ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام حسن عسکری (ع):
کسی که در مقابل مردم بی باک باشد و مسائل اخلاقی و حقوق مردم را رعایت نکند، تقوای الهی را نیز رعایت نمیکند.
بحارالانوار، ج. ۶۸، ص. ۳۳۶
ادامه حیات جشنواره فجر به نفع خانواده تئاتر است
بهروز غریبپور: ما نمیتوانیم نیتخوانی کنیم که مدیران چه تصمیمی برای آینده جشنوارهها در ذهن دارند و اساساً نگاهشان به جشنوارههای پیش رو چگونه است اما نکته مهم این است که روال چندین ساله موجود درخصوص تئاتر که جشنوارهای برای آن برگزار شود در حال ادامه پیدا کردن است و این خود، خبر خوبی است و از این نظر اطمینان خاطر پیدا کردهایم که این روال ادامه پیدا خواهد کرد، تماشاخانهها کار خواهند کرد و جشنواره برگزار خواهد شد و انشاءالله مدیران از این درک و دریافت برخوردار باشند که خانواده تئاتر چه در تهران و چه در دیگر استانها به بلوغ رسیده است و تعامل با آنها و اعمال سیاستهای فرهنگی باید به گونهای صورت بگیرد که اهالی تئاتر احساس آزادی نسبی کنند. از نگاه من ادامه حیات جشنواره تئاترفجر به نفع خانواده تئاتر است و براین اساس اگر خبر میرسید که جشنواره، به دلایل متعدد، امسال برگزار نخواهد شد بسیار قابل تأمل و تأسف بود و همین که این خبر هست که سازوکار جشنواره مجدداً راه خواهد افتاد و سالنها تحرکی پیدا میکنند مسرتبخش است آن هم در شرایطی که حقیقتاً کرونا بنیه و توان جماعت اهل تئاتر را بسیار ضعیف کرده است.
بخشی از گفتوگوی این نویسنده و کارگردان تئاتر در خصوص جشنواره تئاتر فجر با روابط عمومی جشنواره
هدفگذاری وزارت فرهنگ برای تولید 5 فیلم دفاع مقدسی در سال آینده
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد: «در سال آینده تلاش خواهیم کرد حداقل 5 فیلم درباره دفاع مقدس همراه با تولیدی فاخر داشته باشیم.»
محمدمهدی اسماعیلی روز گذشته در وبینار جشنواره ملی ترجمان فتح با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی، در ابتدای سخنان خود علت عدم حضور خود در این نشست را ابتلا به بیماری کرونا اعلام کرد و افزود: «در سفر به امارات برای بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ به بیماری کووید ١٩ مبتلا شدم و به همین دلیل و به توصیه پزشکان در منزل به ادامه درمان میپردازم.»
او به نشست چندی پیش خود با فعالان جشنواره ترجمان فتح و اطلاع از فعالیتهای کمی و کیفی آنان اشاره کرد و گفت: «جای خوشحالی است که اتفاقات خوبی در عرصه ترجمه رقم خورده است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به نیاز به ترجمه در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهعنوان یکی از مطالبههای رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: نام و یاد شهدا همیشه زینتبخش مجالس بوده و به آنجا نورانیت بخشیده است. به گفته او، مخاطبان فرهنگ دفاع مقدس منحصر به فرزندان ایران و جهان اسلام نیستند، بلکه متعلق به همه آزادیخواهان و عدالتخواهان جهان هستند. اسماعیلی با اشاره به اینکه در پیامهای امام راحل در مورد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بویژه در سالهای 66 و 67 خطاب ایشان به مستضعفین است، گفت: مطالبه ایشان در مورد جبهه مستضعفین در نهایت منجر به تشکیل بنیادی به این نام شد. وزیر فرهنگ، پیام انقلاب اسلامی را پیامی جهانی دانست که هر فردی در هرجایی با فطرت خود این پیام را شنیده باشد، حتماً به آن علاقهمند شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: «اقدامات ترجمان فتح آغازگر نهضتی در حوزه ترجمه باشد.»
او با ذکر این نکته که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهدنبال حضور مؤثر در عرصه ترجمه آثار فاخر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به زبانهای خارجی هستیم، ابراز امیدواری کرد تا برای موفقیت هرچه بیشتر در این امر بتوانیم کمک شایان داشته باشیم.
رئیس شورای هنر در ادامه سخنان خود درباره تلاشهای این وزارتخانه درباره تولید فیلمهای دفاع مقدس نیز یادآور شد: یکی از کارهای مهم که در حوزه سینما و بنیاد فارابی در حال انجام است هدفگذاری تولید حداقل بیست فیلم در سال آینده است، البته مجموعههای ارزشی هم به این مجموعه پیوسته و دولت و شخص آقای رئیس جمهور نسبت به این موضوع توجه ویژه دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سال آینده تلاش داریم حداقل 5 فیلم در حوزه دفاع مقدس همراه با تولیدی فاخر داشته باشیم، در تفاهمنامههایی که با کشورهای مختلف نیز داریم موضوع فیلمهای سینمایی را دنبال میکنیم تا از طریق این تفاهمنامهها بتوانیم فیلمهایی با دوبله و زیرنویس مناسب در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم. اسماعیلی گفت: بنا براین است که این مسیر را با قدرت ادامه دهیم و در تمام حوزههای فرهنگی و هنری از جمله سینما، تئاتر، کتاب و... بهدنبال ارائه خدمتی در جهت معرفی ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم. مراسم اختتامیه جشنواره ملی ترجمان فتح با موضوع ترجمه و تألیف ادبیات مقاومت به زبانهای زنده دنیا دیروز دوشنبه ۲۷ دیماه با حضور سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران، سردار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، علیاصغر جعفری رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجتالاسلام مهدی ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد واز برگزیدگان این رویداد تجلیل به عمل آمد.
محمدمهدی اسماعیلی روز گذشته در وبینار جشنواره ملی ترجمان فتح با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی، در ابتدای سخنان خود علت عدم حضور خود در این نشست را ابتلا به بیماری کرونا اعلام کرد و افزود: «در سفر به امارات برای بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ به بیماری کووید ١٩ مبتلا شدم و به همین دلیل و به توصیه پزشکان در منزل به ادامه درمان میپردازم.»
او به نشست چندی پیش خود با فعالان جشنواره ترجمان فتح و اطلاع از فعالیتهای کمی و کیفی آنان اشاره کرد و گفت: «جای خوشحالی است که اتفاقات خوبی در عرصه ترجمه رقم خورده است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به نیاز به ترجمه در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهعنوان یکی از مطالبههای رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: نام و یاد شهدا همیشه زینتبخش مجالس بوده و به آنجا نورانیت بخشیده است. به گفته او، مخاطبان فرهنگ دفاع مقدس منحصر به فرزندان ایران و جهان اسلام نیستند، بلکه متعلق به همه آزادیخواهان و عدالتخواهان جهان هستند. اسماعیلی با اشاره به اینکه در پیامهای امام راحل در مورد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بویژه در سالهای 66 و 67 خطاب ایشان به مستضعفین است، گفت: مطالبه ایشان در مورد جبهه مستضعفین در نهایت منجر به تشکیل بنیادی به این نام شد. وزیر فرهنگ، پیام انقلاب اسلامی را پیامی جهانی دانست که هر فردی در هرجایی با فطرت خود این پیام را شنیده باشد، حتماً به آن علاقهمند شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: «اقدامات ترجمان فتح آغازگر نهضتی در حوزه ترجمه باشد.»
او با ذکر این نکته که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهدنبال حضور مؤثر در عرصه ترجمه آثار فاخر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به زبانهای خارجی هستیم، ابراز امیدواری کرد تا برای موفقیت هرچه بیشتر در این امر بتوانیم کمک شایان داشته باشیم.
رئیس شورای هنر در ادامه سخنان خود درباره تلاشهای این وزارتخانه درباره تولید فیلمهای دفاع مقدس نیز یادآور شد: یکی از کارهای مهم که در حوزه سینما و بنیاد فارابی در حال انجام است هدفگذاری تولید حداقل بیست فیلم در سال آینده است، البته مجموعههای ارزشی هم به این مجموعه پیوسته و دولت و شخص آقای رئیس جمهور نسبت به این موضوع توجه ویژه دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سال آینده تلاش داریم حداقل 5 فیلم در حوزه دفاع مقدس همراه با تولیدی فاخر داشته باشیم، در تفاهمنامههایی که با کشورهای مختلف نیز داریم موضوع فیلمهای سینمایی را دنبال میکنیم تا از طریق این تفاهمنامهها بتوانیم فیلمهایی با دوبله و زیرنویس مناسب در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم. اسماعیلی گفت: بنا براین است که این مسیر را با قدرت ادامه دهیم و در تمام حوزههای فرهنگی و هنری از جمله سینما، تئاتر، کتاب و... بهدنبال ارائه خدمتی در جهت معرفی ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم. مراسم اختتامیه جشنواره ملی ترجمان فتح با موضوع ترجمه و تألیف ادبیات مقاومت به زبانهای زنده دنیا دیروز دوشنبه ۲۷ دیماه با حضور سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران، سردار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، علیاصغر جعفری رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجتالاسلام مهدی ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد واز برگزیدگان این رویداد تجلیل به عمل آمد.
هنرمندان در فضای مجازی
28 دی زادروز هنرمندانی همچون ارشد تهماسبی (نوازنده تار و محقق و مؤلف موسیقی ایرانی)، رسول نجفیان (بازیگر و خواننده ایرانی)، جلالالدین کزازی، (استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، شاهنامهپژوه ایرانی) است. از طرف دیگر امروز سالروز درگذشت همایون خرم خالق و آهنگساز نواهای زیباست. از سوی دیگر جزو روزهای شلوغ هنرمندان است که خبرهای کارهای جدید خود را با مخاطبان به اشتراک میگذارند.
چهره ها
شریف لطفی در صفحه خود آلبوم «محلیها» را منتشر کرده است. آهنگساز این اثر خود اوست که با همکاری کوارتت فیلارمونیک تهران ضبط شده است. فواد قهرمانی (سهتار)، علی ابراهیمی (سنتور)، امیرحسین نجفی (تار) و محمدرضا پوستی (عود) نوازندگان این اثر هستند. او درباره آلبوم نوشت: «این آلبوم از امروز قابل شنیدن در تمامی پلتفرمهای جهانی موسیقی است.»
پاشا هنجنی در صفحه خود خبر از فیلم «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب داده که به دبیرخانه جشنواره چهلم فجر تحویل داده شده است. با تحویل فیلم به دبیرخانه جشنواره چهلم؛ «لایههای دروغ» آماده نمایش شد. این نوازنده موسیقی درباره ساخت موسیقی نوشت: «موسیقی فیلم توسط گِرگ دمبروفسکی به همراهی پاشا هنجنی به عنوان آهنگساز ایرانی و سرپرست نوازندگان ساخته شده است.»
حسن گنجینه در صفحه خود عکسی منتشر کرده که مربوط به نشست یکصدمین سال تألیف «یکی بود یکی نبود» است. این نشست همزمان با یکصد و سیامین تولد سید محمدعلی جمالزاده طی مراسمی تحت عنوان «سیر تطور ادبیات معاصر» در تالار استاد عباس اقبال آشتیانی در دانشگاه تهران برگزار شد. این شاعر در ادامه به معرفی سخنرانان این برنامه پرداخت: «حسن انوری، محمدرضا اصلانی، ارد عطاردپور، گودرز رشتیانی، شهریار شاهین دژی، محمد شکرچیزاده، انسیه ملکان. در این مراسم پیش نمایش فیلم مستند «مرکب محو» اثر سیدجواد میرهاشمی به خواستاری ایرج افشار پخش شد. در این فیلم از اسناد و فیلمهای تازهیابی رونمایی شد.»
تکین حمزهلو در صفحه خود کتاب «وقتی نازلی آمد» از نوشتههای خودش را معرفی کرده است: «این داستان بر این بوده که نگاه کلیشهای به زنان را عوض کند، عنصر مهم و پررنگ این داستان، آشنایی زدایی است...یعنی روند داستان با حدس معمول و قابل انتظار ذهن خواننده که به کلیشههای جنسیتی عادت کرده، پیش نمیرود.» این کتاب اردیبهشت امسال چاپ شد و به تازگی چاپ چهارمش منتشر شده است.
چه خبر؟
نمایش «توفان» به ایرانشهر رسید. این خبری است که کوروش شاهنده کارگردان و تهیه کننده در صفحه خود منتشر کرده است. این نمایش آخرین نمایشنامه ویلیام شکسپیر با طراحی و کارگردانی مصطفی کوشکی و باز نویسی باقر سروش، تازهترین تولید تئاتر مستقل تهران بزودی در تماشاخانه ایرانشهر بهروی صحنه میرود. او درباره این نمایش نوشت: «مصطفی کوشکی در یک دهه گذشته چندین نمایش از آثار کمتر اجرا شده ویلیام شکسپیر را در ایران به صحنه برده است که در این میان «رؤیای یک شب نیمه تابستان» با بیش از ۳۰۰ اجرا به یکی از پرتماشاگرترین نمایشها در ایران تبدیل شده و در چند فستیوال مطرح آثار شکسپیر در اروپا و آسیا شرکت داشته است.»
پیشنهاد روز
دیدن فیلم جدید جین کمپیون به اسم «قدرت سگ» را فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس در صفحه خود داده است. او درباره این فیلم نوشت: «بازگشت باشکوه خانم کمپیون» و در ادامه توضیح داد: «خداوندا روحم را از شمشیر و عزیزانم را از قدرت سگ (شیطان) نجات بده» این دعای پیتر، جوان ظریف و ظاهراً شکنندهای است که درامی نفسگیر را پیش میبرد. درامی با مایههای آشنای خانم کمپیون با قاببندیهای هوش ربا و جزئیات حیرتآور.»
نقد و بررسی تئاتر «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوهنژاد را در صفحه مصطفی جلالی فخر میتوان خواند. این پزشک که در عرصه نقد فعال است درباره این نمایش که براساس نمایش آلن وتز است، نوشت: «مونودرام دشوار عاشقانهای است که بیش از آن که شرح حسرتبار انتظار و توصیف پولشری درباره یک مرد چشمآبی باشد که به کافهاش میآمده، روایت جهانشمول «تنهایی» انسان در انهدام عاشقانههای تمامشده یا ناگفته یا سرکوب شده است. ما شاهد تکگویی بلندی هستیم که مرزی میان ذهنیت و عینیتاش نیست و تماشاگران نمایش، بازیگران خاموش (و گاه فعال) هم به شمار میروند.»
چهره ها
شریف لطفی در صفحه خود آلبوم «محلیها» را منتشر کرده است. آهنگساز این اثر خود اوست که با همکاری کوارتت فیلارمونیک تهران ضبط شده است. فواد قهرمانی (سهتار)، علی ابراهیمی (سنتور)، امیرحسین نجفی (تار) و محمدرضا پوستی (عود) نوازندگان این اثر هستند. او درباره آلبوم نوشت: «این آلبوم از امروز قابل شنیدن در تمامی پلتفرمهای جهانی موسیقی است.»
پاشا هنجنی در صفحه خود خبر از فیلم «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب داده که به دبیرخانه جشنواره چهلم فجر تحویل داده شده است. با تحویل فیلم به دبیرخانه جشنواره چهلم؛ «لایههای دروغ» آماده نمایش شد. این نوازنده موسیقی درباره ساخت موسیقی نوشت: «موسیقی فیلم توسط گِرگ دمبروفسکی به همراهی پاشا هنجنی به عنوان آهنگساز ایرانی و سرپرست نوازندگان ساخته شده است.»
حسن گنجینه در صفحه خود عکسی منتشر کرده که مربوط به نشست یکصدمین سال تألیف «یکی بود یکی نبود» است. این نشست همزمان با یکصد و سیامین تولد سید محمدعلی جمالزاده طی مراسمی تحت عنوان «سیر تطور ادبیات معاصر» در تالار استاد عباس اقبال آشتیانی در دانشگاه تهران برگزار شد. این شاعر در ادامه به معرفی سخنرانان این برنامه پرداخت: «حسن انوری، محمدرضا اصلانی، ارد عطاردپور، گودرز رشتیانی، شهریار شاهین دژی، محمد شکرچیزاده، انسیه ملکان. در این مراسم پیش نمایش فیلم مستند «مرکب محو» اثر سیدجواد میرهاشمی به خواستاری ایرج افشار پخش شد. در این فیلم از اسناد و فیلمهای تازهیابی رونمایی شد.»
تکین حمزهلو در صفحه خود کتاب «وقتی نازلی آمد» از نوشتههای خودش را معرفی کرده است: «این داستان بر این بوده که نگاه کلیشهای به زنان را عوض کند، عنصر مهم و پررنگ این داستان، آشنایی زدایی است...یعنی روند داستان با حدس معمول و قابل انتظار ذهن خواننده که به کلیشههای جنسیتی عادت کرده، پیش نمیرود.» این کتاب اردیبهشت امسال چاپ شد و به تازگی چاپ چهارمش منتشر شده است.
چه خبر؟
نمایش «توفان» به ایرانشهر رسید. این خبری است که کوروش شاهنده کارگردان و تهیه کننده در صفحه خود منتشر کرده است. این نمایش آخرین نمایشنامه ویلیام شکسپیر با طراحی و کارگردانی مصطفی کوشکی و باز نویسی باقر سروش، تازهترین تولید تئاتر مستقل تهران بزودی در تماشاخانه ایرانشهر بهروی صحنه میرود. او درباره این نمایش نوشت: «مصطفی کوشکی در یک دهه گذشته چندین نمایش از آثار کمتر اجرا شده ویلیام شکسپیر را در ایران به صحنه برده است که در این میان «رؤیای یک شب نیمه تابستان» با بیش از ۳۰۰ اجرا به یکی از پرتماشاگرترین نمایشها در ایران تبدیل شده و در چند فستیوال مطرح آثار شکسپیر در اروپا و آسیا شرکت داشته است.»
پیشنهاد روز
دیدن فیلم جدید جین کمپیون به اسم «قدرت سگ» را فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس در صفحه خود داده است. او درباره این فیلم نوشت: «بازگشت باشکوه خانم کمپیون» و در ادامه توضیح داد: «خداوندا روحم را از شمشیر و عزیزانم را از قدرت سگ (شیطان) نجات بده» این دعای پیتر، جوان ظریف و ظاهراً شکنندهای است که درامی نفسگیر را پیش میبرد. درامی با مایههای آشنای خانم کمپیون با قاببندیهای هوش ربا و جزئیات حیرتآور.»
نقد و بررسی تئاتر «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوهنژاد را در صفحه مصطفی جلالی فخر میتوان خواند. این پزشک که در عرصه نقد فعال است درباره این نمایش که براساس نمایش آلن وتز است، نوشت: «مونودرام دشوار عاشقانهای است که بیش از آن که شرح حسرتبار انتظار و توصیف پولشری درباره یک مرد چشمآبی باشد که به کافهاش میآمده، روایت جهانشمول «تنهایی» انسان در انهدام عاشقانههای تمامشده یا ناگفته یا سرکوب شده است. ما شاهد تکگویی بلندی هستیم که مرزی میان ذهنیت و عینیتاش نیست و تماشاگران نمایش، بازیگران خاموش (و گاه فعال) هم به شمار میروند.»
بازگشت جشنواره به خانه
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
انتخاب محل برگزاری، یکی از حاشیههای پررنگ برگزاری جشنواره فیلم فجر در ده سال اخیر بوده است. انتخاب سینمای برج میلاد در سال هشتاد و هشت و زمانی که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی بود بیشتر یک ترفند تبلیغاتی برای باشکوه برگزار کردن جشنواره به نظر میرسید تا راه حلی که نمایندگان رسانهها در فضایی متناسب با تعدادشان فیلم ببینند. انتخابی که در همه سالهایی که پشت سر گذاشتیم موافقان و مخالفان فراوانی داشت، البته به نظر نمیرسید صدای مخالفان انتخاب برج میلاد بهعنوان کاخ جشنواره به گوش مدیران سینمایی برسد و مانع از آن شود که اهالی رسانه در سینمایی که وضعیت نمایش مطلوب و بسامانی ندارد و بیش از حد شلوغ است، فیلم ببینند.
انتخاب پردیس چارسو بهعنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر و دور شدن از برج میلاد یک اتفاق مهم است. اگر مثل من مخالف نمایش فیلمها در سالنی باشید که برای برگزاری کنسرت و همایش ساخته شده و بهدلیل وسعت سالن، شلوغ و پر از هرج و مرج بوده از این موضوع استقبال میکنید، اما روزنامهنگاران، خبرنگاران و منتقدانی که شیفته فیلم دیدن در برج میلاد هستند، قطعاً نسبت به این موضوع انتقاد داشته و آن را یک عقبنشینی بزرگ برای برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر میدانند. پردیس چهارسو در سالهای اخیر میزبان جشنوارههای مختلفی بوده، بعضی نمایشهای جشنواره فیلم فجر هم در این سینما انجام میشده. محیط این سینما که برای فیلم دیدن طراحی شده و سالنهایش، وضعیت مطلوبتری نسبت به برج میلاد دارد و با این که پردیس چارسو در مرکز شهر و قلب ترافیک واقع شده، دسترسی نمایندگان رسانهها به آن آسانتر است. اما امسال قرار است نمایندگان رسانهها در سینما فلسطین فیلم ببینند، این سینمای قدیمی در بهمن ماه 1387 میزبان اهالی رسانه بود، ازدحام و شلوغی و تعداد بالای حاضران در این سینما که آن روزها هنوز بازسازی و احیا نشده بود، حاشیهها و نارضایتی فراوانی را رقم زد. بازگشت نمایندگان رسانهها به این سینما پس از بیش از ده سال چالشهایی تازه را برای تیم برگزاری جشنواره به وجود خواهد آورد. اما قضاوت درباره این انتخابها و نقل مکانها در حالی که جشنواره هنوز شروع نشده، عجولانه و غیرمنصفانه است. فیلم دیدن در سینماهای تازه برای نمایندگان رسانهها، امتیازها و معایبی دارد که باید آن را پس از برگزاری این رویداد بررسی کرد. مسأله این است که جشنواره فیلم فجر چهل ساله شده و هنوز خانه یا کاخی ندارد، روزی در برج میلاد و زمانی در پردیس ملت یا چارسو برگزار میشود و بیش از هر چیز سلیقه مدیران و بودجه برگزاری جشنواره است که بایدها و نبایدها را رقم میزند.
حالا که مهمترین رویداد سینمایی این سرزمین به چهلمین دوره رسیده، باید برای آینده آن فکری کرد. حیف است جشنوارهای با این قدمت به رویدادی خنثی و دست چندم تبدیل شود. بیش از آنکه واژهها مهم باشند، خانه یا کاخ، بیش از این که نامها اهمیت داشته باشند، دبیرهایی که میآیند و میروند و پس از جشنواره، فراموش و محو میشوند، ذات سینما مهم و معتبر است و باید زنده بماند. جشنواره فیلم فجر با همه کاستیها و کمبودهایش نشانهای از حیات سینمای ایران است و نباید آن را به سادگی از دست داد.
مروری بر کشف حجاب رضاخانی و بحران مشروعیت
بازخوانی یک مداخله
حسن بشیریپناه
پژوهشگر
17 دیماه 1314 رضاشاه پهلوی به همراه همسرش تاجالملوک و دو دخترش ـ شمس و اشرفـ در مراسم اعطای دیپلم به فارغالتحصیلانِ دختر دانشسرای عالی در رشتههای طب و قابلگی که درمیدان جلالیه برگزار میشد، شرکت کردند. از نطقی که رضاخان در آن مراسم کرده است، همین دستگیر آدم میشود که این هم برنامهای مانند برنامههای دیگر دولتی بوده است، اما در واقع آن روز، روز کلید خوردن پروژه کشف حجاب در ایران بود. در آن روز، برای اولینبار همسر و دختران شاه بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شدند. درباره واقعه کشف حجاب کتابهای زیاد نوشته شده است. کتاب «کشف حجاب: بازخوانی یک مداخله مدرن» نوشته فاطمه صادقی یکی از همین کتابها است که البته در مقایسه با کتابهای دیگر در این زمینه بسیار منصفانه و البته با رویکردی بسیار متفاوت نوشته شده است. اولین چیزی که کتاب را از همتایانش متمایز میکند این ایده است که نویسنده، واقعه کشف حجاب را مسألهای تماماً سیاسی میداند. بسیاری از محققان، این اتفاق را کاری غیرسیاسی و در جهت تغییر وضعیت زنان و پروژه مدرنسازی و غربیسازی جامعه ایران میدانند. اما صادقی معتقد است که دولت رضاخان بهدلیل بحران مشروعیت در نیمه دوم خود، برای جلب و جذب حمایت زنان طبقه متوسط اقدام به کشف حجاب کرد. مسأله دیگر، تکنیکهایی بود که دولت پهلوی اول برای جا انداختن کشف حجاب در پیش گرفته بود. مهمترین تکنیک، جابهجایی طبقاتی و وارونه کردن سلسلهمراتب اجتماعی بود. در نظم سنتی ایرانی، هرچه شأن و منزلت اجتماعی بالاتر میرفت، زنان بیشتر و بیشتر در اندرونی میرفتند و کمتر در انظار ظاهر میشدند. زنان بالامرتبه برای دور ماندن از انظار عمومی از امکانات بیشتری استفاده میکردند و به این طریق خود را متمایز میکردند، به طور مثال، اغلب آنان برای رفتوآمد از کالسکه و درشکه استفاده میکردند. از سوی دیگر حلقههای پایینی جامعه زیاد در قید حجاب نبودند. طبق عرف جامعه، روسپیان و آوازهخوانان حجاب نداشتند. یکی از کارهای دولت پهلوی اول، جابهجا کردن این سلسله مراتب بود. به این شکل که زنان محجبه از سوار شدن بر کالسکه و درشکه منع شدند. از سوی دیگر، طبق دستور دولت، روسپیان از برداشتن حجاب منع میشدند،مگر آنکه ازدواج میکردند. به همین دلیل بود که بسیاری از مردم برداشتن حجاب را از نشانههای آخرالزمان میدانستند. به گفته صادقی، دلیل این کار آن بود که دولت میخواست پیوندی را که در ذهن مردم میان حجاب و عفاف بود از میان بردارد. به نظر کارگزاران دولت، برداشتن حجاب به معنای از دست دادن عفت نبود. با اینحال، شکل دستوری و از بالای این فرمان بسیاری از زنان را به مقابله با این قانون واداشت و اثرات زیادی روی نسلهای بعدی گذاشت.
کشف حجاب: بازخوانی یک مداخله مدرن
فاطمه صادقی
نشر نگاه معاصر
پژوهشگر
17 دیماه 1314 رضاشاه پهلوی به همراه همسرش تاجالملوک و دو دخترش ـ شمس و اشرفـ در مراسم اعطای دیپلم به فارغالتحصیلانِ دختر دانشسرای عالی در رشتههای طب و قابلگی که درمیدان جلالیه برگزار میشد، شرکت کردند. از نطقی که رضاخان در آن مراسم کرده است، همین دستگیر آدم میشود که این هم برنامهای مانند برنامههای دیگر دولتی بوده است، اما در واقع آن روز، روز کلید خوردن پروژه کشف حجاب در ایران بود. در آن روز، برای اولینبار همسر و دختران شاه بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شدند. درباره واقعه کشف حجاب کتابهای زیاد نوشته شده است. کتاب «کشف حجاب: بازخوانی یک مداخله مدرن» نوشته فاطمه صادقی یکی از همین کتابها است که البته در مقایسه با کتابهای دیگر در این زمینه بسیار منصفانه و البته با رویکردی بسیار متفاوت نوشته شده است. اولین چیزی که کتاب را از همتایانش متمایز میکند این ایده است که نویسنده، واقعه کشف حجاب را مسألهای تماماً سیاسی میداند. بسیاری از محققان، این اتفاق را کاری غیرسیاسی و در جهت تغییر وضعیت زنان و پروژه مدرنسازی و غربیسازی جامعه ایران میدانند. اما صادقی معتقد است که دولت رضاخان بهدلیل بحران مشروعیت در نیمه دوم خود، برای جلب و جذب حمایت زنان طبقه متوسط اقدام به کشف حجاب کرد. مسأله دیگر، تکنیکهایی بود که دولت پهلوی اول برای جا انداختن کشف حجاب در پیش گرفته بود. مهمترین تکنیک، جابهجایی طبقاتی و وارونه کردن سلسلهمراتب اجتماعی بود. در نظم سنتی ایرانی، هرچه شأن و منزلت اجتماعی بالاتر میرفت، زنان بیشتر و بیشتر در اندرونی میرفتند و کمتر در انظار ظاهر میشدند. زنان بالامرتبه برای دور ماندن از انظار عمومی از امکانات بیشتری استفاده میکردند و به این طریق خود را متمایز میکردند، به طور مثال، اغلب آنان برای رفتوآمد از کالسکه و درشکه استفاده میکردند. از سوی دیگر حلقههای پایینی جامعه زیاد در قید حجاب نبودند. طبق عرف جامعه، روسپیان و آوازهخوانان حجاب نداشتند. یکی از کارهای دولت پهلوی اول، جابهجا کردن این سلسله مراتب بود. به این شکل که زنان محجبه از سوار شدن بر کالسکه و درشکه منع شدند. از سوی دیگر، طبق دستور دولت، روسپیان از برداشتن حجاب منع میشدند،مگر آنکه ازدواج میکردند. به همین دلیل بود که بسیاری از مردم برداشتن حجاب را از نشانههای آخرالزمان میدانستند. به گفته صادقی، دلیل این کار آن بود که دولت میخواست پیوندی را که در ذهن مردم میان حجاب و عفاف بود از میان بردارد. به نظر کارگزاران دولت، برداشتن حجاب به معنای از دست دادن عفت نبود. با اینحال، شکل دستوری و از بالای این فرمان بسیاری از زنان را به مقابله با این قانون واداشت و اثرات زیادی روی نسلهای بعدی گذاشت.
کشف حجاب: بازخوانی یک مداخله مدرن
فاطمه صادقی
نشر نگاه معاصر
تابآوری در زندگی روزمره (4)
همه مستعد تابآوری هستند
آزاده سهرابی
روانشناس
حالا وقت آن رسیده تکلیف خود را با «تابآوری» روشن کنیم. تابآوری ذاتی است یا آموختنی؟ واقعیت این است که پاسخ به این سؤال دشوار است اما این روزها بیش از هر زمانی روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که گرچه سازگاری ذاتی وجود دارد اما قطعاً مدلی از سازگاری که آن را تابآوری مینامیم قابل آموختن است هرچند اگر بدانید و آگاه باشید تا فرزندان تاب آور تربیت کنید و سبک فرزندی پروری خود را بر این مبنا قرار دهید بزرگترین لطف را به کودکتان و جامعه آینده کردهاید.
همینجا یک اصطلاح را با هم مرور کنیم. در سبک فرزندپروری ما یک مدل فرزندپروری پیشگستر داریم و یک مدل فرزند پروری پسگستر. در فرزند پروری پیشگستر گفته میشود که فرزندان در حضور یک مراقب حمایتی به سازگاری بهتر با مشکلات تمایل دارند. والد پیشگستر کسی است که گرم، دوستداشتنی و حمایتی است و یک محیط برانگیزاننده شناختی را فراهم میکند یعنی مثل یک بهشت امن میماند اما قدرت کاوش را از فرزندش در محیط نمیگیرد. آنها یک سبک مقتدرانه فرزند پروری در کنترل و نظمبخشی به رفتارهای فرزندشان دارند اما در عین حال محبت زیادی هم به فرزندانشان ارائه میدهند. اما شیوه فرزند پروری پس گستر، خود دارای مدلهای متفاوتی است که در سلسله یادداشتهای دیگری درباره سبکهای فرزندپروری به آن خواهیم پرداخت.
واقعیت این است که وقتی داروین، روانشناسی که نظریه تکاملی او تا امروز هم کارایی دارد حرف از «بقای اصلح» زد از چیزی سخن گفت که جز از مسیر سازگاری و تابآوری نمیگذرد. او معتقد بود گونهای از موجودات بقا مییابند که انعطاف پذیری دارند. «سازگاری ذاتی را اصلاح گری بشری میدانند و میگویند آنهایی که تابآور هستند، انعطافپذیر هستند، این افراد نه شکستناپذیرند و نه مصون». برای همین عجیب نیست که بگوییم افراد تابآور ظرفیت بالایی حتی در دوران کودکی از خود نشان میدهند و در مقابل نکات منفی، فقر یا مشکلات مختلف خانوادگی به گونهای عمل میکنند که بتوانند خود را دور از آنها نگه دارند چون قادرند تشخیص دهند برای حل آن مسأله کاری از دستشان بر نمیآید اما این به معنای انفعال آنها هم نیست چون در عین حال در حال تلاشند تا به طور مثال در تحصیل موفق باشند.
اما چگونه میتوان تاب آور شد؟ تابآوری در هر سن و در هر سطحی رخ میدهد و سازهای شناختی و قابلآموزش است یعنی تابآوری لزوما پدیدهای ذاتی نیست بلکه از طریق تمرین، آموزش، یادگیری و تجربه حاصل میشود. پس اگر فکر میکنید تابآوری کمی دارید، میتوانید آن را تقویت کنید و مهارتهای خود را برای تابآور شدن پرورش دهید. حال کمی خودتان و اطرافیانتان را ارزیابی کنید و ببینید در مواجهه با مسائل و مشکلات چگونه عمل میکنید؟ آیا از نتیجه عملکردتان احساس رضایت میکنید؟
بگذارید کمی برای اینکه واضحتر خودتان را ارزیابی کنید کمکی برسانم. سازه تابآوری به حیطه روانشناسی مثبت مربوط میشود. شاید شما هم وقتی با چالشی در زندگی روبهرو میشوید انتظار دارید در اتاق درمانگران نقصانها و کاستیها ملاک قرار بگیرد و تحلیل و تفسیر (به شیوه روانکاوانه) یا حتی مورد مداخله (به شیوه شناختی/رفتاری) قرار بگیرد اما در روان شناسی مثبت روی وجوه مثبت و سازنده فرد تأکید میشود تا فرد با توسل به آنها از مسائل عبور کند. پس اینجا بحث اصلی مهارت آموزی بر اساس داشتههای فرد است. نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که درست است که تابآوری به قابلیت تطابق انسان در مواجهه با بلایا یا فشارها، غلبه یافتن و حتی تقویت شدن با آن تجارب اطلاق میشود، اما این خصیصه در کنار تواناییهای درونی شخص قابل دسترسی است و همه ما انسانها بدون تردید در خود وجوه مثبت کم نداریم. خلاقیت، کنجکاوی، باز و پذیرا بودن در مقابل تجارب جدید، عشق به یادگیری و وسعت نظر، شجاعت، خودباوری، پایداری، کمال و سر زندگی، عشق، مهربانی و هوش اجتماعی، بیطرفی، بخشش و دلسوزی، فروتنی و آزرم، قدرشناسی، امیدواری، شوخطبعی و معنویت، اینها تنها برخی از این ویژگیهاست. حتماً درون خود برخی از این ویژگیها را بازشناسایی کردهاید و این یعنی شما برای آموختن تابآوری مستعد هستید.
روانشناس
حالا وقت آن رسیده تکلیف خود را با «تابآوری» روشن کنیم. تابآوری ذاتی است یا آموختنی؟ واقعیت این است که پاسخ به این سؤال دشوار است اما این روزها بیش از هر زمانی روانشناسان به این نتیجه رسیدهاند که گرچه سازگاری ذاتی وجود دارد اما قطعاً مدلی از سازگاری که آن را تابآوری مینامیم قابل آموختن است هرچند اگر بدانید و آگاه باشید تا فرزندان تاب آور تربیت کنید و سبک فرزندی پروری خود را بر این مبنا قرار دهید بزرگترین لطف را به کودکتان و جامعه آینده کردهاید.
همینجا یک اصطلاح را با هم مرور کنیم. در سبک فرزندپروری ما یک مدل فرزندپروری پیشگستر داریم و یک مدل فرزند پروری پسگستر. در فرزند پروری پیشگستر گفته میشود که فرزندان در حضور یک مراقب حمایتی به سازگاری بهتر با مشکلات تمایل دارند. والد پیشگستر کسی است که گرم، دوستداشتنی و حمایتی است و یک محیط برانگیزاننده شناختی را فراهم میکند یعنی مثل یک بهشت امن میماند اما قدرت کاوش را از فرزندش در محیط نمیگیرد. آنها یک سبک مقتدرانه فرزند پروری در کنترل و نظمبخشی به رفتارهای فرزندشان دارند اما در عین حال محبت زیادی هم به فرزندانشان ارائه میدهند. اما شیوه فرزند پروری پس گستر، خود دارای مدلهای متفاوتی است که در سلسله یادداشتهای دیگری درباره سبکهای فرزندپروری به آن خواهیم پرداخت.
واقعیت این است که وقتی داروین، روانشناسی که نظریه تکاملی او تا امروز هم کارایی دارد حرف از «بقای اصلح» زد از چیزی سخن گفت که جز از مسیر سازگاری و تابآوری نمیگذرد. او معتقد بود گونهای از موجودات بقا مییابند که انعطاف پذیری دارند. «سازگاری ذاتی را اصلاح گری بشری میدانند و میگویند آنهایی که تابآور هستند، انعطافپذیر هستند، این افراد نه شکستناپذیرند و نه مصون». برای همین عجیب نیست که بگوییم افراد تابآور ظرفیت بالایی حتی در دوران کودکی از خود نشان میدهند و در مقابل نکات منفی، فقر یا مشکلات مختلف خانوادگی به گونهای عمل میکنند که بتوانند خود را دور از آنها نگه دارند چون قادرند تشخیص دهند برای حل آن مسأله کاری از دستشان بر نمیآید اما این به معنای انفعال آنها هم نیست چون در عین حال در حال تلاشند تا به طور مثال در تحصیل موفق باشند.
اما چگونه میتوان تاب آور شد؟ تابآوری در هر سن و در هر سطحی رخ میدهد و سازهای شناختی و قابلآموزش است یعنی تابآوری لزوما پدیدهای ذاتی نیست بلکه از طریق تمرین، آموزش، یادگیری و تجربه حاصل میشود. پس اگر فکر میکنید تابآوری کمی دارید، میتوانید آن را تقویت کنید و مهارتهای خود را برای تابآور شدن پرورش دهید. حال کمی خودتان و اطرافیانتان را ارزیابی کنید و ببینید در مواجهه با مسائل و مشکلات چگونه عمل میکنید؟ آیا از نتیجه عملکردتان احساس رضایت میکنید؟
بگذارید کمی برای اینکه واضحتر خودتان را ارزیابی کنید کمکی برسانم. سازه تابآوری به حیطه روانشناسی مثبت مربوط میشود. شاید شما هم وقتی با چالشی در زندگی روبهرو میشوید انتظار دارید در اتاق درمانگران نقصانها و کاستیها ملاک قرار بگیرد و تحلیل و تفسیر (به شیوه روانکاوانه) یا حتی مورد مداخله (به شیوه شناختی/رفتاری) قرار بگیرد اما در روان شناسی مثبت روی وجوه مثبت و سازنده فرد تأکید میشود تا فرد با توسل به آنها از مسائل عبور کند. پس اینجا بحث اصلی مهارت آموزی بر اساس داشتههای فرد است. نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که درست است که تابآوری به قابلیت تطابق انسان در مواجهه با بلایا یا فشارها، غلبه یافتن و حتی تقویت شدن با آن تجارب اطلاق میشود، اما این خصیصه در کنار تواناییهای درونی شخص قابل دسترسی است و همه ما انسانها بدون تردید در خود وجوه مثبت کم نداریم. خلاقیت، کنجکاوی، باز و پذیرا بودن در مقابل تجارب جدید، عشق به یادگیری و وسعت نظر، شجاعت، خودباوری، پایداری، کمال و سر زندگی، عشق، مهربانی و هوش اجتماعی، بیطرفی، بخشش و دلسوزی، فروتنی و آزرم، قدرشناسی، امیدواری، شوخطبعی و معنویت، اینها تنها برخی از این ویژگیهاست. حتماً درون خود برخی از این ویژگیها را بازشناسایی کردهاید و این یعنی شما برای آموختن تابآوری مستعد هستید.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ادامه حیات جشنواره فجر به نفع خانواده تئاتر است
-
هدفگذاری وزارت فرهنگ برای تولید 5 فیلم دفاع مقدسی در سال آینده
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
بازگشت جشنواره به خانه
-
بازخوانی یک مداخله
-
همه مستعد تابآوری هستند
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین