ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مهدی ذاکریان، صاحبنظر مسائل بینالملل در گفتوگو با «ایران»:
تلاش ایران برجستهسازی نقش مردم در افغانستان باشد
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
اگرچه ایران پیشتر نسبت به تحولات افغانستان و پیامد توافقهای پیدا و پنهانی که میان گروه طالبان با مقامهای سابق امریکا صورت گرفته، هشدار داده بود، با وجود این فروپاشی نظام سیاسی کابل در کوتاه مدت که در پی خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان و پیشروی نظامی طالبان در اغلب نقاط این کشور صورت گرفت، چندان قابل پیشبینی نبود. با مهدی ذاکریان، استاد دانشگاه و صاحبنظر مسائل بینالملل درباره تحولات افغانستان و روندهای جاری بازیگران مرتبط در این کشور گفتوگو کردیم.
٭٭٭
وقوع تحولات افغانستان و فروپاشی نظام سیاسی این کشور به دست طالبان را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا این رویدادها قابل پیشبینی بود؟
پیشبینی سرعت تحولات جاری در افغانستان از سوی هیچ یک از ناظران بینالمللی صورت نگرفته بود و طبیعتاً برای ایران هم چنین چشماندازی قابل تصور نبود ولی 10 سال پیش، بسیاری از استادان علوم سیاسی و روابط بینالملل بر این باور بودند که حکومت حاکم بر قدرت در افغانستان متکی به حمایت بیگانگان است. بهعبارتی دیگر قوام این نظام سیاسی به حمایت ایالات متحده امریکا و ناتو گره خورده بود. حضور گسترده و مؤثری که ارتش امریکا و ناتو در افغانستان داشتند مبین این بود که در مقابله با طالبان این نیروهای بینالمللی هستند که مؤثرتر عمل میکنند تا ارتش افغانستان. در کمتر نقاطی مشاهده شد که ارتش افغانستان به تنهایی توانسته باشد طالبان را از منطقهای متوقف یا جمع کند. لذا این تحلیل وجود داشت که طالبان در داخل افغانستان یک نیروی جنگجو و چریکی بسیار بزرگ است که مهار آن صرفاً توسط دولت مستقر افغانستان امکانپذیر نیست. بالطبع چنین امری منتج به وابستگی میشود. موضوعی که در امنیت ملی اگر نگوییم خطر، دستکم تهدید محسوب میشود.
زمانی که مذاکرات با طالبان کلید خورد، ایران دستکم بهعنوان یکی از بازیگران مؤثر، با این فرضیه به عرصه مذاکره با طالبان ورود کرد که امکان نادیده گرفتن قدرت این گروه در افغانستان وجود ندارد، خب اگرچه این رویکرد ایران بویژه از سوی بخش مهمی از افکار عمومی مورد انتقاد قرار گرفت اما روند تحولات نشان داد که نقشآفرینی کشورمان ناظر به نگرانی از وقوع تحولاتی بود که ممکن بود بسرعت با افزایش قدرت گرفتن طالبان، رنگ واقعیت بگیرد. نظر شما چیست؟
از منظر واقعگرایی یک گروه مؤثر در افغانستان در حال به دست گرفتن قدرت است و مذاکرات با این گروه را بایستی نوعی عملگرایی و رفتار واقعگرایانه در سیاست خارجی ایران به شمار آورد؛ اما این مذاکرات از منظراخلاقی و نیز با واقعگرایی دوراندیشانه و با نگاه بلندمدت بهتقویت طالبان منجر شد. این در حالی است که امریکاییها این مذاکرات را آغاز کردند که در ادامه ایران با هدف تأمین منافع ملی خود ناگزیر به ورود به این فرایند شد.
اولویت راهبردی ایران خروج امریکا از افغانستان بود حالا تحولاتی که با سقوط دولت اشرف غنی صورت گرفته است و آنچه شما پیرامون توافق پنهان امریکا و طالبان اشاره کردید، تا چه اندازه با منافع ایران مغایرت دارد؟
خروج نیروهای بیگانه از کشورهای همسایه همیشه میتواند ضمانتکننده استقلال سیاسی و حاکمیت مستقل کشورها باشد و از این منظر باید خروج بیگانگان از منطقه را به فال نیک گرفت اما این مهم است که پس از خروج چه اتفاقی میافتد آیا یک نظام سیاسی که تحت سلطه و نظم امریکایی است و بر پایه آن عمل میکند، بر سر کار میآید یا دولتی که بر پایه استقلال سیاسی شکل میگیرد و روابط حسنهای با همسایگان برقرار میکند که منجر به تأمین منافع ملت ایران باشد. باید توجه کرد که امریکا در برخی از کشورهای منطقه حضور ندارد اما ایران لزوماً با عدم حضور نیروی امریکا منافع فراوانی را از رابطه با این کشورها به دست نیاورده است؛ بهعنوان مثال روسیه کشور همسایه ایران است که نه تنها نیروهای امریکایی در آن حضور ندارند بلکه با آن هم دچار تنش هستند اما روسیه هیچگاه به گونهای عمل نکرد که منافع ملی ایران تأمین شود یا کشورمان از قبال روابط با آن بیشترین بهره را ببرد؛ نوع عمل روسها در مسأله تحریمها و واکسن و مسائل بانکی بخوبی این رویکرد را نشان داد. از اینرو مسأله؛ بودن یا نبودن امریکا نیست که کشورها را متقاعد میکند که منافع ملی ایران را مورد توجه قرار دهند. به موضوع افغانستان و فضای پس از خروج امریکا از این کشور هم باید این چنین نگاه کرد. طالبان در دوره گذشته بدون امریکا حضور داشت اما منافع ایران را تا سرحد جنگ مورد تهدید قرار داد لذا ایران یک تجربه این چنینی از همین طالبان بدون امریکا دارد.
روند نقشآفرینی بازیگران مرتبط به تحولات افغانستان را بعد از خروج امریکا چطور میبینید؟
کشورهایی که در افغانستان قدرتمندانه عمل میکنند یا بازیگر فعال هستند با توجه به منافع خود بازی میکنند؛ مثلاً چین دارد یک بازار وسیع تری را برای خود طراحی میکند و حضور مؤثرتری دارد و ضمناً از طالبان ضمانت میگیرد تا مناطقی مانند «سینگ کیانگ» یا اسلامگرایان افراطی در چین را تحریک نکند. چین با این فرایند در افغانستان ورود پیدا میکند.
