« ایران»از زمان به پایان خط رسیدن نهضت کاهش قیمت لوازم خانگی گزارش میدهد
تعزیرات در تعقیب تولیدکنندگان گرانفروش لوازم خانگی
امروز آخرین فرصت برای بازگشت به قیمتهای مصوب است، تولیدکنندگانی که به این هشدار دولت توجه نکنند، تعزیراتی شده و اسامی آنها اعلام خواهد شد
گروه اقتصادی - 10 بهمن ماه، رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اظهار داشتند: «من گلایه میکنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم و اسم آوردیم، شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقای قیمت پیدا کرده، چرا؟ این جور نبایستی با حمایتها برخورد بشود.» 12 بهمن ماه، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: «در دو سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی در لوازم خانگی داشتهایم، اما در چند ماه گذشته کار به طور کامل مدیریت شده است، به طوری که یک تا دو مورد هم که افزایش قیمت داشتند پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرعت قیمتها کاهش یافته است.» قیمت لوازم خانگی طی ماههای اخیر و علیرغم ثبات نسبی دو مؤلفه اثرگذار، قیمت ارز و نرخ تورم، روند رو به رشدی داشته است. برخی از شرکتهای لوازم خانگی در بازه زمانی کوتاه 9 الی 26 درصد قیمت محصولات خود را بالا بردند.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز عنوان کرده که بخشی از رشد قیمت لوازم خانگی با مجوز این سازمان نبوده و تولیدکنندگانی که نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردهاند، تا هفته جاری یعنی امروز (23 بهمن) فرصت دارند قیمتهای خود را اصلاح کنند. حسن الهیاری، مدیر کل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، 19 بهمن ماه صراحتاً اعلام کرد که هیچگونه مجوز افزایش قیمت برای محصولات لوازم خانگی از سوی این سازمان صادر نشده است. این گفته در شرایطی مطرح شد که پیش از این برخی از منابع خبری از موافقت سازمان حمایت با افزایش 8 تا 12 درصدی قیمت لوازم خانگی صحبت کرده بودند و حتی اظهار داشتند که این رشد قیمت به علت افزایش 39 درصدی قیمت نهادههای تولید است.
رعایت سه شرط برای جلوگیری ازگرانفروشی
محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران درباره اصلاح قیمت لوازم خانگی به «ایران»، گفت: «تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی، ملزم به رعایت قوانین و ضوابط قیمتگذاری هستند و هر مجموعهای که به قانون توجه نکند، تخلف کرده است. بدین جهت هر تولیدکننده لوازم خانگی که برخلاف ضوابط ابلاغ شده، اقدام کرده باشد، باید قیمتهای خود را اصلاح کند وگرنه کاری که تولیدکننده انجام داده، مصداق گرانفروشی است.» او ادامه داد: «براساس قانون، حداکثر سودی که تولیدکننده میتواند داشته باشد، 17 درصد است لذا عدد بالاتر از آن تخلف است و تولیدکننده تعزیراتی میشود، بنابراین تولیدکنندهای که بخواهد درصد سود بیشتری داشته باشد به ضوابط قانونی عمل نکرده است.» شهیدی خاطرنشان کرد: «اگر تولیدکننده لوازم خانگی میخواهد قیمت محصولات خود را بالا ببرد، باید سند و مدارک مستند نیز داشته باشد به گونهای که هم آن را در سایت بارگذاری و هم اینکه مدارک را بهصورت فیزیکی به سازمان حمایت ارسال کند. اگر این دو کار صورت گرفته باشد و شرط 17 درصد هم رعایت شود، تغییر قیمت مشمول گرانفروشی نخواهد بود چرا که تولیدکننده به ناچار قیمتهای خود را تغییر داده است.»
او گفت: «اگر تولیدکنندهای بدون توجه به موارد یاد شده قیمتهای خود را تغییر داده باشد، باید به سرعت اصلاحات لازم را انجام دهد، به هر ترتیب ما بیش از 200 تولیدکننده در این حوزه داریم و احتمال برخی از تخلفها با توجه به وسعت کار وجود دارد، اما این اتفاق نباید عاملی شود که فعالیت تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی زیرسؤال برود.»
از آنجا که تولید لوازم خانگی روند افزایشی دارد، افزایش قیمت انواع لوازم خانگی نمیتواند معقول و منطقی باشد. بر اساس آمارهای وزارت صمت طی 8 ماهه سالجاری تولید لوازم خانگی 8.5 درصد افزایش یافته و به عدد 3108.7 هزار دستگاه رسیده و از آنجا که این رویه برای ماههای آتی پیشبینی شده است، مردم انتظار کاهش قیمت لوازم خانگی را دارند.
5 کالایی که روی گرانفروشی را دیدند
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نیز درباره اصلاح قیمت لوازم خانگی به «ایران»، گفت: «در 15 روز گذشته 8 تولیدکننده لوازم خانگی قیمت محصولات خود را افزایش داده بودند که با توجه به اظهارنظر وزیر صمت و سازمان حمایت مبنی بر کاهش قیمتها (برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون اخذ مجوز از سازمان حمایت نسبت به گرانی محصولات خود اقدام کرده بودند) طی یک هفته گذشته این مجموعهها قیمت محصولات خود را کاهش دادند و به قیمت قبل برگرداندند که در این میان دو تولیدکننده دیگر باقی ماندند که قطعاً آنها نیز در هفته جاری (امروز) نسبت به تعدیل قیمت محصولات خود اقدام خواهند کرد.»
او ادامه داد: «برخی از شرکتها به جهت افزایش قیمت مواد اولیه، عوارض گمرکی و سایر موارد قیمتها را تغییر دادند اما سازمان حمایت اعلام کرده که اخیراً هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نکرده است لذا تمام مجموعههایی که بدون سند و مدرک محصولات خود را گران کردند، باید قیمتها را اصلاح کنند.»
پازوکی گفت: «اکثر کالاهایی که طی این مدت افزایش قیمت داشتند شامل یخچال و فریزر دوقلو، یخچال و فریزر دو طبقه، کولر آبی، آبگرمکن و بخاری گازی بوده است.»
در این میان جمشید اسدزاده، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز به ایلنا گفته بود که از فروردین سال 99 تا فروردین سال جارى قیمت لوازم خانگى 200 درصد افزایش داشته است، بهعنوان مثال قیمت یخچال فریزر تولید داخل، فروردین ماه سال گذشته با قیمت 3 میلیون و 800 هزارتومان عرضه مى شد اما امسال و در فروردین سال جارى 9 میلیون و800 هزار تومان قیمت گذارى شده است. قیمتها در بازار لوازم خانگى نشان مىدهد که در واقع حمایتى از مصرف کننده نمىشود و تولید کننده نرخ محصولات را تعیین مىکند.
گفته میشود که تعداد شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی در ایران به اندازه چین است؛ درحالی که این کشور با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را در اختیار دارد. بدین جهت ضرورت دارد که تولیدکنندگان لوازم خانگی نوع نگاه و فعالیت خود را تغییر دهند و به سمت تولید لوازم خانگی بروند که از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با برندهای معتبر جهانی باشد. رهبر معظم انقلاب نیز اخیراً تأکید کردند: «مسأله کیفیت در درجه اول است. حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالا بردن قیمت، این هم یک مشکل دیگر است یعنی قیمت را بالا ببرند، کیفیت بالا نرود و ارتقا پیدا نکند اما این حمایت دولتی و تبلیغاتی و بانکی و غیره و جلوگیری از مثلاً رقابتهای خارجی نیز موجب بشود که قیمت بالا برود، این دیگر خیلی چیز بدی است.»
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور وظیفه خطیری دارند و باید برنامههای خود را به گونهای تدوین کنند که در مدت کوتاه مردم شاهد لوازم خانگی با قیمت و کیفیت مناسب باشند.
ضرورت قیمت منطقی در لوازم خانگی
گروه اقتصادی/ بعد از صنعت خودرو، صنعتی که مورد حمایت ویژه قرار گرفت لوازم خانگی بود. این صنعت جزو معدود صنایعی بود که در دوران تحریم رشد کرد و توانست واژه خودکفایی را عملیاتی کند. در این میان تصمیم بر آن شد صنعتی که میتواند نیاز بازار داخلی را تأمین کند، دیگر رقیبی هم در بازار نداشته باشد از همینرو واردات لوازم خانگی کرهای که رقیب سرسخت تولیدکنندگان داخلی بود، ممنوع شد. با ممنوعیت لوازم خانگی و رشد تولید که هر ماه وزارت صمت منتشر میکرد، این امیدواری وجود داشت که محصولات لوازم خانگی مشمول افزایش قیمت نشوند، اما بارها مردم شاهد افزایش قیمت انواع لوازم خانگی بودند.
دولت گذشته بهدلیل مشکلات بلند و بالایی که اقتصاد با آن درگیر بود و بخش اعظم آن به بخشنامهها و قوانین یک شبه برمیگشت، به بازار لوازم خانگی و جهش قیمتهایی که اتفاق میافتاد، توجه نکرد. اما در دولت سیزدهم ساماندهی قیمتها و جلوگیری از گرانفروشی در دستور کار قرار گرفت و البته این امر زمانی جدیتر دنبال شد که رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از این صنعت گلایه کردند و خواستار کاهش قیمتها شدند. از همین رو از 10 بهمن ماه نهضت کاهش قیمت لوازم خانگی آغاز شد و در وزارت صمت هم از واحدهای صنعتی و تولیدی لوازم خانگی خواست قیمت محصولات خود را مورد بازنگری قرار دهند. طی این مدت تعدادی از مجموعههای تولیدکننده لوازم خانگی، از 2 تا 12 درصد قیمت محصولات خود را کاهش دادند، با این اوصاف، سازمان حمایت هم از واحدهایی که بدون مجوز قیمتهای خود را تغییر داده بودند خواست تا 23 بهمن ماه، قیمت محصولات خود را اصلاح کنند. حال باید دید که امروز و حداکثر تا پایان هفته جاری، تولیدکنندگان لوازم خانگی که مورد حمایت قاطع دولت هستند، با چه سازوکاری قیمتهای خود را تعدیل میکنند و برای رفاه حال مردم چه بستههای خریدی را برای پایان سال در نظر میگیرند. مردم امیدوار هستند در محصولات صنعتی که کشور به خودکفایی رسیده، قیمتها منطقیتر شود تا بتوانند با شرایط بهتری خرید داشته باشند.
تدوین بستههای سرمایهگذاری برای اماراتیها
عرفان شاکری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در گفتو گو با ایلنا اظهار داشت: امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس تمایل زیادی به سرمایهگذاری در ایران دارند. ما باید بستههای سرمایهگذاری مناسب را تهیه کنیم تا جذابیت سرمایهگذاری افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: علاقهمندی اماراتیها برای سرمایهگذاری در ایران بیشتر در حوزههایی مانند تکنولوژیهای نوین، هوش مصنوعی، صنعت دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، حوزه آبزیان، کشاورزی، مواد غذایی و... است./ ایلنا
۳۰۰۳ میلیارد تومان تسهیلات صادراتی پرداخت شد
در ۹ ماهه امسال بیش از ۳۰۰۳ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۵۸ فقره به واحدهای صادراتی پرداخت شده است. البته در این مدت ۳۰۶ مورد ثبتنام برای دریافت این نوع تسهیلات انجام شده بود که یعنی حدود ۵۱.۶ درصد متقاضیان در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شدند. /ایسنا