جلال ستاری در خانه ابدی آرام گرفت
گروه فرهنگی/ صبح دیروز پیکر جلال ستاری، اسطورهشناس ، منتقد ادبی و پژوهشگر تئاتر، با حضور تعدادی از آشنایان و اهالی فرهنگ و هنر در قطعه نامآوران بهشت زهرا(س) تشییع و به خاک سپرده شد.
در این مراسم نیکنام حسینیپور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با خواندن متن تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم ستاری را چهرهای مانا در فرهنگ و هنر ایران دانست. در بخشی از پیام سید عباس صالحی آمده است: «خبر درگذشت پژوهشگر فرهیخته و اسطوره شناس نامآشنا، مرحوم جلال ستاری موجب تاثر و تأسف عمیق گردید. ایشان در دوران حیات فرهنگی خود، آثار ارزشمندی در حوزههای متنوع فرهنگی از جمله نقد و ترجمه، افسانهشناسی و ادبیات نمایشی خلق کرد و نامی جاودان از خود به یادگار گذاشت.»
داوود فتحعلی بیگی، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز این مصیبت بزرگ را به خانواده و دوستداران ستاری تسلیت گفت و افزود: ستاری خصلتهای انسانی متعددی داشت. آشنایی من و او به اواخر دهه ۶۰ بازمیگردد که نوشتههای ما را متواضعانه میخواند و اصلاح میکرد.
او در این مراسم، با برشمردن ویژگیهای ستاری، صداقت و صراحت را ویژگی او و تواضع را مهمترین یادگارش خواند و اظهار داشت: «ستاری نمیخواست چیزی را که باور نداشت به گونه دیگری بازگو کند. مردی که میتوانست بهخاطر بیمهریها این سرزمین را ترک کند و در بهترین دانشگاهها تدریس کند به دلیل علاقه به این آب و خاک در ایران ماند و آثاری ماندگار از خود به جای گذاشت.» ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر در مراسم تدفین پیکر جلال ستاری گفت: او مردی سرشار از روح زندگی بود، مردی که وقتش را برای هیچ چیز جز کار علمی صرف نکرد و خود را به صندلی دوخت تا به قول خودش ، کارهایی را منتشر کند که جاودانه شوند. او افزود: ستاری دلگرمی ما در دنیای معاصر بود؛ دنیایی که در آن سایه او بالای سر ما بود و در هوای او نفس میکشیدیم. ستاری در هیچ جمعی که برای بزرگداشت او برگزار شد، حاضر نشد و حتی در جایزهای که به نام او اعطا میشد، حضور نمییافت. مدیر تئاتر شهر همچنین پیشنهاد تأسیس بنیادی برای حفظ آثار و میراث جلال ستاری را مطرح کرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که برای این منظور تلاش کند.
لاله تقیان پژوهشگر حوزه تئاترو همسر مرحوم جلال ستاری نیز با اشاره به انبوه آثار تألیف و ترجمه این اسطورهشناس فقید، بیان داشت: میراث جلال سنگین است وپیمودن راه او، مرد راه میخواهد.
با باقی ماندن چهار روز از مهلت استفاده از یارانه ٢٠ درصدی در کتابفروشیهای عضو طرح «تابستانه کتاب ١٤٠٠»، ٢٠٨ هزار و ٨٢٥ نسخه کتاب به ارزش ١٢٠ میلیارد و ٩٦٠ میلیون و ٧٧٨ هزار و ٦٧٢ ریال از سوی ٩٧٤ کتابفروش به فروش رسید./ایرنا
بیستوهفتمین شماره مجله «چراغ نامه» با مطالبی در حوزههای موسیقی، تجسمی، سینما، کتاب و ادبیات، جامعه، ورزش، گردشگری، تئاتر، پزشکی و... منتشر شد./ایسنا
«آرام میگیریم»، «مرضیه»، «زمین گرم» و «معصومیت ازدسترفته» سریالهای محرمی امسال شبکه
آی فیلم خواهند بود./ایرنا
سریال جدید «ارباب حلقهها» از حدود یک ماه دیگر عرضه خواهد شد و قسمتهای جدید آن نیز بهصورت هفتگی منتشر میشود.
/ایسنا
مستند جنایی «مهین» با موضوع ماجرای پرونده جنایی مهین قدیری پس از ۱۳ سال بررسی میشود./ایسنا
مهدی غلامی دبیر هشتمین جشنواره سراسری تک نوازان دف با اشاره به پیک جدید شیوع بیماری کووید از به تعویق افتادن بخش رقابتی این رویداد خبر داد.
/مهر
«اتاقها» نمایشگاه نقاشی انفرادی آزاده اردلان و «دینامیزم رنگ» نمایشگاه گروهی نقاشی بهصورت همزمان روز جمعه ۱۵ مرداد در گالری «همه» افتتاح خواهد شد./مهر
سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی، با هدف تکریم ساحت امام سوم شیعیان و شهدای گرانقدر کربلا و معرفی هنرمندانه مفاهیم عاشورایی فراخوان ارسال اثر داد./مهر
مهرداد کوروشنیا نویسنده و کارگردان تئاتر از ارائه رایگان مجموعه تصویری-آموزشی «شخصیتپردازی در سینما» برای علاقهمندان و دانشجویان تئاتر و سینما خبر داد./مهر
در آستانه ماه محرم هیأت رزمندگان اسلام کتاب «قیام و قلم» مجموعه نوحههای عاشورایی را براساس اشعار و نغمهسراییهای شعرای ارجمند آقایان یوسف رحیمی، رضا یزدانی، جواد محمدزمانی، محمدصالحیپور و... منتشر کرده است./ایسنا
محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی درگذشت محمود دستپیش، شاعر و چهره پیشکسوت زبان و ادبیات آذری و فارسی را تسلیت گفت./ایسنا
امیر آقایی بهعنوان نخستین بازیگر فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی معرفی شد./ایرنا
اصفهانیها و کاشانیها این روزها میزبان مستند بلند «ایرانزاد» به کارگردانی مجیدعزیزی و تهیهکنندگی مهدی مطهر هستند./ایسنا
مستند «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی درباره همسر امام خمینی(ره) است. فیلم درباره بانویی است که زندگی سیاسی و شخصیاش زیر سایه حضور امام خمینی (ره) قرار نگرفت و او استقلال فردی خود را حفظ کرد. این فیلم که پیشتر در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شده بود، بزودی نمایش داده میشود./ایسنا
جشنواره بینالمللی فیلم سیدنی در استرالیا به سبب اعمال قرنطینه در این شهر بهدلیل شیوع مجدد ویروس کرونا، حدود سه ماه به تعویق افتاد./ایسنا
روز سهشنبه، نتفلیکس رسماً به سرمایهگذاران خود اعلام کرد که «در مراحل ابتدایی توسعه فعالیت خود به حوزه بازی است» که در تداوم آزمون و خطای شرکت با تعدادی از برنامههای تعاملی «سبک ماجراجویی شخصیسازی شده» مثل قسمت «بَندِراِسنَچ» از سریال «آینه سیاه» قرار دارد./مهر
نگاهی به فیلم سینمایی «خورشید» آخرین ساخته مجید مجیدی
تا آخرین نفس
مازیار معاونی
منتقد
بگذارید بحث را از همان جمله نقش بسته روی صحنه اول فیلم آغاز کنیم که فیلم به کودکان کار و حامیان آنها تقدیم میشود، به گمانم اگر در دهههای گذشته سینمای ایران بخصوص دهه شصت خورشیدی که بنا به شرایط خاص انقلاب و دوران دفاع مقدس، بسیاری از فیلمها چنین تقدیمهایی را در ابتدای خود داشتند اما در اواخر دهه نود که دیگر از آن سالها فاصله گرفتهایم و سینما هم از حالت شعاری آن دوران به سینمای عمیقتر سالهای اخیر تغییر پیدا کرده دیگر لودادن مضمون فیلم در سکانس ابتدایی، چندان انتخاب درستی به نظر نمیرسد، اگرچه بعد از این انتخاب غیرهوشمندانه، مجیدی با شروع تیتراژ فیلم روی یک حوض خورشیدمانند که چند پسربچه (کودکان کار) در آن مشغول آب تنی هستند و انتخابش بهعنوان پس زمینه تیتراژ مؤید خلاقیت فیلمساز در استفاده از نشانههای شمایلی است به نوعی جبران مافات میکند.
تعقیب پسر نوجوان توسط جوان موتورسوار و گیرانداختن او و انتقالش به یک خانه قدیمی پیچ در پیچ که بعد از سکانس درگیری پسربچهها با نگهبان یک پارکینگ عمومی اتفاق میافتد از همان ابتدا فیلم را پرتنش و پرتعلیق معرفی میکند، تعلیقی که با بازی مثل همیشه حیرت انگیز علی نصیریان در نقش سردسته تشکیلات خلافکاری، پررنگتر و ترسناکتر جلوه میکند اما مجیدی تماشاگر خود را برای مدت زمان طولانی در تعلیق نگاه نمیدارد و خیلی زود مشخص میشود که احضار پسر نوجوان (علی) نزد رئیس نه بواسطه کبوتردزدی و نه حتی بهدلیل ناکامی او در سرقت داخل پارکینگ عمومی بوده و او احضار شده تا مأموریت مهمتر و خطرناک تری را عهده دار شود، در واقع کشمکش اصلی درام از همین نقطه شکل میگیرد که علی و سه پسربچه همراهش که در حکم نوچههایش به حساب میآیند در جهت ورود به مدرسه و رسیدن به زیرزمین مخروبه آن که محل اختفای زیرخاکی (گنج) معرفی شده موانع متعددی را از سر راه میگذرانند.
مهمترین و بارزترین ویژگی فیلم در این فصل، ایجاز خلاقانه ایست که کارگردان با به کارگیری آن، ضرباهنگ خوب و سنجیدهای را بویژه در نیمه ابتدایی فیلم اعمال کرده است، فیلم چه در پرداخت فرازهای دراماتیک مرتبط با کشمکش اصلی داستان یعنی مراحل دشوار حفاری پنهانی برای رسیدن به گنج و چه در بخشهایی که مایههای اجتماعی قصه غلظت بیشتری دارند از زیاده گویی و سانتی مانتالیسم تا حد ممکن پرهیز کرده و درام خود را به اندازه و درست پیش برده است، ارجاع میدهم به سکانس عیادت علی از مادر بیمارش که به ظاهر در بیمارستان روانی بستری است یا صحنههای ناخوشایند تعقیب دختربچه افغانستانی فروشنده مترو توسط مأموران مترو که آنچه که تصویر شده برای فهم مخاطب از دنیای درام کفایت میکند و فیلم از ورود به بیراهههای احساسی و مانیفستهای اغراق شده اجتناب کرده است. یکی از نقاط قوت فیلم، پیش بردن همزمان دو خط داستانی است، خط داستانی اولیه که همان تلاش برای رسیدن به زیرخاکی و رهایی از خفت کودک کار بودن است و خط داستانی ثانویه یعنی شکلگیری ارتباط بچهها با ناظم کاریزماتیک مدرسه با بازی تحسینآمیز جواد عزتی. دو خطی که به موازات یکدیگر پیش میروند و در مسیر داستان اتصالهای سنجیده و فکرشدهای میانشان برقرار میشود تا آنجا که در نیمه دوم فیلم موضوع تأثیر و تأثر دو کاراکتر مهم درام بر یکدیگر به یکی از عناصر مهم نمایشی فیلم بدل میشود، به گونهای که دیگر نه علی، همان علی ابتدای فیلم است که به قصد پیدا کردن زیر خاکی به مدرسه وارد شده و نه ناظم مدرسه (جواد عزتی) یک ناظم صرف و تیپیکال است که صرفاً به انجام وظایف سختگیرانه ایجاد نظم در مدرسه اشتغال دارد، ناظمی که چگونگی کلّه زدن به بینی حریف در دعوا را از علی یاد گرفته و در تنبیه مأمور سنگدل بازداشتگاه به کار میگیرد دیگر یک ناظم صرف و پرداخت شده بر اساس ویژگیهای تیپ نیست.
اما با وجود تمام این نقاط قوت، فیلم یک نقطه ضعف جدی دارد که چون بخشهای مهمی از درام بر پایههای این بخش ضعیف استوار شده نمیتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. چگونگی وارد شدنهای مکرر علی به زیرزمین مدرسه و از آن مهمتر چگونگی همکاریهای نوچههای او در حفر تونل آن هم در شرایطی که در ساعات کاری محدود مدرسه، به هر حال غیبت همزمان چهار محصل به چشم میآید حفره دراماتیک بزرگی است که پرداخت سهلانگارانه آن غیرقابل چشم پوشی به نظر میرسد، بخصوص اگر در نظر بیاوریم که حفاری و صدای فرود آمدن کلنگ بر دیوار زیرزمین مدرسه، نه یکی از فرازهای فرعی فیلم که از مهمترین بخشهای دراماتیک اثر و در حکم یک موتیف روایی آن به حساب میآید.
مایلم بحث را با اشاره به دو بازیگر اصلی فیلم به پایان ببرم، جواد عزتی که با هر مرتبه حضورش مقابل دوربین جنبههای تازهای از تواناییهایش را به نمایش میگذارد و روح الله زمانی که در نقش علی، بازی گرمی را ارائه داده است و از همان سکانسهای ابتدایی اثر، جسارت و چابکی او در کنار شیوه خاص دیالوگ گویی اش، جنس بازی خاص زنده یاد ابوالفضل سپهر در مجموعه تلویزیونی «آخرین روزهای تابستان» را به ذهن تداعی میکند که نقش او هم به نوعی نقش یک کودک کار البته با در نظر داشتن مقتضیات سه دهه پیش محسوب میشد.
صالحی در اختتامیه مجازی دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال عنوان کرد
دنیای مجازی دنیای اتصال واقعیت مجازی با واقعیت انسان است
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز دوشنبه در اختتامیه مجازی دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال، با اشاره به وقوع حوادث مختلف در عصر مدرن گفت: «ورود به عصر دیجیتال اتفاقات و تحولات جدیدی را به وجود آورده است. ترکیب اتفاقات عصر مدرن و بعد از آن فضای عصر دیجیتال برای انسان و بشریت زیست تازهای در حوزه زندگی فردی و اجتماعی پدید آورده است. فردگرایی، نسبیتگرایی و هویتهای موزاییکی از جمله ویژگیهای این عصر است.»
او با تأکید بر ضرورت گسترش سواد رسانهای برای تفکیک اطلاعات درست از نادرست گفت: «تجربههای دهه اخیر بخصوص دوره کرونا و برگزاری مناسبتهای مذهبی در فضای مجازی نشان داد، این فضا قدسیتزدا نیست.»
او با اشاره به شرایط جدید گفت: «در حوزههای مختلف اتفاقات جدیدی رخ داد؛ در حوزه اقتصاد تولید پیشینی که مبتنی بر تولید انبوه در اقتصاد صنعتی بود تغییر کرد. در عصر دیجیتال این تولید انبوه به تولید مشتریمحور و درخواستی تبدیل شد؛ عملاً اتفاق جدید در فرایند تولید از نقطه تقاضا آغاز میشود نه بر مبنای آنچه تولیدکننده تصور میکند باید تولید شود.»
صالحی با اشاره به تغییرات در حوزه سیاست و امنیت گفت: «این بخش نیز از تغییرات مصون نماند و مفهوم قدرت در عصر دیجیتال تغییر کرد و مبتنی بر داده و پردازش داده و اعمال مدیریت از طریق دادهها شد. بنابراین مفاهیمی که در عرصه سیاست و امنیت تعریف میشد، تغییرات قابل توجهی پیدا کرد، زیرا کانون اصلی آن تغییر ماهوی پیدا کرده بود.» صالحی با اشاره به اینکه این دوره را میتوان به پیش و پس از سایبر تقسیم کرد، گفت: «همواره دغدغههایی وجود داشته است، تکثر و انباشت اطلاعات از جمله این تغییرات است. سواد رسانهای باید تفکیکی میان اطلاعات درست و غلط ایجاد کند. یکی از دغدغهها در این جشنواره نیز همین موضوع بوده است تا با وجود تکثر اطلاعات، سواد مصرف نیز وجود داشته باشد.» او واقعیت کاذب را یکی دیگر از دغدغههای این دوران اعلام کرد و افزود: فضای مجازی با توجه به همه واقعیتها، اگر از واقعیت فیزیکال جدا شود، تبدیل به رؤیایی میشود که رؤیای صادقه نخواهد بود. اینجا دقیقاً همان جایی است که فعالان حوزه مجازی باید واقعیت فیزیکال انسانی را تشخیص دهند که هم شامل واقعیتهای تلخ و هم شیرین میشود. ارتباط با اماکن فرهنگی، گردشگری و خلاقیت و ارزش افزوده پیدا کردن این موارد است.
صالحی با بیان اینکه دنیای مجازی دنیای سراب گونه نیست، گفت: «دنیای مجازی دنیای اتصال واقعیت مجازی با واقعیت انسان و فیزیکال است.»
رونق دوباره تئاتر شهرزاد با 5 نمایش
گروه فرهنگی: پردیس تئاتر شهرزاد در مرداد ماه سالجاری میزبان پنج نمایش«خاک سفید»، «ببو»، «من ورونیکا نیستم»، «بروج» و «شب جنایتکاران» خواهد بود. مجموعه تئاتری شهرزاد از 3 تیرماه طبق اعلام قبلی برنامههای خود، در سالن ارکیده میزبان «خاک سفید» به کارگردانی محمدرضا هلالزاده است. نمایش «خاک سفید» نوشته محمود احدی نیا بهکارگردانی محمدرضا هلالزاده و تهیه کنندگی حمید علما است.
«خاک سفید» روایت گروهی از موادفروشان کوچه «غربت» در محله معروف «خاک سفید» تهران، ساعتی پیش از تخریب این محله در سال 1379 است. صادق برقعى، فرید رحمتى، میلاد معیرى، مهدی یگانه، نسا یوسفى، حسین کریمى، محسن رضوىنیا، على اسحاقى، سحر بهرامى، على پویا قاسمى، المیرا صارمى و سهیل ناجى به ترتیب حضور در صحنه، بازیگران این نمایش هستند.
سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد نیز، هرشب ساعت ۲۰:۳۰، میزبان نمایش «ببو» با طراحی، نویسندگی و کارگردانی مهیار شیروانی است و پرستو الماس، نیکو پشوتن، عماد جاویدپور و مسعود رمضانی در این نمایش ایفای نقش میکنند.
در خلاصه این نمایش که ژانری کمدی دارد، اینگونه آمده است که: در یکی از روزهایی که خانه خالی است و مادر کامبیز در خانه حضور ندارد، او همدستان کلاهبردارش را در حین سرقت اشیای باستانی، در زیرزمین خانهشان گروگان گرفته. ناگهان مادرش به خانه باز میگردد و با این صحنه گروگانگیری روبهرو میشود. همچنین از دیروز نمایش«من ورونیکا نیستم» بهکارگردانی آیسان مشفق و بیتا رحمانی در سالن گلایل این مجموعه روی صحنه رفته است.
این نمایش هر روز ساعت 18 میزبان علاقهمندان است. آیسان مشفق، بیتا رحمانی، شروین پناهی و محمد تاجیک بازیگران این نمایش هستند.
در خلاصه این اثر نمایشی آمده است: همه چیز از یک روز بعد از ظهرشروع شد، جمعه ٢١ نوامبر ١٩٣٠. آن موقع ١٥ سالت بود.سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد نیز از هفته جاری میزبان نمایشهای «بروج» به نویسندگی معین رمضانی و کارگردانی فرنود سمیع خواهد بود. «بروج» روایت مخدوشی است از دو محصور در عالمی وهمآمیز. هر دو به جرمی محبوساند و یکی از آن دو، اجازه خروج گرفته است برای دیدن دخترش؛ اما حرف زدن با دختر ممنوع است.
اولی قصد نقض این قانون را دارد و دومی در فرار از این زندان غریب، به یاری اولی میآید. ارشیا اعتمادی و مهرانا فیروزی بازیگران این اثر نمایشی هستند.همچنین نمایش «شب جنایتکاران» بهکارگردانی مهدی محبعلی از 12 مرداد ساعت 20:30 در این مجموعه روی صحنه میرود. داستان این نمایش به زندگی دو خواهر و یک برادر میپردازد که بهدنبال قتل والدین خود هستند.
این نمایش در تلاش است تا زیرلایههای بروز خشونت را در خانواده بهعنوان بستر اصلی شکلگیری جنایت دنبال کند. شیرین عطاءاللهی، محمدرضا حسنزاده، سوگند دیانی، نازی نخجیری و امید امیر در نمایش «شب جنایتکاران» به ایفای نقش میپردازند.
علاقهمندان و تماشاگران میتوانند برای آگاهی از تازهترین رویدادها و خرید بلیت آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهرزاد به سایت تیوال با آدرس www.tiwall.com مراجعه کنند.