مراسم مشهورترین جایزه سینمایی جهان با شرایط خاص برگزار شد
خوش اقبالی «خانه به دوشها» در سال کرونا
یگانه خدامی
خبرنگار
متفاوتترین دوره جوایز سینمایی اسکار برگزار شد و دوران کرونایی هم بدون این جایزه نماند. اسکار بهعنوان یکی از معتبرترین جوایز سینمایی جهان امسال فاصلهای عجیب با دوره قبل خود داشت اما با تمهیدات ویژه بالاخره برگزار شد و در کنار این ویژگیهای خاص با فهرست برندگانش هم تاریخ ساز شد. نود و دومین جایزه اسکار 441 روز قبل برگزار شده بود و این طولانیترین فاصله میان دو مراسم اسکار در سابقه تاریخی برگزاری این جایزه سینمایی است. امسال هم مانند همیشه لس آنجلس میزبان این مراسم بود اما با جمعیتی بسیار کمتر از همیشه و با زرق و برقهایی کمتر. مراسم امسال ۱۷۰ نفر شرکت کننده داشت که همه آنها پیش از مراسم سه بار تست کرونا داده بودند و روز مراسم هم دمای بدنشان پیش از ورود اندازه گرفته شد تا ریسک ابتلا و چرخش ویروس کرونا به حداقل برسد. فرش قرمز همیشه یکی از جذابترین بخشهای مراسم اسکار بود و امسال سهم این فرش قرمز از جایزه اسکار بسیار کمتر از هر سال بود، با حضور سه عکاس و تعداد کمی از خبرنگاران که باید فاصله 2 متری را از مصاحبه شوندگان حفظ میکردند. مانند تمام مراسم سینمایی و غیرسینمایی روزهای کرونایی اینترنت و مصاحبههای آنلاین اینجا هم نقش زیادی داشت و مصاحبههای آنلاین به سبک کنفرانسهای مطبوعاتی برگزار شد و برندگان با کلی ریپا، رایان سیکرست و لارا اسپنسر بهعنوان مجری مصاحبههای مجازی انجام دادند.
و اما جایزهها
نود و سومین جایزه سینمایی اسکار شب کلویی ژائو و فرانسیس مکدورماند کارگردان و بازیگر زن بود که برای «سرزمین خانه به دوش ها» اسکار کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آوردند و در نهایت هم فیلمشان برنده اسکار بهترین فیلم شد. کلویی ژائو دومین کارگردان زن بود که توانست این جایزه را به دست آورد و از سویی نخستین زن رنگین پوست و نخستین زن چینی است که جایزه اسکار گرفت. ژائو برای به دست آوردن اسکار بهترین کارگردانی با امرالد فنل برای فیلم «زن جوان خوش آتیه» رقابت کرد و به این ترتیب یک اولین دیگر هم رقم خورد؛ اولین باری که دو زن نامزد بهترین کارگردانی شده بودند و یکی از آنها جایزه را به دست آورد. شاید بههمین دلیل هم اسکار نود و سوم را موفقیتی برای زنان سینما دانستهاند. 32 درصد نامزدهای جایزه امسال زنان بودند که در نهایت مهمترین جوایز را هم به دست آوردند. «سرزمین خانه به دوش ها» پیش از اسکار 140 جایزه از جمله شیر طلایی جشنواره ونیز را برده بود و اصلاً عجیب نبود که برنده اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شود.
برنده پر سروصدای بعدی اسکار امسال سِر آنتونی هاپکینز بود. بازیگر 83 ساله انگلیسی که با فیلم «پدر» هر روز تحسینهای بیشتری از قدرت بازیگری اش میخوانند و میشنوند. او اعضای آکادمی اسکار را هم متقاعد کرد که بهترین انتخاب بهعنوان برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد است و به این ترتیب مسنترین بازیگر برنده این جایزه لقب گرفت. یو جونگ یان مه برای بازی در فیلم «میناری» برنده اسکار بهترین نقش مکمل زن شد، نخستین بازیگر اهل کرهجنوبی است که این جایزه را به دست میآورد.
پلتفرمها این سالها موفقیتهای زیادی در سینمای جهان کسب کردهاند. امسال نتفلیکس با گرفتن ۷ اسکار پلتفرم برتر شد. «بلکباتم ما رینی»، «منک» و مستند «معلم اختاپوسی من» از فیلمهای مهم نتفلیکس در اسکار امسال بودند که هرکدام برنده جایزهای شدند.
ناکامهای اسکار
امسال برای فیلمهایی چون «منک» و «TENET» پیشبینیهای زیادی برای بردن جوایز اسکار میشد. دیوید فینچر که با «منک» به تاریخ و پیشینه مهمترین فیلم تاریخ سینمایی امریکا یعنی «همشهری کین» پرداخته بود با نامزدی در 10 رشته رکورد بیشترین نامزدی را در جوایز اسکار امسال داشت اما تنها برنده جوایز بهترین طراحی تولید و بهترین فیلمبرداری شد. آخرین فیلم نولان اما مدتی پیش همه را ناامید کرده بود؛ فیلمی که ستایش کنندگان و منتقدان زیادی داشت اما وقتی در جوایزی چون گلدن گلوب ناکام ماند خیلیها پیشبینی کردند در اسکار هم شانس چندانی نخواهد داشت. این پیشبینیها درست از آب درآمد و «TENET» تنها برنده اسکار بهترین جلوههای ویژه شد.
رامین بحرانی تنها ایرانی حاضر در جایزه اسکار امسال هم ناکام ماند. او نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فیلم «ببر سفید» بود اما این رقابت را به کریستوفر همپتون و فلوریان زلر برای فیلم «پدر» واگذار کرد. رامین بحرانی با فیلمهای مستقل و تحسینشدهای مانند «خداحافظ سولو»، «اوراقچی»، «به هر قیمتی» و «99 خانه» شناخته میشود و «ببر سفید» را بر اساس کتاب برنده جایزه بوکر با همین نام نوشت و کارگردانی کرد. فیلم «ببر سفید» که در نتفلیکس به نمایش درآمد در هند ساخته شده و پریانکا چوپرا ستاره بینالمللی سینمای هند هم از جمله بازیگران آن است.
حواشی نود و سومین اسکار
-نام برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی یعنی کلویی ژائو برای «سرزمین خانه به دوشها» توسط بونگ جون هو، کارگردان فیلم «انگل» که در دوره قبل این اسکار را به دست آورده بود اعلام شد. البته از سئول، پایتخت کره جنوبی و بهصورت اینترنتی.
-آنتونی هاپکینز که اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت برای دریافت جایزهاش در سالن حاضر نبود.
- فرانسیس مک دورمند پس از دریافت جایزه بهترین فیلم به همراه کلویی ژائو روی صحنه رفته بود تازه به صندلی خود بازگشته بود که نامش برای اسکار بهترین بازیگر زن اعلام شد.
-نام یو جونگ یان بهعنوان برنده اسکار بهترین نقش مکمل زن برای فیلم «میناری» توسط برد پیت اعلام شد و یو جونگ یان وقتی برای دریافت جایزه بالا رفت به برد پیت گفت: «بالاخره خدمت شما رسیدیم آقای پیت! از آشنایی با شما خوشوقتم».
-برگزاری مراسم اسکار با تمهیدات کرونایی عجیب بود اما ریس ویترسپون و لارا درن بازیگران سریال«دروغهای کوچک بزرگ» گفتند که برگزار شدن یک مراسم سینمایی به نزدیکترین شکل دوران پیش از کرونا هیجانانگیز است.
-قبل از آغاز مراسم تیتراژی پخش شد که اسکار را شبیه یک فیلم معرفی میکرد و نوشته بود که بازیگران امشب کسانی چون برد پیت، برایان کرنستون، ریس ویترسپون، لارا درن، رجینا کینگ، ریز احمد و دیگران هستند.
-به دلیل شرایط خاص امسال تعداد جایزهدهندگان کم بود. لارا درن که در شرایط عادی فقط باید جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را میداد جایزه بهترین فیلم بینالمللی را هم اهدا کرد. برعکس سالهای پیش که جایزهدهندگان دو نفره میآمدند امسال فقط یک نفر برای اهدای جایزه میآمد و نامزدها را میخواند و برنده را اعلام میکرد. حتی صدایی روی تصویر هم نبود که تعداد نامزدهای قبلی برندگان را اعلام کند.
-تایلر پری امسال جایزه انساندوستی را دریافت کرد که چند سالی است اهدا میشود. تایلر پری اشاره کرد که نباید از هیچکس به خاطر رنگ پوست یا نژاد یا... نفرت داشت.
برش
فهرست برندگان جوایز اسکار ۲۰۲۱
بهترین فیلم: «سرزمین خانه به دوش ها»
بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز برای «پدر»
بهترین بازیگر زن: فرانسیس مکدورماند برای «سرزمین خانه به دوشها»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دنیل کالویا برای «یهودا و مسیح سیاه»
بهترین بازیگر زن نقش مکمل: یو جونگ یان برای «میناری»
بهترین کارگردان: کلویی ژائو برای «سرزمین خانه به دوش ها»
بهترین فیلمنامه اقتباسی: «پدر» - کریستوفر همپتون و فلوریان زلر
بهترین فیلمنامه اوریجینال: «زن جوان خوش آتیه» - امرالد فنل
بهترین طراحی لباس: «بلک باتم ما رینی» - آن راث
بهترین موسیقی: «روح» - ترنت رزنور، آتیکوس راس، جان باتیست
بهترین انیمیشن کوتاه: «هر اتفاقی بیفتد دوستت دارم» از نتفلیکس
بهترین فیلم کوتاه: «دو غریبه دور» ساخته کوین دورانت و مایک کانلی
بهترین مستند بلند: «معلم اختاپوس من» ساخته پیپا ارلیش، جیمز رید و کریگ فاستر
بهترین مستند کوتاه: «کولت» ساخته آنتونی جیاچینو و آلیس دویارد
بهترین فیلم بینالمللی: «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک
بهترین صدا: «آوای متال» - نیکلاس بکر، جیمی بکشت، میشل کوتولنس، کارلوس کوترز و فیلیپ بلد
بهترین طراحی تولید: «منک» - دونالد گراهام برت برای طراحی و تولید و جان پاسکال برای طراحی صحنه
بهترین تدوین: «آوای متال» - میکل ای.جی.نیلسن
بهترین فیلمبرداری: «منک» - اریک مِسِراشمیت
بهترین جلوههای ویژه: «تنت»- اندرو جکسون، دیوید لی، اندرو لاکلی و اسکات فیشر
بهترین انیمیشن بلند: «روح» از پیکسار
بهترین چهرهپردازی و مو: «بلک باتم ما رینی» - سرجیو لوپز-ریورا، میا نیل، جامیکا ویلسون
بهترین ترانه: «یهودا و مسیح سیاه» - «مبارزه برای تو» موسیقی ساخته اچ.ای.آر و درنست امیل - ترانه از اچ.ای.آر و تیارا توماس
واکنشهایی که سریال شبکه یک سیما را پر سر و صدا کرد
«احضار» حواشی
نرگس عاشوری
خبرنگار
چیزهایی که نمیدانیم، کمتر از آنها شنیدهایم و دیدهایم بنا بر ذات کنجکاویبرانگیزشان برای مخاطب جذاب است. «ای پیامبر از تو درباره روح سؤال میکنند؛ به آنان بگو روح از عالم امر پروردگار است و جز اندکی از علم آن به شما داده نشده است.» آیه 85 سوره اسراء. در تیتراژ آغازین سریال «احضار» معرفی کوتاه و گویا از تمام جذابیت و دلیل پر سروصدا شدن این سریال نسبت به دیگر سریالهای ماه رمضانی تلویزیون است. روح و پرداختن به عالم ماورا برای مخاطبی که کمتر در قاب تلویزیون آن را دیده به تنهایی مؤلفهای پرکشش است.
علیرضا افخمی که با ساخت سریال «او یک فرشته بود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» و همچنین نگارش «روز حسرت» و «اغما» سردمدار ساخت این سریالهاست بعد از سالها غیبت با اثری تازه به تلویزیون بازگشته است. سریال تازه او هم بهدلیل سابقه کارگردان و شناخت از حوزه علاقهمندیهایش و هم به خاطر تشابه اسم - فیلم (The Conjuring) محصول امریکا و سریال احضار شبکه نمایش خانگی خودمان- برای مخاطب وسوسهکننده بود. «احضار» البته با نام اولیه «دعوت نحس» جلوی دوربین رفت اما طبق گفته سازندگانش به خاطر پخش در ماه «دعوت الهی» از سوی مسئولان ملزم به تغییر نام شد. سریال تازه افخمی اما همانطور که انتظار میرفت از همان ابتدای کار و حتی پیش از پخش با چالش مواجه شد. انتشار تیزر و درج لوگوی سریال با واکنشهای منفی همراه بود. برخی به وجود چشم جهانبین در لوگو گلایه کردند و آن را تبلیغ فراماسونری عنوان کردند. حجتالاسلام محمدرضا زائری در توئیتی با اشاره به لوگو ی سریال به خانوادهها پیشنهاد کرد که همراه با تابلو معوذتین و آیتالکرسی سریال را ببینند. او البته احتمالاً بر اساس همان چیزی که در توئیتش نوشته بود: «از روی یک المان نمیتوان یک داستان را قضاوت کرد.» چند روز بعد این پست را حذف کرد.
پخش چند قسمت ابتدایی سریال و آشنایی با مینو (شخصیت فالگیر قصه) که اتاقش پر از نمادهای فراماسونری و المانهای مشابه است و نشان دادن تبعات ویرانگر کارش، گویای آن بود که این دست قضاوتها از سر عجله و شتاب است. در همان ایام علیرضا افخمی نیز در گفتوگویی تأکید کرد که وجود چشم جهانبین در لوگوی سریال به تبعات ناخوشایند و ویرانگری اشاره دارد که برای شرکتکنندگان در هر محفل و مجلس مخفی و سری از جمله مجالس احضار به بار خواهد آمد. البته سازندگان سریال با پیشبینی از قضاوتهای شتابزده حتی پیش از نشان دادن تبعات حضور در چنین محافلی، در قالب دیالوگهای اندرزگونه پدر یکی از شخصیتهای اصلی قصه با بازی علی دهکردی، اعلام کردند که به فتوای اکثر علما برپایی یا شرکت در مجالس احضار روح مذموم و حرام اعلام شده است و تبعات دارد. از دیگر نقدهای وارد شده به سریال ناتوانی در خلق موقعیتهای ترسناک و ماورایی در این سریال بود. اگر چه تهیهکننده «احضار» در پاسخ به این انتقادات گفته که اساساً سکانسها با هدف ترساندن مخاطب طراحی نشده و تمهید این بود که مخاطب به قصه هدایت شود، قصهای که مبنایش معرفت و دین است و نه وحشت و دلهره. اما قسمتهای ابتدایی سریال و بهعنوان مثال تعقیب و گریز در جنگل و... گواه آن است که سازندگان سریال نسبت به جذابیت عنصر دلهره و ترس چندان بیتمایل نبودهاند.
با وجود تمام جنجالها و انتقادها نسبت به موقعیتهای ترسناک، بازی بازیگران تازهکار سریال، جذاب نبودن خط اصلی داستان نسبت به تجربههای پیشین افخمی همچون «او یک فرشته بود»، فراموش کردن استفاده از علامت «۱۴+» در برخی صحنهها و... اما شهامت سازندگان سریال برای پرداختن به چنین مضامینی با توجه به محدودیتهای تلویزیون وساخت اثر برای مخاطب عام تلویزیون ستودنی است. محمدرضا ورزی در گفتوگویی با ایسنا، عنوان کرده که باید سازندگان سریالهایی مانند «احضار» که ساختار و فضایی متفاوت و خاص را تجربه میکنند، با همه نقاط ضعف و ایرادها تشویق کرد تا با رفع معایب احتمالی، کارگردانهای بعدی فرصت و شهامت پرداختن به این قبیل ژانرها، از جمله گونه ماورایی در تلویزیون را پیدا کنند.
برش
احضار
کارگردان و نویسنده: علیرضا افخمی
داستان: مائده و زهره دخترعمه و دختردایی یکدیگر هستند. آنها همراه با دو نفر از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شدهاند
بازیگران:آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، افسانه چهرهآزاد، علی دهکردی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزا آقایی
ژانر ملودرام و ماورایی
شبکه اول سیما
ساعت 22:15
میرجلالالدین کزازی در آیین بزرگداشت سعدی :
زبان فارسی از پیشرفتهترین زبانهای دنیا است
گروه فرهنگی / چند روزی از یکم اردیبهشت، گرامیداشت سعدی میگذرد اما همچنان بخشی از برنامههای فرهنگی به خداوندگار سخن تعلق دارد که البته با توجه به تأثیری که وی در ادبیات مان برجای گذاشته اتفاق عجیبی نیست؛ ازجمله آیین بزرگداشتی که به همت کمیسیون ملی یونسکو - ایران و با حضور سه سعدیشناس برگزار شد.
شیوه کاربرد زبان پارسی در آثار سعدی یکسان نیست
در این مراسم که در ساعات پایانی یکشنبه و به شکل مجازی برگزار شد، میرجلالالدین کزازی، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به آثار بهجای مانده از شیخ اجل گفت: «شیوه کاربرد زبان پارسی در یادگارهای سعدی یکسان نیست. بسته به اینکه به کدامیک از این یادگاریها مینگریم، شیوهای متفاوت پیش چشم ما خواهد بود. در زبان سعدی درصد واژهها گوناگون است بهطوریکه در سرودهها درصد این واژهها کمتر است و در گلستان که نوشتههای سعدی را در برمیگیرد، درصد این واژهها بیشتر است. این موضوع به ساختار سروده و نوشته برمیگردد. نوشتههای سعدی در «گلستان» بهقدری زیباست که هنرورزانه است، پایه آهنگین در اینگونه نوشته به سجع نوشته شده است.»
این چهره ماندگار فرهنگ کشورمان ادامه داد: «زبان سعدی در سرودهها روشنتر است و آنچه سبب میشود سعدی در دلها جای بگیرد همین ویژگیهاست. کلام سعدی در چشم خوانندگان و دوستداران او زودیاب اما در نگاه سخنرانان پیچیده است و نوشتن به چنین زبانی دشوار است.»
این پژوهشگر و متخصص زبان و ادبیات فارسی تأکید کرد: «در پهنه ادب فارسی دو نفر هستند که توانستند در سرودن به زبانی دست یابند که من آن را زبان «سرشتین» مینامم؛ یکی فردوسی و دیگری سعدی است، با اینحال سعدی در سرودهها از فردوسی پیروی میکند. زبان بهتنهایی و بیهیچ افزونهای زیباست؛ اما فردوسی و سعدی زبان را در فراخنای توانمندی بهکار بردند، بنابراین باید عنوان کنم که زبان فارسی از پیشرفتهترین زبانهای دنیاست.»
سعدی شاعر زندگی است
در ادامه عبدالمحمود رضوانی، مترجم «گلستان» سعدی به زبان انگلیسی هم گفت: «در مراحل اولیه یادگیری زبان ایرادهایی وجود دارد که بارها درباره آنها گفتهام. اما در مراحل بالاتر مشکلاتی که بچهها در یادگیری زبان دارند این است که بار معنوی واژهها را نمیدانند، واژهها را طوطیوار حفظ میکنند بدون اینکه کاربرد آنها را بدانند پس یادگیری واژهها سخت است. به همین دلیل ما کار را با کتاب سعدی شروع کردیم تا کاربرد واژهها را متوجه شوند.»
کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز سعدیشناسی نیز درباره برخی ویژگیهای آثار سعدی گفت: «اگرچه سالشمار عمر سعدی به قرن هفتم میرسد اما روزشمار عمر او تا امروز طول کشیده و ما امروز از خوان او حکمتها میچینیم. خداباوری، انسانگرایی و جهاناندیشی از ویژگیهای آثار اوست. پس از اینکه «گلستان» در قرن ۱۷ به زبان فرانسه ترجمه شد، تقریباً همه اندیشمندان از سعدی سخن گفتند. بهطوریکه گوته در ستایش سعدی صحبتهای بسیاری کرده است. زبان و دیدگاه سعدی نهتنها در ایران بلکه در همه زبانها با اقبال روبهرو شده است.» این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: «حکایتهای «گلستان» نشان از این دارد که او معتقد بوده خداوند بخشنده است و مردان خدا تنها کسانی نیستند که سجاده دارند بلکه آنهایی هم که به خلق خدا خدمت میکنند از همین دسته هستند. درواقع سعدی شاعر زندگی است و کلام او بر دل زندگان مینشیند، «گلستان» اخلاقیات میسازد که ما اکنون نیز به آن نیاز داریم. خوان سعدی هنوز برای خوشه چیدن گسترده است».
به گفته کمالی سروستانی از سال ۷۶ که پیشنهاد نامگذاری یکم اردیبهشتماه بهنام سعدی مطرح شد، مرکز سعدیشناسی کار خود را آغاز کرد. این مرکز تا به امروز ۲۴ دفتر سعدیشناسی چاپ کرده و کار تدوین دانشنامه سعدی که از سه سال پیش آغازشده هم به احتمال بسیار تا اوایل سال آینده به پایان رسیده و اردیبهشتماه 1401 به دست علاقهمندان خواهد رسید.
محفل ادبی «دیدار ماه» برگزار میشود
شب شعر «دیدار ماه» که هرساله در نیمه رمضان در محضر مقام معظم رهبری برگزار میشد، امسال به دلیل شرایط خاص کرونایی با حضور جمعی از شاعران برگزار میشود. این محفل ادبی که به یاد مراسم شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار میشود، شامگاه سهشنبه هفتم اردیبهشت از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه بهصورت زنده از شبکه دو رسانه ملی پخش خواهد شد.
عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری با اعلام این خبر گفت: شب شعر دیدار ماه هر ساله در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار شده و در محفلی گرم و صمیمی، شاعران مطرح کشور از استانهای مختلف در محضر مقام معظم رهبری به شعرخوانی میپرداختند و ایشان نیز رهنمودهای ارزشمندی را بیان میفرمودند اما دو سالی میشود که به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا، این مراسم با حضور جمعی از شاعران، در حوزه هنری برگزار شده و به صورت زنده از رسانه ملی پخش میشود.
او افزود: در این شب شعر، یوسفعلی میرشکاک، حاج علی انسانی، مرتضی امیری اسفندقه، عباس براتیپور، هادی سعیدی کیاسری، محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری آلکثیر، قاسم صرافان، احمد شهریار، امید مهدینژاد، میلاد عرفانپور، اسما سوری، نصیبا مرادی، عطیه سادات حجتی، محمد رسولی، میلاد حسنی و سعید تاجمحمدی اشعار خود را میخوانند. امیدواریم مصیبت این ویروس منحوس هرچه زودتر پایان یابد و به یاری خدا در رمضان آینده، مراسم به روال هرساله در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شود. روابط عمومی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از الزام دستگاههای اجرایی به مستندنگاری طرحهای بزرگ خبر داد. در توئیت سیدعباس صالحی آمده است: در جلسه امروز هیأت دولت، آییننامه الزام دستگاههای اجرایی به مستندنگاری سینمایی طرحهای بزرگ و پروژههای مهم کشور به تصویب رسید. با سپاس از هیأت دولت، این مصوبه علاوه بر ثبت ماندگار دستاوردهای خلاقانه، فرصتی برای سینمای مستند ایران است. همچنین وزیر ارشاد در توئیتی دیگر گفت: خوشبختانه در جلسه امروز هیأت دولت، اصلاحیه آییننامه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به تصویب رسید و ضمن رفع اشکال هیأت تطبیق مجلس شورای اسلامی، همچنان الزام چاپ آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار باقی ماند. /روابط عمومی
به گفته سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: «به منظور پاسداشت معلمان آموزش هنر و هنرآموزان، نشان استاد ابوالحسن خان صبا در حوزه موسیقی و استاد عیسی خان بهادری در حوزه هنرهای تجسمی اعطا میشود. این نشان به دلیل نقش مؤثر و ارزشمند استاد ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری به نام این دو هنرمند و استاد هنر نامگذاری شده است.»/روابط عمومی
به گفته محمد حسین اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین: «قزوین به دلیل پیشینه غنی فرهنگی و هنری خود عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر کشور در حوزه هنرهای تجسمی و خوشنویسی را به خود اختصاص داد. همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز اعلام کرد: «شهر بوشهر در حوزه موسیقی و برازجان مرکز شهرستان دشتستان در حوزه ادبیات با قرار گرفتن در بین ۵۷ شهر نهایی به عنوان برگزیدگان نخستین دوره شبکه شهر خلاق فرهنگ و هنر کشور انتخاب شدند.»/ایرنا
به گفته هاشم کرونی، سخنگوی ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی فارس «مهدی فقیه» به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان فارس برگزیده شده است./مهر
پنجمین نشست تخصصی سعدیشناسی از مجموعه برنامه هفتخوان سعدی، با سخنرانی محمدرضا خالصی، محمود عابدی و احمد سمیعی گیلانی، سه سعدی پژوه شامگاه یکشنبه برگزار شد. متن کامل این نشست در سایت مؤسسه فرهنگی شهر کتاب در دسترس علاقه مندان است./روابط عمومی شهر کتاب