ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبراکرم(ص):
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریاش اندک باشد و سازگاریاش بسیار.
تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123
ضیاء موحد: برای شعر نمیتوان قاعده و قانون گذاشت
یکی از تمایزهای «با به اَزِ من»، مجموعه شعر تازهام با آثاری که در گذشته از من منتشر شده در زبان آن است. زبان در شعرهای این دفتر از حالت تصویری صرف خارج شده است. البته شعر من هیچوقت صرف تصویر نبود. در این مجموعه هرچه شعرها پیشتر آمده، زبان تصویر در آنها کمتر شده است. شاید این بیشترین تحولی است که در شعرهای من ایجاد شده است. معتقدم برای شعر نمیتوان قانون و قاعدهای گذاشت اما هر بار میخواهم که راجع به شعر حرف بزنم، تو گویی که هیچ حرفی برای زدن ندارم. ذهن همیشه چیز تازهای میخواهد و تکرار حرفهای گذشته فایدهای ندارد. اما آنچه باید درباره این مجموعه بگویم درباره اسم آن است؛ «با به اَزِ من». شعری در این مجموعه هست: «با تو، به تو و از تو/ با به اَزِ من این است»؛ این به خودی خود کاملاً معلوم است که چه میخواهد بگوید، هر چند که ممکن است معنی آن برای عدهای روشن نباشد. اما هر معنایی را میتواند در خود داشته باشد، مثلاً «با تو میگویم، به تو میگویم، از تو میگویم». همه اینها را میشود کاملتر کرد و معنا داد.
بخشی از گفتههای این شاعر و پژوهشگر ادبی با ایسنا
عکس نوشت
فضای شهری هم در آستانه فرا رسیدن ایام پورشور اربعین حسینی رنگ و بویی دیگر به خود گرفته. از آن جمله میتوان به دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) پایتخت اشاره کرد که با شعار«یک علم افتاده هزاران شده» رونمایی شده. این دیوارنگاره در راستای پویش سراسری «درمسیر حسین» اجرایی شده و محصول خانه طراحان انقلاب اسلامی است./مهر
روایت منظومه منطقالطیر به زبان جهانی
حجتالله ایوبی
دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران
هر دوسال یکبار کشورها میتوانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند تا بزرگداشت این شخصیتها برگزار شود. پیش از این بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی و گرامیداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه جندیشاپور از سوی کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد و پس از آن ثبت نام عطار نیشابوری در فهرست گرامیداشت کمیسیون ملی یونسکو در دستور کار قرار گرفت و به سرانجام رسید. جایگاه و نقش عطار نیشابوری در ادبیات و عرفان ایرانی و اسلامی بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از بزرگان ادبیات و عرفان کشورمان از عطار نیشابوری الهام گرفتهاند و او را منشأ و خاستگاه بخش زیادی از اندیشههای بلند عرفانی میدانند. حتی مولانا جلالالدین رومی هم خود را مرهون ملاقات و دیدار بسیار اسرار آمیز دوران کودکیاش با عطار در راه نیشابور میداند. جایگاه عطار برجسته و بلند است و به عنوان شاعر و عارف ایرانی در جهان کاملاً شناخته شده است. نمایشنامه مجمع مرغان یا گفتوگوی مرغان ژان کلود کَریِر و پیتر بروک که هر دو از شخصیتهای جهانی و ماندگار بودهاند از جمله متون اقتباس شده از منطق الطّیر عطّار است. این اثر تقریباً در تمام کشورهای مهم دنیا اجرا شده و اجرای آن ادامه دارد. آثار عطار به زبانهای مختلف ترجمه شده و انجمن مرغان و هفت وادی عطار جزو عناصر شناخته شده فرهنگ و ادبیات ایران است. بهمناسبت قرار گرفتن نام عطار نیشابوری در فهرست مشاهیر جهانی در سال 2021، طی دو سال اخیر برنامههای مختلفی به منظور گرامیداشت عطار برگزار شد و جهت ثبت یادگاری ماندگار برای ایران و جهان سراغ تصنیف آثار ارکسترال رفتیم چرا که زبان ارکستر زبان جهانی و همه فهم است. بر همین اساس از استاد فرهاد فخرالدینی که جزو مفاخر جهان موسیقی ایران هستند دعوت کردیم و ایشان پس از سالیان سال دعوت ما را پذیرفتند. اثر مذکور با نام «هفت اقلیم» برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، تکخوان و یک راوی تصنیف شده و شامل چندین پرده (موومان) است. بخش مهم کار یعنی آهنگسازی و نوشتن نت به پایان رسیده است. در انتخاب اشعار و روایتها بسیار دقت شده و از نظر و مشورت اساتید برجسته این حوزه بهره بردهایم. «هفت اقلیم» بر اساس داستان اصلی منظومه منطقالطیر عطار ساخته شده و بهزودی توسط ارکستر سمفونی صدا و سیما و به رهبری آرش امینی مراحل ضبط آن آغاز خواهد شد. خلاصه سخن و جان کلام اینکه هم اثر، اثر برجسته ای است، هم درباره شخصیت جهانی و سرمایه بشری و باعث فخر ایرانیان است و هم این که استاد بیمانند موسیقی آن را میسازد و در نهایت اینکه در انتخاب متن و اشعار نهایت دقت و وسواس را به خرج دادهایم. البته که هیچ کاری عاری از کاستی و نقص نیست اما ما تمام همتمان را کردیم که «هفت اقلیم» یادگاری ماندگار باشد.
دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران
هر دوسال یکبار کشورها میتوانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند تا بزرگداشت این شخصیتها برگزار شود. پیش از این بزرگداشت شیخ شهابالدین سهروردی و گرامیداشت هزار و هفتصد و پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه جندیشاپور از سوی کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد و پس از آن ثبت نام عطار نیشابوری در فهرست گرامیداشت کمیسیون ملی یونسکو در دستور کار قرار گرفت و به سرانجام رسید. جایگاه و نقش عطار نیشابوری در ادبیات و عرفان ایرانی و اسلامی بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از بزرگان ادبیات و عرفان کشورمان از عطار نیشابوری الهام گرفتهاند و او را منشأ و خاستگاه بخش زیادی از اندیشههای بلند عرفانی میدانند. حتی مولانا جلالالدین رومی هم خود را مرهون ملاقات و دیدار بسیار اسرار آمیز دوران کودکیاش با عطار در راه نیشابور میداند. جایگاه عطار برجسته و بلند است و به عنوان شاعر و عارف ایرانی در جهان کاملاً شناخته شده است. نمایشنامه مجمع مرغان یا گفتوگوی مرغان ژان کلود کَریِر و پیتر بروک که هر دو از شخصیتهای جهانی و ماندگار بودهاند از جمله متون اقتباس شده از منطق الطّیر عطّار است. این اثر تقریباً در تمام کشورهای مهم دنیا اجرا شده و اجرای آن ادامه دارد. آثار عطار به زبانهای مختلف ترجمه شده و انجمن مرغان و هفت وادی عطار جزو عناصر شناخته شده فرهنگ و ادبیات ایران است. بهمناسبت قرار گرفتن نام عطار نیشابوری در فهرست مشاهیر جهانی در سال 2021، طی دو سال اخیر برنامههای مختلفی به منظور گرامیداشت عطار برگزار شد و جهت ثبت یادگاری ماندگار برای ایران و جهان سراغ تصنیف آثار ارکسترال رفتیم چرا که زبان ارکستر زبان جهانی و همه فهم است. بر همین اساس از استاد فرهاد فخرالدینی که جزو مفاخر جهان موسیقی ایران هستند دعوت کردیم و ایشان پس از سالیان سال دعوت ما را پذیرفتند. اثر مذکور با نام «هفت اقلیم» برای ارکستر سمفونیک، گروه کر، تکخوان و یک راوی تصنیف شده و شامل چندین پرده (موومان) است. بخش مهم کار یعنی آهنگسازی و نوشتن نت به پایان رسیده است. در انتخاب اشعار و روایتها بسیار دقت شده و از نظر و مشورت اساتید برجسته این حوزه بهره بردهایم. «هفت اقلیم» بر اساس داستان اصلی منظومه منطقالطیر عطار ساخته شده و بهزودی توسط ارکستر سمفونی صدا و سیما و به رهبری آرش امینی مراحل ضبط آن آغاز خواهد شد. خلاصه سخن و جان کلام اینکه هم اثر، اثر برجسته ای است، هم درباره شخصیت جهانی و سرمایه بشری و باعث فخر ایرانیان است و هم این که استاد بیمانند موسیقی آن را میسازد و در نهایت اینکه در انتخاب متن و اشعار نهایت دقت و وسواس را به خرج دادهایم. البته که هیچ کاری عاری از کاستی و نقص نیست اما ما تمام همتمان را کردیم که «هفت اقلیم» یادگاری ماندگار باشد.
منابع نهضت عاشورا-35
هاشمیات، نشانگر وسعت هنر متعهد
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
عاشورا رخدادی نبود که جامعه اسلامی از کنارآن بیتفاوت بگذرد و از همان روزهای اول پس از وقوع، معلوم شد که اخبار آن با جزئیترین گزارشها مورد توجه و پیجویی اغلب مسلمانان قرار دارد. این بود که آثار این حادثه غیر قابل باور، خیلی زود درکلیه مناسبات زیستی مسلمانان حضور و بروز یافت. ابتدا این حضور به شکل قیامهای نادمانه و خونخواهانه بروز یافت، اما کمکم در بحثهای کلامی و هنر هنرمندان نیز خود را نشان داد، زیرا خشونت و قباحت بهوقوع پیوسته ضمن آن، علاوه بر حوزههای سیاسی- اجتماعی، عواطف و وجدان عمومی را نیز جریحهدار کرده و تحتتأثیر قرار داده بود. بىتردید عاشورا در تاریخ اسلام مهمترین حادثه تلقى مى شود، زیرا ضمن آن فرزند رسول خدا(ص)، پس از 50 سال غیبت بانی مکتب، با نام دین ذبح شده و سر از بدنش جدا گردید. به همین دلیل عنایت به واقعه عاشورا و تلاش برای ثبت جزئیات آن، جدىتر از سایر رخدادها پیگیری شد و تواریخ متعددى در اینباره نوشته شده است. اگرچه معالاسف بسیارى از این تواریخ از میان رفته است. با این حال در میان آثار برجاى مانده، هنوز مىتوان امیدوار بود که نه تنها کلیت حادثه، بلکه بسیارى از جزئیات آن نیزثبت و سیر تاریخى این رخداد از حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا شهادت آن حضرت و اصحابشان در کربلا، در منابع ضبط شده باشد. طبعاً اختلافاتى در نقل ها درباره برخى رخدادها و اشخاص و گفتهها و مکانها هست که جاى نقد و بررسى دارد. «هاشمیات» عنوان هشت چکامه کلامی سیاسی اجتماعی سروده ابو مستهل کمیت بن زید اسدی کوفی (60 126 ق) از اصحاب امامان سجاد، محمدباقر و جعفر صادق(ع)است که تحت تأثیر واقعه عاشورا سروده شده و مورد تأیید و تشویق ایشان قرار گرفته است. کمیت شاعری شیعی مذهب بود که آموزگاری میکرد و از این راه، امرار معاش مینمود. بیشتر منابع او را با اوصافی همچون حافظ قرآن، فقیه، خطیب، نسابه، متکلم، شجاع، چابکسوار، تیرانداز، بسیار سخاوتمند و دیندار ستودهاند. وی مدافع اهل بیت و دشمن بنی امیه بود، تا آنجا که زمامداران اموی خونش را حلال دانسته، برای سرش جایزه تعیین کردند. کمیت بیست سال مخفی زیست و در نهایت اسیر وبه شهادت رسید.
هاشمیات گزارشگونهای از فجایع عاشورا به زبان شعر است که پیامدهای سیاسی اجتماعی داشت.
این چکامههای هشتگانه از جهت قالب و ساخت، همانند شعر شاعران بدوی بوده و ویژگیهای شعر بادیه و شهر را یکجا دارد. از اینرو با توجه به اصالت، استحکام، علوّ معنی، قدرت بیان، انسجام کلام و لطافت سخن در میان نخبگان و مردم عادی نفوذ یافته و ابیات آن برسر زبانها افتاد. تا آنجا که برخی از مشاهیر و شعرشناسان به شرح و تفسیر هاشمیات پرداختند. از آن جملهاند؛ ابی ریاش احمد بن ابراهیم قیسی یمانی (م 339 ق) که شرحش با نام «شرح هاشمیات الکمیت» انتشار یافته است. در این شرح که از سده چهارم هجری به یادگار مانده و در رثای شهدای کربلاست نام و کنیه شهدای کربلا را دربردارد. از دیگر شارحان، محمد محمود رافعی مصری و محمد شاکر خیاط نابلسی از دانشوران عامهاند که اثرشان با عنوان مشترک «شرح هاشمیات الکمیت» به ترتیب درسالهای 1928 م و 1331 ق در مصر چاپ شده است.
به لحاظ محتوا و مضمون، کمیت با هاشمیاتش طرحی نو درانداخته و راه تازهای را فرا روی شاعران شیعی گشوده است. پیش از کمیت، مدیحهسرایان به نقل فضائل و مناقب، قناعت و مرثیه سرایان به یادآوری فجایع و مصایب اکتفا میکردند. ادب رثا آکنده از عاطفه و سرشار از گریه و اشک بود. کمیت که هم زمان با عاشورا تولد یافته بود دست به ابتکاری مهم زد.
وی در ترسیم مظلومیتهای آلعلی(ع) که با عاشورا صدچندان شده بود، تنها اظهار احساس و اندوه را کافی ندید. در کنار بیان عاطفه، زبان عقل و اندیشه را نیز در هاشمیات استخدام کرد و گامی بلند در تکمیل و تداوم مرثیهسرایی در حوزه فرهنگ شیعی برداشت.
اهمیت فراوان هاشمیات هم بیشتر از همین جا ناشی میشود.
کمیت در این اقدام و ابتکار چنان توفیق یافت که بنیامیه را سخت سردرگم ساخت و توجیه گران سیاست اموی را بشدت برآشفت و آنان را واداشت تا از سر انفعال، سخنان ناسنجیدهای را در حق هاشمیات و کمیت به زبان رانند و شاعر را از خطیبان شاعر و از شیعیان غالی قلمداد کنند. کمیت خود را صاحب رسالتی میدید که در دفاع از عدل علی و عاشورای حسین خلاصه میشد. او همه توان خود را دراین راه به خدمت گرفته و از هر قصیدهاش محاکمهای ساخته که دشمنان آل علی را درمانده و رسوا کرده است. او در این راه نه تنها براهین عقلی آورده و نه فقط به صورت خطابی و اقناعی سخن گفته؛ که بیشتر، خوانندگان شعرش را به اصول و مبادی توجه داده است.
دبیر گروه پایداری
عاشورا رخدادی نبود که جامعه اسلامی از کنارآن بیتفاوت بگذرد و از همان روزهای اول پس از وقوع، معلوم شد که اخبار آن با جزئیترین گزارشها مورد توجه و پیجویی اغلب مسلمانان قرار دارد. این بود که آثار این حادثه غیر قابل باور، خیلی زود درکلیه مناسبات زیستی مسلمانان حضور و بروز یافت. ابتدا این حضور به شکل قیامهای نادمانه و خونخواهانه بروز یافت، اما کمکم در بحثهای کلامی و هنر هنرمندان نیز خود را نشان داد، زیرا خشونت و قباحت بهوقوع پیوسته ضمن آن، علاوه بر حوزههای سیاسی- اجتماعی، عواطف و وجدان عمومی را نیز جریحهدار کرده و تحتتأثیر قرار داده بود. بىتردید عاشورا در تاریخ اسلام مهمترین حادثه تلقى مى شود، زیرا ضمن آن فرزند رسول خدا(ص)، پس از 50 سال غیبت بانی مکتب، با نام دین ذبح شده و سر از بدنش جدا گردید. به همین دلیل عنایت به واقعه عاشورا و تلاش برای ثبت جزئیات آن، جدىتر از سایر رخدادها پیگیری شد و تواریخ متعددى در اینباره نوشته شده است. اگرچه معالاسف بسیارى از این تواریخ از میان رفته است. با این حال در میان آثار برجاى مانده، هنوز مىتوان امیدوار بود که نه تنها کلیت حادثه، بلکه بسیارى از جزئیات آن نیزثبت و سیر تاریخى این رخداد از حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا شهادت آن حضرت و اصحابشان در کربلا، در منابع ضبط شده باشد. طبعاً اختلافاتى در نقل ها درباره برخى رخدادها و اشخاص و گفتهها و مکانها هست که جاى نقد و بررسى دارد. «هاشمیات» عنوان هشت چکامه کلامی سیاسی اجتماعی سروده ابو مستهل کمیت بن زید اسدی کوفی (60 126 ق) از اصحاب امامان سجاد، محمدباقر و جعفر صادق(ع)است که تحت تأثیر واقعه عاشورا سروده شده و مورد تأیید و تشویق ایشان قرار گرفته است. کمیت شاعری شیعی مذهب بود که آموزگاری میکرد و از این راه، امرار معاش مینمود. بیشتر منابع او را با اوصافی همچون حافظ قرآن، فقیه، خطیب، نسابه، متکلم، شجاع، چابکسوار، تیرانداز، بسیار سخاوتمند و دیندار ستودهاند. وی مدافع اهل بیت و دشمن بنی امیه بود، تا آنجا که زمامداران اموی خونش را حلال دانسته، برای سرش جایزه تعیین کردند. کمیت بیست سال مخفی زیست و در نهایت اسیر وبه شهادت رسید.
هاشمیات گزارشگونهای از فجایع عاشورا به زبان شعر است که پیامدهای سیاسی اجتماعی داشت.
این چکامههای هشتگانه از جهت قالب و ساخت، همانند شعر شاعران بدوی بوده و ویژگیهای شعر بادیه و شهر را یکجا دارد. از اینرو با توجه به اصالت، استحکام، علوّ معنی، قدرت بیان، انسجام کلام و لطافت سخن در میان نخبگان و مردم عادی نفوذ یافته و ابیات آن برسر زبانها افتاد. تا آنجا که برخی از مشاهیر و شعرشناسان به شرح و تفسیر هاشمیات پرداختند. از آن جملهاند؛ ابی ریاش احمد بن ابراهیم قیسی یمانی (م 339 ق) که شرحش با نام «شرح هاشمیات الکمیت» انتشار یافته است. در این شرح که از سده چهارم هجری به یادگار مانده و در رثای شهدای کربلاست نام و کنیه شهدای کربلا را دربردارد. از دیگر شارحان، محمد محمود رافعی مصری و محمد شاکر خیاط نابلسی از دانشوران عامهاند که اثرشان با عنوان مشترک «شرح هاشمیات الکمیت» به ترتیب درسالهای 1928 م و 1331 ق در مصر چاپ شده است.
به لحاظ محتوا و مضمون، کمیت با هاشمیاتش طرحی نو درانداخته و راه تازهای را فرا روی شاعران شیعی گشوده است. پیش از کمیت، مدیحهسرایان به نقل فضائل و مناقب، قناعت و مرثیه سرایان به یادآوری فجایع و مصایب اکتفا میکردند. ادب رثا آکنده از عاطفه و سرشار از گریه و اشک بود. کمیت که هم زمان با عاشورا تولد یافته بود دست به ابتکاری مهم زد.
وی در ترسیم مظلومیتهای آلعلی(ع) که با عاشورا صدچندان شده بود، تنها اظهار احساس و اندوه را کافی ندید. در کنار بیان عاطفه، زبان عقل و اندیشه را نیز در هاشمیات استخدام کرد و گامی بلند در تکمیل و تداوم مرثیهسرایی در حوزه فرهنگ شیعی برداشت.
اهمیت فراوان هاشمیات هم بیشتر از همین جا ناشی میشود.
کمیت در این اقدام و ابتکار چنان توفیق یافت که بنیامیه را سخت سردرگم ساخت و توجیه گران سیاست اموی را بشدت برآشفت و آنان را واداشت تا از سر انفعال، سخنان ناسنجیدهای را در حق هاشمیات و کمیت به زبان رانند و شاعر را از خطیبان شاعر و از شیعیان غالی قلمداد کنند. کمیت خود را صاحب رسالتی میدید که در دفاع از عدل علی و عاشورای حسین خلاصه میشد. او همه توان خود را دراین راه به خدمت گرفته و از هر قصیدهاش محاکمهای ساخته که دشمنان آل علی را درمانده و رسوا کرده است. او در این راه نه تنها براهین عقلی آورده و نه فقط به صورت خطابی و اقناعی سخن گفته؛ که بیشتر، خوانندگان شعرش را به اصول و مبادی توجه داده است.
هنرمندان در فضای مجازی
کمپین خرید لوازم التحریر برای کودکان نیازمند، فصل مشترک فعالیت اغلب اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی به ویژه آنهایی است که در این سالها به عنوان فعال اجتماعی شناخته شدهاند. با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس زنگ مهربانی به صدا درآمده و هنرمندان از جمله رضا کیانیان، پریناز ایزدیار و... دنبالکنندگان صفحاتشان را به مشارکت در کمک به کودکان نیازمند دعوت کردهاند. شمارش معکوس برای پخش سریال «جزیره» به کارگردانی سیروس مقدم از فیلیمو آغاز شده است و روز گذشته تیزر این سریال در صفحه بازیگران آن از جمله مینا وحید، هنگامه قاضیانی، کاظم سیاح و... باز نشر شد. با خروج از وضعیت قرمز، سالنهای تئاتر از روز یکشنبه 28 شهریورماه فعالیت خود را آغاز کردهاند و اهالی تئاتر در صفحات شخصیشان مخاطبان را به تماشای تئاتر دعوت کردهاند و دیدن چند نمایش را هم پیشنهاد دادهاند.
چهرهها
ساعد سهیلی با به اشتـــــراک گـــذاشتن تصـــویـــری از امیــــــر جعفری و پولاد کیمیایی در کنار خودش نوشته که «بالاخره پروانه نمایش «گشت ارشاد 3» صادر شد.» فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی آماده نمایش شده و سازندگان فیلم قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالنهای سینما در ماههای آینده، فیلم «گشت ارشاد ۳» را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اکران کنند. فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال ۹۱ و «گشت ارشاد ۲» در سال ۹۵ ساخته شد. ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی فرد، علیرضا خواجه نیا و امیر جعفری گروه بازیگران «گشت ارشاد ۳» را تشکیل میدهند.
عالیه عطایی نویسنده ایرانی-افغانستانی ساکن ایران همچنان در صفحه اینستاگرامش از افغانستان و وضعیت مهاجران مینویسد. او عکس پسربچهای را منتشر کرده که در پلاکارد روی دستش نوشته « open the borders » (مرزها را باز کنید). عطایی در ادامه نوشته: «اگر یک جان را هم نجات بدهید، یک جان است. در کمپهای مرزی روند بررسی شرایط پناهندگی کند است و کنسولگری افغانستان عملاً جوابگوی شرایط پناهندگان نیست. به طور مشخص هنوز بعد از یک ماه هیچ نهاد رسمی مثل هلال احمر اعلام کمک از مردم را نکرده است و بسیار مردم نمیتوانند به خیرین شخصی اعتماد کنند و شرایط در دیوارهی مرزی از لحاظ تغذیه و بهداشت خوب نیست. اگر دستتان میرسد کاری بکنید شاید «یک جان» بیشتر زنده بماند.»
هانا کامکار تصویری از تمرین نمایش «نیمه تاریک ماه» به مناسبت تولید نیکی مظفری منتشر کرده و نوشته: «آن گاه با گروهی باشد که دوستشان داشته باشم، برایم دلچسبترین زمانِ کاریم بوده. تلاشی با آرامش و خوشحالی برای شناخت خود و رشد شخصیتم، در کنار آفرینش هنری که به خودی خود بسیار پرچالش و نفسگیر است. این عکس آنالوگ از سری دوربین بابامهای بهزاد عمرانی که سر تمرین نمایش «نیمه تاریک ماه» درست دو سال پیش انداخت را با دمشماری برای بازگشت به صحنه تئاتر، برای زادروز نیکی مظفری مهربانم در جهان مجازی
پُست میکنم.»
اسدالله امرایی نویسنده و مترجـم شنـــــاخته شده تصویـــــری از خودش، لیلی گلستان، احمدرضــــــا احمدی و سهیل محمودی منتشر کرده و با این عبارات از به انتظار نشستن روزهای خوش نوشته : «باز هم روزهای خوب میآید و باز دور هم جمع میشویم. این یادآوری یک روز خوب است در جمع علاقهمندان کتاب در کنج دنج کتابفروشی نشرثالث نشسته بودیم و کتاب امضا میکردیم البته من به نیابت از نویسندگان آثاری که مترجمش بودم... لیلی گلستان، احمدرضا احمدی، سهیل محمودی و بنده. کتابهای روی میز به لطف استقبال خوانندگان و تلاش ناشر و همکارانش در مجموعه بارها تجدید چاپ شده.»
مهتاب نصیرپور با بازنشر پست علیرضا پولاد شکن و تصویر محمـــد رحمانیـــان از فعالیت تازه این گروه نمایش خبر داده است.
احمد بهرامی کارگردان «دشــــــت خامـــوش» در استــــــــــوری صفحه اینستاگرامش تصاویری از اکران ویژه فیلمش منتشر کرده است. آن طور که سعید بشیری، تهیهکننده این فیلم در این مراسم اعلام کرد این نمایش به یاد و خاطره و تلاش مستمر صنفی، جدیت، دلسوزیها، حمایتها، مهربانی و منش انسانی به فرشته طائرپور تقدیم شد. در این مراسم تعداد زیادی از اهالی سینما از جمله آیدا پناهنده، ارسلان امیری، مستانه مهاجر، هانا کامکار، روزبه حصاری و ... حضور داشتند. «دشت خاموش» تاکنون حضور موفقی در جشنواره های معتبر جهانی داشته است.
به بهانه روز جهانی صلح:
وقتی زنگ آشتی بهصدا درمیآید
زهره نیلی
روزنامه نگار
سیام شهریور، «روز جهانی صلح» است. شاید اولین چیزی که با شنیدن این کلمه به ذهن ما میرسد این باشد که صلح را مخالف و متضاد جنگ بدانیم. شاید هم یکی از معروفترین رمانهای دنیا یعنی«جنگ و صلح» نوشته لئون تولستوی را هم بهخاطر بیاوریم. شاید به فیلمها و داستانهایی که از دو جنگ جهانی اول و دوم دیده و خواندهایم فکر کنیم یا به مرور هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق بپردازیم و شهرهایی که ویران شدند و جانهای عزیزی که از بین رفتند. نخلهایی که خشکیدند؛ مادرانی که داغدار فرزند خود شدند و بچههایی که برای همیشه حمایت و مهربانیهای پدران خود را از
دست دادند. اما صلح، تنها به معنی «ضد جنگ» نیست و معنا و مفهومی فراتر دارد. پدر و مادرها از کودکی میتوانند روشهای کنترل خشم و ارتباط صلحآمیز با دیگران را به بچههای خود یاد بدهند؛ مثلاً به آنها بگویند ناراحتی و حتی اعتراض خود را میتوانند مؤدبانه مطرح کنند و نیازی به پرخاشگری نیست؛ یا اینکه میتوانند به جای داد و فریاد کردن چند لحظه مکث کنند و نفس عمیق بکشند یا به نوشتن درباره آنچه خشمگینشان کرده پناه ببرند.
اما همه چیز در صلح با خود و دیگران خلاصه نمیشود. خوب است پدر و مادرها به دختران و پسران خود، آشتی با طبیعت را هم یاد بدهند. امروز بسیاری از ما به شهرنشینی و زندگی آپارتمانی عادت کرده و از کوه و درخت و رودخانه دور شدهایم در حالیکه دوستی با طبیعت، ما را با خودمان مهربانتر و حس و حالمان را بهتر میکند.
خوب است به بچههای خود یاد بدهیم به محیط زیست خود احترام بگذارند و مراقب درختها و جنگلها و رودخانهها باشند. آخر زمین، خانه همه ماست و همه ما با هر نژاد و مذهب و ملیتی برای زیستن به زمینی سالم و شاداب احتیاج داریم.
راستی کتابهای خوبی منتشر شدهاند که از شباهت میان آدمها در سراسر جهان میگویند. «ما این طوری زندگی میکنیم» نوشته مت لموث، یکی از این کتابهاست. این داستان را سحر ترهنده ترجمه و کتابهای طوطی، بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی منتشر کرده؛ در این کتاب به زندگی واقعی هفت کودک از هفت کشور مختلف در طول یک روز پرداخته شده؛ جالب اینکه یکی از این بچهها یک پسر ایرانی و اهل گرگان است. نویسنده با پرداختن به شباهتها تلاش کرده تا آدمها را با هم آشتی دهد و به یکدیگر نزدیک کند.
شاید کمتر کسی بداند که در پارک شهرتهران، موزهای به نام موزه صلح وجود دارد. پیش از کرونا، این موزه کوچک و متفاوت را جانبازان هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهدا اداره میکردند تا با نشان دادن چهره زشت جنگ، فرهنگ آشتی را رواج دهند. اما امروز صلح را در تضاد با جنگ معنا نمیکنیم؛ اصلاً همیشه و همه جا، درپی یک دشمن خارجی و بیرونی نیستیم؛ ما گاهی خودمان با خودمان یا کسانی که دوستشان داریم؛ حتی با زمینی که بر آن زندگی میکنیم میجنگیم.
از «تنهایی پرهیاهو» تا «منگی»
نسترن خزایی
شاعر
رمان «منگی»، اثر ژوئل اگلوف، داستانی بیشباهت به رمان «تنهایی پرهیاهو» اثر بهومیل هرابال نیست. هر دو آثاری برجسته که فضای مسخ و مسموم زندگی مشقتبار کارگری، در شغلی را روایت میکنند که تحمل فضای کاری یا ادامه زندگی برای شخصیت اصلی داستان طاقتفرسا و بیهوده شده است. در رمان منگی، شخصیت اصلی داستان بینام و نشان است.
این شاخصه مهم داستان است که آن را نمادین و سمبلیک میکند. روایتی که زندگی کارگری، مسائل و مصایب، مشقت و رنجهای آن، در جامعهای کوچک، محروم و فقیر را به شکل فضای حقیقی آن، یعنی درجا زدن، مهرهای از یک سیستم کوچک بودن برای بالابردن و شکلگیری یک سیستم بزرگتر نشان میدهد. سیستمی که خود نیز مهرهای محرک برای سیستمی بزرگتر در جامعهای سرمایهدار است.
مهرهای که هرگز نه دیده میشود، نه زندگی میکند. جبر و رنج این زندگی روزی را برای استراحت یا حتی کمی لذت از زندگی برای او خالی نمیگذارد.
در رمان هرابال، تنها دلخوشی شخصیت داستان، کتاب است. او به زندگی کارگریاش کاملاً آگاه است و همواره در این مشقت سعی داشته این آگاهی را بالا و بهروز نگه دارد، برای خودش دلخوشی و تفریح و آیندهای متصور میشد که بیارتباط با کتاب و شغلش نبود.
گاهی اوقات از شغلش لذت هم میبرد آن هم با دیدن کاغذ باطلههای نقاشی مشهور، خواندن کتابهایی ناب و دستنیافتنی، کتابهایی که مجبور بود به دست خودش همه آنها را ازبین ببرد و در آخر با مواجه شدن با مسأله مکانیزه شدن شغلش و پی بردن به این موضوع که در دنیای مدرن و غولپیکر سرمایهداری دیگر جایی و کاری برای وجود او نیست، چشم روی تمام آرزوهایی که برای دوران بازنشستگیاش داشته میبندد و در همان دستگاهی که «سیوپنج سال مشغول خمیر کردن کاغذ باطله بود» میرود و دکمه سبز را فشار میدهد.
شاعر
رمان «منگی»، اثر ژوئل اگلوف، داستانی بیشباهت به رمان «تنهایی پرهیاهو» اثر بهومیل هرابال نیست. هر دو آثاری برجسته که فضای مسخ و مسموم زندگی مشقتبار کارگری، در شغلی را روایت میکنند که تحمل فضای کاری یا ادامه زندگی برای شخصیت اصلی داستان طاقتفرسا و بیهوده شده است. در رمان منگی، شخصیت اصلی داستان بینام و نشان است.
این شاخصه مهم داستان است که آن را نمادین و سمبلیک میکند. روایتی که زندگی کارگری، مسائل و مصایب، مشقت و رنجهای آن، در جامعهای کوچک، محروم و فقیر را به شکل فضای حقیقی آن، یعنی درجا زدن، مهرهای از یک سیستم کوچک بودن برای بالابردن و شکلگیری یک سیستم بزرگتر نشان میدهد. سیستمی که خود نیز مهرهای محرک برای سیستمی بزرگتر در جامعهای سرمایهدار است.
مهرهای که هرگز نه دیده میشود، نه زندگی میکند. جبر و رنج این زندگی روزی را برای استراحت یا حتی کمی لذت از زندگی برای او خالی نمیگذارد.
در رمان هرابال، تنها دلخوشی شخصیت داستان، کتاب است. او به زندگی کارگریاش کاملاً آگاه است و همواره در این مشقت سعی داشته این آگاهی را بالا و بهروز نگه دارد، برای خودش دلخوشی و تفریح و آیندهای متصور میشد که بیارتباط با کتاب و شغلش نبود.
گاهی اوقات از شغلش لذت هم میبرد آن هم با دیدن کاغذ باطلههای نقاشی مشهور، خواندن کتابهایی ناب و دستنیافتنی، کتابهایی که مجبور بود به دست خودش همه آنها را ازبین ببرد و در آخر با مواجه شدن با مسأله مکانیزه شدن شغلش و پی بردن به این موضوع که در دنیای مدرن و غولپیکر سرمایهداری دیگر جایی و کاری برای وجود او نیست، چشم روی تمام آرزوهایی که برای دوران بازنشستگیاش داشته میبندد و در همان دستگاهی که «سیوپنج سال مشغول خمیر کردن کاغذ باطله بود» میرود و دکمه سبز را فشار میدهد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ضیاء موحد: برای شعر نمیتوان قاعده و قانون گذاشت
-
عکس نوشت
-
روایت منظومه منطقالطیر به زبان جهانی
-
هاشمیات، نشانگر وسعت هنر متعهد
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
وقتی زنگ آشتی بهصدا درمیآید
-
از «تنهایی پرهیاهو» تا «منگی»
اخبارایران آنلاین