ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام صادق علیهالسلام فرمود:
چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را به خشم آور. اگر در رفاقت با تو استوار ماند، او برادر تو است، وگرنه برادرت نیست.
مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر شد
محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور طی حکمی، مسعود نقاشزاده را به سمت دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. در بخشی از متن حکم دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده: اینک که آیین بزرگداشت سینمای ایران به 40 سالگی رسیده است، در دور تازه این رویداد فاخر و ارجمند، شایسته است با تکیه بر دستاوردهای ارزشمند خانواده بزرگ سینما، راه این مهمترین رخداد سینمای ایران را با چراغ اندیشه و اخلاق و هنر، روشنتر نماییم. امید است با اتّکال به پروردگار متعال و با عنایت به چشماندازهای گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای کلان سازمان سینمایی، ضمن همراهی با اهالی فرهیخته سینما، منتقدان و اصحاب رسانه، جوانان متعهد و با دانش و با توجه به اصل صرفهجویی و اجتناب از تشریفات زائد و با بهرهگیری از تجارب ارزشمند گذشته و ظرفیت نیروهای داخلی سازمان، در برگزاری رویدادِ فجر سینمای ایران همزمان با فجر انقلاب اسلامی موفق باشید. انتظار میرود چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فرصتی مغتنم برای آغاز فصلی جدید در مسیر تکوین و بازسازی انقلابیِ زیرساختهای سینمای کشور باشد.
بازگشت امید به سینما
مردم سینما را دوست دارند
فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی با در اختیار داشتن 157 سالن از دیروز چهارشنبه 5 آبانماه اکران خود را در سراسر ایران آغاز کرد. طبق اطلاعات درج شده در سامانه سمفا این فیلم تا ظهر اولین روز اکران بیش از 400 میلیون تومان فروش داشت. در حالی با استقبال از فیلم «قهرمان» امیدواریها به بازگشت رونق به گیشه سینما زیاد شده است که طبق آخرین خروجی جلسه شورای صنفی نمایش، با درخواست اکران فیلم سینمایی «تومان» ساخته مرتضی فرشباف از ۱۲ آبان ماه، فیلم سینمایی «آپاچی» ساخته آرش معیریان از ۲۶ آبان ماه، «شهر گربهها» ساخته سیدجواد هاشمی و «آتابای» ساخته نیکی کریمی از ۳ آذرماه، «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان و «جوجه تیغی» ساخته مستانه مهاجر از ۱۰ آذرماه، «بندر بند» ساخته منیژه حکمت از ۱۲ آذرماه، «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی مقدم از ۱۷ آذرماه، «تی تی» ساخته آیدا پناهنده از ۲۴ آذرماه و «عروس مردم» به کارگردانی مجید توکلی از اول دی ماه موافقت شده است.
علی سرتیپی
تهیهکننده و سینمادار
خوشبختانه بعد از تقریبا 2 سال شاهد اتفاقی امیدوارکننده در سالنهای سینما بودیم. در ساعتهای نخستین روز چهارشنبه (12 تا 2 بامداد) فیلم «قهرمان» در تهران و شهرستان حدود 18 سئانس فوقالعاده داشت. میزان فروش اینترنتی بلیت این فیلم گویای استقبال خوب از اکران تازهترین ساخته اصغر فرهادی در سراسر ایران است. این میزان استقبال در اولین روز اکران نویددهنده روزهای خوش برای سینماها در هفته آینده است.
اقبال عمومی مخاطبان تأییدیه دیگر بر این مدعا بود که مردم از فیلم خوب استقبال میکنند. با قرار گرفتن فیلم طنزی مثل «گشت ارشاد 3» سعید سهیلی در کنار این فیلم اجتماعی، شاهد ترکیبی ترغیبکنندهتر برای آوردن مخاطب به سینما بودیم و قطعاً استقبال از سینماها با شوک مضاعف همراه بود اما بنابر دلایلی این اتفاق نیفتاد.
یک فیلم به تنهایی نمیتواند نجاتدهنده گیشه یک ساله سینما باشد و تضمین ادامه این روند منوط به اکران فیلمهای پرمخاطب طنز و اجتماعی است. بالاترین پروتکلهای بهداشتی از جمله استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن، فاصلهگذاری صندلیها هنگام فروش بلیت، سقف بلند و تهویه مناسب و ... در سالنهای سینما اعمال میشود و همچنان سینما ارزانترین تفریح برای جامعه است. خیلیها تصور میکردند با قوت گرفتن پلتفرمهای نمایشی، بازگشت مردم به سینما مشکل شده است اما استقبال چند روز اخیر مخاطب از سینما نشان داد، مردم همچنان سینما را دوست دارند و علاقهمندند کنار هم و روی پرده عریض سینما فیلم ببینند.
اگر خوراک خوب داشته باشیم، مخاطب سینما را تنها نمیگذارد. البته که مهمترین مؤلفه در اقبال مخاطب به سینما، شتاب گرفتن سرعت واکسیناسیون است. حال روحی مردم بهتر شده و برای حضور در مراکز عمومی اشتیاق دارند. با توجه به برنامه منظم واکسیناسیون، در نگاه امیدوارانه این گونه به نظر میرسد که سینماها بحران را پشت سر گذاشتهاند. با رسیدن به واکسیناسیون 80 درصدی و طبق فیلمهای در صف اکران میتوان به آینده سینما امید داشت.
علی سرتیپی
تهیهکننده و سینمادار
خوشبختانه بعد از تقریبا 2 سال شاهد اتفاقی امیدوارکننده در سالنهای سینما بودیم. در ساعتهای نخستین روز چهارشنبه (12 تا 2 بامداد) فیلم «قهرمان» در تهران و شهرستان حدود 18 سئانس فوقالعاده داشت. میزان فروش اینترنتی بلیت این فیلم گویای استقبال خوب از اکران تازهترین ساخته اصغر فرهادی در سراسر ایران است. این میزان استقبال در اولین روز اکران نویددهنده روزهای خوش برای سینماها در هفته آینده است.
اقبال عمومی مخاطبان تأییدیه دیگر بر این مدعا بود که مردم از فیلم خوب استقبال میکنند. با قرار گرفتن فیلم طنزی مثل «گشت ارشاد 3» سعید سهیلی در کنار این فیلم اجتماعی، شاهد ترکیبی ترغیبکنندهتر برای آوردن مخاطب به سینما بودیم و قطعاً استقبال از سینماها با شوک مضاعف همراه بود اما بنابر دلایلی این اتفاق نیفتاد.
یک فیلم به تنهایی نمیتواند نجاتدهنده گیشه یک ساله سینما باشد و تضمین ادامه این روند منوط به اکران فیلمهای پرمخاطب طنز و اجتماعی است. بالاترین پروتکلهای بهداشتی از جمله استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن، فاصلهگذاری صندلیها هنگام فروش بلیت، سقف بلند و تهویه مناسب و ... در سالنهای سینما اعمال میشود و همچنان سینما ارزانترین تفریح برای جامعه است. خیلیها تصور میکردند با قوت گرفتن پلتفرمهای نمایشی، بازگشت مردم به سینما مشکل شده است اما استقبال چند روز اخیر مخاطب از سینما نشان داد، مردم همچنان سینما را دوست دارند و علاقهمندند کنار هم و روی پرده عریض سینما فیلم ببینند.
اگر خوراک خوب داشته باشیم، مخاطب سینما را تنها نمیگذارد. البته که مهمترین مؤلفه در اقبال مخاطب به سینما، شتاب گرفتن سرعت واکسیناسیون است. حال روحی مردم بهتر شده و برای حضور در مراکز عمومی اشتیاق دارند. با توجه به برنامه منظم واکسیناسیون، در نگاه امیدوارانه این گونه به نظر میرسد که سینماها بحران را پشت سر گذاشتهاند. با رسیدن به واکسیناسیون 80 درصدی و طبق فیلمهای در صف اکران میتوان به آینده سینما امید داشت.
سیره رسول خدا -21
علاج گناه به جای تحقیر گناهکار
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
به نقل از سیره نگاران، رسول گرامی اسلام(ص) نسبت به هدایت بیماران روحی و گناهکار و گمراه آنچنان حریص بود و آنچنان ترحم داشت که در راه هدایت آنان هر رنجی را برخود هموار مینمود و این شیوه و الگویی است که باید از آن پیروی نمود. امیرالمؤمنین علی(ع) در این ارتباط میفرماید: «وانماینبغی لاهل العصمه والمصنوع الیهم فی السلامه آن یرحموا اهل الذنوب والمعصیه» (اشخاصی که خدا به آنها توفیق داده که پاک ماندهاند باید به بیماران معصیت ترحم کنند.)
براستی گناهکاران واجد شرایط ترحم اند، یعنی به جای سرکوفت، تحقیر و بایکوت باید به فکر علاج گناه معصیت کاران بود و عادت گناه را از سر آنان انداخت.
مصلح مسلمان همچون پزشکی دلسوز، خود بهدنبال مریض میگردد و بیماریهای اخلاقی را در بیمار تشخیص داده و به علاج آن میپردازد واین ملهم از سیره رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) است. پیامبراکرم(ص) تقریباً در تمام عمر شریفش بهدنبال بیماران روحی و روانی بود حتی در دوران اولیه بعثت ودر شرایط دشوار مکه، آن حضرت(ص) هرگاه فرصتی به دست میآورد از جمله در ماههای حرام که به رسم اعراب جاهلی جنگ و ستیز ممنوع بود و مصونیتی برای حضرتش به وجود میآمد، در جمع قبایل اعراب حاضر شده و به هدایت و درمان دردهای آنان میپرداخت و آنان را به راه راست و ایمان به خدای یکتا و پرهیز از رفتارجاهلی توصیه میفرمود. البته این سیره اغلب انبیا بود، کما اینکه در روایات آمده است که حضرت عیسی(ع) را دیدند که از خانه زن بد نامی بیرون آمد. اطرافیان با تعجب پرسیدند: یا روح الله! تو اینجا چکار میکردی؟ فرمود: طبیب به خانه مریض رفته بود. اما پیامبر اسلام بیش از سایر انبیا دلسوز امت خویش بود و در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شد. تا آنجایی که آیه نازل گردید و خطاب به آن حضرت(ص) گفته شد: گویا میخواهی در پی آنان (مردمان) اگر به این سخن ایمان نیاورند، جان خود را به خطر بیندازی؟! (کهف آیه ۶)
رسول خدا(ص) برای هدایت مردم حاضر بود از جان ومال مایه بگذارد، اما حاضر نبود از ارزشهای معنوی و اصول اخلاقی عدول نماید، یا اینکه از جهل مردم در جهت هدایت آنان استفاده کند. در این ارتباط مطالب جالب و درس آموزی درتاریخ اسلام وجود دارد که درکتب سیره آمده است.
پیامبر خدا(ص) اجازه نمیداد نقاط ضعف افراد باعث سقوط کامل آنان در منجلاب گناه و گمراهی شود. چرا که رسالت انبیای الهی بر بنیانهای هدایت، آگاهی بخشی و روشن اندیشی نهاده شده و کلام وحی به صراحت فرموده است: ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن (سوره نحل ـ آیه ۱۲۵) ـ به راه پروردگارت با حکمت (دلایل عقلی) واندرز نیکو دعوت کن و با بهترین روش با آنان به بحث و مجادله پردازـ خداوند اول چیزی که در رسالت پیامبر اکرم(ص) بیان میکند، حکمت است، یعنی مردم را به راه پروردگارت بخوان از طریق حکمت و براهین عقلی. پیامبر اکرم(ص) بحق آیینه جمال و جلال الهی است و الگوی کامل مسلمانی. قرآن کریم رسالت پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) را چنین توصیف میکند: یا ایهاالنبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیرا (سوره احزاب آیه ۴۵) (ای رسول) تو را فرستادیم که گواه این امت باشی، نوید بخش و نوید دهنده برای این امت فرستادیم، بشارت بده، نوید بده، تشویق کن و نتایج خوبی که در مسیر ایمان ناب به خدا وجود دارد را برای مردم تشریح کن، همچنین تو را نذیر فرستادیم و اعلام خطرکننده، یعنی اگرکسی راه خلاف فطرت و گناه را طی کرد او را منذر باش و به او اعلام خطرکن وعاقبت کار را برایش گوشزد کن!
براساس این رسالت و مأموریت بود که پیامبر اکرم(ص) در سالهای اول بعثت در دامنه کوه صفا میایستاد وخطاب به مردم مکه با صدایی رسا میفرمود: صباحا یا صباحا (خطر! خطر!) وهنگامی که مردم دور آن حضرت جمع میشدند میفرمود: ای مردم! تاکنون مرا در میان خود چگونه شناختهاید؟ همه میگفتند: امین و راستگو، آنگاه حضرت ادامه میداد: اگر الآن من شما را انذار کنم و به شما اعلام خطرکنم و بگویم که پشت این کوهها دشمن با لشکر جرار آمده است و میخواهد به شما حمله کند سخن مرا باور میکنید؟ همه میگفتند: البته، آنگاه حضرت(ص) بخش اصلی پیام خود را ابلاغ میکرد و میفرمود: «انی نذیر لکم بین یدی عذاب شدید» پس به شما اعلام خطرمی کنم که راه کج و گناه آلود، به دنبالش عذاب شدید الهی دردنیا و آخرت را در بردارد. حضرت رسول(ص) داعی الیالله است و آمده است تا پیام الهی را در قلبها و عقلها نفوذ دهد و سعادت دنیوی و اخروی و زندگی توأم با شرافت و سربلندی و به دور از گناه وکجی را برای نوع بشر به ارمغان آورد.
دبیر گروه پایداری
به نقل از سیره نگاران، رسول گرامی اسلام(ص) نسبت به هدایت بیماران روحی و گناهکار و گمراه آنچنان حریص بود و آنچنان ترحم داشت که در راه هدایت آنان هر رنجی را برخود هموار مینمود و این شیوه و الگویی است که باید از آن پیروی نمود. امیرالمؤمنین علی(ع) در این ارتباط میفرماید: «وانماینبغی لاهل العصمه والمصنوع الیهم فی السلامه آن یرحموا اهل الذنوب والمعصیه» (اشخاصی که خدا به آنها توفیق داده که پاک ماندهاند باید به بیماران معصیت ترحم کنند.)
براستی گناهکاران واجد شرایط ترحم اند، یعنی به جای سرکوفت، تحقیر و بایکوت باید به فکر علاج گناه معصیت کاران بود و عادت گناه را از سر آنان انداخت.
مصلح مسلمان همچون پزشکی دلسوز، خود بهدنبال مریض میگردد و بیماریهای اخلاقی را در بیمار تشخیص داده و به علاج آن میپردازد واین ملهم از سیره رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) است. پیامبراکرم(ص) تقریباً در تمام عمر شریفش بهدنبال بیماران روحی و روانی بود حتی در دوران اولیه بعثت ودر شرایط دشوار مکه، آن حضرت(ص) هرگاه فرصتی به دست میآورد از جمله در ماههای حرام که به رسم اعراب جاهلی جنگ و ستیز ممنوع بود و مصونیتی برای حضرتش به وجود میآمد، در جمع قبایل اعراب حاضر شده و به هدایت و درمان دردهای آنان میپرداخت و آنان را به راه راست و ایمان به خدای یکتا و پرهیز از رفتارجاهلی توصیه میفرمود. البته این سیره اغلب انبیا بود، کما اینکه در روایات آمده است که حضرت عیسی(ع) را دیدند که از خانه زن بد نامی بیرون آمد. اطرافیان با تعجب پرسیدند: یا روح الله! تو اینجا چکار میکردی؟ فرمود: طبیب به خانه مریض رفته بود. اما پیامبر اسلام بیش از سایر انبیا دلسوز امت خویش بود و در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شد. تا آنجایی که آیه نازل گردید و خطاب به آن حضرت(ص) گفته شد: گویا میخواهی در پی آنان (مردمان) اگر به این سخن ایمان نیاورند، جان خود را به خطر بیندازی؟! (کهف آیه ۶)
رسول خدا(ص) برای هدایت مردم حاضر بود از جان ومال مایه بگذارد، اما حاضر نبود از ارزشهای معنوی و اصول اخلاقی عدول نماید، یا اینکه از جهل مردم در جهت هدایت آنان استفاده کند. در این ارتباط مطالب جالب و درس آموزی درتاریخ اسلام وجود دارد که درکتب سیره آمده است.
پیامبر خدا(ص) اجازه نمیداد نقاط ضعف افراد باعث سقوط کامل آنان در منجلاب گناه و گمراهی شود. چرا که رسالت انبیای الهی بر بنیانهای هدایت، آگاهی بخشی و روشن اندیشی نهاده شده و کلام وحی به صراحت فرموده است: ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن (سوره نحل ـ آیه ۱۲۵) ـ به راه پروردگارت با حکمت (دلایل عقلی) واندرز نیکو دعوت کن و با بهترین روش با آنان به بحث و مجادله پردازـ خداوند اول چیزی که در رسالت پیامبر اکرم(ص) بیان میکند، حکمت است، یعنی مردم را به راه پروردگارت بخوان از طریق حکمت و براهین عقلی. پیامبر اکرم(ص) بحق آیینه جمال و جلال الهی است و الگوی کامل مسلمانی. قرآن کریم رسالت پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) را چنین توصیف میکند: یا ایهاالنبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیرا (سوره احزاب آیه ۴۵) (ای رسول) تو را فرستادیم که گواه این امت باشی، نوید بخش و نوید دهنده برای این امت فرستادیم، بشارت بده، نوید بده، تشویق کن و نتایج خوبی که در مسیر ایمان ناب به خدا وجود دارد را برای مردم تشریح کن، همچنین تو را نذیر فرستادیم و اعلام خطرکننده، یعنی اگرکسی راه خلاف فطرت و گناه را طی کرد او را منذر باش و به او اعلام خطرکن وعاقبت کار را برایش گوشزد کن!
براساس این رسالت و مأموریت بود که پیامبر اکرم(ص) در سالهای اول بعثت در دامنه کوه صفا میایستاد وخطاب به مردم مکه با صدایی رسا میفرمود: صباحا یا صباحا (خطر! خطر!) وهنگامی که مردم دور آن حضرت جمع میشدند میفرمود: ای مردم! تاکنون مرا در میان خود چگونه شناختهاید؟ همه میگفتند: امین و راستگو، آنگاه حضرت ادامه میداد: اگر الآن من شما را انذار کنم و به شما اعلام خطرکنم و بگویم که پشت این کوهها دشمن با لشکر جرار آمده است و میخواهد به شما حمله کند سخن مرا باور میکنید؟ همه میگفتند: البته، آنگاه حضرت(ص) بخش اصلی پیام خود را ابلاغ میکرد و میفرمود: «انی نذیر لکم بین یدی عذاب شدید» پس به شما اعلام خطرمی کنم که راه کج و گناه آلود، به دنبالش عذاب شدید الهی دردنیا و آخرت را در بردارد. حضرت رسول(ص) داعی الیالله است و آمده است تا پیام الهی را در قلبها و عقلها نفوذ دهد و سعادت دنیوی و اخروی و زندگی توأم با شرافت و سربلندی و به دور از گناه وکجی را برای نوع بشر به ارمغان آورد.
هنرمندان و تأثیرگذاری اجتماعی
شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
آثار هنری بهخاطر ماهیتشان دارای روح هستند و هر کدام میتوانند معانی و مفاهیم بسیاری را در خود جای دهند که از ذهن و روح خالق آنها نشأت گرفته و به بیننده منتقل میشود. علایق و سلیقههای فرد هنرمند و همچنین نیت ساخت یک اثر هنری در آن کاملاً نمایان است که بیننده میتواند آن را درک کند. علاوه بر اینها، آثار هنری رسالت دیگری در خود جای دادهاند. در اصل، ماجرا بر این است که فرد هنرمند همزمان با بروز برآیندهای درونی اش در آثار خود، رسالتی اجتماعی نیز دارد، یعنی هر اثر هنری ماهیتی اجتماعی دارد که از دو جنبه میشود آن را بررسی کرد؛یکی اینکه هنرمند میتواند در خلق یک رویداد اجتماعی با ایجاد همدلی و همبستگی بین افراد یک جامعه هدف نقش داشته باشد، یعنی هنرمند، آثار هنریاش را بر اساس موضوع های اجتماعی محیط زندگی انتخاب و با به نمایش گذاشتن آنها بتواند بر همبستگی افراد آن گروه کمک کند که این مورد را در مطلبی جداگانه بررسی میکنیم. دوم اینکه افراد هنرمند پس از بهوجود آمدن یک رویداد اجتماعی میتوانند با بهوجود آوردن اثر هنری و نمایش آن برای عامه مردم در حمایت یا منفور جلوه دادن آن رویداد نقش بسزایی ایفا نمایند، به طور مثال در اتفاق اسیدپاشی بر چهره زنان در چند سال اخیر، تعدادی هنرمند با برپایی نمایشگاه های نقاشی و عکاسی و اجرای تئاتر با این موضوع در حمایت از آسیب دیدگان این ماجرا نقش مهمی را بازی کردند. آنها باعث شدند که این اتفاق بهصورت پررنگتر دیده شود و در حساسیت زایی موضوع کمک بسیاری به مددکاران کردند. در نتیجه آن مددکاران اجتماعی و شاغلین در علوم یاورانه و فعالان اجتماعی با دریافت حمایتها توانستند بهتر از قبل نسبت به آسیبدیدگان نظرها و پیشنهادهای حمایتی خود را ارائه دهند. همچنین با مطرح شدن و حساسیت زایی این حرکت (اسیدپاشی) به طرح شکایت بابت پیگیری افراد خاطی باعث میشود که آنها بهخاطر ترس از پیگرد قانونی و منفور شدن در جامعه نتوانند براحتی و آزادانه به کار خود ادامه دهند،پس میبینیم که هنرمندان اثرگذاریهای مهمی در جامعه دارند. خلق اثر هنری یک عمل شخصی است ،ولی از به کارگیری آن با علوم اجتماعی میشود بهعنوان یک عامل مهم و بازدارنده آسیبهای اجتماعی استفاده کرد.
رابطه هنرمندان با مددکاران اجتماعی تلفیقی نو و مؤثر است که رد پای آن را در جامعه ،هم در بخش پیشگیری و هم درمان آسیبهای اجتماعی و راهکارها و همچنین برنامهریزیهای اجتماعی میتوان دید.
مددکار اجتماعی
آثار هنری بهخاطر ماهیتشان دارای روح هستند و هر کدام میتوانند معانی و مفاهیم بسیاری را در خود جای دهند که از ذهن و روح خالق آنها نشأت گرفته و به بیننده منتقل میشود. علایق و سلیقههای فرد هنرمند و همچنین نیت ساخت یک اثر هنری در آن کاملاً نمایان است که بیننده میتواند آن را درک کند. علاوه بر اینها، آثار هنری رسالت دیگری در خود جای دادهاند. در اصل، ماجرا بر این است که فرد هنرمند همزمان با بروز برآیندهای درونی اش در آثار خود، رسالتی اجتماعی نیز دارد، یعنی هر اثر هنری ماهیتی اجتماعی دارد که از دو جنبه میشود آن را بررسی کرد؛یکی اینکه هنرمند میتواند در خلق یک رویداد اجتماعی با ایجاد همدلی و همبستگی بین افراد یک جامعه هدف نقش داشته باشد، یعنی هنرمند، آثار هنریاش را بر اساس موضوع های اجتماعی محیط زندگی انتخاب و با به نمایش گذاشتن آنها بتواند بر همبستگی افراد آن گروه کمک کند که این مورد را در مطلبی جداگانه بررسی میکنیم. دوم اینکه افراد هنرمند پس از بهوجود آمدن یک رویداد اجتماعی میتوانند با بهوجود آوردن اثر هنری و نمایش آن برای عامه مردم در حمایت یا منفور جلوه دادن آن رویداد نقش بسزایی ایفا نمایند، به طور مثال در اتفاق اسیدپاشی بر چهره زنان در چند سال اخیر، تعدادی هنرمند با برپایی نمایشگاه های نقاشی و عکاسی و اجرای تئاتر با این موضوع در حمایت از آسیب دیدگان این ماجرا نقش مهمی را بازی کردند. آنها باعث شدند که این اتفاق بهصورت پررنگتر دیده شود و در حساسیت زایی موضوع کمک بسیاری به مددکاران کردند. در نتیجه آن مددکاران اجتماعی و شاغلین در علوم یاورانه و فعالان اجتماعی با دریافت حمایتها توانستند بهتر از قبل نسبت به آسیبدیدگان نظرها و پیشنهادهای حمایتی خود را ارائه دهند. همچنین با مطرح شدن و حساسیت زایی این حرکت (اسیدپاشی) به طرح شکایت بابت پیگیری افراد خاطی باعث میشود که آنها بهخاطر ترس از پیگرد قانونی و منفور شدن در جامعه نتوانند براحتی و آزادانه به کار خود ادامه دهند،پس میبینیم که هنرمندان اثرگذاریهای مهمی در جامعه دارند. خلق اثر هنری یک عمل شخصی است ،ولی از به کارگیری آن با علوم اجتماعی میشود بهعنوان یک عامل مهم و بازدارنده آسیبهای اجتماعی استفاده کرد.
رابطه هنرمندان با مددکاران اجتماعی تلفیقی نو و مؤثر است که رد پای آن را در جامعه ،هم در بخش پیشگیری و هم درمان آسیبهای اجتماعی و راهکارها و همچنین برنامهریزیهای اجتماعی میتوان دید.
بازگشت به دنیای کودکی
زهرا نجفی
روزنامهنگار
صبح 28 اکتبر سال 1892 میلادی (7 آبان سال 1271 شمسی) بود که «امیل ریناد» با هیجان زیاد و البته کمی استرس از خواب بیدار شد، هرچند که شب قبل هم بهخوبی نتوانسته بود چشم بر هم بگذارد، چراکه او چند هفته قبل توانسته بود با موزه گروین پاریس قرارداد نمایش پانتومیمهای لومینوس را امضا کند و بعدازظهر آن روز قرار بود نخستین نمایش اش را برای عموم برگزار کند. امیل ریناد همیشه دوست داشت وسیلهای برای سرگرمی کودکان درست کند. او قبلاً با بهبود فناکیستوسکوپ و زئوتروپ، دستگاه دیگری به نام «پراکسینوسکوپ» در سال 1877 ساخته و ثبت کرده بود، ولی این پایان راهش نبود. ریناد این راه را ادامه داد تا اینکه دستگاه «تئاتر نوری» را اختراع کرد، دستگاهی که هم نظر ادیسون، مخترع بزرگ را جلب کرد و هم برادران لومیر را؛ برادرانی که در 28 دسامبر 1895 میلادی، اولین فیلم تاریخ سینما را به نمایش درآوردند و باعث پیدایش سینما شدند. ریناد موفق شد از سال 1892 تا سال 1900 بیش از 12 هزار نمایش را برای بیش از 500 هزار نفر در موزه گروین پاریس برگزار کند. بدین ترتیب بود که تاریخ انیمیشن آغاز شد و علاقهمندان جدی سینمای انیمیشن، 28 اکتبر را روز جهانی انیمیشن نامیدند.
بعد از گذشت 128 سال، امروز سینمای انیمیشن آنقدر از نظر تکنیکی و بصری گسترش یافته است که دیگر نمیتوانیم آن را هنری صرفاً جهت سرگرمی کودکان بدانیم. تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت نشان داده است که مخاطبان انیمیشن، کودک یکساله تا بزرگسالان 60 ساله هستند. و آنطور که نظریهپردازان بزرگ روانشناسی میگویند، همه ما در درونمان کودکی داریم که تا آخرین لحظات عمر در کنار ما خواهد بود. شاید که تماشای انیمیشن راهی برای بازگشت به کودکی، تجربه احساسات خالصانه و البته توجه به کودک درونمان باشد، چرا که هنوز دنیای انیمیشنها به سادگی و با خلوص نیت با ما صحبت میکنند، مثلاً اگر انیمه «توکیو غول» را تماشا کنید، با قهرمانی روبهرو میشوید که میخواهد بین دنیای انسانها و غولها صلح ایجاد کند، اگر انیمه «آکادمی قهرمان من» را انتخاب کنید، قهرمانی را خواهید دید که به شما میگوید فقط کافی است مشتاق رسیدن به هدفی باشید، آنوقت است که میتوانید موانع را کنار بزنید و قهرمان زندگیتان شوید. اگر انیمه «وایولت اورگاردن» را نگاه کنید، متوجه میشوید که گاهی فقط شنیدن و بیان احساسات درونی چقدر میتواند انسانها را به هم نزدیک کند، حتی اگر به تماشای انیمیشن سینمایی «توکا» بنشینید، درخواهید یافت که گذر از ترسهای درونیمان ما را به سمت آینده بهتری میبرد. بنابراین فرصتی بگذارید، به تماشای انیمیشنی زیبا بنشینید و کمی به دنیای کودکی بازگردید، دنیایی پر از احساسات صادقانه و خالصانه.
روزنامهنگار
صبح 28 اکتبر سال 1892 میلادی (7 آبان سال 1271 شمسی) بود که «امیل ریناد» با هیجان زیاد و البته کمی استرس از خواب بیدار شد، هرچند که شب قبل هم بهخوبی نتوانسته بود چشم بر هم بگذارد، چراکه او چند هفته قبل توانسته بود با موزه گروین پاریس قرارداد نمایش پانتومیمهای لومینوس را امضا کند و بعدازظهر آن روز قرار بود نخستین نمایش اش را برای عموم برگزار کند. امیل ریناد همیشه دوست داشت وسیلهای برای سرگرمی کودکان درست کند. او قبلاً با بهبود فناکیستوسکوپ و زئوتروپ، دستگاه دیگری به نام «پراکسینوسکوپ» در سال 1877 ساخته و ثبت کرده بود، ولی این پایان راهش نبود. ریناد این راه را ادامه داد تا اینکه دستگاه «تئاتر نوری» را اختراع کرد، دستگاهی که هم نظر ادیسون، مخترع بزرگ را جلب کرد و هم برادران لومیر را؛ برادرانی که در 28 دسامبر 1895 میلادی، اولین فیلم تاریخ سینما را به نمایش درآوردند و باعث پیدایش سینما شدند. ریناد موفق شد از سال 1892 تا سال 1900 بیش از 12 هزار نمایش را برای بیش از 500 هزار نفر در موزه گروین پاریس برگزار کند. بدین ترتیب بود که تاریخ انیمیشن آغاز شد و علاقهمندان جدی سینمای انیمیشن، 28 اکتبر را روز جهانی انیمیشن نامیدند.
بعد از گذشت 128 سال، امروز سینمای انیمیشن آنقدر از نظر تکنیکی و بصری گسترش یافته است که دیگر نمیتوانیم آن را هنری صرفاً جهت سرگرمی کودکان بدانیم. تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت نشان داده است که مخاطبان انیمیشن، کودک یکساله تا بزرگسالان 60 ساله هستند. و آنطور که نظریهپردازان بزرگ روانشناسی میگویند، همه ما در درونمان کودکی داریم که تا آخرین لحظات عمر در کنار ما خواهد بود. شاید که تماشای انیمیشن راهی برای بازگشت به کودکی، تجربه احساسات خالصانه و البته توجه به کودک درونمان باشد، چرا که هنوز دنیای انیمیشنها به سادگی و با خلوص نیت با ما صحبت میکنند، مثلاً اگر انیمه «توکیو غول» را تماشا کنید، با قهرمانی روبهرو میشوید که میخواهد بین دنیای انسانها و غولها صلح ایجاد کند، اگر انیمه «آکادمی قهرمان من» را انتخاب کنید، قهرمانی را خواهید دید که به شما میگوید فقط کافی است مشتاق رسیدن به هدفی باشید، آنوقت است که میتوانید موانع را کنار بزنید و قهرمان زندگیتان شوید. اگر انیمه «وایولت اورگاردن» را نگاه کنید، متوجه میشوید که گاهی فقط شنیدن و بیان احساسات درونی چقدر میتواند انسانها را به هم نزدیک کند، حتی اگر به تماشای انیمیشن سینمایی «توکا» بنشینید، درخواهید یافت که گذر از ترسهای درونیمان ما را به سمت آینده بهتری میبرد. بنابراین فرصتی بگذارید، به تماشای انیمیشنی زیبا بنشینید و کمی به دنیای کودکی بازگردید، دنیایی پر از احساسات صادقانه و خالصانه.
هنرمندان در فضای مجازی
این روزها بخش مهمی از مطالب صفحات مجازی اهالی فرهنگ و هنر به اتفاقات تازه و خوبی تعلق دارند که با علاقهمندان به اشتراک میگذارند؛ از واکنشها به آغاز اکران فیلم سینمایی قهرمان گرفته تا اطلاع درباره مراحل ساخت فیلمهای شبکه نمایش خانگی و حتی تازههای نشر و آلبومهای موسیقی جدید.
چهرهها
مهتاب کرامتی پوستری از فیلم «اورکا» را منتشر کرده، این نسخه بینالمللی پوستر مذکور است که دو تصویر را شامل میشود. این بازیگر سینما توضیحاتی هم درباره فیلم اورکا نوشته که پوستر آن را به بهانه شرکت در فستیوال اجیال دوحه منتشر کرده، او نوشته: «فیلم سینمایی اورکا در نهمین دوره فستیوال فیلم اجیال در شهر دوحه قطر به نمایش در میآید. این اولین اکران غیررسمی فیلم سینمایی اورکا در خارج از ایران است.» مهتاب کرامتی خودش نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است. سحر مصیبی، کارگردان این فیلم هم آن دو پوستر را در صفحهاش با متن مشابهی منتشر کرده است.
رضا اسماعیلی، شــــاعر و منتقد ادبی مطلبی درباره صفحه «نشریه آکادمیک ژانرشناسی ایران» را به اشتراک گذاشته که البته با عنوان صفحه کوتاه سرایان ایران هم شناخته میشود. آن طور که اسماعیلی در توضیح بیشتر گفته، این صفحه درباره چهرههای ادبیات امروز، از جمله حمیدرضا شکارسری، نعمت مرادی و... مطالبی خواندنی منتشر میکند.
حمیدرضـــــا نعیمـــــــی، نویسنده و کارگردان تئاتر هم تصویری از «کاظم هژیرآزاد» منتشر کرده و نوشته: «استاد هژیرآزاد را از سینما شناختم؛ پرانرژی و کمی هم جذاب در نقشهای منفی... اولین بار در نمایش مرغ دریایی به کارگردانی استاد اکبر زنجانپور از نزدیک بازی و حضورش را کشف کرد؛ کمنظیر و باشکوه... صحنههای تئاتر ایران خاطرات بسیار زیبایی را از او به یادگار دارند. پابلو نرودا، عادلها و...» او در ادامه نوشته خود درباره همکاریهایی که تا به امروز در تئاتر با هژیرآزاد داشته، نوشته و اینکه وی چقدر در بازیگری مجرب است. گویا تازهترین بازی این هنرمند در سریال «زخم کاری» بوده. برای مطالعه کامل نوشته نعیمی بد نیست سری به صفحه این هنرمند بزنید.
علی داودی هم صفحهای از شهرستان ادب را بازنشر کرده است. آن طور که در اطلاعات مندرج در مطلب این شاعر آمده گویا این مؤسسه فرهنگی- ادبی هر چهارشنبه با برپایی جلسهای تحت عنوان «چهارشنبههای شعر شهرستان ادب» میزبانی علاقهمندان را از طریق فضای مجازی برعهده دارد. اگر شما هم از جمله دوستداران ادبیات هستید به شکل هفتگی میتوانید در این جلسات شرکت کرده و از آنها بهرهمند شوید. این جلسات ویژه شعرخوانی و نقد شعر هستند.
تهمـــــورس پورناظــــــری، موسیقیـــــدان و نوازنـــــده، پوستری از فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی را منتشر کرده، او این تصویر را به بهانه اولین اکران فیلم قهرمان به اشتراک گذاشته است. امیر جدیدی، بازیگر سینما هم پست مشابهی منتشر کرده است. پیشتر پخشکننده داخلی «قهرمان» اعلام کرده بود که مجموعه هنر شهر آفتاب در شیراز، به عنوان نخستین سینما، فیلم «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۱ و نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲ را از چهارم آبان اکران میکند.
کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده هم تصویری منتشر کرده که خبر از تازهترین فعالیت وی میدهد، آلبوم «دنیای نو» که به وعده این استاد عرصه موسیقی چیزی به انتشار آن نمانده است.
دیدار با دوبلور پیشکسوت
دویست و سومین جلسه از سلسله نشستهای صبح پنجشنبههای مجله بخارا به دیدار و گفتوگو با «ابوالحسن تهامی» اختصاص دارد. این برنامه ساعت 9 و نیم صبح امروز (پنجشنبه) ششم آبان ماه در محل کتابفروشی «فرهنگان قریب» برگزار میشود. از آنجایی که هنوز بر رعایت ملزومات پیشگیری از کرونا تأکید میشود این جلسه با حضور سردبیر مجله بخارا به صورت مجازی پخش میشود. در این نشست ژرژ پطروسی، علی بهبهانی و امید بهبهانی در مباحثی با ابوالحسن تهامی شرکت خواهند داشت. ابوالحسن تهامی دانشآموخته دانشسرای عالی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی است. او از سال 1336 بازیگر تئاتر بوده و از سال 1337 گویندگی فیلم و سپس مدیریت دوبلاژ انجام داده است. از سوی دیگر در نمایشهای بسیاری هم به ایفای نقش پرداخته که از جمله آنها میتوان به «شاهزاده خانم تاتیانا» اشاره کرد. تهامی فیلمهای مشهور و شناخته شدهای را دوبله کرده است و از این بابت صدای او برای اهل سینما آشناست، او در زمینه ترجمه هم بیش از 20 کتاب به فارسی بازگردانده و از طرفی در ارتباط با کتاب گویا هم آثار متعددی را خوانش و اجرا کرده است.
چهرهها
مهتاب کرامتی پوستری از فیلم «اورکا» را منتشر کرده، این نسخه بینالمللی پوستر مذکور است که دو تصویر را شامل میشود. این بازیگر سینما توضیحاتی هم درباره فیلم اورکا نوشته که پوستر آن را به بهانه شرکت در فستیوال اجیال دوحه منتشر کرده، او نوشته: «فیلم سینمایی اورکا در نهمین دوره فستیوال فیلم اجیال در شهر دوحه قطر به نمایش در میآید. این اولین اکران غیررسمی فیلم سینمایی اورکا در خارج از ایران است.» مهتاب کرامتی خودش نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است. سحر مصیبی، کارگردان این فیلم هم آن دو پوستر را در صفحهاش با متن مشابهی منتشر کرده است.
رضا اسماعیلی، شــــاعر و منتقد ادبی مطلبی درباره صفحه «نشریه آکادمیک ژانرشناسی ایران» را به اشتراک گذاشته که البته با عنوان صفحه کوتاه سرایان ایران هم شناخته میشود. آن طور که اسماعیلی در توضیح بیشتر گفته، این صفحه درباره چهرههای ادبیات امروز، از جمله حمیدرضا شکارسری، نعمت مرادی و... مطالبی خواندنی منتشر میکند.
حمیدرضـــــا نعیمـــــــی، نویسنده و کارگردان تئاتر هم تصویری از «کاظم هژیرآزاد» منتشر کرده و نوشته: «استاد هژیرآزاد را از سینما شناختم؛ پرانرژی و کمی هم جذاب در نقشهای منفی... اولین بار در نمایش مرغ دریایی به کارگردانی استاد اکبر زنجانپور از نزدیک بازی و حضورش را کشف کرد؛ کمنظیر و باشکوه... صحنههای تئاتر ایران خاطرات بسیار زیبایی را از او به یادگار دارند. پابلو نرودا، عادلها و...» او در ادامه نوشته خود درباره همکاریهایی که تا به امروز در تئاتر با هژیرآزاد داشته، نوشته و اینکه وی چقدر در بازیگری مجرب است. گویا تازهترین بازی این هنرمند در سریال «زخم کاری» بوده. برای مطالعه کامل نوشته نعیمی بد نیست سری به صفحه این هنرمند بزنید.
علی داودی هم صفحهای از شهرستان ادب را بازنشر کرده است. آن طور که در اطلاعات مندرج در مطلب این شاعر آمده گویا این مؤسسه فرهنگی- ادبی هر چهارشنبه با برپایی جلسهای تحت عنوان «چهارشنبههای شعر شهرستان ادب» میزبانی علاقهمندان را از طریق فضای مجازی برعهده دارد. اگر شما هم از جمله دوستداران ادبیات هستید به شکل هفتگی میتوانید در این جلسات شرکت کرده و از آنها بهرهمند شوید. این جلسات ویژه شعرخوانی و نقد شعر هستند.
تهمـــــورس پورناظــــــری، موسیقیـــــدان و نوازنـــــده، پوستری از فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی را منتشر کرده، او این تصویر را به بهانه اولین اکران فیلم قهرمان به اشتراک گذاشته است. امیر جدیدی، بازیگر سینما هم پست مشابهی منتشر کرده است. پیشتر پخشکننده داخلی «قهرمان» اعلام کرده بود که مجموعه هنر شهر آفتاب در شیراز، به عنوان نخستین سینما، فیلم «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۱ و نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲ را از چهارم آبان اکران میکند.
کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده هم تصویری منتشر کرده که خبر از تازهترین فعالیت وی میدهد، آلبوم «دنیای نو» که به وعده این استاد عرصه موسیقی چیزی به انتشار آن نمانده است.
دیدار با دوبلور پیشکسوت
دویست و سومین جلسه از سلسله نشستهای صبح پنجشنبههای مجله بخارا به دیدار و گفتوگو با «ابوالحسن تهامی» اختصاص دارد. این برنامه ساعت 9 و نیم صبح امروز (پنجشنبه) ششم آبان ماه در محل کتابفروشی «فرهنگان قریب» برگزار میشود. از آنجایی که هنوز بر رعایت ملزومات پیشگیری از کرونا تأکید میشود این جلسه با حضور سردبیر مجله بخارا به صورت مجازی پخش میشود. در این نشست ژرژ پطروسی، علی بهبهانی و امید بهبهانی در مباحثی با ابوالحسن تهامی شرکت خواهند داشت. ابوالحسن تهامی دانشآموخته دانشسرای عالی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی است. او از سال 1336 بازیگر تئاتر بوده و از سال 1337 گویندگی فیلم و سپس مدیریت دوبلاژ انجام داده است. از سوی دیگر در نمایشهای بسیاری هم به ایفای نقش پرداخته که از جمله آنها میتوان به «شاهزاده خانم تاتیانا» اشاره کرد. تهامی فیلمهای مشهور و شناخته شدهای را دوبله کرده است و از این بابت صدای او برای اهل سینما آشناست، او در زمینه ترجمه هم بیش از 20 کتاب به فارسی بازگردانده و از طرفی در ارتباط با کتاب گویا هم آثار متعددی را خوانش و اجرا کرده است.
عکس نوشت
در حالی در روزهای آغازین آبان ماه قرار داریم که اولین بارش برف پاییزی استان اردبیل را سفید پوش کرده و سیمای شهر را با برگهای زرد و نارنجی و سبز درکنار سفیدی برف آذین بسته و تابلویی زیبا در شهر ترسیم شده است که از دید عکاسان پنهان نمانده و براین اساس خبرگزاری مهر گزارش تصویری زیبایی از این بارش پاییزی منتشر کرده است. این برودت هوا بهصورت پراکنده از ظهر سهشنبه در مناطق مختلف استان اردبیل آغاز شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
مسعود نقاشزاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر شد
-
مردم سینما را دوست دارند
-
علاج گناه به جای تحقیر گناهکار
-
هنرمندان و تأثیرگذاری اجتماعی
-
بازگشت به دنیای کودکی
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین