ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:
هنوز درباره اطلاعات دوربینهای آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است
طالبان همه افغانستان نیست، بخشی از افغانستان و بخشی از دولت و راهحل آتی افغانستان است
ایران اعلام کرد که هنوز پیرامون توافق همکاری موقت ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تصمیم نگرفته است. سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران رسانههای داخلی و خارجی درباره مذاکرات وین و تعیین تکلیف تفاهم فنی با آژانس گفت: توافق ما این بود که دوربینها جمع نشوند، ولی در عین حال اطلاعات آنها و آنچه ضبط میکنند در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران در چارچوب مصوبه الزام آور مجلس گرفته شد که همچنان این اطلاعات پاک نشود، ولی از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنان هیچ تصمیمی سلبی یا ایجابی درباره دوربینها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است. نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلاً در وضعیت قبلی به سر میبریم.
به گزارش ایرنا، خطیبزاده درباره مذاکرات در وین هم گفت: گفتوگوها به جایی رسیده که همه طرفها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ میکردیم، به نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم. منتظریم طرفهای مقابل به شمول امریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما براساس آن در خصوص دور آینده روشنتر صحبت کنیم. عدم تصمیمگیری ایران پیرامون اطلاعات فعالیتهای اخیر هستهای اش در حالی است که ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته به توافق موقتی دست یافتند که بر اساس آن، کشورمان همزمان با پایان بخشیدن به اجرای پروتکل الحاقی و کاهش سطح دسترسیهای آژانس به فعالیتهای هستهای، پذیرفت که دوربینهای نظارتی در تأسیسات هستهای اش به مدت سه ماه فعال بماند اما اطلاعات ذخیره شده در آن در صورتی در اختیار بازرسان قرار گیرد که برجام احیا شده و تحریمهای ضد ایرانی از سوی امریکا لغو شود. با به پایان رسیدن مهلت سه ماه این توافق و عدم تعیین تکلیف وضعیت برجام، مقامهای کشورمان پذیرفتند برای یک ماه دیگر اطلاعات ذخیره شده در این دوربینها را پاک نکنند تا وضعیت مذاکرات برجام در وین مشخص شود. حالا با اتمام این مهلت یک ماهه و عدم تصمیمگیری ایران برای تمدید این توافق، مدیرکل آژانس از این بابت ابراز نگرانی کرده است. کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس هم گفته است که تمدید تفاهم با آژانس تعهد این کشور محسوب نمیشود و این اقدام صرفاً برای کمک به تسهیل مذاکرات وین بوده است. حالا هیأتهای مذاکره کننده ایران و 1+4 در انتظار تصمیم پایتختها هستند تا بار دیگر به وین بازگشته و وضعیت احیای برجام را نهایی کنند. سید عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان در آخرین موضعگیری پیرامون این مذاکرات گفته است که هیأتها به اندازه کافی مذاکره کردهاند و اکنون زمان گرفتن تصمیمهای سخت برای دیگر کشورها رسیده است.
واکنش به طرح موضوعات ضد برجامی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه بعد از حصول توافق هدف ما است که درباره توافق بلندمدت گفتوگو کنیم، گفت: مقامات امریکایی بیش از همه میدانند طرح این موضوعات از این دست ضد برجامی است و نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه با ضدیت کامل با برجام این اظهارات بیان میشود. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تمامی موضوعاتی که بین ایران و امریکا اختلافی بوده با آگاهی و دانستن همه آنها و با بیاعتمادی دوطرفه برجام گفتوگو، مذاکره و امضا و مهر و موم شد. برخی مسائل که گفته میشود مثل مسأله هستهای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمانبندی خود تعیین تکلیف شده است.
وی تصریح کرد: هیچ کسی نه در دولت فعلی و نه در دولت بعدی اجازه نخواهد داد که دولت ایران و ملت ایران بهعنوان استثنا در حقوق و روابط بینالملل قلمداد شوند.
گفتوگوهای بین الافغان را با حضور طالبان تسهیل میکنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اوضاع افغانستان و پیگیری این وضعیت از سوی ایران در سطوح عالی سیاسی و امنیتی گفت: ما با همه طرفهای مختلف افغانستانی در حال گفتوگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیتها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و همچنین گفتوگوهای اصیل بین الافغان، تنها راهحلی است که برای افغانستان وجود دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: در همین چارچوب همواره گفتیم آماده تسهیل گفتوگوها هستیم همچنان که الان نماینده ویژه ما در سفر به افغانستان با تمامی طرفها گفتوگوهای خودش را داشته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع رسمی ایران در قبال طالبان نیز گفت: طالبان همه افغانستان نیست و همه افغانستان نخواهد بود، بخشی از افغانستان و بخشی از دولت و راهحل آتی افغانستان است.
خطیبزاده در خصوص پیگیری موضوع افغانستان با دیگر کشورها نیز بیان کرد: موضوع افغانستان همواره در بستر منطقه و در بستر روابط ما با کشورهای دیگر مطرح بوده و البته آینده افغانستان باید در داخل افغانستان تعیین شود. او تصریح کرد: هیچ کشوری نه میتواند آینده افغانستان را تعیین و نه تحمیل کند. همه باید کمک کنیم. همه کشورها در منطقه و همه کشورهایی که صدایی دارند کمک کنند که موضوع افغانستان هر چه زودتر به راهحل مرضی الطرفینی برسد. در تمامی گفتوگوها چه ظریف که در اجلاس آنتالیا گفتوگوهایی را داشت و چه گفتوگوها در سطوح مختلف که نماینده ما در افغانستان پیگیری میکند سعی کردیم با ملاحظات منطقهای و ملت افغانستان این کارها پیگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: طالبان بخشی از افغانستان است، چه امروز افغانستان و چه آینده افغانستان، ولی طالبان همه امروز و آینده افغانستان در دولت نخواهد بود. قطعاً گفتوگوهای بین الافغان را به شمول طالبان تسهیل میکنیم البته پنهان هم نیست که خشونتها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران کنندهای رسیده است و برخی اقلیتهای قومی و دینی تحت فشار قرار گرفتهاند. از همه طرفها به روشنی و صراحت خواسته و باز هم میخواهیم حقوق آنها را رعایت کنند.
به گزارش ایرنا، خطیبزاده درباره مذاکرات در وین هم گفت: گفتوگوها به جایی رسیده که همه طرفها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ میکردیم، به نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم. منتظریم طرفهای مقابل به شمول امریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما براساس آن در خصوص دور آینده روشنتر صحبت کنیم. عدم تصمیمگیری ایران پیرامون اطلاعات فعالیتهای اخیر هستهای اش در حالی است که ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته به توافق موقتی دست یافتند که بر اساس آن، کشورمان همزمان با پایان بخشیدن به اجرای پروتکل الحاقی و کاهش سطح دسترسیهای آژانس به فعالیتهای هستهای، پذیرفت که دوربینهای نظارتی در تأسیسات هستهای اش به مدت سه ماه فعال بماند اما اطلاعات ذخیره شده در آن در صورتی در اختیار بازرسان قرار گیرد که برجام احیا شده و تحریمهای ضد ایرانی از سوی امریکا لغو شود. با به پایان رسیدن مهلت سه ماه این توافق و عدم تعیین تکلیف وضعیت برجام، مقامهای کشورمان پذیرفتند برای یک ماه دیگر اطلاعات ذخیره شده در این دوربینها را پاک نکنند تا وضعیت مذاکرات برجام در وین مشخص شود. حالا با اتمام این مهلت یک ماهه و عدم تصمیمگیری ایران برای تمدید این توافق، مدیرکل آژانس از این بابت ابراز نگرانی کرده است. کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس هم گفته است که تمدید تفاهم با آژانس تعهد این کشور محسوب نمیشود و این اقدام صرفاً برای کمک به تسهیل مذاکرات وین بوده است. حالا هیأتهای مذاکره کننده ایران و 1+4 در انتظار تصمیم پایتختها هستند تا بار دیگر به وین بازگشته و وضعیت احیای برجام را نهایی کنند. سید عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان در آخرین موضعگیری پیرامون این مذاکرات گفته است که هیأتها به اندازه کافی مذاکره کردهاند و اکنون زمان گرفتن تصمیمهای سخت برای دیگر کشورها رسیده است.
واکنش به طرح موضوعات ضد برجامی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه بعد از حصول توافق هدف ما است که درباره توافق بلندمدت گفتوگو کنیم، گفت: مقامات امریکایی بیش از همه میدانند طرح این موضوعات از این دست ضد برجامی است و نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه با ضدیت کامل با برجام این اظهارات بیان میشود. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تمامی موضوعاتی که بین ایران و امریکا اختلافی بوده با آگاهی و دانستن همه آنها و با بیاعتمادی دوطرفه برجام گفتوگو، مذاکره و امضا و مهر و موم شد. برخی مسائل که گفته میشود مثل مسأله هستهای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمانبندی خود تعیین تکلیف شده است.
وی تصریح کرد: هیچ کسی نه در دولت فعلی و نه در دولت بعدی اجازه نخواهد داد که دولت ایران و ملت ایران بهعنوان استثنا در حقوق و روابط بینالملل قلمداد شوند.
گفتوگوهای بین الافغان را با حضور طالبان تسهیل میکنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اوضاع افغانستان و پیگیری این وضعیت از سوی ایران در سطوح عالی سیاسی و امنیتی گفت: ما با همه طرفهای مختلف افغانستانی در حال گفتوگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیتها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و همچنین گفتوگوهای اصیل بین الافغان، تنها راهحلی است که برای افغانستان وجود دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: در همین چارچوب همواره گفتیم آماده تسهیل گفتوگوها هستیم همچنان که الان نماینده ویژه ما در سفر به افغانستان با تمامی طرفها گفتوگوهای خودش را داشته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع رسمی ایران در قبال طالبان نیز گفت: طالبان همه افغانستان نیست و همه افغانستان نخواهد بود، بخشی از افغانستان و بخشی از دولت و راهحل آتی افغانستان است.
خطیبزاده در خصوص پیگیری موضوع افغانستان با دیگر کشورها نیز بیان کرد: موضوع افغانستان همواره در بستر منطقه و در بستر روابط ما با کشورهای دیگر مطرح بوده و البته آینده افغانستان باید در داخل افغانستان تعیین شود. او تصریح کرد: هیچ کشوری نه میتواند آینده افغانستان را تعیین و نه تحمیل کند. همه باید کمک کنیم. همه کشورها در منطقه و همه کشورهایی که صدایی دارند کمک کنند که موضوع افغانستان هر چه زودتر به راهحل مرضی الطرفینی برسد. در تمامی گفتوگوها چه ظریف که در اجلاس آنتالیا گفتوگوهایی را داشت و چه گفتوگوها در سطوح مختلف که نماینده ما در افغانستان پیگیری میکند سعی کردیم با ملاحظات منطقهای و ملت افغانستان این کارها پیگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: طالبان بخشی از افغانستان است، چه امروز افغانستان و چه آینده افغانستان، ولی طالبان همه امروز و آینده افغانستان در دولت نخواهد بود. قطعاً گفتوگوهای بین الافغان را به شمول طالبان تسهیل میکنیم البته پنهان هم نیست که خشونتها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران کنندهای رسیده است و برخی اقلیتهای قومی و دینی تحت فشار قرار گرفتهاند. از همه طرفها به روشنی و صراحت خواسته و باز هم میخواهیم حقوق آنها را رعایت کنند.
رئیس قوه قضائیه:
نگذاشتیم مبارزه با فساد سرد شود
حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفتوگویی تلویزیونی که به مناسبت هفته قوه قضائیه صورت گرفت، با گرامیداشت یاد و خاطره آیتالله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، با بیان اینکه محور حرکت در قوه قضائیه، تحول بود، گفت: در زمینه مبارزه با فساد، اجرای عدالت، قانونمداری و توجه به مردم و کرامت مردم کارها دنبال شده است و برای هر کدام از این موارد، شعارها را به برنامه و برنامه را هم به کارنامه تبدیل کردهایم و گامهایی برداشته شده است.
به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه همچنین به نظرسنجی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اشاره کرد که مطابق آن هفتاد درصد از سه میلیون نفری که به دستگاه قضایی مراجعه کردهاند، رضایت خودشان را اعلام کردهاند.
رئیسی به موضوع مبارزه با فساد در درون و برون دستگاه قضایی پرداخت و گفت: مأموریت جدی در زمینه مبارزه با فساد را هرگز نگذاشتیم که سرد شود و به جد این موضوع دنبال شد و از برخی پروندهها نیز مردم در جریان هستند.
رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی که چرا برخورد با فساد در دوره تحول برجستهتر بود، افزود: همواره در دستگاه قضایی مبارزه با فساد وجود داشته است؛ ولی در این دوره پروندههایی دغدغه مردم شده بود و این دغدغه را باید به نحوی پاسخ میدادیم و همه این پروندهها که به هر شخص، جناح و جایگاهی مرتبط بود باید روی میز قاضی قرار میگرفت و تأکید شد که این اقدام صورت گیرد و قضات هم تلاش کردند پروندهها را بدون توجه به وابستگیها و پیوستگیها عادلانه رسیدگی کنند و نسبت به هیچکسی خط قرمزی قائل نباشد که موجی از مبارزه با فساد را شکل داد. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یکسری سازوکارهایی که در قانون پیشبینی شده بود را همچون اعلام اموال مسئولان اجرایی کردیم که این قبیل اقدامات برای مردم اطمینانبخش است. یکسری اقداماتی نیز راجع به شفافیت صورت گرفت که توانست اطمینانی برای مردم ایجاد کند که نشان دهد اراده دستگاه قضایی مبارزه با فساد است.
آمار اعطای مرخصی به زندانیان در ایران بینظیر است
رئیسی در پاسخ به این سؤال که الان فکر میکنید وضعیت زندانهای ما به گونهای هست که آن دعوت خود را یک بار دیگر تکرار کنید که گفتید همه کسانی که حقوق بشر را در رابطه با زندانهای ما زیر سؤال میبرند آزاد هستند که بیایند از همه زندانهای ما بازدید کنند مشروط بر اینکه اجازه دهند ما هم از زندانهای آنها بازدید کنیم، گفت: آیا کرونا مخصوص کشور ما بود؟ کرونا در تمام کشورهای دنیا فراگیر شد و در آنجا نیز زندان و زندانی وجود دارد؛ آماری که ما از اعطای مرخصی به زندانیان داریم بینظیر است. معتقدیم که با توجه به یک اصل اسلامی و انسانی در حفظ جان زندانیان تلاش شد.
او این را هم گفت که جای طرح اختلافات در جلسات است و در عموم، نباید مردم را نگران کرد و باید از حاشیه بشدت پرهیز کرد. رئیس دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا شما به عنوان رئیس جمهور خط قرمز خواهید داشت، گفت: هرکس که در نظام ما مسئولیت پذیرفته باید پاسخگو نیز باشد و این قاعده شامل همه اشخاص در همه سطوح از یک کارمند اداری و بازرس تا یک وزیر میشود و در نظام اداری ما حق و تکلیف توأمان با هم تعریف شده است.
سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز هم در همایش سراسری قوه قضائیه از عملکرد همکاران قضایی در سراسر کشور برای اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل و همچنین از همراهی و صبوری خانوادههای آنها تقدیر کرد. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر توجه همکاران دستگاه قضایی به رعایت عدل و حق در کنار توجه به سرعت و دقت در کار، اظهار داشت: بسیاری از ابزارهای نوین که در اختیار ما قرار دارند برای آن است که دقت و سرعت کار افزایش یابد و دسترسی به اطلاعات و سوابق مورد نیاز آسان شود؛ اما تصمیمگیرنده نهایی قاضی است. به گفته وی، همه بخشهای کشور باید در مسیر عدالت حرکت کنند و هم قوانین باید عادلانه تصویب و اجرا شوند و هم قضاوت و داوری ما باید مبتنی بر عدالت باشد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید برای مردم ارزش قائل شد، تصریح کرد: اینکه برخی میگویند مردم بدانند یا ندانند و کمک کنند یا نکنند ما کار خودمان را انجام میدهیم حرف درستی نیست و اطلاع داشتن مردم و به حساب آوردن آنها بسیار مهم است. وی به مدیران قضایی توصیه کرد که با برنامهریزی در جهت استفاده از ظرفیتهای قانونی برای احیای حقوق عامه، پیشگیری از جرم و کاهش ناهنجاریها، کاهش ورود پرونده به عدلیه و رسیدگی بموقع به پروندهها گام جدی در اجرای وظایف عدلیه بردارند که در قانون اساسی تبیین شده است.
اخبـــــار
فاصله اصلاحطلبان با مردم زیاد شده است
اشرف بروجردی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره وضعیت اصلاحطلبان گفت: لازمه ادامه حیات اصلاحطلبان در گام اول بازتعریف آسیبهای وارده به مجموعه حرکت اصلاحطلبی است و سپس کار سازمانیافته و تشکیلاتی. البته اگر این امکان برای آنها فراهم شود، در غیر این صورت کار تشکیلاتی و سازمانیافته محقق نخواهد شد. به گزارش ایلنا این فعال سیاسی افزود: شاید یکی از ضعفهای اصلاحطلبان این بود که فاصلهشان با مردم زیاد شده بود و گفتمان رایج اصلاحطلبی در جامعه اوج نگرفت. گفتمان باید شکل بگیرد تا مردم در عرصه بایستند و در هر شرایطی به اصلاحطلبی پاسخ مثبت دهند.
بروجردی به انتخابات سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در انتخابات سال ۹۶ چون اکثر مردم نمیخواستند کاندیدای اصولگرایان رأی بیاورد، پشت آقای روحانی ایستادند. لازمه بقای اصلاحطلبان ارتباط عمیق با جامعه است یعنی باید برنامه داشته باشند و مدام به مدارس و دانشگاهها سر بزنند. ما حتی با دانشگاهیان هم ارتباط قدرتمندی نداشتیم. با اساتید دانشگاه نیز گزینشی برخورد میکردیم. گزینشی برخورد کردن موجب شد که جامعه علمی کشور نسبت به آینده کشور و انتخابات بیتفاوت باشد.
وزیر کشور: رقمهای فعلی قاچاق قابل قبول نیست
وزیر کشور از کاهش رقم قاچاق نسبت به سالهای قبل بر اساس آمار سال 1398 خبر داد اما گفت هنوز این رقم قاچاق برای اقتصاد ما قابل قبول نیست.
به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه در نشست دستگاههای اصلی عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارش تفصیلی سال ۱۳۹۸ ارائه شده که برآورد رقم قاچاق در آن نسبت به سالهای قبل مؤید روند کاهشی است، گفت: وقتی از مبارزه با قاچاق کالا و ارز صحبت میکنیم شاید ابتدا به ذهن متبادر شود منظور بحث کنترلها و برخوردهای فیزیکی است ولی واقعاً اینطور نیست.
وی با اشاره به اینکه در خیلی از موارد قوانین، مقررات مصوبات و نوع حرکت و جریانات اقتصادی است که قاچاق را تشویق و ترغیب میکند، گفت: علیرغم مجموع اقداماتی که در سال ۹۸ انجام شد، طبق برآورد ۱۲ و نیم میلیارد دلار از خارج به داخل قاچاق داریم و معادل چهار یا چهار و نیم میلیارد دلار از داخل به خارج، که نسبت به سالهای گذشته روند کاهشی داشته است؛ اما نسبت به اقتصاد ما و شرایط داخلی کشور تولید باید تقویت شود و باید در واحدهای فعال سرمایهگذاری موفق انجام شود. چرا که این رقم قاچاق قابل قبول نیست. وزیر کشور با اشاره به اینکه یکی از راهها و روشهای کنترل قاچاق سامانهها هستند، موضوع بعدی بررسی شده در جلسه دیروز را بحث سامانهها عنوان کرد و گفت: برای کنترل قاچاق ما باید بتوانیم همه کالاها و خدمات را از مبدا به مقصد تحت نظر داشته باشیم و همه گردش مالی و گردش ارز را تحت نظر داشته باشیم و این فقط با سامانهها امکانپذیر است.
مسیر پیموده شده در دستگاه قضایی تکمیل شود
ادامه از صفحه اول
به این معنا که میتوان در این مدت به پارامترهایی اشاره کرد که از نظر استانداردهای حقوقی و قضایی در مجموعه قوه قضائیه ارتقا پیدا کردند. امید ناظران این حوزه آن بود که مسیر یاد شده توسط آقای رئیسی تا آخر تکمیلتر گردد.
در دیدار دیروز مقام معظم رهبری با مقامات قضایی کشور هم به همین موضوع و تغییرات مثبت رخ داده در دستگاه قضایی اشاره شد. رهبری همچنین تأکید کردند که مسیر پیموده شده باید ادامه یافته و تکمیل شود. اما این موضوع از چه لحاظ اهمیت دارد و در تفسیر و تحلیل آن باید چه مواردی را مدنظر قرار داد؟ مهمترین موضوع این است که مشکلات دستگاه قضایی حداقل در سه دوره مدیریتی قبل از ریاست آقای رئیسی تجمیع و انباشت شده بود. هرچند در هر دورهای تلاشهایی برای تغییر و اصلاح را میشد دید اما نکته این بود که آن تلاشها به دلایل مختلف از جمله برداشت نادرست از اصل مسأله و رسیدن به راهکارهای غیرمؤثر، به جایی نمیرسید و باعث تغییر مثبت نمیشد. از همین رو ما در یک دوره طولانی مدت حدود سه دهه، شاهد اصلاحات مؤثر و بنیادین در دستگاه قضایی نبودیم. شاید بخشی از این مهم به آن مسأله برمیگشت که رؤسای قوه قبل از آقای رئیسی از درون این ساختار نبوده و آشنایی لازم را با مسائل نداشتند. آقای رئیسی به عنوان فردی که درون ساختار قضایی سکان هدایت این مجموعه را به دست گرفته بود، نشان داد که ریشه بسیاری از مشکلات را میشناسد و قصد حل بنیادین آنها را دارد. اما این موضوع باز خود نکته مهمی به همراه دارد و آن اینکه حل همه مشکلات در حوزه قضایی به شکل مؤثر حداقل نیاز به یک دهه تلاش مستمر و پیگیر و با برنامهریزی دقیق دارد و طبیعی است که ظرف کمتر از دوسالونیم امکان حل همه آنها فراهم نشود.
از جمله مهمترین این برنامهها طرح تحول نظام قضایی است که باید به دو جنبه مهم آن توجه شود؛ یکی اینکه اجرای آن نیازمند زمانی طولانی و هماهنگیهای گسترده است. نکته دیگر و مهمتر اینکه خود این طرح نیازمند اصلاحات و احتمالاً تغییراتی در برخی جاهاست. چرا که طبیعی است در مسیر اجرا اشکالات بخشهایی از این طرح خود را بروز دهد و نیاز به تجدیدنظر در آن به وجود بیاید. با این توصیف ضروری است مدیریت آتی قوه قضائیه اهتمام لازم را برای ادامه مسیر آغاز شده فعلی داشته باشد، چرا که هر تغییر جهتی در این شرایط به معنای عقبگرد از وضعیت فعلی است.
نکته مهم دیگر در این زمینه مسأله سرمایه اجتماعی است؛ مقام معظم رهبری دیروز در سخنان خود اشاره به این داشتند که طبق برآوردها رضایت عمومی از دستگاه قضایی نسبت به قبل افزایش یافته. هرچند باز هم لازم به تأکید است که هنوز میزان رضایت فعلی با سطح استاندارد فاصله دارد اما مسیر قوه قضائیه به سمت افزایش سرمایه اجتماعی است. هر نوع تغییری در این مسیر میتواند یک شوک منفی دیگر به مسأله سرمایه اجتماعی باشد.
درباره اینکه کیفیت، جزئیات و محتوای اصلاحات در قوه قضائیه چه باید باشد و آیا اینکه سرعت آن مناسب است یا خیر، میتوان بحثهای زیادی را مطرح کرد اما در این برهه زمانی مسأله اساسیتر این است که مدیریت بعدی این قوه با اعتقاد به تغییرات آغاز شده و با هدف تکمیل آنها وارد کار شود.
به این معنا که میتوان در این مدت به پارامترهایی اشاره کرد که از نظر استانداردهای حقوقی و قضایی در مجموعه قوه قضائیه ارتقا پیدا کردند. امید ناظران این حوزه آن بود که مسیر یاد شده توسط آقای رئیسی تا آخر تکمیلتر گردد.
در دیدار دیروز مقام معظم رهبری با مقامات قضایی کشور هم به همین موضوع و تغییرات مثبت رخ داده در دستگاه قضایی اشاره شد. رهبری همچنین تأکید کردند که مسیر پیموده شده باید ادامه یافته و تکمیل شود. اما این موضوع از چه لحاظ اهمیت دارد و در تفسیر و تحلیل آن باید چه مواردی را مدنظر قرار داد؟ مهمترین موضوع این است که مشکلات دستگاه قضایی حداقل در سه دوره مدیریتی قبل از ریاست آقای رئیسی تجمیع و انباشت شده بود. هرچند در هر دورهای تلاشهایی برای تغییر و اصلاح را میشد دید اما نکته این بود که آن تلاشها به دلایل مختلف از جمله برداشت نادرست از اصل مسأله و رسیدن به راهکارهای غیرمؤثر، به جایی نمیرسید و باعث تغییر مثبت نمیشد. از همین رو ما در یک دوره طولانی مدت حدود سه دهه، شاهد اصلاحات مؤثر و بنیادین در دستگاه قضایی نبودیم. شاید بخشی از این مهم به آن مسأله برمیگشت که رؤسای قوه قبل از آقای رئیسی از درون این ساختار نبوده و آشنایی لازم را با مسائل نداشتند. آقای رئیسی به عنوان فردی که درون ساختار قضایی سکان هدایت این مجموعه را به دست گرفته بود، نشان داد که ریشه بسیاری از مشکلات را میشناسد و قصد حل بنیادین آنها را دارد. اما این موضوع باز خود نکته مهمی به همراه دارد و آن اینکه حل همه مشکلات در حوزه قضایی به شکل مؤثر حداقل نیاز به یک دهه تلاش مستمر و پیگیر و با برنامهریزی دقیق دارد و طبیعی است که ظرف کمتر از دوسالونیم امکان حل همه آنها فراهم نشود.
از جمله مهمترین این برنامهها طرح تحول نظام قضایی است که باید به دو جنبه مهم آن توجه شود؛ یکی اینکه اجرای آن نیازمند زمانی طولانی و هماهنگیهای گسترده است. نکته دیگر و مهمتر اینکه خود این طرح نیازمند اصلاحات و احتمالاً تغییراتی در برخی جاهاست. چرا که طبیعی است در مسیر اجرا اشکالات بخشهایی از این طرح خود را بروز دهد و نیاز به تجدیدنظر در آن به وجود بیاید. با این توصیف ضروری است مدیریت آتی قوه قضائیه اهتمام لازم را برای ادامه مسیر آغاز شده فعلی داشته باشد، چرا که هر تغییر جهتی در این شرایط به معنای عقبگرد از وضعیت فعلی است.
نکته مهم دیگر در این زمینه مسأله سرمایه اجتماعی است؛ مقام معظم رهبری دیروز در سخنان خود اشاره به این داشتند که طبق برآوردها رضایت عمومی از دستگاه قضایی نسبت به قبل افزایش یافته. هرچند باز هم لازم به تأکید است که هنوز میزان رضایت فعلی با سطح استاندارد فاصله دارد اما مسیر قوه قضائیه به سمت افزایش سرمایه اجتماعی است. هر نوع تغییری در این مسیر میتواند یک شوک منفی دیگر به مسأله سرمایه اجتماعی باشد.
درباره اینکه کیفیت، جزئیات و محتوای اصلاحات در قوه قضائیه چه باید باشد و آیا اینکه سرعت آن مناسب است یا خیر، میتوان بحثهای زیادی را مطرح کرد اما در این برهه زمانی مسأله اساسیتر این است که مدیریت بعدی این قوه با اعتقاد به تغییرات آغاز شده و با هدف تکمیل آنها وارد کار شود.
دیگه چه خبر؟
نامه «بن سلمان» به «نفتالی بنت» درباره ایران
خبر اول اینکه، منابع آگاه عربستانی به وبسایت ویکی لیکس سعودی گفتند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در نامهای به «نفتالی بنت» انتخاب وی بهعنوان نخستوزیر رژیم صهیونیستی را تبریک گفته است. بهگزارش فارس بنا بهگفته این منابع آگاه، «محمد بن سلمان» در این نامه، گفته است که به تمامی تفاهمات پیشین خود با رژیم صهیونیستی در دوره «بنیامین نتانیاهو» پایبند است. او در این نامه ابراز امیدواری کرده است که کابینه «نفتالی بنت» با جدیت پرونده ایران را پیگیری کرده و در برابر خطر ادعایی ایران در منطقه بایستد.به گفته این منابع، ولیعهد سعودی نامه خود را با توجه به اعلامیه ارتش امریکا مبنی بر خارج کردن تجهیزات نظامی خود از کشورهای غرب آسیا از جمله عربستان در این ماه، نوشته است. گفته شده است که دولت سعودی قصد دارد به هواپیمای حامل «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای عبور از حریم حوایی عربستان جهت سفر به امارات، مجوز بدهد.
خداحافظی اردکانیان از صحنه سیاست
خبر دیگر اینکه، وزیر نیروی دولت روحانی از تصمیم جدی خود برای بازگشت به دانشگاه خبر داد. بهگزارش خبرآنلاین، رضا اردکانیان که در ایام انتخابات نامش در لیست کاندیداهای احتمالی مطرح بود، اعلام کرد که قصد ادامه فعالیت اجرایی ندارد و بعد از پایان دولت به دانشگاه باز خواهد گشت. این اعلام نظر اردکانیان در واکنش به پیشنهاد اخیر مجتبی توانگر، نماینده تهران مطرح شد که در توئیتر خود پیشنهاد داده بود در جهت تشکیل دولت فراگیر میتوان همه نخبگان جریان رقیب را به کار گرفت. توانگر در فهرست پیشنهادی خود از اردکانیان، ستاری، اسلامی، بیطرف و... نام برده بود.
نظر متکی درباره حضور مجلسیها در دولت آینده
شنیدیم که، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه هیچ سهمخواهی از کابینه دولت آینده نداریم، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم ایشان (رئیسی) تیمهایی را در حوزههای سیاسی و فرهنگی تشکیل داده است تا در بررسی و معرفی نیروها اقدام کنند. بنابراین باید تأمل کرد و دید جناب رئیسی اولین گزینههای خود را چگونه و چه کسانی و از چه طیفهایی معرفی میکنند تا سلیقه ایشان در انتخاب دولت مشخص شود. بهگزارش برنا، منوچهر متکی با اشاره بهگمانهزنیهایی که احتمال حضور نمایندگان مجلس در کابینه را مطرح میکند، افزود: در جلسه هیأت عالی شورای وحدت این مطلب نقل شد و ایشان در پاسخ به این مطلب که نظرشان در مورد این گمانهزنیها چیست، گفته بودند که اینها صرفاً گمانهزنی است و حتی ترغیب کردند که چنین گمانهزنیهایی نباشد چون ایشان موردی را نهایی نکردهاند و در حال بررسی هستند و نمیشود گفت چه کسانی مطرح هستند. او تأکید کرد: تصور من این است که با توجه به فرمایش دقیق و کارشناسانه رهبر معظم انقلاب ایشان پرهیز دادهاند که کسانی از مجلس به دولت بروند و این موضوع اخیراً از سوی ایشان مطرح شده است و برای آقای رئیسی و دوستان نماینده مدنظر است و ما رقمی از نمایندگان مجلس را در دولت آینده، نخواهیم داشت. متکی افزود: شورای وحدت از زمان طرح نام رئیسی تا زمان رأیگیری با همه توان خود در میدان بود. ما 500 هزار نفر از نیروهای مرتبط با شورای وحدت را درگیر تلاش برای انتخاب جناب آقای رئیسی کردیم و خوشحالیم که این تلاشها ثمر داد.
کشور به کمک مردم نیاز دارد
دست آخر اینکه، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده تهران در مجلس تأکید کرد که همه باید در حل مشکلات کشور به دولت آینده کمک کنند. به گزارش فارس سید رضا تقوی در مراسم گرامیداشت شهید بهشتی با بیان اینکه امروز کشور به کمک مردم نیاز دارد، گفت: آیتالله رئیسی با دعوت شما مردم وارد عرصه شده است و اینطور نیست که بگوییم بعد از تنفیذ حکم ایشان، همه چیز درست میشود. همه باید ایشان را در حل مشکلات کشور کمک کنیم. وی همچنین با بیان اینکه نباید بگذاریم هفت تیر فراموش شود، تصریح کرد: هفت تیر، فصل جدیدی را در تاریخ انقلاب باز کرد و بارها باید این فصل را خواند.
در ضرورت شکلگیری دولت فراگیر
ادامه از صفحه اول
اگرچه مجلس اصلاح قوانین در برخی بخشها را شروع کرده است اما هنوز عقبافتادگیهای زیادی که در این بخشها وجود دارد، جبران نشده است. در کنار این مسائل باید گفت که وضعیت مسکن، بی اعتمادی ایجاد شده در بورس و التهاب بازار ارز نیز از جمله مسائل مشهود و چالش برانگیز هستند. در چنین شرایطی طبیعی است که دولت آقای رئیسی در بدو فعالیت خود با چالشهای اقتصادی فراوانی روبهرو باشد.
در زمینه سیاست خارجی نیز وضعیت مذاکرات هستهای نامشخص است و انکار نمیتوان کرد که متأسفانه مسائل اقتصادی کشور تا حدود زیادی به نتایج مذاکرات گره خورده است. این در حالی است که به نظر میرسد باز کردن این گره امری زمانبر است. سطح پایین روابط اقتصادی با کشورهای منطقه و عدم تبدیل دستاوردهای منطقهای به نتایج اقتصادی از دیگر چالشهای سیاست خارجی است. بنابر این مشخصاً، مسائل پیش روی سیاست خارجی نیز از دیگر مخاطرات پیش روی دولت است.
در زمینه سیاست داخلی نیز افت مشارکت در انتخابات و بیتفاوتی بخشهایی از جامعه نسبت به مشارکت در تعیین سرنوشت خود، مهمترین مشکل پیش روست. در چنین شرایطی اگرچه به نظر میرسد کار سخت است؛ ولی توانمندیهای فراوانی در نخبگان کشور برای راه حل یابی و چارهاندیشی وجود دارد. خوشبختانه در تمام سخنرانیهای پس از انتخاب جناب آقای رئیسی به ریاست جمهوری سیزدهم شاهد آن بودهایم که ایشان بر دو مؤلفه شایستهسالاری و کارآمدی در انتخاب همکارانش در کابینه دولت آینده تأکید کرده و گفته است برای پایبندی به این انتخاب خود را وامدار هیچ گروه و جریانی نمیداند. ایشان همچنین در سخنان خود نشانههایی از نوعی رویکرد فراگیر را بروز داده است که در صورت عینیت یافتن میتواند به ترمیم شکافهای سیاسی موجود در جامعه منتهی شود.
به باور نگارنده، عامل اصلی شکاف بین نخبگان و حاکمیت در فاصله گرفتن دستگاه اجرایی از نخبگان و کمتوجهی به ایدههای آنان در اداره کشور است. در بخشهای مختلف، نخبگان زیادی وجود دارند که نظارهگر شکلگیری مدیریتهای قدیمی و سنتی و یا رانتی و سفارشی بودند. دولت جناب آقای رئیسی میتواند با شکل دهی به یک نظام شایستهگزینی و تعامل با نخبگان فنی در هر بخش اعتماد از دست رفته نخبگان به بدنه نظام اجرایی کشور را برگرداند. باور دارم که جناب آقای رئیسی میتواند در این برهه از تاریخ سیاسی کشورمان «دولت فراگیر» تشکیل دهد. دولتی که در آن ضمن حفظ انسجام کابینه؛ افراد کارآمد، قوی و انقلابی و حتی نخبگان جریان رقیب نیز با هدف رفع مشکلات کشور در عرصههای اقتصاد و سیاست خارجی به کار گرفته شوند.
اگرچه مجلس اصلاح قوانین در برخی بخشها را شروع کرده است اما هنوز عقبافتادگیهای زیادی که در این بخشها وجود دارد، جبران نشده است. در کنار این مسائل باید گفت که وضعیت مسکن، بی اعتمادی ایجاد شده در بورس و التهاب بازار ارز نیز از جمله مسائل مشهود و چالش برانگیز هستند. در چنین شرایطی طبیعی است که دولت آقای رئیسی در بدو فعالیت خود با چالشهای اقتصادی فراوانی روبهرو باشد.
در زمینه سیاست خارجی نیز وضعیت مذاکرات هستهای نامشخص است و انکار نمیتوان کرد که متأسفانه مسائل اقتصادی کشور تا حدود زیادی به نتایج مذاکرات گره خورده است. این در حالی است که به نظر میرسد باز کردن این گره امری زمانبر است. سطح پایین روابط اقتصادی با کشورهای منطقه و عدم تبدیل دستاوردهای منطقهای به نتایج اقتصادی از دیگر چالشهای سیاست خارجی است. بنابر این مشخصاً، مسائل پیش روی سیاست خارجی نیز از دیگر مخاطرات پیش روی دولت است.
در زمینه سیاست داخلی نیز افت مشارکت در انتخابات و بیتفاوتی بخشهایی از جامعه نسبت به مشارکت در تعیین سرنوشت خود، مهمترین مشکل پیش روست. در چنین شرایطی اگرچه به نظر میرسد کار سخت است؛ ولی توانمندیهای فراوانی در نخبگان کشور برای راه حل یابی و چارهاندیشی وجود دارد. خوشبختانه در تمام سخنرانیهای پس از انتخاب جناب آقای رئیسی به ریاست جمهوری سیزدهم شاهد آن بودهایم که ایشان بر دو مؤلفه شایستهسالاری و کارآمدی در انتخاب همکارانش در کابینه دولت آینده تأکید کرده و گفته است برای پایبندی به این انتخاب خود را وامدار هیچ گروه و جریانی نمیداند. ایشان همچنین در سخنان خود نشانههایی از نوعی رویکرد فراگیر را بروز داده است که در صورت عینیت یافتن میتواند به ترمیم شکافهای سیاسی موجود در جامعه منتهی شود.
به باور نگارنده، عامل اصلی شکاف بین نخبگان و حاکمیت در فاصله گرفتن دستگاه اجرایی از نخبگان و کمتوجهی به ایدههای آنان در اداره کشور است. در بخشهای مختلف، نخبگان زیادی وجود دارند که نظارهگر شکلگیری مدیریتهای قدیمی و سنتی و یا رانتی و سفارشی بودند. دولت جناب آقای رئیسی میتواند با شکل دهی به یک نظام شایستهگزینی و تعامل با نخبگان فنی در هر بخش اعتماد از دست رفته نخبگان به بدنه نظام اجرایی کشور را برگرداند. باور دارم که جناب آقای رئیسی میتواند در این برهه از تاریخ سیاسی کشورمان «دولت فراگیر» تشکیل دهد. دولتی که در آن ضمن حفظ انسجام کابینه؛ افراد کارآمد، قوی و انقلابی و حتی نخبگان جریان رقیب نیز با هدف رفع مشکلات کشور در عرصههای اقتصاد و سیاست خارجی به کار گرفته شوند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
هنوز درباره اطلاعات دوربینهای آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است
-
نگذاشتیم مبارزه با فساد سرد شود
-
اخبـــــار
-
مسیر پیموده شده در دستگاه قضایی تکمیل شود
-
دیگه چه خبر؟
-
در ضرورت شکلگیری دولت فراگیر
اخبارایران آنلاین