشت. البته خطوط انتقال تنها فعالیت ما نیست و غیر از شبکه کار زیاد داریم. اکنون طراحی و اجرای فاز دو پالایشگاه ایلام و مطالعه پالایشگاه سیروان را مطالعه کردهایم. یکی از مفاهیم بزرگی که ما دنبال آن هستیم، بحث ذخیرهسازی و گذراندن پیک زمستانی است که نیاز به کشیدن خط لوله جدید نباشد. این یکی از راههای پایداری شبکه است که در فصل گرم ذخیرهسازی انجام دهیم و در فصل سرد مورد استفاده قرار دهیم. حتی در صورتی که نیاز باشد میتوان در فصل گرم واردات گاز ارزان داشت و ذخیره کرد و در فصل سرد مورد استفاده قرار داد.
در این راستا، در حال مذاکره در مورد دو میدان بزرگ غیرهیدروکربوری هستیم تا به این منظور با شرکتهای داخلی قرارداد ببندیم. یکی میدان یورتشای ورامین در نزدیکی تهران است و میتواند منبع خوبی برای ذخیرهسازی گاز و استفاده از آن در فصل سرد باشد. در نصرآباد کاشان هم برای اولین بار در کشور میخواهیم با استفاده از گنبدهای نمکی در مخازن غیر متعارف گاز را ذخیره کنیم. به این ترتیب که ابتدا با تزریق آب نمک را حل میکنیم و بعد در مغازههای بزرگ ایجاد شده ذخیرهسازی گاز انجام میدهیم. این یک کار بسیار ویژه است. یک میدان بسیار ویژه در شمال کشور داریم که به لحاظ فشار و دما، بالاترین سطح در کشور است و به این منظور الان یک چاه ارزیابی داریم که پس از ارزیابی میدان بلافاصله وارد فاز توسعه آن میشویم. همه این موارد برای توسعه مبحث ذخیرهسازی تعرف میشود و یک راه حل ویژه برای کنترل اوج مصرف است.
الان میزان ذخیرهسازی گاز در کشور چقدر است؟
الان 3 درصد از مصرف گاز کشور را از محل ذخیرهسازی در فصل سرد تأمین میکنیم و مطابق با اسناد بالادستی هدفگذاری این است که به 10 درصد برسیم.
آیا برنامهای برای افزایش بیشتر این سهم داریم؟
بله. در صورتی که ما بتوانیم در سالهای آتی گسترش صادرات گاز داشته باشیم و یا مصرف بیشتر شود، این هدف نیز دنبال خواهد شد. الان این را پیشنهاد دادهایم که تا 25 درصد ذخیرهسازی گاز را افزایش دهیم. در دنیا کشورهایی مانند هلند را داریم که تا 40 درصد مصرف گاز خود را در فصل سرد از محل ذخیرهسازی تأمین میکند. یعنی از ذخایر فصل گرم در فصل سرد استفاده میکند. یا در مثالی دیگر متوسط ذخیرهسازی گاز در اروپا در حال حاضر 25 درصد است. ترکیه که مخازن گازی ندارد 17 درصد از مصرف گاز خود را از محل ذخیرهسازی تأمین میکند. ما نیز باید به این مهم توجه کنیم. این ذخیرهسازی 3 درصدی کشور ما نشان دهنده یک عقب ماندگی تاریخی در حوزه ذخیرهسازی است که انشاالله آن را حل میکنیم.
این عقبماندگی تاریخی از کجا نشأت میگیرد؟
این عقب ماندگی تاریخی ناشی از شرایطی بوده که ما داشته ایم . چراکه ما همیشه گاز داشتهایم و شاید از نظر مدیریتی این باور وجود داشته که چرا گاز را ذخیره کنیم، وقت بگذاریم و دوباره تولید کنیم و به مصرف برسانیم؟ چراکه ذخیرهسازی هر مترمکعب گاز حدود 5 الی 6 سنت هزینه عملیاتی تزریق و تولید دارد و وقتی تولید وجود دارد شاید احساس نیازی به ذخیرهسازی نباشد. اما الان این نیاز جدید ماست و به خاطر پیک مصرف به آن نیاز داریم. شاید در گذشته این تفکر بود که باید با تولید حداکثری مصرف را پوشش داد اما الان دیگر الزام است و اگر در توسعه ذخیرهسازی تأخیر کنیم آسیب خواهیم دید.
یعنی مشکل تکنولوژی نداشتیم؟
خیر. صفر تا صد آن را میتوان در داخل انجام داد. تکنولوژیهای لازم را کاملاً در ایران داریم و البته برای پیشرفت تکنولوژی هم کار میکنیم. لذا فرایند ذخیرهسازی 100 درصد داخلی است. هر تکنولوژی که نیاز باشد در داخل داریم و یا آن را داخلیسازی میکنیم. ما در 2 میدان شوریجه و سراجه 2 فاز اجرا کردهایم و میدانیم چه داریم و چه نداریم. الان 85 درصد کل کالای مورد نیاز را داریم. مگر برای ذخیرهسازی به چه تکنولوژی نیاز است؟ ما یک چهارم دکلهای خاورمیانه را در ایران داریم. پس در حفاری مخازن مشکلی نداریم و تجهیزات لازم را هم داریم. از نظر پالایشگاه سازی، پس از خروج اروپاییان از فاز 9 و 10 پارس جنوبی تا فاز 24 این میدان را ایرانیها ساختند. الان پالایشگاه ایلام را هم خودمان میسازیم. لذا مشکلی در این بخش نیست. از سوی دیگر، در زمینه تأسیسات تزریق گاز ما 80 ایستگاه تقویت فشار را ساختهایم، آیا نمیتوانیم دو ایستگاه تزریق گاز در مخزن را بسازیم؟ پس مشکل ما، بحث تکنولوژی نیست.
