وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
برای تبدیل فرهنگ به یکی از مسائل اصلی حوزه حکمرانی در تلاش هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با شهردار مشهد ضمن صحبت درباره موضوعات فرهنگی این کلانشهر بر این مسأله تأکید کرد که فرهنگ در کشور باید هم در برنامهریزی و هم در بودجهریزی در اولویت باشد.
آن طور که در گزارش روابط عمومی سایت وزارت ارشاد آمده سیدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سیدعبدالله ارجایی شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد پیرامون موضوعات فرهنگی این کلانشهر گفتوگو کردند. اسماعیلی در این دیدار با طرح ایده راهاندازی «هاب رسانهای» یا «شهر رسانهای» در مشهد گفت: «مذاکرات مرتبط با این مهم از حدود یک ماه قبل میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد آغاز شده است.»
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برخی ضرورتهای رسانهای برای مشهد از جهت مجاورت استان خراسان رضوی با افغانستان و ترکمنستان و ظرفیت زیارتی شیعیان این مناطق نیز تأکید کرد. اسماعیلی در ادامه با تأکید بر اینکه مسأله فرهنگ در کشور باید هم در برنامهریزی و هم بودجهریزی در اولویت باشد، گفت: «موضوع فرهنگ در برنامههای استانی هم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت بهدنبال این است که فرهنگ را به یکی از مسائل اصلی حوزه حکمرانی تبدیل کند. در این جلسه سیدعبدالله ارجایی، شهردار مشهد نیز در خصوص برنامهریزی در مورد برنامههای فرهنگی مشهد نکاتی را بیان و گزارشی از وضعیت فعالیتهای فرهنگی، زیرساختها و فضای بصری مشهد و همچنین تعداد فرهنگسراها و امکانات در اختیار مجموعه شهرداری مشهد ارائه کرد.
اعضای دیگر شورای شهر مشهد هم در این جلسه در مورد موقعیت مشهد و آسیبهای اجتماعی و سبک زندگی که در آنجا اولویت دارد، نکاتی را مطرح کردند.همچنین در این دیدار موضوعاتی در مورد فعال کردن سینماهای کوچک در حاشیه شهر مشهد و افزایش ارتباطات رسانهای شهرداری و نیز ظرفیتهای مشهد در حوزه رسانه و فضای سایبری بیان شد.
در این جلسه مقرر شد کمیته مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد فعال شود تا ظرف یک ماه آینده برای تفاهمنامهای در خصوص موضوعات مطرح شده و پیوستهای اجرایی در دو حوزه رسانهای و سبک زندگی طراحی و مصوبات و مراحل اجرایی آن دنبال شود. در این دیدار سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدیپور معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی و محمدرضا بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی این وزارتخانه نیز حضور داشتند.
بنابر خبر دیگری، ساعت 19 امروز(یکشنبه) نقش جوانان بهعنوان پیشگامان نهضت تبیین در اندیشه مقام معظم رهبری، به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای در مشهد مقدس و با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود.
این جلسه در راستای فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در میان جوانان و دانشجویان و تأکید بر اهمیت مسأله «تبیین» به شکل مجازی برپا میشود. علاقه مندان برای دریافت لینک این نشست میتوانند عدد ۵ را به سامانه ۱۰۰۰۴۰۰۲۰ ارسال کنند.
بررسی اعتراضات در نشست خبری سیوهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
هیچ چیز پنهانی از آکادمی اسکار نداریم
فرهنگی/ سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در حالی قرار است از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار شود که این رویداد برای اولینبار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تأیید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است. اما این اتفاق بسیار ارزشمند در هفته گذشته به چالش جدی میان فعالان این عرصه تبدیل شد. یکشنبه 18 مهرماه انتشار لیست فیلمهای داستانی راه یافته به بخش مسابقه ملی با موجی از انتقادات درباره حذف برخی از آثار و ممیزی دانستن علت حذف همراه شد و در ادامه برخی از معترضان خواستار جمعآوری امضا و نامهنگاری برای حذف نام جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنوارههای مورد تأیید اسکار شدند.
