برگزاری «احیا» در جمکران زیر سقف آسمان
شیما جهانبخش
خبرنگار
سال گذشته بود که بهدلیل مواجهه غافلگیرانه با ویروس کرونا، مسجد جمکران بسته و مردم مجبور شدند مراسم احیای شبهای قدر را برای اولین بار بهجای حضور در این مکان مقدس از طریق فضای مجازی و رادیو و تلویزیون در منزل خود برپا کنند. یک سال از این تجربه جدید گذشت اما شرایط نامناسب همهگیری کرونا و نگرانیها در این خصوص ادامه دارد. به همین خاطر هم با وجود باز بودن اماکن مذهبی مسئولان بهداشتی تأکید دارند مردم تا حد امکان مراسم احیا را از طریق فضای مجازی برپا کنند و در صورت حضور در مراسم احیا، شیوه نامههای بهداشتی را به طور کامل رعایت و در مراسمهایی با تجمع زیاد افراد و در فضای بسته شرکت نکنند.
برگزاری احیا در فضای باز، با جمعیت محدود
«بهرام سرمست»، استاندار قم با تأکید بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در برگزاری مراسم احیای شبهای قدر اظهار داشت: در شرایط فعلی که اغلب استانها همچنان با شیب افزایش بستری مواجه هستند خوشبختانه این روند در قم کنترل شده و امیدواریم ظرف هفته جاری آن را نزولی کنیم. بههمین خاطر از مردم تقاضا داریم با رعایت پروتکلهای بهداشتی بویژه در برگزاری مراسمهای احیا، ما را در این مسیر یاری کنند. استان در شرایط حساسی قرار دارد و بیتوجهی به پروتکلها ممکن است وضعیت را بحرانی کند. وی ادامه داد: مسجد جمکران همواره بهعنوان یکی از مهمترین پایگاههای مذهبی و دینی کشور مطرح بوده و هر ساله مراسم شبهای احیا با شکوه در آن برگزار میشود، البته سال گذشته بنا به دستور ستاد کرونا مساجد بسته بودند اما امسال مساجد باز هستند و بنا شده مراسم شبهای قدر در فضای باز، با جمعیت محدود و به مدت کوتاه برگزار شود. همچنین تأکید شده در زمان حضور در مراسم احیا، بههیچ وجه ماسک را برندارید و فاصله خود با دیگران را حفظ کنید و تا حد امکان از خوردن و آشامیدن در حین حضور در مراسم بپرهیزید.
برگزاری طرح «عهد سقایی» با هدف تأمین آب آشامیدنی زائران
«ابراهیم صدوقی»، رئیس ستاد مناسبتهای مسجد مقدس جمکران هم در این خصوص به «ایران» گفت: مراسم شبهای قدر در مسجد جمکران با توجه به محدودیتهای کرونایی با رعایت شیوه نامههای بهداشتی در فضای باز و با رعایت فاصله گذاریها برگزار خواهد شد. بر این اساس ستاد کرونا تأکید کرده این مراسم نباید بیش از دو ساعت باشد، غذا و مواد خوراکی توزیع نشود و افراد وسایل شخصی اعم از زیرانداز، سجاده، مهر و قرآن به هم همراه داشته باشند. وی با اشاره به اینکه تأکید ستاد کرونا و مسئولان بهداشتی بر برگزاری مراسم شبهای قدر از طریق رسانه ملی و فضای مجازی است، ادامه داد: ما تلاش کردهایم ضمن پوشش ویژه برنامههای مسجد جمکران، حضوراً در خدمت زائران هم باشیم، البته این عزیزان هم باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.
صدوقی از برگزاری طرح «عهد سقایی» با هدف تأمین آب آشامیدنی زائران خبر داد و گفت: با توجه به گرمی هوا و ممنوعیت استفاده از مواد خوراکی باز تلاش کردهایم با اجرای طرح «عهد سقایی» آب مورد نیاز زائران را بهصورت بسته های آب معدنی در اختیار آنان قرار دهیم. در این زمینه کسانی که مایلند در ثواب تأمین آب معدنی زائران مسجد مقدس جمکران شریک شوند میتوانند از طریق شماره تلفن ۰۲۵۳۱۳۲۰ با حوزه نذور و هدایای این مکان مقدس تماس بگیرند.
رئیس ستاد مناسبتهای مسجد مقدس جمکران درباره منع تردد شبانه در شبهای قدر گفت: در 3 شب قدر براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد شبانه اجرا نخواهد شد اما از شهروندان تقاضا داریم شرایط را درک کرده و بر رعایت پروتکلهای بهداشتی پایبند باشند.
از «بخارای من، ایل من» تا «بانوی ایل»
روایت زوج معلمی که با آهنگ کوچ زندگی کردند
گروه ایران زمین - همزمان با روز معلم کتابی در شیراز وارد بازار نشر شده است که حماسه پیکار با بیسوادی و فراز و نشیب آموزش عشایری را روایت میکند. کتابی که از «محمد بهمن بیگی» میگوید. چهره آشنای آموزش عشایری ایران.
کتاب «بانوی ایل» حاوی مختصر خاطراتی از بیبی سکینه کیانی همسر شادروان محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران درباره نهضت پیکار با بیسوادی است.
این اثر نفیس که به کوشش فرح نیازکار به زیور طبع آراسته شده و بتازگی در شمارگان هزار نسخه توسط نشر «قلمکده» منتشرشده و به بازار کتاب آمده به فراز و نشیبهای زندگی محمد بهمن بیگی از زبان همسر وفادار و ایثارگرش بیبی سکینه کیانی پرداخته است؛ همراهی کم نظیر بیبی سکینه کیانی که خود معلمی سرفراز از ایل ممسنی بوده در نهضت پیکار با بیسوادی محمد بهمن بیگی زبانزد عام و خاص است و براین بانوی فداکار چه مشقاتی در ییلاقها و قشلاقهای ایلی و مدارس سیار عشایری که نرفته، ولی با عزم و ارادهای پولادین همچون همسرش محمد بهمن بیگی به عشق باسواد کردن ایلات و عشایر ایران بر همه گردنههای دشوار فائق آمده و امروز خرسند از این موفقیت بزرگ بچههای عشایری است که در جای جای ایران بزرگ در حال خدمترسانی به مردم هستند.
محمد بهمن بیگی کیست؟
از او بهعنوان نخستین کودک قشقایی یاد میکنند که روی نیمکت کلاس دبستان نشست و بهترین شاگرد مدرسه شناخته شد. نامش محمد بهمن بیگی بود که در 1299 خورشیدی، در ایل قشقایی و طایفهای سرشناس در یکی از مناطق استان فارس چشم به جهان گشود. سالهای کودکیش در قشلاق و ییلاق گذشت و تا رسیدن به سن 10 سالگی هیچ گاه شهر را از نزدیک ندید. بهمن بیگی در 1330 خورشیدی، نخستین مدرسه سیار عشایری را در سیاه چادر برای بستگان و خویشان نزدیک خود برپا کرد. او در طول برنامه آموزش عشایر روی این چند اصل؛ مطالعه و بالابردن سطح معلومات آموزگاران همگام با کار تدریس، پرهیز آموزگاران از دخالت در اختلافات محلی و رعایت کامل بیطرفی، رعایت عفت و پاکدامنی، بهگونهای که در ایل برای مادر فرزند و برای خواهران برادر باشند و بالاخره پرهیز از سخن چینی به سود کارکنان دولت، بهگونهای که مردم ایل بدانند که آموزگاران افرادی محرم و خدمتگزار هستند، پافشاری داشت.
زنده یاد محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایری در ایران، در طول ۲۸ سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر، بیش از ۱۰ هزار معلم تربیت کرد و مؤسسات مختلفی از قبیل دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفهای عشایر دختران و پسران، مؤسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستاپزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت. وی همچنین توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال ۱۳۵۳ بهدلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند. نخستین اثر او با نام «بخارای من ایل من» که در بردارنده 19 موضوع مستند است، در سه هزار نسخه منتشر شد و بسرعت به چاپهای بعدی رسید. پس از آن در بخشهای دیگری از خاطرات آموزشی خود را با نامهای «اگر قره قاج نبود»، «به اجاقت قسم» و «طلای شهامت» را منتشر میکند که تمام آنها در چندین نوبت تجدید چاپ شدهاند.
سرانجام آموزگار عشایردر یازدهم اردیبهشت 1389 خورشیدی پس از یک عمر تلاش و کوشش خستگیناپذیر در عرصه فرهنگ و آموزش این کشور بر اثر عفونت ریوی در شیراز چشم از جهان فرو بست.
توضیحات میراث فرهنگی بوشهردر خصوص ۹ خدمه هندی مبتلا به کرونا
بوشهر- معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان بوشهر درباره ورود هندیهای مبتلا به کرونا از مرز استانهای همجوار به بوشهر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، سکینه سالاری گفت: «تعداد ۹ نفر خدمه هندی و پاکستانی مستقر در استان، در یکی از اقامتگاههای دارای مجوز اسکان دارند که با پیگیری این معاونت و دریافت مستندات قابل ارائه، هیچ کدام از این ۹ نفر از قبل ورود به بوشهر کرونا نداشته و تست آنها منفی بوده است.»
وی افزود: «۲ نفر از آنها از اتباع پاکستان بودند و یک ماه و نیم قبل در بوشهر اسکان داشته و ۳ نفر خدمه هندی با پرواز ماهان از کشور هندوستان به دوبی و از دوبی به تهران پرواز داشته و ۴ خدمه هندی دیگر، با اتوبوس از مقصد شیراز به بوشهر آمده بودند که با پیگیریهای انجام شده از مقصد حرکت آنان، تمامی مستندات موجود بر منفی بودن تست کرونای آنها قبل از ورود به بوشهر دلالت دارد و درگیری آنان به ویروس کرونا، در این استان بوده است.»
وی ادامه داد: «اقامتگاهی که این افراد در آن اسکان دارند، یکی از مراکز اقامتی خوب ما در دوران کرونا بوده که پروتکلهای بهداشتی را بهطور کامل اجرا کرده و در همین جریان هم، با قرنطینه خدمهها تا ۱۴روز هیچ پذیرشی این اقامتگاه نخواهد داشت.»
۷۲ درصد سد زایندهرود خالی است
اصفهان - سرپرست آب منطقهای اصفهان با اشاره به اینکه ۷۲ درصد سد زاینده رود خالی و ذخیره مخزن سد ۳۸۷ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر موضوع و خواستههای کشاورزان در دست بررسی است و ما هنوز چشم انتظار بارشهای اردیبهشت ماه هستیم.
به گزارش ایسنا، حسن ساسانی با اشاره به افزایش دمای هوا و وضعیت بارشهای حوضه زاینده رود، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون میزان بارشهای حوضه آبریز زاینده رود ۸۰۷ میلیمتر بوده که این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۰۹۰ میلیمتر و در متوسط بلندمدت ۱۳۰۰ میلیمتر بود. وی توضیح داد: میزان بارشها در این حوضه ۲۶ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۸ درصد کاهش یافته است. سرپرست شرکت آب منطقهای اصفهان با تأکید بر اینکه روز چهارشنبه-۸ اردیبهشت ماه ذخیره سد زاینده رود ۳۸۷ میلیون متر مکعب بود، تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۲۸ درصد سد زاینده رود آب دارد و ۷۲درصد آن خالی است. وی اضافه کرد: سال گذشته در چنین روزی ذخیره آب سد زاینده رود در حالی که آب در رودخانه جریان داشت، ۵۶۰ میلیون مترمکعب و در متوسط بلندمدت ۹۲۵ مترمکعب بود که میزان ذخیره سد زاینده رود در سال آبی جاری نسبت به پارسال ۳۱ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۵۸ درصد کاهش داشته است.
ساسانی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ورودی سد زاینده رود ۵۴مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۱۹ مترمکعب بر ثانیه است.