الان هم در مبحث ذخیرهسازی، کار بسیار بزرگی را در شوریجه انجام میدهیم که این کار میتواند زمینه توسعههای بعدی را فراهم کند. چراکه میدانیم جهان برای خلق ترامپ جدیدی از ما اجازه نخواهد گرفت و ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم.
ذخیرهسازی 10 درصد گاز چه حجمی از تأمین روزانه را برای فصل سرد فراهم میکند؟
با توجه به ظرفیت 900 میلیون مترمکعبی شبکه الان کمتر از 30 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی وجود دارد اما این توان ذخیره سازی به 90 میلیون مترمکعب میرسد.
تا چه سالی؟
انشاالله 6 سال دیگر این 10 درصد را لمس خواهیم کرد.
به عنوان سؤال آخر، برنامه عبور از 10 درصد ذخیرهسازی و رسیدن به 25 درصد از کی اجرایی میشود؟
ما در حال مطالعه 25 درصد ظرفیت ذخیرهسازی هستیم. این در دست مطالعه و تصمیمسازی است و نهادهای مربوطه از دولت تا مجلس باید برای آن تصمیمگیری کنند. هدفگذاری فعلی 10 درصد است اما در صورت نهایی شدن و تصمیمگیری و هدفگذاری این حجم تا 25 درصد نیاز پیک مصرف گاز کشور قابل ارتقاست. به منظور توسعه ذخیرهسازی، موافقتنامه 14 مخزن قبلاً گرفته شده است و اکنون کار 7 مخزن را جلو میبریم. کارهای مهندسی، تبادل اطلاعات و مجوزهای داخلی 7 مخزن دوم نیز در جریان است. به هر حال این موضوع دیگر اختیاری نیست، یک الزام است و کمک قابل توجهی نیز به پیک سایی زمستانی میکند.
خبرنگار
عبور بدون دغدغه از زمستانهای سرد، چندین راهکار دارد؛ از جمله مدیریت مصرف گاز، توسعه میادین جدید گازی و ذخیرهسازی گاز برای پیک سایی در زمستان. یکی از کارهایی که در کشور ما کمتر به آن توجه شده است، همین موضوع ذخیرهسازی گاز در مخازن و استفاده از آن در 15 تا 20 روز سرد سال است. به طوری که «رضا نوشادی»، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران میگوید، تنها 3 درصد از مصرف گاز کشور از محل ذخیرهسازی در فصل سرد تأمین میشود. درحالی که در دنیا بویژه کشورهای توسعهیافته اکنون این حجم ذخیرهسازی به رقم قابل توجهی رسیده و یکی از راهکارهای عبور بدون دغدغه از زمستان همین استفاده از ذخایر گازی در نزدیکی مراکز جمعیتی است. اما کشور ما چه برنامهای دارد؟ نوشادی در این گفتوگو به تشریح برنامههای ذخیرهسازی گاز از جمله رسیدن به ظرفیت 10 درصدی ذخیرهسازی میپردازد و از برنامههای صادرات خدمات فنی- مهندسی صنعت گاز کشور خبر میدهد.
اخیراً اعلام شد که یک قرارداد صادرات خدمات فنی - مهندسی به اروپا امضا کرده اید که در این زمینه «اولین» است. اما اطلاعاتی از آن منتشر نشد. در این خصوص توضیح دهید. آیا رویکرد فعالیتهای شرکت از این پس صادرات خدمات فنی- مهندسی به فضای بینالمللی است؟
در حال حاضر شرکت مهندسی و توسعه گاز به عنوان زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران 211 قرارداد فعال دارد. اگر به نقشه خطوط انتقال گاز ایران نگاه کنید، میبینید که اکنون شبکه گاز کشور به یک بلوغ و رشد رسیده و از این به بعد چندان کاری برای توسعه نخواهیم داشت. این در شرایطی است که جامعه بزرگی از شرکتها، مهندسان مشاور، پیمانکاران و سازندگان این شبکه عظیم را احداث کردهاند و 35 هزار کیلومتر شبکه اصلی و چند صد هزار کیلومتر شبکه فرعی در ایران احداث شده و اکنون مدیریت میشود. سؤال اینجاست که آیا از اینپس باید همه توانی را که در این زمینه ایجاد شده فراموش کرد؟ برای حفظ این توان اکنون ما دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم و از اینرو نه تنها اروپا بلکه هر جا که بتوانیم خدماتی را ارائه دهیم، طبق وظیفهمان در مصوبات وزارت نفت ورود میکنیم. اگرچه انعقاد قراردادهای بینالمللی زیر و بم زیادی دارد.
برای این موضوع صادرات خدمات فنی مهندسی به اروپا نیز ما یک کشور خاص را هدفگذاری کردهایم. این کشور رومانی است و میخواهیم کار را از آنجا شروع کنیم. البته این کار مقدمات دولتی دارد که اگر انجام شود این قرارداد هم محقق میشود. در این خصوص، کشوری را هدفگذاری کردهایم که پیشرفت شبکه گاز آن 38 درصد است و کار برای توسعه دارند. اخیراً در این زمینه تحلیلی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه در اتحادیه اروپا بین کشورها هدفگذاری شده که چه کشورهایی کجا باشد و چه کشورهایی در کجا نباشند. بر اساس این تحلیل زعمای اروپا تصمیم گرفتهاند که در این کشور نباشند و ما هم همین قسمت بازار را هدف قرار دادهایم. اما در خصوص اینکه چرا جزئیات بیشتری از این قرارداد منتشر نشد، لازم است بگویم که کار هنوز در مرحله مقدمات است. اجرای این قرارداد مثل رابطه ریاضی میان p و q است. به طوری که در عمل ریاضی گفته میشود «p آنگاه q» اینجا نیز مثل ریاضیات اگر p که همان مقدمات دولتی است فراهم شود q که موافقتنامه فنی مهندسی است و به نحو احسن آماده کردهایم، محقق خواهد شد. آنگاه با سرعت میتوانیم در توسعه شبکه و حتی میادین کوچک کشور رومانی حاضر شویم. البته این تنها قرارداد و مذاکره بینالمللی در راستای فعالیتهای بینالمللی نیست و مذاکراتی نیز با دیگر کشورها در جریان است که زمانی که منجر به قرارداد شود، به تفصیل اطلاعرسانی میکنیم. در این راستا زیرساختهایی را نیز داریم فعال میکنیم. به هر حال حضور در خارج از مرزهای ایران آن هم در این شرایط تحریم به طراحی یک سری پیش نیازها دارد که در حال فراهم کردن آنها هستیم.
این کشورها آسیایی هستند یا اروپایی؟
اجازه دهید که توضیحات این مذاکرات را پس از طی شدن مراحل عقد قرارداد عنوان کنیم. اما به صورت کلی هر جا که به کشور ما بتواند ارز وارد کند، برای ما بازار محسوب میشود و فرقی بین یک دلار اروپایی یا یک دلار آسیایی یا یک دلار امریکای جنوبی قائل نیستیم.
الان همه توانمان را گسیل کردهایم که اول فرصتهای سرمایهگذاری را در کشورهای همسایه و بعد هم در کمربندهایی با فاصله بیشتر مثل اروپا و امریکای جنوبی شناسایی و به آنها ورود کنیم. یعنی همانطور که پروژهای را در استان هرمزگان هدایت میکنم، در امریکای جنوبی نیز این کار را انجام دهیم.
در این زمینه آیا ایران توان رقابت در سطح بینالمللی را دارد؟
برخلاف تصور عمومی که ما پروژهها را دیر و گران انجام میدهیم، شرکت مهندسی و توسعه گاز میراثدار یک ثروت بزرگ است. برای مثال ما پروژه ناتمام نداریم و این حتی متفاوت از ادبیات کشور است. بیش از 80 درصد خدمات مورد نیاز ما داخلیسازی شده است و لبه تکنولوژی صنعت مورد استفاده توربین هستیم. هزینه مدیریتی مجموعه زیر 2.5 درصد از کل سرمایهگذاری است، در حالی که در تمام قراردادهای بیع متقابل تا 10 درصد هزینه اجرایی لحاظ میشود.
اما از نظر رتبه رقابت پذیری جز 2 یا 3 مجموعه بزرگ مثل گس پروم، در دنیا شرکتی مانند شرکت مهندسی و توسعه گاز نداریم که این حجم از ایستگاه تقویت فشار گاز را اجرا کرده یا همزمان در اجرا داشته باشد. الان ما 12 ایستگاه تقویت فشار گاز را در دست اجرا داریم. به لحاظ میزان شبکه اصلی و فرعی اجرا شده ما جزو تراز اولهای جهان هستیم. البته از نظر کیفی هنوز جای کار داریم. در این زمینه شاید نیاز به مقایسه حرفهای باشد؛ اما بهطور کلی ما در زمینه مدیریت پروژه هنوز باید خودمان را ارتقا دهیم تا از نظر تراز مدیریت پروژه به سطح کشورهایی مانند امریکا و کانادا برسیم. لذا خیلی از اصول را باید انجام دهیم که شاید شرکت دولتی حتی ظرف کوچکی برای تحقق آن باشد.
یکی از انتقاداتی که کارشناسان در خصوص گازرسانی در کشور عنوان میکنند، این است که اصلاً چرا این میزان خطوط انتقال گاز در کشور داریم و چرا به همه شهرها و روستاها گاز دادهایم. به نظر شما این انتقاد تا چه اندازه صحیح است؟
بخشی از این سیاسی به این فلسفه در دستور کار جمهوری اسلامی بازمی گردد. در کشور ما سالیانه صدها میلیارد دلار به یارانه انرژی میدهیم؛ این کار در کجای دنیا انجام میشود؟ لذا سیاستهای ما متفاوت است. در دنیا خیلی رسم نیست که به همه مصرفکنندگان هم گاز داده شود و هم برق. بهطور معمول یکی از این عوامل انرژی داده میشود. اما این استراتژی ما بوده و دیگر جای برگشت هم ندارد. شبکه گاز کشور به انتهای رشد خود رسیده است و لذا تنها میتوان از این روند طی شده برای تصمیمات آتی درس گرفت. البته همه منتقد این سیاست نیستند. برخی از کارشناسان هم میگویند که اگر گاز را ما به اقصی نقاط کشور بردهایم و به خانهها دادهایم، اشکالی ندارد، چراکه ما اصل گاز را برای صنعت آن منطقه بردهایم تا ارزش افزوده ایجاد شود. به هر حال درخواست عمومی این بوده و معدل مدیریت کشور است. ما نباید موفقیتهایی که داریم را کم فروغ جلوه دهیم. هر کاری مزایا و معایبی دارد و ما باید به مزایا بیشتر توجه کنیم. البته ما باید این پارادایم مصرف گاز کشور را به خصوص در بخش خانگی تغییر دهیم. نباید از غول مصرف گاز بخش خانگی که در زمستانها بیدار میشود، ساده عبور کنیم. باید مصرف را چه با تشویق و کار فرهنگی و چه در باب تنبیه با مکانیسمهای قیمتی اصلاح کنیم. در این زمینه، مثلاً در اروپا میبینیم که قیمت گاز متر مکعبی 30 سنت میشود، یک دلار؛ و این سیگنال داده میشود که الان لازم است مصرف مدیریت شود.
اشاره کردید که به انتهای توسعه شبکه رسیدهایم، اما برنامههای توسعه ظرفیت تولید گاز نشان میدهد که در سالهای آتی نیز تولید گاز افزایش خواهد داشت. آیا قرار نیست شبکه گاز داخلی بیش از این توسعه یابد؟ آیا برنامه افزایش صادرات از محل ظرفیتهای جدید تولید گاز است؟
دیگر معقول نیست که ظرفیت خطوط انتقال گاز داخلی را بیش از این افزایش دهیم و شاید بهتر باشد که روی مباحث اصلاح مصرف کار کنیم؛ اما با وجود این ما متناسب با نیاز شبکه، آمادگی توسعه را داریم.
ما در بحث صادرات گاز نیز به یک بلوغی رسیدهایم که میتوانیم اولویت اول را تولید محصولات پتروشیمی و صادرات آن و در درجه دوم صادرات برق قرار دهیم. اولویت سوم ما باید صادرات گاز باشد. یک روز بهترین گزینه بود اما شاید اکنون دیگر هدف اول نباشد. به هر حال ما به عنوان متولی شبکه متناسب با تولید گاز و برنامههای شرکتهای ملی نفت و گاز توسعه شبکه را دنبال میکنیم. برای مثال مطالعات خط یازدهم انجام شده است. اما ما شبکه نمیسازیم برای گازی که وجود ندارد. حرکت شبکه هماهنگ با بخش تولید است.
در حال حاضر 1870 کیلومتر خط لوله در دست احداث داریم. بخشی از خطوط ششم، نهم، دهم و خطوط فرعی دیگر در حال احداث است و برای خط یازدهم هم مطالعات مهندسی پایه آن در حال انجام است.
خط یازدهم 110 میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال دارد و بدون شک تا زمانی که تولید گاز افزایش داشته باشد و این گاز بخواهد در داخل کشور منتقل شود، خطوط نیز توسعه خواهد داشت. البته خطوط انتقال تنها فعالیت ما نیست و غیر از شبکه کار زیاد داریم. اکنون طراحی و اجرای فاز دو پالایشگاه ایلام و مطالعه پالایشگاه سیروان را مطالعه کردهایم. یکی از مفاهیم بزرگی که ما دنبال آن هستیم، بحث ذخیرهسازی و گذراندن پیک زمستانی است که نیاز به کشیدن خط لوله جدید نباشد. این یکی از راههای پایداری شبکه است که در فصل گرم ذخیرهسازی انجام دهیم و در فصل سرد مورد استفاده قرار دهیم. حتی در صورتی که نیاز باشد میتوان در فصل گرم واردات گاز ارزان داشت و ذخیره کرد و در فصل سرد مورد استفاده قرار داد.
در این راستا، در حال مذاکره در مورد دو میدان بزرگ غیرهیدروکربوری هستیم تا به این منظور با شرکتهای داخلی قرارداد ببندیم. یکی میدان یورتشای ورامین در نزدیکی تهران است و میتواند منبع خوبی برای ذخیرهسازی گاز و استفاده از آن در فصل سرد باشد. در نصرآباد کاشان هم برای اولین بار در کشور میخواهیم با استفاده از گنبدهای نمکی در مخازن غیر متعارف گاز را ذخیره کنیم. به این ترتیب که ابتدا با تزریق آب نمک را حل میکنیم و بعد در مغازههای بزرگ ایجاد شده ذخیرهسازی گاز انجام میدهیم. این یک کار بسیار ویژه است. یک میدان بسیار ویژه در شمال کشور داریم که به لحاظ فشار و دما، بالاترین سطح در کشور است و به این منظور الان یک چاه ارزیابی داریم که پس از ارزیابی میدان بلافاصله وارد فاز توسعه آن میشویم. همه این موارد برای توسعه مبحث ذخیرهسازی تعرف میشود و یک راه حل ویژه برای کنترل اوج مصرف است.
الان میزان ذخیرهسازی گاز در کشور چقدر است؟
الان 3 درصد از مصرف گاز کشور را از محل ذخیرهسازی در فصل سرد تأمین میکنیم و مطابق با اسناد بالادستی هدفگذاری این است که به 10 درصد برسیم.
آیا برنامهای برای افزایش بیشتر این سهم داریم؟
بله. در صورتی که ما بتوانیم در سالهای آتی گسترش صادرات گاز داشته باشیم و یا مصرف بیشتر شود، این هدف نیز دنبال خواهد شد. الان این را پیشنهاد دادهایم که تا 25 درصد ذخیرهسازی گاز را افزایش دهیم. در دنیا کشورهایی مانند هلند را داریم که تا 40 درصد مصرف گاز خود را در فصل سرد از محل ذخیرهسازی تأمین میکند. یعنی از ذخایر فصل گرم در فصل سرد استفاده میکند. یا در مثالی دیگر متوسط ذخیرهسازی گاز در اروپا در حال حاضر 25 درصد است. ترکیه که مخازن گازی ندارد 17 درصد از مصرف گاز خود را از محل ذخیرهسازی تأمین میکند. ما نیز باید به این مهم توجه کنیم. این ذخیرهسازی 3 درصدی کشور ما نشان دهنده یک عقب ماندگی تاریخی در حوزه ذخیرهسازی است که انشاالله آن را حل میکنیم.
این عقبماندگی تاریخی از کجا نشأت میگیرد؟
این عقب ماندگی تاریخی ناشی از شرایطی بوده که ما داشته ایم . چراکه ما همیشه گاز داشتهایم و شاید از نظر مدیریتی این باور وجود داشته که چرا گاز را ذخیره کنیم، وقت بگذاریم و دوباره تولید کنیم و به مصرف برسانیم؟ چراکه ذخیرهسازی هر مترمکعب گاز حدود 5 الی 6 سنت هزینه عملیاتی تزریق و تولید دارد و وقتی تولید وجود دارد شاید احساس نیازی به ذخیرهسازی نباشد. اما الان این نیاز جدید ماست و به خاطر پیک مصرف به آن نیاز داریم. شاید در گذشته این تفکر بود که باید با تولید حداکثری مصرف را پوشش داد اما الان دیگر الزام است و اگر در توسعه ذخیرهسازی تأخیر کنیم آسیب خواهیم دید.
یعنی مشکل تکنولوژی نداشتیم؟
خیر. صفر تا صد آن را میتوان در داخل انجام داد. تکنولوژیهای لازم را کاملاً در ایران داریم و البته برای پیشرفت تکنولوژی هم کار میکنیم. لذا فرایند ذخیرهسازی 100 درصد داخلی است. هر تکنولوژی که نیاز باشد در داخل داریم و یا آن را داخلیسازی میکنیم. ما در 2 میدان شوریجه و سراجه 2 فاز اجرا کردهایم و میدانیم چه داریم و چه نداریم. الان 85 درصد کل کالای مورد نیاز را داریم. مگر برای ذخیرهسازی به چه تکنولوژی نیاز است؟ ما یک چهارم دکلهای خاورمیانه را در ایران داریم. پس در حفاری مخازن مشکلی نداریم و تجهیزات لازم را هم داریم. از نظر پالایشگاه سازی، پس از خروج اروپاییان از فاز 9 و 10 پارس جنوبی تا فاز 24 این میدان را ایرانیها ساختند. الان پالایشگاه ایلام را هم خودمان میسازیم. لذا مشکلی در این بخش نیست. از سوی دیگر، در زمینه تأسیسات تزریق گاز ما 80 ایستگاه تقویت فشار را ساختهایم، آیا نمیتوانیم دو ایستگاه تزریق گاز در مخزن را بسازیم؟ پس مشکل ما، بحث تکنولوژی نیست.
الان هم در مبحث ذخیرهسازی، کار بسیار بزرگی را در شوریجه انجام میدهیم که این کار میتواند زمینه توسعههای بعدی را فراهم کند. چراکه میدانیم جهان برای خلق ترامپ جدیدی از ما اجازه نخواهد گرفت و ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم.
ذخیرهسازی 10 درصد گاز چه حجمی از تأمین روزانه را برای فصل سرد فراهم میکند؟
با توجه به ظرفیت 900 میلیون مترمکعبی شبکه الان کمتر از 30 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی وجود دارد اما این توان ذخیره سازی به 90 میلیون مترمکعب میرسد.
تا چه سالی؟
انشاالله 6 سال دیگر این 10 درصد را لمس خواهیم کرد.
به عنوان سؤال آخر، برنامه عبور از 10 درصد ذخیرهسازی و رسیدن به 25 درصد از کی اجرایی میشود؟
ما در حال مطالعه 25 درصد ظرفیت ذخیرهسازی هستیم. این در دست مطالعه و تصمیمسازی است و نهادهای مربوطه از دولت تا مجلس باید برای آن تصمیمگیری کنند. هدفگذاری فعلی 10 درصد است اما در صورت نهایی شدن و تصمیمگیری و هدفگذاری این حجم تا 25 درصد نیاز پیک مصرف گاز کشور قابل ارتقاست. به منظور توسعه ذخیرهسازی، موافقتنامه 14 مخزن قبلاً گرفته شده است و اکنون کار 7 مخزن را جلو میبریم. کارهای مهندسی، تبادل اطلاعات و مجوزهای داخلی 7 مخزن دوم نیز در جریان است. به هر حال این موضوع دیگر اختیاری نیست، یک الزام است و کمک قابل توجهی نیز به پیک سایی زمستانی میکند.
آخرین خبرها از تبعات جنگ روسیه و اوکراین
نفت ۱۸۵ دلاری میشود؟
در روزهای اخیر به سبب جنگ روسیه و اوکراین و انتشار اخباری مبنی بر اینکه امریکا بهدنبال تحریم نفت روسیه است، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روندی صعودی داشت، بهطوریکه اکنون قیمت هر بشکه نفت خام به 118دلار رسیده و پیشبینی میشود که ارقام بالاتری نیز برای قیمت نفت ثبت خواهد شد.
در این باره بانک جیپیمورگان پیشبینی کرد که قیمت نفت خام برنت در پایان سال ۲۰۲۲میلادی به ۱۸۵دلار برای هر بشکه میرسد.
بهگزارش بلومبرگ، بانک سرمایهگذاری جیپیمورگان پیشبینی کرد که در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت روسیه، قیمت نفت خام برنت در پایان سالجاری میلادی به ۱۸۵دلار برای هر بشکه میرسد. قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه (۱۲اسفندماه) در پی امتناع معاملهگران از خرید نفت روسیه بهدلیل حمله این کشور به اوکراین، به حدود ۱۲۰دلار برای هر بشکه رسید.
جو بایدن، رئیسجمهور امریکا با درخواستهای چندباره برای ممنوع کردن واردات نفت روسیه روبهرو است، اما وی هنوز هیچ تحریمی علیه نفت مسکو اعمال نکرده است. تحلیلگران این بانک معتقدند اکنون ۶۶درصد نفت روسیه هیچ خریداری ندارد. این تحلیلگران با این پیشفرض که نفت ایران بهسرعت وارد بازار نمیشود، اعلام کردند که قیمت نفت در ماههای آینده به ۱۲۰دلار برای هر بشکه میرسد و در این قیمت باقی میماند. افزایش تحریمهای مسکو و در اولویت قرار گرفتن امنیت انرژی، پیامدهایی برای فروش نفت روسیه به اروپا و امریکا داشته است و به طور بالقوه بر فروش نفت روسیه به مقدار ۴میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز تأثیر میگذارد. این بانک تغییری در برآورد میانگین قیمت نفت خام برنت در سه ماهه دوم، سوم و چهارم سالجاری میلادی ایجاد نکرد و آن را بهترتیب ۱۱۰دلار برای هر بشکه، ۱۰۰دلار برای هر بشکه و ۹۰دلار برای هر بشکه اعلام کرد.
جیپیمورگان انتظار دارد در صورت بازنگشتن نفت ایران به بازار، میانگین قیمت نفت در سه ماهه دوم، سوم و چهارم ۲۰۲۲ بهترتیب ۱۱۵دلار برای هر بشکه، ۱۰۵دلار برای هر بشکه و ۹۵دلار برای هر بشکه باشد.
اروپا امکان کاهش واردات گاز از روسیه را دارد
در همین حال اروپا نیز بهدنبال راهی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه است. در این زمینه آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد که واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه میتواند ظرف یک سال به دوسوم مقدار کنونی برسد.
بهگزارش رویترز، آژانس بینالمللی انرژی روز پنجشنبه (۱۲اسفندماه) در طرح ۱۰گزینهای خود برای کاهش وابستگی به روسیه اعلام کرد که اروپا میتواند یکسوم واردات گاز خود از روسیه را در بازه زمانی یکساله کاهش دهد. وابستگی ۴۰درصدی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، مسکو را به بزرگترین عرضهکننده گاز این منطقه تبدیل کرده و حمله روسیه به اوکراین نگرانی بیشتری در زمینه وابستگی به این کشور و احتمال اختلال در عرضه را بالا برده است. فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی که نماینده ۳۱کشور صنعتی دنیا بجز روسیه است، گفت: استفاده روسیه از منابع گاز طبیعی بهعنوان سلاحی اقتصادی و سیاسی نشان میدهد اروپا باید هرچه سریعتر برای بیثباتی عرضه گاز این کشور در زمستان آینده آماده شود. عرضه گاز روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین ثابت بوده، اما قیمت گاز در بازار حتی پیش از آغاز درگیریهای اوکراین و بهوجود آمدن نگرانیهای جدید رو به افزایش بوده است.
قیمت شاخص گاز اروپا روز پنجشنبه به رقم بیسابقه ۱۹۹یورو (معادل ۲۲۰دلار) برای هر مگاوات ساعت رسید. این رقم در مدت مشابه پارسال کمتر از ۱۶یورو برای هر مگاوات ساعت بود. آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد اروپا میتواند سالانه حدود ۳۰میلیارد مترمکعب گاز از قطر، امریکا و دیگر کشورها وارد کند که حدود ۲۰درصد عرضه گاز روسیه به این قاره است. این نهاد اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید با روسیه قرارداد جدید گازی امضا کنند و به جای آن باید الزامهای ذخیرهسازی گاز را کاهش دهند و پروژههای برق از انرژیهای بادی و خورشیدی خود را شتاب بخشند. آژانس بینالمللی انرژی تصریح کرد: این اقدامها میتواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را طی یک سال آینده بیش از ۵۰میلیارد مترمکعب یعنی یکسوم کاهش دهد.
در این باره بانک جیپیمورگان پیشبینی کرد که قیمت نفت خام برنت در پایان سال ۲۰۲۲میلادی به ۱۸۵دلار برای هر بشکه میرسد.
بهگزارش بلومبرگ، بانک سرمایهگذاری جیپیمورگان پیشبینی کرد که در صورت ادامه اختلال در عرضه نفت روسیه، قیمت نفت خام برنت در پایان سالجاری میلادی به ۱۸۵دلار برای هر بشکه میرسد. قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه (۱۲اسفندماه) در پی امتناع معاملهگران از خرید نفت روسیه بهدلیل حمله این کشور به اوکراین، به حدود ۱۲۰دلار برای هر بشکه رسید.
جو بایدن، رئیسجمهور امریکا با درخواستهای چندباره برای ممنوع کردن واردات نفت روسیه روبهرو است، اما وی هنوز هیچ تحریمی علیه نفت مسکو اعمال نکرده است. تحلیلگران این بانک معتقدند اکنون ۶۶درصد نفت روسیه هیچ خریداری ندارد. این تحلیلگران با این پیشفرض که نفت ایران بهسرعت وارد بازار نمیشود، اعلام کردند که قیمت نفت در ماههای آینده به ۱۲۰دلار برای هر بشکه میرسد و در این قیمت باقی میماند. افزایش تحریمهای مسکو و در اولویت قرار گرفتن امنیت انرژی، پیامدهایی برای فروش نفت روسیه به اروپا و امریکا داشته است و به طور بالقوه بر فروش نفت روسیه به مقدار ۴میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز تأثیر میگذارد. این بانک تغییری در برآورد میانگین قیمت نفت خام برنت در سه ماهه دوم، سوم و چهارم سالجاری میلادی ایجاد نکرد و آن را بهترتیب ۱۱۰دلار برای هر بشکه، ۱۰۰دلار برای هر بشکه و ۹۰دلار برای هر بشکه اعلام کرد.
جیپیمورگان انتظار دارد در صورت بازنگشتن نفت ایران به بازار، میانگین قیمت نفت در سه ماهه دوم، سوم و چهارم ۲۰۲۲ بهترتیب ۱۱۵دلار برای هر بشکه، ۱۰۵دلار برای هر بشکه و ۹۵دلار برای هر بشکه باشد.
اروپا امکان کاهش واردات گاز از روسیه را دارد
در همین حال اروپا نیز بهدنبال راهی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه است. در این زمینه آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد که واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه میتواند ظرف یک سال به دوسوم مقدار کنونی برسد.
بهگزارش رویترز، آژانس بینالمللی انرژی روز پنجشنبه (۱۲اسفندماه) در طرح ۱۰گزینهای خود برای کاهش وابستگی به روسیه اعلام کرد که اروپا میتواند یکسوم واردات گاز خود از روسیه را در بازه زمانی یکساله کاهش دهد. وابستگی ۴۰درصدی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، مسکو را به بزرگترین عرضهکننده گاز این منطقه تبدیل کرده و حمله روسیه به اوکراین نگرانی بیشتری در زمینه وابستگی به این کشور و احتمال اختلال در عرضه را بالا برده است. فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی که نماینده ۳۱کشور صنعتی دنیا بجز روسیه است، گفت: استفاده روسیه از منابع گاز طبیعی بهعنوان سلاحی اقتصادی و سیاسی نشان میدهد اروپا باید هرچه سریعتر برای بیثباتی عرضه گاز این کشور در زمستان آینده آماده شود. عرضه گاز روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین ثابت بوده، اما قیمت گاز در بازار حتی پیش از آغاز درگیریهای اوکراین و بهوجود آمدن نگرانیهای جدید رو به افزایش بوده است.
قیمت شاخص گاز اروپا روز پنجشنبه به رقم بیسابقه ۱۹۹یورو (معادل ۲۲۰دلار) برای هر مگاوات ساعت رسید. این رقم در مدت مشابه پارسال کمتر از ۱۶یورو برای هر مگاوات ساعت بود. آژانس بینالمللی انرژی اعلام کرد اروپا میتواند سالانه حدود ۳۰میلیارد مترمکعب گاز از قطر، امریکا و دیگر کشورها وارد کند که حدود ۲۰درصد عرضه گاز روسیه به این قاره است. این نهاد اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید با روسیه قرارداد جدید گازی امضا کنند و به جای آن باید الزامهای ذخیرهسازی گاز را کاهش دهند و پروژههای برق از انرژیهای بادی و خورشیدی خود را شتاب بخشند. آژانس بینالمللی انرژی تصریح کرد: این اقدامها میتواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را طی یک سال آینده بیش از ۵۰میلیارد مترمکعب یعنی یکسوم کاهش دهد.
معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران:
72 درصد تهرانیها الگوی مصرف برق را رعایت میکنند
معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: 28 درصد مشترکان تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در شهرستانهای این استان، مشمول افزایش تعرفههای جدید برق شدند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو، «مصطفی بابایی» با اعلام این خبر، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1400 و مصوبه هیأت وزیران از ابتدای بهمن ماه سالجاری، سعی شده یارانهها بهصورت عادلانه در بخش برق توزیع شود. بابایی با اشاره به تقسیمبندی مشترکان در پنج گروه خانگی، کشاورزی، صنعتی، عمومی و سایر مصارف، افزود: هر یک از گروههای مذکور تعرفه برق مخصوص به خود را دارد و بیش از 78 درصد مشترکان این شرکت در بخش خانگی قرار دارند. وی با تأکید بر اینکه نحوه محاسبه تعرفه برق خانگی در مناطق عادی و گرمسیر نیز با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: شهرستانهای استان تهران در تقسیمبندی جغرافیایی در منطقه عادی قرار دارند و جهت محاسبه پله مصرف برق خانگی در مناطق عادی، متوسط انرژی مصرفی و زمان مورد استفاده از لوازم برقی و روشنایی در یک واحد مسکونی معمولی در نظر گرفته میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو، «مصطفی بابایی» با اعلام این خبر، گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1400 و مصوبه هیأت وزیران از ابتدای بهمن ماه سالجاری، سعی شده یارانهها بهصورت عادلانه در بخش برق توزیع شود. بابایی با اشاره به تقسیمبندی مشترکان در پنج گروه خانگی، کشاورزی، صنعتی، عمومی و سایر مصارف، افزود: هر یک از گروههای مذکور تعرفه برق مخصوص به خود را دارد و بیش از 78 درصد مشترکان این شرکت در بخش خانگی قرار دارند. وی با تأکید بر اینکه نحوه محاسبه تعرفه برق خانگی در مناطق عادی و گرمسیر نیز با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: شهرستانهای استان تهران در تقسیمبندی جغرافیایی در منطقه عادی قرار دارند و جهت محاسبه پله مصرف برق خانگی در مناطق عادی، متوسط انرژی مصرفی و زمان مورد استفاده از لوازم برقی و روشنایی در یک واحد مسکونی معمولی در نظر گرفته میشود.
سخنگوی شرکت ملی گاز:
قبوض گاز تغییر کرد
سخنگوی شرکت ملی گاز از صدور قبوض جدید گاز خبر داد و گفت: قبض گاز ۴ درصد مشترکان پرمصرف چهار برابر شده است.
محمد عسگری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه هیأت وزیران در نشستی به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای نفت و نیرو و به استناد بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده در بخش گاز را تصویب کرد، گفت: طبق این آییننامه مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی۱۶ آبانماه تا ۱۵ اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال پیش کاهش یابد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف (پاداش صرفهجویی) معادل سه واحد درصد و تا سقف ۴۵ درصد در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.
وی افزود: ٢٥ درصد مشترکان صنعت گاز پرمصرف هستند و تعرفه آنها افزایش یافته است.
سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه این طرح به منظور مدیریت مصرف از ماه جاری اجرایی خواهد شد و برای آن نیز دستورالعملهایی تعریف شده است، ادامه داد: قیمت گاز بهصورت پلکانی و در ۱۲ پله برای مشترکان محاسبه میشود، برای مشترکانی که در سه پله نخست هستند همان قیمت گاز پارسال محاسبه میشود و هیچ افزایش قیمتی داده نخواهد شد، اما مشترکان پرمصرف و خارج از الگوی مصرف بهصورت پلکانی مشمول افزایش تعرفه میشوند.
عسگری با بیان اینکه بیشترین یارانه انرژی را مشترکان پرمصرف دریافت میکنند، گفت: با این حال مبنای افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف، قیمت گاز صادراتی نیست و خیلی پایینتر از آن است و بهصوت پلکانی محاسبه میشود.وی با اشاره به آخرین وضعیت مصرف گاز در کشور تأکید کرد: میانگین مصرف خانگی، تجاری در بهمن ماه ۵۸۷ میلیون مترمکعب در روز بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داشته است.
سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به اقداماتی که موجب کاهش مصرف میشود، گفت: لازم است مشترکان با انجام اقدامهای سادهای مانند تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، پوشیدن لباسهای گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی در زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی، ما را در بخش مصرف همراهی کنند تا بتوانیم بیدغدغه زمستان امسال را هم پشت سر بگذاریم.
به گفته عسگری این اقدامات میتواند تا ۱۰ درصد ذخیره انرژی را بهدنبال داشته باشد و به ما این امکان را میدهد تا در تأمین گاز نیروگاهها و بخش خانگی و تجاری در فصل سرد، مشکل خاصی نداشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه شرکت گاز برای تشویق مشترکان خوش مصرف گفت: شرکت ملی گاز ایران مکلف شده است ضمن دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان را از ابتدای سال به نرخ صفر محاسبه کند.
محمد عسگری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه هیأت وزیران در نشستی به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای نفت و نیرو و به استناد بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده در بخش گاز را تصویب کرد، گفت: طبق این آییننامه مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی۱۶ آبانماه تا ۱۵ اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال پیش کاهش یابد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف (پاداش صرفهجویی) معادل سه واحد درصد و تا سقف ۴۵ درصد در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.
وی افزود: ٢٥ درصد مشترکان صنعت گاز پرمصرف هستند و تعرفه آنها افزایش یافته است.
سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه این طرح به منظور مدیریت مصرف از ماه جاری اجرایی خواهد شد و برای آن نیز دستورالعملهایی تعریف شده است، ادامه داد: قیمت گاز بهصورت پلکانی و در ۱۲ پله برای مشترکان محاسبه میشود، برای مشترکانی که در سه پله نخست هستند همان قیمت گاز پارسال محاسبه میشود و هیچ افزایش قیمتی داده نخواهد شد، اما مشترکان پرمصرف و خارج از الگوی مصرف بهصورت پلکانی مشمول افزایش تعرفه میشوند.
عسگری با بیان اینکه بیشترین یارانه انرژی را مشترکان پرمصرف دریافت میکنند، گفت: با این حال مبنای افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف، قیمت گاز صادراتی نیست و خیلی پایینتر از آن است و بهصوت پلکانی محاسبه میشود.وی با اشاره به آخرین وضعیت مصرف گاز در کشور تأکید کرد: میانگین مصرف خانگی، تجاری در بهمن ماه ۵۸۷ میلیون مترمکعب در روز بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داشته است.
سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به اقداماتی که موجب کاهش مصرف میشود، گفت: لازم است مشترکان با انجام اقدامهای سادهای مانند تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، پوشیدن لباسهای گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی در زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی، ما را در بخش مصرف همراهی کنند تا بتوانیم بیدغدغه زمستان امسال را هم پشت سر بگذاریم.
به گفته عسگری این اقدامات میتواند تا ۱۰ درصد ذخیره انرژی را بهدنبال داشته باشد و به ما این امکان را میدهد تا در تأمین گاز نیروگاهها و بخش خانگی و تجاری در فصل سرد، مشکل خاصی نداشته باشیم.
وی با اشاره به برنامه شرکت گاز برای تشویق مشترکان خوش مصرف گفت: شرکت ملی گاز ایران مکلف شده است ضمن دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان را از ابتدای سال به نرخ صفر محاسبه کند.
مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد
پیشبینی 128 میلیمتری بارش برای حوضه آبریز دریای خزر در هفته جاری
بر اساس پیشبینی مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، بالاترین میزان بارش طی هفته منتهی به 20 اسفند در حوضه آبریز دریای خزر به میزان ۱۲۸ میلیمتر خواهد بود.
به گزارش وزارت نیرو، این هفته وقوع بارش برای برخی مناطق شمال غرب، غرب، نواحی شمالی، شمال شرق، برخی مناطق مرکزی کشور و محدوده رشتهکوههای زاگرس مورد انتظار است.بر این اساس بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه ۱۲۸ میلیمتر و متوسط بارش ۳۵ میلیمتر رخ خواهد داد. بعد از آن حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش ۷۸ میلیمتر و متوسط محدوده ۶ میلیمتری مقام دوم پر بارشهای این هفته را به خود اختصاص داده است.
همچنین حوضه آبریز قره قوم با بیشینه بارش ۶۵ میلیمتر و متوسط محدوده ۲۸ میلیمتری جایگاه بعد پر بارشها را دارد. میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز با بیشینه ۵۴ میلیمتر و متوسط بارش ۱۷ میلیمتر است. حوضه آبریز دریای عمان و خلیجفارس هم بیشینه ۵۲ میلیمتری و متوسط محدوده ۲ میلیمتری دارد. بر این اساس، کمترین میزان بارش در حوضه آبریز مرزی شرق با بیشینه ۳۵ میلیمتر و متوسط ۴ میلیمتری است.
به گزارش وزارت نیرو، این هفته وقوع بارش برای برخی مناطق شمال غرب، غرب، نواحی شمالی، شمال شرق، برخی مناطق مرکزی کشور و محدوده رشتهکوههای زاگرس مورد انتظار است.بر این اساس بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه ۱۲۸ میلیمتر و متوسط بارش ۳۵ میلیمتر رخ خواهد داد. بعد از آن حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش ۷۸ میلیمتر و متوسط محدوده ۶ میلیمتری مقام دوم پر بارشهای این هفته را به خود اختصاص داده است.
همچنین حوضه آبریز قره قوم با بیشینه بارش ۶۵ میلیمتر و متوسط محدوده ۲۸ میلیمتری جایگاه بعد پر بارشها را دارد. میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز با بیشینه ۵۴ میلیمتر و متوسط بارش ۱۷ میلیمتر است. حوضه آبریز دریای عمان و خلیجفارس هم بیشینه ۵۲ میلیمتری و متوسط محدوده ۲ میلیمتری دارد. بر این اساس، کمترین میزان بارش در حوضه آبریز مرزی شرق با بیشینه ۳۵ میلیمتر و متوسط ۴ میلیمتری است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
1870 کیلومتر خط لوله گاز در دست احداث
-
نفت ۱۸۵ دلاری میشود؟
-
72 درصد تهرانیها الگوی مصرف برق را رعایت میکنند
-
قبوض گاز تغییر کرد
-
پیشبینی 128 میلیمتری بارش برای حوضه آبریز دریای خزر در هفته جاری
اخبارایران آنلاین