ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی (ع):
ارزش هر انسانى به قدر همّت اوست و شجاعت و توان هر شخصى به مقدار گذشت و احسان اوست و درستکارى و صداقت او به قدر جوانمردى اوست و پاکدامنى و عفّت هر فرد به اندازه غیرت او خواهد بود.
نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانى: ص 46، ج 12.
ارزش هر انسانى به قدر همّت اوست و شجاعت و توان هر شخصى به مقدار گذشت و احسان اوست و درستکارى و صداقت او به قدر جوانمردى اوست و پاکدامنى و عفّت هر فرد به اندازه غیرت او خواهد بود.
نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانى: ص 46، ج 12.
امیدوارم روند اجرایی شدن طرح حریم مجموعه تئاتر شهر زودتر آغاز شود
ابراهیم گلهدارزاده: طراحی حریم مجموعه تئاتر شهر توسط شرکت «عمارت خورشید» حدود یک سال پیش انجام شده و ما این طرح را به شورای اسلامی سابق شهر تهران ارائه دادیم. طی جلسهای که با اعضای محترم شورای اسلامی جدید شهر تهران داشتیم، ایشان از ما خواستند که طرح را بازارسال کنیم. تهیه مجدد این طرح مدتی زمان نیاز داشت و با تهیه مجدد طرح، یکشنبه ۱۰ بهمن برای شورا بازارسال کردیم و بابت تأخیری که اتفاق افتاد از عزیزان شورای اسلامی شهر تهران عذر میخواهیم. طراحی حریم مجموعه تئاتر شهر جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و جزو طرح پهنه رودکی است ولی ما خواستیم به عنوان کمک و تنها نگذاشتن مدیریت شهری این کار را انجام دهیم. در این طراحی امکان دستفروشی پیرامون مجموعه تئاتر شهر محدود و به نوعی سخت شده، همچنین تسهیل دسترسی شهروندان و هنرمندان به تئاتر شهر و محدود نشدن تئاتر شهر به لحاظ بصری و همچنین دسترسی از ملاحظاتی است که در آن مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مشکلات ما در اجرایی شدن طرح حریم مجموعه تئاتر شهر رویکرد شورای اسلامی قبلی شهر تهران بود و حالا که رویکرد شورای اسلامی جدید شهر تهران بسیار مثبت است امیدواریم اقدام عملیاتی مورد نظر سریع انجام شود.
بخشی از گفتههای رئیس مجموعه تئاتر شهر در مهر
بخشی از گفتههای رئیس مجموعه تئاتر شهر در مهر
پدیدهای مبارک برای صنعت نشر
سعید عالمگیر تهرانی
مدیر انتشارات محمد(ص)
فضای مجازی و به طور خاص نمایشگاه مجازی کتاب میتواند ارتباط خوبی بین ناشران و مخاطبان ایجاد کند که این پدیده بسیار مبارکی است. توزیع متمرکز، اعتماد بیشتر مخاطب، عرضه بهتر، قابلیت جستوجو و تنوع بیشتر از ویژگیهای خوب و ممتاز نمایشگاه مجازی کتاب است. ارتباط بین خواننده و ناشر خلأ بسیار مهمی است که در عرصه کتاب وجود دارد. این آسیب در بخش توزیع و پخش کتاب بیشتر احساس میشود مانند این مسأله که مخاطب نمیتواند کتاب مورد نظر خود را پیدا کند و ناشر هم نمیتواند کتاب را به دست مخاطب برساند. از این جهت در سالهای اخیر ناشران به سمت استفاده بیشتر از فضای مجازی برای ارائه کتاب حرکت کردند. البته این اتفاقی است که در تمام عرصهها در حال رخ دادن است.
نمایشگاه مجازی کتاب چند شاخصه مهم دارد، از جمله اینکه پخش و توزیع کتاب در نمایشگاه مجازی بهصورت متمرکز صورت میگیرد. از دیگر ویژگیهای خوب نمایشگاه مجازی کتاب اعتماد بیشتر مخاطب، عرضه بهتر، قابلیت جستوجوی بیشتر و بالاتر است. به نظر میرسد اگر مشکل کرونا نیز برطرف شود، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین این پدیده میتواند بهصورت غیرمحدود ادامه داشته باشد به این دلیل که تیراژ کتاب در حال پایین آمدن است. در فروش حضوری کسی که بهدنبال کتاب خاصی میگردد با کمک و راهنمایی فروشنده، کتاب مورد نظر خود را پیدا میکند، در این زمان و با وجود امکانات دیجیتالی که در دسترس همه مردم هست این روش، روش خوبی نیست. علاقهمندان به کتاب باید بتوانند با یک جستوجوی ساده کتاب خود را پیدا کنند.
فضای مجازی و به طور خاص نمایشگاه مجازی کتاب میتواند ارتباط خوبی بین ناشران و مخاطبان ایجاد کند و این پدیده بسیار مبارکی است. برخی ناشران معروفتر ممکن است در نمایشگاه حضوری کتاب، غرفه بزرگ یا در سطح شهر فروشگاه بسیار بزرگی داشته باشند و بهتر بتوانند کتابهای خود را به نظر مخاطب برسانند اما ناشری که نوپا است و کتابهایی به لحاظ کمی با تعداد کم اما به لحاظ کیفی بسیار با کیفیت دارد، نمیتواند آنها را به خوبی تبلیغ و پخش کنند. نمایشگاه مجازی کتاب میتواند در این عرصه بسیارکمک کننده باشد و ناشران باید از این فضا و در کنار آن از تبلیغات خوبو مؤثراستفاده کنند.
آسیبهای قاچاق، کتابسازی و تخفیفهای غیرمتعارف در عرضه کتاب از مسائل این روزهاست. در نمایشگاه مجازی کتاب بسیاری از این آسیبها اتفاق نمیافتد به این دلیل که ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه ابتدا باید مجوز ارائه دهند و کتابهایشان باید ثبت شده باشد. طبیعی است که با این شرط بحث قاچاق پیش نمیآید. در عرضه حضوری کتاب و در غیر قالب نمایشگاه این اشکالات وجود دارد که گاهی اشخاص کتابهای بدون مجوز و بعضاً ممنوعه را بهصورت زیرزمینی توزیع میکنند.
تخفیفهای غیرمتعارف از دیگر آسیبها در عرضه کتاب است. بعضی ناشران قیمت روی کتاب را بالا میزنند و با تخفیفهای عجیب و غریب سعی میکنند نظر مشتری را جلب کنند. در طرف مقابل، ناشرانی که بر اساس روال اصولی کار میکنند، قیمتهای مناسبتری روی کتاب میزنند و به تبع آن تخفیف کمتری هم میتوانند اعمال کنند که این مسأله باعث میشود به نظر برسد آنها گرانفروشی میکنند در حالی که دقیقاً برعکس است. آسیب دیگری که وجود دارد این است که در بخش توزیع کتاب گاهی برخی افراد کتابهای ناشر را به طرق مختلف به دست میآورند و با تخفیف بالاتر از او به فروش میرسانند که این مسأله ناشر را متضرر میکند.
اگر ناشر خود بتواند کتابهایش را به فروش برساند، بسیاری از این آسیبها منتفی میشود. ناشر میتواند قیمت مناسب روی کتاب زده و تخفیف مناسب اعمال کند. به نظر میرسد مخاطبان و علاقهمندان به کتاب برای اینکه بتوانند کتاب را به قیمت واقعی تهیه کنند بهتر است در زمان خرید کتاب را تورق کنند، به تعداد صفحات و قیمت روی جلد دقت کرده و آن را با کتابهای دیگر مقایسه کنند. اگر مخاطب در این مسائل دقت کند، میتواند کتاب را با قیمت مناسب خریداری کند. آسیبهایی که در حوزه توزیع کتاب اتفاق میافتد تنها به ناشران ضربه نمیزند، چرا که ضربه به ناشر اثر مستقیم در فرهنگ جامعه دارد و در اصل ضربه به فرهنگ است. حسن نمایشگاه مجازی کتاب این است که عرضه و توزیع کتاب تحت کنترل بوده و بهصورت سیستماتیک انجام میشود و این روش عرضه، مانع از بسیاری سودجوییها میشود.
پیشنهاد بنده به نمایشگاه مجازی کتاب این است که قابلیت دریافت نظرات و بازخوردهای مخاطبان برای ناشران فراهم شود.
دریافت بازخوردها میتواند برای سالهای آینده چراغ راهی در جهت بهبود کیفیت کار ناشران باشد.
مدیر انتشارات محمد(ص)
فضای مجازی و به طور خاص نمایشگاه مجازی کتاب میتواند ارتباط خوبی بین ناشران و مخاطبان ایجاد کند که این پدیده بسیار مبارکی است. توزیع متمرکز، اعتماد بیشتر مخاطب، عرضه بهتر، قابلیت جستوجو و تنوع بیشتر از ویژگیهای خوب و ممتاز نمایشگاه مجازی کتاب است. ارتباط بین خواننده و ناشر خلأ بسیار مهمی است که در عرصه کتاب وجود دارد. این آسیب در بخش توزیع و پخش کتاب بیشتر احساس میشود مانند این مسأله که مخاطب نمیتواند کتاب مورد نظر خود را پیدا کند و ناشر هم نمیتواند کتاب را به دست مخاطب برساند. از این جهت در سالهای اخیر ناشران به سمت استفاده بیشتر از فضای مجازی برای ارائه کتاب حرکت کردند. البته این اتفاقی است که در تمام عرصهها در حال رخ دادن است.
نمایشگاه مجازی کتاب چند شاخصه مهم دارد، از جمله اینکه پخش و توزیع کتاب در نمایشگاه مجازی بهصورت متمرکز صورت میگیرد. از دیگر ویژگیهای خوب نمایشگاه مجازی کتاب اعتماد بیشتر مخاطب، عرضه بهتر، قابلیت جستوجوی بیشتر و بالاتر است. به نظر میرسد اگر مشکل کرونا نیز برطرف شود، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین این پدیده میتواند بهصورت غیرمحدود ادامه داشته باشد به این دلیل که تیراژ کتاب در حال پایین آمدن است. در فروش حضوری کسی که بهدنبال کتاب خاصی میگردد با کمک و راهنمایی فروشنده، کتاب مورد نظر خود را پیدا میکند، در این زمان و با وجود امکانات دیجیتالی که در دسترس همه مردم هست این روش، روش خوبی نیست. علاقهمندان به کتاب باید بتوانند با یک جستوجوی ساده کتاب خود را پیدا کنند.
فضای مجازی و به طور خاص نمایشگاه مجازی کتاب میتواند ارتباط خوبی بین ناشران و مخاطبان ایجاد کند و این پدیده بسیار مبارکی است. برخی ناشران معروفتر ممکن است در نمایشگاه حضوری کتاب، غرفه بزرگ یا در سطح شهر فروشگاه بسیار بزرگی داشته باشند و بهتر بتوانند کتابهای خود را به نظر مخاطب برسانند اما ناشری که نوپا است و کتابهایی به لحاظ کمی با تعداد کم اما به لحاظ کیفی بسیار با کیفیت دارد، نمیتواند آنها را به خوبی تبلیغ و پخش کنند. نمایشگاه مجازی کتاب میتواند در این عرصه بسیارکمک کننده باشد و ناشران باید از این فضا و در کنار آن از تبلیغات خوبو مؤثراستفاده کنند.
آسیبهای قاچاق، کتابسازی و تخفیفهای غیرمتعارف در عرضه کتاب از مسائل این روزهاست. در نمایشگاه مجازی کتاب بسیاری از این آسیبها اتفاق نمیافتد به این دلیل که ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه ابتدا باید مجوز ارائه دهند و کتابهایشان باید ثبت شده باشد. طبیعی است که با این شرط بحث قاچاق پیش نمیآید. در عرضه حضوری کتاب و در غیر قالب نمایشگاه این اشکالات وجود دارد که گاهی اشخاص کتابهای بدون مجوز و بعضاً ممنوعه را بهصورت زیرزمینی توزیع میکنند.
