مقابله با تغییرات اقلیمی با هوش مصنوعی
میترا جلیلی
خبرنگار
هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشینی، از فناوریهای روبه رشدی هستند که هر روز بر دامنه کارکردهای آنها افزوده میشود و البته اوج استفاده از آنها به دوران کرونا و شناسایی بیماران و... مربوط میشود. یکی از کارکردهای مهم این فناوری که بتازگی به آن توجه ویژهای شده، کمک به کمتر شدن گرمایش زمین و مقابله با تغییرات آب و هوایی بهعنوان یکی از چالشهای اساسی امروز جهان است بههمین دلیل هم کشورهای مختلف تلاش دارند از این فناوری بیشترین بهره را بگیرند تا سهم بیشتری در نجات کره زمین داشته باشند.
بازار ۳۰۹میلیاردی هوش مصنوعی
محققان مؤسسه گارتنر در تازهترین گزارش خود عنوان کردهاند تا پایان سال ۲۰۲۲ کمپانیهای بزرگ جهان حداقل ۳۵نوآوری مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در کسب و کار خود به کار میگیرند و نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) صنعت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز تا سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴درصد است و به ۹میلیارد دلار خواهد رسید(نرخ رشد مرکب سالانه راهی برای محاسبه نرخ رشد یک سهام است و برای یک سرمایهدار خطرپذیر هم راهی محسوب میشود که عملکرد یک استارتاپ را ارزیابی کند). همچنین این مطالعه نشان میدهد بازار هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در سال ۲۰۲۱ ارزشی معادل ۵۸.۳میلیارد دلار دارد تا سال ۲۰۲۸ ارزشی معادل ۳۰۹.۶میلیارد دلار خواهد داشت و به این ترتیب رشد قابل ملاحظهای برای این تکنولوژی در فاصله این سالها پیشبینی میشود.
هوش مصنوعی که در زمینههای مختلف از اتوماسیون و امنیت سایبری گرفته تا سلامت، فناوری اینترنت اشیا(IOT) و... بهکار میرود به محققان، برنامه ریزان شهری، فعالان و حتی شرکتها کمک میکند تا از آسیب به کره زمین و تسریع در تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنند.
از الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی میتوان برای تشخیص تخریب جنگل ها، کاهش انتشار گازهای گلخانهای یا حتی گوش دادن به صدای آبزیان در اعماق اقیانوس ها استفاده کرد. درواقع این ابزارهای عکاسی هستند که به هوش مصنوعی مجهز میشوند و با تجزیه و تحلیل هوایی نقش مهمی در حفاظت از مناطق وسیعی از جنگلها و تالابهایی خواهند داشت که دسترسی به آنها دشوار است. تجزیه و تحلیل خودکار تصاویر ماهوارهها، هواپیماهای بدون سرنشین یا هلیکوپترها هم میتواند عواقب بحران تغییرات آب و هوایی را برای جنگلها یا بهرهبرداری بیش ازحد از طبیعت توسط قاچاقچیان چوب، شکارچیان غیرمجاز یا شرکتها آشکار کنند و امکان ثبت آسیب و در برخی موارد، اقدامات متقابل را ممکن میسازد.
راهکارهای استرالیا
تغییرات آب وهوایی بزرگترین چالش روی کره زمین است و هوش مصنوعی میتواند به ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل کمک کند. همه کشورها سعی میکنند با استفاده از روشهای مختلف، آنچه را میتوانند کنترل کنند و اگر هم بخواهیم به برترین کشورهایی که از هوش مصنوعی برای رفع نگرانیهای اقلیمی استفاده میکنند، اشاره کنیم باید گفت استرالیا یکی از این کشورهاست.
آژانس تحقیقات دریایی گرمسیری استرالیا با استفاده از فناوری نوین تشخیص چهره، عکسهای مطالعاتی صخرههای مرجانی را بررسی میکند تا با کمک هوش مصنوعی با تغییرات سریع شرایط تهدید کننده، همگام شود. هر سال محققان مؤسسه علوم دریایی استرالیا تعداد زیادی عکس پیمایش زیر آب از صخرههای مرجانی را برای بررسی بعدی جمعآوری میکنند اما گاه صخرهها آنقدر سریع تغییر میکنند که محققان نمیتوانند با استفاده از روشهای تجزیه و تحلیل متداول آن را بررسی کنند اما هوش مصنوعی سرعت را ۱۰۰برابر میکند.
همچنین در استرالیا محیطبانان با پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز ذخایر طبیعی، بهدنبال نشانههای تغییرات در گیاهان و جانوران هستند و برای این منظور از نرم افزار هوش مصنوعی برای ارزیابی تصاویر استفاده میشود. همچنین از الگوریتمها برای شمارش حیوانات یا تجزیه و تحلیل گونهها و آفات گیاهی استفاده میشود تا محیطبانان دریابند برای از بین بردن آفات باید در کجا مداخله کنند تا تالابها نامتعادل نشوند. برخی شرکت ها حتی روند کاشت نهالها را نیز با هواپیمای بدون سرنشین کنترل میکنند. این نرم افزار هوش مصنوعی ارزیابی میکند که کاشت بذر گیاه در کجا و در چه زاویهای مفیدتر است.
الگوریتمهای آلمان
تعداد فزایندهای از سازمانهای تولیدی در آلمان از نوآوری هوش مصنوعی برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست استفاده میکنند. استفاده گسترده از یادگیری ماشینی در مونتاژ، موجب صرفهجویی در منابع طبیعی و همچنین صرفهجویی در مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانهای و CO2 میشود. محققان آلمانی معتقدند که آنها برای بهرهوری بیشتر منابع به هوش مصنوعی نیاز دارند و پیشرفتهای تکنولوژیکی مرتبط میتواند زمینه ساز حفاظت بیشتر از محیط زیست شود. فناوریهای جدید همچنین میتوانند در تشخیص سریعتر مشکلات زیر آب کمک کنند. اقیانوسها در مبارزه با گرمایش زمین از این نظر مهم هستند که دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید میکنند. اما بحران آب و هوا باعث اسیدی شدن آب و افزایش دمای اقیانوسها، طوفانها و بارندگیها و مرگ اکوسیستمهای مهم مانند صخرههای مرجانی میشود. در همین راستا از الگوریتمها برای عکسبرداری هوایی و نقشهبرداری از صخرههای مرجانی، شناسایی تنوع گونهها و نظارت بر سلامت صخرهها استفاده میشود.
همچنین دانشمندان مرکز تحقیقات آلمان برای هوش مصنوعی (DFKI) الگوریتمی را توسعه دادهاند که بر اساس عکسهای هوایی، زبالههای پلاستیکی شناور در اقیانوسها را طبقهبندی میکند. این ابزار برای حمایت از دولت های جنوب شرق آسیا ازجمله کامبوج به منظور مبارزه با زباله در نظر گرفته شده است و امکان تعیین محل منشأ آن نیز وجود دارد. در همین حال یک شرکت نرم افزاری با نام Sinay نیز از دادههای دریایی برای حفاظت از محیط زیست استفاده میکند. این نرم افزار هوش مصنوعی به کشتیها کمک میکند تا مسیرهایی را که به کشتیها در مصرف سوخت کمتر کمک میکند، محاسبه کنند. با کمک این نرم افزارهوش مصنوعی همچنین صدای آبزیان را قابل شنیدن میکند تا مشخص شود کدام گونه و چه تعداد در یک منطقه معین وجود دارند.
کشاورزی دقیق در هند پرجمعیت
هند نیز از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده میکند. درواقع هوش مصنوعی نشان دهنده موتور تجزیه و تحلیل است در حالی که اینترنت اشیا مسئولیت جمعآوری اطلاعات ازطریق حسگرها را به عهده دارد. با توجه به جمعیت بالای هندوستان از این فناوری در کشاورزی دقیق استفاده میشود تا بتوان از زمین کمتر، محصول بیشتری تولید کرد. ردیابی جنگل زداییها با ایجاد زیرساختهای پایدار هم از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی در مقابله با تغییرات آب و هوایی است. همچنین در هندوستان از این تکنولوژی برای پیشبینی بلایای طبیعی مانند طوفان، رانش زمین، زلزله و موارد دیگر استفاده میشود.
