ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم (ص):
میهمان، روزى خود را مى آورد و گناهان اهل خانه را مى برد.
بحارالانوار ج ۷۵، ص ۴۶۱، ح ۱۴
محمود شالویی: باید جشنوارههای دیگری برای استانهای دیگر تعریف کنیم
جشنواره نواحی در هر نقطهای از کشور برگزار شود برای کسانی که از نقاط دیگر میآیند، دوردست محسوب خواهد شد. بنابراین رفت و آمد برای همه هنرمندان کشور سخت خواهد بود. این طبیعی است که جشنواره را به هر استان دیگری ببریم، شرکتکنندگانی که از استان دیگر به آنجا میآیند دچار سختیهایی میشوند.
ما باید جشنوارههای دیگری را برای استانهای دیگر تعریف کنیم. ما باید جشنواره هایمان را در تمام نقاط ایران تقسیم کنیم، یعنی نباید هیچ نقطهای باقی بماند در حالی که رویدادی در آن برگزار نشود؛ بنابراین حین تقسیمبندی سهم کافی به همه نقاط مهم ایران میرسد. با این حال استان کرمان زیرساختهای آمادهای دارد و از طرف دیگر مسئولان استانی و مقامات محلی آمادگی همکاری تمام عیار را با جشنواره موسیقی نواحی دارند و شاید این امکان در استانهای دیگر بسرعت و سادگی مهیا نشود و اینکه کرمان تجربه چندینساله برگزاری جشنواره نواحی را دارد.
بخشی از گفتههای سرپرست معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایلنا
به مناسبت ششم آبان سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک
پلی میان فرهنگ دیروز و امروز
رضا دبیری نژاد
رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک
ششم آبان یادآور اتفاق فرهنگی بزرگی برای ایران است که کمتر جنبه رویدادی و تبلیغی داشته است اما اهمیت این رویداد را میتوان در درازای حضور آن و ویژگیهای خاص آن یافت. ششم آبان سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک است که اینک در آستانه هشتادو پنج سالگی قرار گرفته است؛ مجموعهای که جدای از ارزشهای نهفته در آثار اما از جهت ملی و فرهنگی نیز دارای ارزشهای خاص است. حاج حسین آقا ملک میگوید که پیشرفت ملت ایران را در دو چیز دیده است یکی حفظ الصحه یا سلامتیشان که برای آن بیمارستانی وقف میکند و دوم نگاهش به ترقی معارف است که اگر در زمانه خودش بنگریم میتوانیم آن را در توسعه علمی و فرهنگی ببینیم. مردی که سالها پیشتر اقدام به گردآوری مجموعهای از نمودها و یادگارهای دانش در قالب کتابخانه کرده است و در این روز همه آنها را وقف میکند تا هر کس ساکن ایران است از آن بهرهمند شود و همین جاست که در نیت و انگیزه اولیه و از سویی کاربرد آن یعنی دسترسی ملی به منابع گردآوری آن را وقف میکند و وقفش را ملی نام مینهد تا باز در زمانه خودش اگر بنگریم غیردولتی و مردمی باشد. این همان چیزیست که درنگاه ایراندوستی او میتوان مشاهده کرد اما فراتر از این که نگاهی جغرافیایی داشته باشد نگاهی اجتماعی دارد و شاید در زمانه خودش که پر از تاریخ ناکامی هاست فراتر از نگاه تحولخواه سازمانی نگاه تحولخواه فرهنگی و دانشی دارد چرا که میاندیشد باید زمینه رشد همگانی را فراهم آورد. اما حاج حسین آقا ملک در این نگاه توسعه گرای اجتماعی خود بهدنبال ایجاد پلی است که فرهنگ گذشته را به فرهنگ امروز و آینده پیوند بزند و از همین رو یادگارهای گذشته را گردآوری میکند تا زمینهای شود برای فراموشی فرهنگ ملی ولی میخواسته است تا در دسترس همگان باشد چرا که نگاه مادی به آنها نداشته است بلکه آنها را منابع دانشی و فرهنگی میدیده است که جدای از هر قضاوتی باید مورد مطالعه قرار گیرد و زمینه تولید دانش باشد و در نگاه او کتابخانه باید منبع تولید دانش باشد و با خدمات دهی به پژوهشگران زمینه تولید را فراهم میآورد. نگاه حاج حسین آقا ملک از سوی دیگر نیز وجه توسعه داشته است و در زمانه وقف نمانده است، او بعد از گردآوری کتاب و نسخ خطی که قلب هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی محسوب میشود و بخش عمدهای از هنر با آن مرتبط هستند به گردآوری سایر مجموعههای هنر و تمدنی میپردازد از مجموعههای لاکی تا سکههای تاریخی و تمبر و غیره. چرا که به قول خودش در مواجهه با جستوجوگران فرهنگ ایرانی متوجه سایر مواد فرهنگی میشود و این ادراک را دارد که منابع فرهنگی از هم جدا نیستند بلکه همه نمودهای فرهنگی در کنار هم میتوانند تصویر درستتر و کاملتری از فرهنگ ایرانی بدهند و از همین رو با گردآوری منابع دیگر موزهای را در کنار کتابخانه ایجاد میکند و وقف مینماید چرا که برای او شکل سازمانی مهم نیست بلکه همان ترقی معارف مهم است و هر کارکردی همچون کتابداری و موزهداری را که بتواند به توسعه مدنظرش کمک کند به خدمت میگیرد. سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک از این جهت در فضای رشد نهادهای فرهنگی ایران روز مهمی است؛ روز یادآوریها و درک و دریافتها برای ایجاد پیوستار فرهنگی در کنار توسعه پایداری که از تداوم فرهنگ و سنتها شکل گرفته است.
رئیس کتابخانه و موزه ملی ملک
ششم آبان یادآور اتفاق فرهنگی بزرگی برای ایران است که کمتر جنبه رویدادی و تبلیغی داشته است اما اهمیت این رویداد را میتوان در درازای حضور آن و ویژگیهای خاص آن یافت. ششم آبان سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک است که اینک در آستانه هشتادو پنج سالگی قرار گرفته است؛ مجموعهای که جدای از ارزشهای نهفته در آثار اما از جهت ملی و فرهنگی نیز دارای ارزشهای خاص است. حاج حسین آقا ملک میگوید که پیشرفت ملت ایران را در دو چیز دیده است یکی حفظ الصحه یا سلامتیشان که برای آن بیمارستانی وقف میکند و دوم نگاهش به ترقی معارف است که اگر در زمانه خودش بنگریم میتوانیم آن را در توسعه علمی و فرهنگی ببینیم. مردی که سالها پیشتر اقدام به گردآوری مجموعهای از نمودها و یادگارهای دانش در قالب کتابخانه کرده است و در این روز همه آنها را وقف میکند تا هر کس ساکن ایران است از آن بهرهمند شود و همین جاست که در نیت و انگیزه اولیه و از سویی کاربرد آن یعنی دسترسی ملی به منابع گردآوری آن را وقف میکند و وقفش را ملی نام مینهد تا باز در زمانه خودش اگر بنگریم غیردولتی و مردمی باشد. این همان چیزیست که درنگاه ایراندوستی او میتوان مشاهده کرد اما فراتر از این که نگاهی جغرافیایی داشته باشد نگاهی اجتماعی دارد و شاید در زمانه خودش که پر از تاریخ ناکامی هاست فراتر از نگاه تحولخواه سازمانی نگاه تحولخواه فرهنگی و دانشی دارد چرا که میاندیشد باید زمینه رشد همگانی را فراهم آورد. اما حاج حسین آقا ملک در این نگاه توسعه گرای اجتماعی خود بهدنبال ایجاد پلی است که فرهنگ گذشته را به فرهنگ امروز و آینده پیوند بزند و از همین رو یادگارهای گذشته را گردآوری میکند تا زمینهای شود برای فراموشی فرهنگ ملی ولی میخواسته است تا در دسترس همگان باشد چرا که نگاه مادی به آنها نداشته است بلکه آنها را منابع دانشی و فرهنگی میدیده است که جدای از هر قضاوتی باید مورد مطالعه قرار گیرد و زمینه تولید دانش باشد و در نگاه او کتابخانه باید منبع تولید دانش باشد و با خدمات دهی به پژوهشگران زمینه تولید را فراهم میآورد. نگاه حاج حسین آقا ملک از سوی دیگر نیز وجه توسعه داشته است و در زمانه وقف نمانده است، او بعد از گردآوری کتاب و نسخ خطی که قلب هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی محسوب میشود و بخش عمدهای از هنر با آن مرتبط هستند به گردآوری سایر مجموعههای هنر و تمدنی میپردازد از مجموعههای لاکی تا سکههای تاریخی و تمبر و غیره. چرا که به قول خودش در مواجهه با جستوجوگران فرهنگ ایرانی متوجه سایر مواد فرهنگی میشود و این ادراک را دارد که منابع فرهنگی از هم جدا نیستند بلکه همه نمودهای فرهنگی در کنار هم میتوانند تصویر درستتر و کاملتری از فرهنگ ایرانی بدهند و از همین رو با گردآوری منابع دیگر موزهای را در کنار کتابخانه ایجاد میکند و وقف مینماید چرا که برای او شکل سازمانی مهم نیست بلکه همان ترقی معارف مهم است و هر کارکردی همچون کتابداری و موزهداری را که بتواند به توسعه مدنظرش کمک کند به خدمت میگیرد. سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک از این جهت در فضای رشد نهادهای فرهنگی ایران روز مهمی است؛ روز یادآوریها و درک و دریافتها برای ایجاد پیوستار فرهنگی در کنار توسعه پایداری که از تداوم فرهنگ و سنتها شکل گرفته است.
هنرمندان در فضای مجازی
سالروز تولد استاد ناصر فرهنگفر که به شاعر تنبک معروف است کیهان کلهر و دیگر هنرمندان در صفحات شخصی خود عکسی از این هنرمند منتشر کردهاند و همچنین انتشار تکآهنگ جدید محمدرضا فروتن که بسیار مورد توجه دوستداران این هنرمند قرار گرفته از اخبار پربیننده فضای مجازی در شبانهروز گذشته بود.
محمدرضا فروتن بازیگر شناخته شده سینمای ایران به تازگی قطعهای منتشر کرده باعنوان «آب» که مورد توجه مخاطبان و همکارانش قرار گرفته و این اثر را در صفحات خود منتشر کردهاند. هنگامه قاضیانی در این باره نوشته: «از مرسدس تا متولد ماه مهر، از اعتراض تا سربازان جمعه، از زیر پوست شهر تا شب یلدا، از قرمز تا به آهستگی، از اتوبوس شب تا کنعان، از زن دوم تا عیار ۱۴، از شاه خاموش تا پستچی سه بار در نمیزند و... قالبها و نقشهای ماندگار. بیست و دو سال «رفاقت» بین ما، در عصر فراموشی و خواب، اتفاق سادهای نیست، رفیق، برادر، بامعرفت، مردم مهربان و عزیزمان با صدایت آشنا هستم و منم به رسم رفاقتمان، انتشار این دکلمه ارزشمند رو تبریک میگم.»
چهرهها
اصغر فرهادی کارگردان نام آشنای سینمای ایران هم با انتشار تصویری از فیلم قهرمان که این روزها سروصدای بسیاری به پا کرده، تحلیلی از یک روزنامه اسپانیایی در خصوص این فیلم را به اشتراک مخاطبانش گذاشته: «در حاشیه حضور «قهرمان» در وایادولید اسپانیا؛ روزنامه لاراسون اسپانیا فیلم «قهرمان»، تازهترین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان یکی از «عالیترین فیلمهای قرن» توصیف کرد. «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بختهای اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است....لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون وچرای فرهادی میخواند و میافزاید این اثر ترسیم رسانهای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.»