همان طور که پیشبینی میشد پرداختن به این موضوع هم از سوی دبیر جشنواره و هم از سوی اهالی رسانه در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به شکل جدی مورد توجه قرار گرفت. در این نشست که پیش از ظهر روز گذشته (شنبه ۲۴ مهرماه) در سالن شماره 2 سازمان سینمایی واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد در ابتدا سید صادق موسوی دبیر جشنواره با اشاره به جریان شکل گرفته عنوان کرد که اساساً بخش مسابقه ملی ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بینالملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی میشود.
او در توضیحات تکمیلی گفت: «این رویداد سینمایی بواسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تأییدیه اسکار باشیم. اسکار میداند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶۰۰۰ اثری که برای ما ارسال میشود تنها میتوانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از این آثار را برگزینیم.
همه گفتوگوهای این موضوع با اسکار شده است. گفتهایم کشور اسلامی هستیم و البته آن نسخهای که به داوران ارائه میشود نسخه اصلی است. تنها یک داور در بخش بینالملل ایرانی است اما آنچه در ایران پخش میشود مطابق با ضوابط ماست. اسکار همه قواعد ما را میداند.»
محدودیت فرصت و نه صرفاً ممیزی
دبیر جشنواره سی و هشتم درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته گفت: «اعتراضها جنسهای مختلفی دارند اما مهمترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفاً محدودیت فرصت است. همه نیاز به دیده شدن دارند بههر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر میدانند. با مشقت فیلم تولید میکنند به امید دیده شدن. میدانم که هر سال دلخوریهایی پیش میآید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلمها میتوانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است.»
سیدصادق موسوی همچنین توضیح داد: «ما سه مؤلفه اصلی داریم. همه فیلمها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرند. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلمها به لحاظ کیفی هم باید حداقلهایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویتها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود.
آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلمها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و با سیاستهای اعلامی ما مغایرت داشتند.»
او همچنین بر خنثی نبودن جشنواره و اولویتهای موضوعی و سیاستهای جشنواره تأکید کرد. صادقی گفت: «اگر دوستان ما یکبار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسائل حل میشود این جشنواره توسط ارشاد و با بودجه بیتالمال برگزار میشود باید در چارچوب سیاستهای آن نقد شود. ما جشنواره خنثی نیستیم. بسیاری از جشنوارهها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویتهایی داریم. مثلاً فیلمهای امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایههای اجتماعی و… مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتماً آن فیلمی را انتخاب میکنیم که درباره خانواده باشد. حتی در جایزهها هم گفتهایم بیشتر به فیلمی جایزه میدهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلمها را کنار گذاشتیم چون کاملاً مغایر با اولویتها بود.»
چیز پنهانی از آکادمی اسکار نداریم
در بخش دیگر این نشست اهالی رسانه درباره نامهنگاریهای دو عضو ایرانی آکادمی اسکار و شرح اتفاقات روی داده در این جشنواره سؤال کردند و دبیر جشنواره پاسخ داد: «هرچیزی درجهای دارد، وطن پرستی هم درجهای دارد هر کسی در جایی از این مدار قرار میگیرد. هرکسی صاحب اختیار است و میتواند هرچه دوست دارد به اسکار بگوید. تصورم این است که ما توانستیم به فیلم کوتاه خدمت کنیم.
دولت و وزارت ارشاد برای این مهم تلاش کردند و مستندات ارائه شده باعث شد که جشنواره در این سطح قرار بگیرد. هیچ چیز پنهانی از آکادمی اسکار نداریم همه میتوانند نظرات خود را درباره جشنواره به اسکار بگویند.»
«سفیدپوش» چطور نماینده جشنواره در اسکار شد؟
«سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی که سال گذشته جایزه بزرگ بخش بینالملل سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران را دریافت کرد طبق آییننامه آکادمی اسکار بهعنوان نماینده سینمای کوتاه ایران در جمع فیلمهای کوتاه معرفی شده توسط جشنوارههای واجد شرایط آکادمی اسکار حضور خواهد یافت. نحوه انتخاب این فیلم در جشنواره سال گذشته در نشست خبری این دوره از جشنواره سؤال شد و صادقی توضیح داد: «هیأت انتخاب بخش ملی هرکدام فیلمی را انتخاب کردند و فیلمها را به هیأت انتخاب بخش بینالملل دادند. فیلم آقای فهیمی در بین آنها نبود طبق آییننامه با اختیار و سهم خودم این فیلم را انتخاب کردم که ۶ فیلم شد. داوران بخش بینالملل هر ۶ فیلم را دیدند که از میان آنها «سفیدپوش» انتخاب شد. من متهم شدم که به داوران فشار آوردهام اما من یک بارهم با آنها حرف نزده بودم سؤالم این است که داوری که اعتباری دارد چطور اعتبار خود را به حراج میگذارد و به فیلمی که من انتخاب کردهام رأی میدهد؟ فیلم «سفیدپوش» در جشنوارههای مهم اسکارکوآلیفاید جهان هم انتخاب شد، آیا من به دبیران آن جشنواره هم نامه زدم و گفتم آن را انتخاب کنید؟ اینها توهماتی است که باید روشن شود.» بهگفته او، هر فیلمی که از اکتبر پارسال تا سی سپتامبر امسال انتخاب میشد، میتوانست به اسکار معرفی شود که آن فیلم «سفیدپوش» بود.
نکوداشت طائرپور و نمایش 80 فیلم ایرانی در نمایش آنلاین
در پایان از پوستر سیوهشتمینجشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با طراحی احسان برآبادی رونمایی شد. طبق اطلاعات منتشر شده در این نشست، جشنواره سی و هشتم همچون سال گذشته در پردیس سینمایی ایران مال برگزار میشود و با توجه به تأیید آکادمی اسکار برای اولین بار این جشنواره مراسم افتتاحیه خواهد داشت. امسال پلتفرم هاشور برای اکران فیلمها اختصاص یافته و فیلمسازها میتوانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرمها ارائه دهند. ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر در دوره سی و هشتم اجازه دادهاند فیلمشان در پلتفرمها اکران آنلاین شود. در بخش نکوداشت این دوره از جشنواره از زندهیاد فرشته طائرپور که عضو هیأت امنای انجمن سینمای جوانان ایران بود یاد خواهد شد.
گفتوگو با اصغر ایزدیجیران درباره کتاب «حس کردن فرهنگ»
فرصتی برای درک تجربههای نازیسته
گروه فرهنگی: «حسکردن فرهنگ» عنوان کتابی پژوهشمحور نوشته «اصغر ایزدیجیران» است که از سوی مؤسسه نشر «اگر» روانه کتابفروشیها شده است. کتابی که به گفته نویسندهاش مخاطب آن تنها جامعه دانشگاهی نیست و عموم علاقهمندان مردمشناسی میتوانند از آن بهره ببرند.
اثری مبتنی بر مردمنگاری
اصغر ایزدیجیران در پاسخ به اینکه مردمنگاری چیست و چطور از آن برای نوشتن کتاب «حس کردن فرهنگ» بهره گرفته به «ایران» میگوید:«مردمنگاری شیوهای از نوشتن است که به چگونگی نمایش دادن یافتهها و دادههایی که مردمشناس طی دوران پژوهش خود در جامعهای معین به دست میآورد، اختصاص دارد. مردمشناسها برای فهم فرهنگ و جامعه موردمطالعهشان باید مدتی طولانی مشغول انجام پژوهش میدانی شوند. مردمشناس از طریق مشاهدات روزانه، شنیدن گفتوگوها و شرکت در موقعیتهای مختلف زندگی یک گروه اجتماعی، دادههایی را در دفترچه یادداشت خودش ثبت میکند.»
وی با تأکید بر اینکه اولین گامهای مردمنگاری از همین مرحله ثبت دادهها در دفترچه یادداشت روزانه شروع میشود، ادامه میدهد:«اینکه تحقیق میدانی چگونه صورت گرفته باشد، مستقیماً بر نوع نوشتن یا خلق متن مردمنگارانه تأثیر میگذارد. متن مردمنگارانه ترکیبی است از علم و هنر. علم بودن آن ناشی از استواریاش بر جمعآوری منظم دادهها از طریق مشاهدات دقیق است و هنربودنش مربوط به شیوه بازنمایی یا روایتپردازی و استفاده از فنون مختلف ادبی برای ایجاد امکان تخیل زندگی توصیفشده توسط خوانندگان.»
ایزدی جیران با اشاره به شیوه تألیف کتاب «حس کردن فرهنگ»، تازهترین نوشته خود تصریح میکند:«در مقدمه کتاب هم توضیح دادهام که هرکدام از 9 فصل کتاب یک سیر روششناختی را نشان میدهند. پژوهشهای میدانی هر فصل متفاوت از فصلهای دیگر صورت گرفت و برای همین نوع نگارش فصول هم متفاوت و متنوع است. در فصلهای ابتدایی من یک ناظر بیرونی بودهام و زاویه دید، سوم شخص است.»
او در توضیح بیشتر دیگر فصلهای کتاب میگوید:« در فصول میانی کتاب، بهویژه فصلهایی که درباره مناسک محرم در تهران هستند نهتنها مشاهدهگر، بلکه پرسهزن هستم. در این شیوه مشاهدهگری شرایطی فراهم میشود که در آن پژوهشگر در میان آدمها و رخدادها قرار میگیرد. فصول میانی کتاب نوعی گذار هستند از مشاهدات فصول آغازین به غوطهوری فصول پایانی.»
نویسنده کتاب «حس کردن فرهنگ» درباره فصلهای پایانی کتاب هم میگوید:« چند فصل آخر، بهویژه فصلهای لحظات استادیومی و بخش سه، اتاق پنج که بهترتیب به مطالعه هوادارهای تیراختور و بیماران بستری در بیمارستانی در تبریز اختصاص دارند، نمونههایی هستند از انجام تحقیق میدانی با توسل به مشاهده مشارکتآمیز... بهطورکلی من بهعنوان پژوهشگر در انجام هر یک از این پژوهشهای میدانی، تجربههای متفاوتی داشتم و اینها همگی بر نوشتن فصول تأثیر گذاشتهاند.»
کسب تجربه بازندگی در میان اقشار مختلف
این پژوهشگر برای تألیف کتاب خود مدتی هم در میان برخی اقشار و گروههای مختلف زندگی کرده، او در همین رابطه میگوید:«برای تألیف این کتاب حدود سه سال در چند جامعه زندگی کردم یا مدتی طولانی بینشان حضور داشتم. از تجربههای عمیق و خوبم عبارت بودند از اینکه در ییلاق مردمان عشایری ترکمه در ارتفاعات هشتهسر در هوراند در آذربایجان شرقی چادر زدم و چند هفته زندگی کردم؛ دو سال پیاپی در میان عزادارهای محرم در محلههای مرکزی و جنوب تهران بودم و در این مناسک شرکت کردم.» ایزدی جیران ادامه میدهد:«در استادیوم یادگار امام تبریز طی لیگ چهاردهم در بازیهای خانگی تیراختور بودم و لحظات هواداری در استادیوم را زیستم. همه اینها تجربههای عمیقی بودند که بهشدت من را تحتتأثیر قراردادند. بهرهمندی از این مشاهدات مشارکتآمیز باعث شدند که جنبههای نامکشوف بیشتری از فرهنگ و جامعه را درک کنم. هر جا سکونت یا ماندن طولانیمدت در کار بوده، درک من هم عمیقتر شده است.»
این نویسنده و پژوهشگر در پاسخ به این سؤال که چه ضرورتی در مطالعه کتاب «حس کردن فرهنگ» میبیند تأکید میکند:« خواندن این کتاب برای ورود به جهان مردمانی که تابهحال بین آنها نزیستهاید مؤثر خواهد بود. به گمانم مخاطبان، خوانندگان و افراد مختلف میتوانند بهرههای متفاوتی از کتاب حس کردن فرهنگ ببرند. بهطورکلی هم خوانندگان دانشگاهی و هم غیردانشگاهی میتوانند از کتاب استفاده کنند.»
ایزدیجیران با اشاره به اینکه افراد مختلفی میتوانند مخاطب این کتاب باشند تصریح میکند:« این کتاب میتواند مخاطبان متفاوتی داشته باشد، مثلاً فصلهایی که در مورد دستبافتههای عشایر و پردهخوانی است میتواند برای علاقهمندان هنر و پژوهشگرانی مفید باشد که به دنبال بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی هنرهای سنتی و مدرن هستند. فصلهای چشیدن مناسک و ماشینمندی و بدن ثانویه که در مورد عزاداری در تهران است، به درد افرادی میخورد که به مطالعات دین علاقه دارند.»
او در پایان میگوید:«این کتاب فقط برای خوانندگان دانشگاهی یا تخصصی نیست و میتواند خوانندگان را به جاهای ناآشنا ببرد که هرگز آنها را نزیستهاند؛ در یککلام، خواست من آن بوده که ترکیبی ارائه بدهم که از هدفهای مهم مردمشناسی است: ترکیب پژوهش سخت علم و بیان نرم زندگی. اینجاست که این امکان پیدا میشود که دیگر دانشگاه و دانشگاهیان دچار خودگویی و خودتحسینگری نمیشوند و اجازه میدهند که متنهایشان توسط کسانی بیرون از علم و دانشگاه هم خوانده و نقد شوند. »
محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی از نمایشگاه «هم خانه»، آثار هنرمندان افغانستان در گالریهای استاد ممیز و زمستان و نمایشگاه نقاشی آبرنگ دنیا عبداللهی با عنوان «سپیدار» در گالری میرمیران خانه هنرمندان دیدن کردند و پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر» به کارگردانی و اجرای بهمن عباسپور را در گالری پاییز تماشا کردند./ایلنا
مراسم تشییع پیکر مهرداد ذوالنور امروز(یکشنبه) ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد. مهرداد ذوالنور شامگاه چهارشنبه، بیست و یکم مهر ماه بهصورت ناگهانی از دنیا رفت. این هنرمند ۴۸ ساله علاوه بر فعالیت در حوزه گرافیک در زمینه عکاسی هم فعالیت داشت و عکسهایش از افغانستان در نشریات «لوموند»، «گاردین»، «نیویورک تایمز» و «الپائیس» چاپ شده است./ایسنا
سمپوزیوم یک روزه «اتنوموزیکولوژی» توسط گروه موسیقی شناسی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با همکاری شورای بینالمللی موسیقی سنتی به دبیری محمدرضا آزاده فر برگزار خواهد شد.
/مهر
سیویکمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره بوعلی سینا با عنوان «رویکردهای معاصر در تفسیر فلسفه ابنسینا» روز چهارشنبه (۲۸ مهر) ساعت ۱۱ برگزار میشود. /ایلنا
رمان نوجوان «من مهدی آذر یزدی هستم» به قلم هادی حکیمیان در دو نسخه الکترونیکی و کاغذی به همت نشر صاد منتشر شد./ایلنا
تیتراژ فیلم سینمایی «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان با صدای علیرضا قربانی منتشر شد. آهنگسازی این اثر توسط حبیب خزاییفر انجام شده است./ایلنا
فراخوان بخش رقابتی سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر بهصورت باکلام و بیکلام در بخشهای موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزیده منتشر شد./ایلنا
نماهنگ «سلول شخصی» اثر رضا یزدانی با ترانهای از اندیشه فولادوند تولید و منتشر شد. کارگردانی این اثر تصویری به عهده امید مردانبیگی بوده است./ایلنا
سلسله نشستهای «تأملی در رابطه استاد شاگردی در آموزش هنرها» برگزار میشود. این نشست تخصصی دوشنبه (۲۶ مهرماه) ساعت ۱۱ الی ۱۳ بهصورت برخط از طریق لینک https://b2n.ir/f97418 برگزار میشود./ایلنا
محمدرضا خاکی (مدرس، مترجم و کارگردان تئاتر) کارگاه تولید تئاتر را با تأکید بر ایده، متن و اجرا برای علاقهمندان به هنر اجرا و بازیگری در مؤسسه هنر فردا برگزار میکند./ایلنا
مردی ۳۳ ساله بهنام هری پاتر از شهر واترلوویل واقع در همپشایر انگلیس یک جلد از چاپ اول کتاب هری پاتر وسنگ جادو را که در سال ۱۹۹۷ همزمان با انتشار این کتاب از پدرش هدیه گرفته بود، به فروش گذاشت./ایرنا