ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از دلایل افزایش بی سابقه اجارهنشینی در 8 سال گذشته گزارش میدهد
ارتش مستأجران
بیشترین افزایش اجاره نشینی در 4سال گذشته رقم خورده است و تعداد خانوار مستأجر از 30درصد در سال 95به 38درصد در سال 99 رسیده است
گروه اقتصادی / براساس آمار، در سال 90 حدود 26 درصد خانوار کشور اجارهنشین بودند اما تا پایان سال 99 تعداد خانوار مستأجر به بیش از 38 درصد رسیده است.
اطلاعات مراکز آماری نشان میدهد بیشترین رشد اجارهنشینی مربوط به 4 سال گذشته است. در سال 95، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، از ٢٣ میلیون و ٥٨٠ هزار و ٢٢١ خانوار در واحدهای مسکونی کشور، ۶۰،۵ درصد از خانوارها مالک و 30،7 درصد خانوارها اجارهنشین بودند. اما در پایان سال 99 این عدد با رشد 8 درصدی به بیش از 38 درصد رسیده است.
رشد قیمت، کاهش ساخت و ساز
جهش قیمت مسکن، مهمترین عامل در افزایش تعداد اجارهنشینان است. قیمت مسکن بویژه از سال 97 تا تابستان 1400 جهشهای متعددی را داشته است. متوسط یک ساله قیمت مسکن در تهران در سال97 معادل 8 میلیون و 230 هزار تومان شد که در مقایسه با متوسط قیمت در سال 96 برابر 70 درصد افزایش داشت. در سالهای 98 و 99 نیز قیمت مسکن هر ماه نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشت. افزایش مداوم قیمت مسکن قدرت خرید خانوار را بشدت کاهش داد. رشد قیمت مسکن، به طور مثال در شهر تهران، از متوسط هر متر ۴ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۲۳ میلیون تومان در سال ۹۹ رسید که نشان میدهد قیمت مسکن در شهر تهران در این سالها ۴۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است. نکته مهم این است که همزمان با افزایش قیمت، ساخت و ساز نیز در همین سالها به کمترین میزان در دهه اخیر رسید. موضوعی که بر رشد قیمتها هم در خرید و هم در اجاره تأثیر زیادی گذاشت و دست متقاضیان مسکن را برای دسترسی به مسکن کوتاه گذاشت. از یک سو قیمت مسکن در حال جهش و از سوی دیگر ساخت واحد مسکونی در حال کاهش بود که این دو عامل با کاستن از بنیه مالی مردم، موجب شد آنها به جای خرید خانه به اجارهنشینی روی بیاورند.
مقایسه صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران در بهار سال ۹۲ نسبت به بهار امسال کاهش ۸۰ درصدی و مقایسه صدور پروانه ساختمانی در بهار سال ۹۲ نسبت به بهار امسال در کل کشور، کاهش ۳۲ درصدی صدور پروانه ساختمانی را نشان میدهد. کاهش صدور پروانه ساختمانی، منجر به افت ساخت و عرضه مسکن شده است. میانگین ساخت مسکن در ۸ سال گذشته به طور متوسط 300 هزار واحد در سال است درحالی که این عدد در ۸ سال پیش از آن به طور متوسط 600 هزار واحد در سال است. وزارت راه و شهرسازی نیز اخیراً در گزارشی رسمی اعلام کرد: «با توجه به ارتباط قیمت مسکن و نرخ اجارهبها و رهن، کاهش عرضه مسکن در سالهای اخیر دلیل اصلی افزایش نرخ مسکن و پیرو آن افزایش اجارهبها است.» آخرین آمار تعداد مستأجران را رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است. به گفته او تخمین زده میشود در حال حاضر 8 میلیون خانوار کشور اجارهنشین باشند. اگر تعداد افراد خانوار را 3 نفر در نظر بگیریم تعداد جمعیت اجارهنشین کشور بهطور متوسط 24 میلیون نفر و اگر تعداد خانوار را 4 نفر فرض کنیم در حال حاضر حدود 32 میلیون نفر از جمعیت کشور اجارهنشین هستند.
هزینه اجاره
اطلاعات رسمی مرکز آمار نشان میدهد که در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ متوسط سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد بوده که این عدد در سالهای 99 و بهار و تابستان امسال بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار را به خود اختصاص داد و به گفته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، اکنون بهطور متوسط ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه خانوار خرج هزینه مسکن میشود. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: 48 درصد درآمد خانوار در شهرهای کوچک و 70 درصد درآمد خانوار در شهرهای بزرگ صرف اجاره مسکن میشود. وزیر راه و شهرسازی هزینه مسکن را برای خانوار «بحرانی» توصیف کرده که اگر برای آن چارهای نشود همچنان قیمت مسکن رشد خواهد داشت.
در سالهای اخیر اجاره مسکن برای آنان که اجارهنامه خود را تمدید کردهاند نیز افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار متوسط افزایش قیمت اجاره این افراد در سال 97 معادل 25،4 درصد است که در تابستان امسال به 46،9 درصد افزایش یافته است. اما قیمت اجاره بها در بهمن امسال نسبت به ماههای گذشته کاهش داشته است. رشد نرخ رسمی اجاره بر اساس گزارش بانک مرکزی در بهمن ماه در شهر تهران 48 درصد است در حالی که این نرخ در آذرماه 51 و در دیماه 50 درصد بود. در کل کشور رشد اجاره بها در آذرماه معادل 54،2 درصد بود. با اینکه نرخ رشد قیمت اجاره کاهشی شده است اما افزایش بیش از 51 درصد آن در ماههای گذشته بیشترین فشار هزینهای را به اجارهنشینان وارد کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت اجارهبها در بهار امسال در مقایسه با همین فصل در سال ۱۳۹۹ افزایش ۶۳،۷ درصدی داشته است؛ این رشد قیمت در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ حدود ۲۳ درصد اعلام شده است، این نرخ بالاترین جهش تورم اجاره بهای مسکن از سال ۱۳۶۲ تاکنون است. آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان میدهد هرچند از سال ۱۳۶۲ تا پایان ۱۳۹۵ بالاترین نرخ تورم مربوط به سال ۱۳۷۵ با ۳۶،۴ درصد و سال ۱۳۷۶ با تورم ۲۸،۹ درصد بوده است، اما دولت قبل رکورددار جهش اجاره مسکن در ۳۸ سال اخیر است.
تورم اجاره بها از سال 96 تا تابستان امسال نزدیک به 23 درصد افزایش را نشان میدهد. در تابستان 96 تورم اجاره بها 4 درصد است که در تابستان امسال به بیش از 27 درصد افزایش یافته است.
ساخت خانه برای مستأجران
افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در 4 سال گذشته قدرت خانهدار شدن را از مستأجران گرفت. با اینکه برنامههایی مانند ساخت مسکن برای حمایت از اجارهنشینان یا اجاره داری حرفهای در این سالها مطرح شد اما به اجرا نرسید. اکنون محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ساخت 300 هزار واحد برای عرضه به بازار اجاره خبر داده است. او در این خصوص اعلام کرده که «شرکتهایی در قالب اجاره داری حرفهای در کنار بازارهای سنتی راهاندازی میشوند تا از این طریق بتوانیم قیمتها را در بازار اجاره کنترل کنیم. حوزه اجاره داری حرفهای مجوزات لازم را دریافت کرده و آییننامه آن در مراحل تصویب نهایی است. بزودی شرکتهایی برای اجاره داری حرفهای در کنار بازارهای سنتی راهاندازی میشوند تا بتوانند بازار اجاره را در کنار بازار سنتی ساماندهی کنند.»
به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این اقدام یک نهادسازی جدید در قالب اجارهداری حرفهای است و هدف گذاری که برای کنترل این بازار قرار گرفته شده همان ۳۰۰ هزار واحد است و در صورتی که تقاضای بیشتری هم وجود داشته باشد ساخته میشود. در طرح اجارهداری حرفهای، سرمایهگذاران میتوانند در اراضی دولتی اقدام به ساختوساز کنند و سپس واحدهای ساخته شده را با تعرفههای در نظر گرفتهشده از سوی وزارت راه و شهرسازی، به اقشار بدون مسکن، خانه اولیها، زوجهای جوان و... برای مدت معلوم واگذار کنند. در برنامهای دیگر برای حمایت مالی از مستأجران در برابر رشد قیمت اجاره، در بودجه سال آینده 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به مستأجران در نظر گرفته شده است. دولت از زمان شیوع کرونا برای حمایت از مستأجران به آنان وام ودیعه پرداخت میکند. براساس تصمیم دولت کسانی که حقوق ثابت دارند یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، میتوانند در تهران ۵۰ میلیون تومان با نرخ بهره 13 درصد از بانک تسهیلات بگیرند که این رقم در شهرهای بزرگ ۳۰ و در شهرهای کوچکتر ۱۵ میلیون تومان خواهد بود. اما با اینکه تعداد متقاضیان دریافت وام ودیعه زیاد است اما این وام به همه متقاضیان پرداخت نشده است که شبکه بانکی کمبود اعتبار را دلیل آن عنوان میکند. با این حال وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرده سال آینده تعداد بیشتری از مستأجران وام ودیعه دریافت کنند.
جهش تولید
با توجه به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در ایران کمبود عرضه است؛ تولید فعلی مسکن در کشور متناسب با نیاز بازار نیست. از این رو دولت برای جبران کاهش ساخت مسکن در 8 سال گذشته، برنامه تولید یک میلیون مسکن در سال را در دستور کار قرار داده است. این برنامه توانسته تورم در بازار اجاره و معاملات مسکن را به حداقل برساند. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در بهمن امسال، متوسط قیمت مسکن از ۳۳ میلیون تومان در هر متر مربع عبور کرد و رشد ۴ دهم درصدی نسبت به ماه قبل از آن (دی ۱۴۰۰) داشت. این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 16،4 درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه بهمن ماه سال 1399 (معادل 97،2 درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است و جلوی رشد ماهانه قیمت مسکن گرفته شده است. در این ماه شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 48،4 و 52،2 درصد رشد نشان میدهد که هر دو عدد نسبت به ماه قبل نزدیک به دو درصد کاهش را نشان میدهد. اما با توجه به تقاضای انباشته شده برای مسکن و افت ساخت و ساز در چند سال گذشته، نیاز به تولید و عرضه مسکن در بازار دیده شده است و بر همین اساس دولت ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را در حال اجرا دارد. با اجرای چند برنامه مانند ساخت مسکن برای اجاره داری حرفهای و همچنین ساخت 4 میلیون مسکن برای اقشار کم درآمد و از سوی دیگر تأثیر مسائل سیاسی بر اقتصاد و کاهش نرخ تورم عمومی، انتظار میرود در سالهای پیش رو بازار مسکن به ثبات و آرامش نسبی برسد.
