ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گفتوگوی «ایران» با دانشآموزان درباره آموزش حضوری در مدارس
لحظه شماری دانشآموزان برای بازگشت به کلاسها
هدی هاشمی
خبرنگار
15میلیون دانشآموز نزدیک به دو سال است زندگیشان با روزهای سخت کرونایی گره خورده است. در این مدت دانشآموزان شرایط سختی را پشت سرگذاشتند.
کرونا روح و روان دانشآموزان را به هم ریخت و خیلیهایشان را بیحوصله و غمگین کرده است. این را نه فقط خود دانشآموزان بلکه خانوادههایشان هم میگویند. همچنین فعالان حوزه کودک هم بر این باورند که در آستانه بازگشایی حضوری مدارس باید یک پروتکل سلامت بهداشت و روان برای دانشآموزان نوشته شود تا معلمان بدانند که با این دانشآموزان چگونه برخورد کنند. چرا که شیوع بیماری موجب شد تا ما با دانشآموزان جدیدی روبهرو شویم، یک گروه دانشآموزان پرخاشگر و دسته دوم هم دانشآموزان منفعل هستند. با این همه خبرنگار «ایران» با چند محصل درباره بازگشایی مدارس بعد از دو سال تعطیلی، تجربههای آموزش مجازی و درخواستهایشان از مدیر و معلم درباره مدرسه رفتن گفتوگویی انجام داده است. این گزارش روایتی است از دانشآموزانی که این روزها دلتنگ درس و مشق و مدرسهشان هستند.
با وویسهای معلم چیزی یاد نمیگیریم
می گوید، اگر مدرسه میرفت امروز در روز دانشآموز حداقل یک زنگش را در حیاط مدرسه به جشن و خوشگذرانی سپری میکرد اما حالا خانه است و درس و مشقش را در فضای مجازی دنبال میکند. نه خبری از جشن روز دانشآموز است و نه از آن شیطنتهای گاه و بیگاه دانشآموزان. سمانه دانشآموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی است و دلش میخواهد دوباره دانشآموز رسمی مدرسه شود: «دلم واقعاً میخواهد مدرسه باز شود. در این دو سال از درس چیزی نفهمیدم الان یکی از مهمترین دغدغه هایم بهعنوان یک دانشآموز کنکور و ادامه درس و مشقم است. درسها بهصورت مجازی تدریس میشود اما من و خیلی از همکلاسیهایم نمیفهمیم. خودم ساعتها باید در گوگل بهدنبال فیلم آموزشی باشم. معلم خصوصی بگیرم تا بتوانم در برخی از درسها نمره قبولی بیاورم. واقعاً با وویسهایی که معلمها میفرستند کسی چیزی یاد نمیگیرد. امسال چون سال آخر هستم سعی میکنم زیاد درس بخوانم اما واقعاً تمرکز ندارم. نمیتوانم مثل زمانی که مدرسه باز است درس بخوانم. در کلاس حضوری به خاطر معلمها هم شده درس میخواندیم اما در مجازی واقعاً نمیشود. دوست دارم مدرسه باز شود، با این شرایط هیچ کس نمیتواند به چیزی که میخواهد برسد.»
او درباره بازگشایی مدارس میگوید: «واکسن نزدم چون کرونا گرفته بودم و منتظرم که حالم خوب شود. اما تصمیم دارم خیلی زود واکسن بزنم. مدرسه ما اعلام کرده که دو روز در هفته برویم. دوست دارم بروم اما خانوادهام اجازه نمیدهد. پدر و مادرم میگویند تا این شیب کرونا کاهش پیدا نکند اجازه ندارم به مدرسه بروم. واقعاً در حق ما سال آخریها ظلم شده. ما امتحان نهایی داریم و باید کنکور بدهیم. ای کاش مدرسه رفتن را اجباری میکردند.»
دو سال است درس را یاد نگرفتم
یکی از مهمترین دغدغه هایم حالا بازگشایی مدارس شده است. رفتن به مدرسه خوب است اما ساعت 6 و نیم بیدار شدن خیلی ظلم است. این صحبتهای مریم دانشآموز پایه دهم است. او رشته طراحی دوخت میخواند و دو روز در هفته باید برای کلاسهای عملیاش به مدرسه برود. مریم هم دوست دارد سرکلاس باشد و هم به خاطر کرونا نگرانی دارد: «حالا باید حضوری به مدرسه بروم کمی برایم سخت است. دو سالی آموزش غیرحضوری بود و هیچ چیزی یاد نگرفتم. امسال دو جلسه به مدرسه رفتم. اصلاً یکسری از بچهها رعایت نمیکنند. دلم نمیخواهد با کرونا به مدرسه بروم. از یک طرف هم یکسری از مطالب را نمیتوانم آنلاین یاد بگیرم. حضوری هم که میرویم ماسک میزنم و رعایت میکنم. در آموزش مجازی سعی میکنم بخونم، دوست ندارم مدرسهها با کرونا باز شود. وقتی مدرسه میروم استرس میگیرم اصلاً از این شرایط راضی نیستم. ماسک را نمیتوانیم پایین بیاوریم. یک خوراکی یا یک آب معدنی که بخواهیم بخوریم با هزار استرس انجام میدهیم. سعی میکنم از این به بعد تا بهبود شرایط مدرسه نروم.»
او به مسئولان آموزشی یک پیشنهاد دارد: «ساعت مدرسه 7 و نیم است. ما از 6 صبح بیدار میشویم. ای کاش مدارس ساعت 9 صبح کارشان را شروع کنند. درخواست در روز دانشآموز این است که ساعت کار مدارس را کمی عقب ببرند. بهنظرم یکی از عواملی که موجب بیعلاقگی دانشآموزان به مدرسه میشود همین صبح زود است.»
فضای آنلاین شادتر است
خیلی از دانشآموزان دوست دارند در روز دانشآموز معلمان درس و مشق را تعطیل کنند با اینکه دو سالی شده که رنگ مدرسه را ندیدهاند. امیرحسین دانشآموز پایه یازدهم ریاضی یکی از همان هاست: «خیلی خوب است که روز دانشآموز درس نخوانیم و فقط با دوستانمان وقت بگذرانیم. راستش با اینکه مدرسه نرفتم اما نمیدانم چرا از درس دادن معلمها زیاد خوشم نمیآید. الان هم یکی از مهمترین مشکلاتم بهعنوان دانشآموز در درسها این است که دیگر مدرسه رفتن را دوست ندارم.اما مهمترین مسأله این است که آموزش آنلاین خیلی قطع و وصلی دارد یکجوری که دانشآموز تمرکزش به هم میریزد و آن تمرکزی که در سرکلاس درس داشتیم را حالا نداریم. فقط به خاطر همین تمرکز باید برویم مدرسه. از یک طرف هم سال دیگر کنکور دارم باید واقعاً درس بخوانم، فضای آنلاین شادتر از فضای حضوری است. اما در خانه ماندن هم چاقم کرد و هم دچار ضعف در رابطه اجتماعی شدم.»
کارت واکسن اجباری است
آموزش مجازی و دوری از مدرسه برای خیلیها دیگر غیرقابل تحمل شده است. پارسا دانشآموز پایه دوازدهم ریاضی تنها خواستهاش پایان آموزش مجازی است: «دوست دارم فقط مدرسه بروم. واکسن هم زدم. مدرسه گفتند اگر آموزش حضوری شود حتماً باید کارت واکسن هم داشته باشید. اما هنوز اعلام نکردند که حضوری برویم. واقعاً از آموزش مجازی خسته شدم. مهمترین مشکلم در درس آنلاین بودنش است. قطع و وصلی آنقدر زیاد بود که کلافه میشدم. خیلی از درسها را نمیفهمیدم. سال گذشته درست و حسابی درس نمیخواندم اما امسال جدیتر گرفتم چون حضوری میشود و امتحانات را باید حتماً حضوری بدهیم. دلم برای مدرسه رفتن تنگ شده است اگر همه بروند ما هم میرویم. الان هنوز معلوم نیست حتی معلمانمان هم نمیدانند چکار باید بکنند.»
او بهعنوان دانشآموز از حجم بالای کتابهای درسی شکایت میکند و میگوید: «حجم کتابها بالا و خیلی سخت است. رشته من هم خیلی سخت است اصلاً با آموزش آنلاین نمیشود رشته ریاضی را خواند. معلمانمان سال گذشته خیلی سعی کردند زودتر کتابها را تمام کنند اما اصلاً کسی توجهی نمیکند که ما آموزش را گرفتیم یا نگرفتیم. یکی از درخواست هایم این است که حداقل اگر آموزشها قرار است مجازی باشد حجم کتابهای درسی کم شود. البته علاوه بر اینکه حجم کتابهای درسی بالا است، تکالیف هم سنگین است. معلمان تا آنجا که میتوانند تمرین میدهند. درسهای حفظ کردنی هم برای ما که فنی هستیم سخت است. حالا امسال هم میگذرانیم.»
انگیزه درس خواندن نداریم
برخیها هم میگویند که مدرسه نرفتن طولانی موجب شده انگیزه آنها برای ادامه درس و مشق کاهش پیدا کند. موضوعی که همایون دانشآموز کلاس یازدهم انسانی به آن اشاره میکند: «مدرسه که میرفتیم فضا خیلی برایمان جدی بود. الان انگار درس و مشق شوخی شده. اصلاً هم انگیزه این مدل درس خواندن را ندارم. امروز که روز دانشآموز است از مسئولان میخواهم شرایطی را فراهم کنند که حداقل بتوانیم در مدرسه حضور پیدا کنیم. واقعاً این مدل درس خواندن نیست. این را معلمان هم گفتهاند. برخی از درسها را فقط حاضری میزنیم. اگر مدرسه میرفتیم حداقل همان درسهایی را که علاقه هم نداشتیم، میخواندیم. بهعنوان یک دانشآموز میگویم که انگار دو سال است بین درس خواندنمان فاصله افتاده است.»
خبرنگار
15میلیون دانشآموز نزدیک به دو سال است زندگیشان با روزهای سخت کرونایی گره خورده است. در این مدت دانشآموزان شرایط سختی را پشت سرگذاشتند.
کرونا روح و روان دانشآموزان را به هم ریخت و خیلیهایشان را بیحوصله و غمگین کرده است. این را نه فقط خود دانشآموزان بلکه خانوادههایشان هم میگویند. همچنین فعالان حوزه کودک هم بر این باورند که در آستانه بازگشایی حضوری مدارس باید یک پروتکل سلامت بهداشت و روان برای دانشآموزان نوشته شود تا معلمان بدانند که با این دانشآموزان چگونه برخورد کنند. چرا که شیوع بیماری موجب شد تا ما با دانشآموزان جدیدی روبهرو شویم، یک گروه دانشآموزان پرخاشگر و دسته دوم هم دانشآموزان منفعل هستند. با این همه خبرنگار «ایران» با چند محصل درباره بازگشایی مدارس بعد از دو سال تعطیلی، تجربههای آموزش مجازی و درخواستهایشان از مدیر و معلم درباره مدرسه رفتن گفتوگویی انجام داده است. این گزارش روایتی است از دانشآموزانی که این روزها دلتنگ درس و مشق و مدرسهشان هستند.
با وویسهای معلم چیزی یاد نمیگیریم
می گوید، اگر مدرسه میرفت امروز در روز دانشآموز حداقل یک زنگش را در حیاط مدرسه به جشن و خوشگذرانی سپری میکرد اما حالا خانه است و درس و مشقش را در فضای مجازی دنبال میکند. نه خبری از جشن روز دانشآموز است و نه از آن شیطنتهای گاه و بیگاه دانشآموزان. سمانه دانشآموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی است و دلش میخواهد دوباره دانشآموز رسمی مدرسه شود: «دلم واقعاً میخواهد مدرسه باز شود. در این دو سال از درس چیزی نفهمیدم الان یکی از مهمترین دغدغه هایم بهعنوان یک دانشآموز کنکور و ادامه درس و مشقم است. درسها بهصورت مجازی تدریس میشود اما من و خیلی از همکلاسیهایم نمیفهمیم. خودم ساعتها باید در گوگل بهدنبال فیلم آموزشی باشم. معلم خصوصی بگیرم تا بتوانم در برخی از درسها نمره قبولی بیاورم. واقعاً با وویسهایی که معلمها میفرستند کسی چیزی یاد نمیگیرد. امسال چون سال آخر هستم سعی میکنم زیاد درس بخوانم اما واقعاً تمرکز ندارم. نمیتوانم مثل زمانی که مدرسه باز است درس بخوانم. در کلاس حضوری به خاطر معلمها هم شده درس میخواندیم اما در مجازی واقعاً نمیشود. دوست دارم مدرسه باز شود، با این شرایط هیچ کس نمیتواند به چیزی که میخواهد برسد.»
او درباره بازگشایی مدارس میگوید: «واکسن نزدم چون کرونا گرفته بودم و منتظرم که حالم خوب شود. اما تصمیم دارم خیلی زود واکسن بزنم. مدرسه ما اعلام کرده که دو روز در هفته برویم. دوست دارم بروم اما خانوادهام اجازه نمیدهد. پدر و مادرم میگویند تا این شیب کرونا کاهش پیدا نکند اجازه ندارم به مدرسه بروم. واقعاً در حق ما سال آخریها ظلم شده. ما امتحان نهایی داریم و باید کنکور بدهیم. ای کاش مدرسه رفتن را اجباری میکردند.»
دو سال است درس را یاد نگرفتم
یکی از مهمترین دغدغه هایم حالا بازگشایی مدارس شده است. رفتن به مدرسه خوب است اما ساعت 6 و نیم بیدار شدن خیلی ظلم است. این صحبتهای مریم دانشآموز پایه دهم است. او رشته طراحی دوخت میخواند و دو روز در هفته باید برای کلاسهای عملیاش به مدرسه برود. مریم هم دوست دارد سرکلاس باشد و هم به خاطر کرونا نگرانی دارد: «حالا باید حضوری به مدرسه بروم کمی برایم سخت است. دو سالی آموزش غیرحضوری بود و هیچ چیزی یاد نگرفتم. امسال دو جلسه به مدرسه رفتم. اصلاً یکسری از بچهها رعایت نمیکنند. دلم نمیخواهد با کرونا به مدرسه بروم. از یک طرف هم یکسری از مطالب را نمیتوانم آنلاین یاد بگیرم. حضوری هم که میرویم ماسک میزنم و رعایت میکنم. در آموزش مجازی سعی میکنم بخونم، دوست ندارم مدرسهها با کرونا باز شود. وقتی مدرسه میروم استرس میگیرم اصلاً از این شرایط راضی نیستم. ماسک را نمیتوانیم پایین بیاوریم. یک خوراکی یا یک آب معدنی که بخواهیم بخوریم با هزار استرس انجام میدهیم. سعی میکنم از این به بعد تا بهبود شرایط مدرسه نروم.»
او به مسئولان آموزشی یک پیشنهاد دارد: «ساعت مدرسه 7 و نیم است. ما از 6 صبح بیدار میشویم. ای کاش مدارس ساعت 9 صبح کارشان را شروع کنند. درخواست در روز دانشآموز این است که ساعت کار مدارس را کمی عقب ببرند. بهنظرم یکی از عواملی که موجب بیعلاقگی دانشآموزان به مدرسه میشود همین صبح زود است.»
فضای آنلاین شادتر است
خیلی از دانشآموزان دوست دارند در روز دانشآموز معلمان درس و مشق را تعطیل کنند با اینکه دو سالی شده که رنگ مدرسه را ندیدهاند. امیرحسین دانشآموز پایه یازدهم ریاضی یکی از همان هاست: «خیلی خوب است که روز دانشآموز درس نخوانیم و فقط با دوستانمان وقت بگذرانیم. راستش با اینکه مدرسه نرفتم اما نمیدانم چرا از درس دادن معلمها زیاد خوشم نمیآید. الان هم یکی از مهمترین مشکلاتم بهعنوان دانشآموز در درسها این است که دیگر مدرسه رفتن را دوست ندارم.اما مهمترین مسأله این است که آموزش آنلاین خیلی قطع و وصلی دارد یکجوری که دانشآموز تمرکزش به هم میریزد و آن تمرکزی که در سرکلاس درس داشتیم را حالا نداریم. فقط به خاطر همین تمرکز باید برویم مدرسه. از یک طرف هم سال دیگر کنکور دارم باید واقعاً درس بخوانم، فضای آنلاین شادتر از فضای حضوری است. اما در خانه ماندن هم چاقم کرد و هم دچار ضعف در رابطه اجتماعی شدم.»
کارت واکسن اجباری است
آموزش مجازی و دوری از مدرسه برای خیلیها دیگر غیرقابل تحمل شده است. پارسا دانشآموز پایه دوازدهم ریاضی تنها خواستهاش پایان آموزش مجازی است: «دوست دارم فقط مدرسه بروم. واکسن هم زدم. مدرسه گفتند اگر آموزش حضوری شود حتماً باید کارت واکسن هم داشته باشید. اما هنوز اعلام نکردند که حضوری برویم. واقعاً از آموزش مجازی خسته شدم. مهمترین مشکلم در درس آنلاین بودنش است. قطع و وصلی آنقدر زیاد بود که کلافه میشدم. خیلی از درسها را نمیفهمیدم. سال گذشته درست و حسابی درس نمیخواندم اما امسال جدیتر گرفتم چون حضوری میشود و امتحانات را باید حتماً حضوری بدهیم. دلم برای مدرسه رفتن تنگ شده است اگر همه بروند ما هم میرویم. الان هنوز معلوم نیست حتی معلمانمان هم نمیدانند چکار باید بکنند.»
او بهعنوان دانشآموز از حجم بالای کتابهای درسی شکایت میکند و میگوید: «حجم کتابها بالا و خیلی سخت است. رشته من هم خیلی سخت است اصلاً با آموزش آنلاین نمیشود رشته ریاضی را خواند. معلمانمان سال گذشته خیلی سعی کردند زودتر کتابها را تمام کنند اما اصلاً کسی توجهی نمیکند که ما آموزش را گرفتیم یا نگرفتیم. یکی از درخواست هایم این است که حداقل اگر آموزشها قرار است مجازی باشد حجم کتابهای درسی کم شود. البته علاوه بر اینکه حجم کتابهای درسی بالا است، تکالیف هم سنگین است. معلمان تا آنجا که میتوانند تمرین میدهند. درسهای حفظ کردنی هم برای ما که فنی هستیم سخت است. حالا امسال هم میگذرانیم.»
انگیزه درس خواندن نداریم
برخیها هم میگویند که مدرسه نرفتن طولانی موجب شده انگیزه آنها برای ادامه درس و مشق کاهش پیدا کند. موضوعی که همایون دانشآموز کلاس یازدهم انسانی به آن اشاره میکند: «مدرسه که میرفتیم فضا خیلی برایمان جدی بود. الان انگار درس و مشق شوخی شده. اصلاً هم انگیزه این مدل درس خواندن را ندارم. امروز که روز دانشآموز است از مسئولان میخواهم شرایطی را فراهم کنند که حداقل بتوانیم در مدرسه حضور پیدا کنیم. واقعاً این مدل درس خواندن نیست. این را معلمان هم گفتهاند. برخی از درسها را فقط حاضری میزنیم. اگر مدرسه میرفتیم حداقل همان درسهایی را که علاقه هم نداشتیم، میخواندیم. بهعنوان یک دانشآموز میگویم که انگار دو سال است بین درس خواندنمان فاصله افتاده است.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد
اخذ تصمیم نهایی برای بازگشایی مدارس ابتدایی در شنبه آتی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: وضعیت مدارس ابتدایی مجدد در جلسه روز شنبه آینده ستادملی کرونا مطرح و تصویب میشود. این موضوع یک مرتبه مطرح و کلیاتش پذیرفته شده است. در مجموع مدارس با رعایت پروتکلها باز خواهند شد.
بهگزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در حاشیه مراسم زنگ ملی مبارزه با استکبار جهانی، گرامیداشت روز دانشآموز و سالروز تسخیر لانه جاسوسی گفت: روز ۱۳ آبان دانشآموزان در تجمعاتی که به اقتضای شرایط شهر و منطقهشان وجود دارد، حضور مییابند. حضور پررنگ تشکلهای دانشآموزی کمک میکند که این روز را گرامی بداریم و با کسانی که ۱۳ آبان را رقم زدند پیمان ببندیم و راه آنها را ادامه دهیم.
کاظمی درباره ورود موضوعاتی چون مقابله با استکبار جهانی در کتب درسی گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که خباثتهای امریکا را به جامعه دانشآموزی بنمایانیم که یکی از ظرفیتهای مؤثر، کتابهای درسی هستند. کتابهای درسی در این راستا نیازمند بازبینی جدیاند که امیدوارم در دولت سیزدهم روی مجموعه کتب درسی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انقلاب یک بازنگری جدی اتفاق بیفتد.