عبدالله اسکندری چهرهپرداز سینمای ایران هم تصویری از یک عکس دو نفره خود و پرویز پرستویی منتشر کرده: «عمو پرویز گل عزیز عمرش طولانی»
احسان کرمی بازیگر و خواننده هم با انتشار تصویری از یک عکس دستهجمعی همراه با روزبه نعمتاللهی، مهرداد نصرتی و... از یک کار جدید خبر داده: «قبلتر... در شبى که ٦٣ درصد کل آهنگهاى پاپ، پاپ سنتى و کوچه باغى تاریخ موسیقى ایران را اجرا کردیم!»
صابر ابر بازیگر تئاتر و سینما هم شرح حال این روزها را با انتشار تصویری اینگونه نوشته: «آدمها... ای کاش، آنهایی که در نور زندگی میکنند سهمشان از روز و خورشید را در تاریکیها خرج کنند اگر این باشد راه خواهند شد.»
فرزاد مؤتمن کارگردان سینمای ایران هم تصاویری از فیلم «قتل با قرارداد» و گفتوگویی از اسکورسیزى که ضمیمه این کار بوده منتشر کرده که به گفته خودش علی موسوی دوست منتقدش آن را در اختیار او قرار داده: «قتل با قرارداد» یک فیلم نوآر رده ب است که در سال ١٩٥٨ توسط ایروینگ لرنر، کارگردانى شده. آنچه در دیدار اول حیرتانگیز به نظر میآید، سبک مینیمالیستى و بى شاخ و برگ آن از یکسو و سرماى حاکم بر آن از سوى دیگر است...»
دنیای نویسندگان
محمدرضا سرشار، نویسنده، منتقد ادبی و راوی سابق برنامه «قصه ظهر جمعه» در صفحه مجازی خود به بررسی و نقد کتاب فارسی سوم دبستان پرداخته و در قسمت سوم آن نوشته : «با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف کتابهای فارسی دبستان، غنیسازی گنجینه واژگان کودکان و افزایش مهارتهای زبانی و ادبی آنان است، الزام معلمان به تبعیت از ترتیب فعلی در فصلبندی کتاب، سبب میشود که مراحل تدریجی و ترتیبی رشد و پیشرفت زبانآموزی کودک -که رعایت آنها درکتاب فارسی ابتدایی، مهمترین اولویت درسی و مهارتی در این درس است- تحتالشعاع قرار بگیرد و به صورت دقیق، امکان تحقق نیابد؛ یا دستکم دستیابی به آن، دشوار شود. لذا، با توجه به ملاحظات پیش گفته، به نظر میرسد درستتر آن باشد که بهطور کلی، فصلبندی موضوعی کتاب فارسی سوم دبستان، از شکل علنی و آشکار فعلی خارج شود و ترتیب قرارگرفتن دروس مختلف براساس موارد ذکر شده نیز تغییر کند و این درسها، طبق یک فاصله زمانی معقول، در کتاب، پخش شوند.»
حمیدرضا شکارسری شاعر، پژوهشگر و نویسنده با انتشار تصویری، از هوشنگ چالنگی دوست و همکار خود یاد کرده که ۲ آبان بر اثر سکته قلبی درگذشت: «یاد «هوشنگ چالنگی» به خیر که نوشت: میراث گریه، آه در قوم من سینه به سینه بود.»
محمود آموزگار، نویسنده و ناشر هم با انتشار یک ویدیو از «کتابآمه» نوشته: «یک پرونده؛ حالا چطور پروندهای؟
خودتان بفرمایید. نویسنده این پرونده که قراراست خودتان بفرمایید چطور پروندهای است کسی نیست جز مهام میقانی. راوی: میلاد شجره. با موسیقی متن.»
محمدرضا فروتن بازیگر شناخته شده سینمای ایران به تازگی قطعهای منتشر کرده باعنوان «آب» که مورد توجه مخاطبان و همکارانش قرار گرفته و این اثر را در صفحات خود منتشر کردهاند. هنگامه قاضیانی در این باره نوشته: «از مرسدس تا متولد ماه مهر، از اعتراض تا سربازان جمعه، از زیر پوست شهر تا شب یلدا، از قرمز تا به آهستگی، از اتوبوس شب تا کنعان، از زن دوم تا عیار ۱۴، از شاه خاموش تا پستچی سه بار در نمیزند و... قالبها و نقشهای ماندگار. بیست و دو سال «رفاقت» بین ما، در عصر فراموشی و خواب، اتفاق سادهای نیست، رفیق، برادر، بامعرفت، مردم مهربان و عزیزمان با صدایت آشنا هستم و منم به رسم رفاقتمان، انتشار این دکلمه ارزشمند رو تبریک میگم.»
چهرهها
اصغر فرهادی کارگردان نام آشنای سینمای ایران هم با انتشار تصویری از فیلم قهرمان که این روزها سروصدای بسیاری به پا کرده، تحلیلی از یک روزنامه اسپانیایی در خصوص این فیلم را به اشتراک مخاطبانش گذاشته: «در حاشیه حضور «قهرمان» در وایادولید اسپانیا؛ روزنامه لاراسون اسپانیا فیلم «قهرمان»، تازهترین فیلم اصغر فرهادی را به عنوان یکی از «عالیترین فیلمهای قرن» توصیف کرد. «قهرمان»، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره کن در بخش اصلی شصت و ششمین جشنواره وایادولید اسپانیا با حضور امیر جدیدی، بازیگر نقش اصلی فیلم به نمایش درآمده است. به نوشته لاراسون «قهرمان» از جمله بختهای اصلی کسب جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است....لاراسون این فیلم را موفقیت بدون چون وچرای فرهادی میخواند و میافزاید این اثر ترسیم رسانهای قهرمانی موقت، زودگذر و همدلی با اوست.»
عبدالله اسکندری چهرهپرداز سینمای ایران هم تصویری از یک عکس دو نفره خود و پرویز پرستویی منتشر کرده: «عمو پرویز گل عزیز عمرش طولانی»
احسان کرمی بازیگر و خواننده هم با انتشار تصویری از یک عکس دستهجمعی همراه با روزبه نعمتاللهی، مهرداد نصرتی و... از یک کار جدید خبر داده: «قبلتر... در شبى که ٦٣ درصد کل آهنگهاى پاپ، پاپ سنتى و کوچه باغى تاریخ موسیقى ایران را اجرا کردیم!»
صابر ابر بازیگر تئاتر و سینما هم شرح حال این روزها را با انتشار تصویری اینگونه نوشته: «آدمها... ای کاش، آنهایی که در نور زندگی میکنند سهمشان از روز و خورشید را در تاریکیها خرج کنند اگر این باشد راه خواهند شد.»
فرزاد مؤتمن کارگردان سینمای ایران هم تصاویری از فیلم «قتل با قرارداد» و گفتوگویی از اسکورسیزى که ضمیمه این کار بوده منتشر کرده که به گفته خودش علی موسوی دوست منتقدش آن را در اختیار او قرار داده: «قتل با قرارداد» یک فیلم نوآر رده ب است که در سال ١٩٥٨ توسط ایروینگ لرنر، کارگردانى شده. آنچه در دیدار اول حیرتانگیز به نظر میآید، سبک مینیمالیستى و بى شاخ و برگ آن از یکسو و سرماى حاکم بر آن از سوى دیگر است...»
دنیای نویسندگان
محمدرضا سرشار، نویسنده، منتقد ادبی و راوی سابق برنامه «قصه ظهر جمعه» در صفحه مجازی خود به بررسی و نقد کتاب فارسی سوم دبستان پرداخته و در قسمت سوم آن نوشته : «با توجه به اینکه یکی از مهمترین اهداف کتابهای فارسی دبستان، غنیسازی گنجینه واژگان کودکان و افزایش مهارتهای زبانی و ادبی آنان است، الزام معلمان به تبعیت از ترتیب فعلی در فصلبندی کتاب، سبب میشود که مراحل تدریجی و ترتیبی رشد و پیشرفت زبانآموزی کودک -که رعایت آنها درکتاب فارسی ابتدایی، مهمترین اولویت درسی و مهارتی در این درس است- تحتالشعاع قرار بگیرد و به صورت دقیق، امکان تحقق نیابد؛ یا دستکم دستیابی به آن، دشوار شود. لذا، با توجه به ملاحظات پیش گفته، به نظر میرسد درستتر آن باشد که بهطور کلی، فصلبندی موضوعی کتاب فارسی سوم دبستان، از شکل علنی و آشکار فعلی خارج شود و ترتیب قرارگرفتن دروس مختلف براساس موارد ذکر شده نیز تغییر کند و این درسها، طبق یک فاصله زمانی معقول، در کتاب، پخش شوند.»
حمیدرضا شکارسری شاعر، پژوهشگر و نویسنده با انتشار تصویری، از هوشنگ چالنگی دوست و همکار خود یاد کرده که ۲ آبان بر اثر سکته قلبی درگذشت: «یاد «هوشنگ چالنگی» به خیر که نوشت: میراث گریه، آه در قوم من سینه به سینه بود.»
محمود آموزگار، نویسنده و ناشر هم با انتشار یک ویدیو از «کتابآمه» نوشته: «یک پرونده؛ حالا چطور پروندهای؟
خودتان بفرمایید. نویسنده این پرونده که قراراست خودتان بفرمایید چطور پروندهای است کسی نیست جز مهام میقانی. راوی: میلاد شجره. با موسیقی متن.»
حق انتخاب کلاه
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
یک سریال ترکی هست که دریکی از سایتهای ایرانی پخشکننده فیلم منتشر شده که آن روز نشستیم و دیدیم؛ یک سریال درباره سالهای اولیه 1900 میلادی. همان دم دمای دیدن بود که گفتم این سریال تلفیقی است از سریال «خاتون» و سریال «خسوف» که این روزها در همین شبکههای نمایش خانگی منتشر شده است. همهتان خاتون را دنبال میکنید و منتظر هستید قسمتهای تازه بیاید و خسوف هم سریال تازهای است که ماجرای چند دانشجو که وارد جریاناتی میشوند. از این مقدمه میخواهم به این شبکه نمایش خانگی سری بزنم. وقتی سریالهای دیگری این روزها شروع شدهاند و انگار همینطور قرار است سریالهای نمایش خانگی بیشتر و بیشتر شود. سریال «جزیره» که محمدرضا فروتن بازی کرده و سریال «نیسان آبی» که حسین یاری و مهران غفوریان در آن بازی کردهاند و انگار غفوریان پشت سر همین نیسان آبی دویده که راهی بیمارستان شده.
از این دست سریالها زیاد است. یعنی یکی یکی دارد زیادتر هم میشود و انگار قرار است همهمان در سریال خانگی غرق شویم. فیلمسازها علاقه زیادی دارند که به این سمت بروند و مردم را سرگرم کنند. آیا میتوانند موفق شوند و از تلویزیون جلو بزنند؟ این سؤالی است که ذهن مرا درگیر کرده ،اما پاسخ اش هم این است که اگر من بهعنوان یک نمونه باشم میگویم آنقدری که این سریالها را دنبال میکنم سری به برنامههای صدا و سیما نمیزنم. آن شب خیلی اتفاقی یک سریال دیدم با بازی مهدی سلطانی و اسماعیل محرابی با نام «افرا» که به همان اتفاقی دیدن بسنده کردم و تمام شد.
