نسخه Pdf
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس شورای عالی بیمه در گفت وگو با «ایران» خبر داد
سقف افزایش تعرفه های سلامت 5/ 28 درصد است
فریبا خان احمدی
خبرنگار
چندی پیش روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «شائبههای یک افزایش» به واکاوی برخی گمانهزنیها در فضای مجازی مبنی بر اینکه تعرفه پزشکان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش پیدا میکند پرداخت که البته نتیجه بررسیهای ما نشان میداد، سازمان نظام پزشکی کشور پیشنهاد افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات سلامت را به شورای عالی بیمه داده که البته نتایج رایزنیهای وزارت بهداشت، سازمانهای بیمهگر، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه در نهایت افزایش حدود ۲۸/۵ درصدی قیمت خدمات پزشکی است؛ البته هنوز همین عدد تعرفههای خدمات سلامت نیز ملاک نیست و قیمت خدمات پزشکی پس از تصویب در شورای عالی پزشکی در نهایت پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه برای تصویب نهایی به هیأت دولت واگذار میشود. در همین حال این روزها و پیش از آنکه مصوبه شورای عالی بیمه برای تصویب نهایی به هیأت وزیران ارسال شود، رؤسای سازمانهای نظام پزشکی کشور و تهران بهدلیل افزایش بیسابقه تورم در حوره نظام سلامت کشور به میزان افزایش تعرفهها اعتراض دارند و معتقدند درآمد مراکز درمانی در هر دو بخش دولتی و خصوصی مطابق با نرخ تورم ۴۸ درصدی بانک مرکزی نیست و نتیجه برخی تصمیمگیریها منجربه کاهش کیفیت خدمات سلامت، ورشکستگی بخش خصوصی، عدم توازن و تعادل بین قیمت تمام شده خدمات و قیمت خرید خدمات سلامت در بخش دولتی خواهد شد و نتیجه آن افزایش تقاضای القایی و انحراف مسیر طبابت به سمت و سوی افزایش زیرمیزی و تعطیلی خدمات درمان سرپایی و مطبها است. گلایهها و اعتراضهای مدیران صنف جامعه پزشکی نسبت به رقم تعرفهگذاری خدمات پزشکی در افکارعمومی و البته برخی از بهارستاننشینها گاه اینگونه تعبیر میشود که افزایش تعرفهها به معنای افزایش درآمد پزشکان است و چون درآمد اغلب مشاغل همسو با نرخ تورم نیست پس انتظار جامعه پزشکی نسبت به افزایش حقوق و تعرفه خدماتشان بیمورد است این در حالی است که رئیس سازمان نظام پزشکی در گفتوگویی با روزنامه ایران ضمن تأکید بر لزوم بازگشت تعیین تعرفهگذاری خدمات سلامت در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که مشکل تعرفه خدمات پزشکی بهدلیل نبودن پوشش بیمهای با وجود گرانی خدمات است. از طرفی برای اغلب مردم پرداخت همان تعرفههای به ظاهر ناچیز هم امکانپذیر نیست در این بین سازمانهای بیمهگر هم به افزایش سهم پرداختی خود علاقهای نشان نمیدهند. ما در این گزارش سعی کردیم به این پرسش مهم که چرا تعرفههای پزشکی همواره محل اختلاف جامعه پزشکی با دولت بوده است و این اختلاف با چه استراتژی به نقطه پایان میرسد، پاسخ دهیم. مخالفان افزایش تعرفههای خدمات سلامت میگویند منابع مالی سازمانهای بیمهگر کفاف افزایش هزینههای خدمات سلامت را نمیدهد و تنها راه خروج از این وضعیت تکرار شونده اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است چنانچه چنین سیاستگذاری در نظام سلامت کشور انجام نگیرد نه میتوان هزینههای خدمات سلامت را کاهش داد و نه دولت توان پرداخت چنین هزینههای سرسام آور خدمات القایی را دارد. در ادامه سلسله گزارشهای مربوطه به سیاستهای دولت سیزدهم در اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده خواهیم پرداخت تا ببینیم آشفته بازار مثلث نظام سلامت کشور در کنار تعرفهگذاری واقعی خدمات سلامت با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده سر و سامان میگیرد یا خیر؟
دکتر سجاد رضوی رئیس شورایعالی بیمه درباره چالشهای تعرفهگذاری خدمات سلامت و گلایههای ارائه دهندگان خدمات سلامت نسبت به فاصله زیاد قیمت تمام شده خدمات با قیمت خرید خدمات از سوی سازمانهای بیمهگر به «ایران» میگوید: تعرفه یکی از مؤلفههای حوزه سلامت است که همیشه با قوانین انتظاماتی در حوزه پزشکی مانند سیستم ارجاع و پزشک خانواده و همچنین سیاست و اقتصاد سلامت ارتباط دارد و این مؤلفهها نسبت به هم تأثیرگذارند.
وی با بیان اینکه نظام سلامت کشور در جااندازی و سیاستگذاری و اقتصاد سلامت موفق عمل نکرده است، عنوان میکند: یکی از موارد آن را میتوان نظام ارجاع، پزشک خانواده و نسخه الکترونیک سلامت نام برد که تاکنون نتوانستهایم این مؤلفههای تأثیرگذار بر هزینههای نظام سلامت را جا بیندازیم به این دلیل که وجود نظام پرداخت کارانهای و «فی فور سرویس» موجب شده ما هنوز در سیاستگذاری سلامت کار جدی انجام ندهیم و همه تمرکزمان را به تعرفهها معطوف کردهایم.
دکتر رضوی با تأکید بر اینکه تعرفهگذاری خدمات سلامت قطعاً در عملکرد کادر درمان و پزشک تأثیرگذار است در ادامه میافزاید: ما معتقدیم همزمان با اصلاح تعرفه باید سیستم نظام ارجاع، پزشک خانواده و نسخهنویسی الکترونیک سلامت اصلاح شود درحالی که سیاستگذاران به این سمت و سو نمیروند و به دنبال این هستند که تعرفهها را درست کنیم درحالی که همین سیاستگذاری ناقص نه تنها منجربه بیعدالتی در کشور و حوزه سلامت شده است بلکه در درون حوزه سلامت نیز بین کادر درمان شاهد برخی بیعدالتیها درباره تعرفهگذاری خدمات سلامت هستیم یعنی علاوه بر اینکه در قسمت حرفهای تعرفهگذاری خدمات سلامت باعث شده در برخی رشتهها از جمله استادان وزارت علوم خودشان را با استادهای دانشگاه علوم پزشکی مقایسه کنند بلکه در حوزه سلامت نیز بین تعرفههای کادر پزشکی عدالت وجود ندارد.
رئیس شورایعالی بیمه میگوید: در حوزه تعرفههای کادر پزشکی نیز بیعدالتی بین رشتهها چندان قابل دفاع نیست؛ برای مثال تعرفه پزشکان عمومی، ماماها و پرستاران با کل جامعه پزشکی همخوانی ندارد.
به گفته رضوی، تعرفهگذاری خدمات سلامت باید لحاظ شود. طبق آمار بانک مرکزی در آذرماه 1400 تورم 42 درصد گزارش شده است (یعنی هزینهها فقط نسبت به سال قبل 42 درصد تورم داشته است) که همیشه تورم در حوزه سلامت 50 درصد از تورم اعلامی بیشتر است بنابراین بیتردید خدمات سلامت در سال آینده گران خواهد شد اما آیا این افزایش و گرانی تعرفهها و خدمات سلامت تنها مشمول بخش حرفهای و حقوق پزشکان است؟ خیر.
رئیس شورای عالی بیمه در ادامه میافزاید: تعرفه جزء حرفهای از جمله ویزیت پزشکان مانند سایر مشاغل یعنی کارگران و کارمندان افزایش پیدا میکند و جامعه پزشکی در جزء حرفهای تابع افزایش میزان حقوق کشور است. اگر دولت افزایش حقوق را برای مثال 10 تا 20 درصد تعیین کند، ویزیت پزشک نیز به همین نسبت افزایش پیدا میکند اما پزشک در کنار ارائه خدمات در مطب یا بیمارستان تورم 60 درصدی را به لحاظ تأمین تجهیزات نیز باید متحمل شود.
راه حل چیست؟ هیأت دولت چگونه باید بین میزان تورم و تعرفهگذاری خدمات سلامت در جزء فنی که شامل تأمین تجهیزات و هزینههای جانبی دیگر از سوی ارائهدهندگان خدمت است، توازن و تعادل ایجاد کند؟ دکتر رضوی به این سؤال اینگونه پاسخ میدهد: ما مجبوریم افزایش تورم را در تعرفهگذاری خدمات سلامت لحاظ کنیم اما به دلیل محدودیت منابع نمیتوانیم و شورای عالی بیمه تنها با 28 و نیم درصد افزایش تعرفههای خدمات سلامت موافقت کرده است. حالا ممکن است مردم بگویند چرا 28 و نیم درصد؟ هزینههای هتلینگ، قبض آب و برق و گاز و تجهیزات مطب تابع تورم است که این هزینهها نیز در تعرفهها لحاظ میشود درحالی که هزینه هتلینگ یک شب بستری در بیمارستان و تخت نزدیک به 50 درصد افزایش پیدا کرده است ولی ما اینها را به دلیل محدودیت منابع در تعرفهها نمیبینیم.
به گفته دکتر رضوی، برخی تصور میکنند افزایش 28 و نیم درصدی تعرفههای خدمات سلامت شامل جزء حرفهای پزشکان است درحالی که از این رقم 15 تا 20 درصد شامل جزء حرفهای و مابقی شامل جزء فنی است درحالی که جزء فنی تأثیر 50 تا 60 درصدی دارد و جزء حرفهای 30 تا 40 درصد. مجموع اینها همان عدد حدود 30 درصد میشود که هم افزایش حقوق پزشکان و هم تورم را پوشش میدهد. از سوی دیگر امسال طبق دستور مقام معظم رهبری، قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری نیز باید اجرا شود که 3 تا 4 درصد به سرانه اضافه شده و معتقدیم که تعرفهها باید 35 درصد افزایش پیدا کند که هر دو حوزه پزشکی و پرستاری را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه رقم تعرفه خدمات سلامت مورد دلخواه ارائه دهندگان خدمات سلامت و سازمان نظام پزشکی نیست، عنوان میکند: در قانون بند الف ماده 9 احکام دائمی هزینه تمام شده را بر حسب منابع و مصارف در نظر میگیرند. منابع ما محدود است و حتی کفاف حقوق کارمندان را نمیدهد هر چند که معتقدیم حق با جامعه پزشکی است و تورم زیاد است اما لازم است حتماً اقتصاد سلامت وجود داشته باشد چرا که تعرفه به تنهایی نمیتواند مشکلات نظام سلامت را حل کند بهطوری که سال بعد نیز همین مشکلات سرجایش مانده و پزشکان و سیستم ناراضی خواهند بود بنابراین تا زمانی که سیاستهای سلامت اصلاح نشود، تعرفهها کارایی لازم را نخواهند داشت.
به اعتقاد دکتر رضوی برای اصلاح نظام ارجاع و پزشک خانواده باید نظام الکترونیک خدمات از سطح مدیران کشوری از جمله دولت، قوه قضائیه و... آغاز شود یعنی به جای اینکه پزشک خانواده را در روستاها ایجاد کنیم باید ابتدا مقامات دولت از پزشک خانواده سرویس بگیرند آن وقت مردم هم ترغیب میشوند. مشکل ما این است که در حوزه سلامت سفره مردم را از سفره مسئولان جدا کردهایم. مسئولان کارشان را از طریق بیمههای تکمیلی و دوست و آشنا در مراکز درمانی خصوصی انجام میدهند اما مردم گرفتار هستند. حتی همان داروهای تک نسخهای نیز برای قشر مرفه جامعه است در صورتی که نظام سلامت باید قشر ضعیف جامعه را دریابد.
وی با بیان اینکه افزایش بودجه بیمه سلامت در لایحه بودجه سال آینده بسیار کم است، عنوان میکند: با وجود آنکه هزینههای خدمات سلامت حداقل 30 درصد افزایش پیدا کردهاند اما این عدد و رقم نیز در بودجه بیمه سلامت افزایش پیدا نکرده در حالی که بیشتر مردم از طریق بیمه سلامت خدمات میگیرند و باید سرانه بیمهها را خوب لحاظ کنیم و منابع پایدار برای بیمهها در نظر بگیریم.
رئیس شورای عالی بیمه در پاسخ به اینکه آیا سازمانهای بیمه گر در دو سال شیوع کرونا به دلیل کاهش خدمات پزشکی بیماران غیرکرونایی منابع مالی شان را ذخیره کردهاند، عنوان میکند: خدمات بیمه تأمین اجتماعی و سلامت در سال 99 به خاطر بیماری کرونا کاهش پیدا کرد اما از اواخر سال 99 و 1400 داروهای جدید کرونا تحت پوشش بیمهها قرار گرفت و از طرفی مصرف دارو نیز 40 درصد افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر در میانه پیکها با فعالیت بیمارستانها مراجعات بیماران غیر کرونایی نیز زیاد شد، بنابراین بیمهها امسال منابع ذخیره ندارند. بیمههای تکمیلی هم این مشکلات را دارند مانند گرانی در تجهیزات پزشکی که موجب شد متوسط هزینه پروندههای بیمه تکمیلی افزایش پیدا کند یعنی هر چند تعداد مراجعه کنندگان کم شد اما وزن متوسط پرونده افزایش پیدا کرد.
در هر حال طبق گفته دکتر رضوی، تعرفههای خدمات سلامت و پرستاری به 33 تا 34 درصد رسیده است در حالی که کاری که سازمان نظام پزشکی کشور، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و مجلس شورای اسلامی و سازمانهای بیمهگر باید انجام دهند این است که در کنار تعرفهها بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده را هم لحاظ کنند چون یک ضلع اقتصاد سلامت تعرفه است ولی اگر یکبعدی و براساس منابع به مسأله نگاه کنیم در حال حاضر منابعی که کشور میتواند به منظور تعرفهگذاری خدمات سلامت ایجاد کند در حد همین 28 و نیم درصد است و بیشتر از آن امکانپذیر نیست.
خبرنگار
چندی پیش روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «شائبههای یک افزایش» به واکاوی برخی گمانهزنیها در فضای مجازی مبنی بر اینکه تعرفه پزشکان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش پیدا میکند پرداخت که البته نتیجه بررسیهای ما نشان میداد، سازمان نظام پزشکی کشور پیشنهاد افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات سلامت را به شورای عالی بیمه داده که البته نتایج رایزنیهای وزارت بهداشت، سازمانهای بیمهگر، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه در نهایت افزایش حدود ۲۸/۵ درصدی قیمت خدمات پزشکی است؛ البته هنوز همین عدد تعرفههای خدمات سلامت نیز ملاک نیست و قیمت خدمات پزشکی پس از تصویب در شورای عالی پزشکی در نهایت پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه برای تصویب نهایی به هیأت دولت واگذار میشود. در همین حال این روزها و پیش از آنکه مصوبه شورای عالی بیمه برای تصویب نهایی به هیأت وزیران ارسال شود، رؤسای سازمانهای نظام پزشکی کشور و تهران بهدلیل افزایش بیسابقه تورم در حوره نظام سلامت کشور به میزان افزایش تعرفهها اعتراض دارند و معتقدند درآمد مراکز درمانی در هر دو بخش دولتی و خصوصی مطابق با نرخ تورم ۴۸ درصدی بانک مرکزی نیست و نتیجه برخی تصمیمگیریها منجربه کاهش کیفیت خدمات سلامت، ورشکستگی بخش خصوصی، عدم توازن و تعادل بین قیمت تمام شده خدمات و قیمت خرید خدمات سلامت در بخش دولتی خواهد شد و نتیجه آن افزایش تقاضای القایی و انحراف مسیر طبابت به سمت و سوی افزایش زیرمیزی و تعطیلی خدمات درمان سرپایی و مطبها است. گلایهها و اعتراضهای مدیران صنف جامعه پزشکی نسبت به رقم تعرفهگذاری خدمات پزشکی در افکارعمومی و البته برخی از بهارستاننشینها گاه اینگونه تعبیر میشود که افزایش تعرفهها به معنای افزایش درآمد پزشکان است و چون درآمد اغلب مشاغل همسو با نرخ تورم نیست پس انتظار جامعه پزشکی نسبت به افزایش حقوق و تعرفه خدماتشان بیمورد است این در حالی است که رئیس سازمان نظام پزشکی در گفتوگویی با روزنامه ایران ضمن تأکید بر لزوم بازگشت تعیین تعرفهگذاری خدمات سلامت در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که مشکل تعرفه خدمات پزشکی بهدلیل نبودن پوشش بیمهای با وجود گرانی خدمات است. از طرفی برای اغلب مردم پرداخت همان تعرفههای به ظاهر ناچیز هم امکانپذیر نیست در این بین سازمانهای بیمهگر هم به افزایش سهم پرداختی خود علاقهای نشان نمیدهند. ما در این گزارش سعی کردیم به این پرسش مهم که چرا تعرفههای پزشکی همواره محل اختلاف جامعه پزشکی با دولت بوده است و این اختلاف با چه استراتژی به نقطه پایان میرسد، پاسخ دهیم. مخالفان افزایش تعرفههای خدمات سلامت میگویند منابع مالی سازمانهای بیمهگر کفاف افزایش هزینههای خدمات سلامت را نمیدهد و تنها راه خروج از این وضعیت تکرار شونده اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است چنانچه چنین سیاستگذاری در نظام سلامت کشور انجام نگیرد نه میتوان هزینههای خدمات سلامت را کاهش داد و نه دولت توان پرداخت چنین هزینههای سرسام آور خدمات القایی را دارد. در ادامه سلسله گزارشهای مربوطه به سیاستهای دولت سیزدهم در اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده خواهیم پرداخت تا ببینیم آشفته بازار مثلث نظام سلامت کشور در کنار تعرفهگذاری واقعی خدمات سلامت با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده سر و سامان میگیرد یا خیر؟
دکتر سجاد رضوی رئیس شورایعالی بیمه درباره چالشهای تعرفهگذاری خدمات سلامت و گلایههای ارائه دهندگان خدمات سلامت نسبت به فاصله زیاد قیمت تمام شده خدمات با قیمت خرید خدمات از سوی سازمانهای بیمهگر به «ایران» میگوید: تعرفه یکی از مؤلفههای حوزه سلامت است که همیشه با قوانین انتظاماتی در حوزه پزشکی مانند سیستم ارجاع و پزشک خانواده و همچنین سیاست و اقتصاد سلامت ارتباط دارد و این مؤلفهها نسبت به هم تأثیرگذارند.