تخفیفهای غیرمتعارف از دیگر آسیبها در عرضه کتاب است. بعضی ناشران قیمت روی کتاب را بالا میزنند و با تخفیفهای عجیب و غریب سعی میکنند نظر مشتری را جلب کنند. در طرف مقابل، ناشرانی که بر اساس روال اصولی کار میکنند، قیمتهای مناسبتری روی کتاب میزنند و به تبع آن تخفیف کمتری هم میتوانند اعمال کنند که این مسأله باعث میشود به نظر برسد آنها گرانفروشی میکنند در حالی که دقیقاً برعکس است. آسیب دیگری که وجود دارد این است که در بخش توزیع کتاب گاهی برخی افراد کتابهای ناشر را به طرق مختلف به دست میآورند و با تخفیف بالاتر از او به فروش میرسانند که این مسأله ناشر را متضرر میکند.
اگر ناشر خود بتواند کتابهایش را به فروش برساند، بسیاری از این آسیبها منتفی میشود. ناشر میتواند قیمت مناسب روی کتاب زده و تخفیف مناسب اعمال کند. به نظر میرسد مخاطبان و علاقهمندان به کتاب برای اینکه بتوانند کتاب را به قیمت واقعی تهیه کنند بهتر است در زمان خرید کتاب را تورق کنند، به تعداد صفحات و قیمت روی جلد دقت کرده و آن را با کتابهای دیگر مقایسه کنند. اگر مخاطب در این مسائل دقت کند، میتواند کتاب را با قیمت مناسب خریداری کند. آسیبهایی که در حوزه توزیع کتاب اتفاق میافتد تنها به ناشران ضربه نمیزند، چرا که ضربه به ناشر اثر مستقیم در فرهنگ جامعه دارد و در اصل ضربه به فرهنگ است. حسن نمایشگاه مجازی کتاب این است که عرضه و توزیع کتاب تحت کنترل بوده و بهصورت سیستماتیک انجام میشود و این روش عرضه، مانع از بسیاری سودجوییها میشود.
پیشنهاد بنده به نمایشگاه مجازی کتاب این است که قابلیت دریافت نظرات و بازخوردهای مخاطبان برای ناشران فراهم شود.
دریافت بازخوردها میتواند برای سالهای آینده چراغ راهی در جهت بهبود کیفیت کار ناشران باشد.
به فرزند خود بگوییم «نه»!
زهره نیلی
روزنامهنگار
هر یک از ما با مجموعهای از کاستیها و البته توانمندیها، دارای فرزند میشویم. طبیعی است الگوی شخصیتی تمام کودکان یکسان نیست و هریک از ما باید از روش تربیتی متناسب با سن و شخصیت کودک خود بهره بگیریم به همین خاطر است که هیچ پزشک و روانشناس و نویسندهای نمیتواند برای تمام موقعیتها، پیشنهاد ثابت و مؤثری داشته باشد.
دکتر ویل ویلکاف، نویسنده کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» در نخستین فصل کتاب آورده: «در طول سی سال خدمت بهعنوان پزشک متخصص اطفال و تماس با هزاران خانواده دریافتهام که والدین موفق در کنترل و مدیریت رفتارهای نادرست فرزندانشان، یک نقطه مشترک دارند و آن اینکه در زمان نوپایی آنها، رمز نه گفتن را کشف کردهاند. البته این کار، ساده نیست... چون اغلب ما مقابله و دعوا با دیگران را دوست نداریم و ترجیح میدهیم به هر قیمتی از آن دوری کنیم و شاید به همین دلیل است که برای حل اختلافاتمان به سراغ وکیل و حقوقدان میرویم.»
از سوی دیگر دیدن شادی دیگران، موجب خوشحالی ما میشود؛ بویژه اگر این شادی به فرزندمان برگردد به ما انرژی و انگیزه بیشتری میدهد اما تجربه نشان داده که گاهی داشتن اوقات خوش، ممکن است خطرناک باشد؛ به همین خاطر لازم است هم به بچههای خود «نه» بگوییم هم گفتن این کلمه را به آنها یاد بدهیم.
به گفته نویسنده، کودکان از 9 ماهگی، حتی پیش از آن میتوانند این موضوع را درک کنند که «نه»، یعنی این کار را نکن! پس بهتر است پدر و مادرها تعلل نکنند و «نه» گفتن را به کودکان خردسال خود بیاموزند. پس لازم است پدر و مادرها فهرستی تهیه کنند و بنویسند کدام رفتار، بیش از همه چیز ناراحتشان میکند یا مشکلات رفتاری کودکان چه زمان و در چه مکان و زمانی رخ میدهد؟
نویسنده کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» همچنین بیان کرده بهترین روش کنترل و مدیریت رفتار با کودک، معطوف کردن توجه او به رفتار مناسب، شرح علت نادرست بودن رفتار اولیه و سپس پاداش دادن به کودک در ازای رفتار درست و شایسته است. اما همه چیز تنها در این خلاصه نمیشود که نه گفتن را به بچهها آموزش دهیم ما باید حد و مرزها را هم متناسب با ویژگیهای ذاتی کودک به او آموزش دهیم و این نکته را فراموش نکنیم که ممکن است محدودیتهای وضع شده برای هر کودکی با دیگری متفاوت باشد. «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» با ترجمه زهرا جعفری یک عنوان از سری کتابهای «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است که از سوی انتشارات صابرین منتشر شده و در اختیار خانوادهها قرار گرفته تا با روشهای عملی به آنها آموزش دهد چگونه میتوانند به فرزند خود نه بگویند و نه گفتن را به او آموزش دهند.
روزنامهنگار
هر یک از ما با مجموعهای از کاستیها و البته توانمندیها، دارای فرزند میشویم. طبیعی است الگوی شخصیتی تمام کودکان یکسان نیست و هریک از ما باید از روش تربیتی متناسب با سن و شخصیت کودک خود بهره بگیریم به همین خاطر است که هیچ پزشک و روانشناس و نویسندهای نمیتواند برای تمام موقعیتها، پیشنهاد ثابت و مؤثری داشته باشد.
دکتر ویل ویلکاف، نویسنده کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» در نخستین فصل کتاب آورده: «در طول سی سال خدمت بهعنوان پزشک متخصص اطفال و تماس با هزاران خانواده دریافتهام که والدین موفق در کنترل و مدیریت رفتارهای نادرست فرزندانشان، یک نقطه مشترک دارند و آن اینکه در زمان نوپایی آنها، رمز نه گفتن را کشف کردهاند. البته این کار، ساده نیست... چون اغلب ما مقابله و دعوا با دیگران را دوست نداریم و ترجیح میدهیم به هر قیمتی از آن دوری کنیم و شاید به همین دلیل است که برای حل اختلافاتمان به سراغ وکیل و حقوقدان میرویم.»