شاید مهمترین ویژگی همین شبکهها این است که تنوع در آنها زیاد است و برای آنهایی که عاشق سریال و فیلم هستند امکان انتخاب میدهد و شما دلتان میخواهد همان چیزی که دوست دارید ببینید، اما تلویزیون اینطور نیست. زمان را هم به شما تحمیل میکند و میگوید در این زمان مجبور هستی این فیلم را ببینی درحالی که ممکن است در آن زمان تو اصلاً کار داشته باشی. یک نمایشنامهای دارد کارل فالنتین به اسم «در مغازه کلاهفروشی» که داریوش مؤدبیان در کتاب طنزآوران جهان نمایش ترجمه کرده است. فالنتین به مغازه کلاهفروشی میرود و یک کلاه میخواهد. کلاهفروش میگوید چه نوع کلاهی میخواهید؟ فالنتین میگوید من کلاه میخواهم. مغازهدار میگوید شما حق انتخاب دارید که فالنتین میگوید من حق انتخاب نمیخواهم و فقط کلاه میخواهم. تلویزیون هم مثل همین آقای فالنتین است که فقط کلاه میخواهد و به شما حق انتخاب نمیدهد ،اصلاً انگار این حق انتخاب برایش تعریف شده نیست، البته ذات شبکههای تلویزیونی هم همین است و کاری نمیشود کرد. اما من فکر میکنم این وسط رقابت است که شکل گرفته و هریک از این شبکههای خانگی و تلویزیونی باید تلاش کنند به بهترین کیفیت دست پیدا کنند تا ما حق انتخاب بیشتری داشته باشیم و در این صنعت سرگرمی فکر نکنیم که سرمان دارد کلاه میرود؛ کلاهی که اصلاً حق انتخاب کردنش را هم نداشتهایم. درست عین آن سالهایی که یک یا دو شبکه تلویزیونی بود و محبوبترین سریال «سالهای دور از خانه» بود و این سریال فقط با برفک تلویزیون رقابت میکرد و اگر آن شب آنتن نمیچرخید و برفک نبود شما میتوانستید این سریال را ببینید یا اگر برق نمیرفت میتوانستید این سریال را تماشا کنید.
داستاننویس
یک سریال ترکی هست که دریکی از سایتهای ایرانی پخشکننده فیلم منتشر شده که آن روز نشستیم و دیدیم؛ یک سریال درباره سالهای اولیه 1900 میلادی. همان دم دمای دیدن بود که گفتم این سریال تلفیقی است از سریال «خاتون» و سریال «خسوف» که این روزها در همین شبکههای نمایش خانگی منتشر شده است. همهتان خاتون را دنبال میکنید و منتظر هستید قسمتهای تازه بیاید و خسوف هم سریال تازهای است که ماجرای چند دانشجو که وارد جریاناتی میشوند. از این مقدمه میخواهم به این شبکه نمایش خانگی سری بزنم. وقتی سریالهای دیگری این روزها شروع شدهاند و انگار همینطور قرار است سریالهای نمایش خانگی بیشتر و بیشتر شود. سریال «جزیره» که محمدرضا فروتن بازی کرده و سریال «نیسان آبی» که حسین یاری و مهران غفوریان در آن بازی کردهاند و انگار غفوریان پشت سر همین نیسان آبی دویده که راهی بیمارستان شده.
از این دست سریالها زیاد است. یعنی یکی یکی دارد زیادتر هم میشود و انگار قرار است همهمان در سریال خانگی غرق شویم. فیلمسازها علاقه زیادی دارند که به این سمت بروند و مردم را سرگرم کنند. آیا میتوانند موفق شوند و از تلویزیون جلو بزنند؟ این سؤالی است که ذهن مرا درگیر کرده ،اما پاسخ اش هم این است که اگر من بهعنوان یک نمونه باشم میگویم آنقدری که این سریالها را دنبال میکنم سری به برنامههای صدا و سیما نمیزنم. آن شب خیلی اتفاقی یک سریال دیدم با بازی مهدی سلطانی و اسماعیل محرابی با نام «افرا» که به همان اتفاقی دیدن بسنده کردم و تمام شد.
شاید مهمترین ویژگی همین شبکهها این است که تنوع در آنها زیاد است و برای آنهایی که عاشق سریال و فیلم هستند امکان انتخاب میدهد و شما دلتان میخواهد همان چیزی که دوست دارید ببینید، اما تلویزیون اینطور نیست. زمان را هم به شما تحمیل میکند و میگوید در این زمان مجبور هستی این فیلم را ببینی درحالی که ممکن است در آن زمان تو اصلاً کار داشته باشی. یک نمایشنامهای دارد کارل فالنتین به اسم «در مغازه کلاهفروشی» که داریوش مؤدبیان در کتاب طنزآوران جهان نمایش ترجمه کرده است. فالنتین به مغازه کلاهفروشی میرود و یک کلاه میخواهد. کلاهفروش میگوید چه نوع کلاهی میخواهید؟ فالنتین میگوید من کلاه میخواهم. مغازهدار میگوید شما حق انتخاب دارید که فالنتین میگوید من حق انتخاب نمیخواهم و فقط کلاه میخواهم. تلویزیون هم مثل همین آقای فالنتین است که فقط کلاه میخواهد و به شما حق انتخاب نمیدهد ،اصلاً انگار این حق انتخاب برایش تعریف شده نیست، البته ذات شبکههای تلویزیونی هم همین است و کاری نمیشود کرد. اما من فکر میکنم این وسط رقابت است که شکل گرفته و هریک از این شبکههای خانگی و تلویزیونی باید تلاش کنند به بهترین کیفیت دست پیدا کنند تا ما حق انتخاب بیشتری داشته باشیم و در این صنعت سرگرمی فکر نکنیم که سرمان دارد کلاه میرود؛ کلاهی که اصلاً حق انتخاب کردنش را هم نداشتهایم. درست عین آن سالهایی که یک یا دو شبکه تلویزیونی بود و محبوبترین سریال «سالهای دور از خانه» بود و این سریال فقط با برفک تلویزیون رقابت میکرد و اگر آن شب آنتن نمیچرخید و برفک نبود شما میتوانستید این سریال را ببینید یا اگر برق نمیرفت میتوانستید این سریال را تماشا کنید.
«خوشنواز»یهای مکتب تبریز
داوود آزاد
آهنگساز، خواننده و نوازنده تار
در میان آثار ارزشمند موسیقی ایران، برخی کارها از ویژگیهای منحصربه فردی برخوردار هستند که هر بار شنیدن آن خالی از لطف نیست، مانند آلبوم «خوشنواز» اثر استاد غلامحسین بیگجه خانی که به علاقهمندان ژانر موسیقی سنتی پیشنهاد میشود.
این اثر تکنوازی یکی از استادان بنام موسیقی ایران از مکتب تار تبریز است که سال 1380 ازسوی مؤسسه فرهنگی و هنری ماهور منتشر شد و درواقع شاید بتوان گفت در این آلبوم با بزرگترین، بنامترین و برجستهترین نماینده مکتب تارنوازی سنتی درتبریز مواجه هستید.
سازبندی آلبوم روی تار نقش گرفته و یکی از ویژگیهای آن، این است که گوش نوازندهها و مردم عادی را با یکی از اصیلترین شیوههای تارنوازی آشنا میکند، در واقع سونوریته بسیار زیبا و نواختن تمیز این ساز در این شیوه کاملاً نمایان است و قطعات مشخص، منظم و اصیل و ریشه دراصالت دارند و فضایی ازیک موسیقی آوازی با تار را میشنویم، چرا که شیوه نوازندگی استاد بیگجه خانی از مکتب تبریز برخاسته و آن زمان هم بیشتر نوازندهها با خوانندههای بزرگ تبریز چون استاد غلامرضا قیطانچیان استاد هریسچی مینواختند و تحت تأثیر موسیقی آوازی قرار گرفته بودند و دراین آلبوم تارنوازی را میشنوید که روایتی از حنجره دارد و یکی از زیباترین شیوههای تارنوازی را به گوش شنونده میرساند و به اعتقاد من و بسیاری از دوستان از ویژگیهای جالب آلبوم «خوشنواز» که شامل 12 قطعه است: «دستگاه شور، دستگاه سه گاه، آواز بیات اصفهان، تصنیف ترکی، آواز دشتی، تصنیف محلی (رشید خان) و...» این شیوه تارنوازی آن به گونهای است که عوام و اهل فن و اهل موسیقی همه ازشنیدن این آلبوم لذت خواهند برد و علت آن هم همانطور که اشاره کردم فضای آوازی است که در تارنوازی استاد بیگجه خانی دیده و شنیده میشود. اما درخصوص مکتب تبریز باید بگویم سونوریته ساز، جملهبندیها، نوع مضراب گرفتن، شیوه به دست گرفتن تار و نوع جواب آواز آن هم کاملاً متفاوت با دیگر مکاتب موسیقی است و درواقع این نتهای زینتی در مکتب تبریز کاربرد دارد و در مکتب تهران و مکتب اصفهان دیده نمیشود.
«خوشنواز»
اثر استاد غلامحسین بیگجه خانی
سال: ۱۳۸۰
ناشر: مؤسسه فرهنگی هنری ماهور
آهنگساز، خواننده و نوازنده تار
در میان آثار ارزشمند موسیقی ایران، برخی کارها از ویژگیهای منحصربه فردی برخوردار هستند که هر بار شنیدن آن خالی از لطف نیست، مانند آلبوم «خوشنواز» اثر استاد غلامحسین بیگجه خانی که به علاقهمندان ژانر موسیقی سنتی پیشنهاد میشود.
این اثر تکنوازی یکی از استادان بنام موسیقی ایران از مکتب تار تبریز است که سال 1380 ازسوی مؤسسه فرهنگی و هنری ماهور منتشر شد و درواقع شاید بتوان گفت در این آلبوم با بزرگترین، بنامترین و برجستهترین نماینده مکتب تارنوازی سنتی درتبریز مواجه هستید.
سازبندی آلبوم روی تار نقش گرفته و یکی از ویژگیهای آن، این است که گوش نوازندهها و مردم عادی را با یکی از اصیلترین شیوههای تارنوازی آشنا میکند، در واقع سونوریته بسیار زیبا و نواختن تمیز این ساز در این شیوه کاملاً نمایان است و قطعات مشخص، منظم و اصیل و ریشه دراصالت دارند و فضایی ازیک موسیقی آوازی با تار را میشنویم، چرا که شیوه نوازندگی استاد بیگجه خانی از مکتب تبریز برخاسته و آن زمان هم بیشتر نوازندهها با خوانندههای بزرگ تبریز چون استاد غلامرضا قیطانچیان استاد هریسچی مینواختند و تحت تأثیر موسیقی آوازی قرار گرفته بودند و دراین آلبوم تارنوازی را میشنوید که روایتی از حنجره دارد و یکی از زیباترین شیوههای تارنوازی را به گوش شنونده میرساند و به اعتقاد من و بسیاری از دوستان از ویژگیهای جالب آلبوم «خوشنواز» که شامل 12 قطعه است: «دستگاه شور، دستگاه سه گاه، آواز بیات اصفهان، تصنیف ترکی، آواز دشتی، تصنیف محلی (رشید خان) و...» این شیوه تارنوازی آن به گونهای است که عوام و اهل فن و اهل موسیقی همه ازشنیدن این آلبوم لذت خواهند برد و علت آن هم همانطور که اشاره کردم فضای آوازی است که در تارنوازی استاد بیگجه خانی دیده و شنیده میشود. اما درخصوص مکتب تبریز باید بگویم سونوریته ساز، جملهبندیها، نوع مضراب گرفتن، شیوه به دست گرفتن تار و نوع جواب آواز آن هم کاملاً متفاوت با دیگر مکاتب موسیقی است و درواقع این نتهای زینتی در مکتب تبریز کاربرد دارد و در مکتب تهران و مکتب اصفهان دیده نمیشود.
«خوشنواز»
اثر استاد غلامحسین بیگجه خانی
سال: ۱۳۸۰
ناشر: مؤسسه فرهنگی هنری ماهور
سیره رسول خدا-20
جدال نیکو
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
بىشک جدال آن حضرت با مشرکان زمان خود، درخشانترین جلوه جدال نیکو را در طول تاریخ اندیشه بشرى رقم زده است. این مجادلهها و محاجههاى نیکو و هدفدار در عرصههاى گوناگون و با مخاطبان مختلف صورت گرفته و تأثیرى شگرف بر دل و جان آنان بر جا نهاده است. مناظره و مجادله آن حضرت با اصحاب شرک وکفر یکى از شیوههاى استراتژیک عام دعوت است که خود حاوى روشهاى متعددى همانند «روش استدراج»، «همراهى»، «خطاب توأم به عقل و دل»، «مقایسه» و «قول لیّن» است. از سویى هر یک از مناظرههاى رسول گرامی اسلام(ص) حاوى نکات تبلیغى قابل ملاحظهاى از قبیل: «تناسب با حال مخاطب»، «رعایت ادب و احترام وافر»، «به کارگیرى مفاهیم متنوع» و «استفاده از هر فرصت حاصل شده» است.
راز و نیاز با معبود
پیامبر گرامی اسلام(ص) لذتبخشترین کارها را ارتباط با معبود و راز و نیاز با خالق هستی مىدانست و هیچ گاه از اظهار عبودیت در برابر خداوند خسته نمىشد. برخى اوقات در نماز حالاتى به آن حضرت دست مىداد که تنها محبان و اولیاى الهى در خور دریافت این نوع حالاتند. بدون شک اظهار عبودیت و بندگى و راز و نیاز با حضرت حق، شوقى در دلها پدید مىآورد که محبت غیر خدا را به وادى فراموشى مىکشاند. با عبودیت و بندگى خداست که آدمى در خود احساس آرامش مى کند. خویش را در مىیابد و موقعیت خود را در نظام هستى پیدا مىکند. پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) همواره حالت عبودیت خویش را حفظ مىکرد و عبادت عارفانهاى داشت که کمتر کسى آن حالت را مىتواند داشته باشد. عایشه همسر پیامبر مىگوید: «رسول خدا(ص) با ما حرف مىزد و ما با او سخن مىگفتیم. همین که موقع نماز مى شد او را حالتى دست مىداد که گویى نه ما را مىشناسد و نه ما او را مىشناسیم. (بحار الانوار ج۸۴ ص۲۵۷) امیرالمؤمنین على(ع) نیز مىفرماید: رسول خدا(ص) هیچ چیز را بر نماز مقدم نمىداشت و چون وقت نماز داخل مىشد گویا هیچ یک از اهل و عیال، قوم و خویش و دوست خود را نمىشناخت. امام سجاد(ع) نیز علاقه و شوق پیامبر را به عبادت چنین بیان مىفرماید: «پیامبر اکرم(ص) روى پا مىایستاد (نماز مىخواند) تا آنکه خداوند این آیه را نازل کرد:«ما قرآن را براى این نفرستادیم که تو این قدر خودت را به مشقتاندازى.»
رعایت بهداشت فردى
اسلام دینى است که به همه ابعاد انسان توجه دارد از آن جمله است بهداشت فردى. رسول گرامى اسلام(ص) نیز به بهداشت جسم اهمیت فراوانى مىداد و دیگران را هم به رعایت بهداشت توصیه مىفرمود. آن حضرت وقتى آب مىنوشید در ظرف آب نفس نمىکشید، بلکه هر وقت مىخواست نفس بکشد ظرف آب را از دهان دور نگه مى داشت. آن حضرت(ص) در جواب این سؤال که چرا جمع مسلمانان کمتر بیمار مى شوند، مى فرمود: ما جمعیتى هستیم که تا وقتى کاملاً گرسنه نشویم غذا نمىخوریم و چون غذا مىخوریم خود را کاملاً سیر نمىکنیم. امیرالمؤمنین على(ع) مىگوید: کشمش یا خرما را در میان آب داخل ظرفى قرار مىدادیم تا آنکه خیس شود، روزهاى اول و دوم از آن میل مىکرد و چون فاسد مىشد امر مىکرد آن را دور بریزید. (سنن النبى ص ۱۸۱)
رسول خدا(ص) وضو را با مسواک زدن آغاز مىکرد و گرفتن ناخن، کوتاه کردن شارب و... برنامه هفتگى آن حضرت بود و در این مورد مىفرمود: هر کس ناخن خود را روز جمعه بگیرد خداوند درد را ازانگشتانش بیرون کند. همچنین مىفرمود: هیچ یک از شما شاربش را بلند نکند. چرا که شیطان (میکروب) آن را پناهگاه خود مىسازد و در آن خود را پنهان مىکند. (مکارمالاخلاق ج۱ ص ۱۴۵) همچنین آن حضرت به آرایش ظاهرى اهمیت مىداد. همواره بوى خوش به کار مىبرد. موهایش همیشه شانه زده، لباسش تمیز و زیبا بود. هنگام خروج از منزل خود را در آیینه نگاه مىکرد و رنگ کفش و لباسش با هم متناسب بودند. عمامه اى که بر سر مىنهاد به قامتش برازندگى مىداد و بر جذبه و ابهتش مىافزود و خود مىفرمود: همانا خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد.
در مکارم الاخلاق جلد اول آمده است: «رسول خدا(ص) عادتش این بود که به آیینه نگاه مىکرد و موى سرش را مرتب مىنمود و شانه مىزد و چه بسا در برابر آب موى خود را منظم مىنمود و مىفرمود: خداوند دوست دارد که بندهاش وقتى براى دیدن برادران از خانه بیرون مىرود خود را آماده و زینت نماید.» روزى مردى ژولیده مو با ریش بلند و نامنظم خدمت رسول اکرم(ص) آمد. آن حضرت فرمود: این مرد روغن پیدا نکرده تا موهایش را صاف و منظم کند؟ بعضى از شما نزد من مىآیید در حالى که قیافه شیطان را دارید. (محجة البیضاء ج ۱ ص ۳۰۹)
دبیر گروه پایداری
بىشک جدال آن حضرت با مشرکان زمان خود، درخشانترین جلوه جدال نیکو را در طول تاریخ اندیشه بشرى رقم زده است. این مجادلهها و محاجههاى نیکو و هدفدار در عرصههاى گوناگون و با مخاطبان مختلف صورت گرفته و تأثیرى شگرف بر دل و جان آنان بر جا نهاده است. مناظره و مجادله آن حضرت با اصحاب شرک وکفر یکى از شیوههاى استراتژیک عام دعوت است که خود حاوى روشهاى متعددى همانند «روش استدراج»، «همراهى»، «خطاب توأم به عقل و دل»، «مقایسه» و «قول لیّن» است. از سویى هر یک از مناظرههاى رسول گرامی اسلام(ص) حاوى نکات تبلیغى قابل ملاحظهاى از قبیل: «تناسب با حال مخاطب»، «رعایت ادب و احترام وافر»، «به کارگیرى مفاهیم متنوع» و «استفاده از هر فرصت حاصل شده» است.
راز و نیاز با معبود
پیامبر گرامی اسلام(ص) لذتبخشترین کارها را ارتباط با معبود و راز و نیاز با خالق هستی مىدانست و هیچ گاه از اظهار عبودیت در برابر خداوند خسته نمىشد. برخى اوقات در نماز حالاتى به آن حضرت دست مىداد که تنها محبان و اولیاى الهى در خور دریافت این نوع حالاتند. بدون شک اظهار عبودیت و بندگى و راز و نیاز با حضرت حق، شوقى در دلها پدید مىآورد که محبت غیر خدا را به وادى فراموشى مىکشاند. با عبودیت و بندگى خداست که آدمى در خود احساس آرامش مى کند. خویش را در مىیابد و موقعیت خود را در نظام هستى پیدا مىکند. پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) همواره حالت عبودیت خویش را حفظ مىکرد و عبادت عارفانهاى داشت که کمتر کسى آن حالت را مىتواند داشته باشد. عایشه همسر پیامبر مىگوید: «رسول خدا(ص) با ما حرف مىزد و ما با او سخن مىگفتیم. همین که موقع نماز مى شد او را حالتى دست مىداد که گویى نه ما را مىشناسد و نه ما او را مىشناسیم. (بحار الانوار ج۸۴ ص۲۵۷) امیرالمؤمنین على(ع) نیز مىفرماید: رسول خدا(ص) هیچ چیز را بر نماز مقدم نمىداشت و چون وقت نماز داخل مىشد گویا هیچ یک از اهل و عیال، قوم و خویش و دوست خود را نمىشناخت. امام سجاد(ع) نیز علاقه و شوق پیامبر را به عبادت چنین بیان مىفرماید: «پیامبر اکرم(ص) روى پا مىایستاد (نماز مىخواند) تا آنکه خداوند این آیه را نازل کرد:«ما قرآن را براى این نفرستادیم که تو این قدر خودت را به مشقتاندازى.»
رعایت بهداشت فردى
اسلام دینى است که به همه ابعاد انسان توجه دارد از آن جمله است بهداشت فردى. رسول گرامى اسلام(ص) نیز به بهداشت جسم اهمیت فراوانى مىداد و دیگران را هم به رعایت بهداشت توصیه مىفرمود. آن حضرت وقتى آب مىنوشید در ظرف آب نفس نمىکشید، بلکه هر وقت مىخواست نفس بکشد ظرف آب را از دهان دور نگه مى داشت. آن حضرت(ص) در جواب این سؤال که چرا جمع مسلمانان کمتر بیمار مى شوند، مى فرمود: ما جمعیتى هستیم که تا وقتى کاملاً گرسنه نشویم غذا نمىخوریم و چون غذا مىخوریم خود را کاملاً سیر نمىکنیم. امیرالمؤمنین على(ع) مىگوید: کشمش یا خرما را در میان آب داخل ظرفى قرار مىدادیم تا آنکه خیس شود، روزهاى اول و دوم از آن میل مىکرد و چون فاسد مىشد امر مىکرد آن را دور بریزید. (سنن النبى ص ۱۸۱)
رسول خدا(ص) وضو را با مسواک زدن آغاز مىکرد و گرفتن ناخن، کوتاه کردن شارب و... برنامه هفتگى آن حضرت بود و در این مورد مىفرمود: هر کس ناخن خود را روز جمعه بگیرد خداوند درد را ازانگشتانش بیرون کند. همچنین مىفرمود: هیچ یک از شما شاربش را بلند نکند. چرا که شیطان (میکروب) آن را پناهگاه خود مىسازد و در آن خود را پنهان مىکند. (مکارمالاخلاق ج۱ ص ۱۴۵) همچنین آن حضرت به آرایش ظاهرى اهمیت مىداد. همواره بوى خوش به کار مىبرد. موهایش همیشه شانه زده، لباسش تمیز و زیبا بود. هنگام خروج از منزل خود را در آیینه نگاه مىکرد و رنگ کفش و لباسش با هم متناسب بودند. عمامه اى که بر سر مىنهاد به قامتش برازندگى مىداد و بر جذبه و ابهتش مىافزود و خود مىفرمود: همانا خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد.
در مکارم الاخلاق جلد اول آمده است: «رسول خدا(ص) عادتش این بود که به آیینه نگاه مىکرد و موى سرش را مرتب مىنمود و شانه مىزد و چه بسا در برابر آب موى خود را منظم مىنمود و مىفرمود: خداوند دوست دارد که بندهاش وقتى براى دیدن برادران از خانه بیرون مىرود خود را آماده و زینت نماید.» روزى مردى ژولیده مو با ریش بلند و نامنظم خدمت رسول اکرم(ص) آمد. آن حضرت فرمود: این مرد روغن پیدا نکرده تا موهایش را صاف و منظم کند؟ بعضى از شما نزد من مىآیید در حالى که قیافه شیطان را دارید. (محجة البیضاء ج ۱ ص ۳۰۹)
عکس نوشت
تاریخی ترین روستای گیلان این روزها میزبانی آیینی سنتی را برعهده دارد، روز انارچین. رسمی که برای اهالی این روستا با اعتقادات زیبایی همراه است. قبل از برداشت انار، بزرگان و ریش سفیدان روستا روزی را برای برداشت انار تعیین میکنند و تا روز برداشت هیچ باغداری حق برداشت انار ندارد. روستای انبوه عمارلو در فاصله دویست کیلومتری شهر رشت و هشتاد کیلومتری قزوین در امتداد استان گیلان و هم مرز با استان قزوین قرار دارد./ایلنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
محمود شالویی: باید جشنوارههای دیگری برای استانهای دیگر تعریف کنیم
-
پلی میان فرهنگ دیروز و امروز
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
حق انتخاب کلاه
-
«خوشنواز»یهای مکتب تبریز
-
جدال نیکو
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین