با درآمد بیش از یک میلیارد دلار
«کرونا» بازار «ورزش الکترونیک» را رونق داد
میترا جلیلی
خبرنگار
هرچند کرونا بسیاری از صنایع جهان را دستخوش چالشهای فراوان و زیانهای اقتصادی کرد ولی در این میان، صنعت گیم نه تنها از این تندباد جان سالم به در برد بلکه ره صدساله را یک شبه پیمود. یکی از بخشهای صنعت گیم که در نتیجه کرونا و خانه نشینی مردم به درآمدزایی بالایی دست یافته، Esports (ورزش الکترونیک)است که مؤسسه پژوهشی Newzoo پیشبینی میکند تا پایان 2021 میزان درآمد جهانی این صنعت از مرز یک میلیارد دلار نیز عبور کند؛ صنعتی که بسیاری معتقدند فناوری G5میتواند ناجی آن باشد و انقلابی عظیم در آن ایجاد کند و البته با اینکه چین در این زمینه پیشتاز است اما عربستان و امارات بیشترین رشد را در این صنعت خواهند داشت.
ورزش الکترونیک در یک نگاه
مسابقات ورزش الکترونیک یا همان Esoprts حالادیگر به یکی از سرگرم کنندهترین ورزشها در جهان تبدیل شده است و گیمرها آن را بهعنوان یک شغل درنظر گرفته و میتوانند در این میدان درآمدزایی کنند. همچنین این بازیها را میلیونها هوادار در استادیومهای استاندارد گیم و شبکههای اجتماعی مانند توئیچ (Twitch) و یوتیوب گیمینگ (YouTube Gaming) بهصورت آنلاین دنبال میکنند.
در این مسابقات، بازیهای پرطرفدار جهان که میتوان آنها را بهصورت تیمی و رقابتی برگزار کرد ازجمله فورتنایت، Legends و Counter-Strike و Call of Duty و Overwatch و Madden NFL جایگاه مناسبی دارند. یکی از پولسازترین سبکهای این مسابقه، «استراتژی» است که از بازیهای آن میتوان به dota 2 وleague of legends اشاره کرد به گونهای که در سال 2019 تیم برنده موفق شد 34میلیون دلار را با خود به خانه ببرد.«شوتر» هم سبک دیگری در این مسابقات است که گیمهایی همچون csgo، rainbow6، overwatch و valorant را در برمی گیرد و حداکثر جایزه دریافتی در این سبک حدود 5میلیون دلار است.بازیهای «ورزشی» مانند fifa و pes هم در این صنعت بسیار پرطرفدار هستند و بازیهای «بتل رویال» همچون فورتنایت، pubg و apex legendsهم در این مسابقات جای میگیرند.
این بازار یک میلیارد دلاری
طبق گزارش Newzoo در سال 2021، ارزش بازار جهانی ESports کمی بیش از 1.08 میلیارد دلار امریکا خواهد شد که افزایشی 50 درصدی نسبت به سال قبل نشان میدهد. علاوه بر این، پیشبینی میشود درآمد صنعت جهانی ESports در سال 2024 به 1.62 میلیارد دلار برسد. آمار نشان میدهد در حال حاضر آسیا و امریکای شمالی بزرگترین بازار درآمد ورزشهای الکترونیکی را به خود اختصاص دادهاند و تنها چین تقریباً یک پنجم بازار را در دست دارد. این کشور با حدود 360.1میلیون دلار بالاترین درآمد این صنعت را در 2021 به خود اختصاص خواهد داد درحالی که سهم امریکا از این بازار، 243میلیون دلار است و برای اروپای غربی هم این رقم حدود 205.8میلیون دلار خواهد بود.
با توجه به افزایش تجربه کاربران در استفاده از پلتفرمهای استریم از زمان آغاز شیوع کرونا، این کمپانی همچنین پیشبینی کرده است که تعداد مخاطبان پخش زنده و مستقیم این مسابقات در جهان تا پایان سال 2021 به 728.8 میلیون نفر میرسد که 10 درصد بیشتر از 662.6 میلیون نفر سال 2020 است. همچنین انتظار میرود تعداد کل مخاطبان پخش مستقیم این بازیها تا سال 2024 به 920.3میلیون نفر برسد.
در این گزارش همچنین آمده است که این رشد با افزایش محبوبیت بازیهای موبایلی در امریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا و جنوب آسیا صورت خواهد گرفت. وجود کشوری همچون چین در این منطقه، رؤیای رسیدن تعداد مخاطبان پخش زنده این مسابقات به یک میلیارد نفر را نزدیکتر میکند؛ رقمی که 5سال قبل چندان دست یافتنی به نظر نمیرسید.
مزایای5G برای صنعت گیم
برخی کارشناسان، یکی از دلایل رشد سریع بازیهای موبایلی و Esports را تحقق نسبی فناوریG5 در جهان و تحولات ناشی از آن میدانند. انتظار میرود با افزایش تعداد گیمرها و افزایش علاقه به مسابقات الکترونیکی، صنعت ESports در سالهای آینده با سرعت بیشتری رشد کند و البته زیربنای همه این موارد، یک نقش آفرین کلیدی با نام5Gاست که عصر جدید گیم و ورزشهای الکترونیک را رقم زده است. برای متخصصان و بازیکنان ESports، محیط شبکه و ارتباط پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که 5G این موضوع را مدنظر قرار داده است. شبکههای 5G امکان بارگیری سریعتر بازیها نسبت به شبکههای فعلی 4G را فراهم میکنند و به توسعه خدمات بازی ابری مبتنی بر تلفن همراه و بازیهای واقعیت افزوده (AR) کمک میکنند.
5G با قابلیت پشتیبانی از یک میلیون دستگاه در یک کیلومتر مربع، کاربران بیشتری را بهسمت بازیهای موبایلی بویژه نمونههای چند نفره سوق میدهد که این به نوبه خود باعث رشد ورزش Esports موبایل میشود. ازسوی دیگر G5 میتواند اینترنت 10 برابر سریعتر از 4G را فراهم کند که چنین سرعت اینترنتی میتواند تجربهای جالب برای گیمر رقم بزند. علاوه بر این گفته میشود که بهلطف فناوری 5G، مدت زمان مورد نیاز برای انتقال دادهها از یک دستگاه به دستگاه دیگر بهطور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. داشتن زمان پاسخ سریعتر و رسیدن به تأخیر 5 میلی ثانیه حیرت انگیز است چراکه چنین پیشرفتهایی میتواند مرز بین برنده و بازنده بازیهای Esports را مشخص کند. پخش مستقیم و استریم بازیها نیز از فناوری5G تأثیر گرفته است. پخش بازیها با کمک تکنولوژیهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) با زیرساختهای 5G امکان پذیر میشود و میتواند تجربهای باورنکردنی را برای مخاطبان رقم بزند. همچنین با کمک فناوری 5G، دیگر بازی به یک دستگاه یا مکان خاص محدود نمیشود و کاربر در هر کجا میتواند به آن دسترسی داشته باشد چراکه قدرت پردازش به ابر منتقل میشود و نیاز به دستگاههای با کارایی بالا و تخصصی را از بین میبرد.
طبـــــق گــــــــــــــــزارش Ericsson Mobility، قابلیتهای ترکیبی ارائه شده توسط شبکههای 5G و فناوریهای edge compute خدمات پخش بازی را در تلفنهای هوشمند با کیفیت تجربه (QoE) همزمان با کامپیوتر یا کنسول امکان پذیر میکند که باعث میشود بازی در دسترس طیف گستردهای از مخاطبان قرار گیرد و تقریباً هر کسی که به اتصال G5دسترسی داشته باشد میتواند به انجمن بازی بپیوندد. این امر با ایجاد ارتباطات G5 و پهنای باند بالاتر، انقلابی بزرگ در صنعت گیم محسوب میشود.
پیشتازی GCC
اما بازیهای Esports در کدام منطقه از جهان تحت تأثیر 5G رشد بیشتری خواهد داشت؟ انتظار میرود با افزایش تعداد گیمرها، صنعت ESports با سرعت بیشتری رشد کند. این صنعت یک حرکت طوفانی را آغاز کرده و طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، درحال حاضر بیش از 300 میلیون مخاطب جهانی و بیش از یک میلیارد دلار درآمد دارد.
مطالعات کمپانی اریکسون نشان میدهد در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC) شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت اشتهای زیادی برای 5G وجود دارد و البته GCC دارای بالاترین میزان نفوذ اینترنت و تلفن همراه در جهان است. ازسوی دیگر کاربران در امارات و عربستان سعودی بیشترین درصد تمایل را به 5G دارند که این موضوع در کنار علاقه مفرط به گیم در منطقه، تواناییها و مزایای بینظیری را برای صنعت بازی به همراه دارد.
در GCC با برنامههایی که برای بزرگترین مراکز ESports و مسابقات اعلام شده است بهطور خاص شاهد افزایش توجه سازمانها و دولتها به صنعت بازی هستیم. دولتهای این منطقه، در راستای چشم اندازهای متنوع در اقتصاد خود و ایجاد مراکز دیجیتال، سرمایهگذاری مناسبی در ورزشهای الکترونیکی به منظور نوآوری، بازی و سرگرمی دارند و انتظار میرود بهدلیل وجود مکانهایی در منطقه مانند مجموعه Pixel در ابوظبی و استادیوم X دوبی، این منطقه بهعنوان یک بازیکن اصلی در میزبانی بازیهای ESports معرفی شود.
آزمایش ارسال پست اینستاگرام از مرورگر رایانه
اینستاگرام در حال آزمایش فراهمسازی امکان ارسال پست از مرورگر رایانه است و برای نخستین بار به کاربران اجازه میدهد خارج از این اپلیکیشن به ارسال پست بپردازند.
بهگزارش ایسنا، این شرکت آزمایش مذکور را در گفتوگو با انگجت تأیید کرد. سخنگوی اینستاگرام گفت: ما میدانیم که بسیاری افراد از رایانهشان به اینستاگرام دسترسی دارند. بهمنظور بهبود این تجربه، ما امکان ارسال پست اینستاگرام از مرورگر دسکتاپ را آزمایش میکنیم.ارسال پست از دسکتاپ پیش از این توسط توسعه دهنده ای به نام الساندرو پالوزی مشاهده شده بود ؛ شخصی که به مهندسی معکوس اپلیکیشنهای محبوب میپردازد اما در آن زمان پالوزی اعلام کرده بود بهنظر میرسد این تنها یک آزمایش داخلی است اما اکنون وضعیت متفاوت بوده و کاربران متعددی در حال مشاهده قابلیت جدید هستند که ارسال پست از داخل مرورگر را امکان پذیر میکند.به نظر میرسد تفاوت قابل توجهی بین پستهای ارسال شده از خارج از اپلیکیشن اینستاگرام وجود نداشته باشد. انگجت تأیید کرد که همچنان امکان بارگزاری تصاویر متعدد، ویرایش و استفاده از فیلتر برای تصاویر ارسال شده از مرورگرهای دسکتاپ وجود دارد. پیش از این کاربرانی که خواستار ارسال پست از رایانهشان بودند از ترفندهایی مانند استفاده از اپلیکیشن های شخص ثالث بهره میبردند.
اجرای اپ های اندروید در ویندوز 11 امکانپذیر شد
مایکروسافت در مراسم معرفی رسمی ویندوز ۱۱، از مایکروسافت استور جدید نیز رونمایی کرد که امکان استفاده از اپلیکیشنهای اندروید را به کاربران میدهد اما استفاده از برنامههای اندروید تنها محدود به دستگاههای دارای پردازنده اینتل نخواهد بود و دارندگان پردازندههای AMD و ARM نیز میتوانند از قابلیت گفته شده بهره ببرند.
بهگزارش دیجیتاتو اجرای اپلیکیشنهای اندروید در ویندوز ۱۱ به کمک کامپایلر اینتل بریج صورت میگیرد که برای سیستمهای x86 طراحی شده است. اینتل در بیانیهای اعلام کرده است که قصد دارد فناوری جدید خود را به تمامی پلتفرمهای مبتنی بر ویندوز بیاورد و حتی دستگاههایی که از پردازندههای رقیب استفاده میکنند شامل چنین تصمیمی خواهند شد. مایکروسافت نیز تأکید بسیاری برای ارائه ویژگی مذکور برای تمامی تولیدکنندگان پردازندههای دستگاههای ویندوزی داشته است که ARM هم یکی از آنها است، البته هنوز مشخص نیست فناوری توسعه یافته توسط اینتل تا چه حد میتواند عملکرد بینقصی روی دستگاههای مبتنی بر محصولات غیر اینتلی داشته باشد.
اپهای اندروید از طریق همکاری مشترک مایکروسافت و آمازون به ویندوز ۱۱ خواهند آمد و کاربران میتوانند از طریق اپ استور آمازون اقدام به دانلود آنها کنند.
نمایندگان گوگل، فیس بوک و توئیتر در راه سنای برزیل
مجلس سنای برزیل خواهان دعوت از نمایندگان گوگل، فیسبوک و توئیتر شده تا درباره گسترش اخبار جعلی مربوط به همهگیری کووید۱۹ در پلتفرمهایشان از آنها سؤالاتی بپرسد.به گزارش مهر، سناتورهای برزیلی خواهان بررسی نقش شرکتها در گسترش اخبار جعلی خطرناک طی همهگیری هستند. در همین راستا گوگل، توئیتر و فیسبوک در بیانیههایی جداگانه اعلام کردند با این کمیته همکاری میکنند.
گوگل ادعا میکند تاکنون ۱.۲ میلیون ویدیو از پلتفرمهایش حذف کرده زیرا آنها قوانین اخبار جعلی کووید۱۹ را نقض کرده بودند.سناتور عمر عزیز، رئیس کمیته سنای برزیل در این باره اعلام کرد هرچند نمایندگان شرکتها به عنوان شاهد، شهادت میدهند، اما شرکتها بهتدریج تحت بررسی قرار خواهند گرفت.او دراین باره گفت: تجویز دارو از طریق یوتیوب، اینستاگرام و توئیتر یک جرم است. نمایندگان شرکتها به مجلس فراخوانده شدهاند اما در صورتی که کمیسیون تصمیم بگیرد، تحقیقاتی درباره فعالیت شرکتها نیز انجام خواهد شد.به گفته عزیز، سناتورهای برزیلی میخواهند از شرکتها درباره شیوه مدیریت پلتفرمها سؤالاتی بپرسند و بدانند آیا آنها اجازه انتشار پستهایی را میدهند که دارویی را بدون هیچ مبنای علمی تبلیغ میکند یا خیر.