در بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر جزئیات روند برپایی این رویداد مورد بررسی قرار گرفت
آرایش کرونایی جشنواره
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در جریان جزئیات روند برپایی این رویداد قرار گرفت. در این دیدار، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره و جمعی از مدیران وزارتخانه، معاونت هنری و جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند. بهگزارش ایران تئاتر، «محمود سالاری» در ابتدای این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر یکی از دشوارترین جشنوارههای ماست، اظهار امیدواری کرد با حضور آقایان قادر آشنا و حسین مسافرآستانه این دوره، بدون مشکلات مرسوم برگزار شود و گفت: «اگر بتوانیم این رویداد را با گفتمانهای دینی و ملی خودمان عجین کنیم شاهد اتفاقی بزرگ خواهیم بود.»
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزارکنندگان و دستاندرکاران جشنواره تئاتر فجر، برای برپایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در این ایام سخت و روشن نگه داشتن چراغ این محفل قدردانی کرد.
جشنوارهای آبرومند با کمترین حاشیه
«قادر آشنا» هم در ادامه، با بیان اینکه تمهیداتی برای مواجهه با شرایط بحرانی احتمالی از نظر شیوع کرونا در جشنواره تئاتر فجر اندیشیده شده است، گفت: «دوستان ما در دبیرخانه جشنواره سه حالت را برای برگزاری این رویداد پیشبینی کردهاند؛ در بدبینانهترین حالت که بدتر شدن شرایط بهواسطه شیوع بیشتر کروناست، صرفاً از طریق پلتفرمهایی مانند تلویزیون تئاتر ایران جشنواره را برگزار میکنیم. حالت دیگر این است که 50 درصد اجرای زنده و 50 درصد از طریق پلتفرمها آثار اجرا شوند و حالت سوم هم این است که وضعیت عادی شده و اجراها بهصورت زنده برگزار شوند.» مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به ویژگیها و جزئیات چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم توضیح داد: «هرساله بخش بینالملل جشنواره با حضور گروههایی از کشورهای اروپایی و صرف هزینه و درعینحال تحمل چالشهای متعدد برگزار میشد؛ اما امسال تصمیم گرفتیم که در این بخش، به کشورهای حوزه تمدنی ایران باستانی و اسلامی توجه کنیم و پذیرای هنرمندانی از کشورهای همسایه خواهیم بود.» آشنا با تشریح جزئیاتی از آثار رسیده به جشنواره، گزارشی درباره تعداد و مضامین نمایشهای حاضر در جشنواره ارائه کرد. مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره تغییر شیوه داوری آثار در چهلمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: «هرسال تعداد اعضای هیأت انتخاب سه تا پنج نفر بودند، اما امسال تعداد آنها به ۱۵ نفر افزایش یافت که از طریق سامانه تلویزیون تئاتر ایران آثار را تماشا و ارزیابی کردند.
ضمن اینکه تعداد داوران استانی بیشتر از تهرانیها بود و داوران از اسامی همدیگر اطلاع نداشتند.» آشنا با تأکید بر اینکه دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر، آمادگی لازم را برای برگزاری جشنوارهای آبرومند با کمترین حاشیه دارد، خواستار توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین بودجه این رویداد شد و از طرفی حضور حسین مسافرآستانه را در مقام دبیری این رویداد، یک نعمت توصیف کرد.
مشکل فقط بحث مالی نیست
«حسین مسافرآستانه» نیز با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر در یزد، گفت: «سالهای سال بود که هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره از سراسر کشور معتقد بودند که فجر فقط مختص تهران است؛ اما امسال برای اولین بار با استقبال خوبی که استانداری یزد داشت، افتتاحیه جشنواره را به شهری غیر از تهران منتقل کردیم.» دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در این دوره ۶۳۲ گروه متقاضی شرکت در جشنواره بودند، گفت: «این حجم بالای متقاضی برای شرکت در جشنواره هم خوب است و هم بد. بد است، چون نشان میدهد که این هنرمندان نتوانستهاند پتانسیل هنریشان را در جایی بهجز جشنواره هزینه کنند. اگر میشد جشنواره بهجای 10 روز، در یک ماه برگزار شود، شاید زحمت گروهها نشان داده میشد اما با توجه به محدودیت، تعدادی از آثار از حضور در این رقابت جا ماندند؛ هنرمندان خوبی که محل دیده شدن آنها نباید فقط فجر باشد.»مسافرآستانه با بیان اینکه «تعدد جشنوارهها، ما را از زیر این بار خلاص نمیکند» ادامه داد: «مشکل تئاتر کشور فقط بحث مالی نیست، مشکل بیکار نماندن و دیده شدن هم هست. تجمیع جشنوارهها میتواند بار روحی و روانی را کم و انگیزه کار در طول سال را بیشتر کند.» او نیز با اشاره به مزیتهای این دوره از جشنواره و جایگزین کردن بخش «ملل» بهجای «بینالملل»، گفت: «اگرچه در دو سال کرونایی، در اروپا هم خبری از تئاترهای خاص نبود، اما ترجیح دادیم منطقه فرهنگی را در این بخش در اولویت قرار دهیم.» دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره حضور گروههای بینالملل در این دوره از جشنواره با توجه به شرایط فعلی توضیح میدهد: «حضور گروههای بینالملل منوط به این است که از سوی کشورشان مانعی برای حضور در جشنوارههای خارجی نداشته باشند. فعلاً هیچ کشوری از حضور در جشنواره به این دلیل انصراف نداده است ولی همه چیز بستگی به این دارد که شرایط تا هفته آینده چگونه باشد.» حسین مسافر آستانه با تأکید بر الزام ارائه کارت واکسن برای حضور در سالنهای نمایشی ادامه میدهد: «این موضوع به صورت دستورالعمل از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است و هر کسی که بخواهد وارد سالنهای نمایش شود چه به عنوان تماشاگر چه گروه اجرایی و... حتماً باید پیش از ورود به سالن، کارت واکسن ارائه بدهد.»
بــــرش
بودجه جشنواره تئاتر فجر بزودی تأمین میشود
محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای صحبتهای خود با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، خطاب به برگزارکنندگان جشنواره گفت: «خوشبختانه جشنواره چهلم تئاتر فجر تا امروز بهخوبی پیش رفته و این مهم به همت شما بوده است و از این بابت اعتماد کاملی به کار شما داریم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بهدشواری تصمیمگیری در شرایط کرونایی که در پیشبینی آینده اثرگذار است، گفت: «در روزهای اخیر جلساتی با ستاد مقابله با کرونا درباره نحوه برگزاری جشنوارههای هنری فجر داشتیم که بر اساس آن هفته گذشته ظرفیت سامانه بلیتفروشی جشنواره فیلم مشخص و در مورد جشنوارههای تئاتر و موسیقی فجر هم مقرر شد امکان بلیتفروشی با حداقل ۳۰ درصد ظرفیت سالنها فراهم شود تا بتوان سلامت جامعه هنری را تضمین کرد.» اسماعیلی با تأکید بر اینکه تلقی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که نباید جامعه و مشاغل تعطیل شود، تصریح کرد: «فرهنگ و هنر جلوه نمادین و هوشیار جامعه است و موضوع به نحوی باید پیش برود که رضایتمندی حوزه فرهنگ و هنر تأمین شود.» وزیر فرهنگ با اشاره به مسائل مالی جشنواره تئاتر فجر، اعلام کرد: «بزودی مبالغی را که برای بودجه جشنواره مشخص شده بود تأمین میکنیم تا دغدغه این موضوع را نداشته باشید؛ بنابراین هر کاری برای ارتقای کیفیت جشنواره لازم است را بدون نگرانی انجام دهید.» اسماعیلی در پایان یادآور شد: «انتظار این است که جشنواره تئاتر فجر امسال، نمادی از سیر تحولی جدید در حوزه آثار نمایشی باشد. چراکه هرچه این حوزه بیشتر تقویت شود اثرش را در هنرهای دیگر هم مشاهده خواهیم کرد. نگاه ما از ابتدا به تئاتر بهعنوان یک هنر اساسی بوده و توجهی ویژه به آن داشتهایم. کارهای خوبی هم در این زمینه پیشبینیشده که بعد از جشنواره اجرایی میشود تا در سالهای آینده، گامهای خوبی در این زمینه برداشته شود و با عزمی جزم این مسیر را دنبال کنیم.»
«کوین کاستنر» بازیگر و کارگردان امریکایی برنده اسکار قرار است بزودی و پس از یک وقفه ۱۹ ساله یک فیلم وسترن تاریخی را مقابل دوربین ببرد.
بر اساس گزارشی که ایسنا به نقل از ددلاین ارائه کرده، «کاستنر» که آخرین بار در سال ۲۰۰۳ فیلم تحسینشده «چراگاه آزاد» را ساخته بود در فیلم جدیدش که «افق» نام دارد، علاوه بر کارگردانی، تهیهکنندگی و بازیگری نیز خواهد کرد.
داستان وسترن جدید «افقها» به ماجراهای ۱۵ سال قبل و پس از جنگهای داخلی امریکا و شکلگیری امریکای غرب میپردازد که با خطر و تهدیدهای زیادی از عناصرطبیعی تا تعامل با مردم بومی که در این سرزمین زندگی میکردند همراه بوده است.
آیین رونمایی از مستند «ملک شهروز»، پرتره شهروز ملکآرایی، از تولیدات جدید شبکه مستند سیما و مراسم پاسداشت یک عمر فعالیت هنری این پیشکسوت عرصه صدا و دوبله شامگاه شنبه، به همت شبکه مستند در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
آن طور که در بخشی از گزارش ایسنا آمده، مستند «ملک شهروز» پرترهای از شهروز ملکآرایی بازیگر، دوبلور باسابقه و خواننده ایرانی است و به جنبههای مختلفی از زندگی هنری و کاری وی میپردازد. شهروز مُلکآرایی هنرمندی است که به تیپسازیهای فوقالعادهاش در عالم دوبله شهره است و از نقش گوییهای برجسته او میتوان از شخصیت کاپیتان لینچ در کارتون ماجراهای گالیور و آقای ووپی در کارتون تنسی تاکسیدو نام برد.
تابلو نقاشی «روباهها» که توسط «فرانتس مارک» نقاش اکسپرسیونیست آلمانی خلق شده و اخیراً به دست وارثان اصلی رسیده است بزودی در حراجی ماه آینده کریستیز به مزایده گذاشته میشود. «روباهها» در سال ۱۹۱۳ خلق شده است. کارشناسان ارزش تخمینی این اثر هنری را حدود ۳۵ میلیون پوند معادل ۴۶.۸ میلیون دلار برآورد کردهاند.این تابلو نقاشی سالها در موزهای واقع در «دوسلدورف» به نمایش گذاشته میشد مسئولان این موزه این تابلو نقاشی را به عنوان هدیه از یک مجموعهدار خصوصی دریافت کرده بودند. پیش از اینکه «روباهها» به مالکیت موزه دربیاید این نقاشی به یک بانکدار آلمانی و یهودی تعلق داشت. این بانکدار پس از خروج از یک اردوگاه کار اجباری برای فرار به شیلی و فراهم کردن هزینه مهاجرت به ناچار «روباهها» را فروخت.