اطلاعات مراکز آماری نشان میدهد بیشترین رشد اجارهنشینی مربوط به 4 سال گذشته است. در سال 95، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، از ٢٣ میلیون و ٥٨٠ هزار و ٢٢١ خانوار در واحدهای مسکونی کشور، ۶۰،۵ درصد از خانوارها مالک و 30،7 درصد خانوارها اجارهنشین بودند. اما در پایان سال 99 این عدد با رشد 8 درصدی به بیش از 38 درصد رسیده است.
رشد قیمت، کاهش ساخت و ساز
جهش قیمت مسکن، مهمترین عامل در افزایش تعداد اجارهنشینان است. قیمت مسکن بویژه از سال 97 تا تابستان 1400 جهشهای متعددی را داشته است. متوسط یک ساله قیمت مسکن در تهران در سال97 معادل 8 میلیون و 230 هزار تومان شد که در مقایسه با متوسط قیمت در سال 96 برابر 70 درصد افزایش داشت. در سالهای 98 و 99 نیز قیمت مسکن هر ماه نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشت. افزایش مداوم قیمت مسکن قدرت خرید خانوار را بشدت کاهش داد. رشد قیمت مسکن، به طور مثال در شهر تهران، از متوسط هر متر ۴ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۲۳ میلیون تومان در سال ۹۹ رسید که نشان میدهد قیمت مسکن در شهر تهران در این سالها ۴۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است. نکته مهم این است که همزمان با افزایش قیمت، ساخت و ساز نیز در همین سالها به کمترین میزان در دهه اخیر رسید. موضوعی که بر رشد قیمتها هم در خرید و هم در اجاره تأثیر زیادی گذاشت و دست متقاضیان مسکن را برای دسترسی به مسکن کوتاه گذاشت. از یک سو قیمت مسکن در حال جهش و از سوی دیگر ساخت واحد مسکونی در حال کاهش بود که این دو عامل با کاستن از بنیه مالی مردم، موجب شد آنها به جای خرید خانه به اجارهنشینی روی بیاورند.
مقایسه صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران در بهار سال ۹۲ نسبت به بهار امسال کاهش ۸۰ درصدی و مقایسه صدور پروانه ساختمانی در بهار سال ۹۲ نسبت به بهار امسال در کل کشور، کاهش ۳۲ درصدی صدور پروانه ساختمانی را نشان میدهد. کاهش صدور پروانه ساختمانی، منجر به افت ساخت و عرضه مسکن شده است. میانگین ساخت مسکن در ۸ سال گذشته به طور متوسط 300 هزار واحد در سال است درحالی که این عدد در ۸ سال پیش از آن به طور متوسط 600 هزار واحد در سال است. وزارت راه و شهرسازی نیز اخیراً در گزارشی رسمی اعلام کرد: «با توجه به ارتباط قیمت مسکن و نرخ اجارهبها و رهن، کاهش عرضه مسکن در سالهای اخیر دلیل اصلی افزایش نرخ مسکن و پیرو آن افزایش اجارهبها است.» آخرین آمار تعداد مستأجران را رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است. به گفته او تخمین زده میشود در حال حاضر 8 میلیون خانوار کشور اجارهنشین باشند. اگر تعداد افراد خانوار را 3 نفر در نظر بگیریم تعداد جمعیت اجارهنشین کشور بهطور متوسط 24 میلیون نفر و اگر تعداد خانوار را 4 نفر فرض کنیم در حال حاضر حدود 32 میلیون نفر از جمعیت کشور اجارهنشین هستند.
هزینه اجاره
اطلاعات رسمی مرکز آمار نشان میدهد که در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ متوسط سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد بوده که این عدد در سالهای 99 و بهار و تابستان امسال بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار را به خود اختصاص داد و به گفته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، اکنون بهطور متوسط ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه خانوار خرج هزینه مسکن میشود. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: 48 درصد درآمد خانوار در شهرهای کوچک و 70 درصد درآمد خانوار در شهرهای بزرگ صرف اجاره مسکن میشود. وزیر راه و شهرسازی هزینه مسکن را برای خانوار «بحرانی» توصیف کرده که اگر برای آن چارهای نشود همچنان قیمت مسکن رشد خواهد داشت.
در سالهای اخیر اجاره مسکن برای آنان که اجارهنامه خود را تمدید کردهاند نیز افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار متوسط افزایش قیمت اجاره این افراد در سال 97 معادل 25،4 درصد است که در تابستان امسال به 46،9 درصد افزایش یافته است. اما قیمت اجاره بها در بهمن امسال نسبت به ماههای گذشته کاهش داشته است. رشد نرخ رسمی اجاره بر اساس گزارش بانک مرکزی در بهمن ماه در شهر تهران 48 درصد است در حالی که این نرخ در آذرماه 51 و در دیماه 50 درصد بود. در کل کشور رشد اجاره بها در آذرماه معادل 54،2 درصد بود. با اینکه نرخ رشد قیمت اجاره کاهشی شده است اما افزایش بیش از 51 درصد آن در ماههای گذشته بیشترین فشار هزینهای را به اجارهنشینان وارد کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت اجارهبها در بهار امسال در مقایسه با همین فصل در سال ۱۳۹۹ افزایش ۶۳،۷ درصدی داشته است؛ این رشد قیمت در مقایسه با زمستان ۱۳۹۹ حدود ۲۳ درصد اعلام شده است، این نرخ بالاترین جهش تورم اجاره بهای مسکن از سال ۱۳۶۲ تاکنون است. آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان میدهد هرچند از سال ۱۳۶۲ تا پایان ۱۳۹۵ بالاترین نرخ تورم مربوط به سال ۱۳۷۵ با ۳۶،۴ درصد و سال ۱۳۷۶ با تورم ۲۸،۹ درصد بوده است، اما دولت قبل رکورددار جهش اجاره مسکن در ۳۸ سال اخیر است.
تورم اجاره بها از سال 96 تا تابستان امسال نزدیک به 23 درصد افزایش را نشان میدهد. در تابستان 96 تورم اجاره بها 4 درصد است که در تابستان امسال به بیش از 27 درصد افزایش یافته است.
ساخت خانه برای مستأجران
افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در 4 سال گذشته قدرت خانهدار شدن را از مستأجران گرفت. با اینکه برنامههایی مانند ساخت مسکن برای حمایت از اجارهنشینان یا اجاره داری حرفهای در این سالها مطرح شد اما به اجرا نرسید. اکنون محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از ساخت 300 هزار واحد برای عرضه به بازار اجاره خبر داده است. او در این خصوص اعلام کرده که «شرکتهایی در قالب اجاره داری حرفهای در کنار بازارهای سنتی راهاندازی میشوند تا از این طریق بتوانیم قیمتها را در بازار اجاره کنترل کنیم. حوزه اجاره داری حرفهای مجوزات لازم را دریافت کرده و آییننامه آن در مراحل تصویب نهایی است. بزودی شرکتهایی برای اجاره داری حرفهای در کنار بازارهای سنتی راهاندازی میشوند تا بتوانند بازار اجاره را در کنار بازار سنتی ساماندهی کنند.»
به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این اقدام یک نهادسازی جدید در قالب اجارهداری حرفهای است و هدف گذاری که برای کنترل این بازار قرار گرفته شده همان ۳۰۰ هزار واحد است و در صورتی که تقاضای بیشتری هم وجود داشته باشد ساخته میشود. در طرح اجارهداری حرفهای، سرمایهگذاران میتوانند در اراضی دولتی اقدام به ساختوساز کنند و سپس واحدهای ساخته شده را با تعرفههای در نظر گرفتهشده از سوی وزارت راه و شهرسازی، به اقشار بدون مسکن، خانه اولیها، زوجهای جوان و... برای مدت معلوم واگذار کنند. در برنامهای دیگر برای حمایت مالی از مستأجران در برابر رشد قیمت اجاره، در بودجه سال آینده 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به مستأجران در نظر گرفته شده است. دولت از زمان شیوع کرونا برای حمایت از مستأجران به آنان وام ودیعه پرداخت میکند. براساس تصمیم دولت کسانی که حقوق ثابت دارند یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، میتوانند در تهران ۵۰ میلیون تومان با نرخ بهره 13 درصد از بانک تسهیلات بگیرند که این رقم در شهرهای بزرگ ۳۰ و در شهرهای کوچکتر ۱۵ میلیون تومان خواهد بود. اما با اینکه تعداد متقاضیان دریافت وام ودیعه زیاد است اما این وام به همه متقاضیان پرداخت نشده است که شبکه بانکی کمبود اعتبار را دلیل آن عنوان میکند. با این حال وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرده سال آینده تعداد بیشتری از مستأجران وام ودیعه دریافت کنند.
جهش تولید
با توجه به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در ایران کمبود عرضه است؛ تولید فعلی مسکن در کشور متناسب با نیاز بازار نیست. از این رو دولت برای جبران کاهش ساخت مسکن در 8 سال گذشته، برنامه تولید یک میلیون مسکن در سال را در دستور کار قرار داده است. این برنامه توانسته تورم در بازار اجاره و معاملات مسکن را به حداقل برساند. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در بهمن امسال، متوسط قیمت مسکن از ۳۳ میلیون تومان در هر متر مربع عبور کرد و رشد ۴ دهم درصدی نسبت به ماه قبل از آن (دی ۱۴۰۰) داشت. این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 16،4 درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه بهمن ماه سال 1399 (معادل 97،2 درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است و جلوی رشد ماهانه قیمت مسکن گرفته شده است. در این ماه شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 48،4 و 52،2 درصد رشد نشان میدهد که هر دو عدد نسبت به ماه قبل نزدیک به دو درصد کاهش را نشان میدهد. اما با توجه به تقاضای انباشته شده برای مسکن و افت ساخت و ساز در چند سال گذشته، نیاز به تولید و عرضه مسکن در بازار دیده شده است و بر همین اساس دولت ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را در حال اجرا دارد. با اجرای چند برنامه مانند ساخت مسکن برای اجاره داری حرفهای و همچنین ساخت 4 میلیون مسکن برای اقشار کم درآمد و از سوی دیگر تأثیر مسائل سیاسی بر اقتصاد و کاهش نرخ تورم عمومی، انتظار میرود در سالهای پیش رو بازار مسکن به ثبات و آرامش نسبی برسد.
راه رشت - کاسپین تا شهریور 1401 افتتاح می شود
یک گام دیگر برای تکمیل کریدور شمال- جنوب
مدیرکل منطقه ساخت و توسعه راهآهن منطقه دو از افتتاح راهآهن رشت- کاسپین در شهریور سال آینده به شرط تأمین اعتبار خبر داد.
علی اکبر مردی، درباره میزان پیشرفت راهآهن قزوین - رشت - کاسپین، اظهار کرد: سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهرهبرداری رسید که شامل ۵ قطعه بود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تأمین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهرهبرداری خواهد بود. به گفته مردی، ۵ قطعه اول این خط مربوط به قزوین - رشت بوده و عملیات اجرایی مربوط به ۳ قطعه ۶ و ۷ و ۸ که در حوزه رشت – انزلی(کاسپین) است، آغاز شد. مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ توضیح داد: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه میشود. مردی با اشاره به اینکه سال ۹۸ این پروژه در اولویت قرار گرفت و تکمیل آن سرعت بیشتری یافت، افزود: این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی بهدلیل برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این حوزه نداد، به همین دلیل مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود، جایگزین کنیم.
وی ادامه داد: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید. مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده است. مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ درخصوص مزایای این پروژه اظهار کرد: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل میکند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راهآهن هستند. وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر میکند، اظهار کرد: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است. مردی درباره اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه نیز گفت: تاکنون حدود ۴۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است. وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ در بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ خاطرنشان کرد: برای اتمام پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پول نیاز بود و در سفر رئیسجمهور به گیلان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است.
علی اکبر مردی، درباره میزان پیشرفت راهآهن قزوین - رشت - کاسپین، اظهار کرد: سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهرهبرداری رسید که شامل ۵ قطعه بود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تأمین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهرهبرداری خواهد بود. به گفته مردی، ۵ قطعه اول این خط مربوط به قزوین - رشت بوده و عملیات اجرایی مربوط به ۳ قطعه ۶ و ۷ و ۸ که در حوزه رشت – انزلی(کاسپین) است، آغاز شد. مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ توضیح داد: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه میشود. مردی با اشاره به اینکه سال ۹۸ این پروژه در اولویت قرار گرفت و تکمیل آن سرعت بیشتری یافت، افزود: این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی بهدلیل برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این حوزه نداد، به همین دلیل مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود، جایگزین کنیم.
وی ادامه داد: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید. مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده است. مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ درخصوص مزایای این پروژه اظهار کرد: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل میکند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راهآهن هستند. وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر میکند، اظهار کرد: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است. مردی درباره اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه نیز گفت: تاکنون حدود ۴۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است. وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ در بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ خاطرنشان کرد: برای اتمام پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پول نیاز بود و در سفر رئیسجمهور به گیلان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است.
در راستای اجرای دستور رئیسجمهور
لایروبی خلیج گرگان آغاز می شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از در دستور کار قرار گرفتن لایروبی کانالهای ورودی چوپوقلی، خوزینی و آشوراده به منظور احیای خلیج گرگان خبر داد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، علیاکبر صفایی با اشاره به دستاوردهای حوزه دریایی و بندری استان گلستان در این سفر توضیح داد: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متأسفانه لایروبی آن سالهاست مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالابها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید بهسرعت انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبههای توریستی مهم کشور به شمار میرود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفت: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است.
به گفته صفایی، مطالعات جامعی برای احیای خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاهمدت است. وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، ادامه داد: علاوه بر این رودخانههایی که به خلیج گرگان آبریز داشتهاند یا خشک شدهاند یا بشدت کاهش ورودی داشتهاند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر بشدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تاکنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: بر اساس دستور رئیسجمهور به دنبال این هستیم تا فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود. وی اعلام کرد: مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبهای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً به صورت ناظر آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از دیگر از موضوعاتی که در سفر به گلستان مدنظر قرار گرفت، مربوط به قایقهای مسافری بود؛ این قایقها، برای اینکه توریستها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجه هستند و موتورشان در برخورد با گِل آسیب میدید که تصمیم گرفتیم به منظور رفاه حال مردم و گردشگرانی که قرار است در ایام عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم کنیم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایقها به سهولت تردد داشته باشند. معاون وزیر راه در مورد بازدیدهای خود در سفر به گلستان یادآور شد: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰سال گذشته، مشمول تأخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریعتر کار را پیش ببرد.
صفایی با بیان اینکه باید از ظرفیتهای موجود در راستای ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده کنیم، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و نیز فرصتهایی که از طریق روسیه ایجاد میشود، شاهد بهبود وضعیت باشیم.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، علیاکبر صفایی با اشاره به دستاوردهای حوزه دریایی و بندری استان گلستان در این سفر توضیح داد: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متأسفانه لایروبی آن سالهاست مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالابها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید بهسرعت انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبههای توریستی مهم کشور به شمار میرود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفت: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است.
به گفته صفایی، مطالعات جامعی برای احیای خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاهمدت است. وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، ادامه داد: علاوه بر این رودخانههایی که به خلیج گرگان آبریز داشتهاند یا خشک شدهاند یا بشدت کاهش ورودی داشتهاند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر بشدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تاکنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: بر اساس دستور رئیسجمهور به دنبال این هستیم تا فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود. وی اعلام کرد: مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبهای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً به صورت ناظر آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از دیگر از موضوعاتی که در سفر به گلستان مدنظر قرار گرفت، مربوط به قایقهای مسافری بود؛ این قایقها، برای اینکه توریستها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجه هستند و موتورشان در برخورد با گِل آسیب میدید که تصمیم گرفتیم به منظور رفاه حال مردم و گردشگرانی که قرار است در ایام عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم کنیم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایقها به سهولت تردد داشته باشند. معاون وزیر راه در مورد بازدیدهای خود در سفر به گلستان یادآور شد: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰سال گذشته، مشمول تأخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریعتر کار را پیش ببرد.
صفایی با بیان اینکه باید از ظرفیتهای موجود در راستای ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده کنیم، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و نیز فرصتهایی که از طریق روسیه ایجاد میشود، شاهد بهبود وضعیت باشیم.
اخبـار راه
رشد 90 درصدی تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر با اشاره به بارگیری ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری از بوشهر به نقاط مختلف کشور، میزان رشد بارگیری کالاهای اساسی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲.۵ درصد اعلام کرد.
حمیدرضا علم، در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه فعالیتهای صورت گرفته در بخش بارگیری کالاهای اساسی در استان بوشهر را تشریح کرد و گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ حمل بیش از ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت و سویا از بندر امام خمینی (ره) به وسیله ۴۹۰۰ دستگاه کامیون توسط بخش خصوصی، شهرداریها و راهداری را در کارنامه حمل و نقل استان بوشهر به ثبت رساندیم.
علم با بیان اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد ۱۲.۵ درصد رشد تناژ و ۱۳.۵ درصد رشد سفر در حمل کالا در استان بودهایم، میزان کالاهای اساسی حمل شده از بوشهر به نقاط مختلف کشور را اعلام کرد و گفت: این کالاها شامل ۷۴ هزار تن گندم (با ۲۷۳۰ دستگاه کامیون)، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن جو (با ۴۳۵ دستگاه کامیون) و ۳۶ هزار تن ذرت (با ۱۷۷۵ دستگاه کامیون) به نقاط مختلف کشور از جمله شیراز، اصفهان، مشهد و تهران جابهجا شده است.
برقراری پروازهای دمشق در نوروز
مقام مسئول هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از برقراری پروازهای فوقالعاده این شرکت هواپیمایی در ایام نوروز به فرودگاه دمشق خبر داد. حسین جهانی اظهار داشت: برای ایام تعطیلات نوروزی، براساس برنامهریزی انجام شده، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ۵ ایستگاه پروازی تهران، کرمان، مشهد مقدس، شیراز و تبریز با زمانبندی مشخص به مقصد دمشق پرواز میکند.
وی ادامه داد: پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) به مقصد دمشق از دهم اسفندماه سال جاری انجام و تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، پروازهای این مسیر به صورت روزانه انجام خواهند شد. مدیرکل روابط عمومی هما درخصوص سایر پروازهای هما به فرودگاه دمشق، گفت: پرواز از فرودگاه مشهد مقدس به فرودگاه دمشق از دیگر پروازهای برنامهریزی شده است، پروازهای این مسیر از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ۶ فروردین 1401 ادامه دارد؛ پروازهای این مسیر در روزهای شنبه و یکشنبه در بازه زمانی یاد شده انجام میشود. پروازهای فرودگاه کرمان از ۲۰ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ۱۱ فروردین ادامه دارد، از فرودگاههای شیراز و تبریز به دمشق یک پرواز انجام خواهد شد. وی گفت: همچنین در تعطیلات نوروز، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پروازهایی را به مقصد فرودگاه نجف برنامهریزی کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر با اشاره به بارگیری ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری از بوشهر به نقاط مختلف کشور، میزان رشد بارگیری کالاهای اساسی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲.۵ درصد اعلام کرد.
حمیدرضا علم، در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه فعالیتهای صورت گرفته در بخش بارگیری کالاهای اساسی در استان بوشهر را تشریح کرد و گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ حمل بیش از ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت و سویا از بندر امام خمینی (ره) به وسیله ۴۹۰۰ دستگاه کامیون توسط بخش خصوصی، شهرداریها و راهداری را در کارنامه حمل و نقل استان بوشهر به ثبت رساندیم.
علم با بیان اینکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد ۱۲.۵ درصد رشد تناژ و ۱۳.۵ درصد رشد سفر در حمل کالا در استان بودهایم، میزان کالاهای اساسی حمل شده از بوشهر به نقاط مختلف کشور را اعلام کرد و گفت: این کالاها شامل ۷۴ هزار تن گندم (با ۲۷۳۰ دستگاه کامیون)، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن جو (با ۴۳۵ دستگاه کامیون) و ۳۶ هزار تن ذرت (با ۱۷۷۵ دستگاه کامیون) به نقاط مختلف کشور از جمله شیراز، اصفهان، مشهد و تهران جابهجا شده است.
برقراری پروازهای دمشق در نوروز
مقام مسئول هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از برقراری پروازهای فوقالعاده این شرکت هواپیمایی در ایام نوروز به فرودگاه دمشق خبر داد. حسین جهانی اظهار داشت: برای ایام تعطیلات نوروزی، براساس برنامهریزی انجام شده، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ۵ ایستگاه پروازی تهران، کرمان، مشهد مقدس، شیراز و تبریز با زمانبندی مشخص به مقصد دمشق پرواز میکند.
وی ادامه داد: پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) به مقصد دمشق از دهم اسفندماه سال جاری انجام و تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، پروازهای این مسیر به صورت روزانه انجام خواهند شد. مدیرکل روابط عمومی هما درخصوص سایر پروازهای هما به فرودگاه دمشق، گفت: پرواز از فرودگاه مشهد مقدس به فرودگاه دمشق از دیگر پروازهای برنامهریزی شده است، پروازهای این مسیر از تاریخ ۱۵ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ۶ فروردین 1401 ادامه دارد؛ پروازهای این مسیر در روزهای شنبه و یکشنبه در بازه زمانی یاد شده انجام میشود. پروازهای فرودگاه کرمان از ۲۰ اسفندماه سال جاری آغاز و تا ۱۱ فروردین ادامه دارد، از فرودگاههای شیراز و تبریز به دمشق یک پرواز انجام خواهد شد. وی گفت: همچنین در تعطیلات نوروز، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پروازهایی را به مقصد فرودگاه نجف برنامهریزی کرده است.
اخبـار مسکن
تخفیفات دولت به طرح نهضت ملی مسکن
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت برای نزدیک کردن شکاف بین توان خانوار و قیمت مسکن، در دو حوزه «زمین» و «مالیات و خدمات» تخفیفات ویژهای را در طرح نهضت ملی مسکن اجرایی میکند.
«محمود محمودزاده» افزود: اقداماتی که وزارت راه برای نزدیک شدن قیمت تمام شده برای توان خانوار انجام داده است در دو حوزه «زمین» و «مالیات و خدمات» است.
وی توضیح داد: برنامه دولت در حوزه زمین، کاهش قیمت زمین از قیمت تمام شده است. در همین راستا به استناد قانون با واگذاری ۹۹ ساله زمینها از قیمت نهایی مسکن کسر خواهد شد. به گفته محمودزاده، زمین به طور متوسط ۴۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن در نقاط شهری را به خود اختصاص میدهد و وقتی این ۴۰ درصد کسر شود طبیعتاً انتطار کاهش قیمت را به همین میزان در قیمت نهایی داریم. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از حمایتهای مالیاتی و تخفیفاتی که در قانون به طرح نهضت ملی داده شده خبر داد و گفت: در قسمت مالیات، یک عدد ثابت یک میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شد.
محمودزاده گفت: تخفیف پروانه ساختمانی و کاهش هزینههای خدمات مهندسی نیز در این طرح گنجانده شده است، در قسمت هزینه انشعابات نیر متقاضی فقط حق اشتراک پرداخت میکند و حق تأمین انتقال به عهده دولت است. هزینههای صدور و جواز ساخت نیز بهصورت ماهیانه از سوی استانداریها با شهرداری تسویه میشود.
پرداخت ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان
عضو هیأت مدیره بانک مسکن از پرداخت ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان خبر داد.
محمدحسن علمداری، در خصوص تازهترین وضعیت ارائه تسهیلات خودمالکی در سراسر کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ارائه آمار پرداخت. عضو هیأتمدیره بانک مسکن گفت: ۴ هزار و ۵۲۳ پروژه به تعداد ۴۳ هزار و ۸۳۶ واحد به بانک معرفی شد. از این تعداد ۱۱۵ پروژه به تعداد ۹۳۰ واحد قراردادشان منعقد شده است که مبلغ آن ۳۱۸ میلیارد تومان است. علمداری ادامه داد: تاکنون ۱۱۸ میلیارد تومان از تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان پرداخت شده است. به گفته علمداری، ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن به تازگی شروع شده و مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی نیز به خودمالکان پرداخت میشود.
انجام ۶۷ پروژه زیربنایی توسط سازمان مجری ساختمانهای دولتی
مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی از انجام ۶۷ پروژه که شامل ساختمانهای درمانی، ورزشی، تربیتی و تأمینی، مصلی، توسعه مجلس شورای اسلامی، توسعه حرم حضرت معصومه(س) در سال جاری در زیربنای بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰هزار مترمربع خبر داد.
علی نبیان توضیح داد: تعداد ۴۱ پروژه خدمات درمانی با زیربنای ۶۷۰ هزار و ۵۴۰ مترمربع، ۶ پروژه اماکن ورزشی با زیربنای ۱۴۳ هزار و ۲۶۰ مترمربع، ۱۰ پروژه اماکن تأمینی و تربیتی با زیربنای ۳۵۲ هزار و ۵۶۱ مترمربع و ۵ پروژه در بخش ساختمانها و تجهیزات طرح با زیربنای ۳۱۰ هزار مترمربع در برنامه سال جاری سازمان برای احداث و تکمیل قرار گرفت. مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی افزود: پروژه مصلای امام خمینی(ره) با زیربنای ۳۴۹ هزار و ۸۰ مترمربع، توسعه مجلس شورای اسلامی در قالب دو پروژه با زیربنای ۲۱۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع، توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) در زیربنای ۴۰ هزار مترمربع بخش دیگر مأموریتهای سازمان در سال جاری بوده است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت برای نزدیک کردن شکاف بین توان خانوار و قیمت مسکن، در دو حوزه «زمین» و «مالیات و خدمات» تخفیفات ویژهای را در طرح نهضت ملی مسکن اجرایی میکند.
«محمود محمودزاده» افزود: اقداماتی که وزارت راه برای نزدیک شدن قیمت تمام شده برای توان خانوار انجام داده است در دو حوزه «زمین» و «مالیات و خدمات» است.
وی توضیح داد: برنامه دولت در حوزه زمین، کاهش قیمت زمین از قیمت تمام شده است. در همین راستا به استناد قانون با واگذاری ۹۹ ساله زمینها از قیمت نهایی مسکن کسر خواهد شد. به گفته محمودزاده، زمین به طور متوسط ۴۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن در نقاط شهری را به خود اختصاص میدهد و وقتی این ۴۰ درصد کسر شود طبیعتاً انتطار کاهش قیمت را به همین میزان در قیمت نهایی داریم. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از حمایتهای مالیاتی و تخفیفاتی که در قانون به طرح نهضت ملی داده شده خبر داد و گفت: در قسمت مالیات، یک عدد ثابت یک میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شد.
محمودزاده گفت: تخفیف پروانه ساختمانی و کاهش هزینههای خدمات مهندسی نیز در این طرح گنجانده شده است، در قسمت هزینه انشعابات نیر متقاضی فقط حق اشتراک پرداخت میکند و حق تأمین انتقال به عهده دولت است. هزینههای صدور و جواز ساخت نیز بهصورت ماهیانه از سوی استانداریها با شهرداری تسویه میشود.
پرداخت ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان
عضو هیأت مدیره بانک مسکن از پرداخت ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان خبر داد.
محمدحسن علمداری، در خصوص تازهترین وضعیت ارائه تسهیلات خودمالکی در سراسر کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ارائه آمار پرداخت. عضو هیأتمدیره بانک مسکن گفت: ۴ هزار و ۵۲۳ پروژه به تعداد ۴۳ هزار و ۸۳۶ واحد به بانک معرفی شد. از این تعداد ۱۱۵ پروژه به تعداد ۹۳۰ واحد قراردادشان منعقد شده است که مبلغ آن ۳۱۸ میلیارد تومان است. علمداری ادامه داد: تاکنون ۱۱۸ میلیارد تومان از تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان پرداخت شده است. به گفته علمداری، ارائه تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن به تازگی شروع شده و مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی نیز به خودمالکان پرداخت میشود.
انجام ۶۷ پروژه زیربنایی توسط سازمان مجری ساختمانهای دولتی
مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی از انجام ۶۷ پروژه که شامل ساختمانهای درمانی، ورزشی، تربیتی و تأمینی، مصلی، توسعه مجلس شورای اسلامی، توسعه حرم حضرت معصومه(س) در سال جاری در زیربنای بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰هزار مترمربع خبر داد.
علی نبیان توضیح داد: تعداد ۴۱ پروژه خدمات درمانی با زیربنای ۶۷۰ هزار و ۵۴۰ مترمربع، ۶ پروژه اماکن ورزشی با زیربنای ۱۴۳ هزار و ۲۶۰ مترمربع، ۱۰ پروژه اماکن تأمینی و تربیتی با زیربنای ۳۵۲ هزار و ۵۶۱ مترمربع و ۵ پروژه در بخش ساختمانها و تجهیزات طرح با زیربنای ۳۱۰ هزار مترمربع در برنامه سال جاری سازمان برای احداث و تکمیل قرار گرفت. مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات عمومی و دولتی افزود: پروژه مصلای امام خمینی(ره) با زیربنای ۳۴۹ هزار و ۸۰ مترمربع، توسعه مجلس شورای اسلامی در قالب دو پروژه با زیربنای ۲۱۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع، توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) در زیربنای ۴۰ هزار مترمربع بخش دیگر مأموریتهای سازمان در سال جاری بوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ارتش مستأجران
-
یک گام دیگر برای تکمیل کریدور شمال- جنوب
-
لایروبی خلیج گرگان آغاز می شود
-
اخبـار راه
-
اخبـار مسکن
اخبارایران آنلاین