ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
جمعیت سالمندان گیلان در برخی شهرها به 18 درصد هم میرسد
شتاب گیلان برای پیر شدن
حمیده گودرزی
خبرنگار
شتاب افزایش جمعیت سالمندان در گیلان با نرخ 13 درصد در سطح این استان، رو به فزونی است و از نظر سالمندی جمعیت در رتبه اول کشوری قرار دارد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آمار رشد جمعیت سالمندان در گیلان در برخی شهرهای استان از 13 درصد هم بالاتر است. بهطوری که در برخی از شهرها از جمله رودسر این آمار به 17 تا 18 درصد میرسد اما در برخی از شهرها همانند تالش این آمار کمتر است. دکتر آبتین حیدرزاده میگوید: «جمعیت گیلان به یکباره رو به سالمندی نرفته است بلکه این پدیده پیشینهای دیرینه داشته و بهدلیل رویدادهایی که در گذر زمان رخ داده باعث کاهش زاد و ولد و افزایش جمعیت سالمند در این استان شده است».
وی مهاجرت از روستاها به شهرها و شرایط زندگی شهرنشینی، گرایش به تحصیلات عالیه (که گیلان را بعد از تهران به باسوادترین استان کشور تبدیل کرده)، از دست دادن فرصت فرزندآوری زنان بهدلیل صرف کردن زمان زیادی برای رسیدن به درجات عالی تحصیلی و ازدواج دیرهنگام و در سنین بالا، مهاجرت جوانان جویای کار به شهرهای بزرگ و صنعتی کشور و بازگشت به زادگاه خود بعد از بازنشستگی را از جمله دلایل مهم افزایش جمعیت سالمندی در استان گیلان میداند. وی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای برون رفت از پدیده جمعیت سالمندی در استان گیلان میافزاید: «در راستای طرح جوانی جمعیت و جبران کاهش موالید که به تازگی مصوب شده است، در سطح استان 16 استراتژی از جمله زمینههای مهاجرت نخبگان و جوانان به استان گیلان با در اختیار قرار دادن تسهیلات و امکانات به آنها، استفاده از قابلیتهای استادان حوزه و دانشگاه و روانشناسان در جهت آموزش تابآوری و رفتار متقابل به زوجهای جوان در جهت پایداری خانوادهها و ممانعت از معضل طلاق که در سالهای اخیر روبه افزایش بوده است را در سطح استان در دستور کار داریم».
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که معتقد است با استفاده از توانمندیهای سالمندان در زمینههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ضمن آن که گزینه مناسبی برای حفظ حرمت، سلامت و امید زندگی آنها میباشد بلکه میتواند در جهت آموزش جوانان و خانوادهها در بخشهای علمی، فنی، حرفهای و غیره و بهبود اجرای طرح جوانی جمعیت به ما کمک بسیاری کند، میگوید: «برای بهرهمندی از تجربههای سالمندان، سلامت نگه داشتن آنها و خدمترسانی بموقع و مناسب از اصول اولیه میباشد که در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. بهعنوان مثال سال گذشته در رودبار خدمات سالمندان مبتنی بر تلفن همراه یا بستر فناوری اطلاعات را پایلوت کردیم که موفقیتآمیز بود و بزودی هم در کل استان این طرح پیادهسازی خواهد شد».
وی در تشریح نحوه استفاده از این فناوری میافزاید: «سالمندان بدون خروج از منزل و با استفاده از تلفن همراه میتوانند خدمات سلامتی همانند مشاوره و پزشکی را دریافت کنند. همچنین پزشک خانواده آنها نیز میتواند در هر زمان و حتی در دورترین مکانی که فرد سالمند قرار دارد، پیگیر سلامتی او باشد. در واقع این کار باعث میگردد تا هم هزینه رفت و آمد و هم ریسک در معرض خطر خروج آنها از خانه که ممکن است هنگام سوار شدن وسایل شخصی یا عمومی دچار حادثه شوند، کاهش یابد».
تأثیر معضلات فرهنگی بر کاهش جمعیت
حیدرزاده در ادامه میافزاید: «آنچه که باعث کاهش موالید و جمعیت جوان شده بیشتر بهدلیل معضلات فرهنگی و اجتماعی میباشد تا مسائل اقتصادی. چرا که قدرت خرید یک کشاورز در مقایسه با 30 سال پیش تغییر چندانی نداشته است. اما در حال حاضر شاهد تک فرزندی در اکثر خانواده های کشاورزان هستیم. در واقع بسیاری از خانوادههایی وجود دارند که هم علاقهمند به داشتن دو یا چند فرزند هستند و هم وضعیت اقتصادی بسیار خوبی دارند اما باز هم تمایل به داشتن یک فرزند بیشتر است. در واقع این موضوع بیشتر یک معضل فرهنگی و اجتماعی است تا اقتصادی. لذا امیدواریم با دست در دست هم قرار دادن همه نهادهای اجتماعی، دولتی و غیردولتی و کار کردن روی زمینههای مختلف آگاهی رسانی، فلسفی و رفتاری خانوادهها بتوانیم علاقهمندی آنها به سمت فرزندآوری را فراهم کنیم زیرا تک فرزندی در آینده هم برای والدین و فرزندش بسیار سخت خواهد بود و هم اینکه جامعه کم کم به سوی سالمندی رفته و دیگر نیروی جوانی برای رسیدگی به امور سالخوردگان وجود نخواهد داشت».
وی با بیان اینکه جهت اجرای طرح جوانی جمعیت باید همه سازمانها بهطور کاربردی پای کار باشند، میگوید: «در این راستا در استان گیلان یک هفته فرزندآوری داریم که در این زمینه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی و کمیته صیانت از جمعیت طبق قانون جدید جوانی جمعیت ذیل دو شورای برنامهریزی و جمعیت در استانداری برنامههای بسیار خوبی تدوین کردهاند و فکر میکنیم با شیوهای که داریم پیش میرویم و با شرایط مناسب فرهنگی که در استان است، میتوانیم این طرح را در گیلان بومیسازی کنیم».
تعیین شهر دوستدار سالمند در گیلان
همچنین مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز با اعلام خبر پیگیری یکی از شهرهای گیلان بهعنوان شهر دوستدار سالمند میگوید: «محورهای اساسی که برای این شهر در نظر گرفته شده مناسبسازی این شهر برای سالمندان در حوزههای حمل و نقل، سلامت و روان، بهداشت و ابعاد مختلف دیگر میباشد که از سوی شورای سالمندان استان و تحت نظر بهزیستی در حال بررسی و پیگیری میباشد. این در حالی است که در پی جلساتی که با حضور استاندار داشتیم، ضمن بررسی برنامههای جوانسازی جمعیت در استان به موضوع شهر دوستدار سالمند نیز پرداخته شد و کمیتهها و زیرمجموعههای آن و وظایفی که برای تحقق این طرح برای هریک از دستگاهها پیشبینی شده و برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی که در این راستا تدوین شده در حال اجرا میباشد و بزودی نیز سند راهبردی که در خصوص مباحث زیرساختی و انتظارات و استانداردهایی که باید در حوزه سالمندان در استان داشته باشیم را تدوین و عملیاتی خواهیم کرد».
سیامک حیدری؛ درباره اقدامهایی که در خصوص اجرای طرح جوانی جمعیت در استانداری صورت گرفته است، میگوید: «از سال قبل با توجه به حساسیتی که در حوزه جوانی جمعیت وجود داشت از طریق سه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده در استانداری مباحث مربوط به حرکتهای جمعیتی و نیازهایی که برای برون رفت از کاهش جمعیت در استان وجود دارد را بررسی کرده و در کمیته راهبردی جمعیت نیز پیگیریهای لازم را به عمل آوردیم».
وی میافزاید: «نیازسنجی در خصوص کمبودها، نقاط قوت و ضعف و ظرفیتهای ساختاری جمعیت در استان، نیازسنجی در خصوص انتظاراتی که باید از جمعیت سالخورده در استان داشته باشیم و فاصله جمعیتی استان با استانداردها از جمله مواردی بود که از طریق این کار گروهها در استانداری رصد شد و بهعنوان یکی از اولویتهای پژوهشی مورد تأیید شورای توسعه برنامهریزی استان که بهطور عموم تمامی دستگاهها نیز در آن حضور دارند، قرار گرفت. این در حالی است که با توجه به وظایف ساختاری که دستگاهها در حوزه پژوهش در ابعاد مختلف دارند بحث سالمندی جمعیت را مورد پژوهشهای خود قرار دادند که نتایج آن در اختیار کارگروهها قرار گرفت».
حیدری همچنین یادآور شد؛ «با توجه به ساختار جمعیتی گیلان و اینکه استانی مهاجرپذیر از استانهای دیگر بهعنوان مقصد بوده و بحث جوانسازی جمعیت که ایجاد اشتغال سنگ بنای اصلی آن میباشد و در این راستا نیز نیاز به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاصی است تا بحثهای کیفیت جمعیت شکل گیرد، میطلبد تا اعتبارات بیشتری به این استان تعلق گیرد».
با وجود اینکه افزایش طول عمر و اضافه شدن جمعیت سالمندان در سراسر دنیا را میتوان یکی از دستاوردهای قرن 21 و ناشی از بهبود شرایط بهداشتی و پیشگیری از بیماریها دانست که در نهایت، سبب افزایش امید به زندگی شده است، اما باید توجه داشت که در صورت عدم برنامهریزی مناسب، این پدیده به چالش بزرگی برای جوامع تبدیل خواهد شد. بویژه اینکه با شروع اپیدمی کووید 19، واکنشهایی را در جامعه برانگیخت که چندان خوشایند نبوده و تداوم آن بر سلامت روانی و تنهایی و انزوای سالمندان بیشتر از گذشته دامن زد و باعث افزایش اضطراب آنها گردید. از این رو با توجه به شرایط موجود، مسئولان استان گیلان را برآن داشت تا با نگاهی متفاوتتر به سالمندان و بهرهگیری از تجربیاتشان ضمن ارج نهادن به آنها در جهت اجرای طرح جوانی جمعیت گامهای بسیار مهمی بردارند.
خبرنگار
شتاب افزایش جمعیت سالمندان در گیلان با نرخ 13 درصد در سطح این استان، رو به فزونی است و از نظر سالمندی جمعیت در رتبه اول کشوری قرار دارد.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آمار رشد جمعیت سالمندان در گیلان در برخی شهرهای استان از 13 درصد هم بالاتر است. بهطوری که در برخی از شهرها از جمله رودسر این آمار به 17 تا 18 درصد میرسد اما در برخی از شهرها همانند تالش این آمار کمتر است. دکتر آبتین حیدرزاده میگوید: «جمعیت گیلان به یکباره رو به سالمندی نرفته است بلکه این پدیده پیشینهای دیرینه داشته و بهدلیل رویدادهایی که در گذر زمان رخ داده باعث کاهش زاد و ولد و افزایش جمعیت سالمند در این استان شده است».
وی مهاجرت از روستاها به شهرها و شرایط زندگی شهرنشینی، گرایش به تحصیلات عالیه (که گیلان را بعد از تهران به باسوادترین استان کشور تبدیل کرده)، از دست دادن فرصت فرزندآوری زنان بهدلیل صرف کردن زمان زیادی برای رسیدن به درجات عالی تحصیلی و ازدواج دیرهنگام و در سنین بالا، مهاجرت جوانان جویای کار به شهرهای بزرگ و صنعتی کشور و بازگشت به زادگاه خود بعد از بازنشستگی را از جمله دلایل مهم افزایش جمعیت سالمندی در استان گیلان میداند. وی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای برون رفت از پدیده جمعیت سالمندی در استان گیلان میافزاید: «در راستای طرح جوانی جمعیت و جبران کاهش موالید که به تازگی مصوب شده است، در سطح استان 16 استراتژی از جمله زمینههای مهاجرت نخبگان و جوانان به استان گیلان با در اختیار قرار دادن تسهیلات و امکانات به آنها، استفاده از قابلیتهای استادان حوزه و دانشگاه و روانشناسان در جهت آموزش تابآوری و رفتار متقابل به زوجهای جوان در جهت پایداری خانوادهها و ممانعت از معضل طلاق که در سالهای اخیر روبه افزایش بوده است را در سطح استان در دستور کار داریم».
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که معتقد است با استفاده از توانمندیهای سالمندان در زمینههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ضمن آن که گزینه مناسبی برای حفظ حرمت، سلامت و امید زندگی آنها میباشد بلکه میتواند در جهت آموزش جوانان و خانوادهها در بخشهای علمی، فنی، حرفهای و غیره و بهبود اجرای طرح جوانی جمعیت به ما کمک بسیاری کند، میگوید: «برای بهرهمندی از تجربههای سالمندان، سلامت نگه داشتن آنها و خدمترسانی بموقع و مناسب از اصول اولیه میباشد که در این راستا اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. بهعنوان مثال سال گذشته در رودبار خدمات سالمندان مبتنی بر تلفن همراه یا بستر فناوری اطلاعات را پایلوت کردیم که موفقیتآمیز بود و بزودی هم در کل استان این طرح پیادهسازی خواهد شد».
وی در تشریح نحوه استفاده از این فناوری میافزاید: «سالمندان بدون خروج از منزل و با استفاده از تلفن همراه میتوانند خدمات سلامتی همانند مشاوره و پزشکی را دریافت کنند. همچنین پزشک خانواده آنها نیز میتواند در هر زمان و حتی در دورترین مکانی که فرد سالمند قرار دارد، پیگیر سلامتی او باشد. در واقع این کار باعث میگردد تا هم هزینه رفت و آمد و هم ریسک در معرض خطر خروج آنها از خانه که ممکن است هنگام سوار شدن وسایل شخصی یا عمومی دچار حادثه شوند، کاهش یابد».
تأثیر معضلات فرهنگی بر کاهش جمعیت
حیدرزاده در ادامه میافزاید: «آنچه که باعث کاهش موالید و جمعیت جوان شده بیشتر بهدلیل معضلات فرهنگی و اجتماعی میباشد تا مسائل اقتصادی. چرا که قدرت خرید یک کشاورز در مقایسه با 30 سال پیش تغییر چندانی نداشته است. اما در حال حاضر شاهد تک فرزندی در اکثر خانواده های کشاورزان هستیم. در واقع بسیاری از خانوادههایی وجود دارند که هم علاقهمند به داشتن دو یا چند فرزند هستند و هم وضعیت اقتصادی بسیار خوبی دارند اما باز هم تمایل به داشتن یک فرزند بیشتر است. در واقع این موضوع بیشتر یک معضل فرهنگی و اجتماعی است تا اقتصادی. لذا امیدواریم با دست در دست هم قرار دادن همه نهادهای اجتماعی، دولتی و غیردولتی و کار کردن روی زمینههای مختلف آگاهی رسانی، فلسفی و رفتاری خانوادهها بتوانیم علاقهمندی آنها به سمت فرزندآوری را فراهم کنیم زیرا تک فرزندی در آینده هم برای والدین و فرزندش بسیار سخت خواهد بود و هم اینکه جامعه کم کم به سوی سالمندی رفته و دیگر نیروی جوانی برای رسیدگی به امور سالخوردگان وجود نخواهد داشت».
وی با بیان اینکه جهت اجرای طرح جوانی جمعیت باید همه سازمانها بهطور کاربردی پای کار باشند، میگوید: «در این راستا در استان گیلان یک هفته فرزندآوری داریم که در این زمینه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی و کمیته صیانت از جمعیت طبق قانون جدید جوانی جمعیت ذیل دو شورای برنامهریزی و جمعیت در استانداری برنامههای بسیار خوبی تدوین کردهاند و فکر میکنیم با شیوهای که داریم پیش میرویم و با شرایط مناسب فرهنگی که در استان است، میتوانیم این طرح را در گیلان بومیسازی کنیم».
تعیین شهر دوستدار سالمند در گیلان
همچنین مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز با اعلام خبر پیگیری یکی از شهرهای گیلان بهعنوان شهر دوستدار سالمند میگوید: «محورهای اساسی که برای این شهر در نظر گرفته شده مناسبسازی این شهر برای سالمندان در حوزههای حمل و نقل، سلامت و روان، بهداشت و ابعاد مختلف دیگر میباشد که از سوی شورای سالمندان استان و تحت نظر بهزیستی در حال بررسی و پیگیری میباشد. این در حالی است که در پی جلساتی که با حضور استاندار داشتیم، ضمن بررسی برنامههای جوانسازی جمعیت در استان به موضوع شهر دوستدار سالمند نیز پرداخته شد و کمیتهها و زیرمجموعههای آن و وظایفی که برای تحقق این طرح برای هریک از دستگاهها پیشبینی شده و برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی که در این راستا تدوین شده در حال اجرا میباشد و بزودی نیز سند راهبردی که در خصوص مباحث زیرساختی و انتظارات و استانداردهایی که باید در حوزه سالمندان در استان داشته باشیم را تدوین و عملیاتی خواهیم کرد».
سیامک حیدری؛ درباره اقدامهایی که در خصوص اجرای طرح جوانی جمعیت در استانداری صورت گرفته است، میگوید: «از سال قبل با توجه به حساسیتی که در حوزه جوانی جمعیت وجود داشت از طریق سه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده در استانداری مباحث مربوط به حرکتهای جمعیتی و نیازهایی که برای برون رفت از کاهش جمعیت در استان وجود دارد را بررسی کرده و در کمیته راهبردی جمعیت نیز پیگیریهای لازم را به عمل آوردیم».
وی میافزاید: «نیازسنجی در خصوص کمبودها، نقاط قوت و ضعف و ظرفیتهای ساختاری جمعیت در استان، نیازسنجی در خصوص انتظاراتی که باید از جمعیت سالخورده در استان داشته باشیم و فاصله جمعیتی استان با استانداردها از جمله مواردی بود که از طریق این کار گروهها در استانداری رصد شد و بهعنوان یکی از اولویتهای پژوهشی مورد تأیید شورای توسعه برنامهریزی استان که بهطور عموم تمامی دستگاهها نیز در آن حضور دارند، قرار گرفت. این در حالی است که با توجه به وظایف ساختاری که دستگاهها در حوزه پژوهش در ابعاد مختلف دارند بحث سالمندی جمعیت را مورد پژوهشهای خود قرار دادند که نتایج آن در اختیار کارگروهها قرار گرفت».
حیدری همچنین یادآور شد؛ «با توجه به ساختار جمعیتی گیلان و اینکه استانی مهاجرپذیر از استانهای دیگر بهعنوان مقصد بوده و بحث جوانسازی جمعیت که ایجاد اشتغال سنگ بنای اصلی آن میباشد و در این راستا نیز نیاز به ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاصی است تا بحثهای کیفیت جمعیت شکل گیرد، میطلبد تا اعتبارات بیشتری به این استان تعلق گیرد».
با وجود اینکه افزایش طول عمر و اضافه شدن جمعیت سالمندان در سراسر دنیا را میتوان یکی از دستاوردهای قرن 21 و ناشی از بهبود شرایط بهداشتی و پیشگیری از بیماریها دانست که در نهایت، سبب افزایش امید به زندگی شده است، اما باید توجه داشت که در صورت عدم برنامهریزی مناسب، این پدیده به چالش بزرگی برای جوامع تبدیل خواهد شد. بویژه اینکه با شروع اپیدمی کووید 19، واکنشهایی را در جامعه برانگیخت که چندان خوشایند نبوده و تداوم آن بر سلامت روانی و تنهایی و انزوای سالمندان بیشتر از گذشته دامن زد و باعث افزایش اضطراب آنها گردید. از این رو با توجه به شرایط موجود، مسئولان استان گیلان را برآن داشت تا با نگاهی متفاوتتر به سالمندان و بهرهگیری از تجربیاتشان ضمن ارج نهادن به آنها در جهت اجرای طرح جوانی جمعیت گامهای بسیار مهمی بردارند.
ضرورت تجهیز مجتمعهای ساختمانی مشهد به سیستمهای خود ایمن
پلاسکوهای مشهد
زهره توکلی
خبرنگار
با وجود گذشت حدود 5 سال از فرو ریختن ساختمان فرسوده پلاسکو در پایتخت، هنوز صحنه وحشتناک فروریختن یکباره ساختمان عظیمی که سالها محل کسب و کار عده زیادی از مردم بود، همچنان برای اذهان تازگی دارد. همان زمان بود که سازمان آتشنشانی تهران، بر اسامی دیگر ساختمانهای عظیم فرسوده و خطرآفرین تأکید کرد و نسبت به سرنوشت آنها که مشابه ساختمان پلاسکو خواهد بود هشدار داد.البته این هشدارها فقط شامل ساختمانهای عظیم الجثه و بهدلیل فرسودگی مجتمعها نمیشود؛ مهرماه سال گذشته نیز، بازار قدیمی دیلم در استان بوشهر بهدلیل ناامن بودن مغازههای کوچکی که اغلب یک طبقه هم بودند دچار حریق شد و بر اثر آن به طور کامل از بین رفت.
بازاری که با داشتن 200 مغازه، محل درآمد بازاریان با سابقه دستفروشی و داشتن وضعیت نامناسب اقتصادی بود و موجب شد زندگی شاغلان این بازار که یا مستأجر بودند یا با گرفتن وامهای سنگین و بدون داشتن ملکیت مغازه، توانسته بودند در این منطقه شاغل شوند، تبدیل به خاکستر شود.
بر اساس اطلاعات سازمانهای مرتبط 13ساختمان ناامن نیز در کلانشهر مشهد وجود دارد که بارها به مالکان آنها در این باره هشدار داده شده است اما برخی بازهم به هشدارها بیتوجه هستند.سال گذشته شهرداری مشهد اسامی ساختمانهای ناامن این کلانشهر را اعلام کرد. عزیزالله اف واقع در کوچه عباس قلی خان، پاساژ فیروزه واقع در چهارراه شهدا، یازده سرای هفده شهریور، بازار حضرتی واقع در خیابان نواب صفوی، بازار مرکزی واقع در چهارراه شهدا، پاساژ مدرس واقع در خیابان چهارطبقه، بازار مولوی واقع در بولوار مصلی، پاساژ فردوسی واقع در چهارراه خسروی، بازار حکیم و مجتمع تجاری امینی واقع در ابتدای خیابان امام خمینی(ره)، بازار رضا(ع) واقع در میدان بیت المقدس و مجتمع زیست خاور واقع در میدان شریعتی بهعنوان مجتمعهای ناایمن معرفی شدهاند.
از زمان اعلام زمانبندی برای معرفی مجموعههای تجاری ناایمن از سوی سازمان آتشنشانی مشهد، فقط مسئولان دو مجموعه بازار امام رضا(ع) و مجتمع تجاری زیست خاور با مراجعه به آتشنشانی مشهد، اقدام به تشکیل پرونده برای رفع نواقص کردهاند.عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در این باره به «ایران» میگوید: از زمان آتشسوزی برج سلمان در شهر مشهد که 5 سال قبل و تقریباً همزمان با آتشسوزی ساختمان پلاسکوی تهران اتفاق افتاد، در صدد شناسایی ساختمانهای ناامن در مشهد بودیم تا مشخص شود کدام ساختمانها با امکاناتی که سازمان آتشنشانی دارد در صورت وقوع حادثه قابلیت خدماتگیری را دارد چون ماشینهای مهار حریق سازمان آتشنشانی تا ارتفاع مشخصی نظیر ارتفاعی حدود 20 تا 45 متری را میتوانند آتش را مهار و خاموش کنند اما ساختمانهایی در این شهر هستند که از این ارتفاع بیشتر هستند و اگر اتفاقی در آنها بیفتد یا حریق رخ دهد دیگر ما هیچ ابزاری نداریم که بتوانیم آتش را خاموش کنیم بنابراین ارتفاع ساختمانها وابسته به امکانات شهرهاست.علی سیفی میافزاید: تعیین ارتفاع ساختمانها باید متناسب با امکانات سازمان آتشنشانی شوند و اگر سازمان آتشنشانی اعلام کند که نمیتواند این ساختمان را پوشش دهد، باید در مجوز ساخت آن تجدید نظر کرد یا ضوابط ایمنی در خود ساختمان تضمین کننده مواجهه با تهدیدها باشد.وی ادمه میدهد: اگر در سیستم ساختمانها، اعلام و اطفای حریق را داشته باشیم یعنی لوله کشیهایی در راه پلههای ساختمانهای بزرگ انجام شود که آتشنشانی یا سیستم آبرسانی بتواند آب را به این لولهها رسانده و در نهایت روی آتش، آبپاشی شود که در این صورت محدودیت ماشینهای آتشنشانی برای ارتفاع ساختمان و آتش حذف میشود اما آیا وضعیت راه پلهها به گونهای است که نیروی آتشنشانی وارد راه پلهها شود و اتفاقی که برای نیروهای آتشنشانی در پلاسکوی تهران افتاد و نیروها وارد شدند اما دیگر برنگشتند تکرار نشود؟ لذا ارتفاع ساختمانها محدودیت ایجاد میکند.مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه فاکتورها برای ناامن بودن ساختمانها برای نظام مهندسی و آتشنشانی متفاوت است، در این باره به «ایران» میگوید: تعداد ساختمانهای ناامن در شهر ثابت نیست چون ممکن است در یک بازه زمانی ساختمانی جزو ساختمانهای ناامن باشد اما مدتی بعد بتواند موارد تذکر داده شده را رفع کند و از لیست خارج شود.وی تصریح میکند: کارگروه ایمنی متشکل از آتشنشانی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری مشهد در استان وجود دارد که دبیری آن بر عهده آتشنشانی است و در یک بازه زمانی مشخص، بررسیهای لازم را انجام میدهد و در نهایت اعلام میکند که طبق فاکتورهای در نظر گرفته شده این تعداد ساختمان ناامن هستند.ذوقی در خصوص فاکتورهای مهم ناامن بودن ساختمانها میگوید: یکی از فاکتورهای مهم، استانداردهایی است که آتشنشانی دارد و به حریق مربوط میشود، به طور نمونه در نمای ساختمانهای بزرگ، مسیرها یا درهای خروجی آنها باید مصالح استاندارد و ضد حریق استفاده شده باشد.
وی درباره وضعیت تذکرهایی که به ساختمانهای ناامن داده میشود، اظهار میدارد: اگر ساختمان پایان کار نداشته باشد تا زمان رفع به آن ساختمان پایان کار داده نمیشود، اما اگر بازدیدها پس از پایان کار و در اثر تغییرات در ساختمان ایجاد شده باشد از سوی سازمان آتشنشانی اخطار صادر و مهلت تعیین میشود تا در بازه زمانی اعلام شده مشکلات را رفع کنند.
ذوقی میافزاید: ساختمانهابه 4 دسته تقسیم میشوند که ساختمانهای «الف» و«ب» ساختمانهایی هستند که از اهمیت کمتری برخوردار بوده و مشکلات زیادی نخواهند داشت اما دسته «ج» و «د» ساختمانهایی هستند که بیش از 6 طبقه یا زیربنای بیش از 2هزارمتر مربع دارند، همچنین ساختمانهایی با بیش از 11طبقه بوده یا با زیربنای بیش از 5هزار مترمربع هستند که این ساختمانها از اهمیت بیشتری برخوردارند.
وی میگوید: برای ساختمانها با درجه اهمیت کمتر که از سالها قبل پایان کار گرفتهاند اما فرسودگی یا تغییرات ساختمانی و... موجب شده از استانداردها فاصله بگیرند مبحث 22ساختمان که موضوع آن بهرهبرداری از ساختمان است در نظر گرفته میشود. البته این مبحث در حال راهاندازی است و باید پروانههای اشتغال مربوط به این مبحث از وزارت راه و شهرسازی صادر شده تا این مشکلات ساختمانی به متولیان امر آن ارجاع شود. ذوقی میافزاید: برای ساختمانهایی که اهمیت بیشتری دارند از سوی همان کارگروه ایمنی که متشکل از نمایندگانی از سازمان های آتشنشانی، نظام مهندسی و شهرداری است، به این ساختمانها تذکر و مهلت داده میشود تا ساختمان را با ضوابط و مقررات موجود منطبق کنند.وی میگوید: ساختمانها همواره در معرض تغییرات و فرسودگی هستند بنابراین ساختمانهایی که از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند خودشان بهصورت خودکنترلی باید یک واحد فنی و نگهداری داشته باشند و بهصورت مرتب عملکرد سیستم ایمنی ساختمان را کنترل کنند تا اگر مشکلی پیش آمد سیستمهای ایمنی، آماده فعالیت بوده و دچار فرسودگی نشده باشند که کارگروه ایمنی هم در این مسیر در حال حرکت است که در صورت وجود مشکل به آنها اخطار دهد تا متولیان ساختمان سیستم را به روزرسانی کنند.
خبرنگار
با وجود گذشت حدود 5 سال از فرو ریختن ساختمان فرسوده پلاسکو در پایتخت، هنوز صحنه وحشتناک فروریختن یکباره ساختمان عظیمی که سالها محل کسب و کار عده زیادی از مردم بود، همچنان برای اذهان تازگی دارد. همان زمان بود که سازمان آتشنشانی تهران، بر اسامی دیگر ساختمانهای عظیم فرسوده و خطرآفرین تأکید کرد و نسبت به سرنوشت آنها که مشابه ساختمان پلاسکو خواهد بود هشدار داد.البته این هشدارها فقط شامل ساختمانهای عظیم الجثه و بهدلیل فرسودگی مجتمعها نمیشود؛ مهرماه سال گذشته نیز، بازار قدیمی دیلم در استان بوشهر بهدلیل ناامن بودن مغازههای کوچکی که اغلب یک طبقه هم بودند دچار حریق شد و بر اثر آن به طور کامل از بین رفت.
بازاری که با داشتن 200 مغازه، محل درآمد بازاریان با سابقه دستفروشی و داشتن وضعیت نامناسب اقتصادی بود و موجب شد زندگی شاغلان این بازار که یا مستأجر بودند یا با گرفتن وامهای سنگین و بدون داشتن ملکیت مغازه، توانسته بودند در این منطقه شاغل شوند، تبدیل به خاکستر شود.
بر اساس اطلاعات سازمانهای مرتبط 13ساختمان ناامن نیز در کلانشهر مشهد وجود دارد که بارها به مالکان آنها در این باره هشدار داده شده است اما برخی بازهم به هشدارها بیتوجه هستند.سال گذشته شهرداری مشهد اسامی ساختمانهای ناامن این کلانشهر را اعلام کرد. عزیزالله اف واقع در کوچه عباس قلی خان، پاساژ فیروزه واقع در چهارراه شهدا، یازده سرای هفده شهریور، بازار حضرتی واقع در خیابان نواب صفوی، بازار مرکزی واقع در چهارراه شهدا، پاساژ مدرس واقع در خیابان چهارطبقه، بازار مولوی واقع در بولوار مصلی، پاساژ فردوسی واقع در چهارراه خسروی، بازار حکیم و مجتمع تجاری امینی واقع در ابتدای خیابان امام خمینی(ره)، بازار رضا(ع) واقع در میدان بیت المقدس و مجتمع زیست خاور واقع در میدان شریعتی بهعنوان مجتمعهای ناایمن معرفی شدهاند.
از زمان اعلام زمانبندی برای معرفی مجموعههای تجاری ناایمن از سوی سازمان آتشنشانی مشهد، فقط مسئولان دو مجموعه بازار امام رضا(ع) و مجتمع تجاری زیست خاور با مراجعه به آتشنشانی مشهد، اقدام به تشکیل پرونده برای رفع نواقص کردهاند.عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در این باره به «ایران» میگوید: از زمان آتشسوزی برج سلمان در شهر مشهد که 5 سال قبل و تقریباً همزمان با آتشسوزی ساختمان پلاسکوی تهران اتفاق افتاد، در صدد شناسایی ساختمانهای ناامن در مشهد بودیم تا مشخص شود کدام ساختمانها با امکاناتی که سازمان آتشنشانی دارد در صورت وقوع حادثه قابلیت خدماتگیری را دارد چون ماشینهای مهار حریق سازمان آتشنشانی تا ارتفاع مشخصی نظیر ارتفاعی حدود 20 تا 45 متری را میتوانند آتش را مهار و خاموش کنند اما ساختمانهایی در این شهر هستند که از این ارتفاع بیشتر هستند و اگر اتفاقی در آنها بیفتد یا حریق رخ دهد دیگر ما هیچ ابزاری نداریم که بتوانیم آتش را خاموش کنیم بنابراین ارتفاع ساختمانها وابسته به امکانات شهرهاست.علی سیفی میافزاید: تعیین ارتفاع ساختمانها باید متناسب با امکانات سازمان آتشنشانی شوند و اگر سازمان آتشنشانی اعلام کند که نمیتواند این ساختمان را پوشش دهد، باید در مجوز ساخت آن تجدید نظر کرد یا ضوابط ایمنی در خود ساختمان تضمین کننده مواجهه با تهدیدها باشد.وی ادمه میدهد: اگر در سیستم ساختمانها، اعلام و اطفای حریق را داشته باشیم یعنی لوله کشیهایی در راه پلههای ساختمانهای بزرگ انجام شود که آتشنشانی یا سیستم آبرسانی بتواند آب را به این لولهها رسانده و در نهایت روی آتش، آبپاشی شود که در این صورت محدودیت ماشینهای آتشنشانی برای ارتفاع ساختمان و آتش حذف میشود اما آیا وضعیت راه پلهها به گونهای است که نیروی آتشنشانی وارد راه پلهها شود و اتفاقی که برای نیروهای آتشنشانی در پلاسکوی تهران افتاد و نیروها وارد شدند اما دیگر برنگشتند تکرار نشود؟ لذا ارتفاع ساختمانها محدودیت ایجاد میکند.مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه فاکتورها برای ناامن بودن ساختمانها برای نظام مهندسی و آتشنشانی متفاوت است، در این باره به «ایران» میگوید: تعداد ساختمانهای ناامن در شهر ثابت نیست چون ممکن است در یک بازه زمانی ساختمانی جزو ساختمانهای ناامن باشد اما مدتی بعد بتواند موارد تذکر داده شده را رفع کند و از لیست خارج شود.وی تصریح میکند: کارگروه ایمنی متشکل از آتشنشانی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری مشهد در استان وجود دارد که دبیری آن بر عهده آتشنشانی است و در یک بازه زمانی مشخص، بررسیهای لازم را انجام میدهد و در نهایت اعلام میکند که طبق فاکتورهای در نظر گرفته شده این تعداد ساختمان ناامن هستند.ذوقی در خصوص فاکتورهای مهم ناامن بودن ساختمانها میگوید: یکی از فاکتورهای مهم، استانداردهایی است که آتشنشانی دارد و به حریق مربوط میشود، به طور نمونه در نمای ساختمانهای بزرگ، مسیرها یا درهای خروجی آنها باید مصالح استاندارد و ضد حریق استفاده شده باشد.
وی درباره وضعیت تذکرهایی که به ساختمانهای ناامن داده میشود، اظهار میدارد: اگر ساختمان پایان کار نداشته باشد تا زمان رفع به آن ساختمان پایان کار داده نمیشود، اما اگر بازدیدها پس از پایان کار و در اثر تغییرات در ساختمان ایجاد شده باشد از سوی سازمان آتشنشانی اخطار صادر و مهلت تعیین میشود تا در بازه زمانی اعلام شده مشکلات را رفع کنند.
ذوقی میافزاید: ساختمانهابه 4 دسته تقسیم میشوند که ساختمانهای «الف» و«ب» ساختمانهایی هستند که از اهمیت کمتری برخوردار بوده و مشکلات زیادی نخواهند داشت اما دسته «ج» و «د» ساختمانهایی هستند که بیش از 6 طبقه یا زیربنای بیش از 2هزارمتر مربع دارند، همچنین ساختمانهایی با بیش از 11طبقه بوده یا با زیربنای بیش از 5هزار مترمربع هستند که این ساختمانها از اهمیت بیشتری برخوردارند.
وی میگوید: برای ساختمانها با درجه اهمیت کمتر که از سالها قبل پایان کار گرفتهاند اما فرسودگی یا تغییرات ساختمانی و... موجب شده از استانداردها فاصله بگیرند مبحث 22ساختمان که موضوع آن بهرهبرداری از ساختمان است در نظر گرفته میشود. البته این مبحث در حال راهاندازی است و باید پروانههای اشتغال مربوط به این مبحث از وزارت راه و شهرسازی صادر شده تا این مشکلات ساختمانی به متولیان امر آن ارجاع شود. ذوقی میافزاید: برای ساختمانهایی که اهمیت بیشتری دارند از سوی همان کارگروه ایمنی که متشکل از نمایندگانی از سازمان های آتشنشانی، نظام مهندسی و شهرداری است، به این ساختمانها تذکر و مهلت داده میشود تا ساختمان را با ضوابط و مقررات موجود منطبق کنند.وی میگوید: ساختمانها همواره در معرض تغییرات و فرسودگی هستند بنابراین ساختمانهایی که از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند خودشان بهصورت خودکنترلی باید یک واحد فنی و نگهداری داشته باشند و بهصورت مرتب عملکرد سیستم ایمنی ساختمان را کنترل کنند تا اگر مشکلی پیش آمد سیستمهای ایمنی، آماده فعالیت بوده و دچار فرسودگی نشده باشند که کارگروه ایمنی هم در این مسیر در حال حرکت است که در صورت وجود مشکل به آنها اخطار دهد تا متولیان ساختمان سیستم را به روزرسانی کنند.
ایران در ایران
رئیس سازمان محیط زیست:
مدیریت آب در کشور عالمانه نبوده است
اهواز - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دخالت انسان در رودخانهها مشکل فراوان ایجاد کرده است، گفت: در مدیریت و مهندسی آب و رودخانههای کشور عالمانه برخورد نشده است. به گزارش ایرنا، علی سلاجقه ادامه داد: سیلاب سالهای ۹۷ و ۹۸ همچنین سیلاب هفتههای اخیر در استانهای مرکزی و جنوبی کشور نشان میدهد که با منابع آب به طور عام و مسائل رودخانهها به صورت خاص به صورت علمی و مبتنی بر شرایط کشور برخورد نکردهایم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تغییر رویکرد به موضوع آب و رودخانهها را مورد تأکید قرار داد و افزود: مهندسی رودخانهها در سالهای گذشته باید خروجی بهتر از شرایط کنونی داشته باشد که این موضوع تغییر نگاه به مدیریت رودخانهها از نگاه سازهای به زیست محیطی را نشان میدهد. وی با تأکید بر ضرورت احیای رودخانه در کشور ادامه داد: بازگرداندن رودخانهها به حالت قبلی و بدون دخالت انسان، بهبود کیفیت، کاهش آلایندگی، ارتقای کیفیت بسترو حریم، کنترل فرسایش، حذف سازههای غیراصولی و ایجاد شرایط بهتر زیست محیطی اقدامهایی است که برای احیای رودخانهها باید انجام شود. سلاجقه، احیای رودخانهها را نیازمند توجه به سه اصل توجیه اقتصادی و اجتماعی، توجه به مسائل بوم شناختی و بهینهسازی روشها و متدها دانست و ادامه داد: طرحهای مهندسی رودخانه در سالهای اخیر از رویکردهای سازهای به سمت طرحهای بوم شناختی تغییر کرده است که ادامه این رویکرد در احیای تالابها و رودخانهها میتواند مؤثر باشد. وی ادامه داد: رودخانههای کشور و خوزستان از نظر کمی کاهش و به دلیل ورود آلودگی به طور نقطهای، پهنهای و خطی از نظر کیفی نیز تنزل یافته و در شرایط مناسبی نیستند. وی استفاده از ظرفیتهای علمی برای احیای حیات رودخانههای کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با بهرهگیری از همه ظرفیتهای علمی و پژوهشی و همچنین با توجه به موضوع اقتصادی و اجتماعی به دنبال انتخاب بهترین مسیر برای عبور رودخانه ها و مدیریت صحیح آن متناسب با مسائل زیست محیطی باید فراهم شود.
غذادهی دستی به گونههای جانوری ممنوع است
ایران زمین - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر گونه غذادهی به گونههای جانوری بویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی و پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی انجام شود. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، شهابالدین منتظمی افزود: بارش گسترده برف و کولاک و کاهش شدید دما در بخشهای وسیعی از کشور، بویژه در غرب کشور موجب شد تا سطح وسیعی از زیستگاههای طبیعی از برف پوشیده شود. وی با بیان این که تداوم بارش برف و کاهش دما طی چند روز آینده احتمالاً شاهد نزدیک شدن گونههای جانوری وحشی به حریم روستاها و مراکز انسانی برای تأمین غذا خواهیم بود، گفت: با نزدیک شدن گونههای جانوری به مناطق مسکونی و غذادهی دستی به آنها موجب افزایش تعارض بین انسان و حیات وحش خواهد شد. منتظمی تصریح کرد: هر گونه غذا دهی به گونههای جانوری بویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی و همچنین پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در مناطق مربوط انجام شود.
اعلام آمادگی ارمنستان برای میزبانی کشت فراسرزمینی آذربایجانشرقی
تبریز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانشرقی گفت: جمهوری ارمنستان برای همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی و ارائه ظرفیتهای موجود در این کشور به کشاورزان استان ما پیشقدم شده است. به گزارش ایرنا،اکبر فتحی در جلسه بررسی کشت فراسرزمینی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تصمیمگیری برای برنامهریزیهای آتی در این خصوص نیازمند شناخت است، افزود: در زمینه کشت فراسرزمینی استانهایی مانند اصفهان، فارس و تهران پیشرو بوده و سرمایه گذاریهایی انجام دادهاند و در وزارت جهاد کشاورزی، بخش جهاد توسعه مکلف به تأمین اراضی مورد نظر در کشورهایی مانند اوکراین، چچن، تاجیکستان، گرجستان و آذربایجان شده است تا نسبت به شناسایی اراضی و معرفی آن به سرمایهگذاران اقدام کند. وی با بیان اینکه با توجه به مجاورت جغرافیایی جمهوری ارمنستان با آذربایجان شرقی، درباره ظرفیتهای این کشور برای انجام کشت فراسرزمینی آشنایی بیشتری وجود دارد، افزود: مجموع ظرفیت موجود این کشور برای زراعت حدود ۲۰ هزار هکتار با آب مطمئن است و مقامهای آن آمادگی خود را برای اختصاص این اراضی به کشت دانههای روغنی اعلام کردهاند. وی گفت: ارمنستان با اعلام رفع دغدغههای سابق در مورد امنیت سرمایهگذاری در این زمینه، در حوزههای دامداری، بویژه پرورش گوسفند برای استفاده از ظرفیت مراتع، کاشت گیاهان دارویی، دانههای روغنی در سطح محدود و باغداری اعلام آمادگی کرده است.
شهر جدید اندیشه هوشمند میشود
محمود غلامی - غرب استان تهران: رویکرد شهرهای جدید در گام دوم تحول، هوشمندسازی و ایجاد ظرفیتهای متناسب با تکنولوژی نوین در شهر جدید اندیشه است. علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در بازدید از پروژههای عمرانی شهر جدید اندیشه گفت: رویکرد شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی در گام دوم تحول، پس از توسعه مقدماتی و پایدار در شهر اندیشه، هوشمندسازی و ایجاد ظرفیتهای متناسب با فناوری و تکنولوژی نوین در فضاهای مختلف شهری است که با مشارکت شهروندان در حال برنامهریزی و اجراست.
وی احداث و توسعه پروژههای عمرانی مسکونی، تجاری و فرهنگی براساس الگوی ایرانی – اسلامی را مدل موفق و مؤثری دانست که میتواند الگویی برای توسعه سایر شهرهای جدید کشور باشد. وی افزود: شهرهای جدید خدمتی است برای ایجاد زیست مطلوب در اطراف کلانشهرها که دارای قابلیتهای مطلوب زیربنایی و روبنایی است و نقش مؤثری در اسکان و توزیع مناسب جمعیتی دارد. شرکت عمران اندیشه در این شهر تنها بهدنبال تولید و احداث مسکن نبوده بلکه همزمان با رشد شهر و اسکان جمعیت به پروژههای مختلف زیربنایی و زیرساختی، تأمین سرانههای عمومی، کیفیت ساخت و ساز، احداث پروژههای فاخر و خاص توجه شده است که این حرکت و رویکرد میتواند الگویی مناسب برای سایر شهرهای جدید در نقاط مختلف کشور باشد. بهرهوری مناسب از زمینهای موجود با کاربریهای مختلف و احداث و توسعه پروژههای انسانمحور از دیگر نکاتی بود که در این بازدید مورد اشاره و تأکید قرار گرفت.
مدیریت آب در کشور عالمانه نبوده است
اهواز - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دخالت انسان در رودخانهها مشکل فراوان ایجاد کرده است، گفت: در مدیریت و مهندسی آب و رودخانههای کشور عالمانه برخورد نشده است. به گزارش ایرنا، علی سلاجقه ادامه داد: سیلاب سالهای ۹۷ و ۹۸ همچنین سیلاب هفتههای اخیر در استانهای مرکزی و جنوبی کشور نشان میدهد که با منابع آب به طور عام و مسائل رودخانهها به صورت خاص به صورت علمی و مبتنی بر شرایط کشور برخورد نکردهایم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تغییر رویکرد به موضوع آب و رودخانهها را مورد تأکید قرار داد و افزود: مهندسی رودخانهها در سالهای گذشته باید خروجی بهتر از شرایط کنونی داشته باشد که این موضوع تغییر نگاه به مدیریت رودخانهها از نگاه سازهای به زیست محیطی را نشان میدهد. وی با تأکید بر ضرورت احیای رودخانه در کشور ادامه داد: بازگرداندن رودخانهها به حالت قبلی و بدون دخالت انسان، بهبود کیفیت، کاهش آلایندگی، ارتقای کیفیت بسترو حریم، کنترل فرسایش، حذف سازههای غیراصولی و ایجاد شرایط بهتر زیست محیطی اقدامهایی است که برای احیای رودخانهها باید انجام شود. سلاجقه، احیای رودخانهها را نیازمند توجه به سه اصل توجیه اقتصادی و اجتماعی، توجه به مسائل بوم شناختی و بهینهسازی روشها و متدها دانست و ادامه داد: طرحهای مهندسی رودخانه در سالهای اخیر از رویکردهای سازهای به سمت طرحهای بوم شناختی تغییر کرده است که ادامه این رویکرد در احیای تالابها و رودخانهها میتواند مؤثر باشد. وی ادامه داد: رودخانههای کشور و خوزستان از نظر کمی کاهش و به دلیل ورود آلودگی به طور نقطهای، پهنهای و خطی از نظر کیفی نیز تنزل یافته و در شرایط مناسبی نیستند. وی استفاده از ظرفیتهای علمی برای احیای حیات رودخانههای کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: با بهرهگیری از همه ظرفیتهای علمی و پژوهشی و همچنین با توجه به موضوع اقتصادی و اجتماعی به دنبال انتخاب بهترین مسیر برای عبور رودخانه ها و مدیریت صحیح آن متناسب با مسائل زیست محیطی باید فراهم شود.
غذادهی دستی به گونههای جانوری ممنوع است
ایران زمین - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر گونه غذادهی به گونههای جانوری بویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی و پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی انجام شود. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، شهابالدین منتظمی افزود: بارش گسترده برف و کولاک و کاهش شدید دما در بخشهای وسیعی از کشور، بویژه در غرب کشور موجب شد تا سطح وسیعی از زیستگاههای طبیعی از برف پوشیده شود. وی با بیان این که تداوم بارش برف و کاهش دما طی چند روز آینده احتمالاً شاهد نزدیک شدن گونههای جانوری وحشی به حریم روستاها و مراکز انسانی برای تأمین غذا خواهیم بود، گفت: با نزدیک شدن گونههای جانوری به مناطق مسکونی و غذادهی دستی به آنها موجب افزایش تعارض بین انسان و حیات وحش خواهد شد. منتظمی تصریح کرد: هر گونه غذا دهی به گونههای جانوری بویژه گوشتخواران، علفخواران وحشی و همچنین پرندگان مهاجر آبزی ممنوع است و فقط در مواقع خاص با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها و با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در مناطق مربوط انجام شود.
اعلام آمادگی ارمنستان برای میزبانی کشت فراسرزمینی آذربایجانشرقی
تبریز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانشرقی گفت: جمهوری ارمنستان برای همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی و ارائه ظرفیتهای موجود در این کشور به کشاورزان استان ما پیشقدم شده است. به گزارش ایرنا،اکبر فتحی در جلسه بررسی کشت فراسرزمینی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تصمیمگیری برای برنامهریزیهای آتی در این خصوص نیازمند شناخت است، افزود: در زمینه کشت فراسرزمینی استانهایی مانند اصفهان، فارس و تهران پیشرو بوده و سرمایه گذاریهایی انجام دادهاند و در وزارت جهاد کشاورزی، بخش جهاد توسعه مکلف به تأمین اراضی مورد نظر در کشورهایی مانند اوکراین، چچن، تاجیکستان، گرجستان و آذربایجان شده است تا نسبت به شناسایی اراضی و معرفی آن به سرمایهگذاران اقدام کند. وی با بیان اینکه با توجه به مجاورت جغرافیایی جمهوری ارمنستان با آذربایجان شرقی، درباره ظرفیتهای این کشور برای انجام کشت فراسرزمینی آشنایی بیشتری وجود دارد، افزود: مجموع ظرفیت موجود این کشور برای زراعت حدود ۲۰ هزار هکتار با آب مطمئن است و مقامهای آن آمادگی خود را برای اختصاص این اراضی به کشت دانههای روغنی اعلام کردهاند. وی گفت: ارمنستان با اعلام رفع دغدغههای سابق در مورد امنیت سرمایهگذاری در این زمینه، در حوزههای دامداری، بویژه پرورش گوسفند برای استفاده از ظرفیت مراتع، کاشت گیاهان دارویی، دانههای روغنی در سطح محدود و باغداری اعلام آمادگی کرده است.
شهر جدید اندیشه هوشمند میشود
محمود غلامی - غرب استان تهران: رویکرد شهرهای جدید در گام دوم تحول، هوشمندسازی و ایجاد ظرفیتهای متناسب با تکنولوژی نوین در شهر جدید اندیشه است. علیرضا جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در بازدید از پروژههای عمرانی شهر جدید اندیشه گفت: رویکرد شهرهای جدید در وزارت راه و شهرسازی در گام دوم تحول، پس از توسعه مقدماتی و پایدار در شهر اندیشه، هوشمندسازی و ایجاد ظرفیتهای متناسب با فناوری و تکنولوژی نوین در فضاهای مختلف شهری است که با مشارکت شهروندان در حال برنامهریزی و اجراست.
وی احداث و توسعه پروژههای عمرانی مسکونی، تجاری و فرهنگی براساس الگوی ایرانی – اسلامی را مدل موفق و مؤثری دانست که میتواند الگویی برای توسعه سایر شهرهای جدید کشور باشد. وی افزود: شهرهای جدید خدمتی است برای ایجاد زیست مطلوب در اطراف کلانشهرها که دارای قابلیتهای مطلوب زیربنایی و روبنایی است و نقش مؤثری در اسکان و توزیع مناسب جمعیتی دارد. شرکت عمران اندیشه در این شهر تنها بهدنبال تولید و احداث مسکن نبوده بلکه همزمان با رشد شهر و اسکان جمعیت به پروژههای مختلف زیربنایی و زیرساختی، تأمین سرانههای عمومی، کیفیت ساخت و ساز، احداث پروژههای فاخر و خاص توجه شده است که این حرکت و رویکرد میتواند الگویی مناسب برای سایر شهرهای جدید در نقاط مختلف کشور باشد. بهرهوری مناسب از زمینهای موجود با کاربریهای مختلف و احداث و توسعه پروژههای انسانمحور از دیگر نکاتی بود که در این بازدید مورد اشاره و تأکید قرار گرفت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شتاب گیلان برای پیر شدن
-
پلاسکوهای مشهد
-
ایران در ایران
اخبارایران آنلاین