تحولات آتی افغانستان در چه صورتی میتواند متضمن منافع ملی کشورمان باشد؟
این رویدادها زمانی میتواند برای ایران پیامدهای مثبتی داشته باشد که یک نظام سیاسی در افغانستان بر سر کار بیاید که حقابه ایران را در نظر بگیرد و از قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و مهاجرتهای بیرویه به ایران ممانعت بهعمل آورد. این در حالی است که کشورمان پذیرای بیشترین مهاجر افغانستان در جهان است که پناهندگان قانونی و غیرقانونی را شامل میشود. خب خود این جمعیت گسترده نیاز به منابع مصرفی دارد و دولت افغانستان برای تأمین نیازهای این مهاجران هم ضروری است که با ایران همکاری کند. این در حالی است که تا پیش از این، دولت حاکم بر افغانستان که دولت دوست ایران بود و برای آن ناامنی ایجاد نمیکرد، همکاری زیادی درباره موارد اشاره شده با ایران نداشت.
بنابراین، مهم است که دولت مستقر آتی در افغانستان درباره موضوعات آب، قاچاق، جرایم سازمانیافته، مهاجرت پناهندگان و مبارزه با قاچاق انسان و تروریسم و همچنین مبادلات اقتصادی با ایران همکاری کند. الان یگ نگرانی مطرح درباره حضور فعالان اقتصادی ایران در آن منطقه است. چه بسا در این تغییرات، بازاری که ایران در افغانستان دارد و تا اندازهای هم در مسائل مالی میتوانست در مقابل تحریمها انتفاعی در بازار ارز هرات داشته باشد، در اختیار کشورهایی مانند ترکیه، چین و پاکستان و... قرار گیرد.
پیگیری چه رویکردی از سوی ایران به کاهش تنش ناشی از پیامدهای بحرانی حاکمیت طالبان در افغانستان میانجامد؟
ایران پیشتر یک بار نقش بسیار خوبی در میانجیگری میان گروههای افغانستانی و جامعه جهانی در کنفرانس بن ایفا کرد؛ یعنی کشورمان بعد از حمله امریکا به افغانستان در کنفرانس «بن» توانست نقش سازندهای در میانجیگری میان گروههای جهادی افغان و جامعه جهانی داشته باشد. از اینرو این بار هم میتواند در رابطه افغانستان با شورای امنیت سازمان ملل نقش داشته باشد و تلاش کند نگرانیهای جامعه جهانی درباره رعایت قواعد حقوق بینالملل، قواعد حقوق جنگ و قوانین حقوق بشر و حقوق بینالملل بشردوستانه در مخاصمات مسلمانانه داخلی دنبال کند و در ضمانت بخشی اعطای قدرت یا تقسیم قدرت میان همه گروههای سیاسی حاضر در افغانستان اعم از دولت قانونی و همینطور سایر گروهها نقش مؤثری ایفا کند. اما فراموش نکنیم مداخله ایران در این مسائل نباید به گونهای در دنیا نشان داده شود که بهصورت یک رویه برای شناسایی توسل بهزور منجر شود؛ زیرا گروه طالبان با توسل به زور و اسلحه به قدرت رسید و این میتواند یک رویه خطرناک در روابط بینالمللی باشد که هرکسی اگر زور داشته باشد میتواند یک دولت قانونی را با زور برکنار کند.
معتقدم آینده افغانستان را نباید لزوماً گروه طالبان بهدست گیرد بلکه ایران باید تلاش کند که مردم در فرایند تعیین آینده کشور خود نقش داشته باشند. فرایندی که اینک کشورهایی مانند عربستان، پاکستان، روسیه یا امریکا انتخاب کردهاند، مبتنی بر تعیین آینده افغانستان به وسیله اسلحه است. در حالی که ایران باید تأکید کند برای آینده افغانستان ملت این کشور باید تصمیم بگیرد؛ یعنی طالبان مانند سایر گروهها بهعنوان یک گروه سیاسی مؤثر و دارای قدرت و نفوذ میتواند در انتخابات افغانستان اعلام نامزدی کند اما در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و وزن اصلی را در تشکیل دولت داشته باشند. البته ترسیم چنین چشماندازی دشوار است زیرا تا اینجا معلوم شده که امریکا با یک گروه رادیکال به تفاهم رسیده که در ازای آن نظم امریکایی را مورد پذیرش قرار دهند.
امریکاییها اقدام مؤثری در مبارزه با طالبان انجام ندادند و «جو بایدن» به جای اینکه بگوید مردم افغانستان باید برای اداره این کشور تصمیم بگیرند میگوید که ارتش افغانستان باید در مقابل طالبان عمل کند. از این نوع موضعگیری مشخص میشود که امریکا سهمی برای مردم افغانستان در نظر نگرفته است و این همان واقعیتی است که ایران باید در تحولات پیش رو مورد توجه قرار دهد.
خبرنگار دیپلماسی
اگرچه ایران پیشتر نسبت به تحولات افغانستان و پیامد توافقهای پیدا و پنهانی که میان گروه طالبان با مقامهای سابق امریکا صورت گرفته، هشدار داده بود، با وجود این فروپاشی نظام سیاسی کابل در کوتاه مدت که در پی خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان و پیشروی نظامی طالبان در اغلب نقاط این کشور صورت گرفت، چندان قابل پیشبینی نبود. با مهدی ذاکریان، استاد دانشگاه و صاحبنظر مسائل بینالملل درباره تحولات افغانستان و روندهای جاری بازیگران مرتبط در این کشور گفتوگو کردیم.
٭٭٭
وقوع تحولات افغانستان و فروپاشی نظام سیاسی این کشور به دست طالبان را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا این رویدادها قابل پیشبینی بود؟
پیشبینی سرعت تحولات جاری در افغانستان از سوی هیچ یک از ناظران بینالمللی صورت نگرفته بود و طبیعتاً برای ایران هم چنین چشماندازی قابل تصور نبود ولی 10 سال پیش، بسیاری از استادان علوم سیاسی و روابط بینالملل بر این باور بودند که حکومت حاکم بر قدرت در افغانستان متکی به حمایت بیگانگان است. بهعبارتی دیگر قوام این نظام سیاسی به حمایت ایالات متحده امریکا و ناتو گره خورده بود. حضور گسترده و مؤثری که ارتش امریکا و ناتو در افغانستان داشتند مبین این بود که در مقابله با طالبان این نیروهای بینالمللی هستند که مؤثرتر عمل میکنند تا ارتش افغانستان. در کمتر نقاطی مشاهده شد که ارتش افغانستان به تنهایی توانسته باشد طالبان را از منطقهای متوقف یا جمع کند. لذا این تحلیل وجود داشت که طالبان در داخل افغانستان یک نیروی جنگجو و چریکی بسیار بزرگ است که مهار آن صرفاً توسط دولت مستقر افغانستان امکانپذیر نیست. بالطبع چنین امری منتج به وابستگی میشود. موضوعی که در امنیت ملی اگر نگوییم خطر، دستکم تهدید محسوب میشود.
زمانی که مذاکرات با طالبان کلید خورد، ایران دستکم بهعنوان یکی از بازیگران مؤثر، با این فرضیه به عرصه مذاکره با طالبان ورود کرد که امکان نادیده گرفتن قدرت این گروه در افغانستان وجود ندارد، خب اگرچه این رویکرد ایران بویژه از سوی بخش مهمی از افکار عمومی مورد انتقاد قرار گرفت اما روند تحولات نشان داد که نقشآفرینی کشورمان ناظر به نگرانی از وقوع تحولاتی بود که ممکن بود بسرعت با افزایش قدرت گرفتن طالبان، رنگ واقعیت بگیرد. نظر شما چیست؟
از منظر واقعگرایی یک گروه مؤثر در افغانستان در حال به دست گرفتن قدرت است و مذاکرات با این گروه را بایستی نوعی عملگرایی و رفتار واقعگرایانه در سیاست خارجی ایران به شمار آورد؛ اما این مذاکرات از منظراخلاقی و نیز با واقعگرایی دوراندیشانه و با نگاه بلندمدت بهتقویت طالبان منجر شد. این در حالی است که امریکاییها این مذاکرات را آغاز کردند که در ادامه ایران با هدف تأمین منافع ملی خود ناگزیر به ورود به این فرایند شد.
اولویت راهبردی ایران خروج امریکا از افغانستان بود حالا تحولاتی که با سقوط دولت اشرف غنی صورت گرفته است و آنچه شما پیرامون توافق پنهان امریکا و طالبان اشاره کردید، تا چه اندازه با منافع ایران مغایرت دارد؟
خروج نیروهای بیگانه از کشورهای همسایه همیشه میتواند ضمانتکننده استقلال سیاسی و حاکمیت مستقل کشورها باشد و از این منظر باید خروج بیگانگان از منطقه را به فال نیک گرفت اما این مهم است که پس از خروج چه اتفاقی میافتد آیا یک نظام سیاسی که تحت سلطه و نظم امریکایی است و بر پایه آن عمل میکند، بر سر کار میآید یا دولتی که بر پایه استقلال سیاسی شکل میگیرد و روابط حسنهای با همسایگان برقرار میکند که منجر به تأمین منافع ملت ایران باشد. باید توجه کرد که امریکا در برخی از کشورهای منطقه حضور ندارد اما ایران لزوماً با عدم حضور نیروی امریکا منافع فراوانی را از رابطه با این کشورها به دست نیاورده است؛ بهعنوان مثال روسیه کشور همسایه ایران است که نه تنها نیروهای امریکایی در آن حضور ندارند بلکه با آن هم دچار تنش هستند اما روسیه هیچگاه به گونهای عمل نکرد که منافع ملی ایران تأمین شود یا کشورمان از قبال روابط با آن بیشترین بهره را ببرد؛ نوع عمل روسها در مسأله تحریمها و واکسن و مسائل بانکی بخوبی این رویکرد را نشان داد. از اینرو مسأله؛ بودن یا نبودن امریکا نیست که کشورها را متقاعد میکند که منافع ملی ایران را مورد توجه قرار دهند. به موضوع افغانستان و فضای پس از خروج امریکا از این کشور هم باید این چنین نگاه کرد. طالبان در دوره گذشته بدون امریکا حضور داشت اما منافع ایران را تا سرحد جنگ مورد تهدید قرار داد لذا ایران یک تجربه این چنینی از همین طالبان بدون امریکا دارد.
روند نقشآفرینی بازیگران مرتبط به تحولات افغانستان را بعد از خروج امریکا چطور میبینید؟
کشورهایی که در افغانستان قدرتمندانه عمل میکنند یا بازیگر فعال هستند با توجه به منافع خود بازی میکنند؛ مثلاً چین دارد یک بازار وسیع تری را برای خود طراحی میکند و حضور مؤثرتری دارد و ضمناً از طالبان ضمانت میگیرد تا مناطقی مانند «سینگ کیانگ» یا اسلامگرایان افراطی در چین را تحریک نکند. چین با این فرایند در افغانستان ورود پیدا میکند.
تحولات آتی افغانستان در چه صورتی میتواند متضمن منافع ملی کشورمان باشد؟
این رویدادها زمانی میتواند برای ایران پیامدهای مثبتی داشته باشد که یک نظام سیاسی در افغانستان بر سر کار بیاید که حقابه ایران را در نظر بگیرد و از قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و مهاجرتهای بیرویه به ایران ممانعت بهعمل آورد. این در حالی است که کشورمان پذیرای بیشترین مهاجر افغانستان در جهان است که پناهندگان قانونی و غیرقانونی را شامل میشود. خب خود این جمعیت گسترده نیاز به منابع مصرفی دارد و دولت افغانستان برای تأمین نیازهای این مهاجران هم ضروری است که با ایران همکاری کند. این در حالی است که تا پیش از این، دولت حاکم بر افغانستان که دولت دوست ایران بود و برای آن ناامنی ایجاد نمیکرد، همکاری زیادی درباره موارد اشاره شده با ایران نداشت.
بنابراین، مهم است که دولت مستقر آتی در افغانستان درباره موضوعات آب، قاچاق، جرایم سازمانیافته، مهاجرت پناهندگان و مبارزه با قاچاق انسان و تروریسم و همچنین مبادلات اقتصادی با ایران همکاری کند. الان یگ نگرانی مطرح درباره حضور فعالان اقتصادی ایران در آن منطقه است. چه بسا در این تغییرات، بازاری که ایران در افغانستان دارد و تا اندازهای هم در مسائل مالی میتوانست در مقابل تحریمها انتفاعی در بازار ارز هرات داشته باشد، در اختیار کشورهایی مانند ترکیه، چین و پاکستان و... قرار گیرد.
پیگیری چه رویکردی از سوی ایران به کاهش تنش ناشی از پیامدهای بحرانی حاکمیت طالبان در افغانستان میانجامد؟
ایران پیشتر یک بار نقش بسیار خوبی در میانجیگری میان گروههای افغانستانی و جامعه جهانی در کنفرانس بن ایفا کرد؛ یعنی کشورمان بعد از حمله امریکا به افغانستان در کنفرانس «بن» توانست نقش سازندهای در میانجیگری میان گروههای جهادی افغان و جامعه جهانی داشته باشد. از اینرو این بار هم میتواند در رابطه افغانستان با شورای امنیت سازمان ملل نقش داشته باشد و تلاش کند نگرانیهای جامعه جهانی درباره رعایت قواعد حقوق بینالملل، قواعد حقوق جنگ و قوانین حقوق بشر و حقوق بینالملل بشردوستانه در مخاصمات مسلمانانه داخلی دنبال کند و در ضمانت بخشی اعطای قدرت یا تقسیم قدرت میان همه گروههای سیاسی حاضر در افغانستان اعم از دولت قانونی و همینطور سایر گروهها نقش مؤثری ایفا کند. اما فراموش نکنیم مداخله ایران در این مسائل نباید به گونهای در دنیا نشان داده شود که بهصورت یک رویه برای شناسایی توسل بهزور منجر شود؛ زیرا گروه طالبان با توسل به زور و اسلحه به قدرت رسید و این میتواند یک رویه خطرناک در روابط بینالمللی باشد که هرکسی اگر زور داشته باشد میتواند یک دولت قانونی را با زور برکنار کند.
معتقدم آینده افغانستان را نباید لزوماً گروه طالبان بهدست گیرد بلکه ایران باید تلاش کند که مردم در فرایند تعیین آینده کشور خود نقش داشته باشند. فرایندی که اینک کشورهایی مانند عربستان، پاکستان، روسیه یا امریکا انتخاب کردهاند، مبتنی بر تعیین آینده افغانستان به وسیله اسلحه است. در حالی که ایران باید تأکید کند برای آینده افغانستان ملت این کشور باید تصمیم بگیرد؛ یعنی طالبان مانند سایر گروهها بهعنوان یک گروه سیاسی مؤثر و دارای قدرت و نفوذ میتواند در انتخابات افغانستان اعلام نامزدی کند اما در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و وزن اصلی را در تشکیل دولت داشته باشند. البته ترسیم چنین چشماندازی دشوار است زیرا تا اینجا معلوم شده که امریکا با یک گروه رادیکال به تفاهم رسیده که در ازای آن نظم امریکایی را مورد پذیرش قرار دهند.
امریکاییها اقدام مؤثری در مبارزه با طالبان انجام ندادند و «جو بایدن» به جای اینکه بگوید مردم افغانستان باید برای اداره این کشور تصمیم بگیرند میگوید که ارتش افغانستان باید در مقابل طالبان عمل کند. از این نوع موضعگیری مشخص میشود که امریکا سهمی برای مردم افغانستان در نظر نگرفته است و این همان واقعیتی است که ایران باید در تحولات پیش رو مورد توجه قرار دهد.
در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید دفاع تأکید شد
دوبرابرشدن صادرات دفاعی ایران در سال گذشته
گروه سیاسی/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز گذشته در آیین تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع، با اشاره به جنگ اخیر قرهباغ، از تغییر شکل جنگها خبرداد و گفت که جنگهای امروز و آینده شباهت اندکی با گذشته دارد، کمااینکه جنگ قرهباغ با جنگهای گذشته هیچ شباهتی نداشت و در آن جنگ از فناوریهای نوین استفاده شد. پس وزارت دفاع وظیفه تولید قدرت متناسب با تغییرات جدید و جنگهای آینده را برعهده دارد. بهگزارش فارس، سرلشکر محمدباقری همچنین با اشاره به توانایی ایران در تولید موشکهای بالستیک نقطهزن، افزود: نقطهزنی موشکی «بالستیک» کار آسانی نیست. موشک «اسکندر» ۳۰۰ کیلومتر بُرد دارد و نقطهزن است، اما روسها حاضر نشدند شکل و شمایل آن را در اختیار ما بگذارند، اما با این حال ما به فناوری نقطهزنی دست پیدا کردیم.
با وجود اینکه شنبه گذشته امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع دولت سیزدهم، با حضور در ستاد وزارت دفاع عملاً کار خود را آغاز کرد، اما مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی دفاع، روز گذشته با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد. سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه بودجه بسیار اندکی را در مقایسه با سایر کشورها در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم، تأکید کرد: اما خروجی و نتیجه کار نیروهای مسلح ما هم قابل قیاس با سایر کشورها نیست. اتفاقاتی در این وزارتخانه افتاده است که ما خودمان هم باور نمیکردیم. او با بیان اینکه امیر حاتمی عملکرد خوبی در وزارت دفاع داشت، تصریح کرد: با توجه به میزان ارتقای برنامهها در مقایسه با بودجه در اختیار باید اذعان داشت که عملکرد او بسیار خوب بوده است و در حوزه بازنشستگان هم وی تلاش چشمگیری انجام داد. امروز در وزارت دفاع در همه حوزهها شاهد رشد هستیم و برای وی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به لشکرکشیهای امریکا به منطقه پس از 11 سپتامبر گفت: امریکا اکنون پس از 42سال منطقه را ترک نکرده و هرچه زمان میگذرد تهدیدات متنوعتری را برای منطقه برجای میگذارد که آخرین آن حادثه ناگواری است که در افغانستان در حال وقوع است.
سرلشکر باقری اظهار کرد: امریکا بیش از دوهزار میلیارد دلار هزینه کرد، اما در افغانستان ارتش ملی و مردمی این کشور را با هزینه هنگفت تبدیل به ارتش بیخاصیتی کرد که با وجود ظاهر مشعشع و تجهیزات به ظاهر کارآمد، سست بنیان بود، به طوری که به گفته خودشان تنها 11روز توانست در برابر این گروه مهاجم مقاومت کند. بهگزارش ایرنا، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در سخنان خود، با بیان اینکه امروز ایران با بیش از 42 کشور رابطه صادراتی در زمینههای دفاعی دارد، اعلام کرد که صادرات دفاعی ایران در سال 99 نسبت به سال 98 دو برابر شد. امیر سرتیپ امیر حاتمی، پهپادهای تولید شده در ایران را مورد استقبال سایر کشورها دانست و درباره دیگر دستاوردهای دوره مدیریت خود گفت: در حوزه رزم زمینی ۳۰۰ دستاورد جدید داشتیم، در حوزه موشکی و موشکهای کروز کارهای بسیار افتخارآمیز انجام شد. در حوزه پدافند هوایی نیز دستمان پر است. وزیر سابق دفاع با بیان اینکه در حوزه پشتیبانی از محور مقاومت و با تلاش رزمندگان این جبهه و حمایتهای صورت گرفته، امروز شاهد ارتقای توان دفاعی این جبهه هستیم، گفت: شهادت میدهم که اغلب دوستان ما با تمام ظرفیت و گاهی بیش از ظرفیت تلاش کردند که از همه فرماندهان نیروهای مسلح و در صدر همه از فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنهای که با حمایتها و راهنماییهای ایشان در مسیر همراه ما بود قدردانی میکنم. امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی نیز در سخنان خود، تقویت توان رزم نیروهای مسلح در مواجهه با تهدیدات و ارتقای سامانههای دفاعی و تولیداتی را اولویت و مأموریت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواند و افزود: مهمترین اولویت در وزارت دفاع که مأموریت ذاتی آن است، تقویت توان رزم نیروهای مسلح در مواجهه با تهدیدات، ارتقای سامانههای دفاعی و تولیداتی که الان وزارت دفاع دنبال میکند و نوآوریهایی است که در آینده خواهد داشت.
وزیر دفاع، اولویت بعدی برنامههای این وزارتخانه را بهبود و تأمین معیشت و مسکن کارکنان نیروهای مسلح ذکر کرد و گفت: مسأله بعد، تحقیقات است. باید با تحقیقاتی که انجام میدهیم فناوریهای جدید و سلاحهای جدید را دنبال کنیم و با توجه به این که این مسئولیت در ستاد کل بر عهده من بوده است آن را دنبال میکنیم که بتوانیم کار نویی را در آینده ارائه دهیم.
مؤسسه ایران چاپ کرد
روایت 30 سال همنشینی با حافظ اسد
ابراهیم بهشتی
دبیر سرویس سیاسی
سوریه از زمان استقلال در میان کشورهای عربی همچون مصر و عربستان و لبنان دورههای مختلفی را سپری کرده و فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. با این حال این کشور عربی با نام رئیسجمهوری فقید آن «حافظ اسد» گره خورده است. یکی از رهبران ارشد حزب بعث که از سال 1970 تا 2000 میلادی رئیسجمهوری این کشور بود. بهتازگی انتشارات «ایران» متعلق به مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، کتاب «روایت گمشده» نوشته «فاروق الشرع» وزیر خارجه پیشین سوریه با ترجمه حسین جابری انصاری از دیپلماتهای با سابقه کشورمان را منتشر کرده است. این کتاب آنگونه که نویسنده یادآوری کرده حلقه مفقودهای بوده که جایش در میان روایتهای مختلف خارجیها از تحولات داخلی و خارجی سوریه خالی بوده و فاروق الشرع به اصرار دوستان و آشنایان خود خاطراتش از 25 سال حضور در عرصه سیاست خارجی این کشور تا زمان درگذشت حافظ اسد را به رشته تحریر درآورده است. خاطراتی روایتگونه از رویدادهای مهم داخلی و خارجی. فاروق الشرع مسئولیت سفیر دمشق در رم، وزیر مشاور در امور خارجی، وزیر امور خارجه، معاون اول رئیسجمهوری و عضویت در رهبری کشوری حزب بعث سوریه را عهدهدار بوده است. جابری انصاری مترجم کتاب هم در پیش گفتار این اثر با اشاره به اهمیت روابط بین دو کشور ایران و سوریه در طول بیش از 40 سال گذشته نوشته: «سوریه معاصر در ایران و جهان بیش و پیش از همه چیز با نام «حافظ اسد» رئیسجمهوری پیشین این کشور شناخته شده است. حافظ اسد از نگاه دوست و دشمن بازیگری زبردست در جهان سیاست بود که توانست از دل اقلیت مطرود علوی در جامعه سوریه برآید و پلههای ترقی را در سیاست داخلی کشورش تا ریاست جمهوری طی و سیاست متلاطم و بیثبات داخلی سوریه را که پیامد کودتاهای پیدرپی و سوءمدیریت فاحش در تدبیر امور کشور بود، مدیریت و با در پیش گرفتن یک سیاست خارجی فعال و مؤثر، سوریه؛ یک کشور معمولی جهان عرب را به یک ضلع از مثلث قدرت عربی در کنار مصر و عربستان تبدیل و سه دهه بر کشورش حکومت کند.» در حقیقت این کتاب 378 صفحهای شرح رویدادها و تدابیر و سیاستهای حافظ اسد در مواجهه با حوادث مختلف در این کشور است که وزیر خارجه او قلمی کرده است. فاروق الشرع البته تشریح اتفاقات مهم را از دهه 1940 و قبل از برآمدن حافظ اسد آغاز میکند جایی که در فصل اول کتاب به دو حادثه اشغال فلسطین در سال 1948 و شکست اعراب در جنگ 1967 میپردازد با عنوان «بین دو رویداد نکبت بار».
روایت گمشده برای ما ایرانیها هم از این حیث میتواند جذاب و خواندنی باشد که با توجه به روابط حسنه دو کشور در لابهلای کتاب جاهای مختلفی هم اشاراتی به ایران شده است. از جمله روایت نویسنده از گفتوگوی رئیسجمهور اسد با وی پس از ادای سوگند بهعنوان وزیر مشاور در امور خارجی به سال 1980 «رئیسجمهور اسد مرا از آثار رویداد جدیدی که با پیروزی انقلاب ایران نمود یافته و منجر به ایجاد یک متغیر راهبردی نو در رویارویی عربی- اسرائیلی شده بود، مطلع و افزود تغییرات بزرگی در منطقه در انتظار سوریه است... او همچنین از این گفت که وقوع بحران گروگانهای امریکایی در ایران در چند ماه پیش، آغاز مشکل بزرگی در منطقه خواهد بود... اسد بهصورت ضمنی گفت پیشبینیاش این است که بعداز کودتای صدام حسین و برکناری البکر، عراق با سوءاستفاده از وضعیت انتقالی انقلاب و بیطرفی ارتش ایران، وارد نوعی ماجراجویی علیه ایران شود...» کتاب روایت گمشده با روایت درگذشت حافظ اسد به پایان میرسد«هیچ یک از ما در این جلسه غمناک از این نپرسید که وفات ناگهانی اسد چگونه روی داد؟ ژنرال مصطفی طلاس سکوت را شکست و مستقیم پیشنهاد داد، ضروری است قانون اساسی تعدیل شود تا دکتر بشار اسد بتواند ریاست جمهوری را بر عهده گیرد.» فاروق الشرع توضیح میدهد که به جانشینی خانواده رئیسجمهوری باور نداشته اما به دو دلیل با تصمیم جمع همراهی کرده است یکی نگرانی از درگیریهای داخلی و اینکه انتخاب بشار اسد راه خروجی مطمئن و جایگزین مسالمتآمیز برای یک رویارویی خونین بوده و دلیل دوم ویژگیهای شخصی بشار اسد و وعدههای او برای اصلاح و نوسازی بوده است.
کتاب روایت گمشده با قیمت 85000 تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
دبیر سرویس سیاسی
سوریه از زمان استقلال در میان کشورهای عربی همچون مصر و عربستان و لبنان دورههای مختلفی را سپری کرده و فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. با این حال این کشور عربی با نام رئیسجمهوری فقید آن «حافظ اسد» گره خورده است. یکی از رهبران ارشد حزب بعث که از سال 1970 تا 2000 میلادی رئیسجمهوری این کشور بود. بهتازگی انتشارات «ایران» متعلق به مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، کتاب «روایت گمشده» نوشته «فاروق الشرع» وزیر خارجه پیشین سوریه با ترجمه حسین جابری انصاری از دیپلماتهای با سابقه کشورمان را منتشر کرده است. این کتاب آنگونه که نویسنده یادآوری کرده حلقه مفقودهای بوده که جایش در میان روایتهای مختلف خارجیها از تحولات داخلی و خارجی سوریه خالی بوده و فاروق الشرع به اصرار دوستان و آشنایان خود خاطراتش از 25 سال حضور در عرصه سیاست خارجی این کشور تا زمان درگذشت حافظ اسد را به رشته تحریر درآورده است. خاطراتی روایتگونه از رویدادهای مهم داخلی و خارجی. فاروق الشرع مسئولیت سفیر دمشق در رم، وزیر مشاور در امور خارجی، وزیر امور خارجه، معاون اول رئیسجمهوری و عضویت در رهبری کشوری حزب بعث سوریه را عهدهدار بوده است. جابری انصاری مترجم کتاب هم در پیش گفتار این اثر با اشاره به اهمیت روابط بین دو کشور ایران و سوریه در طول بیش از 40 سال گذشته نوشته: «سوریه معاصر در ایران و جهان بیش و پیش از همه چیز با نام «حافظ اسد» رئیسجمهوری پیشین این کشور شناخته شده است. حافظ اسد از نگاه دوست و دشمن بازیگری زبردست در جهان سیاست بود که توانست از دل اقلیت مطرود علوی در جامعه سوریه برآید و پلههای ترقی را در سیاست داخلی کشورش تا ریاست جمهوری طی و سیاست متلاطم و بیثبات داخلی سوریه را که پیامد کودتاهای پیدرپی و سوءمدیریت فاحش در تدبیر امور کشور بود، مدیریت و با در پیش گرفتن یک سیاست خارجی فعال و مؤثر، سوریه؛ یک کشور معمولی جهان عرب را به یک ضلع از مثلث قدرت عربی در کنار مصر و عربستان تبدیل و سه دهه بر کشورش حکومت کند.» در حقیقت این کتاب 378 صفحهای شرح رویدادها و تدابیر و سیاستهای حافظ اسد در مواجهه با حوادث مختلف در این کشور است که وزیر خارجه او قلمی کرده است. فاروق الشرع البته تشریح اتفاقات مهم را از دهه 1940 و قبل از برآمدن حافظ اسد آغاز میکند جایی که در فصل اول کتاب به دو حادثه اشغال فلسطین در سال 1948 و شکست اعراب در جنگ 1967 میپردازد با عنوان «بین دو رویداد نکبت بار».
روایت گمشده برای ما ایرانیها هم از این حیث میتواند جذاب و خواندنی باشد که با توجه به روابط حسنه دو کشور در لابهلای کتاب جاهای مختلفی هم اشاراتی به ایران شده است. از جمله روایت نویسنده از گفتوگوی رئیسجمهور اسد با وی پس از ادای سوگند بهعنوان وزیر مشاور در امور خارجی به سال 1980 «رئیسجمهور اسد مرا از آثار رویداد جدیدی که با پیروزی انقلاب ایران نمود یافته و منجر به ایجاد یک متغیر راهبردی نو در رویارویی عربی- اسرائیلی شده بود، مطلع و افزود تغییرات بزرگی در منطقه در انتظار سوریه است... او همچنین از این گفت که وقوع بحران گروگانهای امریکایی در ایران در چند ماه پیش، آغاز مشکل بزرگی در منطقه خواهد بود... اسد بهصورت ضمنی گفت پیشبینیاش این است که بعداز کودتای صدام حسین و برکناری البکر، عراق با سوءاستفاده از وضعیت انتقالی انقلاب و بیطرفی ارتش ایران، وارد نوعی ماجراجویی علیه ایران شود...» کتاب روایت گمشده با روایت درگذشت حافظ اسد به پایان میرسد«هیچ یک از ما در این جلسه غمناک از این نپرسید که وفات ناگهانی اسد چگونه روی داد؟ ژنرال مصطفی طلاس سکوت را شکست و مستقیم پیشنهاد داد، ضروری است قانون اساسی تعدیل شود تا دکتر بشار اسد بتواند ریاست جمهوری را بر عهده گیرد.» فاروق الشرع توضیح میدهد که به جانشینی خانواده رئیسجمهوری باور نداشته اما به دو دلیل با تصمیم جمع همراهی کرده است یکی نگرانی از درگیریهای داخلی و اینکه انتخاب بشار اسد راه خروجی مطمئن و جایگزین مسالمتآمیز برای یک رویارویی خونین بوده و دلیل دوم ویژگیهای شخصی بشار اسد و وعدههای او برای اصلاح و نوسازی بوده است.
کتاب روایت گمشده با قیمت 85000 تومان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
دیگه چه خبر
جزئیاتی از گفتوگوی بنت و بایدن درباره برجام
خبر اول اینکه،یک پایگاه خبری امریکایی گزارش داد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیسجمهور امریکا به او گفته است که آشکارا با توافق هستهای مخالفت نخواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری «آکسیوس»، دو منبع آگاه گفتهاند که «نفتالی بنت» نخستوزیر رژیم صهیونیستی در دیدار روز جمعه خود با «جو بایدن» رئیسجمهور امریکا در کاخ سفید تصریح کرده است که اگرچه با بازگشت واشنگتن به توافق هستهای ٢٠١٥ مخالف است اما همچون بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر قبلی آشکارا با آن مقابله نخواهد کرد. دو فرد دیگر مطلع از این دیدار هم به آکسیوس گفتهاند که کاخ سفید از این پیام بنت رضایت داشته است.
ورود دیپلماتهای تازهنفس به سفارت ایران در کابل
خبر دیگر اینکه،مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از حضور دیپلماتهای تازه نفس در سفارت ایران در کابل و تداوم فعالیت سفارتخانه ایران در این شهر خبر داد. به گزارش ایران «سیدرسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، نوشت: «امروز صبح از طریق یک پرواز که از تهران به کابل رفت همکاران ما در سفارت که در روزهای سخت در آنجا بودند به کشور بازگشتند و همکاران تازه نفسی هم به کابل رفتند تا سفیرمان را یاری دهند و سفارت کشورمان در این روزها همچنان فعال باشد» چندی پیش، «سعید خطیبزاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر افغانستان گفته بود: «در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جایی که فعالیتهای ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشتهاند».
رئیس قوه قضائیه فعالیتی در توئیتر ندارد
دست آخر اینکه، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای هیچ فعالیتی در توئیتر ندارد و انتساب هرگونه حساب کاربری به رئیس دستگاه قضا در این شبکه اجتماعی تکذیب میشود.» به گزارش ایرنا، با اشاره به اینکه چندی پیش و همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحات رسمی رئیس قوه قضائیه در اینستاگرام، آپارات و روبیکا، به نشانی @ejeii-org با انتشار فرازهایی از نامه حضرت امیر به مالک اشتر، آغاز به کار کرد، افزود: کاربران فضای مجازی میتوانند از طریق این صفحات علاوه بر آگاهی از اخبار و مواضع رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نیز با هدف دیدهبانی مردمی، مطرح کنند.
خبر اول اینکه،یک پایگاه خبری امریکایی گزارش داد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیسجمهور امریکا به او گفته است که آشکارا با توافق هستهای مخالفت نخواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری «آکسیوس»، دو منبع آگاه گفتهاند که «نفتالی بنت» نخستوزیر رژیم صهیونیستی در دیدار روز جمعه خود با «جو بایدن» رئیسجمهور امریکا در کاخ سفید تصریح کرده است که اگرچه با بازگشت واشنگتن به توافق هستهای ٢٠١٥ مخالف است اما همچون بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر قبلی آشکارا با آن مقابله نخواهد کرد. دو فرد دیگر مطلع از این دیدار هم به آکسیوس گفتهاند که کاخ سفید از این پیام بنت رضایت داشته است.
ورود دیپلماتهای تازهنفس به سفارت ایران در کابل
خبر دیگر اینکه،مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از حضور دیپلماتهای تازه نفس در سفارت ایران در کابل و تداوم فعالیت سفارتخانه ایران در این شهر خبر داد. به گزارش ایران «سیدرسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، نوشت: «امروز صبح از طریق یک پرواز که از تهران به کابل رفت همکاران ما در سفارت که در روزهای سخت در آنجا بودند به کشور بازگشتند و همکاران تازه نفسی هم به کابل رفتند تا سفیرمان را یاری دهند و سفارت کشورمان در این روزها همچنان فعال باشد» چندی پیش، «سعید خطیبزاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر افغانستان گفته بود: «در مورد سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جایی که فعالیتهای ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشتهاند».
رئیس قوه قضائیه فعالیتی در توئیتر ندارد
دست آخر اینکه، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای هیچ فعالیتی در توئیتر ندارد و انتساب هرگونه حساب کاربری به رئیس دستگاه قضا در این شبکه اجتماعی تکذیب میشود.» به گزارش ایرنا، با اشاره به اینکه چندی پیش و همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحات رسمی رئیس قوه قضائیه در اینستاگرام، آپارات و روبیکا، به نشانی @ejeii-org با انتشار فرازهایی از نامه حضرت امیر به مالک اشتر، آغاز به کار کرد، افزود: کاربران فضای مجازی میتوانند از طریق این صفحات علاوه بر آگاهی از اخبار و مواضع رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نیز با هدف دیدهبانی مردمی، مطرح کنند.
فریضه خدمت در دولت مردمی
غلامحسین اسلامی فرد
روزنامه نگار
1- هفته اول شهریورماه مصادف با شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به نام هفته دولت نامگذاری شده است. هفته دولت امسال مصادف با آغاز بکار رسمی دولت سیزدهم بود دولتی مردمی که مصمم به خدمت جهادی به مردم، مبارزه با فساد و تبعیض و تلاش شبانه روزی برای رسیدن به ایران قوی است. همسویی و همراهی دولت، مجلس و قوه قضائیه میتواند به مسیر حل مشکلات معیشتی و بهبود زندگی مردم شتاب بخشد.
2- دولت رئیسی به این باور اعتقاد دارد که فرصت خدمت به مردم گذرا است و نباید لحظهای را برای اقدام جهادی خدمتگزاری از دست بدهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیسجمهوری و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصههای مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیههای مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالتورزی»، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند. دولتمردان لازم است این توصیهها را در دفتر کار همیشه در برابر خود ببینند.
3- امیر مؤمنان(ع) در فرمان تاریخی به مالک اشتر میفرماید: در کار کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستی با آنها. و بیمشورت دیگران به کارشان مگمار، زیرا به رأی خود کار کردن و از دیگران مشورت نخواستن، گونهای از ستم و خیانت است. کارگزاران شایسته را در میان گروهی بجوی که اهل تجربت و حیا هستند و از خاندانهای صالح، آنها که در اسلام سابقهای دیرین دارند. اینان به اخلاق شایسته ترند و آبرویشان محفوظ تر است و از طمعکاری بیشتر رویگرداناند و در عواقب کارها بیشتر مینگرند. در ارزاقشان بیفزای، زیرا فراوانی ارزاق، آنان را بر اصلاح خود نیرو دهد و از دستاندازی به مالی که در تصرف دارند، باز میدارد. و نیز برای آنها حجت است، اگر فرمانت را مخالفت کنند یا در امانت تو خللی پدید آورند. پس در کارهایشان تفقد کن و کاوش نمای و جاسوسانی از مردم راستگوی و وفادار به خود بر آنان بگمار. این توصیهها نیز برای وزیران کابینه جدید که باید معاونین و مدیران خود را برگزینند بسیار راه گشا خواهد بود. 4-در آغاز دولت مردمی میتوان به آینده بیش از پیش امیدوار بود. مردم که بهدلیل برخی نا کارآمدیها و ترک فعلها در گذشته در تنگناهای معیشتی قرار گرفتهاند امیدوارند دولت رئیسی با روحیهای «جهادی» و باور «ما میتوانیم» با عمل به وعدههای خود به بیعدالتی ، فساد و تبعیض پایان دهد و اعتماد آسیب دیده مردم و دولت را بازسازی و احیا کند.
روزنامه نگار
1- هفته اول شهریورماه مصادف با شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به نام هفته دولت نامگذاری شده است. هفته دولت امسال مصادف با آغاز بکار رسمی دولت سیزدهم بود دولتی مردمی که مصمم به خدمت جهادی به مردم، مبارزه با فساد و تبعیض و تلاش شبانه روزی برای رسیدن به ایران قوی است. همسویی و همراهی دولت، مجلس و قوه قضائیه میتواند به مسیر حل مشکلات معیشتی و بهبود زندگی مردم شتاب بخشد.
2- دولت رئیسی به این باور اعتقاد دارد که فرصت خدمت به مردم گذرا است و نباید لحظهای را برای اقدام جهادی خدمتگزاری از دست بدهد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیسجمهوری و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصههای مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیههای مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالتورزی»، «فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند. دولتمردان لازم است این توصیهها را در دفتر کار همیشه در برابر خود ببینند.
3- امیر مؤمنان(ع) در فرمان تاریخی به مالک اشتر میفرماید: در کار کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستی با آنها. و بیمشورت دیگران به کارشان مگمار، زیرا به رأی خود کار کردن و از دیگران مشورت نخواستن، گونهای از ستم و خیانت است. کارگزاران شایسته را در میان گروهی بجوی که اهل تجربت و حیا هستند و از خاندانهای صالح، آنها که در اسلام سابقهای دیرین دارند. اینان به اخلاق شایسته ترند و آبرویشان محفوظ تر است و از طمعکاری بیشتر رویگرداناند و در عواقب کارها بیشتر مینگرند. در ارزاقشان بیفزای، زیرا فراوانی ارزاق، آنان را بر اصلاح خود نیرو دهد و از دستاندازی به مالی که در تصرف دارند، باز میدارد. و نیز برای آنها حجت است، اگر فرمانت را مخالفت کنند یا در امانت تو خللی پدید آورند. پس در کارهایشان تفقد کن و کاوش نمای و جاسوسانی از مردم راستگوی و وفادار به خود بر آنان بگمار. این توصیهها نیز برای وزیران کابینه جدید که باید معاونین و مدیران خود را برگزینند بسیار راه گشا خواهد بود. 4-در آغاز دولت مردمی میتوان به آینده بیش از پیش امیدوار بود. مردم که بهدلیل برخی نا کارآمدیها و ترک فعلها در گذشته در تنگناهای معیشتی قرار گرفتهاند امیدوارند دولت رئیسی با روحیهای «جهادی» و باور «ما میتوانیم» با عمل به وعدههای خود به بیعدالتی ، فساد و تبعیض پایان دهد و اعتماد آسیب دیده مردم و دولت را بازسازی و احیا کند.
مذاکرات وین قطعاً باید به سرانجام برسد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پلتفرم و چارچوبی که در مذاکرات وین و در دولت قبلی دنبال شد، ایراد داشت و اگر بتوانیم چارچوب جدیدی را در مذاکرات مطرح کنیم، قطعاً میتوانیم منافع بیشتری را عاید ملت ایران کنیم. وحید جلالزاده در گفتوگو با مهر، درباره روند مذاکرات ایران و ۱+۴ در دولت سیزدهم، گفت: همانطور که رئیسجمهور در زمان انتخابات و در برنامه خود به مجلس مطرح کرد، دولت بدنبال برقراری یک سیاست خارجی متوازن و متعادل با اولویت ارتباط با کشورهای همسایه و آسیا است. وی اضافه کرد: البته تعیین تکلیف مذاکرات موضوع مهمی بوده که از دولت قبل به دولت رئیسی به ارث رسیده است و مذاکرات وین قطعاً باید به سرانجام برسد. دولت سیزدهم هم همانطور که رئیسجمهور اعلام کرد، مذاکره را نفی نمیکند اما مذاکره براساس منافع جمهوری اسلامی ایران دنبال میشود. جلالزاده در واکنش به سؤالی مبنیبر اینکه آیا تیم مذاکره کننده هستهای ایران تغییر میکند، گفت: ما روشهای مختلفی را امتحان کردیم و به اعتقاد بنده قبل از تیم مذاکرهکننده، تعیین جایگاه مذاکرات اهمیت دارد؛ به این معنا که باید ببینیم آیا وزارت امور خارجه مذاکرات را دنبال خواهد کرد یا شورای عالی امنیت ملی و زمانی که این مسأله مشخص شود، در آن زمان هم تیم مذاکرات معین میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تلاش ایران برجستهسازی نقش مردم در افغانستان باشد
-
دوبرابرشدن صادرات دفاعی ایران در سال گذشته
-
روایت 30 سال همنشینی با حافظ اسد
-
دیگه چه خبر
-
فریضه خدمت در دولت مردمی
-
مذاکرات وین قطعاً باید به سرانجام برسد
اخبارایران آنلاین