از سوی دیگر دیدن شادی دیگران، موجب خوشحالی ما میشود؛ بویژه اگر این شادی به فرزندمان برگردد به ما انرژی و انگیزه بیشتری میدهد اما تجربه نشان داده که گاهی داشتن اوقات خوش، ممکن است خطرناک باشد؛ به همین خاطر لازم است هم به بچههای خود «نه» بگوییم هم گفتن این کلمه را به آنها یاد بدهیم.
به گفته نویسنده، کودکان از 9 ماهگی، حتی پیش از آن میتوانند این موضوع را درک کنند که «نه»، یعنی این کار را نکن! پس بهتر است پدر و مادرها تعلل نکنند و «نه» گفتن را به کودکان خردسال خود بیاموزند. پس لازم است پدر و مادرها فهرستی تهیه کنند و بنویسند کدام رفتار، بیش از همه چیز ناراحتشان میکند یا مشکلات رفتاری کودکان چه زمان و در چه مکان و زمانی رخ میدهد؟
نویسنده کتاب «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» همچنین بیان کرده بهترین روش کنترل و مدیریت رفتار با کودک، معطوف کردن توجه او به رفتار مناسب، شرح علت نادرست بودن رفتار اولیه و سپس پاداش دادن به کودک در ازای رفتار درست و شایسته است. اما همه چیز تنها در این خلاصه نمیشود که نه گفتن را به بچهها آموزش دهیم ما باید حد و مرزها را هم متناسب با ویژگیهای ذاتی کودک به او آموزش دهیم و این نکته را فراموش نکنیم که ممکن است محدودیتهای وضع شده برای هر کودکی با دیگری متفاوت باشد. «چگونه به کودک خود «نه» بگوییم» با ترجمه زهرا جعفری یک عنوان از سری کتابهای «کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان» است که از سوی انتشارات صابرین منتشر شده و در اختیار خانوادهها قرار گرفته تا با روشهای عملی به آنها آموزش دهد چگونه میتوانند به فرزند خود نه بگویند و نه گفتن را به او آموزش دهند.
نمایشگاه زنده یاد سیدجمالالدین خرمی نژاد
عدنان مصلایی
کیوریتور نمایشگاه
در آستانه 77 سالگی هنرمندی هستیم که در عرصههای گوناگون هنرنقش آفرینی کرد و از خود یادگارهای هنری بسیاری به جا گذاشت و چنانچه زندگی به او فرصت بیشتری میداد، قطعاً امروز شاهد شاهکارهای بیشتری از ایشان میبودیم. به همین مناسبت و پس ازسالها جهت بزرگداشت و مرور خاطرات همدورهایها و هنرجویان استاد از یک سو و آشنایی هنرجویان و علاقهمندان جوانتر با آثار ایشان، به اهتمام آیتای خرمینژاد و عدنان مصلایی نمایشگاهی در گالری شکوه برگزار شد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه جمعه 8 بهمن ماه ساعت 16 الی 20 برگزار شد و تا 18 بهمن هم ادامه دارد. این نمایشگاه که آثار آن صرفاً جهت بازدیدعرضه شدهاند، آثاری از ادوار و سبکهای مختلف گرد آمدهاند که یا برای هم نسلان آن استاد فقید خاطرهسازی کند یا برای هنرجویان نسل جدید آموزنده و جذاب باشد.
از مجموع 29 اثر به نمایش در آمده در این نمایشگاه دو تابلوی مناظر ایران با تکنیک اکریلیک، سه طراحی چهره بزرگانی چون عارف قزوینی، چند پرتره آبرنگی و مابقیچشم اندازهای ایران یا گل است. در این نمایشگاه یکی از مسیرهای اصلی تغییر سبک آبرنگ از سبک هنرمندان جلفا به آبرنگ مدرن و همگام با دنیای آن روز قابل مشاهده است. به جهت تأیید امکان طراحی و تسلط زنده یاد خرمینژاد، یک اثر کپی از آثار میشا شهبازیان هم در میان آثار دیگر گنجانده شده است. درضمن به گونهای برنامهریزی شده تا در روز جمعه 15 بهمن ماه نیز اجرای زنده یک نقاشی با سبک و نگاه استاد توسط یکی از هنرجویانشان در مکان گالری برگزار شود.
قابل ذکر است زنده یاد استاد خرمینژاد فعالیتهایی همچون کتاب ایران به زبان آبـرنگ، تصویرگری کتابهای کودک و برگزاری نمایشگاههای متعدد نقـاشی با تکنیکهای گوناگون در ایران و خارج از کشور داشته است. اما شاید بزرگترین یادگار او هنرجویانی بودند که تدریس آکادمیک را در کلاسهای دانشگاه تهران، الزهرا، هنر و دانشکده هنر، دانشگاه آزاد و شاید ازهمه مهمتر، تدریس در آتلیه شخصی او را تجربه کردند که تا آخرین روز حیات پر ثمرش ادامه داشت.
کیوریتور نمایشگاه
در آستانه 77 سالگی هنرمندی هستیم که در عرصههای گوناگون هنرنقش آفرینی کرد و از خود یادگارهای هنری بسیاری به جا گذاشت و چنانچه زندگی به او فرصت بیشتری میداد، قطعاً امروز شاهد شاهکارهای بیشتری از ایشان میبودیم. به همین مناسبت و پس ازسالها جهت بزرگداشت و مرور خاطرات همدورهایها و هنرجویان استاد از یک سو و آشنایی هنرجویان و علاقهمندان جوانتر با آثار ایشان، به اهتمام آیتای خرمینژاد و عدنان مصلایی نمایشگاهی در گالری شکوه برگزار شد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه جمعه 8 بهمن ماه ساعت 16 الی 20 برگزار شد و تا 18 بهمن هم ادامه دارد. این نمایشگاه که آثار آن صرفاً جهت بازدیدعرضه شدهاند، آثاری از ادوار و سبکهای مختلف گرد آمدهاند که یا برای هم نسلان آن استاد فقید خاطرهسازی کند یا برای هنرجویان نسل جدید آموزنده و جذاب باشد.
از مجموع 29 اثر به نمایش در آمده در این نمایشگاه دو تابلوی مناظر ایران با تکنیک اکریلیک، سه طراحی چهره بزرگانی چون عارف قزوینی، چند پرتره آبرنگی و مابقیچشم اندازهای ایران یا گل است. در این نمایشگاه یکی از مسیرهای اصلی تغییر سبک آبرنگ از سبک هنرمندان جلفا به آبرنگ مدرن و همگام با دنیای آن روز قابل مشاهده است. به جهت تأیید امکان طراحی و تسلط زنده یاد خرمینژاد، یک اثر کپی از آثار میشا شهبازیان هم در میان آثار دیگر گنجانده شده است. درضمن به گونهای برنامهریزی شده تا در روز جمعه 15 بهمن ماه نیز اجرای زنده یک نقاشی با سبک و نگاه استاد توسط یکی از هنرجویانشان در مکان گالری برگزار شود.
قابل ذکر است زنده یاد استاد خرمینژاد فعالیتهایی همچون کتاب ایران به زبان آبـرنگ، تصویرگری کتابهای کودک و برگزاری نمایشگاههای متعدد نقـاشی با تکنیکهای گوناگون در ایران و خارج از کشور داشته است. اما شاید بزرگترین یادگار او هنرجویانی بودند که تدریس آکادمیک را در کلاسهای دانشگاه تهران، الزهرا، هنر و دانشکده هنر، دانشگاه آزاد و شاید ازهمه مهمتر، تدریس در آتلیه شخصی او را تجربه کردند که تا آخرین روز حیات پر ثمرش ادامه داشت.
رویکردهای حل مسأله/3
مشکل خود را تبدیل به مسألهای واضح کنید!
آزاده سهرابی
روانشناس
بقای نسل به حل مسأله مربوط میشود و حتماً انسانهای دوره شکار هم که یا غار را برای سکونت انتخاب میکردند یا بالای درختان را، دنبال حل مسأله بقای خود در مقابل دنیای وحشی که در اطرافشان قرار داشت، بودند. شاید بد نباشد بدانیم تفاوت ما انسانها با انسانهای پیشین در این است که طی سالیان زیادی یک بخشی در قسمت جلویی مغز ما –لوب پیشانی- به عنوان بخش پیش پیشانی اضافه شده است که کارکردهای پیچیده حل مسأله به این بخش از مغز مربوط است. در واقع تکامل انسان در راستای بقا، به گونهای پیش رفته است که پیشبینی شده انسان در روزگار آینده- نسبت به انسانهای پیشین- با مسائل و چالشهای پیچیدهتری روبهرو میشود.
شاید برای همین امکانی ست که انسان دارد که رویکرد مسأله مدار بر حل مسأله هیجان مدار در اذهان متخصصان پیشی گرفته است چون انسان به واقع ابزار آن را بخوبی در ذهن و مغز خود دارد. در این فرصت ما رویکرد مقابله مسأله مدار در مقابل مشکلات را مروری جدیتر میکنیم.
پیش از هر چیز فرد در این مقابله باید یاد گرفته باشد که چگونه مشکل خود را به صورت یک مسأله تعریف کند و وارد حاشیه و هیجانهای حاشیهای ناشی از آن مشکل نشود تا بتواند با تمرکز بر مسأله مراحل بعدی را طی کند. پس باید فرد کاملاً یک رویکرد غیرهیجانی به مسأله داشته باشد. در این رویکرد اعلام میشود که هیجانات حول و حوش ایجاد یک مشکل که قاعدتاً منفی و در نهایت تولیدکننده نگرانی و استرس هستند ایجاد میشود که همین مسأله خود مکانیسمهای دفاعی ناسازگار را راهاندازی میکند وگاه رفتاری مثل پناه بردن به سیگار کشیدن یا مواد مخدر یا هیجانی مثل افتادن به دام افسردگی یا انکار مسأله یا فرافکنی آن و... نتیجه آن است. هیچ کدام از این خودآرامبخشها نهایتاً به حل مسأله نمیانجامد و تنها فرد را مدتی از مسأله به لحاظ ذهنی دور میکند. پس در رویکرد مسأله مدار اولاً فرد باید آموزش دیده باشد که وجود مسأله را انکار نکند و درگام بعد وقتی یاد بگیرد آن را یک مسأله بداند قاعدتاً میداند راه حلی هم در خودش دارد–حتی اگر راه حل سخت باشد- و آنچه به عنوان مشکل رو به رویش قرار دارد لاینحل نیست. این خودش یکمثبت اندیشی را لازم دارد که باز هم قابل آموزش است. باید فرد اعتماد به نفس لازم برای اینکه «میتواند مشکل را حل کند» داشته باشد و باز نیاز است تا فرد در سنین کودکی و نوجوانی برای این مهم آماده شده باشد. در این میان فرد باید در زندگی منابع حمایت اجتماعی مؤثری را داشته باشد پس رابطههای میان فردی مؤثری را باید خلق کرده باشد تا در این شکل از آنها کمک بگیرد. به عبارت دیگر استفاده از رویکرد مسأله مدار برای حل مسأله نیازمند مهارت آموزی است و پیش نیازهایی را لازم دارد که البته در این روزگار مشاوران میتوانند در کنار افراد برای رسیدن به راهکاری مسأله محور کمک حال باشند. اگر شما میخواهید به شیوهای مسأله مدار مشکل خود را حل کنید بعد از آنکه روی مسأله تمرکز کردید موارد زیر را در خودتان بررسی کنید:
1- مسأله خود را به شکلی که کاملاً عینی، اختصاصی، قابل سنجش باشد در بیاورید. مثلاً من با همسرم مشکل دارم، یک مسأله نیست! ولی اگر بگویید «من با همسرم وقتی صحبت درباره احترام گذاشتن او به خانوادهام میشود، مشکل دارم به این صورت که او در بیشتر مواقع حرف من را نمیپذیرد و معتقد است او به قدر کافی این احترام را برای خانوادهام قائل است اما از نظر والدینم اینگونه نیست و همین باعث شده تا من در یک دوگانهای میان همسر و خانوادهام قرار بگیرم» مسأله واضح است و هدف هم مشخص است.
2- آیا افکار منفی مدام به سراغتان میآید؟ افکاری مثل اینکه نمیشود یا نمیتوانم یا حل این مسأله از توانم خارج است؟ آنها را یادداشت کنید و کناری بگذارید.
3- در مرحله بعد باید راه حل تولید کنید. در این مرحله کمالگرا نباشید. هر راه حلی به ذهنتان میرسد بنویسید. هیچ کدام از راه حلها را موقع نوشتن قضاوت نکنید. درباره امکان دستیابی به اجرای آن راه حل پیشداوری نکنید.
**حالا وقت آن است سود و زیان هر کدام از راه حلها و امکانات شما برای اجرایش را ارزیابی واقع بینانه داشته باشید و در نهایت مسیر اجرای راه حل انتخابی خود را مثل یک مدیر خط تولید برنامهریزی کنید تا در نهایت محصول شما که راه حل است به دست بیاید.
روانشناس
بقای نسل به حل مسأله مربوط میشود و حتماً انسانهای دوره شکار هم که یا غار را برای سکونت انتخاب میکردند یا بالای درختان را، دنبال حل مسأله بقای خود در مقابل دنیای وحشی که در اطرافشان قرار داشت، بودند. شاید بد نباشد بدانیم تفاوت ما انسانها با انسانهای پیشین در این است که طی سالیان زیادی یک بخشی در قسمت جلویی مغز ما –لوب پیشانی- به عنوان بخش پیش پیشانی اضافه شده است که کارکردهای پیچیده حل مسأله به این بخش از مغز مربوط است. در واقع تکامل انسان در راستای بقا، به گونهای پیش رفته است که پیشبینی شده انسان در روزگار آینده- نسبت به انسانهای پیشین- با مسائل و چالشهای پیچیدهتری روبهرو میشود.
شاید برای همین امکانی ست که انسان دارد که رویکرد مسأله مدار بر حل مسأله هیجان مدار در اذهان متخصصان پیشی گرفته است چون انسان به واقع ابزار آن را بخوبی در ذهن و مغز خود دارد. در این فرصت ما رویکرد مقابله مسأله مدار در مقابل مشکلات را مروری جدیتر میکنیم.
پیش از هر چیز فرد در این مقابله باید یاد گرفته باشد که چگونه مشکل خود را به صورت یک مسأله تعریف کند و وارد حاشیه و هیجانهای حاشیهای ناشی از آن مشکل نشود تا بتواند با تمرکز بر مسأله مراحل بعدی را طی کند. پس باید فرد کاملاً یک رویکرد غیرهیجانی به مسأله داشته باشد. در این رویکرد اعلام میشود که هیجانات حول و حوش ایجاد یک مشکل که قاعدتاً منفی و در نهایت تولیدکننده نگرانی و استرس هستند ایجاد میشود که همین مسأله خود مکانیسمهای دفاعی ناسازگار را راهاندازی میکند وگاه رفتاری مثل پناه بردن به سیگار کشیدن یا مواد مخدر یا هیجانی مثل افتادن به دام افسردگی یا انکار مسأله یا فرافکنی آن و... نتیجه آن است. هیچ کدام از این خودآرامبخشها نهایتاً به حل مسأله نمیانجامد و تنها فرد را مدتی از مسأله به لحاظ ذهنی دور میکند. پس در رویکرد مسأله مدار اولاً فرد باید آموزش دیده باشد که وجود مسأله را انکار نکند و درگام بعد وقتی یاد بگیرد آن را یک مسأله بداند قاعدتاً میداند راه حلی هم در خودش دارد–حتی اگر راه حل سخت باشد- و آنچه به عنوان مشکل رو به رویش قرار دارد لاینحل نیست. این خودش یکمثبت اندیشی را لازم دارد که باز هم قابل آموزش است. باید فرد اعتماد به نفس لازم برای اینکه «میتواند مشکل را حل کند» داشته باشد و باز نیاز است تا فرد در سنین کودکی و نوجوانی برای این مهم آماده شده باشد. در این میان فرد باید در زندگی منابع حمایت اجتماعی مؤثری را داشته باشد پس رابطههای میان فردی مؤثری را باید خلق کرده باشد تا در این شکل از آنها کمک بگیرد. به عبارت دیگر استفاده از رویکرد مسأله مدار برای حل مسأله نیازمند مهارت آموزی است و پیش نیازهایی را لازم دارد که البته در این روزگار مشاوران میتوانند در کنار افراد برای رسیدن به راهکاری مسأله محور کمک حال باشند. اگر شما میخواهید به شیوهای مسأله مدار مشکل خود را حل کنید بعد از آنکه روی مسأله تمرکز کردید موارد زیر را در خودتان بررسی کنید:
1- مسأله خود را به شکلی که کاملاً عینی، اختصاصی، قابل سنجش باشد در بیاورید. مثلاً من با همسرم مشکل دارم، یک مسأله نیست! ولی اگر بگویید «من با همسرم وقتی صحبت درباره احترام گذاشتن او به خانوادهام میشود، مشکل دارم به این صورت که او در بیشتر مواقع حرف من را نمیپذیرد و معتقد است او به قدر کافی این احترام را برای خانوادهام قائل است اما از نظر والدینم اینگونه نیست و همین باعث شده تا من در یک دوگانهای میان همسر و خانوادهام قرار بگیرم» مسأله واضح است و هدف هم مشخص است.
2- آیا افکار منفی مدام به سراغتان میآید؟ افکاری مثل اینکه نمیشود یا نمیتوانم یا حل این مسأله از توانم خارج است؟ آنها را یادداشت کنید و کناری بگذارید.
3- در مرحله بعد باید راه حل تولید کنید. در این مرحله کمالگرا نباشید. هر راه حلی به ذهنتان میرسد بنویسید. هیچ کدام از راه حلها را موقع نوشتن قضاوت نکنید. درباره امکان دستیابی به اجرای آن راه حل پیشداوری نکنید.
**حالا وقت آن است سود و زیان هر کدام از راه حلها و امکانات شما برای اجرایش را ارزیابی واقع بینانه داشته باشید و در نهایت مسیر اجرای راه حل انتخابی خود را مثل یک مدیر خط تولید برنامهریزی کنید تا در نهایت محصول شما که راه حل است به دست بیاید.
هنرمندان در فضای مجازی
شمارش معکوس برای روزهای جشنواره آغاز شده است. هنرمندان از رونمایی پوستر فیلمها و تئاتر سخن میگویند. روزهای خوب برای هنر در راه است.
خون و تولد
در شبانهروز گذشته اهالی فرهنگ و هنر به حادثه تلخ تئاتر شهر اشاره داشتند و از حادثه قمهکشی در شب تولد تئاتر شهر گلایه کردند. اما حسین کیانی کارگردان تئاتر و نمایشنامهنویس با اشاره به تاریخ تولد این مجموعه فرهنگی عظیم و حادثهای که رخ داد با تیتر«خون و تولد تئاترشهر» نوشت: «بعدازظهر جمعه هشتم بهمن ماه مقابل مجموعه فرهنگی تئاترشهر تهران درگیری خونینی میان اراذل و اوباش رخ داده که میتواند بدترین نمود بیحرمتی به فرهنگ و هنر در طول حیات این مجموعه پنجاه و چندساله باشد. مجموعهای که از قضا در هشتم بهمن ماه راهاندازی و متولد میشود و در این روز نیز چنین هدیه هولناک و ناسازگار با هر فرهنگ و انسانیتی را دریافت میکند. جشن تولد خونینی که مشتی اوباش همهفن حریف در انواع خلاف و بزه برایش برپا کردند نیز در نوع خود، منحصربهفردترین جشنی است که برای یک میراث فرهنگی، هنری برپا میشود... مکانی که روزگارانی شاهد اجرای نمایش فکر و اندیشه بزرگترین نمایشنامهنویسان ایران و جهان بود حالا شاهد پستترین و زشتترین اعمالی است که نسل تازه خلافکاران اوباش در مقابلش به اجرا میگذارند. پاسخگویان به وجود آمدن چنین فضای ناهنجار اجتماعی گرداگرد این مجموعه چه کسانی هستند؟ آیا کسی هست که بگوید چرا هماکنون اطراف تئاتر شهر تبدیل به یکی از خطرناکترین و ناهنجارترین محیطهای شهری و اطراف آن تبدیل به نمایشگاهی دائمی از انواع خلاف و بزه شده است؟... این مسألهای نیست که به این ترتیبهای بیاثر حل شود. جریان وسیعی از انواع ناهنجاریهای اجتماعی در بطن و متن جامعه در حال رشد و تکثیر سریع است که اگر چارهای اندیشمندانه برایش نشود نه تنها تئاتر شهر که تمام شهر و فرهنگ ما را صحنه این چنین رفتارها و اعمال ویرانگر و تباهیآوری خواهد کرد. رخداد بعدازظهر جمعه تئاتر شهر نوک کوه یخ است. رخدادهای عظیمتر در پیش است. من جامعهشناس نیستم اما تئاتر و تئاتر خوب به من یاد داده که هر ناهنجاری اجتماعی زیرمتنی دارد.»
چهره ها
شبنم مقدمی بازیگر سینما و تئاتر در صفحه شخصی خود از مدتها دوریاش از صحنه تئاتر و دلتنگی برای تئاترشهر نوشته و به نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه اشاره داشت: «دیشب نمایش زیبای «بانوی محبوب من» به کارگردانی خانم گلاب عزیز رو به تماشا نشستیم و کلی کیف کردیم و دلمون باز شد. روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در این شرایط سخت و عجیبی که در آن قرار گرفتیم، همت و غیرت و عشق و امید میخواهد.»
نرگس آبیار کارگردان سینما اشاره به این روزهای در حال گذر داشته و با انتشار ویدیویی از یکی از آثار مشهور کارل ارف نوشته: «همین مرد سالخوردهای که لحظاتی کوتاه چهرهاش را در این ویدیو میبینید در اواسط دهه 30 میلادی این شاهکار موسیقی را ساخته است. به تاریخ و وقایع آن سالها که نگاه میکنیم دلهره و آشوبی در این قطعه پیداست که خیلی روشن و صریح، پیشگویی وقوع فاجعهای عظیم است که چند سال پس از آن رخ میدهد، صحبت از جنگ جهانی دوم است که طی آن، دهها میلیون نفر جانشان را بیهوده از دست دادند، اکنون نه از هیتلر و ادوات و تجهیزات عظیم جنگیاش اثری مانده و نه از سران متفقین و متحدین، از آن سالها انگار همین قطعه مانده است که از قضا محتوای آن به بیاعتباری و بیثباتی همه چیز جهان اشاره دارد....»
بابک کریمی بازیگر و تدوینگر ایرانی هم در صفحه خود متنی از استیون اسپیلبرگ منتشر کرده با این مضمون «سرنوشت هیچوقت از روبهرو نمیاد تو صورتت بگه این کارو بکن یا نکن. از پشت سرت رد میشه و زیر لب یه چیزی پچ پچ میکنه. باید همیشه گوشت تیز باشه تا نشانهها را بشنوی»
از جشنواره فیلم فجر چه خبر!
فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، امسال در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد. بهمن ارک که از نویسندگان این فیلم است با انتشار یک ویدیو کوتاه به مشخصات این فیلم در صفحه شخصی خود اشاره کرده و در ادامه دیالوگی از این فیلم منتشر کرده و نوشته: «فرهاد: میدونی زندانیا هیچ موقع به اندازه وقتی پشیمون نیستن که دلتنگ کسی میشن و نمیتونن ببیننش؟ پروانه: یه جور میگی زندانیا، انگار خودت پشیمون نیستی! فرهاد: نه نیستم...پروانه: چرا؟! فرهاد: با تو آشنا نمیشدم اگر خلاف نمیکردم...»
پوستر فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی رونمایی شد. این خبری است که در صفحه فرشته حسینی که در این فیلم بازی دارد، منتشر شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم امسال حضور دارد.
با نزدیک شدن به آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر، پوستر فیلم سینمایی «علفزار» رونمایی و منتشر شد، خبری که کاظم دانشی کارگردان این فیلم در صفحه شخصی خود منتشر کرده. تهیهکننده این کار بهرام رادان است و به پیشبینی این کارگردان «علفزار» یکی از فیلم های پرمخاطب این دوره از جشنواره فیلم فجراست.
خون و تولد
در شبانهروز گذشته اهالی فرهنگ و هنر به حادثه تلخ تئاتر شهر اشاره داشتند و از حادثه قمهکشی در شب تولد تئاتر شهر گلایه کردند. اما حسین کیانی کارگردان تئاتر و نمایشنامهنویس با اشاره به تاریخ تولد این مجموعه فرهنگی عظیم و حادثهای که رخ داد با تیتر«خون و تولد تئاترشهر» نوشت: «بعدازظهر جمعه هشتم بهمن ماه مقابل مجموعه فرهنگی تئاترشهر تهران درگیری خونینی میان اراذل و اوباش رخ داده که میتواند بدترین نمود بیحرمتی به فرهنگ و هنر در طول حیات این مجموعه پنجاه و چندساله باشد. مجموعهای که از قضا در هشتم بهمن ماه راهاندازی و متولد میشود و در این روز نیز چنین هدیه هولناک و ناسازگار با هر فرهنگ و انسانیتی را دریافت میکند. جشن تولد خونینی که مشتی اوباش همهفن حریف در انواع خلاف و بزه برایش برپا کردند نیز در نوع خود، منحصربهفردترین جشنی است که برای یک میراث فرهنگی، هنری برپا میشود... مکانی که روزگارانی شاهد اجرای نمایش فکر و اندیشه بزرگترین نمایشنامهنویسان ایران و جهان بود حالا شاهد پستترین و زشتترین اعمالی است که نسل تازه خلافکاران اوباش در مقابلش به اجرا میگذارند. پاسخگویان به وجود آمدن چنین فضای ناهنجار اجتماعی گرداگرد این مجموعه چه کسانی هستند؟ آیا کسی هست که بگوید چرا هماکنون اطراف تئاتر شهر تبدیل به یکی از خطرناکترین و ناهنجارترین محیطهای شهری و اطراف آن تبدیل به نمایشگاهی دائمی از انواع خلاف و بزه شده است؟... این مسألهای نیست که به این ترتیبهای بیاثر حل شود. جریان وسیعی از انواع ناهنجاریهای اجتماعی در بطن و متن جامعه در حال رشد و تکثیر سریع است که اگر چارهای اندیشمندانه برایش نشود نه تنها تئاتر شهر که تمام شهر و فرهنگ ما را صحنه این چنین رفتارها و اعمال ویرانگر و تباهیآوری خواهد کرد. رخداد بعدازظهر جمعه تئاتر شهر نوک کوه یخ است. رخدادهای عظیمتر در پیش است. من جامعهشناس نیستم اما تئاتر و تئاتر خوب به من یاد داده که هر ناهنجاری اجتماعی زیرمتنی دارد.»
چهره ها
شبنم مقدمی بازیگر سینما و تئاتر در صفحه شخصی خود از مدتها دوریاش از صحنه تئاتر و دلتنگی برای تئاترشهر نوشته و به نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه اشاره داشت: «دیشب نمایش زیبای «بانوی محبوب من» به کارگردانی خانم گلاب عزیز رو به تماشا نشستیم و کلی کیف کردیم و دلمون باز شد. روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در این شرایط سخت و عجیبی که در آن قرار گرفتیم، همت و غیرت و عشق و امید میخواهد.»
نرگس آبیار کارگردان سینما اشاره به این روزهای در حال گذر داشته و با انتشار ویدیویی از یکی از آثار مشهور کارل ارف نوشته: «همین مرد سالخوردهای که لحظاتی کوتاه چهرهاش را در این ویدیو میبینید در اواسط دهه 30 میلادی این شاهکار موسیقی را ساخته است. به تاریخ و وقایع آن سالها که نگاه میکنیم دلهره و آشوبی در این قطعه پیداست که خیلی روشن و صریح، پیشگویی وقوع فاجعهای عظیم است که چند سال پس از آن رخ میدهد، صحبت از جنگ جهانی دوم است که طی آن، دهها میلیون نفر جانشان را بیهوده از دست دادند، اکنون نه از هیتلر و ادوات و تجهیزات عظیم جنگیاش اثری مانده و نه از سران متفقین و متحدین، از آن سالها انگار همین قطعه مانده است که از قضا محتوای آن به بیاعتباری و بیثباتی همه چیز جهان اشاره دارد....»
بابک کریمی بازیگر و تدوینگر ایرانی هم در صفحه خود متنی از استیون اسپیلبرگ منتشر کرده با این مضمون «سرنوشت هیچوقت از روبهرو نمیاد تو صورتت بگه این کارو بکن یا نکن. از پشت سرت رد میشه و زیر لب یه چیزی پچ پچ میکنه. باید همیشه گوشت تیز باشه تا نشانهها را بشنوی»
از جشنواره فیلم فجر چه خبر!
فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، امسال در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد. بهمن ارک که از نویسندگان این فیلم است با انتشار یک ویدیو کوتاه به مشخصات این فیلم در صفحه شخصی خود اشاره کرده و در ادامه دیالوگی از این فیلم منتشر کرده و نوشته: «فرهاد: میدونی زندانیا هیچ موقع به اندازه وقتی پشیمون نیستن که دلتنگ کسی میشن و نمیتونن ببیننش؟ پروانه: یه جور میگی زندانیا، انگار خودت پشیمون نیستی! فرهاد: نه نیستم...پروانه: چرا؟! فرهاد: با تو آشنا نمیشدم اگر خلاف نمیکردم...»
پوستر فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی رونمایی شد. این خبری است که در صفحه فرشته حسینی که در این فیلم بازی دارد، منتشر شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم امسال حضور دارد.
با نزدیک شدن به آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر، پوستر فیلم سینمایی «علفزار» رونمایی و منتشر شد، خبری که کاظم دانشی کارگردان این فیلم در صفحه شخصی خود منتشر کرده. تهیهکننده این کار بهرام رادان است و به پیشبینی این کارگردان «علفزار» یکی از فیلم های پرمخاطب این دوره از جشنواره فیلم فجراست.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
امیدوارم روند اجرایی شدن طرح حریم مجموعه تئاتر شهر زودتر آغاز شود
-
پدیدهای مبارک برای صنعت نشر
-
به فرزند خود بگوییم «نه»!
-
نمایشگاه زنده یاد سیدجمالالدین خرمی نژاد
-
مشکل خود را تبدیل به مسألهای واضح کنید!
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین