چگونه فناوری به یاری سیل زدگان چین آمد
میترا جلیلی
خبرنگار
در پی بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب در مناطقی از استان «هه نان» در مرکز چین که بیش از 60 کشته و حداقل ۵ مفقودی بهدنبال داشته، بسیاری از تأسیسات زیربنایی این منطقه از جمله آب، برق، راهها و مخابرات تخریب شد. در حوادث طبیعی غیرمترقبه یکی از مهمترین موارد، تلاش برای ایجاد ارتباط پایدار در منطقه است تا تیم امداد و نجات راحتتر بتوانند افراد گرفتار را پیدا کرده و به یاری آنها بشتابند و چین در یکی از بزرگترین سیلابهای این کشور موفق شد با استفاده از غولهای فناوری چینی، میزان تلفات جانی را به حداقل برساند.
یک نگاه فناورانه
شرکتهای بزرگ فناوری چین از همان ساعات اولیه وقوع سیل دست به کار شدند تا علاوه بر نجات جان افراد گرفتار در سیلاب، نیازهای اولیه آنها را برطرف کنند. در همین راستا 2 هزار و 280 دکل مخابراتی دوباره به کار گرفته شده و حالا دیگر ارتباطات در بخش عمده این منطقه با مشکل خاصی مواجه نیست.
تیمهای اورژانس ایالتی و همچنین افراد و گروههای داوطلب با استفاده از قدرت فناوری، از صفحات گسترده رایج آنلاین گرفته تا برنامههای تلفن همراه که برای کمک به افراد معلول و روترهای WiFi درحال پرواز طراحی شدهاند، به یاری افراد گرفتار در سیل پرداختند و در این میان نمیتوان نسبت به نقش شرکتهای پیشرفته چین با هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره بیتوجه بود.
بهدنبال وقوع سیل بلافاصله هشتگهایی در شبکههای اجتماعی چینی به راه افتاد و پلتفرمهایی همچون Meituan، Ele.me و Dianping با انتشار لیست هتلها و سوپرمارکتهایی که خدمات رایگان در زمینه اقامت سیلزدگان، تأمین غذا و... ارائه میدهند نیازهای اولیه آسیب دیدگان از این سیلاب را برطرف کردند.
ابزارهای اشتراک اسناد مبتنی بر ابر
یکی از پلتفرمهایی که بیشترین توجه را به خود جلب کرد Tencent Docs است که بهدلیل مسدود بودن Google Docs در چین، ساخته شده است. بلافاصله بعد از اعلام خبر فاجعه سیل، «لی روئی» 21 ساله یکی از دانشجویان دانشگاه شانگهای وارد عمل شد. او دوستان خود را بسیج کرد و یک صفحه گسترده مبتنی بر ابر در Tencent Docs ایجاد کرد. هدف از تشکیل این صفحه گسترده که در دسترس عموم قرار گرفت، ارائه اطلاعات تأیید شده داوطلبان و نجاتگران و همچنین اطلاعات افراد نیازمند و گرفتار در سیل بود و البته وی دقیقاً همین کار را انجام داد.
درواقع این سند بهعنوان یک لیست ساده از اطلاعات تماس برای افرادی که در اثر بارندگی شدید گیر افتاده و خواستار کمک بودند، آغاز شد. سایر کاربران داوطلب به سرعت برای کمک به تأیید اطلاعات، به آن پیوستند و سپس آن را با اطلاعات تماس تیمهای امداد و نجات به روز کردند و صفحه با اطلاعات مفیدتری پر شد. بهعنوان مثال لیستی از پناهگاههای امن که مردم میتوانند به آنها پناه ببرند، دستورالعملهایی برای زنان باردار، مکانهایی که افراد میتوانند تلفنهای هوشمند خود را شارژ کنند و محلی که میتوانند مشاوره روانشناسی دریافت کنند، تهیه شد. هنگامی که قربانیان کمک دریافت کردند و به مکانی امن منتقل شدند، اطلاعات آنها ضبط شد. همچنین برای افرادی که به زبان چینی صحبت نمیکنند هم در این صفحه گسترده مکانی اختصاص یافته و اطلاعات به زبان انگلیسی به روز میشود.
این سند با عنوان «اطلاعات افرادی که باید نجات یابند»، در پلتفرمها و رسانههای اجتماعی چین وایرال و به مقصدی برای جمعآوری اطلاعات افراد نیازمند به کمک و جایی که میتوانند آن را جستوجو کنند، تبدیل شد. میزان موفقیت این پلتفرم تا آنجا بود که تنها 24 ساعت پس از ایجاد، بیش از 2.5 میلیون بار مشاهده و بیش از 20 هزار بار هم به روزرسانی شد که طی این آپدیتها مشخص شد امدادگران کجا باید بهدنبال افراد گرفتار در سیل بگردند.
طبق آمار تنسنت، بیش از 1800 سند مشابه نیز با استفاده از الگوهای اطلاعات Tencent Docs در همان ابتدای وقوع سیل ایجاد شد و افراد و سازمانهای مردمی از یک ابزار مبتنی بر ابر دیگر بهنام Shimo برای جمعآوری اطلاعات در مورد نیازهای امدادی در این منطقه استفاده کردند. کمپانی Shimo همچنین اعلام کرد که برای نسخه پرمیوم خود از سازمانهای امداد و نجات هزینهای دریافت نمیکند(هزینه اشتراک سالانه این سرویس 600 یوان (90 دلار) است و خدمات رمزگذاری شده ارائه میدهد).
برنامههایی برای کمک به افراد معلول
سازمانهای غیرانتفاعی مانند Voice of Handمستقر در استان «هه نان» اطلاعات مربوط به موارد اضطراری و نجات را به زبان اشاره در چندین اپ ارائه دادند و یک معلم زبان اشاره با هشتگ اختصاصی طغیان، ویدیویی را برای افراد دارای اختلالات شنوایی و گفتاری درWeibo ارسال کرد. کاربران زبان اشاره موفق شدند از Voice of Hand، Yingnuo و Diyu 7655 برای برقراری ارتباط با مفسران زبان اشاره استفاده کرده و از این طریق با تیمهای امدادی ارتباط بگیرند.پلتفرم چینی Meituan هم بیش از همه به نجات سالمندان توجه داشت.
پرواز پهپادهای WiFi
هواپیماهای بدون سرنشین که بهعنوان روترهای WiFi در حال پرواز هستند نیز در شهرMihe مستقر شدند تا اتصال ثابت به اینترنت را برای ساکنان و امدادگران فراهم کنند. هواپیمای بدون سرنشین Wing Loong-2H به مدت پنج ساعت بر فراز Mihe معلق بود و از شعاع تقریبی 50 کیلومترمربع، امکان اتصال به اینترنت را فراهم میکرد.
این هواپیمای بدون سرنشین که توسط غول ارتباطات مخابراتی China Mobile تولید شده و توسط شرکت هواپیماسازی و صنایع هوایی چین برای انجام اقدامات اضطراری و امدادرسانی به بلایا ساخته شده، در سیل چین که منجر به قطع اتصال اینترنت شده بود بسیار موفق عمل کرد.
استفاده از هواپیمای بدون سرنشین Wing Loong 2H برای بازگرداندن ارتباطات به این معنی بود که بیش از 3600 مشتری China Mobile که برخی از آنها درگیر سیل شده بودند، موفق شدند با خانواده خود ارتباط برقرار کنند. در پرواز دوم، این پهپاد ارتباطات بیش از 1800 نفر را که در بیمارستانی محبوس شده بودند، فراهم کرد. این پهپاد همچنین برای ارزیابی خسارات وارده، بر فراز این منطقه آسیب دیده پرواز کرد.
این پهپادها امکان ارسال سیگنالهایی را با پهنای باند بزرگتر معادل 4G دارند به همین دلیل هم مردم به راحتی میتوانند درخواست کمک خود را ارسال کنند. این پهپادها همچنین قابلیت چند منظوره دارند و حتی تجهیزاتی خاص دارند تا بتوانند هم نقش ایستگاههای مخابراتی را بازی کنند و هم از آنها برای حفاظت از حقوق دریایی استفاده شود.
هزینه ساخت Wing Loong 2 برابر با یک ماهواره Starlink است و چندین مورد از آنها برای پوشش سراسری یک منطقه بزرگ کافی است. این پهپاد همچنین دارای سرعت پرواز چشمگیر و طول عمر بالای باتری است.
سازنده Wing Loong میگوید که میتوان از هواپیماهای بدون سرنشین تا 35 ساعت برای برقراری ارتباط استفاده کرد تا بهعنوان پلی بین تلفنهای همراه و ماهوارهها عمل کنند. در فاجعه سیل چین در مجموع، 118 پهپاد نجات دریایی برای پشتیبانی از تیمهای نجات اختصاص یافت.
از علی بابا تا تنسنت
بزرگترین شرکتهای فناوری چین از جمله علی بابا و تنسنت از کمک مالی یک میلیارد یوانی (154 میلیون دلار امریکا) برای کمک به حل مشکل سیل چین خبر دادهاند و تیم کوک مدیرعامل کمپانی اپل هم که کارخانهای در ژنگژو دارد، در بستر میکروبلاگینگ چینی Weibo یادآور شد که این شرکت به سیلزدگان کمک مالی خواهد کرد.
سازندگان گوشیهای هوشمند شیائومی و اوپو و همچنین پلتفرم ویدیوی کوتاه Kuaishou نیز از هدیه 50 میلیون یوانی خود خبر دادند و این رقم برای شرکت امنیت اینترنتی Qihoo 360 Technologies Co به 40 میلیون یوان میرسد.
این کمپانیهای بزرگ جدا از کمکهای مالی، از پلتفرمهای خود برای کمک به سیلزدگان استفاده کردند. بهعنوان مثال ByteDance در پلتفرم ویدیوی کوتاه محبوب خود Douyin که نسخه چینی TikTok محسوب میشود، عملکرد مناسبی داشت و کاربران توانستند پستها و فیلمها را برای درخواست کمک ارسال کنند.این شرکت همچنین Jinri Toutiao را راهاندازی کرد که به کاربران اجازه میدهد وضعیت خود را اطلاع دهند و از دیگران کمک بخواهند. پلتفرمهای ویدیوهای کوتاه دیگر مانند Douyin و Kuaishou هم به منابع اطلاعاتی برای افرادی تبدیل شدند که بهدنبال کمک بودند. پلتفرم نقشهبرداری دیجیتال علی بابا با نام AutoNavi هم بهکاربران امکان داد تا پیامهای درخواست کمک را ارسال کنند و شماره تلفن تیمهای نجات و همچنین مکان افراد نیازمند به کمک را دریافت کنند.
از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد
دو ماه فرصت به گوگل برای بهبود نتایج جست و جو
کمیسیون اروپایی و مقامات حمایت از مصرف کننده اتحادیه اروپا به گوگل دو ماه برای بهبود شیوه ارائه نتایج جستوجو برای پروازها و هتلها و توضیح نحوه رنکینگ آنها مهلت دادند در غیر این صورت با مجازات روبهرو خواهد شد.
به گزارش ایسنا، کمیسیون اروپا و دیده بان های مصرف کننده ملی که در رأس آنها رگولاتور هلند و ریاست عمومی بازرسی اقتصادی بلژیک قرار دارد، در بیانیه مشترکی اعلام کردند قیمتهای خدمات مربوط باید شامل هزینهها یا مالیاتها باشد تا از پیش قابل محاسبه باشد و در عین حال، قیمتهای رفرنس که برای محاسبه تخفیفهای داده شده استفاده میشوند باید به شکل واضحی قابل تشخیص باشند.
دیدیه ریندرز، کمیسیونر دادگستری اتحادیه اروپا اظهار کرد: مصرف کنندگان اتحادیه اروپا نباید در هنگام استفاده از موتورهای جستوجو برای برنامهریزی تعطیلاتشان گمراه شوند. باید به مصرف کنندگان قدرت دهیم تا بتوانند انتخاب خودشان را بر مبنای اطلاعات شفاف و بیطرفانه انجام دهند.سازمانهای دیده بان مصرف کننده اروپایی هم به گوگل اعلام کردند باید شرایط استاندارد گوگل استور را تغییر دهد زیرا بعضی از موارد نشان داده که فروشندگان حق بیشتری نسبت به مصرف کنندگان داشتهاند.
اگر پیشنهادهای گوگل کافی نباشند، نهادهای اروپایی درباره این موضوع مذاکرات بیشتری با گوگل خواهند داشت و ممکن است این شرکت را جریمه کنند.
بر اساس گزارش رویترز، گوگل در بیانیهای از گفتوگو استقبال و اعلام کرد با سازمانهای حامی حقوق مصرف کننده و کمیسیون اروپا برای انجام بهبودهایی که به نفع کاربران خواهند بود و شفافیت بیشتری فراهم میکنند، همکاری میکند.
تأسیس مرکز امنیت سایبری از سوی تیک تاک
تیک تاک یک مرکز امنیت سایبری در پایتخت ایرلند تأسیس میکند تا یک گام جلوتر از تهدیدهای امنیتی جدید باشد و بتواند به سرعت به اتفاقات امنیت سایبری پاسخگو باشد.به گزارش مهر، شبکه اجتماعی مذکور اعلام کرد دوبلین میزبان نخستین مورد از مراکز پیوسته منطقهای در سراسر جهان است که به این شرکت کمک میکند تا طی ۲۴ ساعت شبانه روز و در زمان واقعی نسبت به حوادث امنیت سایبری پاسخگو باشیم.
به گفته رولند کلوتیر مدیر ارشد امنیتی این شبکه اجتماعی این مراکز گام بعدی تیک تاک برای تضمین امنیت پلتفرم از نقطه صفر است. او در این باره میگوید: هنگامی که مردم از تیک تاک استفاده میکنند، اطلاعات شان را به ما میسپارند. این وظیفه ما است که به طور جدی از اطلاعات محافظت کنیم.این مرکز بیش از ۵۰ شغل در زمینه امنیت، حریم خصوصی و سیاستگذاری به وجود میآورد.
شناسایی مجرمان جنسی با تکان دادن تلفن همراه
کاربران تلفنهای هوشمند در کره جنوبی بزودی میتوانند با تکان دادن تلفن هوشمند خود، مجرمان جنسی را تشخیص دهند.
به گزارش انتخاب، وزارت دادگستری کره جنوبی اعلام کرد: «بزودی کاربران تلفنهای هوشمند میتوانند تلفنهای خود را برای تشخیص مجرمان جنسی ثبت شده در سیستم قضایی و درصورت استفاده مجرمان از پابند الکترونیکی و در شعاع ۲۰ متری مجرم تکان داده و این مجرمان را تشخیص دهند.»
این وزارتخانه گفت، این سرویس جدید از امروز برای اجرای آزمایشی در ۱۵ شهر و شهرستان در استانهای اطراف سئول راهاندازی میشود.
این برنامه به گونهای طراحی شده است که هر کاربری که برنامه مذکور را روی تلفن هوشمند خود نصب کند، با تکان دادن گوشی خود (سه بار یا بیشتر)، متوجه می شود که مجرم جنسی در آن نزدیکی است یا خیر. البته این طرح مشروط بر آن است که مجرم جنسی از پابند الکترونیکی استفاده کند.