ژاپن و امریکا
ژاپن بهعنوان کشوری با فناوریهای پیشرفته تولید انرژیهای نوین، شناخته میشود و بههمین دلیل هم با شیوههای مختلف به همکاری جهانی در زمینه مقابله با تغییرات زیستمحیطی پرداخته است. حالا این کشور هوش مصنوعی را در کنار تولید انرژیهای تجدیدپذیر بهعنوان یک بازوی اصلی بهکار گرفته تا به کره زمین کمک و از میزان انتشار گازهای گلخانهای و سرعت گرفتن تغییرات اقلیمی ممانعت کند. امریکا هم یکی از کشورهایی است که تصمیم دارد تا سال 2050 میزان انتشار گازهای گلخانهای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و حتی برخی معتقدند که این کشور میتواند این رقم را به صفر برساند که البته چنین کار بزرگی بدون استفاده از فناوریهای نوین بویژه هوش مصنوعی امکان پذیر نیست.
تجربه خرید فناورانه در فروشگاه های آمازون
علیرضا احمدی/ آمازون، این غول دنیای فناوری علاوه بر تجارت الکترونیک در فروشگاههای معمولی هم سرمایهگذاری کرده است و میخواهد آنها را به فناورانهترین شکل ممکن اداره کند. آمازون که در سال 2017 فروشگاههای زنجیرهای Whole Foods را با بهای 13.7میلیارد دلار خریداری کرد قصد دارد این فروشگاهها را بهگونهای مدیریت کند که مشتری نیازی به ایستادن در صف برای پرداخت هزینه خریدهای خود نداشته باشد.
آمازون برای این منظور سیستم فناورانه Just Walk Out را درنظر گرفته که آن را در سال 2016 در فروشگاه Amazon Go مورد استفاده قرارداد و مشتریان از آن راضی بودند. این سیستم از فناوری بینایی و دید کامپیوتری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک میگیرد و مشتریان برای استفاده از این سیستم فناورانه میتوانند از چند روش استفاده کنند. یکی از این راهکارها استفاده از بارکدخوان و اسکن QR code کالاها در فروشگاه هاست و راهکار دوم هم استفاده از اپلیکیشن آمازون است. در سومین راهکار هم مشتری میتواند از Amazon One استفاده کند یا این که از کارت اعتباری مرتبط با حساب آمازون خود بهره بگیرد. به این ترتیب مشتریان هرچه را که نیازدارند برمی دارند و از فروشگاه خارج میشوند. کارت آنها به اندازه خریدشان شارژ میشود و مشتری، فاکتور خرید را روی اپلیکیشن Whole Foods Market دریافت میکند بدون این که نیازی باشد برای یک لحظه در صف بایستد. البته مشتریان برای استفاده از این سیستم حتماً باید اکانت آمازون را داشته باشند تا به کارت بانکی آنها متصل شود.
این موضوع در شرایطی مانند بحران کرونا بسیار کارآمد است و بیشک بسیار مورد توجه کاربران قرار خواهدگرفت. قرار است سال آینده این سیستم فناورانه در کالیفرنیا، واشنگتن دی سی و Sherman Oaks مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. البته این برای مشتریان فروشگاه هایWhole Foods اجباری نخواهد بود و درصورتی که علاقهمند به استفاده از آن نباشند میتوانند از روش معمولی برای پرداخت هزینههای خود استفاده کنند. این سیستم در بریتانیا هم قرار است در فروشگاه ارائه شود تا مشتریان از آن بهره بگیرند. البته برخی معتقدند این سیستم برای سبزی فروشیها چندان کارآمد نخواهد بود ولی باید دید آمازون برای حل مشکلات این فروشگاهها چه راهکاری ارائه خواهد داد.
این نخستین بار نیست که موضوع خرید فناورانه مردم مورد توجه فعالان عرصه فناوری قرار گرفته و پیش از این نیز استارتاپهای مختلفی به این موضوع ورود کردهاند. بهعنوان مثال در سال گذشته Grabango سیستم خاصی را برای مشتریان خود در فروشگاه Giant Eagle در پنسیلوانیا ارائه داد و حالا این سیستم فناورانه در سایر شعبههای این فروشگاه هم توسعه یافته و مورد استقبال کاربران قرارگرفته است.
دسترسی و کنترل کامپیوتر از راه دور
UltraVNC را میتوان یک نرمافزار ساده در خصوص دسترسی و کنترل کامپیوتر از راه دور دانست که ویژگی و ابزارهای مناسبی را داراست. با نصب و راهاندازی این برنامه میتوانید مدیریت خوبی روی سیستمهای خانگی داشته باشید و در این زمینه تمامی رویدادهای اجرایی ویندوز مقصد را میتوانید مشاهده کنید. نصب و راهاندازی ساده برنامه به شما این امکان را میدهد تا بدون کمک دیگران بتوانید نرمافزاری را اجرا کنید که رابط کاربری سادهای را نیز داراست و کار کردن با آن هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. از ویژگیهای نرمافزار UltraVNC میتوان به پیکربندی سریع و خودکار نرمافزار جهت سازگاری با ویندوز اشاره کرد. وجود نوار ابزار Viewer جهت دسترسی سریع به ابزارهای مورد نیاز هم یکی دیگر از این مزیتهاست. این نرمافزار همچنین با نسخههای مختلف ویندوز ازجمله ویندوز ایکس پی و ویندوز 2000 که جزو نسخههای قدیمی ویندوز محسوب میشوند هم سازگاری دارد که در نوع خود جالب توجه است.
از دیگر ظرفیتها و توانمندیهای این نرمافزار میتوان به امکان ارتباط با سایر سیستمها از طریق LAN اشاره کرد. سرعت مناسب در اتصال و پیشنمایش سیستم مقصد هم یکی دیگر از مزایای نرمافزار کاربردی UltraVNC محسوب میشود. از دیگر قابلیتهای این نرمافزار میتوان به وجود حالتهای مختلف برای مدیریت نرمافزار از راه دور و همچنین امکان انجام دادن عملیاتهای مختلف روی ویندوز از راه دور اشاره کرد. از سوی دیگر باید گفت که هنگام کار با این نرمافزار، استفاده ناچیزی از پهنای باند میشود بنابراین حتی با اینترنتهایی با سرعت پایین هم قابل اجراست. سازگاری این نرمافزار با ویندوز 10 هم یکی دیگر از مزایای آن به حساب میآید. اگر شما هم علاقهمندید تا این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را بهصورت رایگان از وب سایت پی سی ورلد به آدرس WWW.P30world.com بارگذاری کنید.
هزینه ۱۳ میلیارد دلاری فیس بوک برای ایمنی و امنیت
شرکت فیسبوک از زمان انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا بیش از ۱۳ میلیارد دلار برای ایمنی و امنیت هزینه کرده و اکنون ۴۰ هزار کارمند دارد که روی این موضوعات کار میکنند.بهگزارش ایسنا، سخنگوی شرکت فیسبوک اعلام کرد ۴۰ هزار کارمند ایمنی و امنیت شامل پیمانکاران بیرونی دارد که به نظارت بر محتوا میپردازند. فیس بوک اعلام کرد در اکتبر سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۵ هزار کارمند ایمنی و امنیت داشته است.
آمار جدید که هدف آن نشان دادن جدیت فیسبوک در خصوص مسائل ایمنی و امنیت است، به تازگی در یک پست وبلاگ منتشر شد. این آمار پس از مجموع گزارشهای اخیر روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده که از اسناد درزیافته استفاده کرده است تا نشان دهد فیس بوک با وجود سرمایهگذاریهای سنگین، همچنان برای مقابله با مسائل جدی نظیر اطلاعات نادرست کووید۱۹ و قاچاق غیرقانونی انسان در کشمکش است.این اسناد نشان داده که محققان داخلی فیسبوک اغلب مشکلات جدی در خصوص محتوای نامناسب یا رفتار کاربر در سرویسهای این شرکت شناسایی میکنند اما فیسبوک به طور معمول موفق نمیشود آنها را حل کند. این گزارشها باعث شده قانونگذاران امریکایی خواستار تحقیقات و احتمال برگزاری جلساتی در خصوص این مسائل شوند.پست وبلاگ فیس بوک بدون اشاره خاص به گزارشهای روزنامه وال استریت ژورنال، به برخی از این انتقادات پرداخته است. این شرکت اعلام کرد اگرچه از نظر تاریخی در برابر مسائل موجود در این پلتفرم پاسخگو بوده اما با داشتن کارمندان ایمنی و امنیتی که در فرایند توسعه در تیمهای محصول قرار گرفتهاند، تلاش کرده است در این زمینه فعالتر باشد.فیسبوک همچنین آمار جدیدی درباره کتابخانه تبلیغات سیاسی جهانی خود منتشر کرد. این کتابخانه آرشیوی است که در آن افراد میتوانند تبلیغات سیاسی جستوجو کنند که در فیسبوک یا اینستاگرام نمایش داده میشود. فیسبوک اعلام کرد سه میلیون نفر هر ماه از کتابخانه تبلیغات استفاده میکنند و این شرکت ۳.۵ میلیون درخواست تبلیغات سیاسی یا اجتماعی را در مدت شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ بهدلیل عدم ارائه اطلاعات مناسب رد کرده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، اینستاگرام هم اعلام کرده که در حال بررسی قابلیتی برای تشویق کاربران به مشاهده محتوای سالم تر در این سرویس است. این اپلیکیشن اشتراکگذاری عکس هدف یکی از گزارشهای وال استریت ژورنال قرار گرفته بود و در این گزارش به تحقیقات داخلی فیسبوک اشاره شده بود که نشان میداد این شرکت مطلع است محصولش میتواند از نظر احساسی به زنان جوان آسیب بزند.
کروم 94 از سوی گوگل عرضه شد
گوگل، مرورگر کروم ۹۴ را منتشر کرد و با این کار برای اولین بار بهجای انتشار آپدیتهای شش هفتهای، پس از چهار هفته دست به انتشار آپدیت جدید زد. بهگزارش دیجیتاتو، در این نسخه گزینههایی از بخش تنظیمات تغییر کرده و حالت HTTPS-First سعی میکند همه سایتها را با پروتکل HTTPS باز کند.
گوگل میخواهد آپدیتهای امنیتی و رفع باگها را با سرعت بیشتری بهدست کاربران برساند. کروم ۹۴ هم بههمین منظور چرخه توسعه کوتاهتری داشته است. بخش تنظیمات در نسخه جدید کروم حالا دیگر بهصورت یک صفحه پیوسته نیست. اکنون در صورت مراجعه به این بخش در هر زمان فقط یک منو را میبینید و بخشهای مختلف برای دسترسی آسان در نواری در کنار صفحه قرار گرفتهاند.
این شرکت برای معرفی قابلیتهای جدید کروم به کاربران بخش جدیدی بهنام What’s New را طراحی کرده است. کروم همچنین حالا حالتی بهنام HTTPS-First دارد که سعی میکند روی نسخههای دسکتاپ و اندروید تمام سایتها را با HTTPS باز کند.کروم ۹۴ دسکتاپ با ویژگی Sharing Hub به کاربران اجازه میدهد براحتی لینکها را کپی کنند، کد QR بسازند و صفحات را ذخیره کنند. بهعلاوه، بخشی بهنام Share link to وجود دارد که امکان اشتراکگذاری محتوا در توئیتر، فیسبوک، ردیت و سایر شبکههای اجتماعی را فراهم میکند.