وی با بیان اینکه نظام سلامت کشور در جااندازی و سیاستگذاری و اقتصاد سلامت موفق عمل نکرده است، عنوان میکند: یکی از موارد آن را میتوان نظام ارجاع، پزشک خانواده و نسخه الکترونیک سلامت نام برد که تاکنون نتوانستهایم این مؤلفههای تأثیرگذار بر هزینههای نظام سلامت را جا بیندازیم به این دلیل که وجود نظام پرداخت کارانهای و «فی فور سرویس» موجب شده ما هنوز در سیاستگذاری سلامت کار جدی انجام ندهیم و همه تمرکزمان را به تعرفهها معطوف کردهایم.
دکتر رضوی با تأکید بر اینکه تعرفهگذاری خدمات سلامت قطعاً در عملکرد کادر درمان و پزشک تأثیرگذار است در ادامه میافزاید: ما معتقدیم همزمان با اصلاح تعرفه باید سیستم نظام ارجاع، پزشک خانواده و نسخهنویسی الکترونیک سلامت اصلاح شود درحالی که سیاستگذاران به این سمت و سو نمیروند و به دنبال این هستند که تعرفهها را درست کنیم درحالی که همین سیاستگذاری ناقص نه تنها منجربه بیعدالتی در کشور و حوزه سلامت شده است بلکه در درون حوزه سلامت نیز بین کادر درمان شاهد برخی بیعدالتیها درباره تعرفهگذاری خدمات سلامت هستیم یعنی علاوه بر اینکه در قسمت حرفهای تعرفهگذاری خدمات سلامت باعث شده در برخی رشتهها از جمله استادان وزارت علوم خودشان را با استادهای دانشگاه علوم پزشکی مقایسه کنند بلکه در حوزه سلامت نیز بین تعرفههای کادر پزشکی عدالت وجود ندارد.
رئیس شورایعالی بیمه میگوید: در حوزه تعرفههای کادر پزشکی نیز بیعدالتی بین رشتهها چندان قابل دفاع نیست؛ برای مثال تعرفه پزشکان عمومی، ماماها و پرستاران با کل جامعه پزشکی همخوانی ندارد.
به گفته رضوی، تعرفهگذاری خدمات سلامت باید لحاظ شود. طبق آمار بانک مرکزی در آذرماه 1400 تورم 42 درصد گزارش شده است (یعنی هزینهها فقط نسبت به سال قبل 42 درصد تورم داشته است) که همیشه تورم در حوزه سلامت 50 درصد از تورم اعلامی بیشتر است بنابراین بیتردید خدمات سلامت در سال آینده گران خواهد شد اما آیا این افزایش و گرانی تعرفهها و خدمات سلامت تنها مشمول بخش حرفهای و حقوق پزشکان است؟ خیر.
رئیس شورای عالی بیمه در ادامه میافزاید: تعرفه جزء حرفهای از جمله ویزیت پزشکان مانند سایر مشاغل یعنی کارگران و کارمندان افزایش پیدا میکند و جامعه پزشکی در جزء حرفهای تابع افزایش میزان حقوق کشور است. اگر دولت افزایش حقوق را برای مثال 10 تا 20 درصد تعیین کند، ویزیت پزشک نیز به همین نسبت افزایش پیدا میکند اما پزشک در کنار ارائه خدمات در مطب یا بیمارستان تورم 60 درصدی را به لحاظ تأمین تجهیزات نیز باید متحمل شود.
راه حل چیست؟ هیأت دولت چگونه باید بین میزان تورم و تعرفهگذاری خدمات سلامت در جزء فنی که شامل تأمین تجهیزات و هزینههای جانبی دیگر از سوی ارائهدهندگان خدمت است، توازن و تعادل ایجاد کند؟ دکتر رضوی به این سؤال اینگونه پاسخ میدهد: ما مجبوریم افزایش تورم را در تعرفهگذاری خدمات سلامت لحاظ کنیم اما به دلیل محدودیت منابع نمیتوانیم و شورای عالی بیمه تنها با 28 و نیم درصد افزایش تعرفههای خدمات سلامت موافقت کرده است. حالا ممکن است مردم بگویند چرا 28 و نیم درصد؟ هزینههای هتلینگ، قبض آب و برق و گاز و تجهیزات مطب تابع تورم است که این هزینهها نیز در تعرفهها لحاظ میشود درحالی که هزینه هتلینگ یک شب بستری در بیمارستان و تخت نزدیک به 50 درصد افزایش پیدا کرده است ولی ما اینها را به دلیل محدودیت منابع در تعرفهها نمیبینیم.
به گفته دکتر رضوی، برخی تصور میکنند افزایش 28 و نیم درصدی تعرفههای خدمات سلامت شامل جزء حرفهای پزشکان است درحالی که از این رقم 15 تا 20 درصد شامل جزء حرفهای و مابقی شامل جزء فنی است درحالی که جزء فنی تأثیر 50 تا 60 درصدی دارد و جزء حرفهای 30 تا 40 درصد. مجموع اینها همان عدد حدود 30 درصد میشود که هم افزایش حقوق پزشکان و هم تورم را پوشش میدهد. از سوی دیگر امسال طبق دستور مقام معظم رهبری، قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری نیز باید اجرا شود که 3 تا 4 درصد به سرانه اضافه شده و معتقدیم که تعرفهها باید 35 درصد افزایش پیدا کند که هر دو حوزه پزشکی و پرستاری را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه رقم تعرفه خدمات سلامت مورد دلخواه ارائه دهندگان خدمات سلامت و سازمان نظام پزشکی نیست، عنوان میکند: در قانون بند الف ماده 9 احکام دائمی هزینه تمام شده را بر حسب منابع و مصارف در نظر میگیرند. منابع ما محدود است و حتی کفاف حقوق کارمندان را نمیدهد هر چند که معتقدیم حق با جامعه پزشکی است و تورم زیاد است اما لازم است حتماً اقتصاد سلامت وجود داشته باشد چرا که تعرفه به تنهایی نمیتواند مشکلات نظام سلامت را حل کند بهطوری که سال بعد نیز همین مشکلات سرجایش مانده و پزشکان و سیستم ناراضی خواهند بود بنابراین تا زمانی که سیاستهای سلامت اصلاح نشود، تعرفهها کارایی لازم را نخواهند داشت.
به اعتقاد دکتر رضوی برای اصلاح نظام ارجاع و پزشک خانواده باید نظام الکترونیک خدمات از سطح مدیران کشوری از جمله دولت، قوه قضائیه و... آغاز شود یعنی به جای اینکه پزشک خانواده را در روستاها ایجاد کنیم باید ابتدا مقامات دولت از پزشک خانواده سرویس بگیرند آن وقت مردم هم ترغیب میشوند. مشکل ما این است که در حوزه سلامت سفره مردم را از سفره مسئولان جدا کردهایم. مسئولان کارشان را از طریق بیمههای تکمیلی و دوست و آشنا در مراکز درمانی خصوصی انجام میدهند اما مردم گرفتار هستند. حتی همان داروهای تک نسخهای نیز برای قشر مرفه جامعه است در صورتی که نظام سلامت باید قشر ضعیف جامعه را دریابد.
وی با بیان اینکه افزایش بودجه بیمه سلامت در لایحه بودجه سال آینده بسیار کم است، عنوان میکند: با وجود آنکه هزینههای خدمات سلامت حداقل 30 درصد افزایش پیدا کردهاند اما این عدد و رقم نیز در بودجه بیمه سلامت افزایش پیدا نکرده در حالی که بیشتر مردم از طریق بیمه سلامت خدمات میگیرند و باید سرانه بیمهها را خوب لحاظ کنیم و منابع پایدار برای بیمهها در نظر بگیریم.
رئیس شورای عالی بیمه در پاسخ به اینکه آیا سازمانهای بیمه گر در دو سال شیوع کرونا به دلیل کاهش خدمات پزشکی بیماران غیرکرونایی منابع مالی شان را ذخیره کردهاند، عنوان میکند: خدمات بیمه تأمین اجتماعی و سلامت در سال 99 به خاطر بیماری کرونا کاهش پیدا کرد اما از اواخر سال 99 و 1400 داروهای جدید کرونا تحت پوشش بیمهها قرار گرفت و از طرفی مصرف دارو نیز 40 درصد افزایش پیدا کرد و از طرف دیگر در میانه پیکها با فعالیت بیمارستانها مراجعات بیماران غیر کرونایی نیز زیاد شد، بنابراین بیمهها امسال منابع ذخیره ندارند. بیمههای تکمیلی هم این مشکلات را دارند مانند گرانی در تجهیزات پزشکی که موجب شد متوسط هزینه پروندههای بیمه تکمیلی افزایش پیدا کند یعنی هر چند تعداد مراجعه کنندگان کم شد اما وزن متوسط پرونده افزایش پیدا کرد.
در هر حال طبق گفته دکتر رضوی، تعرفههای خدمات سلامت و پرستاری به 33 تا 34 درصد رسیده است در حالی که کاری که سازمان نظام پزشکی کشور، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و مجلس شورای اسلامی و سازمانهای بیمهگر باید انجام دهند این است که در کنار تعرفهها بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده را هم لحاظ کنند چون یک ضلع اقتصاد سلامت تعرفه است ولی اگر یکبعدی و براساس منابع به مسأله نگاه کنیم در حال حاضر منابعی که کشور میتواند به منظور تعرفهگذاری خدمات سلامت ایجاد کند در حد همین 28 و نیم درصد است و بیشتر از آن امکانپذیر نیست.
پرسش و پاسخ روز
آیا زدن دوز سوم واکسن ربطی به ابتلا شدن به کرونا دارد؟
گروه اجتماعی / شمار ابتلا به اُمیکرون در بسیاری از کشورها و از جمله ایران به سرعت با رشد تصاعدی همراه شده است و به همین نسبت، ادعاهای بیشتری درباره آن منتشر میشود. در حال حاضر به دلیل برداشت اشتباه از آمار ابتلا در افراد واکسینه شده و واکسینه نشده اغلب ادعا میشود که احتمال ابتلای افراد واکسینه شده نسبت به افراد واکسینه نشده بیشتر است. علاوه بر این، این روزها برخی باورهای غلط و خطرناک درباره کرونای اُمیکرون در شبکههای اجتماعی و گاهی گفتوگوهای مردمی مطرح میشود که نه تنها هیچ سند علمی ندارد بلکه منجربه گمراهی مردم نیز شده است. برخی تصورات غلط و رایج مانند«اُمیکرون یک سرماخوردگی ساده است، بعد از تزریق واکسن به هیچ عنوان ناقل ویروس نیستیم و دیگر هرگز به کرونا مبتلا نخواهیم شد، مبتلایان به ویروس کرونا بعد از تزریق دوز سوم واکسن روبه افزایش است و...» به قدری در فضای مجازی زیاد شده است که با وجود پشتسر گذاشتن 5 پیک بیماری این بار کارشناسان حوزه سلامت آژیر خطر «اینفودمی» (انبوه اطلاعات درست و نادرستی است که یافتن منبع موثق و مطمئن را دشوار میکند) را در موج ششم کرونا به صدا در آوردهاند اینکه فراگیر شدن اطلاعات غلط در فضای مجازی، استناد به محتواهای علمی را به سایه کشانده است. در این میان شماری از افرادی که دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند در شبکههای اجتماعی عنوان میکنند که بعد از تزریق دوز سوم واکسن و به دلیل آنچه برخی ایجاد طوفان ایمنی در بدن مینامند، به اُمیکرون مبتلا شدهاند. اما آیا این ادعا درست است و پشتوانه علمی دارد؟ پاسخ به این سؤال را دکتر حسن رودگری رئیس مرکز پژوهشهای سازمان نظام پزشکی کشور به «ایران» تشریح میکند:
این جمله که «بعد از تزریق دوز سوم واکسن به اُمیکرون مبتلا میشویم» هیچ مبنای علمی ندارد و نمیتواند هم داشته باشد. اغلب واکسنهایی که به عنوان دوز سوم تزریق میشود همان واکسنی است که در دوز اول و دوم تزریق شده و گاهی برخی از واکسنها نیز به شکل ترکیبی تزریق میشوند. اتفاقی که میافتد چیست؟ همانطور که از واکسنها انتظار میرود و شواهد علمی نیز نشان میدهد، واکسنها از شدت بیماری و مرگومیر جلوگیری میکنند نتیجتاً اگر به میزان اثر بخشی واکسنها و کارآزمایی بالینیشان رجوع کنیم میبینیم هیچ واکسنی صددرصد از بیماری جلوگیری نمیکند و اثر بخشیشان نزدیک به 50 تا 95 درصد ثبت شده است. به دلیل جهشهای زیاد اثر واکسن در برابر ابتلا کمتر شده است اما واکسنها همچنان باعث کاهش آمار بستری و فوتیها میشوند اما امکان ابتلای مجدد به یک جهش جدید همچنان وجود دارد.
یکی از خصوصیات اصلی سوش اُمیکرون قابلیت واکسن گریزی آن از سیستم ایمنی به درجاتی بیشتر از سوشهای قبلی ویروس کرونا است. به عبارتی سویه اُمیکرون به نسبت سویههای قبلی در کسانی که سه دوز واکسن زدهاند و نیز افرادی که سابقه ابتلا دارند، احتمال ابتلا به کرونا را در 10 درصد این افراد افزایش میدهد. به عبارتی اگر در سویههای قبلی ویروس کرونا، افرادی به دلیل گرفتن عفونت یا تزریق واکسن در برابر عامل بیماریزا ایمن بودند در سویه اُمیکرون گزارش شده است که افراد حتی با فاصله یک ماه امکان ابتلا به عفونت مجدد را دارند. البته شدت عفونت در سویههای قبلی بیشتر بود اما اُمیکرون از نظر شدت بیماریزایی نسبت به سویه دلتا ضعیفتر است گرچه که اُمیکرون 6 برابر قویتر از دلتا در جامعه پخش میشود و 70 برابر از دلتا در سیستم تنفسی فوقانی میتواند فعالیت کند، ولی در عوض 10 برابر کمتر از دلتا، ریه را درگیر میکند. در واقع ما به سویهای مواجه هستیم که نسبت به سویههای قبلی میتواند افراد واکسن زده و دارای سابقه ابتلا به کرونا را بیشتر مبتلا کند؛ حتی با فاصله کمتر از تزریق دوز اول، دوم و سوم واکسن یا عفونت قبلی. با همه اینها واکسنها در برابر همه سویهها مقاومت بدن را افزایش داده و شدت بیماریزایی و مرگ و میر را کاهش میدهند. علت افزایش مرگومیر در پیک فعلی سرعت بالای انتقال بیماری است یعنی وقتی قدر مطلق تعداد افراد مبتلایان در جامعه بالا میرود به دلیل آنکه سیستم بهداشت و درمان مختل میشود مرگومیر نیز افزایش پیدا میکند.
تکرار میکنم اینکه بگوییم افزایش تعداد ابتلا ربطی به دوز سوم دارد، اصلاً اینگونه نیست. بلکه موضوع اصلی سویه ویروس است. از طرفی درصد واکسیناسیون در جهان و در ایران بالا رفته و بهطور میانگین در کشور ما بیش از 70 درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن کرونا را تزریق کردهاند. بنابراین درصد مبتلایان به سویه اُمیکرون در افرادی که قبلاً واکسن زدهاند نسبت به افراد واکسینه نشده بیشتر است. به عبارتی وقتی از یک رقم بزرگتری (افراد واکسینه شده) حتی درصد کوچکتری بستری شوند، ظاهر امر نشان میدهد تعداد بستری در افرادی که هر سه دوز واکسن را تزریق کردهاند نسبت به افراد واکسینه نشده یا با دو دوز واکسن بیشتر است علت این است که جمعیت بیشتری واکسینه شدهاند و قدرمطلق اعداد بستری این افراد در بیمارستان نیز بیشتر خواهد بود اما همچنان درصد مرگومیر و بستری در آیسییو در افراد واکسن نزده بیشتر است.
این جمله که «بعد از تزریق دوز سوم واکسن به اُمیکرون مبتلا میشویم» هیچ مبنای علمی ندارد و نمیتواند هم داشته باشد. اغلب واکسنهایی که به عنوان دوز سوم تزریق میشود همان واکسنی است که در دوز اول و دوم تزریق شده و گاهی برخی از واکسنها نیز به شکل ترکیبی تزریق میشوند. اتفاقی که میافتد چیست؟ همانطور که از واکسنها انتظار میرود و شواهد علمی نیز نشان میدهد، واکسنها از شدت بیماری و مرگومیر جلوگیری میکنند نتیجتاً اگر به میزان اثر بخشی واکسنها و کارآزمایی بالینیشان رجوع کنیم میبینیم هیچ واکسنی صددرصد از بیماری جلوگیری نمیکند و اثر بخشیشان نزدیک به 50 تا 95 درصد ثبت شده است. به دلیل جهشهای زیاد اثر واکسن در برابر ابتلا کمتر شده است اما واکسنها همچنان باعث کاهش آمار بستری و فوتیها میشوند اما امکان ابتلای مجدد به یک جهش جدید همچنان وجود دارد.
یکی از خصوصیات اصلی سوش اُمیکرون قابلیت واکسن گریزی آن از سیستم ایمنی به درجاتی بیشتر از سوشهای قبلی ویروس کرونا است. به عبارتی سویه اُمیکرون به نسبت سویههای قبلی در کسانی که سه دوز واکسن زدهاند و نیز افرادی که سابقه ابتلا دارند، احتمال ابتلا به کرونا را در 10 درصد این افراد افزایش میدهد. به عبارتی اگر در سویههای قبلی ویروس کرونا، افرادی به دلیل گرفتن عفونت یا تزریق واکسن در برابر عامل بیماریزا ایمن بودند در سویه اُمیکرون گزارش شده است که افراد حتی با فاصله یک ماه امکان ابتلا به عفونت مجدد را دارند. البته شدت عفونت در سویههای قبلی بیشتر بود اما اُمیکرون از نظر شدت بیماریزایی نسبت به سویه دلتا ضعیفتر است گرچه که اُمیکرون 6 برابر قویتر از دلتا در جامعه پخش میشود و 70 برابر از دلتا در سیستم تنفسی فوقانی میتواند فعالیت کند، ولی در عوض 10 برابر کمتر از دلتا، ریه را درگیر میکند. در واقع ما به سویهای مواجه هستیم که نسبت به سویههای قبلی میتواند افراد واکسن زده و دارای سابقه ابتلا به کرونا را بیشتر مبتلا کند؛ حتی با فاصله کمتر از تزریق دوز اول، دوم و سوم واکسن یا عفونت قبلی. با همه اینها واکسنها در برابر همه سویهها مقاومت بدن را افزایش داده و شدت بیماریزایی و مرگ و میر را کاهش میدهند. علت افزایش مرگومیر در پیک فعلی سرعت بالای انتقال بیماری است یعنی وقتی قدر مطلق تعداد افراد مبتلایان در جامعه بالا میرود به دلیل آنکه سیستم بهداشت و درمان مختل میشود مرگومیر نیز افزایش پیدا میکند.
تکرار میکنم اینکه بگوییم افزایش تعداد ابتلا ربطی به دوز سوم دارد، اصلاً اینگونه نیست. بلکه موضوع اصلی سویه ویروس است. از طرفی درصد واکسیناسیون در جهان و در ایران بالا رفته و بهطور میانگین در کشور ما بیش از 70 درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن کرونا را تزریق کردهاند. بنابراین درصد مبتلایان به سویه اُمیکرون در افرادی که قبلاً واکسن زدهاند نسبت به افراد واکسینه نشده بیشتر است. به عبارتی وقتی از یک رقم بزرگتری (افراد واکسینه شده) حتی درصد کوچکتری بستری شوند، ظاهر امر نشان میدهد تعداد بستری در افرادی که هر سه دوز واکسن را تزریق کردهاند نسبت به افراد واکسینه نشده یا با دو دوز واکسن بیشتر است علت این است که جمعیت بیشتری واکسینه شدهاند و قدرمطلق اعداد بستری این افراد در بیمارستان نیز بیشتر خواهد بود اما همچنان درصد مرگومیر و بستری در آیسییو در افراد واکسن نزده بیشتر است.
اخبـــــار
وزیر بهداشت:
اواسط موج ششم کرونا هستیم
وزیر بهداشت با بیان اینکه در سایه انقلاب اسلامی توانستیم پیشرفتهای خیلی عظیمی را در علوم پزشکی داشته باشیم، گفت: به مردم توصیه میکنم با توجه به اینکه ما در اواسط موج ششم هستیم، بهترین کار کامل کردن واکسیناسیون و رعایت پروتکلهاست.
به گزارش وبدا، دکتر بهرام عیناللهی با اشاره به بازدید از غرفه معاونت غذا و دارو اظهار کرد: از نظر دارویی ۹۷ درصد از داروهایی که در کشور نیاز داریم، تولید داخلی است و این زحماتی است که شرکتهای دارویی میکشند و این توانمندیها توانستند ما را در برابر تحریمهای ناجوانمردانه که علیه ما انجام شده است، حفظ کند.
وی به تجهیزات توانبخشی در غرفه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: این تجهیزات و وسایلی که در زمینه پزشکی نام برده شد، قبلاً همه از خارج کشور وارد میشد و اکنون با تلاش جوانان ما و دانشمندان کشورمان تولید شده و یک نوع خودکفایی به وجود آورده است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: سیاست وزارت بهداشت این است که از کلیه جوانان و عزیزانی که در شرکتهای دانش بنیان کار میکنند، حمایت کند تا به وضعیتی برسیم که بسیاری از این محصولات را بعد از تأمین نیاز داخلی، به کشورهای دیگر صادر کنیم.
توصیه وزیر بهداشت به تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک و خودداری از حضور در میهمانیها
وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش فرمودند که من خودم شخصاً به توصیههای متخصصان و پزشکان گوش میکنم و باعث افتخارمان است که حضرت آقا اینقدر به ما و به حرفهای متخصصان و پزشکان اعتماد دارند. عیناللهی افزود: مردم هم این اعتماد را به ما داشتند و ما این اعتماد را در واکسیناسیون دیدیم، امروز ۱۳۷ میلیون دوز را رد کردیم و آن تعداد از مردم که انجام ندادند یا فکر کردند که دوز سوم لازم نیست حتماً انجام دهند.
وی از مردم خواست تا این چند هفته را هم صبوری کرده و میهمانیهای خانوادگی را متوقف کنند و گفت: رفتن به رستورانها که ماسک برداشته میشود را صلاح نمیدانیم.
کرونا جان 143 هموطن دیگر را گرفت
براساس اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته ۳۱هزار و ۲۴۷ مبتلای جدید به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۷۸۱نفر از آنان بستری شدند.
بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۷۶۱هزار و ۸۵۵ نفر رسید.
متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۳بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۳هزار و ۴۳۷نفر رسید.
۳۲۶۱نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر ۱۲۰شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷شهرستان در وضعیت زرد و ۸شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
در شبانهروز منتهی به روز گذشته ۲۴۸هزار و ۳۲۰دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
تاکنون ۶۱میلیون و ۴۲۸هزار و ۲۴۷ نفر دوز اول، ۵۴میلیون و ۷۴۵هزار و ۴۰ نفر دوز دوم و ۲۰میلیون و ۹۳۷هزار و ۲۴۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند.
بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۳۷میلیون و ۱۱۰هزار و ۵۳۴ دوز رسید.
جزئیاتی از «بیمه فراگیر» ایرانیان
تقبل ۲درصد حق بیمه از سوی دولت
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه کمیته راهبری گسترش پوشش بیمهای در سازمان تأمیناجتماعی با مشارکت واحدهای مختلف تشکیل شده و در این کمیته دستورالعملی تهیه شده است، گفت: بیمه فراگیر بنا دارد بخشهای مختلف جامعه را اعم از زنان خانهدار، دانشجویان، کارفرمایان و غیره را پوشش داده و زیرچتر حمایتی و بیمهای خود قرار دهد.
مهرداد قریب به ایسنا، گفت: توسعه پوشش بیمهای از جمله اولویتهای حالحاضر سازمان تأمیناجتماعی است.
وی افزود: باتوجه به تأکید قوانین بالادستی بر همگانی بودن بیمه، برنامهای در قالب «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» تهیه شده است.
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه کمیته راهبری گسترش پوشش بیمهای در سازمان تأمیناجتماعی با مشارکت واحدهای مختلف تشکیل شده و در این کمیته دستورالعملی تهیه کرده است، گفت: بیمه فراگیر بنا دارد بخشهای مختلف جامعه را اعم از زنان خانهدار، دانشجویان، کارفرمایان و غیره را پوشش داده و زیرچتر حمایتی و بیمهای خود قرار دهد.
قریب ادامه داد: البته از سنوات گذشته امکان استفاده از بیمه زنان خانهدار، دانشجویان و دیگر اقشار فراهم بوده، اما به نظر میرسد لازم است اطلاعرسانی و فعالیت در این زمینه افزایش یابد. بهعنوان مثال طی یک تا دوماه گذشته با اطلاعرسانی بیشتر و توسعه خدمات غیرحضوری، بیمه زنان خانهدار رشد دو برابری را تجربه کرده است.
وی درباره مزیتهای درنظر گرفته شده برای پوشش افراد در قالب برنامه بیمه فراگیر خانواده ایرانی گفت: 2درصد حق بیمه از سوی دولت و مابقی از سوی بیمهشده پرداخت میشود و سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد برای آن درنظر گرفته شده که براساس انتخاب فرد است.
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: این 2درصد را قبلاً هم برای بیمه مشاغل آزاد داشتهایم، اما برای زنان خانهدار هم برقرار شده است. درخواست و برقراری بیمه نیز بهصورت غیرحضوری انجام میشود.
اواسط موج ششم کرونا هستیم
وزیر بهداشت با بیان اینکه در سایه انقلاب اسلامی توانستیم پیشرفتهای خیلی عظیمی را در علوم پزشکی داشته باشیم، گفت: به مردم توصیه میکنم با توجه به اینکه ما در اواسط موج ششم هستیم، بهترین کار کامل کردن واکسیناسیون و رعایت پروتکلهاست.
به گزارش وبدا، دکتر بهرام عیناللهی با اشاره به بازدید از غرفه معاونت غذا و دارو اظهار کرد: از نظر دارویی ۹۷ درصد از داروهایی که در کشور نیاز داریم، تولید داخلی است و این زحماتی است که شرکتهای دارویی میکشند و این توانمندیها توانستند ما را در برابر تحریمهای ناجوانمردانه که علیه ما انجام شده است، حفظ کند.
وی به تجهیزات توانبخشی در غرفه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: این تجهیزات و وسایلی که در زمینه پزشکی نام برده شد، قبلاً همه از خارج کشور وارد میشد و اکنون با تلاش جوانان ما و دانشمندان کشورمان تولید شده و یک نوع خودکفایی به وجود آورده است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: سیاست وزارت بهداشت این است که از کلیه جوانان و عزیزانی که در شرکتهای دانش بنیان کار میکنند، حمایت کند تا به وضعیتی برسیم که بسیاری از این محصولات را بعد از تأمین نیاز داخلی، به کشورهای دیگر صادر کنیم.
توصیه وزیر بهداشت به تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک و خودداری از حضور در میهمانیها
وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب چند روز پیش فرمودند که من خودم شخصاً به توصیههای متخصصان و پزشکان گوش میکنم و باعث افتخارمان است که حضرت آقا اینقدر به ما و به حرفهای متخصصان و پزشکان اعتماد دارند. عیناللهی افزود: مردم هم این اعتماد را به ما داشتند و ما این اعتماد را در واکسیناسیون دیدیم، امروز ۱۳۷ میلیون دوز را رد کردیم و آن تعداد از مردم که انجام ندادند یا فکر کردند که دوز سوم لازم نیست حتماً انجام دهند.
وی از مردم خواست تا این چند هفته را هم صبوری کرده و میهمانیهای خانوادگی را متوقف کنند و گفت: رفتن به رستورانها که ماسک برداشته میشود را صلاح نمیدانیم.
کرونا جان 143 هموطن دیگر را گرفت
براساس اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته ۳۱هزار و ۲۴۷ مبتلای جدید به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۷۸۱نفر از آنان بستری شدند.
بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۷۶۱هزار و ۸۵۵ نفر رسید.
متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۳بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۳هزار و ۴۳۷نفر رسید.
۳۲۶۱نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر ۱۲۰شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷شهرستان در وضعیت زرد و ۸شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
در شبانهروز منتهی به روز گذشته ۲۴۸هزار و ۳۲۰دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
تاکنون ۶۱میلیون و ۴۲۸هزار و ۲۴۷ نفر دوز اول، ۵۴میلیون و ۷۴۵هزار و ۴۰ نفر دوز دوم و ۲۰میلیون و ۹۳۷هزار و ۲۴۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند.
بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۳۷میلیون و ۱۱۰هزار و ۵۳۴ دوز رسید.
جزئیاتی از «بیمه فراگیر» ایرانیان
تقبل ۲درصد حق بیمه از سوی دولت
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه کمیته راهبری گسترش پوشش بیمهای در سازمان تأمیناجتماعی با مشارکت واحدهای مختلف تشکیل شده و در این کمیته دستورالعملی تهیه شده است، گفت: بیمه فراگیر بنا دارد بخشهای مختلف جامعه را اعم از زنان خانهدار، دانشجویان، کارفرمایان و غیره را پوشش داده و زیرچتر حمایتی و بیمهای خود قرار دهد.
مهرداد قریب به ایسنا، گفت: توسعه پوشش بیمهای از جمله اولویتهای حالحاضر سازمان تأمیناجتماعی است.
وی افزود: باتوجه به تأکید قوانین بالادستی بر همگانی بودن بیمه، برنامهای در قالب «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» تهیه شده است.
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه کمیته راهبری گسترش پوشش بیمهای در سازمان تأمیناجتماعی با مشارکت واحدهای مختلف تشکیل شده و در این کمیته دستورالعملی تهیه کرده است، گفت: بیمه فراگیر بنا دارد بخشهای مختلف جامعه را اعم از زنان خانهدار، دانشجویان، کارفرمایان و غیره را پوشش داده و زیرچتر حمایتی و بیمهای خود قرار دهد.
قریب ادامه داد: البته از سنوات گذشته امکان استفاده از بیمه زنان خانهدار، دانشجویان و دیگر اقشار فراهم بوده، اما به نظر میرسد لازم است اطلاعرسانی و فعالیت در این زمینه افزایش یابد. بهعنوان مثال طی یک تا دوماه گذشته با اطلاعرسانی بیشتر و توسعه خدمات غیرحضوری، بیمه زنان خانهدار رشد دو برابری را تجربه کرده است.
وی درباره مزیتهای درنظر گرفته شده برای پوشش افراد در قالب برنامه بیمه فراگیر خانواده ایرانی گفت: 2درصد حق بیمه از سوی دولت و مابقی از سوی بیمهشده پرداخت میشود و سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد برای آن درنظر گرفته شده که براساس انتخاب فرد است.
معاون بیمهای سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: این 2درصد را قبلاً هم برای بیمه مشاغل آزاد داشتهایم، اما برای زنان خانهدار هم برقرار شده است. درخواست و برقراری بیمه نیز بهصورت غیرحضوری انجام میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سقف افزایش تعرفه های سلامت 5/ 28 درصد است
-
آیا زدن دوز سوم واکسن ربطی به ابتلا شدن به کرونا دارد؟
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین