ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از تجمع و مطالبات فرهنگیان در برخی استانهای کشور گزارش میدهد
معلمان به دنبال تحقق مطالبات 10 ساله
هدی هاشمی
خبرنگار
معلمان برای اجرای لایحه رتبهبندی دوباره تجمع کردند اما این بار تجمع آنان در بیش از 50 شهر برگزار شد. این سومین تجمع سراسری معلمان در سه ماه گذشته است.
اگرچه مطالبه اصلی آنها در این تجمع اجرای عادلانه رتبهبندی فرهنگیان است، اما در کنار آن، اجرای همسانسازی دائمی حقوق بازنشستگان با شاغلین را هم مطرح کردند. با این حال عصر پنجشنبه تصاویر و ویدیوهایی از طرح مطالبات و اعتراضات معلمان در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد. معلمان استانهای مختلف در بیانیههای خود اعلام کردند که خواسته هایشان کاملاً صنفی بوده و در این اعتراضها نگاه سیاسی ندارند. همچنین در این بیانیهها مطالبه اصلی معلمان اجرای اصولی و کامل نظام رتبهبندی بعد از گذشت 10 سال بهعنوان نظام سنجش صلاحیتهای عمومی و تخصصی و حرفهای و ارتقای شغلی معلمان است. آنها بر این باورند که بودجه تعیینشده برای اجرای این لایحه کافی نیست. آنطور که علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش گفته بود دولت با اجرای لایحه رتبهبندی معلمان تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده است. لایحهای که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و گفته میشود در صورت تصویب از ابتدای مهر ماه 1400 منظور میشود. دراین باره محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز اعلام کرد که معلمان باید بدانند که این قانون هر زمان به تصویب برسد از 31 شهریور 1400 شامل حال آنها خواهد شد البته برای امسال (نیمه دوم امسال) بودجه رتبهبندی فرهنگیان در سقف 12 هزار و 500 میلیارد تومان پیشبینی شده است و در سال 1401 با اعتبار 25 هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. با این حال لایحه رتبهبندی معلمان سالهاست که در بند اما و اگرها است. لایحهای که هدفش ارتقای شغلی معلمان است و بر اساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبهبندی میشود و در کل معلمان در پنج گروه با نامهای معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبهبندی خواهند شد. همچنین بر مبنای این لایحه حقوق معلمان نیز بر اساس سطح کیفی کار آنها تعیین میشود. ضمناً بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش مجلس معلمانی که از شهریورماه سالجاری بازنشسته میشود نیز مشمول رتبهبندی خواهند شد.
معلمان چه میخواهند؟
سالهاست که معلمان درباره لایحه رتبهبندی میگویند و میخواهند که نظام پرداختی عادلانه شود.موضوعی که محمدرضا نیکنژاد به عنوان یکی از معلمان به آن اشاره میکند و میگوید: «انتقادات و اعتراضات پیدرپی و سریالی معلمان در این روزها و هفتهها بیش از اینکه بهخاطر اجرا باشد بهخاطر دور زدن قانون مدیریت خدمات کشوری است. چندین بار در روزهای گذشته رئیس مجلس و مسئولان دولتی اعلام کردند لایحه رتبهبندی معلمان را اجرا میکنند اما نکته اصلی دور زدن و تغییرات ایجاد شده در این لایحه است. در لایحه اولیه قرار بود که یک معلم با هم رتبه خودش در دانشگاه اختلاف حقوقی به اندازه 20 درصد داشته باشد. یعنی هرمعلم حداقل 80 درصد حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه را دریافت کند. اما حالا خبرهای خوبی در این بار بهگوش نمیرسد. این لایحه قرار است بزودی تصویب شود اما آن هدف اولیه در لایحه رتبهبندی یعنی همان 80 درصد حقوق معلمان با اعضای هیأت علمی دانشگاهها لحاظ نمیشود. مجلسیها هم تنها به این بسنده میکنند که یک افزایش ناچیزی در این چند سال به حقوق معلمان اضافه شود. هم اکنون دریافتی معلمان حدود 5 تا 6 میلیون تومان است و یک معلم چگونه میتواند با این حقوق زندگی کند. فرهنگیان از این موضوع نگرانند. براساس نظر اعضای کمیسیون آموزش مجلس به معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا افزوده میشود اگر چه این درصد افزایشها شاید نتواند شکاف دریافتی معلمان را پر کند.
تبعیض در پرداختها
علی علیپور فعال صنفی و معلم آموزش و پرورش اما نگاه دیگری به این اعتراضها دارد. او به موضوع تبعیض پرداختیها اشاره میکند که موجب شده یک معلم به مشاغل دیگری روی آورد که هیچ تناسبی با معلمی ندارد: «یکی از اهداف اصلی قانون مدیریت خدمات کشوری متناسبسازی حقوق و مزایای همه کارکنان دولت و تلاش برای رفع تبعیض میان کارکنان همتراز در همه بخشها است اما وجود برخی از تبصرهها در فصل 73 این قانون باعث شده تا به مرور هر دستگاهی به فراخور درآمدهای اختصاصی خودش نسبت به پرداخت مزایا برای شاغلانش تصمیمهای متفاوتی در پیش بگیرد. تا جایی که به مرور این بخش از قانون مدیریت خدمات کشوری دیگر کارایی ندارد و البته آموزش و پرورش نیز درآمد اختصاصی و خاص ندارد نتیجه این شد که تفاوت پرداخت میان شاغل هر دستگاهی با شاغلان آموزش و پرورش یک فاصله عجیب و غیرقابل باوری دارد. وجود همین تبعیضها باعث شده که معلمان نسبت به این موضوع معترض باشند. علیرغم نجابتی که همه این سالها در برابر تمام وعده درمانیهایی که دولتهای گذشته به آنها دادهاند این بار خواستند تا صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.» او میگوید: «هیچ مقام مسئولی در کشور نمیشناسیم که به این تبعیض غیرقابل توجیه اعتراف نکرده باشد و خواستار از بین بردن فاصلهها نباشد.البته این را هم میدانیم که منابع دولت کم است اما در همین شرایط ویژه ما شاهد افزایش چشمگیر حقوق سایر کارمندان دولت بودیم. وقتی این افزایش به معلمان میرسد مجلس با کمبودها مواجه میشود. همین مسأله موجب شده که معلمان احساس رها شدگی داشته باشند. ما فکر میکنیم فراموش شدهایم. همین احساس موجب شد تا معلمان دست به اعتراض بزنند متأسفانه وضعیت معیشتی برخی از معلمان خوب نیست. بسیاری از آنها مجبور شدند به سمت شغلهایی بروند که ارتباطی با حوزه پرورشی و آموزشی ندارد.»
مطالبات 10 ساله معلمان چیست؟
طرح رتبهبندی معلمان در یکسال گذشته بیشترین تکرار را در بین سخنان مسئولان آموزش و پرورش داشته تا جایی که دو روز پیش یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در نخستین اظهار نظر درباره «لایحه رتبهبندی معلمان» گفت: «به محض ابلاغ برای اجرا، این لایحه را عملیاتی میکنیم.» این موضوع مورد انتقاد بهمن جهان تیغ معلم سیستانی است او در این باره میگوید: «آنقدر درباره رتبهبندی صحبت شده که خودمان هم نمیدانیم آخرش چه میشود. هر روز یک خبر میآید و ما هم فقط منتظر اجرا هستیم. طرح رتبهبندی 10 سال است در مجلس مطرح شده است و در این 10 سال چندین بار بهخاطر کسری بودجه هم محقق نشده است. متأسفانه موضوع حقوق و دریافتی معلمان همیشه رسانهای میشود این درحالی است که حقوق کارکنان دیگر دولت مثل معلمان در رسانه مطرح نمیشود. او با اشاره به اینکه مطالبات معلمان همیشه با تأخیر پرداخت میشود میگوید: «مطالبات ما همیشه با تأخیر محقق میشود برای مثال اضافه کاری در بسیاری از ادارات همراه با حقوق است و هر ماه هم پرداخت میشود اما همکاران فرهنگی ما اضافه کاریهایشان با تأخیرهای یک ساله و شش ماهه پرداخت میشود. حق امتحانات هم با توجه به اینکه مقدار کمی است با تأخیر پرداخت میشود و این هم نوعی تبعیض است. معلمی که سرویس مدرسه دانشآموز خودش است چگونه میتواند در کلاس اقتدار داشته باشد و با حرمت و آبرو تدریس کند. مسئولان باید بدانند پایه و اساس توسعه هر کشوری آموزش و پرورش است. در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بالاترین حقوق را معلمانشان دریافت میکنند.
خبرنگار
معلمان برای اجرای لایحه رتبهبندی دوباره تجمع کردند اما این بار تجمع آنان در بیش از 50 شهر برگزار شد. این سومین تجمع سراسری معلمان در سه ماه گذشته است.
اگرچه مطالبه اصلی آنها در این تجمع اجرای عادلانه رتبهبندی فرهنگیان است، اما در کنار آن، اجرای همسانسازی دائمی حقوق بازنشستگان با شاغلین را هم مطرح کردند. با این حال عصر پنجشنبه تصاویر و ویدیوهایی از طرح مطالبات و اعتراضات معلمان در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد. معلمان استانهای مختلف در بیانیههای خود اعلام کردند که خواسته هایشان کاملاً صنفی بوده و در این اعتراضها نگاه سیاسی ندارند. همچنین در این بیانیهها مطالبه اصلی معلمان اجرای اصولی و کامل نظام رتبهبندی بعد از گذشت 10 سال بهعنوان نظام سنجش صلاحیتهای عمومی و تخصصی و حرفهای و ارتقای شغلی معلمان است. آنها بر این باورند که بودجه تعیینشده برای اجرای این لایحه کافی نیست. آنطور که علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش گفته بود دولت با اجرای لایحه رتبهبندی معلمان تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده است. لایحهای که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و گفته میشود در صورت تصویب از ابتدای مهر ماه 1400 منظور میشود. دراین باره محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز اعلام کرد که معلمان باید بدانند که این قانون هر زمان به تصویب برسد از 31 شهریور 1400 شامل حال آنها خواهد شد البته برای امسال (نیمه دوم امسال) بودجه رتبهبندی فرهنگیان در سقف 12 هزار و 500 میلیارد تومان پیشبینی شده است و در سال 1401 با اعتبار 25 هزار میلیارد تومان اجرا خواهد شد. با این حال لایحه رتبهبندی معلمان سالهاست که در بند اما و اگرها است. لایحهای که هدفش ارتقای شغلی معلمان است و بر اساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبهبندی میشود و در کل معلمان در پنج گروه با نامهای معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبهبندی خواهند شد. همچنین بر مبنای این لایحه حقوق معلمان نیز بر اساس سطح کیفی کار آنها تعیین میشود. ضمناً بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش مجلس معلمانی که از شهریورماه سالجاری بازنشسته میشود نیز مشمول رتبهبندی خواهند شد.
معلمان چه میخواهند؟
سالهاست که معلمان درباره لایحه رتبهبندی میگویند و میخواهند که نظام پرداختی عادلانه شود.موضوعی که محمدرضا نیکنژاد به عنوان یکی از معلمان به آن اشاره میکند و میگوید: «انتقادات و اعتراضات پیدرپی و سریالی معلمان در این روزها و هفتهها بیش از اینکه بهخاطر اجرا باشد بهخاطر دور زدن قانون مدیریت خدمات کشوری است. چندین بار در روزهای گذشته رئیس مجلس و مسئولان دولتی اعلام کردند لایحه رتبهبندی معلمان را اجرا میکنند اما نکته اصلی دور زدن و تغییرات ایجاد شده در این لایحه است. در لایحه اولیه قرار بود که یک معلم با هم رتبه خودش در دانشگاه اختلاف حقوقی به اندازه 20 درصد داشته باشد. یعنی هرمعلم حداقل 80 درصد حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه را دریافت کند. اما حالا خبرهای خوبی در این بار بهگوش نمیرسد. این لایحه قرار است بزودی تصویب شود اما آن هدف اولیه در لایحه رتبهبندی یعنی همان 80 درصد حقوق معلمان با اعضای هیأت علمی دانشگاهها لحاظ نمیشود. مجلسیها هم تنها به این بسنده میکنند که یک افزایش ناچیزی در این چند سال به حقوق معلمان اضافه شود. هم اکنون دریافتی معلمان حدود 5 تا 6 میلیون تومان است و یک معلم چگونه میتواند با این حقوق زندگی کند. فرهنگیان از این موضوع نگرانند. براساس نظر اعضای کمیسیون آموزش مجلس به معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا افزوده میشود اگر چه این درصد افزایشها شاید نتواند شکاف دریافتی معلمان را پر کند.
تبعیض در پرداختها
علی علیپور فعال صنفی و معلم آموزش و پرورش اما نگاه دیگری به این اعتراضها دارد. او به موضوع تبعیض پرداختیها اشاره میکند که موجب شده یک معلم به مشاغل دیگری روی آورد که هیچ تناسبی با معلمی ندارد: «یکی از اهداف اصلی قانون مدیریت خدمات کشوری متناسبسازی حقوق و مزایای همه کارکنان دولت و تلاش برای رفع تبعیض میان کارکنان همتراز در همه بخشها است اما وجود برخی از تبصرهها در فصل 73 این قانون باعث شده تا به مرور هر دستگاهی به فراخور درآمدهای اختصاصی خودش نسبت به پرداخت مزایا برای شاغلانش تصمیمهای متفاوتی در پیش بگیرد. تا جایی که به مرور این بخش از قانون مدیریت خدمات کشوری دیگر کارایی ندارد و البته آموزش و پرورش نیز درآمد اختصاصی و خاص ندارد نتیجه این شد که تفاوت پرداخت میان شاغل هر دستگاهی با شاغلان آموزش و پرورش یک فاصله عجیب و غیرقابل باوری دارد. وجود همین تبعیضها باعث شده که معلمان نسبت به این موضوع معترض باشند. علیرغم نجابتی که همه این سالها در برابر تمام وعده درمانیهایی که دولتهای گذشته به آنها دادهاند این بار خواستند تا صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.» او میگوید: «هیچ مقام مسئولی در کشور نمیشناسیم که به این تبعیض غیرقابل توجیه اعتراف نکرده باشد و خواستار از بین بردن فاصلهها نباشد.البته این را هم میدانیم که منابع دولت کم است اما در همین شرایط ویژه ما شاهد افزایش چشمگیر حقوق سایر کارمندان دولت بودیم. وقتی این افزایش به معلمان میرسد مجلس با کمبودها مواجه میشود. همین مسأله موجب شده که معلمان احساس رها شدگی داشته باشند. ما فکر میکنیم فراموش شدهایم. همین احساس موجب شد تا معلمان دست به اعتراض بزنند متأسفانه وضعیت معیشتی برخی از معلمان خوب نیست. بسیاری از آنها مجبور شدند به سمت شغلهایی بروند که ارتباطی با حوزه پرورشی و آموزشی ندارد.»
مطالبات 10 ساله معلمان چیست؟
طرح رتبهبندی معلمان در یکسال گذشته بیشترین تکرار را در بین سخنان مسئولان آموزش و پرورش داشته تا جایی که دو روز پیش یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در نخستین اظهار نظر درباره «لایحه رتبهبندی معلمان» گفت: «به محض ابلاغ برای اجرا، این لایحه را عملیاتی میکنیم.» این موضوع مورد انتقاد بهمن جهان تیغ معلم سیستانی است او در این باره میگوید: «آنقدر درباره رتبهبندی صحبت شده که خودمان هم نمیدانیم آخرش چه میشود. هر روز یک خبر میآید و ما هم فقط منتظر اجرا هستیم. طرح رتبهبندی 10 سال است در مجلس مطرح شده است و در این 10 سال چندین بار بهخاطر کسری بودجه هم محقق نشده است. متأسفانه موضوع حقوق و دریافتی معلمان همیشه رسانهای میشود این درحالی است که حقوق کارکنان دیگر دولت مثل معلمان در رسانه مطرح نمیشود. او با اشاره به اینکه مطالبات معلمان همیشه با تأخیر پرداخت میشود میگوید: «مطالبات ما همیشه با تأخیر محقق میشود برای مثال اضافه کاری در بسیاری از ادارات همراه با حقوق است و هر ماه هم پرداخت میشود اما همکاران فرهنگی ما اضافه کاریهایشان با تأخیرهای یک ساله و شش ماهه پرداخت میشود. حق امتحانات هم با توجه به اینکه مقدار کمی است با تأخیر پرداخت میشود و این هم نوعی تبعیض است. معلمی که سرویس مدرسه دانشآموز خودش است چگونه میتواند در کلاس اقتدار داشته باشد و با حرمت و آبرو تدریس کند. مسئولان باید بدانند پایه و اساس توسعه هر کشوری آموزش و پرورش است. در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بالاترین حقوق را معلمانشان دریافت میکنند.
گزارش از کارنامه 100 روزه دولت سیزدهم در افزایش اعتماد اجتماعی
احیای سرمایه اجتماعی با سفرهای استانی
حمیده امینیفرد
خبرنگار
«سرمایه اجتماعی» کلیدیترین واژهای بود که بیش از سه ماه پیش از زبان رئیس جمهور و هیأت دولت به عنوان اصلیترین مطالبه مردمی عنوان شد.
دیدار رهبری و تأکید معنادار بر تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی هم البته مزید بر علت شد تا امروز بعد از گذشت حدوداً 100 روز این سؤال مهم پرسیده شود که دولت سیزدهم در این مدت کوتاه تا چه اندازه در بازگشت امید و اعتماد به جامعه ایران موفق بوده است؟ اما پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه اعتماد و سرمایه اجتماعی گزارهای پیچیده و غیرخطی است چندان ساده نیست. کاهش معنادار مشارکت مردم تهران درواقع نوعی اعتراض به عملکرد رئیس جمهور وقت بود که در نهایت در صحنه انتخابات بروز پیدا کرد. نظرسنجیهای داخلی و خارجی نسبت به عملکرد دولت گذشته هم نشان میداد که مردم نسبت به شرایط اقتصادی که با گرانیهای افسارگسیخته و تورم شدید کالا و خدمات توأم شده، دلسرد شدهاند و از آنجا که صدایشان از شهرستانها به تهران و از نقاط مختلف پایتخت به پاستور نمیرسد، آیندهای امیدوارکننده و دادرسی برای رسیدگی به حل مشکلاتشان نمیبینند. در آن زمان صدای اعتراضات مردمی بیش از آنکه از تریبون پاستور شنیده شود، از لابهلای کنشهای اجتماعی پراکندهای شنیده میشد که مردم در گفتوگوهای روزانه و تعاملات روزمرهشان منعکس میکردند، تا اینکه زمان به آمدن رئیس جمهور جدید رسید. ابراهیم رئیسی، اما بعد از واکسیناسیون گسترده، سفرهای استانی و دیدارهای رودررو با طبقات محروم را به عنوان کلیدیترین گام برای احیای سرمایه اجتماعی انتخاب کرد، درست در زمانی که مردم دیگر تابی برای شنیدن گزارشات رسمی از پشت ویدئو کنفرانس ها و اتاقهای بسته مدیران نداشتند.
رئیسی به صورت میدانی سفرش را از خوزستان آغاز کرد، سپس به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، فارس، اردبیل و... رفت و در100 روزگی عملکرد دولتش، تعداد سفرهایش را به 10 رساند. رئیسی در ظاهر حذف فاصله جغرافیایی شهرها را هدف قرار داد، اما در باطن این حذف فاصله مدیران با طبقات فرودست، محروم و در حاشیه بود که بعد از سالها به متن تصمیمگیریها برمیگشت. تصاویری مردمی که پس از سالها، بلندپایهترین مقام کشورشان را لابهلای کپرها و روی تپههای خاکی اطراف خانههایشان میدیدند نقطه امیدی برای تقویت سرمایه اجتماعی بود که تا همین چند وقت پیش کاملاً از یادها رفته بود.
تلاش رئیسی برای تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی تنها محدود به نقاط محروم نشد، حضور سرزده او در جمع بیماران معترض SMA، بازدید از داروخانههای توزیع کننده دارو، تالار بورس و... تنها بخشی از روندی بود که از شهریور ماه آغاز شده بود. حرکتی که قرار بود فصل تازهای از کنشهای اجتماعی را پیش روی ایرانیان باز کند. حالا نگاهی به نظرسنجیهای داخلی و جهانی نشان میدهد که مسیر تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در ایران هموار شده است. مرکز افکارسنجی «کیو» از امیدواری 63.2 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به بهبود شرایط کشور در ۴ سال پیش رو توسط دولت رئیسی خبرداده است. نتایج پایگاه امریکایی «گالوپ» هم نشان میدهد که ۷۲ درصد سؤالشوندگان، عملکرد آقای ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران را تأیید کردهاند. نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) هم نشان میدهد ۶۸.۶ درصد مردم سیاستهای رئیسی را تأیید میکنند.
برش
نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم نشان میدهد که مدیریت بحران در زندگی روزمره مردم مهمترین اولویت کاری دولت جدید بوده است. در بررسی ابعاد اجتماعی صد روزه دولت دو مسأله مهم مدیریت اجتماعی کرونا و شتاب در روند واکیسناسیون از مهمترین اقدامات دولت بوده است. همچنین ترمیم رابطه بین دولت مردم و تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز بخش دیگری از فعالیتهای دولت در صد روزه گذشته بوده است. در گزارش ذیل اشارهای به ارزیابی وضع موجود در استقرار دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در صد روز گذشته در حوزههای سلامت و روابط اجتماعی مردم را میخوانید.
خبرنگار
«سرمایه اجتماعی» کلیدیترین واژهای بود که بیش از سه ماه پیش از زبان رئیس جمهور و هیأت دولت به عنوان اصلیترین مطالبه مردمی عنوان شد.
دیدار رهبری و تأکید معنادار بر تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی هم البته مزید بر علت شد تا امروز بعد از گذشت حدوداً 100 روز این سؤال مهم پرسیده شود که دولت سیزدهم در این مدت کوتاه تا چه اندازه در بازگشت امید و اعتماد به جامعه ایران موفق بوده است؟ اما پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه اعتماد و سرمایه اجتماعی گزارهای پیچیده و غیرخطی است چندان ساده نیست. کاهش معنادار مشارکت مردم تهران درواقع نوعی اعتراض به عملکرد رئیس جمهور وقت بود که در نهایت در صحنه انتخابات بروز پیدا کرد. نظرسنجیهای داخلی و خارجی نسبت به عملکرد دولت گذشته هم نشان میداد که مردم نسبت به شرایط اقتصادی که با گرانیهای افسارگسیخته و تورم شدید کالا و خدمات توأم شده، دلسرد شدهاند و از آنجا که صدایشان از شهرستانها به تهران و از نقاط مختلف پایتخت به پاستور نمیرسد، آیندهای امیدوارکننده و دادرسی برای رسیدگی به حل مشکلاتشان نمیبینند. در آن زمان صدای اعتراضات مردمی بیش از آنکه از تریبون پاستور شنیده شود، از لابهلای کنشهای اجتماعی پراکندهای شنیده میشد که مردم در گفتوگوهای روزانه و تعاملات روزمرهشان منعکس میکردند، تا اینکه زمان به آمدن رئیس جمهور جدید رسید. ابراهیم رئیسی، اما بعد از واکسیناسیون گسترده، سفرهای استانی و دیدارهای رودررو با طبقات محروم را به عنوان کلیدیترین گام برای احیای سرمایه اجتماعی انتخاب کرد، درست در زمانی که مردم دیگر تابی برای شنیدن گزارشات رسمی از پشت ویدئو کنفرانس ها و اتاقهای بسته مدیران نداشتند.
رئیسی به صورت میدانی سفرش را از خوزستان آغاز کرد، سپس به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، فارس، اردبیل و... رفت و در100 روزگی عملکرد دولتش، تعداد سفرهایش را به 10 رساند. رئیسی در ظاهر حذف فاصله جغرافیایی شهرها را هدف قرار داد، اما در باطن این حذف فاصله مدیران با طبقات فرودست، محروم و در حاشیه بود که بعد از سالها به متن تصمیمگیریها برمیگشت. تصاویری مردمی که پس از سالها، بلندپایهترین مقام کشورشان را لابهلای کپرها و روی تپههای خاکی اطراف خانههایشان میدیدند نقطه امیدی برای تقویت سرمایه اجتماعی بود که تا همین چند وقت پیش کاملاً از یادها رفته بود.
تلاش رئیسی برای تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی تنها محدود به نقاط محروم نشد، حضور سرزده او در جمع بیماران معترض SMA، بازدید از داروخانههای توزیع کننده دارو، تالار بورس و... تنها بخشی از روندی بود که از شهریور ماه آغاز شده بود. حرکتی که قرار بود فصل تازهای از کنشهای اجتماعی را پیش روی ایرانیان باز کند. حالا نگاهی به نظرسنجیهای داخلی و جهانی نشان میدهد که مسیر تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در ایران هموار شده است. مرکز افکارسنجی «کیو» از امیدواری 63.2 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به بهبود شرایط کشور در ۴ سال پیش رو توسط دولت رئیسی خبرداده است. نتایج پایگاه امریکایی «گالوپ» هم نشان میدهد که ۷۲ درصد سؤالشوندگان، عملکرد آقای ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ایران را تأیید کردهاند. نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) هم نشان میدهد ۶۸.۶ درصد مردم سیاستهای رئیسی را تأیید میکنند.
برش
نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم نشان میدهد که مدیریت بحران در زندگی روزمره مردم مهمترین اولویت کاری دولت جدید بوده است. در بررسی ابعاد اجتماعی صد روزه دولت دو مسأله مهم مدیریت اجتماعی کرونا و شتاب در روند واکیسناسیون از مهمترین اقدامات دولت بوده است. همچنین ترمیم رابطه بین دولت مردم و تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز بخش دیگری از فعالیتهای دولت در صد روزه گذشته بوده است. در گزارش ذیل اشارهای به ارزیابی وضع موجود در استقرار دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در صد روز گذشته در حوزههای سلامت و روابط اجتماعی مردم را میخوانید.
گزارش 100 روزه عملکرد دولت در حوزه سلامت
کنترل کرونا با شتاب واکسیناسیون
فریبا خان احمدی
خبرنگار
تابستان سیاه 1400، آوار کرونا بر سر بیمارستانها و کادر درمان، دعوا و درگیری در صفهای شلوغ برای تزریق واکسن، به صفر رسیدن ذخیره واکسن، افزایش فوتیها تا مرز 700 قربانی در روز و 50 هزار مبتلا، مردم مضطرب و دل نگران و افزایش روزبهروز نارضایتیهای اجتماعی از نبود شفافیت دولت قبلی در رابطه با تهیه و خرید واکسن، بیتوجهی به طولانی شدن پیک مرگبار پنجم و... اینها تنها بخشی از میراث بهجا مانده دولت قبل بود که دولت سیزدهم باید از دل این بحرانها و کوران موج پنجم ویروس دلتا عبور میکرد.
مسئولان وقت عدم تأمین واکســــــن را به
اف ای تی اف و نبود ارز و تحریمها نسبت میدادند و در این میان بهدلیل عدم واردات واکسن کمکم صدای اعتراضها از سوی کاربران شبکههای اجتماعی و مردم سرگردان در صفهای واکسیناسیون بالا گرفته بود. گذر از این مرحله سخت و بغرنج مهمترین اولویت دولت سیزدهم بود. همگان منتظر بودند با روی کار آمدن رئیسجمهور و تیم جدید نقشهای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود تا تلفات روزانه ویروس دلتا به حداقل برسد. در این میان البته صدای گلایههای کسبه و اصناف گوش همگان را پر کرده بود. رونق اقتصاد کشور و بازگشایی مشاغلی که 18 ماه تعطیل شده بودند به واردات واکسن و واکسیناسیون گسترده عمومی گره خورده بود.
کادر درمان خسته و کلافه بودند و بهعلت نایاب شدن سرنگ و نشت داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر به بازار آزاد اوضاع درمان کشور به آشفته بازاری بدل شده بود. با طولانی و سخت شدن پیک پنجم و واکسیناسیون تنها 4 میلیون دوز اول واکسن آمار مرگهای روزانه حول و حوش عدد 700 میچرخید و این یعنی هر دو دقیقه یک نفر جانش را بر اثر این ویروس از دست میداد به طوری که رؤسای بیمارستانهای پایتخت اعلام کردند سردخانهها جا ندارند و حتی تصاویری از دفن اجساد در خارج از آرامستانها در شبکههای اجتماعی وایرال میشد. با همه این تفاسیر رکوردهای ابتلا و بیماران حاد کریتیکال روز به روز اعداد جدیدی را در منحنی شیوع اپیدمی ثبت میکردند غافل از آنکه راهکاری برای خروج از پیک پنجم ارائه شود. مسئولان پیشین هر اندازه به روزهای پایانیشان نزدیک میشدند از زیر بار مسئولیت سنگینشان یعنی تأمین واکسن به بهانههای جورواجور شانه خالی میکردند. تزریق واکسن به شکل قطره چکانی در مراکز تجمیعی ادامه داشت و سالمندان منتظر در صفهای پر ازدحام اغلب دست خالی به خانه بازمی گشتند. درخواستهای مردم نیز متوجه خرید واکسن و واکسیناسیون عمومی بود که بر همین اساس دکتر رئیسی پس از انتخاب وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون عمومی و البته نجات جان بیماران کرونایی را دو مؤلفه اصلی در مقابله با بحران کرونا عنوان کرد. وی در همان روزهای تحلیف به داروخانه 12 فروردین رفت و پس از آن مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم. مقصد بعدی وی بیمارستان امام خمینی بود که از نزدیک در جریان کم و کاستیهای حوزه درمان، مطالبات معوق و خستگی مفرط کادر درمان قرار گرفت و البته حضور رئیس جمهور پس از 22 ماه از شیوع اپیدمی در مرکز درمانی برای پرستاران و پزشکان خسته از پاندمی نوعی دلگرمی به حساب میآمد. پس از بازدید از بیمارستان وی دستور داد پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویتهای سازمان برنامه و بودجه باشد.
تزریق سلامت به رگ های ایرانیان
رئیس جمهور در ادامه مأموریت ویژه برای عبور از دل بحران نفسگیر از همان نیمههای مرداد ماه دستور داد تا ضمن توجه به تولید داخل هر چه سریعتر واردات واکسن در دستور کار دولتمردانش قرار بگیرد. در این میان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر مأمور شدند تا آبان ماه بیش از 150 میلیون دوز واکسن وارد کنند. طولی نکشید که قول و قرارهای دولت جدید محقق شد و تنها در 30 روز اول دولت سیزدهم 30 میلیون دوز واکسن وارد کشور شد. در نهایت پس از فراز و فرودهای فراوان در نیمه نخست سالجاری، وزارت بهداشت از حذف گروههای سنی در اولویت تزریق واکسن خبر داد. اعلام چنین خبری به مثابه تزریق سلامت در رگهای ایرانیان میبود و شور و امید دوبارهای را به جامعه مضطرب به ارمغان آورد. سفارش خرید 156 میلیون دوز واکسن در 100 روز اول دولت رئیسی موجب شد در اواخر شهریور ماه با تزریق نزدیک به یک و نیم میلیون دوز واکسن، رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا در ایران بشکند.
همچنین آمار تزریق واکسن به 6 برابر ماههای پیش از مرداد رسیده بود به طوری که تاکنون مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دوز رسیده است. این اعداد و ارقام نشان میدهد 90 درصد ایرانیان بالای 12 سال و در اولویت تزریق واکسن یک دوز واکسن را دریافت کردهاند و نزدیک به 75 درصدشان نیز واکسینه کامل شدهاند. در این میان تنها حدود 15 درصد جمعیت بالای 12 سال مشمول دریافت واکسن (67 میلیون با احتساب اتباع) هنوز واکسن دریافت نکردهاند. بر این اساس وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برای سهولت و تشویق افراد واکسینه نشده دستور داد واکسیناتورها به شکل خانه به خانه برای تزریق واکسن مراجعه کنند. همه این اتفاقات در حالی کمتر از 3 ماه در کشور رقم خورد که کسب و کارها راه افتادند، آرامش به بیمارستانها بازگشت و تختهای غیر کرونایی وارد مدار شدند و از همه مهمتر بخشی از مطالبات معوق کادر درمان بخصوص پرستاران پرداخت شد. در ادامه بازگشایی مشاغل و حذف ترددهای بین شهری، دولت اعلام کرد تزریق واکسیناسیون تا آبان ماه به 100 میلیون دوز خواهد رسید و کمکم زمزمههای بازگشایی درهای مدارس و دانشگاه به روی دانشآموزان و دانشجویان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بذر امید و نشاط را در دل خانوادهها زنده کرد.
گرچه که با تزریق بیش از 105 میلیون واکسن جامعه به ایمنی جمعی نزدیک میشد و تعداد موارد فوت در نیمه دوم آبان ماه یک مرتبه بعد از 12 فروردین 1400 سد عدد سه رقمی را شکست و موارد ابتلا به روزانه 3 هزار مبتلای جدید و مرگ و میر دو رقمی رسید اما در این میان دولت حتی یک بار نیز از پایان و شکست کرونا با واکسیناسیون عمومی حرفی به میان نیاورد.
برش
نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم نشان میدهد که مدیریت بحران در زندگی روزمره مردم مهمترین اولویت کاری دولت جدید بوده است. در بررسی ابعاد اجتماعی صد روزه دولت دو مسأله مهم مدیریت اجتماعی کرونا و شتاب در روند واکیسناسیون از مهمترین اقدامات دولت بوده است. همچنین ترمیم رابطه بین دولت مردم و تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز بخش دیگری از فعالیتهای دولت در صد روزه گذشته بوده است. در گزارش ذیل اشارهای به ارزیابی وضع موجود در استقرار دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در صد روز گذشته در حوزههای سلامت و روابط اجتماعی مردم را میخوانید.
خبرنگار
تابستان سیاه 1400، آوار کرونا بر سر بیمارستانها و کادر درمان، دعوا و درگیری در صفهای شلوغ برای تزریق واکسن، به صفر رسیدن ذخیره واکسن، افزایش فوتیها تا مرز 700 قربانی در روز و 50 هزار مبتلا، مردم مضطرب و دل نگران و افزایش روزبهروز نارضایتیهای اجتماعی از نبود شفافیت دولت قبلی در رابطه با تهیه و خرید واکسن، بیتوجهی به طولانی شدن پیک مرگبار پنجم و... اینها تنها بخشی از میراث بهجا مانده دولت قبل بود که دولت سیزدهم باید از دل این بحرانها و کوران موج پنجم ویروس دلتا عبور میکرد.
مسئولان وقت عدم تأمین واکســــــن را به
اف ای تی اف و نبود ارز و تحریمها نسبت میدادند و در این میان بهدلیل عدم واردات واکسن کمکم صدای اعتراضها از سوی کاربران شبکههای اجتماعی و مردم سرگردان در صفهای واکسیناسیون بالا گرفته بود. گذر از این مرحله سخت و بغرنج مهمترین اولویت دولت سیزدهم بود. همگان منتظر بودند با روی کار آمدن رئیسجمهور و تیم جدید نقشهای برای عبور از شرایط بحرانی ترسیم شود تا تلفات روزانه ویروس دلتا به حداقل برسد. در این میان البته صدای گلایههای کسبه و اصناف گوش همگان را پر کرده بود. رونق اقتصاد کشور و بازگشایی مشاغلی که 18 ماه تعطیل شده بودند به واردات واکسن و واکسیناسیون گسترده عمومی گره خورده بود.
کادر درمان خسته و کلافه بودند و بهعلت نایاب شدن سرنگ و نشت داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر به بازار آزاد اوضاع درمان کشور به آشفته بازاری بدل شده بود. با طولانی و سخت شدن پیک پنجم و واکسیناسیون تنها 4 میلیون دوز اول واکسن آمار مرگهای روزانه حول و حوش عدد 700 میچرخید و این یعنی هر دو دقیقه یک نفر جانش را بر اثر این ویروس از دست میداد به طوری که رؤسای بیمارستانهای پایتخت اعلام کردند سردخانهها جا ندارند و حتی تصاویری از دفن اجساد در خارج از آرامستانها در شبکههای اجتماعی وایرال میشد. با همه این تفاسیر رکوردهای ابتلا و بیماران حاد کریتیکال روز به روز اعداد جدیدی را در منحنی شیوع اپیدمی ثبت میکردند غافل از آنکه راهکاری برای خروج از پیک پنجم ارائه شود. مسئولان پیشین هر اندازه به روزهای پایانیشان نزدیک میشدند از زیر بار مسئولیت سنگینشان یعنی تأمین واکسن به بهانههای جورواجور شانه خالی میکردند. تزریق واکسن به شکل قطره چکانی در مراکز تجمیعی ادامه داشت و سالمندان منتظر در صفهای پر ازدحام اغلب دست خالی به خانه بازمی گشتند. درخواستهای مردم نیز متوجه خرید واکسن و واکسیناسیون عمومی بود که بر همین اساس دکتر رئیسی پس از انتخاب وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون عمومی و البته نجات جان بیماران کرونایی را دو مؤلفه اصلی در مقابله با بحران کرونا عنوان کرد. وی در همان روزهای تحلیف به داروخانه 12 فروردین رفت و پس از آن مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم. مقصد بعدی وی بیمارستان امام خمینی بود که از نزدیک در جریان کم و کاستیهای حوزه درمان، مطالبات معوق و خستگی مفرط کادر درمان قرار گرفت و البته حضور رئیس جمهور پس از 22 ماه از شیوع اپیدمی در مرکز درمانی برای پرستاران و پزشکان خسته از پاندمی نوعی دلگرمی به حساب میآمد. پس از بازدید از بیمارستان وی دستور داد پرداخت مطالبات معوق کادر درمان باید جزو اولویتهای سازمان برنامه و بودجه باشد.
تزریق سلامت به رگ های ایرانیان
رئیس جمهور در ادامه مأموریت ویژه برای عبور از دل بحران نفسگیر از همان نیمههای مرداد ماه دستور داد تا ضمن توجه به تولید داخل هر چه سریعتر واردات واکسن در دستور کار دولتمردانش قرار بگیرد. در این میان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر مأمور شدند تا آبان ماه بیش از 150 میلیون دوز واکسن وارد کنند. طولی نکشید که قول و قرارهای دولت جدید محقق شد و تنها در 30 روز اول دولت سیزدهم 30 میلیون دوز واکسن وارد کشور شد. در نهایت پس از فراز و فرودهای فراوان در نیمه نخست سالجاری، وزارت بهداشت از حذف گروههای سنی در اولویت تزریق واکسن خبر داد. اعلام چنین خبری به مثابه تزریق سلامت در رگهای ایرانیان میبود و شور و امید دوبارهای را به جامعه مضطرب به ارمغان آورد. سفارش خرید 156 میلیون دوز واکسن در 100 روز اول دولت رئیسی موجب شد در اواخر شهریور ماه با تزریق نزدیک به یک و نیم میلیون دوز واکسن، رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا در ایران بشکند.
همچنین آمار تزریق واکسن به 6 برابر ماههای پیش از مرداد رسیده بود به طوری که تاکنون مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دوز رسیده است. این اعداد و ارقام نشان میدهد 90 درصد ایرانیان بالای 12 سال و در اولویت تزریق واکسن یک دوز واکسن را دریافت کردهاند و نزدیک به 75 درصدشان نیز واکسینه کامل شدهاند. در این میان تنها حدود 15 درصد جمعیت بالای 12 سال مشمول دریافت واکسن (67 میلیون با احتساب اتباع) هنوز واکسن دریافت نکردهاند. بر این اساس وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی برای سهولت و تشویق افراد واکسینه نشده دستور داد واکسیناتورها به شکل خانه به خانه برای تزریق واکسن مراجعه کنند. همه این اتفاقات در حالی کمتر از 3 ماه در کشور رقم خورد که کسب و کارها راه افتادند، آرامش به بیمارستانها بازگشت و تختهای غیر کرونایی وارد مدار شدند و از همه مهمتر بخشی از مطالبات معوق کادر درمان بخصوص پرستاران پرداخت شد. در ادامه بازگشایی مشاغل و حذف ترددهای بین شهری، دولت اعلام کرد تزریق واکسیناسیون تا آبان ماه به 100 میلیون دوز خواهد رسید و کمکم زمزمههای بازگشایی درهای مدارس و دانشگاه به روی دانشآموزان و دانشجویان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بذر امید و نشاط را در دل خانوادهها زنده کرد.
گرچه که با تزریق بیش از 105 میلیون واکسن جامعه به ایمنی جمعی نزدیک میشد و تعداد موارد فوت در نیمه دوم آبان ماه یک مرتبه بعد از 12 فروردین 1400 سد عدد سه رقمی را شکست و موارد ابتلا به روزانه 3 هزار مبتلای جدید و مرگ و میر دو رقمی رسید اما در این میان دولت حتی یک بار نیز از پایان و شکست کرونا با واکسیناسیون عمومی حرفی به میان نیاورد.
برش
نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم نشان میدهد که مدیریت بحران در زندگی روزمره مردم مهمترین اولویت کاری دولت جدید بوده است. در بررسی ابعاد اجتماعی صد روزه دولت دو مسأله مهم مدیریت اجتماعی کرونا و شتاب در روند واکیسناسیون از مهمترین اقدامات دولت بوده است. همچنین ترمیم رابطه بین دولت مردم و تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز بخش دیگری از فعالیتهای دولت در صد روزه گذشته بوده است. در گزارش ذیل اشارهای به ارزیابی وضع موجود در استقرار دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در صد روز گذشته در حوزههای سلامت و روابط اجتماعی مردم را میخوانید.
اخبـــــار
دستور رئیسجمهور برای تأمین داروی بیماران SMA
رئیسجمهور با حضور در جمع نمایندگان خانواده بیماران SMA، مشکلات و نگرانیهای آنان را مورد بررسی قرار داد. آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، دهم آذر ماه هنگام خروج از ساختمان مجلس شورای اسلامی در جمع خانوادههای بیماران SMA حضور یافت و به آنان قول دیدار جداگانه داد که صبح روز پنجشنبه در حاشیه جلسه فوقالعاده دولت برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ با تعدادی از نمایندگان خانوادههای آنان دیدار و درباره نیازها و مشکلاتشان گفتوگو کرد.
رئیسجمهور در این دیدار پس از شنیدن دغدغهها و نگرانی خانواده بیماران و گزارش وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و مسئولان ذیربط در زمینه روشهای تأمین دارو برای بیماران خاص از جمله SMA دستور داد، داروی مورد نیاز بیماران در اسرع وقت برای یک دوره زمانی میانمدت و بلندمدت تهیه و با سازوکار مناسب در اختیار خانواده بیماران قرار گیرد و همزمان مراکز دانشگاهی و دانشبنیان نیز، اثربخشی آن را مورد بررسی قرار دهند تا بعد از اتمام این دوره، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود. دکتر رئیسی بیماران خاص را فرزندان خود و اعضای دولت دانست و گفت: دولت رسیدگی و تأمین داروهای بیماران بویژه بیماریهای خاص را وظیفه خود میداند و باید هر کاری که برای کاهش آلام خانوادهها و درمان فرزندانشان لازم است انجام شود. رئیسجمهور خطاب به وزیر بهداشت گفت: اکنون که در حال تدوین بودجه ۱۴۰۱ هستیم اعتبار مورد نیاز و ضروری برای بیماریهای خاص را هم پیشنهاد بدهید که در بودجه گنجانده شود. دکتر رئیسی همچنین از مسئولان وزارت بهداشت خواست با همت مضاعف تلاش کنند تا مشکل و دغدغه خانواده بیماران حل شود و توجه داشته باشند که زیاد شدن تعداد بیمار از مسئولیت آنها نمیکاهد.
ثبت ۵۰۰ بیمار SMA در سامانه وزارت بهداشت
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت، از دستور رئیس جمهور برای تأمین داروی بیماران SMA خبر داد. دکتر مهدی شادنوش در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای بیماران SMA که اخیراً در مقابل مجلس شورای سلامی تجمع کرده و تعدادی از نمایندگان این بیماران روز پنجشنبه در ساختمان پاستور با رئیس جمهور دیدار داشتند، گفت: روز پنجشنبه، ۱۱ آذر ماه درباره مشکلات بیماران SMA جلسهای با آقای رئیس جمهور داشتیم که با توجه ویژه رئیس جمهور، قرار شد داروی این بیماران برای یک دوره شش ماهه با بودجه ویژهای که از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا میکند، تهیه شود. وی افزود: در عین حال قرار شد در همین مدت هم اثربخشی این دارو، از سوی متخصصین مراکز مختلف ارزیابی شود تا بعداً تصمیمگیری نهایی در زمینه استفاده از این دارو در ایران انجام شود. شادنوش درباره میزان بودجه ویژهای که قرار است برای بیماران SMA تخصیص یابد، گفت: قرار شد برای تعیین میزان این بودجه بررسیهای دقیقتر انجام و برآورد قیمت شده و سپس اعلام شود و در اختیار قرار گیرد. شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ بیمار SMA در وزارت بهداشت با کد ملی ثبت شدهاند، گفت: البته از سال ۱۳۹۷ با ابلاغ بسته حمایتی، یکسری خدمات به این بیماران ارائه شد؛ خدماتی مانند صفر شدن فرانشیز ارائه خدمات به این بیماران در بیمارستانها. همچنین برخی از ویزیتهای فوق تخصصی که این بیماران نیاز دارند و آزمایشاتی که باید به صورت دورهای انجام دهند و بحث توانبخشی این بیماران مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفت.
امیکرون پشت دروازههای ایران
با شناسایی واریانت جدید امیکرون در امارات و هندوستان، ایران نیز در محاصره امیکرون قرار گرفته و واریانت جدید ویروس کرونا در یکقدمی ورود به کشور است. سویه جدید ویروس کرونا که یکی از تغییریافتهترین موارد جهش ویروس کرونا است به نگرانیهای تازهای دامن زده است، پیشتر نیز وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود احتمال ورود این سویه به کشور دور از انتظار نیست. به نظر میرسد پنجمین سویه جهش یافته مشابه واریانت دلتا از مرزهای جنوب کشور شیوع پیدا کند. در روزهای گذشته موارد شناسایی سویه جدید امیکرون در کشورهای حومه خلیج فارس گزارش شده است. به گونهای که بعد از هند و عربستان سعودی همچنین کشور امارات نیز روز پنجشنبه موارد ابتلا به واریانت جدید ویروس کرونا را تأیید کرد. تاکنون 32 کشور شناسایی امیکرون را تأیید کردهاند و نزدیک به 400 مورد ابتلا نیز شناسایی شده است. شیوع نوع جدید ویروس کرونا هشدارهای سازمان جهانی بهداشت را درپی داشت و اعلام کرد: سویه اُمیکرون در نهایت در بیشتر کشورهای غرب اقیانوس آرام گسترش خواهد یافت. مدیر منطقهای سازمان بهداشت جهانی برای غرب اقیانوس آرام تأکید کرد: احتمالاً تعداد کشورهایی که نوع جدید کروناویروس در آنها گردش دارد بیش از مواردی است که در حال حاضر گزارش شده است. تعدادی از کشورهای این منطقه از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا مواردی از ابتلا به سویه اُمیکرون را گزارش کردهاند که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. شبکه خبری «سیانان» افزود: کشورها میتوانند از تجربیات خود در واکنش به سویه دلتا، از جمله افزایش پوشش واکسن برای گروههای اولویت دار مانند کادر درمان، سالمندان و افراد آسیبپذیر بیاموزند. همچنین استفاده از ماسک، فاصلهگذاری اجتماعی، تقویت نظارت فعال و اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک برای کنترل مرزها از دیگر اقدامات ضروری است. آنجلیک کوتزی پزشک آفریقای جنوبی که نخستین بار درباره واریانت امیکرون هشدار داد، میگوید: علائم این واریانت جدید در افراد واکسن زده خفیف است. علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی میگوید شواهد اولیه حاکی از آن است که امیکرون خطر عفونت مجدد بیشتری دارد، اما محققان میگویند حدود سه هفته طول میکشد تا مشخص شود این نوع بشدت جهشیافته چگونه بر اثربخشی واکسنها تأثیر میگذارد. وی در ادامه میافزاید: هنوز هیچ علامت بالینی غیرعادی با این واریانت مشاهده نشده است و مانند انواع دیگر برخی افراد بدون علامت هستند، اما باید ببینیم چه اتفاقی میافتد وقتی این واریانت به گروههای سنی بالاتر که آسیبپذیرترین افراد در برابر کووید19 هستند منتقل میشود. دادههای اولیه نشان میدهد که میزان بستری شدن در بیمارستانهای آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اگرچه اشارهای به واریانت خاصی نشده است که احتمالاً امیکرون باشد.
رئیسجمهور با حضور در جمع نمایندگان خانواده بیماران SMA، مشکلات و نگرانیهای آنان را مورد بررسی قرار داد. آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، دهم آذر ماه هنگام خروج از ساختمان مجلس شورای اسلامی در جمع خانوادههای بیماران SMA حضور یافت و به آنان قول دیدار جداگانه داد که صبح روز پنجشنبه در حاشیه جلسه فوقالعاده دولت برای بررسی بودجه ۱۴۰۱ با تعدادی از نمایندگان خانوادههای آنان دیدار و درباره نیازها و مشکلاتشان گفتوگو کرد.
رئیسجمهور در این دیدار پس از شنیدن دغدغهها و نگرانی خانواده بیماران و گزارش وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و مسئولان ذیربط در زمینه روشهای تأمین دارو برای بیماران خاص از جمله SMA دستور داد، داروی مورد نیاز بیماران در اسرع وقت برای یک دوره زمانی میانمدت و بلندمدت تهیه و با سازوکار مناسب در اختیار خانواده بیماران قرار گیرد و همزمان مراکز دانشگاهی و دانشبنیان نیز، اثربخشی آن را مورد بررسی قرار دهند تا بعد از اتمام این دوره، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود. دکتر رئیسی بیماران خاص را فرزندان خود و اعضای دولت دانست و گفت: دولت رسیدگی و تأمین داروهای بیماران بویژه بیماریهای خاص را وظیفه خود میداند و باید هر کاری که برای کاهش آلام خانوادهها و درمان فرزندانشان لازم است انجام شود. رئیسجمهور خطاب به وزیر بهداشت گفت: اکنون که در حال تدوین بودجه ۱۴۰۱ هستیم اعتبار مورد نیاز و ضروری برای بیماریهای خاص را هم پیشنهاد بدهید که در بودجه گنجانده شود. دکتر رئیسی همچنین از مسئولان وزارت بهداشت خواست با همت مضاعف تلاش کنند تا مشکل و دغدغه خانواده بیماران حل شود و توجه داشته باشند که زیاد شدن تعداد بیمار از مسئولیت آنها نمیکاهد.
ثبت ۵۰۰ بیمار SMA در سامانه وزارت بهداشت
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت، از دستور رئیس جمهور برای تأمین داروی بیماران SMA خبر داد. دکتر مهدی شادنوش در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای بیماران SMA که اخیراً در مقابل مجلس شورای سلامی تجمع کرده و تعدادی از نمایندگان این بیماران روز پنجشنبه در ساختمان پاستور با رئیس جمهور دیدار داشتند، گفت: روز پنجشنبه، ۱۱ آذر ماه درباره مشکلات بیماران SMA جلسهای با آقای رئیس جمهور داشتیم که با توجه ویژه رئیس جمهور، قرار شد داروی این بیماران برای یک دوره شش ماهه با بودجه ویژهای که از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا میکند، تهیه شود. وی افزود: در عین حال قرار شد در همین مدت هم اثربخشی این دارو، از سوی متخصصین مراکز مختلف ارزیابی شود تا بعداً تصمیمگیری نهایی در زمینه استفاده از این دارو در ایران انجام شود. شادنوش درباره میزان بودجه ویژهای که قرار است برای بیماران SMA تخصیص یابد، گفت: قرار شد برای تعیین میزان این بودجه بررسیهای دقیقتر انجام و برآورد قیمت شده و سپس اعلام شود و در اختیار قرار گیرد. شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ بیمار SMA در وزارت بهداشت با کد ملی ثبت شدهاند، گفت: البته از سال ۱۳۹۷ با ابلاغ بسته حمایتی، یکسری خدمات به این بیماران ارائه شد؛ خدماتی مانند صفر شدن فرانشیز ارائه خدمات به این بیماران در بیمارستانها. همچنین برخی از ویزیتهای فوق تخصصی که این بیماران نیاز دارند و آزمایشاتی که باید به صورت دورهای انجام دهند و بحث توانبخشی این بیماران مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفت.
امیکرون پشت دروازههای ایران
با شناسایی واریانت جدید امیکرون در امارات و هندوستان، ایران نیز در محاصره امیکرون قرار گرفته و واریانت جدید ویروس کرونا در یکقدمی ورود به کشور است. سویه جدید ویروس کرونا که یکی از تغییریافتهترین موارد جهش ویروس کرونا است به نگرانیهای تازهای دامن زده است، پیشتر نیز وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود احتمال ورود این سویه به کشور دور از انتظار نیست. به نظر میرسد پنجمین سویه جهش یافته مشابه واریانت دلتا از مرزهای جنوب کشور شیوع پیدا کند. در روزهای گذشته موارد شناسایی سویه جدید امیکرون در کشورهای حومه خلیج فارس گزارش شده است. به گونهای که بعد از هند و عربستان سعودی همچنین کشور امارات نیز روز پنجشنبه موارد ابتلا به واریانت جدید ویروس کرونا را تأیید کرد. تاکنون 32 کشور شناسایی امیکرون را تأیید کردهاند و نزدیک به 400 مورد ابتلا نیز شناسایی شده است. شیوع نوع جدید ویروس کرونا هشدارهای سازمان جهانی بهداشت را درپی داشت و اعلام کرد: سویه اُمیکرون در نهایت در بیشتر کشورهای غرب اقیانوس آرام گسترش خواهد یافت. مدیر منطقهای سازمان بهداشت جهانی برای غرب اقیانوس آرام تأکید کرد: احتمالاً تعداد کشورهایی که نوع جدید کروناویروس در آنها گردش دارد بیش از مواردی است که در حال حاضر گزارش شده است. تعدادی از کشورهای این منطقه از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا مواردی از ابتلا به سویه اُمیکرون را گزارش کردهاند که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. شبکه خبری «سیانان» افزود: کشورها میتوانند از تجربیات خود در واکنش به سویه دلتا، از جمله افزایش پوشش واکسن برای گروههای اولویت دار مانند کادر درمان، سالمندان و افراد آسیبپذیر بیاموزند. همچنین استفاده از ماسک، فاصلهگذاری اجتماعی، تقویت نظارت فعال و اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک برای کنترل مرزها از دیگر اقدامات ضروری است. آنجلیک کوتزی پزشک آفریقای جنوبی که نخستین بار درباره واریانت امیکرون هشدار داد، میگوید: علائم این واریانت جدید در افراد واکسن زده خفیف است. علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی میگوید شواهد اولیه حاکی از آن است که امیکرون خطر عفونت مجدد بیشتری دارد، اما محققان میگویند حدود سه هفته طول میکشد تا مشخص شود این نوع بشدت جهشیافته چگونه بر اثربخشی واکسنها تأثیر میگذارد. وی در ادامه میافزاید: هنوز هیچ علامت بالینی غیرعادی با این واریانت مشاهده نشده است و مانند انواع دیگر برخی افراد بدون علامت هستند، اما باید ببینیم چه اتفاقی میافتد وقتی این واریانت به گروههای سنی بالاتر که آسیبپذیرترین افراد در برابر کووید19 هستند منتقل میشود. دادههای اولیه نشان میدهد که میزان بستری شدن در بیمارستانهای آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اگرچه اشارهای به واریانت خاصی نشده است که احتمالاً امیکرون باشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
معلمان به دنبال تحقق مطالبات 10 ساله
-
احیای سرمایه اجتماعی با سفرهای استانی
-
کنترل کرونا با شتاب واکسیناسیون
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین