قاری بین المللی قرآن در گفت و گو با «ایران»:
تأثیر قاریان ایرانی بر محافل بینالمللی بسیار است
مریم سادات گوشه
خبرنگار
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم هر سال ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی برای روزهداران داشت. فضای معنوی نمایشگاه قرآن به همراه هنرمندان خوشنویس که کلام خدا را زیبا مینوشتند و چشمنوازی میکردند به همراه صوت دلنشین قاریان ممتاز کشور و نیز قراء کشورهای دیگر نوای روحبخش قرآن کریم را دردل و جان انسان متجلی میکرد. اما اکنون به خاطر شیوع بیماری کرونا از این فضای معنوی محروم ماندیم و به فضای مجازی بسنده کردیم. با نگاهی به برگزاری نمایشگاههای مختلف قرآن در ایران بخصوص نمایشگاههایی که قاریان مصری و سایر قراء در کنار هم به تلاوت قرآن پرداختند موضوع تأثیر حضور قاریان ایرانی در عرصه مسابقات بینالمللی موضوع بسیار مهمی بود که به چشم میخورد.
احمد ابوالقاسمی از قاریان پیشکسوت و بینالمللی قرآن که در این باره تحقیق و پژوهش کرده است در خصوص سبک مستقل قاریان ایرانی به خبرنگار «ایران» میگوید:« هنوز قاریان ایرانی در دنیا دارای سبک مستقل نشده اند. بی تردید کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما هنوز ایرانیان به سبک قاریان مصری قرآن میخوانند و مدل ایرانی قرآن تلاوت نمی کنند. چون مدل ایرانی خواندن شبیه ربنای استاد شجریان است. یعنی تجوید دارد اما به سبک ایرانی است. در ایران به این شیوه به صورت گسترده کسی به سبک ایرانی قرآن نمیخواند. گرچه بعضی از مداحان به این شیوه قرآن میخوانند. اما خیلی گسترده نیست و برای جهانی شدن باید حتماً مدل خاصی باشد که با مدل قاریان جهان برابری کند.»
او درباره سبک جذاب مصری و تلاوت قاریان ایرانی به این سبک میگوید: «سبک مصری بسیار مدل جذابی است. اولاً به خاطر طولانی بودن نفس در این سبک قرائت جذاب است و دوم اینکه مقاماتی که در خواندن استفاده میکنند تنوع بسیاری دارد. به طور مثال یک ساعت یک قاری مصری قرآن قرائت میکند. اینها باعث شد که ما خیلی در این حوزه نتوانستیم اثر گذار باشیم. از این نظرکار بسیار سختی است . اما تأثیر قاریان ایرانی بر محافل بین المللی بسیار زیاد است.»
ابوالقاسمی در خصوص عملکرد قاریان ایران در خارج از کشور میگوید:« ایرانیان در سبک و سیاق قرائت قرآن به روش مصری خیلی قوی عمل کرده اند. حتی از مصریان کمتر نیستند و برابر مصریان که زبان مادریشان است، میخوانند. از سویی به خاطر اخلاق خیلی خوبی که قاریان ایرانی در خارج از ایران دارند. بیشتر طالبند که از قاریان ایرانی استفاده کنند.»
او در خصوص تلاوت قرآن به شیوه ایرانی تصریح کرد: «تلاوت قاری یک فرهنگ عمومی جهانی نیاز دارد. برای همین زمان طولانی نیاز است تا به مدل ایرانی گرایش پیدا کنند. حوزهای در قرائت قرآن به نام تجوید داریم که اجازه نمیدهد که مدل آواز ایرانی در قرائت قرآن جاری و ساری شود و این امکان را نمیدهد. مثلاً کششها همه باید اندازه خاصی باشد که در آواز ایرانی مشکل پیدا میکند. یکی از بحثهای مهم آواز ایرانی بحث کشش و چهچه زدن است که ما در خواندن قرآن نمیتوانیم آن را داشته باشیم. از این منظر کمی به چالش کشیده میشود اما از منظر دیگر خیلی هم آواز ایرانی زیباست.»
این قاری پیشکسوت با اشاره به بحث نظارت بر قرائت قرآن در فضای مجازی تصریح کرد: «یکی دیگر از نکتههای مهمی که مطرح میشود بحث نظارت بر قرائت قرآن است. در هر کاری ممکن است آسیب وارد شود. مخصوصاً در فضای مجازی هر کسی میتواند بدون هیچ ضوابطی هر طور که میخواهد بخواند و آن را بارگذاری کند. حتی هستند عدهای که با تبلیغات و پول خرج کردن تعداد زیادی از افراد را وارد صفحات خود میکنند و روی افراد و جامعه مخاطب تأثیر میگذارند. آن هم با خواندنی که تناسبی با اصل قرائت ندارد.»
او در پایان تأکید کرد: «شاید به خاطر این موضوع باید مرکزی برای نظارت بر قرائت قرآن تشکیل شود تا هرکسی هر طور میخواهد قرآن نخواند و به این فرهنگ و هنر آسیب نرساند.»
نگاهی به وضعیت استقبال مردم از کتابهای گویا و الکترونیکی در سال کرونا
طیف تازهای از جوانان به جامعه کتابخوان پیوستهاند
مریم شهبازی
خبرنگار
تا همین چند سال قبل یکی از گفتههای اغلب کتابدوستان این بود که هیچچیزی جای ورق زدن و لمس صفحات کاغذی کتاب را نمیگیرد. البته که برای بیشتر ما هنوز هم اینچنین است، اما ملزومات ابلاغی برای کنترل بیماری کرونا خواهناخواه بخشی از سرانه مطالعه را بهسوی خرید نسخههای الکترونیکی و صوتی کتاب کشانده، حالا آن تأکید سفتوسخت بر آثار چاپی تا اندازهای رنگباخته و شاهد پیوند بیشتر میان صنعت نشر و دنیای تکنولوژی هستیم. مصداقی از این گفته را در گزارش امروز و به نقل از مهدی فیروزان، مدیرعامل «شهر کتاب» و فاطمه محمدی، مدیرمسئول مؤسسه «نوین کتاب گویا» میخوانید.
بهرغم مشکلات اقتصادی مردم کتابخوانی را فراموش نکردهاند
بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا در کشورمان میگذرد، یکسالی که روزها و ماههای سختی را برای صنعت نشرمان رقم زد، آنهم در شرایطی که فعالان این عرصه پیشتر هم با مشکلاتی دستبهگریبان بودند. بااینحال نمیتوان منکر وقوع برخی تحولات شد، تهدیدهایی که به نظر میرسد فرصتهای تازهای را پیش روی این بخش فرهنگمان گذاشتهاند که امروز درباره یکی از آنها میخوانید. طی سالهای اخیر شاهد شکلگیری پلتفرمهایی برای عرضه آنلاین کتابهای الکترونیکی و گویا بودیم که استفاده از آنها تحت شرایط حاکم بر یک سال گذشته با اقبال بیشتری روبهرو شده است؛ اپلیکیشنهایی که از مشهورترین آنها میتوان به طاقچه، فیدیبو و کتابراه اشاره کرد. اگر تا به امروز فرصتی برای عضویت در این اپها پیدا نکردهاید تنها با استفاده از شماره موبایل یا پست الکترونیکی خود میتوانید در هر یک از آنها عضو شده و برخوردار از کتابخانه شخصی خود شوید.
فرقی ندارد گوشی موبایل، تبلت یا لپتاپ شما تحت سیستمعامل android یا ios باشد، بهراحتی میتوانید اَپهای مذکور را دانلود کرده و با صرف زمان اندکی به مقایسه میان امکاناتی که هر یک از این پلتفرمها در اختیارتان میگذارند بپردازید؛ نقاط مشترک بسیاری میان پلتفرمهای عرضه کتابهای گویا و الکترونیکی وجود دارد. ازجمله تقسیمبندی کتابها از جهت مضمونی و حتی قالب آنها که ممکن است کتاب گویا یا الکترونیکی باشد. نکته قابلتوجه وجود نمونهای است که از آن طریق میتوانید بخشی از کتاب صوتی را شنیده یا قسمتی از کتاب الکترونیکی را بخوانید تا قبل از خرید بفهمید منطبق بر سلیقهتان هست یا نه. اما بازگردیم به مبحثی که ابتدای گزارش خواندید، اینکه بهرغم مشکلات یک سال اخیر که پیش روی فعالان نشر، بویژه در خصوص کتابهای چاپی شکلگرفته اهالی این حوزه معتقد به رونق گرفتن کتابهای گویا و الکترونیکی هستند.
مهدی فیروزان، مدیرعامل شهر کتاب درباره چرایی رونق گرفتن این بخش نشر به «ایران» میگوید:«طی یک سال اخیر شاهد افزایش توجه به تولید محتوا و انتقال فرهنگ و علم از طریق کتابهای صوتی، الکترونیکی و پادکستها بودهایم. تا پیش از شیوع کرونا روند کسب تجربهمان در این قالبها به آهستگی رخ میداد که این بیماری به آن سرعت بسیاری بخشید.»
تهدیدی که تبدیل به فرصت شد
این فعال فرهنگی معتقد است آمارها و گفتههای فعالان نشر گویای توجه بیشتر مردم به کتابهای منتشرشده در این قالب است، او ضرورت کاهش رفتوآمدها درنتیجه پروتکلهای بهداشتی را بخشی از دلیل استقبال بیشتر از شیوههای نوین انتشار کتاب میداند. البته دراین بین تأکید دارد که تنها جامعه کتابخوان نبودهاند که به اینسو جذبشدهاند و میگوید: «اغلب خانوادههای طبقه متوسط بابت مسائل آموزشی برای فرزندان خود تبلت یا لپتاپ خریدهاند؛ اینها در کنار برطرف کردن نیاز آموزشی خود در ابتدا به سراغ محصولاتی مانند فیلم رفتند اما کمی بعد خرید نسخههای الکترونیکی و صوتی هم به سبد خرید اینترنتی آنان راه یافت. مسألهای که به والدین آنان هم سرایت کرد.»
طی هفتههای اخیر به نقل از روابط عمومی یکی از سایتهای فروش کالا که بخشی هم به کتاب اختصاص داده آمار فروش پانصد هزارجلدی تنها در یک روز منتشر شد، حالا گذشته از بحثهایی که بر سر صحت میزان آن راه افتاد نکتهای که نمیتوان منکر شد افزایش سرانه مطالعه به لطف امکانات دنیای مجازی است. بر اساس آماری که آبان ماه 98 به نقل از سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد منتشر شد سرانه روزانه مطالعه هر ایرانی ۱۳ دقیقه بود.(23 آبان/سال 98/تسنیم) اما فیروزان و دیگر اهالی فرهنگ این روزها از افزایش قابلتوجه آن میگویند.
این مدیر فرهنگی ادامه میدهد:«پیوند هر چه بیشتر با دنیای تکنولوژی و امکاناتی ازجمله خواندن کتاب در گوشی تلفن همراه سبب شده در هر نقطهای از شهر و حتی در رفتوآمدهای درونشهری هم بهراحتی بتوان کتاب خواند. طیف تازهای از نسل جوان طی یک سال اخیر به جامعه کتابخوان پیوستهاند، دراین بین از دیگر اقشار جامعه که میان آنان همه سن و گروهی هست هم دیده میشود که بعید است دیگر دست از این عادت خود بردارند.»
البته این اتفاقی است که تداوم آن به گفته فیروزان، تلاش هدفمند سیاستگذاران فرهنگی و دستاندرکاران نشر برای تشویق بیشتر مردم به مطالعه را طلب میکند. فیروزان معتقد است سرانه مطالعه دوازده دقیقه یکی- دو سال پیش امروز حتی بهروزی چند ساعت هم رسیده است که البته بخشی از آنهم به مقالهها و مطالب بازنشر شده در فضای شبکههای اجتماعی تعلق دارد. به گفته فیروزان ازآنجاییکه هنوز زمان زیادی از جدیتر شدن فعالیت در ارتباط با کتابهای گویا و الکترونیکی نمیگذرد فعلاً نمیتوان از آن بهعنوان یک امتیاز اقتصادی برای ناشران یاد کرد و هنوز تا دستیابی تا بازگشت بخشی از سرمایه ناشران از این طریق فاصله داریم.
یادداشت
بزرگان کمک کنند این حوزه پویایی خود را حفظ کند
فاطمه محمدی
مدیرمسئول مؤسسه «نوین کتاب گویا»
مؤسسه نوین کتاب گویا از سال 85 فعالیت خود را به شکل تخصصی در حوزه تولید و انتشار کتاب گویا شروع کرده و در طول یک و نیم دهه گذشته، تلاش زیادی کرده تا کتاب شنیداری را بهعنوان قالبی جدید از کتاب برای استفاده عموم مردم معرفی کند. از اینکه در طول یک سال و اندی اخیر، استقبال از کتاب گویا به شکل تصاعدی افزایش پیداکرده خیلی خوشحالیم؛ اما از طرفی هم متأسفیم که بهانه این استقبال، کرونا با دردسرها و مشکلاتش بوده است. اثربخشی تلاشهای یک دهه ما، فقط کمی بیشتر از اثربخشی یکساله کرونا بوده، اما بههرحال از اینکه توانستهایم نقشی در افزایش سرانه مطالعه جامعهمان داشته باشیم خوشحالیم و امیدواریم این استقبال روند رو به رشد خود را ادامه دهد و کتاب دوستان، در کنار استفاده از کتاب چاپی، از کتاب الکترونیکی و صوتی هم نهایت بهره را ببرند. اما درباره اینکه پرسیدید شکلهای نوین انتشار کتاب، چقدر در جذب نسل نوجوان و جوان به کتابخوانی مؤثر بودند باید به نکتهای اشارهکنم؛ نسل جدید، همراه و همدمی دائمی دارد که چه خوشمان بیاید و چه بدمان، گریزی جز پذیرفتن آن نداریم. پس چهبهتر که حتی اگر تکنولوژیهای ارتباطی نوین را تهدیدی تلقی میکنیم، به فرصت تبدیلش کنیم و چه راهی بهتر از اینکه این همدم دائمی، تبدیل شود به ابزاری برای مطالعه بیشتر و بهتر. کتاب الکترونیکی و کتاب بخشی مهم از همین راه است. اما درباره آخرین پرسش شما، اینکه کتابهای گویا و الکترونیکی طی یک سال اخیر و محدودیتهای کرونایی چقدر در حفظ ارتباط مخاطبان با دنیای کتاب و کتابخوانی مؤثر بودهاند معتقدم این همان موهبتی است که اگر فقط کمی، تعصبهای خود را تلطیف کنیم، میتوانیم از فایدههایش بهره ببریم. مردم و بویژه نسل جدید، با قالبهای جدید کتاب ارتباط برقرار کردهاند. اگر به آمار فروش نسخههای الکترونیکی و صوتی کتابها در طول یک سال و اندی گذشته نگاهی بیندازید، عظمت و شکوه این ارتباط را خواهید دید. مردم در این مدت، نهتنها از کتاب و کتابخوانی دور نیفتادهاند، که انگار بخش قابلتوجهی از جامعه، تازه با این مقوله آشنا شده و انس گرفته است. از همه بزرگان عرصه فرهنگ دعوت میکنم این پدیده را به فال نیک بگیرند و با آغوش باز پذیرا باشند و کمک کنند این پدیده، پویایی خود را حفظ کند و روزبهروز تازهتر و اثربخشتر مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد.
در حاشیه جوایز اسکار 2021
غرامت مضاعف هالیوود
سیدحسام فروزان
منتقد
بالاخره با دو ماه تأخیر مراسم اسکار سال ۲۰۲۱ بدون شکوه و جلال همیشگی و با تعدادی محدود از مدعوین برگزار شد. به جرأت میتوان گفت اسکار یکی از بیرمقترین دورههای خود را پشت سر گذاشت. البته در سالی که هیولای کرونا همهچیز را تحتالشعاع قرارداد شاید انتظار بیشتری هم نباید داشت. ویژگی مراسم امسال حضور پررنگ اقلیتها در میان نامزدها و برندگان نهایی بود. اقلیتهایی که سالها نادیده گرفته میشدند در این مراسم یا روی سن جایزه میگرفتند یا در حال سخنرانی در باب اخلاق و دوری از نفرتورزی بودند. جایزه بهترین فیلم و کارگردانی هم به یک زن آسیاییتبار رسید. برای اینکه بدانیم چطور کار به اینجا رسید باید کمی به عقب برگردیم.
آنچه گذشت
«...فیلمها برای واجد شرایط شدن در شاخه بهترین فیلم باید حداقل یک شخصیت اصلی و یا یک شخصیت مکمل مهم از اقلیتهای قومی و نژادی داشته باشند، حداقل ۳۰ درصد از نقشهای ثانویه باید از اقلیتهای قومی و نژادی باشند یا خط اصلی داستان، مضمون و یا روایت روی این گروه از اقلیتها متمرکز باشد. بر اساس این اعلام، اقلیتها شامل زنان، رنگینپوستان یا افرادی با معلولیت میشود.»
آیا فکر میکنید پاراگراف فوق قسمتی از بخشنامه یک اداره دولتی برای هدایت سینمای ایران در دهه شصت است؟ خیر، در کمال حیرت باید بگوییم این جملات در اعلامیه تغییر استانداردهای انتخاب بهترین فیلم اسکار آمدهاند. این قواعد قرار است از دوره نود و ششم اسکار یعنی سال 2024 در جهت تقویت اقلیتها اعمال شوند. آکادمی حتی پا را فراتر نهاده و برای ترکیب عوامل فیلم هم راهبرد ارائه داده است: «دو سمت کلیدی فیلم و یا شش نفر از عوامل تولید باید از اقلیتها باشند» به قول یکی از منتقدان، کم مانده بود که آکادمی تعیین کند ۳۰ درصد تماشاگران از چه نژادی باشند!
تاریخچه سیاه هالیوود
هالیوود از ابتدای شکلگیری آیینه تمام نمای فرهنگ و طرز فکر غالب در جامعه امریکا بوده است. در فیلم «تولد یک ملت» گریفیث، کوکلاکس کلانها ستایش میشوند و سیاهان در این فیلم وحشی و نادان و متجاوز به زنان سفیدپوست تصویر شدهاند. در وسترنهای جان فورد نیز نسلکشی سرخپوستان توجیه میشود. تا دهه ۱۹۴۰، نقش سیاهان در فیلمها فراتر از خدمتکار، دایه و مستخدم نمیرفت و گاهی هم آوازهخوان و رقاص. در آن سالها سیاهان هیچ جایگاهی در نویسندگی، کارگردانی یا فیلمبرداری نداشتند. در سال ۱۹۳۹، هاتی مک دانل برای ایفای نقش خدمتکار اسکارلت در «بربادرفته» جایزه اسکار گرفت. اما حتی اسکار هم آینده او را در سینما تضمین نکرد. حتی در کارتون «تام و جری» هم خدمتکار سیاهپوستی میبینیم که احساساتی و بیعقل است. در ۱۹۶۳، سیدنی پواتیه برای فیلم «نیلوفرهای مزرعه» اسکار گرفت و پس از آن در فیلمهایی ظاهر شد که نقشی برجستهتر از سفیدپوستان داشت.
در واقع پنجاه سال طول کشید تا هالیوود به سیاهپوستان اندکی روی خوش نشان دهد. همان فضای تبعیضآمیزی که در فیلم «کتاب سبز» دیدیم، دقیقاً تا دهه شصت میلادی در جامعه امریکا و هالیوود غالب بوده است. به موازات جنبش اعتراضی سیاهپوستان علیه تبعیض نژادی، فضا تغییر میکند و در هالیوود هم جای بیشتری برای رنگینپوستان باز میشود. فیلم «حدس بزن چه کسی برای شما میآید» راجع به برخورد طبقه مرفه امریکا با تبعیض نژادی و ازدواج سفیدپوستان و سیاهپوستان است. سیدنی پواتیه در این فیلم نقش سیاهپوست تحصیلکردهای دارد که با سازمان ملل همکاری دارد و علیالقائده مطابق معیارهای جامعه سرمایهداری امریکا باید فرد موفقی محسوب شود. در سالهای بعد، فیلمسازی مانند اسپایک لی را داریم که با فیلم «مالکوم ایکس» نقش اصلی را به یک سیاه میدهد. در دهههای هشتاد و نود بازیگران سیاهپوست بزرگی مانند مورگان فریمن، دنزل واشنگتن و جیمی فاکس ظهور کردند که راه را برای فیلمسازان سیاه هموار ساختند. نسل نو فیلمسازان سیاهپوستی مانند استیو مک کوئین برآمده از همین فضای ایجاد شده موفق شدند فیلمهایی مانند «۱۲ سال بردگی» را بسازند. در دو دهه اخیر، نگاه انتقادی به گذشته و بازخوانی تاریخ امریکا را در بسیاری از فیلمها دیدهایم. تارانتینو در «جانگو» و «هشت نفرتانگیز» به سیاهان پرداخت یا فیلمی مانند «تصادف» پل هاگیس که روی برخورد پلیس نژادپرست امریکا با یک خانواده سیاهپوست و مسأله مهاجران مختلف در امریکا تمرکز داشت. در سال ۲۰۱۸ فیلمسازان سیاهپوست به رکوردی تاریخی دست یافتند و ۱۶ فیلم پرفروش و موفق ساختند.
افتادن از آن سوی بام
تا پیش از این هالیوود در بیشتر پژوهشها «کانون نابرابری فرهنگی» خوانده میشد. حالا بهنظر میرسد هالیوود دارد غرامت مضاعف گذشته تاریک خود را میپردازد و بسرعت میخواهد شمایل خود را بازسازی کند. هنوز به سال ۲۰۲۴ نرسیدهایم اما نتیجه استانداردهای حمایت از اقلیتها را داریم در فیلمها میبینیم. جنبشهای اعتراضی زنان، فمینیسم جهانی، رسواییهای اخلاقی مردان مشهور، قتل سیاهپوستان توسط پلیس امریکا و بسیاری از رویدادهای دیگر جو غالب زمانه را تشدید کردهاند. حالا کمپانیها بهدنبال فیلمسازان اقلیت هستند و به آنها فرصت و سرمایه میدهند تا نزد منتقدان و روشنفکران اعتبار کسب کنند. حالا ابرقهرمانان زن و سیاهپوست هم داریم. قصهها با محوریت زنان نوشته میشود و مردان حذف یا کمرنگ میشوند. در فیلمهای یکی دو سال اخیر، مردان سفیدپوست افرادی شرور و بیبندوبار تصویر میشوند. تجربه تاریخی نشان داده است که این نوع سیاستگذاریهای فرمایشی به ضد خود تبدیل میشوند و در واقع تبعیضهای دیگری به وجود میآورد. مضمونگرایی بیش از حد و اولویت دادن به مسائل خارج از معیارهای هنری فیلم، خطری برای هنر اصیل سینما خواهد بود.
به مناسبت روز جهانی قدس، کتاب «فلسطین سرزمین انبیا» به زبان اردو از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، مشتمل بر تاریخچه سرزمین فلسطین، تبیین دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب (مد ظله) نسبت به مسأله فلسطین منتشر شد. در این کتاب موضوعاتی از جمله؛ فلسطین و قدس، وضعیت فلسطین در دوران جنگهای صلیبی، فلسطین در دورههای عثمانی، یهودیهای بنیانگذار صهیونیسم، مسأله فلسطین از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و مسأله فلسطین از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای پرداخته شده است. نسخه الکترونیکی کتاب مذکور نیز در فضای مجازی در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.
در اجرای قرارداد سالجاری بیمه درمان تکمیلی تاکنون به بیش از ۳۶ هزار پرونده رسیدگی و بیش ۵۸ میلیارد ریال خسارت پاراکلینیکی، بیمارستانی و دندانپزشکی (بجز معرفی نامههای صادر شده) طی ۸۱۶ مرحله خسارت مستقیم به بیمه شدگان پرداخت شده است. در سال ۹۹ بیش از ۳۰ هزار نفر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران کشور و افراد تحت تکفل از بیمه درمان تکمیلی برخوردار شدند. /صندوق اعتباری هنر
مرکز ملی فرهنگ و هنر ژرژ پمپیدو در پاریس به مناسبت بازگشایی پس از چند ماه تعطیلی، از 29 ماه مه برنامه کامل مرور آثار عباس کیارستمی را برگزار میکند. این برنامه شامل نمایش ۴۶ فیلم از ساختههای این چهره تأثیرگذار موج نو سینمای ایران است که برخی از این آثار طی چند سال اخیر ترمیم شدهاند. برنامه مرور آثار کیارستمی همچنین با برپایی یک نمایشگاه هنری با عنوان «خانه دوست کجاست؟» در مساحتی بیش از هزار مترمربع در مرکز هنری «ژرژ پمپیدو» همراه خواهد بود که شامل نمایش مجموعهای از عکسها و چیدمانهای دیده نشده این هنرمند خواهد بود./ ایسنا
گروه اهدا کننده جوایز گلدن گلوب دیروز دوشنبه طرحی را ارائه کرد که بر مبنای آن اعضای سیاهپوست و رنگینپوست این سازمان افزایش پیدا میکند و همچنین محدودیتهایی برای دریافت هدیه که اعضای کمیتهها برای کارهایشان میتوانند دریافت کنند، وضع میشود. در گزارشی که سال پیش و در آستانه برگزاری گلدن گلوب ۲۰۲۱ منتشر شد، روشن شد هیچ یک از ۸۶ عضو این سازمان سیاهپوست نیستند و همچنین فرهنگ فساد با دریافت هدایا و اقامت در هتلهای گرانقیمت برای رأیدهندگان از سوی مدیران برخی از پروژهها، میتواند آنها را امیدوار به دریافت نامزدی کند. در پاسخ به این انتقادها بیش از ۱۰۰ شرکت روابط عمومی اعلام کردند اگر تغییراتی در این زمینه صورت نگیرد، دسترسی مخاطبان خود را به این جوایز قطع میکنند./ مهر
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، میزان مخاطبان تلویزیون در فصل زمستان ۹۹ نسبت به زمستان ۹۸ حدود ۲.۶ درصد افت داشته است. نتیجه مقایسه نظرسنجی زمستان ۱۳۹۹ با زمستان ۱۳۹۸ نشان میدهد شبکههای خبر، نسیم، یک و سه بیشترین افت مخاطب را داشتهاند. «خانه امن» از شبکه یک، «دادستان» از شبکه سه و «پایتخت ۵» از شبکه آیفیلم در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین سریالهای فصل زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفتند. در میان برنامههای شاخص شبکهها هم «عصر جدید ۲» از شبکه سه، «دورهمی» و «کودک شو» از شبکه نسیم در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین برنامههای شاخص فصل زمستان ۱۳۹۹ قرار گرفتند./ خبرآنلاین