وی افزود: البته انتظاراتی که از کتابهای درسی وجود دارد بسیار زیاد و در مقابل حجم کتب و ساعات آموزش محدود است. ما همه موارد را هم نباید محدود به کتابهای درسی کنیم. باید از فعالیتهای فوق برنامه، برگزاری جشنوارهها و دیگر برنامهها استفاده کرده و فقط بر کتاب درسی تمرکز نکنیم. ورود موضوع مقابله با استکبار به کتب درسی نیاز به مطالعه و بررسی دارد. موضوعاتی اشاره شده، اما کافی نیست. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره توزیع کتب درسی و فرایند نامطلوبی که دارد نیز گفت: هم به دانشآموزان و هم به والدین حق میدهم و هم بابت این نابسامانی که در توزیع کتب درسی ایجاد شد عذرخواهی میکنم. بخشی از این واقعه دست آموزش و پرورش نیست، مانند وقتی که دانشآموزی جابه جا میشود یا دیر ثبتنام و انتخاب رشته میکند. سامانهای داریم که اگر خارج آن عمل کنیم نابسامانی بیشتر میشود. کتاب های درسی خوب توزیع شد، اما همیشه اینطور بوده که بخشی از دانشآموزان بهدلیل بیتوجهی خودشان و گاهی مدیر مدرسه ممکن است کتاب دیر به دستشان برسد، اما خب امسال سامانه سیدا هم مشکلات را مقداری تشدید کرد. چون سامانه جدید تأسیس شده بود باعث شد به علت آشنایی اندک بخشهای اجرایی با این سامانه فرایند ثبتنام با تأخیر مواجه شود. قول میدهم یکی از برنامههای مهم که وزارت آموزش و پرورش باید به آن بپردازد الگوی توزیع کتابهای درسی باشد.
کاظمی افزود: مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است. سامانه کتاب درسی برای ثبت سفارش تک جلدی هم باز است. امکان ندارد که دانشآموزی از چند ماه قبل ثبتنام کرده باشد و کتاب هنوز به دستش نرسیده باشد. از ۱۴۵ میلیون جلد کتابی که توزیع میکنیم زیر ۲۵۰ هزار جلد باقی مانده که هنوز توزیع نشده است. اکنون مشکلی در توزیع کتابهای درسی نداریم.
وی در پاسخ به اینکه آیا زمان بازگشایی مدارس دیگر تغییری نمیکند؟ عنوان کرد: خیر، قرار نیست تغییر کند، تغییر هم نکرده است. از روز اول سیاست ما در بازگشایی مدارس این بود که مدارس روستایی و عشایری از روز اول مهر فعالیتشان را آغاز کنند که این اتفاق افتاد. مدارس شهری با جمعیت بالا، آموزش را بهصورت مجازی آغاز کردند. کاظمی ادامه داد: فرایند بازگشایی برای مدارس متوسطه از ابتدای آبان شروع شده و قرار است طی آبان ماه مدارس خودشان زمان و الگوی بازگشایی را مشخص کنند. ترجیح ما و ستادملی کرونا هم این بود که از ۱۵ آبان برای متوسطه دوم و از اول آذر برای مدارس ابتدایی و متوسطه اول بازگشایی را انجام دهیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس ابتدایی اظهار کرد: وضعیت مدارس ابتدایی مجدد در جلسه روز شنبه آینده ستادملی کرونا مطرح و تصویب میشود. این موضوع یک مرتبه مطرح و کلیاتش پذیرفته شده است. در مجموع مدارس با رعایت پروتکلها باز خواهند شد.
بهگزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در حاشیه مراسم زنگ ملی مبارزه با استکبار جهانی، گرامیداشت روز دانشآموز و سالروز تسخیر لانه جاسوسی گفت: روز ۱۳ آبان دانشآموزان در تجمعاتی که به اقتضای شرایط شهر و منطقهشان وجود دارد، حضور مییابند. حضور پررنگ تشکلهای دانشآموزی کمک میکند که این روز را گرامی بداریم و با کسانی که ۱۳ آبان را رقم زدند پیمان ببندیم و راه آنها را ادامه دهیم.
کاظمی درباره ورود موضوعاتی چون مقابله با استکبار جهانی در کتب درسی گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که خباثتهای امریکا را به جامعه دانشآموزی بنمایانیم که یکی از ظرفیتهای مؤثر، کتابهای درسی هستند. کتابهای درسی در این راستا نیازمند بازبینی جدیاند که امیدوارم در دولت سیزدهم روی مجموعه کتب درسی در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انقلاب یک بازنگری جدی اتفاق بیفتد.
وی افزود: البته انتظاراتی که از کتابهای درسی وجود دارد بسیار زیاد و در مقابل حجم کتب و ساعات آموزش محدود است. ما همه موارد را هم نباید محدود به کتابهای درسی کنیم. باید از فعالیتهای فوق برنامه، برگزاری جشنوارهها و دیگر برنامهها استفاده کرده و فقط بر کتاب درسی تمرکز نکنیم. ورود موضوع مقابله با استکبار به کتب درسی نیاز به مطالعه و بررسی دارد. موضوعاتی اشاره شده، اما کافی نیست. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره توزیع کتب درسی و فرایند نامطلوبی که دارد نیز گفت: هم به دانشآموزان و هم به والدین حق میدهم و هم بابت این نابسامانی که در توزیع کتب درسی ایجاد شد عذرخواهی میکنم. بخشی از این واقعه دست آموزش و پرورش نیست، مانند وقتی که دانشآموزی جابه جا میشود یا دیر ثبتنام و انتخاب رشته میکند. سامانهای داریم که اگر خارج آن عمل کنیم نابسامانی بیشتر میشود. کتاب های درسی خوب توزیع شد، اما همیشه اینطور بوده که بخشی از دانشآموزان بهدلیل بیتوجهی خودشان و گاهی مدیر مدرسه ممکن است کتاب دیر به دستشان برسد، اما خب امسال سامانه سیدا هم مشکلات را مقداری تشدید کرد. چون سامانه جدید تأسیس شده بود باعث شد به علت آشنایی اندک بخشهای اجرایی با این سامانه فرایند ثبتنام با تأخیر مواجه شود. قول میدهم یکی از برنامههای مهم که وزارت آموزش و پرورش باید به آن بپردازد الگوی توزیع کتابهای درسی باشد.
کاظمی افزود: مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است. سامانه کتاب درسی برای ثبت سفارش تک جلدی هم باز است. امکان ندارد که دانشآموزی از چند ماه قبل ثبتنام کرده باشد و کتاب هنوز به دستش نرسیده باشد. از ۱۴۵ میلیون جلد کتابی که توزیع میکنیم زیر ۲۵۰ هزار جلد باقی مانده که هنوز توزیع نشده است. اکنون مشکلی در توزیع کتابهای درسی نداریم.
وی در پاسخ به اینکه آیا زمان بازگشایی مدارس دیگر تغییری نمیکند؟ عنوان کرد: خیر، قرار نیست تغییر کند، تغییر هم نکرده است. از روز اول سیاست ما در بازگشایی مدارس این بود که مدارس روستایی و عشایری از روز اول مهر فعالیتشان را آغاز کنند که این اتفاق افتاد. مدارس شهری با جمعیت بالا، آموزش را بهصورت مجازی آغاز کردند. کاظمی ادامه داد: فرایند بازگشایی برای مدارس متوسطه از ابتدای آبان شروع شده و قرار است طی آبان ماه مدارس خودشان زمان و الگوی بازگشایی را مشخص کنند. ترجیح ما و ستادملی کرونا هم این بود که از ۱۵ آبان برای متوسطه دوم و از اول آذر برای مدارس ابتدایی و متوسطه اول بازگشایی را انجام دهیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس ابتدایی اظهار کرد: وضعیت مدارس ابتدایی مجدد در جلسه روز شنبه آینده ستادملی کرونا مطرح و تصویب میشود. این موضوع یک مرتبه مطرح و کلیاتش پذیرفته شده است. در مجموع مدارس با رعایت پروتکلها باز خواهند شد.
توزیع ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای رایگان برای گروههای پرخطر
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به کاهش رعایت دستورالعملهای بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوانزای فصلی دور از انتظار نیست. گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا جهت واکسیناسیون گروههای پرخطر، در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار گرفته است.
حمیدرضا نجاری گفت: این میزان واکسن برای توزیع و پوشش گروههای پرخطر شامل کارکنان سیستم بهداشت و درمان بهصورت رایگان در اختیار این دانشگاهها قرار گرفته و زمان تزریق آنها نیز تا انتهای فصل سرماست.
وی افزود: در سال ۹۹ باتوجه به پاندمی کرونا و رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و استفاده عمومی از محلولهای شستوشوی دستها موارد قابل توجهی از آنفلوانزای فصلی گزارش نشد.
نجاری ادامه داد: در حال حاضر ضمن ابلاغ توصیههای لازم برای مراقبت از بیماری به دانشگاهها، بروز قابل ملاحظه آنفلوانزای فصلی گزارش نشده است ولی با توجه به کاهش رعایت دستورالعملهای بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوانزای فصلی دور از انتظار نیست.
حمیدرضا نجاری گفت: این میزان واکسن برای توزیع و پوشش گروههای پرخطر شامل کارکنان سیستم بهداشت و درمان بهصورت رایگان در اختیار این دانشگاهها قرار گرفته و زمان تزریق آنها نیز تا انتهای فصل سرماست.
وی افزود: در سال ۹۹ باتوجه به پاندمی کرونا و رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و استفاده عمومی از محلولهای شستوشوی دستها موارد قابل توجهی از آنفلوانزای فصلی گزارش نشد.
نجاری ادامه داد: در حال حاضر ضمن ابلاغ توصیههای لازم برای مراقبت از بیماری به دانشگاهها، بروز قابل ملاحظه آنفلوانزای فصلی گزارش نشده است ولی با توجه به کاهش رعایت دستورالعملهای بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوانزای فصلی دور از انتظار نیست.
پیک ششم و ضرورت تعیین شاخصی برای ایمنی جمعی
بیژن یاور
مدرس دانشگاه
در آستانه پیک ششم همهگیری کووید19 یکی از مسائلی که پیش روی ماست باید به کندی فرایند واکسیناسیون و تقابل بین موافقان و مخالفان دریافت واکسن اشاره کرد! هر چند بدیهی است که برای حفظ سلامت و ایمنی همه مردم، واکسیناسیون امری ضروری اما این به تنهایی کافی نبوده و رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز بسیار ضروری است! باید در نظر داشت که یکی از عوامل مهم برای ایجاد پذیرش واکسیناسیون که امری کاملاً منطقی و حیاتی نیز هست، مقابله و پاسخ به اینفودمیکها یا هجمه اطلاعات نادرست در زمینه واکسیناسیون است!
این روزها تلاش و کوشش شبانه روزی دولت خدمتگزار برای تأمین واکسن از داخل و خارج از کشور با وجود تمام مصایب و مشکلات و تحریمها ستودنی است! اما مسأله این است که متأسفانه شاهد این هستیم که افرادی از جامعه که تعداد آنها کم هم نیست با دریافت واکسن مخالفت میورزند که روند واکسیناسیون را کند کرده است! دلیل این امر میتواند اینفودمیکها یا هجمههای اطلاعاتی نادرست در حد وسیع در شبکه اجتماعی باشد، مبنی بر عوارض واکسیناسیون و البته افرادی که در هر شرایطی بهدنبال سودجوییهای خاص خود بوده و برخی افرادی که به هر نحوی میخواهند اختلالی ایجاد نمایند و نشان دهند که فعالیتها خوب پیش نمیرود و برای این منظور ذهن جامعه را مکدر مینمایند، واکسیناسیون یک فرد ممکن است امری اختیاری باشد اما زمانی که در جامعه و اجتماع مطرح میشود، امری ضروری واجباری است. چراکه عدم کسب ایمنی اکثریت مردم و عدم تحقق ایمنی جمعی (Herd Immunity)، همه را در معرض خطر پیکهای بعدی به طور شدیدتری از جمله پیک پیش رو یعنی پیک ششم قرار میدهد! لذا هرچند معمولاً از روشهای اقناعی، ایجابی و با فرهنگسازی و آموزشهای لازم استفاده میگردد اما به نظر میرسد بهدلیل زمان کم تا پیک ششم و احتمال آسیبپذیری بالا در این خصوص باید از روشهای اجباری و اعمال قانون استفاده کرد. متأسفانه عادی انگاریها و کاهش معنی دار رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله عدم استفاده از ماسک، شرکت در دورهمیهای خانوادگی و نمونههای مشابه و تمایل غیرمنطقی به عادیسازی شرایط نیز مزید بر علت شده است!
مقاومت در برابر تغییر موضوع جدیدی نیست و موضوع مبحث «مدیریت تغییر» میباشد. اگر تاریخچه واکسیناسیون را بررسی کنیم، نمونههای مشابهی را در این خصوص ملاحظه میکنیم! به طور مثال زمانی که واکسن آبله در ابتدای تولید خود بود، مقاومتهای زیادی در این خصوص انجام شد! زمان قدیم با زمان حال تفاوتهایی دارد و آن اینکه در قدیم شاید چون میزان خرافات بیشتر و سطح سواد، دانش و آگاهی کمتر بود واکسیناسیون با مشکل بیشتری مواجه میشد! اما امروز، با وجود اینکه مشکلات زمان قدیم از نظر سطح سواد و دانش و نمونههای مشابه کمتر وجود دارد متأسفانه برخی خرافات مدرن از راه نشر اطلاعات نادرست منتقل و برخی افراد هم ناخواسته در حلقههای بعدی، اطلاعات نادرست را منتشر میکنند! دانشگاهها، پژوهشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز علمی مختلف باید گوش شنوا برای سؤالات مردم بوده و به اینفودمیکها، به روز و براساس ابعاد مختلف همهگیری کووید19 پاسخ دهند تا شبهات مردم برطرف شود. در بسیاری از موارد دیده شده است که با ارائه توضیحات منطقی اکثریت قریب به اتفاق مردمی که واکسن نمیزدند واکسیناسیون را میپذیرند و برای تعداد اندک باقیمانده نیز میتوان تدابیر کنترلی در نظر گرفت. نتیجه اینکه به نظر میرسد روند فرایند واکسیناسیون کند شده است و این کند شدن دلایل مختلفی از جمله اینفودمیکها دارد که باید برای آن راه حلهایی جدی اندیشید! شاید بتوان اینگونه مطرح و پیشنهاد کرد که در صورت طراحی شاخصی برای میزان نیل به ایمنی جمعی مثلاً به درصد، این خود میتواند یک زمینه تطبیقی ایجاد نماید تا بدانیم کجا بوده ایم، در کجا قرار گرفته ایم و چقدر راه پیش رو داریم! اعلام تعداد واکسنهای دریافت شده دوز اول یا دوم یا هر دو شاید برای برنامهریزان و مدیران آمار خوبی باشد اما برای عموم مردم شاخصی شفاف و ساده برای درک بهتر اینکه به چه میزان به ایمنی جمعی نزدیک شدهایم، نخواهد بود! اینکه ایمنی جمعی به چه اندازهای تحقق یافته است، مثلاً 60 درصد، میتواند مبنای عددی مناسب در زمان برای مقایسه ایجاد کند! و رویکردی برنامه ریزانه داشته باشد.
این شاخص از طرفی، هم به برنامهریزان ومدیران برای ارزیابی عملکرد خود برای مثال در قالب داشبورد مدیریتی کمک خواهد کرد و هم از طرف دیگر از طریق این شاخص، مردم به راحتی متوجه خواهند شد که به چه میزانی برای نیل به ایمنی جمعی باقیمانده است و در کجا قرار دارند! که خود این آگاهی باعث میگردد تا قدرت و توان اجتماعی و نیروی محرکه برای واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی با شتابی مضاعف را فراهم آورد! لذا در چنین شرایطی با تحقق سریعتر ایمنی جمعی، پیکهای بعدی کنترل شدهتر خواهد بود! منافع و حقوق اجتماعی ایجاب میکند که در صورت عدم رعایت تصمیمها توسط برخی از افراد، مراجع ذیصلاح اعمال قانون نمایند. به عبارتی سادهتر با ورود به اجتماع، حقوق فردی تبدیل به حقوق اجتماعی و جمعی میگردد که رعایت آن ضروری خواهد بود. توجه داشته باشیم که واکسیناسیون در جهان از نظر اکثریت مردم پذیرفته شده است. متفاوت بیندیشیم!
مدرس دانشگاه
در آستانه پیک ششم همهگیری کووید19 یکی از مسائلی که پیش روی ماست باید به کندی فرایند واکسیناسیون و تقابل بین موافقان و مخالفان دریافت واکسن اشاره کرد! هر چند بدیهی است که برای حفظ سلامت و ایمنی همه مردم، واکسیناسیون امری ضروری اما این به تنهایی کافی نبوده و رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز بسیار ضروری است! باید در نظر داشت که یکی از عوامل مهم برای ایجاد پذیرش واکسیناسیون که امری کاملاً منطقی و حیاتی نیز هست، مقابله و پاسخ به اینفودمیکها یا هجمه اطلاعات نادرست در زمینه واکسیناسیون است!
این روزها تلاش و کوشش شبانه روزی دولت خدمتگزار برای تأمین واکسن از داخل و خارج از کشور با وجود تمام مصایب و مشکلات و تحریمها ستودنی است! اما مسأله این است که متأسفانه شاهد این هستیم که افرادی از جامعه که تعداد آنها کم هم نیست با دریافت واکسن مخالفت میورزند که روند واکسیناسیون را کند کرده است! دلیل این امر میتواند اینفودمیکها یا هجمههای اطلاعاتی نادرست در حد وسیع در شبکه اجتماعی باشد، مبنی بر عوارض واکسیناسیون و البته افرادی که در هر شرایطی بهدنبال سودجوییهای خاص خود بوده و برخی افرادی که به هر نحوی میخواهند اختلالی ایجاد نمایند و نشان دهند که فعالیتها خوب پیش نمیرود و برای این منظور ذهن جامعه را مکدر مینمایند، واکسیناسیون یک فرد ممکن است امری اختیاری باشد اما زمانی که در جامعه و اجتماع مطرح میشود، امری ضروری واجباری است. چراکه عدم کسب ایمنی اکثریت مردم و عدم تحقق ایمنی جمعی (Herd Immunity)، همه را در معرض خطر پیکهای بعدی به طور شدیدتری از جمله پیک پیش رو یعنی پیک ششم قرار میدهد! لذا هرچند معمولاً از روشهای اقناعی، ایجابی و با فرهنگسازی و آموزشهای لازم استفاده میگردد اما به نظر میرسد بهدلیل زمان کم تا پیک ششم و احتمال آسیبپذیری بالا در این خصوص باید از روشهای اجباری و اعمال قانون استفاده کرد. متأسفانه عادی انگاریها و کاهش معنی دار رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله عدم استفاده از ماسک، شرکت در دورهمیهای خانوادگی و نمونههای مشابه و تمایل غیرمنطقی به عادیسازی شرایط نیز مزید بر علت شده است!
مقاومت در برابر تغییر موضوع جدیدی نیست و موضوع مبحث «مدیریت تغییر» میباشد. اگر تاریخچه واکسیناسیون را بررسی کنیم، نمونههای مشابهی را در این خصوص ملاحظه میکنیم! به طور مثال زمانی که واکسن آبله در ابتدای تولید خود بود، مقاومتهای زیادی در این خصوص انجام شد! زمان قدیم با زمان حال تفاوتهایی دارد و آن اینکه در قدیم شاید چون میزان خرافات بیشتر و سطح سواد، دانش و آگاهی کمتر بود واکسیناسیون با مشکل بیشتری مواجه میشد! اما امروز، با وجود اینکه مشکلات زمان قدیم از نظر سطح سواد و دانش و نمونههای مشابه کمتر وجود دارد متأسفانه برخی خرافات مدرن از راه نشر اطلاعات نادرست منتقل و برخی افراد هم ناخواسته در حلقههای بعدی، اطلاعات نادرست را منتشر میکنند! دانشگاهها، پژوهشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز علمی مختلف باید گوش شنوا برای سؤالات مردم بوده و به اینفودمیکها، به روز و براساس ابعاد مختلف همهگیری کووید19 پاسخ دهند تا شبهات مردم برطرف شود. در بسیاری از موارد دیده شده است که با ارائه توضیحات منطقی اکثریت قریب به اتفاق مردمی که واکسن نمیزدند واکسیناسیون را میپذیرند و برای تعداد اندک باقیمانده نیز میتوان تدابیر کنترلی در نظر گرفت. نتیجه اینکه به نظر میرسد روند فرایند واکسیناسیون کند شده است و این کند شدن دلایل مختلفی از جمله اینفودمیکها دارد که باید برای آن راه حلهایی جدی اندیشید! شاید بتوان اینگونه مطرح و پیشنهاد کرد که در صورت طراحی شاخصی برای میزان نیل به ایمنی جمعی مثلاً به درصد، این خود میتواند یک زمینه تطبیقی ایجاد نماید تا بدانیم کجا بوده ایم، در کجا قرار گرفته ایم و چقدر راه پیش رو داریم! اعلام تعداد واکسنهای دریافت شده دوز اول یا دوم یا هر دو شاید برای برنامهریزان و مدیران آمار خوبی باشد اما برای عموم مردم شاخصی شفاف و ساده برای درک بهتر اینکه به چه میزان به ایمنی جمعی نزدیک شدهایم، نخواهد بود! اینکه ایمنی جمعی به چه اندازهای تحقق یافته است، مثلاً 60 درصد، میتواند مبنای عددی مناسب در زمان برای مقایسه ایجاد کند! و رویکردی برنامه ریزانه داشته باشد.
این شاخص از طرفی، هم به برنامهریزان ومدیران برای ارزیابی عملکرد خود برای مثال در قالب داشبورد مدیریتی کمک خواهد کرد و هم از طرف دیگر از طریق این شاخص، مردم به راحتی متوجه خواهند شد که به چه میزانی برای نیل به ایمنی جمعی باقیمانده است و در کجا قرار دارند! که خود این آگاهی باعث میگردد تا قدرت و توان اجتماعی و نیروی محرکه برای واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی با شتابی مضاعف را فراهم آورد! لذا در چنین شرایطی با تحقق سریعتر ایمنی جمعی، پیکهای بعدی کنترل شدهتر خواهد بود! منافع و حقوق اجتماعی ایجاب میکند که در صورت عدم رعایت تصمیمها توسط برخی از افراد، مراجع ذیصلاح اعمال قانون نمایند. به عبارتی سادهتر با ورود به اجتماع، حقوق فردی تبدیل به حقوق اجتماعی و جمعی میگردد که رعایت آن ضروری خواهد بود. توجه داشته باشیم که واکسیناسیون در جهان از نظر اکثریت مردم پذیرفته شده است. متفاوت بیندیشیم!
