کارشناسان شبکه های اجتماعی در گفت و گو با «ایران» مطرح کردند
مزیت رقابتی اعتماد کاربران به پیام رسان های داخلی را بیشتر میکند
سوسن صادقی - این روزها دوباره بحث پیام رسانهای داخلی داغ شده است. بهتازگی هم در وزارت ارتباطات هم در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایهای در مجلس درباره پیام رسانهای داخلی بحث شد. دولت و مجلس بهدنبال راهی برای جلب اعتماد کاربران به شبکههای اجتماعی داخلی و افزایش تعداد آن هستند و در این میان کارشناسان شبکههای اجتماعی معتقد هستند اگر مردم خدمات خوبی از محصولات داخلی ببینند از آنها استفاده میکنند ،کمااینکه در رقابت سخت با شبکههای خارجی هم اکنون 21 میلیون کاربر فعال در پیام رسان های داخلی وجود دارد و با ایجاد مزیت رقابتی میتوان اعتماد تعداد بیشتری از کاربران را به شبکههای اجتماعی داخلی جلب کرد.
ایجاد مزیت رقابتی
مهدی انجیدنی کارشناس شبکههای اجتماعی معتقد است تعدادی پیامرسانهای داخلی در چند سال گذشته شروع به فعالیت کرده و برخی از آنها توانسته اند با تلاش مستمر پیام رسان خود را توسعه داده و آهسته آهسته بازار هدف خود را در کشور تثبیت کنند.انجیدنی گفت: پیام رسانهای داخلی از نظر دانش فنی در نقطه مطلوبی قرار دارند و دارای شیب خوبی در جذب مخاطب هستند، بهطوریکه هم اکنون پیامرسانهای داخلی باقیمانده در رقابت با دیگر پیامرسانهای داخلی، 21 میلیون کاربر فعال دارند و با توجه به وجود رقیبان خارجی، خود فعالیت مثبتی محسوب میشود. به باور وی ،اتفاقاً تعداد زیادی از مردم از پیام رسانهای داخلی استفاده میکنند و معمولاً دنبال این هستند که کارشان را انجام دهند و جزئیات برای آنها اهمیتی ندارد برعکس مردم، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس و افراد دارای قدرت، عامدانه یا سهوی به پیام رسانهای داخلی ضربه زدهاند و بواسطه حرفها و اقدامهای آنها بود که باعث شد مردم نسبت به پیام رسانهای داخلی دید منفی پیدا کنند.این کارشناس شبکههای اجتماعی در ادامه گفت: برای رشد پیام رسانهای داخلی، خود دولتیها هم نباید از پیام رسانهای خارجی استفاده کنند و باید سعی کنند کارهای اداری خود را در پیامرسانهای داخلی انجام دهند.
مدیرعامل پیام رسان گپ به ایجاد مزیت رقابتی با شبکههای خارجی اشاره کرد و گفت: باید خدمات محلی و اختصاصی و بومی شده روی پیام رسانهای داخلی ارائه شود که تقریباً برای پیام رسانهای خارجی غیرممکن باشد. دقیقاً کاری که هم اکنون در پیام رسان گپ انجام میشود. این پیام رسان داخلی به سازمانها خدمات ارائه میدهد و در این مدت که این خدمات سازمانی ارائه میشود در افزایش کاربر بسیار مؤثر واقع شده است.
انجیدنی افزود: باید برخی امکانات کاربردپذیری در پیام رسانها عملیاتی شود مانند ارائه خدمات پرداخت یا خدمات دولت الکترونیک و ... . در تمام دنیا به پلتفرمهای پیام رسانها بهعنوان زیرساخت کسب و کار نگریسته میشود و در همین راستا درگاه پرداخت ارائه میشود، اما در کشور ما بانک مرکزی این اجازه را نمیدهد.
بهگفته این کارشناس پیام رسانها مدتهاست منتظر هستند تا روی پلتفرمها بهعنوان زیرساختهای ملی خدمات الکترونیک ارائه شود و درگاه ارائه خدمت باشند ،ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و این در حالی است که این دسته از اقدامها باعث میشود مردم به استفاده از پیام رسانهای داخلی رغبت نشان دهند.
به اعتقاد این کارشناس باید با تبلیغ محصولات داخلی و ارائه خدمات مناسب حال مردم آنها را به سمت استفاده از پیامرسانهای داخلی سوق دهیم و با حرفها و گفتههای سیاسی، مردم را نسبت به این محصولات داخلی بدبین نکنیم.
بازارسازی با ارائه خدمات
سهیـــل تقوی کارشناس شـــبکههای اجتماعی نیز اعتقاد دارد ،اگر به مردم خدمات خوبی ارائه شود از محصولات داخلی هم استقبال میکنند.
تقوی گفت: حاکمیت خود نیز باید به محصولات داخلی مانند پیام رسانهای داخلی اعتماد کرده و به استفاده از این پیامرسانها بیش از پیش مبادرت ورزد تا بازارسازی سرعت بگیرد.
وی افزود: پیام رسانهایی که در رقابت با داخلیها ماندگار شدند و رشد کردند حال باید بتوانند با رقبای اصلی که شبکههای اجتماعی خارجی هستند، رقابت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. بنابراین در کنار افزایش کیفیت و سرعت، باید حاکمیت با دوری از حاشیهسازی روی بازارسازی پیامرسانها تمرکز کند که پیام رسانهای خارجی از آنها بیبهره هستند.به باور این کارشناس داشتن چندین مزیتی که رقبا ندارند میتواند کاربران را به استفاده از پیام رسان داخلی ترغیب کند و این مزیتها میتواند ارائه خدمات دولتی یا عمومی مانند شهرداریها یا فرایند کتابخوانی الکترونیک، ارائه خدمات آموزش و پرورش، خدمات مالی خاص و بانکی و... باشد.
تقوی با بیان اینکه پیام رسانهای داخلی به کف امکاناتی که باید داشته باشند، رسیدهاند گفت: اما پیام رسانهای داخلی هنوز در مسأله مقیاسپذیری ضعف دارند با اینکه در این مدت توانستهاند به حجمی از کاربران چند میلیونی با ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری خدمات ارائه دهند ولی باز باید در این زمینه قویتر شوند.وی افزود: پیام رسانهای داخلی نه تنها باید تمام حداقلهایی مانند ارسال پیام، مدیریت پیام، کانال، طراحی و... را که پیام رسانهای خارجی دارند دارا باشند، بلکه باید دارای مزیت رقابتی مانند ارائه خدمات، درگاه بانکی و... باشند که پیام رسانهای خارجی نمیتوانند داشته باشند یا بهدست آوردن آن بسیار سخت و دشوار باشد.
مشاور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات تأکید کرد
توسعه ارتباطات ثابت با «مخابرات» یا بدون «مخابرات» انجام می شود
گروه فناوری/ بهدنبال ادعای جدید شرکت مخابرات مبنی برعقب ماندگی این شرکت در زمینه توسعه شبکه فیبرنوری بهدلیل نبود حمایت دولت و نیز گلایه ازعدم افزایش تعرفه تلفن ثابت در ۱۲ سال اخیر، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این ادعا را ناصحیح عنوان کرد و یادآور شد: یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت توسعه زیرساختهای شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است و این توسعه، با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، انجام خواهد شد.حسین فلاح جوشقانی مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارکرد: اینکه دولتها در کشورهای مختلف برای شبکه ملی پهنباند و توسعه دسترسی پهنباند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایهگذاری میکنند، موضوعی اصولی است اما این موضوع نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب کمک کند. دولتها بیطرف هستند و میتوانند در زیرساختهای ارتباطی که نیاز به سرمایهگذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آنها بلندمدت است، سرمایهگذاری کنند.
فلاح جوشقانی ادامه داد: از ابتدا در موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات تصریح شده بود که این شرکت مشابه سایر اپراتورها، بخشی از درآمد خود را بهعنوان تسهیم درآمد به دولت بدهد و بر همین اساس هم فرایند خصوصیسازی و واگذاری مخابرات انجام شد. با این حال مخابرات در سالهای گذشته بخش عمدهای از این مبالغ را نپرداخته و رگولاتوری این موضوع را در چهارچوب قوانین پیگیری میکند.
مشاور وزیر ارتباطات درباره پرداخت سود سهام به دولت از سوی مخابرات گفت: مدیرعامل مخابرات اذعان کرده که سود سهام دولت را پرداخت کرده است که این موضوع جای تعجب ندارد چراکه سود بقیه سهامداران را نیز پرداخت کرده است. یکی از توصیههای ما در طول سالهای قبل به مخابرات این بود که سود سهام یا بخشی از آن را به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کند. اگر این اتفاق میافتاد وضعیت شبکه خیلی بهتر از وضعیت امروز بود.وی با بیان اینکه مخابرات یکی از مشکلات پیش روی خود را افزایش نیافتن تعرفه میداند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ اجرای طرح همکدسازی، موجب تقسیم تعرفهها به تعرفههای بیناستانی و داخل استانی شد که اجرای این طرح کاهش درآمد مخابرات را به همراه داشت و لازم بود با اصلاح تعرفه، جبران شود.فلاح جوشقانی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده با هماهنگی مخابرات، برای جبران این کاهش درآمد، طرحی ارائه و بر اساس آن برای هر خط تلفن، آبونمان اضافه شد و تعرفه کارکرد نیز طوری تعیین شد که جبرانکننده این کاهش درآمد باشد. در ادامه هم با توجه به بازخوردهای حاصل از اجرای این طرح، تعرفهها اصلاح شد. در سال ۹۵ تعرفه داخل استان ۵۰ درصد و تعرفه بین استانی ۱۰ درصد افزایش یافت و مبالغی هم بهعنوان حداقل کارکرد (اعمال هزینه حتی اگر از تلفن استفاده نشده باشد) افزوده شد و به بالای مبالغ کارکرد برای کسر از نیم دقیقه، تعیین شد. همه این موارد در راستای اصلاح تعرفه تلفن ثابت بود؛ بنابراین اینکه گفته میشود تعرفه تلفن ثابت ۱۲ سال بدون تغییر بوده است، صحیح نیست.
سخنگوی وزارت ارتباطات:
شبکه ارتباطی در مناطق زلزله زده پایدار است
سخنگوی وزارت ارتباطات وضعیت شبکه ارتباطی کشور در مناطق زلزلهزده استان هرمزگان را پایدار و بدون مشکل عنوان کرد و گفت: هیچگونه قطعی شبکه فیبر و شبکه ثابت در این مناطق گزارش نشده است. به گزارش «ایران»، جمال هادیان گفت: وزارت ارتباطات به طور مرتب پیگیر وضعیت شبکه ارتباطی در این مناطق است و مطابق گزارشی که از سوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان دریافت کرده ایم، ارتباطات در این استان پایدار و بدون اختلال و قطعی دنبال میشود.وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی درخصوص ارتباطات تلفن ثابت در مناطق زلزله زده وجود ندارد، افزود: گزارشی در مورد قطعی خطوط ثابت و نیز قطعی و اختلال در شبکه فیبر این مناطق دریافت نکردهایم.
سخنگوی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه ابتدا در پی زلزله 30 سایت تلفن همراه اپراتورهای اول و دوم (همراه اول و ایرانسل) دچار اختلال شده بود، گفت: 18 سایت اپراتور اول دچار اختلال شده بود اختلال تعداد زیادی از این سایتها برطرف شده و تعداد کم باقی مانده نیز بزودی برطرف خواهد شد. لازم به ذکر است اپراتور اول مکالمه درون شبکه مشترکان خود در این استان را تا ۷۲ ساعت رایگان کرد. اپراتور دوم نیز با تأکید بر پایدار بودن این شبکه و در حال خدمترسانی آن به مشترکان، اعلام کرد تا پایان هفته مکالمه مشترکان منطقه زلزلهزده رایگان خواهد بود.گفتنی است روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه دو زلزله به فاصله یک دقیقه در ساعت ۱۵:۳۷ و ۱۵:۳۸ دقیقه به بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین در مرکز شهر فین استان هرمزگان رخ داد.