وزیر نفت در مراسم امضای آخرین تکه پازل توسعه میادین مشترک:
پرونده میادین مشترک در این دولت بسته شد
شایعه گرانی بنزین جنگ روانی انتخاباتی است / قیمت فرآوردههای نفتی افزایش نمییابد
گروه اقتصادی- قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی» به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به یک شرکت ایرانی واگذار شد. صبح دیروز قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، بین شرکت ملی نفت (کارفرما) و شرکت پتروپارس (پیمانکار) به امضا رسید.
مدت زمان اجرای این قرارداد پنج سال در نظر گرفته شده و هدف از اجرای این قرارداد که در قالب قرارداد بیع متقابل است، دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوتمکعب گاز غنی (۲۸ میلیون مترمکعب و معادل یک فاز استاندارد پارس جنوبی) است.
میزان گاز درجای میدان فرزاد بی در حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است که میزان میعانات گازی آن حدود پنجهزار بشکه در ازای هر میلیارد فوتمکعب گاز تخمین زده میشود. گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل میشود تا کاهش تولید از میدان مشترک پارسجنوبی در سالهای بعد را جبران کند.
در تأسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد. گاز خروجی از تأسیسات خشکی طرح فرزاد بی نیز برای فراورش بین پنج پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع میشود.
این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی فرعی و اصلی، ساخت تأسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ بهطول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تأسیسات خشکی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانات به خشکی، ساخت یک رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول سه کیلومتر، احداث تأسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تأسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس ۲ است. میدان مشترک گازی فرزاد بی در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده است.
۹۵ درصد کار میدان پارس جنوبی در فاز نخست پایان یافت
وزیر نفت گفت: بخشی از دفتر میدانهای مشترک بسته شده و ۹۵ درصد کار میدان پارس جنوبی در فاز نخست پایان یافته است.
بهگزارش ایسنا، بیژن زنگنه، در آیین امضای قرارداد میدان گازی فرزاد «بی» با بیان اینکه امروز روز مهمی است؛ من مدتها دنبال امضای قرارداد میدان گازی فرزاد بودم، اظهار کرد: میدان گازی فرزاد قرار است بهصورت تلفیقی از منابع صندوق توسعه ملی و اوراق مالی که شرکت ملی نفت ایران منتشر میکند، تأمین مالی شود، میدان گازی فرزاد آخرین میدان گازی مشترک است که توسعه مییابد.
زنگنه ادامه داد: برای تقویت شرکتهای ایرانی بسیار تلاش کردیم؛ شرکتهای ایرانی در این مدت بسیار موفق بودهاند و نمونه آن شرکت پتروپارس است. آرزوی من همیشه تحقق برنامه چشمانداز بوده که در آن آمده است ایران به جایگاه نخست از نظر اقتصادی در منطقه برسد و ایرانی مفتخر به ایرانی بودن خود باشد. از روزی که چشمانداز را تصویب کردیم نسبت به آن دورتر شدیم، ما تمام تلاشمان را انجام دادیم.
وزیر نفت ادامه داد: حدود ۲ میلیارد دلار هزینه اصل اجرای این قرارداد است و با آنکه گاز تولیدی از فرزاد بی معادل یک فاز پارس جنوبی است اما توسعه آن به اندازه ۲ فاز پارس جنوبی هزینه دارد. همچنین میعانات گازی آن یک هشتم فاز پارس جنوبی است و این موضوع بازپرداخت طرح را سخت میکند. وی تأکید کرد: بنابراین بازپرداخت اصل و فرع طرح با میعانات گازی قابل بازپرداخت نیست و این در حالی است که اصل و فرع پول باید از خود طرح تأمین شود.
وزیر نفت با اشاره به اینکه هندیها یکبار که بحث تحریم اول بود رفتند، اعلام کردند ال ان جی قابل اجرا نیست، گفت: هندیها دوباره بهدلیل تحریم نیامدند این در حالی است که حتی از رئیس جمهوری مجوز گرفتیم که بازپرداخت از محل گاز صادراتی انجام شود، با این حال هندیها نیامدند.
وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم هزینهها را کاهش دهیم، گفت: با این حال اجرای این طرح ۱.۸ میلیارد دلار هزینه دارد و تأمین مالی آن هنر میخواهد. بهگفته زنگنه، قرارداد بیع متقابل است و آی. پی. سی نیست. وی گفت: در این مدت مشکل تحریم داشتیم. فرصت فاینانس وجود نداشت و صندوق توسعه ملی نیز منابع نداشت. باید امیدوار باشیم تحریم نباشد تا از صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت، تأمین مالی شود.
وی با تأکید بر اینکه پرونده میادین مشترک بسته شد، گفت: سال ۹۶ اعلام کردیم که کار میادین مشترک بسته میشود. کار در پارس جنوبی در فاز اول تمام شده و باید وارد فاز نگهداشت و فشارافزایی شویم که نیازمند ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی است که به دولت بعد میرسد البته برای فشارافزایی قرارداد بسته شده است. زنگنه ادامه داد: میادین مشترک دریایی همه قراردادها تمام شده است. وی افزود: در غرب کارون ظرفیت تولید نفت از ۷۰ هزار به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و تولید نفت از این میادین مشترک در ۸ سال گذشته ۶ برابر شده است.
وزیر نفت تأکید کرد: از این به بعد چنین اتفاقاتی در کشور نخواهد افتاد، زیرا این فرصت بزرگی بود و از این به بعد باید تولید را حفظ کنیم. زنگنه ادامه داد: در شرایط تحریم قراردادها نمایشی نبوده و تأمین مالی دیده شده است. بزودی نیز قراردادی برای توسعه آزادگان بسته خواهد شد.
شایعه گرانی بنزین جنگ روانی پیش از انتخابات است
وزیر نفت با تکذیب گرانی بنزین گفت: شایعات گرانی بنزین دروغ و جنگ روانی پیش از انتخابات است. بیژن زنگنه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد بی، در جمع خبرنگاران تأکید کرد: نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین میخواهند در مردم عکسالعمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان میدهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا تا پایان مذاکرات وین و مشخص شدن نتیجه برای امضای این قرارداد منتظر نماندید، گفت: این موضوع باعث ایجاد تأخیر در کار میشد. اکنون نیز بر اساس قرارداد امضا شده مشکلی برای حضور شریک خارجی وجود ندارد و در صورت تمایل، شرکتهای خارجی میتوانند در این قرارداد وارد شوند.
زنگنه درباره آخرین وضعیت خط لوله گوره- جاسک ادامه داد: لولهگذاری این طرح تمام شده و در روزهای آینده نفت به این خط لوله تزریق خواهد شد و در خرداد ماه اولین محموله از جاسک صادر میشود. وی در مورد اینکه آیا در دولت بعدی نیز حضور خواهد داشت، تأکید کرد: حتی پیشنهاد ریاست جمهوری را هم قبول نمیکنم و از مقام دولتی بازنشسته میشوم. با این حال همچنان در سیاست میمانم زیرا سیاست مانند زندگی است اما کار و پست دولتی نخواهم داشت. وزیر نفت ادامه داد: پس از بازنشستگی باید روزی ۱۲ ساعت کار کنم تا زندگی زن و بچه بگذرد.
وی در مورد قرارداد ۲۵ ساله با چین و حضور این شرکت در توسعه میادین نفت و گاز ایران، گفت: دو طرف برای همکاری ابراز علاقه کردند اما نامی مشخص نشده است.
پرونده میادین مشترک گازی بسته شد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان گازی مشترک «فرزاد بی»، گفت: پرونده میادین مشترک گازی ایران با امضای این قرارداد بسته شد.
مسعود کرباسیان در این مراسم افزود: اواخر پارسال قرارداد توسعه آخرین فاز پارس جنوبی امضا شد و منابع مالی از طریق اوراق مشارکت تأمین شده و به پروژه تزریق میشود.
کرباسیان با اشاره به اینکه قرارداد میدان بلال نیز امضا شده، تأکید کرد: پایان پروژههای گازی در هشت سال گذشته، ۱۷ فاز پارس جنوبی به بهرهبرداری رسید و تولید گاز از این میدان مشترک از ۲۸۵ میلیون مترمکعب در روز به بیش از ۷۲۰ میلیون مترمکعب رسید.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: در میادین مشترک نفتی نیز تقریباً کار تمام شده است، بهطوری که هشت قرارداد به امضا رسیده و ۲ قرارداد نیز در دست امضا است و در صورت موافقت شورای اقتصاد کار تمام خواهد شد. به گفته کرباسیان، در هشت سال گذشته بهرهبرداری از میادین نفتی افزایش ۵.۷ برابری را به ثبت رسانده که بیشترین مورد آن در میادین غرب کارون بوده است.
مردم؛ متضرران تصمیمهای اشتباه
علی مزیکی
استاد دانشگاه
یکــــــــی از موضوعـــاتی که همواره از دولتها خواستـــه شده و البته بارها به آنها گوشزد شده اتخاذ تصمیمهای کارشناسی است، زمانی کـــه تصمیــــــــمگیریها و سیاستگذاریها به نحوی باشد که مشکلات احتمالی آن تصمیم حداقل باشد و طیف زیادی از فعالان اقتصادی بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند بهطور قطع مزایای آن تصمیم نصیب همه خواهد شد و تمام گروهها منتفع میشوند.
اما تصمیمهایی که سیاستگذاران بنا به شرایط و بدون کار کارشناسی اتخاذ میکنند مسلماً آثار و تبعات آن ضمن آنکه فضای اقتصادی را درگیر میکند باعث خواهد شد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هم با چالش مواجه شوند و بعد از آن مردم هستند که از تصمیمهای دولت بیشترین اثر منفی را میگیرند.
همانطور که عنوان شد تصمیم درست باعث پویایی اقتصاد میشود و تصمیم اشتباه به سرعت بر تمام بخشها اثر میگذارد. در تمام دولتها شاهد تولد قوانینی بودیم که در کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت بشدت بر معیشت مردم تأثیر داشته است.
حال سؤال اصلی این است که بهای اشتباه سیاستگذاران از چه محلی پرداخت میشود؟
همانطور که عنوان شد اثر تصمیمهایی که سیاستگذاران اتخاذ میکنند مانند یک زنجیره عمل میکند و در هر مرحله بخشی از گروهها را متأثر میکند اما در نهایت باید گفت که تاوان هر تصمیمی بخصوص آنهایی که از نظر کارشناسی سطح پایینی دارند، چه به صورت مادی و چه معنوی مردم پرداخت میکنند. به عنوان مثال برخی از سیاستها و توجه به برخی از ایدئولوژیها باعث میشود دلار روند صعودی به خود بگیرد و در پی آن قیمت تولید کالا و قیمت مصرفکننده کالا افزایش پیدا میکند. ادامه این روند نیز سبب خواهد شد که ارزش پول ملی افت کند و در نتیجه ثروت و دارایی مردم روند نزولی به خود میگیرد.
بر این اساس قبل از آنکه تصمیمی اتخاذ شود توصیه میکنم که هزینه سنجی در مورد آن تصمیم صورت گیرد؛ این امر سبب خواهد شد که تصمیمها با دقت بیشتری اتخاذ شود.
به عنوان مثال برخیها با پیوستن ایران به افایتیاف (کارگروه ویژه اقدام مالی) مخالفت میکنند، اما این مخالفت یک تصمیم ساده نیست که در زندگی مردم اثری نداشته باشد. وقتی چنین امر مهمی رد میشود فعال اقتصادی در مبادلات بانکی و نقل و انتقال پول با مشکل مواجه و حتی امکان جابهجایی پول از او گرفته میشود. در چنین شرایطی فعالان اقتصادی و مردم شاهد کاهش واردات مواد اولیه، کاهش تولید، کاهش اشتغال و رشد قیمتها میشوند.
از اینرو ضرورت دارد که سیاستگذاران موقع هرگونه تصمیمگیری این امر را در نظر داشته باشند که کوچکترین تصمیم آنها چقدر میتواند بر زندگی و فعالیت اقتصادی مردم اثر بگذارد. بنابراین وقتی دولتها در تصمیمهای خود اشتباه کنند عملاً مردم هستند که بهای این اشتباهات را پرداخت میکنند.
یکی از دلایلی که باعث میشود تصمیمهای اشتباه اتخاذ شود و همه بخشها به صورت زنجیرهوار از آن متأثر شوند ناهماهنگی بین سیاستگذاران و عدم هدفگذاری درست است. اگر به این دو نکته که عنوان شد توجه نشود همچنان همه مجبور به پرداخت تاوان اشتباهات هستیم. صحبتهای عنوان شده تنها در حوزه اقتصاد و معیشت مردم نیست بلکه تمام بخشها را شامل میشود. نمونه بارز آن سیستم آموزشی کشور است. این سیستم نیازمند بازسازی است تا دانشجویان در مراحل تحصیل وقتشان تلف نشود اما بیتوجهی در این حوزه باعث خواهد شد ضمن از دست دادن سرمایههای انسانی شاهد کاهش انگیزه این گروه برای ادامه تحصیلات باشیم.
در باب ناهماهنگی که تیتروار به آن پرداخته شده باید عنوان کنم که سیاستگذاران، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، اساتید دانشگاه و تمام افرادی که در بخشهای مختلف در حال تلاش هستند سرباز وطن محسوب میشوند و هیچ برتری بین زحمتکشان کشور وجود ندارد، لذا همه باید به این اعتقاد و باور برسیم که ناهماهنگی به تکتک ما ضرر وارد خواهد کرد.
در جمعبندی باید گفت که تمام بخشها مانند یک زنجیره فعالیت میکنند. بدین جهت اتخاذ هرگونه تصمیم اشتباه از سوی سیاستگذاران میتواند این زنجیره را چالشدار کند و در نهایت بیشتر ضرر متوجه مردم شود.
شناسایی ۷۵۰ هزار مشترک پرمصرف
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: تعداد مشترکانی که دو برابر مجموع کم مصرفها در کشور برق مصرف میکنند، ۷۵۰ هزار مشترک تخمین زده شده که مصارف بالایی دارند به طوری که هر یک ۲۰ برابر یک مشترک کم مصرف برق مصرف میکنند که باید محدود شوند. محمدحسن متولیزاده در نشست پیک تابستان ۱۴۰۰ از افزایش پیک بار شبکه سراسری به ۴۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات تا ۲۶ اردیبهشت جاری خبر داد و افزود: این میزان بیش از ۶۰۰۰ مگاوات نسبت بهمدت مشابه سال قبل رشد یافته است. وی کاهش ۳۵۰۰ مگاوات از توان تولید نیروگاههای برقابی به جهت کاهش ذخیره آب سدها را از دیگر مسائل شبکه در فصل گرما برشمرد و با اشاره به ضرورت تأمین برق مطمئن و پایدار و تلاش جدی همکاران صنعت برق در بخشهای فنی، بر لزوم پشتیبانی مؤثر روابط عمومیهای صنعت برق از تلاشها در این بخش و تمرکز بر موضوع پیک شبکه تأکید کرد. ./ ایسنا
آب و برق مناطق زلزلهزده شهری خراسان شمالی وصل است
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزلهزده استان خراسان شمالی گفت: مشکلی در شبکههای آب و برق حوزه شهری استان وجود ندارد. میثم جعفرزاده با اشاره به وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری در استان خراسان شمالی افزود: طبق آخرین گزارش دریافتی پس از بازدید تیمهای عملیاتی آب و برق در مناطق زلزلهزده خراسان شمالی، وضعیت شبکههای تأمین آب و برق در حوزه شهری عادی است./ وزارت نیرو
گرانفروشی در صدر تخلفات ماه رمضان
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) تهران از انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از صنوف تهران در ایام ماه مبارک رمضان امسال خبر داد و گفت که بیشترین تخلفات گرانفروشی، کم فروشی و عدم صدور فاکتور بوده است. سعید محمدیپور، اظهار کرد: دراین بازه زمانی بیش از ۴۲۸۴ فقره پرونده تخلف به ارزش ریالی ۹۴۵۵ میلیون تومان تنظیم و به مراجع ذیربط ارسال شده است.به گفته این مقام مسئول بیشترین تخلفات نیز گرانفروشی، کم فروشی و عدم صدور فاکتور گزارش شده است.
/ ایسنا
مصوبه خط آهن شلمچه-بصره به وزارت حملونقل عراق ابلاغ شد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور عراق برای تکمیل ساخت خط آهن شلمچه-بصره پیگیریهای مناسبی داشته است، گفت: طرح احداث راهآهن شلمچه-بصره پس از تصویب در هیأت دولت عراق، به وزارت حملونقل این کشور ابلاغ شد.
خیرالله خادمی درباره آخرین تفاهمات ایران و عراق درباره راهآهن شلمچه-بصره بیان کرد: در جلسهای که چندی پیش به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با نخستوزیر عراق داشتیم، تفاهمنامه خط آهن شلمچه - بصره به طرف مقابل داده و گزارشهایی در اینباره ارائه شد.
وی افزود: در آن جلسه برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره، کشور ایران درخواست تحویل زمین و بستر ریل را ارائه داد که نخستوزیر عراق اعلام کرد برای آنکه امور مربوط به این خط ریلی پیش برود و عراق با ایران در مورد این خط ریلی همکاری کند، باید مصوبه این خط ریلی در دولت عراق به تصویب برسد که وی وعده داد بسرعت این مصوبه را از دولت عراق میگیرد و به ایران اعلام میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مصوبه چندی پیش از سوی هیأت وزیران عراق تصویب شد و طبق قاعده باید به وزارت حملونقل عراق ابلاغ میشد که پس از تصویب طرح احداث راهآهن شلمچه-بصره در هیأت دولت عراق، ابلاغ شده است؛ براساس تفاهمنامهای که دو طرف امضا کردهایم باید مراحل اجرایی، نحوه تفاهمنامه و نحوه بازگشت سرمایه سرمایهگذار از سوی کشور عراق بررسی شود.خادمی اظهار کرد: سرمایهگذار این پروژه ریلی ایرانی است و موضوع مهم تحویل اراضی به سرمایهگذار است تا عملیات اجرایی این خط ریلی آغاز شود./ فارس