اخبــــار
تأکید وزیر تعاون بر رعایت قانون کار
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در بخشنامهای به مدیران عامل سازمانها، صندوقهای بازنشستگی و بانکهای تابعه بر رعایت قانون کار و ارائه گزارش وضعیت موجود در واحدهای مشمول قانون کار مجموعههای زیر نظر این وزارتخانه تأکید کرد. حجتالله عبدالملکی در این بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهعنوان مرجع قانونی نظارت بر اجرای قوانین و مقررات کار دانسته است و بر رعایت دقیق مقررات شرکتهای تابعه و وابسته که تابع قانون کار هستند تأکید کرده است. در بند اول این بخشنامه آمده است «به منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و در راستای اجرای ماده ۴۹ قانون کار نسبت به «تهیه و اجرای طرح طبقهبندی مشاغل» اقدام شود.» در بندهای دیگر این بخشنامه به «تشکیل یکی از تشکلهای کارگری (شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران)»، «تهیه آیین نامه انضباطی» و نیز «تشکیل کمیتههای انضباطی» در کارگاهها اشاره شده است.عبدالملکی، در این بخشنامه تصریح کرده است: در اجرای ماده ۹۳ قانون کار بهمنظور پیشگیری از حوادث و بیماریها در کارگاههایی که برابر ماده مذکور مشمول داشتن کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار هستند با رعایت تشریفات مقرر در آییننامههای بازرسی کار، نسبت به «تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار» در واحدهای مشمول اقدام شود. بر اساس این بخشنامه، معاونت روابط کار، مکلف شده است از طریق واحدهای استانی نسبت به مطابقت وضعیت اعلامی و بررسی میدانی توسط بازرسان کار اقدام کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این بخشنامه متذکر شده است: اولین گزارش، حداکثر ۳ماه پس از ابلاغ این بخشنامه ارائه شود.
استادان دانشگاهها متن و منابع درسی روزآمد تولید کنند
وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر اهمیت تولید متن و منابع درسی روزآمد، کارآمد و بومی شده توسط استادان دانشگاهها تاکید کرد و گفت: این موضوع باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد تا دستاوردها و نتایج پژوهشهای کاربردی از این طریق در اختیار دانشجویان و همه افراد علاقهمند قرارگیرد. به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفیگل با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی و در دیدار با اعضای هیأت رئیسه این دانشگاه بر اهمیت «تحول آفرینی» در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی بهعنوان بزرگترین دانشگاه اختصاصی علوم انسانی در ایران و منطقه جایگاهی مهم و اساسی دارد و در فرایند رشد و توسعه علوم انسانی و ایجاد پیشرفت و تحول مؤثر است. بنابراین داشتن برنامه و ترسیم افق جدید از ضروریات مورد توجه در دانشگاه علامه به شمار میرود. وی بر اهمیت تولید متن و منابع درسی روزآمد، کارآمد و بومی شده توسط استادان دانشگاهها تاکید کرد و گفت: این موضوع باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد تا دستاوردها و نتایج پژوهشهای کاربردی از این طریق در اختیار دانشجویان و همه افراد علاقهمند قرار گیرد تا در آینده شاهد جهشی معنادار در رشد و تعالی جامعه باشیم.
وزارت بهداشت: متقاضیان واکسن آسترازنکا درخواست خود را ثبت کنند
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده میتوانند با مراجعه به دانشگاههای علوم پزشکی درخواست خود را ثبت کنند. به گزارش وبدا، وزارت بهداشت روز چهارشنبه در اطلاعیه شماره ۵ خود تصریح کرد: افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده میتوانند با مراجعه به دانشگاههای علوم پزشکی کشور درخواست خود را ثبت کنند. در این اطلاعیه آمده است: در هر دانشگاه علوم پزشکی کمیته سه نفرهای با مسئولیت بررسی درخواستها وجود دارد که به افراد واجد شرایط دریافت این واکسن، ضمن اطلاع از عوارض تزریق واکسن یادآوری، یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا افزون بر واکسنهایی که قبلاً دریافت کردند، تزریق میشود. «البته تزریق واکسنهای یادآوری بعد از اخذ رضایت از این افراد درخصوص عوارض احتمالی آن، صورت میگیرد.»
براساس اطلاعیه وزارت بهداشت، با توجه به اینکه بین دو نوبت واکسن یادآوری لازم است حداقل یک ماه فاصله وجود داشته باشد، از اینرو افرادی که در آینده مسافرت خارج کشور دارند درخواست خود را در اولین زمان ممکن به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.
استان تهران صدرنشین مراجعه مصدومان نزاع به پزشکی قانونی
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، استان تهران با ۵۱ هزار و ۱۲۰ نفر و خراسان جنوبی با ۲۵۱۹ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین آمار مراجعان مصدوم نزاع به پزشکی قانونی را در ۶ ماه نخست سال جاری داشته اند. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، در نیمه نخست سال جاری ۳۳۴ هزار و ۹۷ مصدوم نزاع برای انجام معاینات، بررسی صدمات و تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند.
از این تعداد مراجعه کننده به دلیل نزاع در نیمه نخست امسال به پزشکی قانونی ۲۲۵ هزار و ۴۲۱ نفر مرد و ۱۰۸ هزار و ۶۷۶ نفر زن بودند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مراجعان نزاع ۳۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر بودند تغییر چندانی ندارد.
در ۶ ماه نخست سال جاری استانهای تهران با ۵۱ هزار و ۱۲۰، خراسان رضوی با ۳۰ هزار و ۱۷۱ و آذربایجان شرقی با ۲۴ هزار و ۱۱۹ نفر بیشترین و استانهای بوشهر با هزار و ۶۷۷، ایلام با هزار و ۹۷۹ و خراسان جنوبی با دو هزار و ۵۱۹ نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتهاند.
بر اساس این گزارش، در ۶ ماهه نخست امسال بیشترین تعداد مراجعان نزاع در خرداد ماه با ۶۰ هزار و ۱۷۵ نفر به ثبت رسیده است ،ضمن اینکه سه ماه تیر و مرداد و شهریور نیز رقمهای بیش از ۵۲ هزار نفر را در برگرفتهاند.
در گزارش پزشکی قانونی تأکید شده است: تعداد مراجعان نزاع بر حسب جمعیت، در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان بیشترین و استانهای هرمزگان و بوشهر کمترین تعداد را داشتهاند.
به استناد آمارهای موجود تعداد مراجعات نزاع در تمام ایام سال در یک محدوده نبوده و تعداد مراجعان نزاع معمولاً در فصول گرم سال بیش از دیگر ایام است که شاید بتوان گرم شدن هوا و پایین آمدن آستانه تحمل مردم را یکی از دلایل این افزایش دانست.
وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در بخشنامهای به مدیران عامل سازمانها، صندوقهای بازنشستگی و بانکهای تابعه بر رعایت قانون کار و ارائه گزارش وضعیت موجود در واحدهای مشمول قانون کار مجموعههای زیر نظر این وزارتخانه تأکید کرد. حجتالله عبدالملکی در این بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهعنوان مرجع قانونی نظارت بر اجرای قوانین و مقررات کار دانسته است و بر رعایت دقیق مقررات شرکتهای تابعه و وابسته که تابع قانون کار هستند تأکید کرده است. در بند اول این بخشنامه آمده است «به منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و در راستای اجرای ماده ۴۹ قانون کار نسبت به «تهیه و اجرای طرح طبقهبندی مشاغل» اقدام شود.» در بندهای دیگر این بخشنامه به «تشکیل یکی از تشکلهای کارگری (شورای اسلامی کار، انجمن صنفی یا نماینده کارگران)»، «تهیه آیین نامه انضباطی» و نیز «تشکیل کمیتههای انضباطی» در کارگاهها اشاره شده است.عبدالملکی، در این بخشنامه تصریح کرده است: در اجرای ماده ۹۳ قانون کار بهمنظور پیشگیری از حوادث و بیماریها در کارگاههایی که برابر ماده مذکور مشمول داشتن کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار هستند با رعایت تشریفات مقرر در آییننامههای بازرسی کار، نسبت به «تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار» در واحدهای مشمول اقدام شود. بر اساس این بخشنامه، معاونت روابط کار، مکلف شده است از طریق واحدهای استانی نسبت به مطابقت وضعیت اعلامی و بررسی میدانی توسط بازرسان کار اقدام کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این بخشنامه متذکر شده است: اولین گزارش، حداکثر ۳ماه پس از ابلاغ این بخشنامه ارائه شود.
استادان دانشگاهها متن و منابع درسی روزآمد تولید کنند
وزیر علوم تحقیقات و فناوری بر اهمیت تولید متن و منابع درسی روزآمد، کارآمد و بومی شده توسط استادان دانشگاهها تاکید کرد و گفت: این موضوع باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد تا دستاوردها و نتایج پژوهشهای کاربردی از این طریق در اختیار دانشجویان و همه افراد علاقهمند قرارگیرد. به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفیگل با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی و در دیدار با اعضای هیأت رئیسه این دانشگاه بر اهمیت «تحول آفرینی» در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی بهعنوان بزرگترین دانشگاه اختصاصی علوم انسانی در ایران و منطقه جایگاهی مهم و اساسی دارد و در فرایند رشد و توسعه علوم انسانی و ایجاد پیشرفت و تحول مؤثر است. بنابراین داشتن برنامه و ترسیم افق جدید از ضروریات مورد توجه در دانشگاه علامه به شمار میرود. وی بر اهمیت تولید متن و منابع درسی روزآمد، کارآمد و بومی شده توسط استادان دانشگاهها تاکید کرد و گفت: این موضوع باید مورد مطالبه جدی قرار گیرد تا دستاوردها و نتایج پژوهشهای کاربردی از این طریق در اختیار دانشجویان و همه افراد علاقهمند قرار گیرد تا در آینده شاهد جهشی معنادار در رشد و تعالی جامعه باشیم.
وزارت بهداشت: متقاضیان واکسن آسترازنکا درخواست خود را ثبت کنند
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده میتوانند با مراجعه به دانشگاههای علوم پزشکی درخواست خود را ثبت کنند. به گزارش وبدا، وزارت بهداشت روز چهارشنبه در اطلاعیه شماره ۵ خود تصریح کرد: افرادی که برای سفر به خارج از کشور به تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا نیاز دارند از روزهای آینده میتوانند با مراجعه به دانشگاههای علوم پزشکی کشور درخواست خود را ثبت کنند. در این اطلاعیه آمده است: در هر دانشگاه علوم پزشکی کمیته سه نفرهای با مسئولیت بررسی درخواستها وجود دارد که به افراد واجد شرایط دریافت این واکسن، ضمن اطلاع از عوارض تزریق واکسن یادآوری، یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا افزون بر واکسنهایی که قبلاً دریافت کردند، تزریق میشود. «البته تزریق واکسنهای یادآوری بعد از اخذ رضایت از این افراد درخصوص عوارض احتمالی آن، صورت میگیرد.»
براساس اطلاعیه وزارت بهداشت، با توجه به اینکه بین دو نوبت واکسن یادآوری لازم است حداقل یک ماه فاصله وجود داشته باشد، از اینرو افرادی که در آینده مسافرت خارج کشور دارند درخواست خود را در اولین زمان ممکن به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.
استان تهران صدرنشین مراجعه مصدومان نزاع به پزشکی قانونی
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، استان تهران با ۵۱ هزار و ۱۲۰ نفر و خراسان جنوبی با ۲۵۱۹ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین آمار مراجعان مصدوم نزاع به پزشکی قانونی را در ۶ ماه نخست سال جاری داشته اند. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، در نیمه نخست سال جاری ۳۳۴ هزار و ۹۷ مصدوم نزاع برای انجام معاینات، بررسی صدمات و تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند.
از این تعداد مراجعه کننده به دلیل نزاع در نیمه نخست امسال به پزشکی قانونی ۲۲۵ هزار و ۴۲۱ نفر مرد و ۱۰۸ هزار و ۶۷۶ نفر زن بودند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مراجعان نزاع ۳۳۰ هزار و ۴۰۰ نفر بودند تغییر چندانی ندارد.
در ۶ ماه نخست سال جاری استانهای تهران با ۵۱ هزار و ۱۲۰، خراسان رضوی با ۳۰ هزار و ۱۷۱ و آذربایجان شرقی با ۲۴ هزار و ۱۱۹ نفر بیشترین و استانهای بوشهر با هزار و ۶۷۷، ایلام با هزار و ۹۷۹ و خراسان جنوبی با دو هزار و ۵۱۹ نفر کمترین آمار مراجعان نزاع را داشتهاند.
بر اساس این گزارش، در ۶ ماهه نخست امسال بیشترین تعداد مراجعان نزاع در خرداد ماه با ۶۰ هزار و ۱۷۵ نفر به ثبت رسیده است ،ضمن اینکه سه ماه تیر و مرداد و شهریور نیز رقمهای بیش از ۵۲ هزار نفر را در برگرفتهاند.
در گزارش پزشکی قانونی تأکید شده است: تعداد مراجعان نزاع بر حسب جمعیت، در استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی، همدان و زنجان بیشترین و استانهای هرمزگان و بوشهر کمترین تعداد را داشتهاند.
به استناد آمارهای موجود تعداد مراجعات نزاع در تمام ایام سال در یک محدوده نبوده و تعداد مراجعان نزاع معمولاً در فصول گرم سال بیش از دیگر ایام است که شاید بتوان گرم شدن هوا و پایین آمدن آستانه تحمل مردم را یکی از دلایل این افزایش دانست.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
لحظه شماری دانشآموزان برای بازگشت به کلاسها
-
اخذ تصمیم نهایی برای بازگشایی مدارس ابتدایی در شنبه آتی
-
توزیع ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای رایگان برای گروههای پرخطر
-
پیک ششم و ضرورت تعیین شاخصی برای ایمنی جمعی
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین