«ایران» از جنگ روانی غرب به منظور القای «توافق موقت» گزارش میدهد
توافق؛ فقط دائم
گروه سیاسی/ روند مذاکرات رفع تحریمها در وین تا اینجای کار ثابت کرده که یکی از پررنگترین فضاسازیهای طیف غربی در کمتر از سه ماه رنگ باخته است. منابع دیپلماتیک از وین خبر دادهاند که مذاکرات هستهای با ایران در مسیر درستی حرکت میکند و احتمال شکلگیری توافق نهایی بیش از هر وقت دیگری افزایش یافته است. با این حال در شرایطی که غالب تحلیلها از حرکت مذاکرات در مسیر درست خود حکایت میکند و بحثها در کارگروههای فنی رفع تحریمها و کارگروه اجرای تعهدات هستهای وارد جزئیترین مسائل فنی شده است، طیف غربی صحنه وین میکوشد با طرح موضوعات انحرافی، واقعیات آنچه را که در عمل در حال رخ دادن است، وارونه جلوه دهد تا از آن اهرمی برای فشار بسازد. طرح موضوع «توافق موقت» و تعیین «ضربالاجل» و این ادعا که ایران باید برای رسیدن به توافق شتاب بیشتری به خرج دهد از جمله مواردی است که با نوعی کجتابی و اقدام مغرضانه از سوی محافل غربی و رسانههای فارسیزبان وابسته به طرفهای غربی و ارتجاعی به صورت همزمان و زنجیرهای دنبال میشود. مواردی که نهتنها بررسی روند جاری مذاکرات بر اشتباه بودنشان مهر تأیید میزند بلکه مخالفت موضع صریح جمهوری اسلامی با این گزارهها، جایی برای این ادعاها باقی نمیگذارد.
نادیده گرفتن ممنوعهها
تنها دو سال بعد از دستیابی ایران و کشورهای 1+5 به توافق هستهای بود که امریکا عهدشکنی خود را با خروج یکجانبه از این توافق به منصه ظهور گذاشت. در حالی که برجام به صراحت به لغو همه تحریمهای هستهای و عدم تصویب هر تحریم جدیدی علیه ایران حکم میداد و بیان میداشت که هر تحریم جدیدی مغایر با مفاد این توافق است، دولت امریکا همه این ممنوعهها را نادیده گرفت و با بازگرداندن تحریمهای هستهای با بهانههای دیگر فهرست تحریمهای ضد ایرانی خود را پرشمارتر کرد. کار به جایی رسید که وقتی دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور کنونی امریکا تلویحاً خواستار بازگشت به برجام شد، دیگر معلوم نبود که این بازگشت تا چه اندازه میتواند جبران مافات خساراتی را کند که به کشورمان تحمیل شده بود از این رو مقام معظم رهبری درباره ابراز تمایل امریکا برای بازگشت به توافق این چنین گفتند: «اگر امریکا بخواهد بدون رفع تحریمها به برجام برگردد موجب «باجخواهی» است؛ چرا که در برابر هر تحریمی که بخواهد رفع کند خواستهای را مطرح خواهد کرد و این اقدام عاقلانه نیست؛ بنابراین راه صحیح این است که قبل اینکه بخواهد به برجام برگردد تمام تحریمهایی که بعد از امضای برجام در قالب دستورات اجرایی رئیسجمهور وضع شده است؛ اعم از اینکه مربوط به هستهای باشد و یا برچسبهای تروریسم و حقوق بشر داشته باشد، بردارد».
هدفی روشن و راهی پیدا
این موضعگیری رهبر انقلاب، نقطه کانونی سازوکاری شد که دولت سیزدهم در آغاز به کار خود طراحی کرد. در حالی که مذاکره در ماههای آخر کار دولت حسن روحانی با طرح موضوعات غیر برجامی از سوی امریکا به پایان رسید و عملاً راه به جایی نبرد، دولت سید ابراهیم رئیسی دیپلماتهای خود را با هدفی روشن و راهی پیدا به وین فرستاد. بسته ابتکاری هیأت ایرانی به ریاست علی باقری دو طرح با موضوع رفع تحریمها و دیگری اجرای تعهدات برجامی ایران را روی میز گذاشت. به رغم تبلیغات گسترده پیش از آغاز دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم که مذاکره میان تیم جدید دیپلماسی ایران را بویژه با طرفهای غربی امری از پیش شکست خورده توصیف میکرد، پیشنهادات هیأت ایرانی به اندازهای قابل اجرا و مبتنی بر خواستههای بحق بود که امیدهای جدی از همان آغاز برای رسیدن به نتیجه شکل گرفت و بهتدریج پررنگ شد.
روند چنین بود؛ ایران به گواه 17 گزارش آژانس بینالمللی انرژی اتمی به همه تعهدات برجامی خود پایبند مانده اما در مقابل، حاصلی جز تحریم برای تحمیل هزینه به ایران به دست نیامده بود. فشاری که هرچند ایران با پیگیری سیاست متوازن از سوی دولت سیزدهم کوشید هزینههای آن را کاهش دهد اما این به آن معنا نبود که دولت امریکا از پیامدهای عهدشکنی خود درامان بماند. از این رو ایران در اقدامی قانونی، از یکسو بخش مهمی از تعهدات هستهای خود در چهارچوب قانون راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران را متوقف کرد و از سوی دیگر هیأت دیپلماتیک خود با تیم جدید را با دستور کاری روشن و قابل اجرا به وین فرستاد.
پس دادن امتیازات فراوان در برجام و تحمل هزینههای آن، روشن است که لغو همه تحریمهای برجامی و همه تحریمهای فرابرجامی و گرفتن تضمینهای قابل اتکا از سوی طرفهای غربی بویژه امریکا منطقیترین خواسته ایران مطابق همان معاهده باشد؛ خواستهای که هیأت دیپلماتیک کشورمان آن را در یک طرح عملیاتی و با سازوکاری مشخص روی میز وین گذاشت و چهارچوبی برای تأمین منافع ملی از شرایط فعلی ترسیم کرد.
دو پرده از جنگ روانی
تردیدی وجود نداشت حضور هوشمندانه هیأت ایرانی که به وضوح مشخص کرده بود برای رفع مؤثر تحریمها و بازگشت متوازن طرفها به توافق 2015 چارهجویی کرده است، برای اروپایی ها و امریکایی ها باری از غافلگیری داشته باشد. در چنین فضایی بود که موضوعاتی همچون «توافق موقت» مطرح شد؛ توافقی که ارائه برخی مشوقهای مالی محدود و موقت را در قبال پذیرش تعهداتی برای متوقفسازی فعالیتهای هستهای ایران پیشنهاد میداد.
هرچند که در همان آغاز کار معلوم شد طرح این پیشنهاد هرگز از گفتوگوها در حاشیه مذاکرات فراتر نرفته است اما سفر مهم رئیس جمهوری ایران به روسیه در چند روز گذشته بهانهای برای خبرسازان شد تا بار دیگر القا کنند که موضوع «توافق موقت» پیشتر از سوی روسیه به ایران پیشنهاد شده است؛ اگرچه، منابع آگاه در وین در گفتوگو با رسانهها این خبر را رد کردند. همچنین یک منبع آگاه دیپلماتیک به «الجزیره» گفته است: «پیشنهاد توافق موقت هیچگاه در برنامه ما نبوده است. تهران تنها توافق دائم و با اصول و پایههای محکم را میپذیرد.»
به موازات این جریانسازی باید به پرده دیگری از نمایش غرب اشاره کرد که میکوشد با اتهام وقتکشی و ادعای تلاش برای کوتاه کردن زمان گریز هستهای، قصور تطویل مذاکرات را متوجه ایران کند. در این میان اروپاییها به جای ایجاد فشار بر امریکا که اگر خروج یکجانبهاش از برجام نبود، نیازی به انجام مذاکرات دوباره نبود، رویکرد ایران برای تحقق منافع برجامیاش را نشانه رفتهاند. پربیراه نیست اگر بگوییم به همان اندازه که دستان طرف مقابل برای چانه زنی خالیتر شده و روند جاری مذاکرات به سمت و سوی حل اختلافات میرود، تلاش امریکا برای بهرهگیری از حربه جنگ روانی دوچندان شده است. در سردرگمی اردوگاه امریکا همین بس که در حساسترین مقطع مذاکرات، «ریچارد نفیو» که از او به عنوان اصلیترین طراح تحریمها علیه ایران یاد میکنند، کنار رفته است و ترکیب هیأت دیپلماتیک امریکا دستخوش تغییر شده است.
از سوی دیگر واضح بود که کشورهای اروپایی از جمله فرانسه شریک ثابت جنگ روانی امریکا علیه ایران باشند. این واقعیت را رئیسی در گفتوگوی اخیر خود با رسانه روسی«راشاتودی» مورد توجه قرار داد و با انتقاد از شرکای اروپایی برجام گفت: «فرانسه، آلمان و انگلیس با عدم اتخاذ تدابیر مناسب جدید برای مقابله با اقدام ناقض امریکا، به تعهدات خود در این توافق عمل نکردهاند».
منطق ایستادگی
شاید آخرین موضعگیری «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا که مدعی شده «رئیس جمهور کنونی نمیتواند رئیس جمهور آینده را مقید کند» به روشنی مشخص کند که گره اصلی کار صحنه وین کجاست. چنانکه پیداست ایران برای ممانعت از تکرار آنچه در خرداد 1397 در پی خروج یکجانبه امریکا رخ داد، درصدد دستیابی به توافقی است که دلیل موجهی برای اجرای تام و تمام تعهداتش پیدا کند. این دلیل را رئیسی در سخنرانی اخیر خود در «دومای» روسیه به وضوح مشخص کرد. آنجایی که او گفت: «فلسفه ما روشن است؛ ما از حقوق ملت خود کوتاه نمیآییم. آنهایی که شعار میدهند «امریکا برگشته است»، هنوز به تعهدات خود در توافق هستهای برنگشتهاند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمیدهیم. جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرفهای مقابل بر رفعِ واقعی و مؤثر تحریمها جدی باشند.»
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت و گو با «ایران»:
برای حمایت از تولید نباید طرح «حمایت از کارخانجات» به تصویب برسد
این طرح دستاویز جدیدی در اختیار کلاهبرداران قرار میدهد
گروه سیاسی/ چندی است که طرح «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» در مجلس مطرح شده است و انتشار مفاد آن انتقادات بسیاری را در پی داشته است. برخی معتقدند که تصویب و اجرایی شدن این طرح موجب میشود تا بر خلاف اهداف اعلام شده برای تدوین این طرح، تولید کشور دچار آسیب شود. در این شرایط به سراغ حجتالاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس رفتیم تا پیرامون راهبردهای لازم برای تقویت تولید در کشور و طرح «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» صحبت کنیم.
رئیس کمیسیون اصل نود در رابطه با طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی در این مصاحبه تصریح کرد: به نظر میرسد تصویب این طرح به طور کلی مضر به حال کشور بوده و به منظور تحقق اهداف و شعار حمایت از تولید باید مانع از تصویب طرحهای اینچنین شد. مشروح مصاحبه را در زیر میخوانید:
در حال حاضر ما واپسین ماههای سال تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها را طی میکنیم .عملکرد قوای سه گانه در راستای تحقق شعار سال 1400 را چگونه ارزیابی میکنید؟
نامگذاری سالها در دهه ۹۰ نشان میدهد در طول این دهه رهبر انقلاب به طور مشخص سه بار بر واژه تولید تأکید کردهاند و پیش از این در سالهای ۹۹ و ۹۸ نیز در عنوان سال از کلمه تولید استفاده شده است. انتخاب شعار اقتصادی برای سال 1400 نشان از عزم جدی حاکمیت برای ترمیم بدنه اقتصاد و درمان بیماری مهلک تورم از طریق بازیابی توان و رشد تولید است. در سالجاری بخصوص پس از استقرار دولت جدید تمامی دستگاهها عزم خود را برای تحقق این شعار جزم کردهاند. آیتالله رئیسی، رئیس جمهور محترم پیش از انتخابات ریاست جمهوری در مقام ریاست قوه قضائیه شخصاً پیگیر امر تولید بوده است. ایشان به کارخانههای تعطیل شده بسیاری سر زده و پای درد دل صاحبان آنها نشسته و از نزدیک با مشکلات و معضلات تولید آشنا شده است. بنابراین میتوان گفت دولت با مشکلات امر تولید آشنا است و گامهای مقدماتی را در جهت پشتیبانی و مانعزدایی برداشته است. انتظار میرود سایر دستگاهها نیز به کمک دولت آمده و نقش خود را ایفا نمایند.
نقش مجلس شورای اسلامی بهعنوان نهاد قانونگذار در این عرصه چیست؟
مجلس شورای اسلامی نقش بسیار حساسی ایفا میکند. در صورتی که دولت را لوکوموتیوران اقتصاد و تولید بدانیم میتوان گفت مجلس نقش سوزنباز ریل اقتصاد را ایفا میکند. به عبارت دیگر مجلس کارهایی را باید انجام دهد و کارهایی را هم نباید انجام دهد. اگر مجلس ریل صحیح برای تولید انتخاب کند قطار اقتصاد در مسیر درست خود حرکت میکند و به اهداف پیشبینی شده در اسناد بالادستی که مهمترین آن رسیدن به رشد تولید 8 درصدی است دست خواهد یافت و بالعکس اگر ریل صحیح انتخاب نشود قطار از مسیر مطلوب خارج شده و انحراف آن در بلند مدت خسارات جبرانناپذیری به کشور وارد خواهد آمد.
ملاک ریلگذاری صحیح از سوی مجلس شورای اسلامی چیست؟
مهمترین ابزار در دست مجلس، قانونگذاری است. البته ابزارهای دیگری مثل نظارت بر اجرای قانون از طریق کمیسیون اصل نود فراهم است لکن آنچه بوسیله قانونگذاری میتوان انجام داد در ابعادی به مراتب وسیعتر و با اثرات به مراتب ماندگارتر خواهد بود. از اینرو مجلس در ارائه طرحها و تصویب لوایح باید بیشترین دقت را از منظر کارشناسی و ظرافتهای حکمرانی به خرج دهد. همکاران بنده در کمیسیونهای مختلف همواره سعی در رعایت حق مردم یعنی قانونگذاری صحیح دارند اما ممکن است طرحهایی در ظاهر اهداف مترقی و عالی داشته باشند اما در مقام اجرا اثرات منفی بر اقتصاد بگذارند. در سال 1400 نیز مجلس در تصویب قوانین پیشران تولید قدمهای خوبی برداشت که از جمله آنها میتوان به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار و یا مالیات بر عایدی سرمایه که موجب رونق بخش مولد اقتصاد میشود اشاره نمود. دو طرح مورد اشاره نمونه بارزی از کار کم نقص کارشناسی شده در عرصه قانونگذاری هستند.
اخیراً طرحی با موضوع حمایت از کارخانجات و تولیدکنندگان ارائه شده است که مورد انتقاد اقتصاددانان و کارشناسان از جمله مرکز پژوهشهای مجلس نیز قرار گرفته است. نظر شما در این باره چیست؟
ایده طرح مورد اشاره در آذر ماه 1399 و در زمان دولت قبل کلید خورد. اهداف نویسندگان طرح همانطور که از ظاهر آن مشخص است حمایت از تولید کننده بوده است. اما همانطور که پیشتر گفتم در صورتی که طرح فاقد عیار کارشناسی لازم باشد موجب ضرر و زیان جامعه خواهد بود. این طرح نیز از جهات مختلف دارای اشکلات اساسی است که به برخی از آنها اشاره میکنم.
اول آنکه این طرح تولیدکنندگان را در مقابل یکدیگر قرار میدهد. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان در مقام طلبکار از تولید کننده دیگر قرار دارند و از آنجایی که این طرح تضامین در دست طلبکاران را بیاثر میکند مشکلات جدی در جریان نقدی واحدهای تولیدی ایجاد میکنند که سرانجام منجر به تعطیلی واحد تولیدی (طلبکار) خواهد شد که این مسأله نقض غرض است.
دوم آنکه این طرح انگیزه بانکها برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی را از بین میبرد و در عوض معدود اشخاصی که با تبانی با بانکها و به اسم تولید تسهیلات کلان دریافت نمودهاند و موجب افزایش معوقات کلان بانکی شدهاند در حاشیه امن قرار خواهد داد.
سوم آنکه دستاویز جدیدی برای استفاده کلاهبرداران به اسم تولید و تولید کننده ایجاد میشود که ریسک مشارکت و تعامل بین فعالان اقتصادی را بشدت افزایش خواهد داد.
با توجه به این موارد به نظر میرسد تصویب این طرح به طور کلی مضر به حال کشور بوده و به منظور تحقق اهداف و شعار حمایت از تولید باید مانع از تصویب طرحهای اینچنینی شد.
راهکار جایگزین برای حمایت از تولید و تولید کنندگان چیست؟
تأمین مالی طرحهای تولیدی و گسترش بازار برای فروش کالاها و خدمات نیاز اساسی واحدهای تولیدی است. دولت باید بازار سرمایه را به سمتی ببرد که تأمین مالی بنگاهها از طریق آن و با قرض گرفتن از مردم اتفاق بیفتد و از طرف دیگر با توسعه مراکز رشد فناوری زمینه رشد تکنولوژیک تولید را فراهم نماید.
وزارت خارجه قطعنامه سازمان ملل درباره هولوکاست را محکوم کرد
وزارت امور خارجه کشورمان ،طی بیانیهای ضمن منفک کردن جمهوری اسلامی ایران از اصل و مفاد قطعنامه صادر شده درخصوص هولوکاست در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این اقدام را سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از ساز و کارهای بینالمللی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود دانسته و آن را کاملاً مردود اعلام کرد.
به گزارش مهر، در این بیانیه آمده است: رژیم نژادپرست صهیونیستی از محافل بینالمللی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات روزانه خود علیه فلسطینیان سوءاستفاده میکند. این اقدام رژیم صهیونیستی تلاش دیگری برای سوءاستفاده از ساز و کارهای سازمان ملل برای سرپوش گذاشتن بر جنایات روزانه این رژیم میباشد که متأسفانه این روزها با حمایت بی چون و چرای غرب همراه شده است. همان طور که بر همگان روشن است، جنایات دوران جنگ جهانی دوم به علت دو انگیزه نژادپرستی و توسعهطلبی به وقوع پیوسته است که هماکنون رژیم صهیونیستی میراثدار و پرچمدار این دو خوی شیطانی است. رویکرد نژادپرستانه این رژیم در اسناد متعدد بینالمللی مورد تصریح قرار گرفته و با وجود اراده مستحکم جامعه بینالمللی، اسرائیل به عنوان تنها رژیم نژادپرست با ایدئولوژی توسعهطلبی باقی مانده است.
جمهوری اسلامی ایران همواره نسلکشی را تحت هر شرایطی محکوم و غیرقابل توجیه دانسته و از همین رو است که در طول جنگ جهانی دوم، ایران میزبان آوارگان این جنگ از برخی کشورهای اروپایی بوده است. در عین حال رژیم جعلی صهیونیستی پیوسته تلاش کرده است از قربانیان جنگ جهانی دوم و یهودیان به عنوان توجیهی برای اقدامات بیشرمانه و تجاوزکارانه خود بهره ببرد. این رژیم و سردمداران آن با نقض قوانین بینالمللی طی هفت دهه گذشته، همه مصادیق جرایم و بخصوص جنایت علیه بشریت را بر ضد مردم فلسطین و مردمان کشورهای منطقه مرتکب شدهاند. نسلکشی، ترور، پاکسازی نژادی، تخریب خانهها و محاصره انسانی از جمله این جنایات به شمار میآید که رژیم صهیونیستی پیوسته در حال ارتکاب آن است. در پایان این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید میکند پیشگیری از تکرار فجایع تاریخی نیازمند پژوهشهای تاریخی است که باید بدون قضاوت و پیشداوریهای سیاسی صورت پذیرد و بنابراین چنین رویکردهای تضییقی مورد پذیرش نبوده، چنین قطعنامهای به عنوان رویکردی اجماعی قلمداد نگردیده و لذا مردود است.
واشنگتن تایمز:
رزمایش دریایی ایران با روسیه و چین سیگنال قوی به امریکاست
خبر اول اینکه، یک رسانه امریکایی روز شنبه برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی– ۲۰۲۲» را ارسال پیام مستحکم به امریکا دانست. به گزارش فارس، روزنامه امریکایی «واشنگتن تایمز» نوشت، رزمایش دریایی مشترک با حضور روسیه، چین و ایران که روز جمعه در شمال اقیانوس هند آغاز شد، به همان اندازه که با قابلیتهای کشتیهای جنگی و مبارزه با دزدان دریایی محلی ارتباط دارد، با ژئوپلیتیک جهانی نیز ارتباط دارد. در مواجهه با فشار فزاینده ایالات متحده، این رزمایشها بویژه سیگنال قوی مبنی بر این است که برخی از دشمنان اصلی امریکا با وخیمتر شدن روابط با ایالات متحده به یکدیگر نزدیکتر میشوند. به نوشته این روزنامه، این تمرینات همزمان با سفر آیتالله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به مسکو و پیشنهادات برای یک پیمان اقتصادی و امنیتی ۲۰ ساله بین دو کشور بود. چین نیز در ماه مارس با مشارکت راهبردی جامع خود با تهران موافقت کرد، هرچند که ایالات متحده همچنان تحریمهای اقتصادی و مالی عمدهای را علیه ایران و شرکای تجاریاش بر سر برنامههای هستهایاش اعمال میکند.
مأموریت ما ضربه زدن به ایران است
خبر دیگر اینکه، نخستوزیر رژیم کودککش اسرائیل که در هفتههای اخیر تلاش برای مانعتراشی در مسیر مذاکرات «وین» را تشدید کرده است، در اظهارات جدید خود مدعی شد که مأموریت اصلی این رژیم ضربه زدن به ایران است. بنابر گزارش وبگاه «میدل ایست مانیتور»، نفتالی بنت طی سخنرانی در نشست ستاد کل نیروهای جنگ رژیم صهیونیستی ادعا کرد که مأموریت اصلی رژیم صهیونیستی آسیب زدن جدی به جمهوری اسلامی و گروههای مقاومت در منطقه از جمله حزبالله، حماس و دیگر گروههای مقاومت در منطقه غرب آسیا است. این ادعا در حالی است که نه فقط این رژیم، بلکه قدرتهای جهانی نیز نتوانستهاند در مسیر قدرت یافتن محور مقاومت خللی ایجاد کنند.
دولت سیزدهم تصمیمی برای اخراج من نداشته است
دست آخر اینکه، محمد فاضلی، استاد سابق جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی، هرگونه نقش یا تصمیم «دولت سیزدهم» در اخراجش از دانشگاه را رد کرد و گفت: در دولت قبل نیز در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ هیأت جذب دانشگاه رأی منفی به درخواست من دادهاند. فاضلی در گفتوگو با فارس عنوان کرد: من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این باشند که بخواهند از دانشگاه اخراج شوم. وی اخراج خود از دانشگاه مازندران در سال 90 را نیز نه به دلیل فعالیت در فتنه 88، بلکه به خاطر ادعاهای برخی گروههای ذینفوذ برشمرد و درباره عدم پاسخ دانشگاه شهید بهشتی به درخواست وزارت علوم نیز گفت: نامه شکایتی را برای وزارت علوم تنظیم کردم و وزارت علوم نیز 19 مهرماه نامهای برای دانشگاه ارسال میکند، اما تا همین امروز دانشگاه هیچ پاسخی به این شکایت و درخواست وزارت علوم نداده است. گفتنی است دانشگاه شهید بهشتی در اطلاعیهای، دلیل قطع همکاری با فاضلی را رعایت نشدن مقررات مندرج در آییننامه استخدامی اعضای هیأت علمی عنوان کرد.