ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام زمان (عج): راستی که مقدرات خداوند متعال، مغلوب نشود و اراده الهی مردود نگردد و چیزی بر توفیق او پیشی نگیرد.
بحارالانوار ، ج 53، ص191
دعای روز نهم و دهم
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَه وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَه وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَه بِمَحَبَّتِک یا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ
خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکلِینَ عَلَیک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیک بِإِحْسَانِک یا غَایة الطَّالِبِینَ
خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان و از رستگاران نزد خود و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.
خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان.
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکلِینَ عَلَیک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیک بِإِحْسَانِک یا غَایة الطَّالِبِینَ
خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان و از رستگاران نزد خود و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.
سعدی خداوند موسیقی است
ضیاء موحد: خوانندگان قدیم به چند دلیل شعر سعدی را برای آواز انتخاب میکردند؛ روانی، معلق نبودن، مضمونپردازی نداشتن، عاشقانه بودن و بسیار موزیکال بودن. چون سعدی خداوند موسیقی است و در شعرش بارها به آن اشاره داشته. من این آهنگهایی را که از شعر سعدی ساخته شده، آهنگ نمیدانم، تصنیف نیست. نمیتوان به این آوازها و آهنگهایی که بر شعر سعدی ساخته شده، گفت که آهنگسازی کردهاند بلکه راه سادهای است که به ذهن خیلیها هم میرسد که این شعر را میتوان به این شکل و در این دستگاه هم خواند. اگر آثار موفقی هم باشد، من اطلاعی ندارم و این مسأله دیگری است. البته مثلاً اثر «بوی جوی مولیان» (و غزلیاتی دیگر) که توسط بنان ساخته شده تا حدی بوده است. شهرام ناظری هم گاهی در آثارش چنین موفقیتهایی داشته است، اما اصولاً ساختن آهنگ موفق بر شعر سعدی با توجه به تساوی مصرعها و عروض خاصی که دارد، خیلی کار مشکلی است.
برگرفته از صحبتهای این شاعر و پژوهشگر ادبی با ایسنا.
ارتقای کیفیت زندگی با گذرهای فرهنگی و هنری
بهروز فتحی
کارشناس برنامهریزی فرهنگی
آنچه شهرها را به مکانی خاص تبدیل میکند، مکانهای خصوصی آن نیست، بلکه اماکن عمومی است. ایجاد مکان یا فضایی کاربردی در شهرها از یک اصل ساده تابعیت میکند؛ شهر را برای.... بسازید. هستند شهرهایی در ایران و جهان – که البته تعداد آنها بسیار زیاد است- که طراحان و
برنامه ریزان آن، شهر را برای خودروها و ترافیک ساختند و میسازند که حاصل آن هم شهری خواهد بود پر از ماشین و ترافیک.
مشکل توسعه نابخردانه بسیاری از شهرهای ایران و بویژه تهران، که تمامی منابع زندگی ساز و تجدیدناپذیر شهر را برای کسب درآمدهای زودگذر و جاه طلبیهای ناچیز مشخصی برباد داد، داستان پرغصهای است. این نحوه توسعه، تهران و بسیاری از شهرهای کشور و بویژه کلانشهرها را به فضای پرتراکمی از ساختمانها، خیابانها و اتومبیلها تبدیل کرده است که به همدیگر فشار میآورند، آلودگی ایجاد میکنند، راه تنفس همدیگر را میبندند و به جای آرامش، تنش، اندوه و عصبانیت تولید میکنند. در چنین شهرهایی استفاده از فضاهای عمومی و حتی فضاهای کوچک عمومی اهمیت حیاتی دارند و گذرهای فرهنگ و هنر یک جریان ثانوی بسیار مطلوب و یکی از مهمترین فضاهای عمومی شهری در دنیای معاصر است. باید بپذیریم جامعه ما دچار فقر فرهنگ است و این فقر فرهنگی خود علت ثانویه تبدیل شهرهای کشور به مکانی به دور از شادی و نشاط و آرامش است. گذرهای فرهنگ اما نقش اصلی را در ارتقای کیفیت زندگی شهرنشینان ایفاء میکند. معابر، میادین، بافتهای قدیمی، خانههای قدیمی و ارزشمند، خیابانها و... میتوانند با حداقل مداخلات مدیریتهای شهری، به مکان عمومی متفاوت و محلی برای مکث و درنگ تبدیل شوند تا شهروندان در فضایی به دور از هیاهوهای روزمره، در جوی فرهنگی و هنری، در کنار هم گرد بیایند، قدم بزنند، گفتوگو کنند، نیازهای فرهنگی و هنری خود را تأمین کنند و در نهایت ذائقه هنری آنها ارتقا بیابد.متأسفانه، شهری شدن در ایران معاصر پدیدهای است که با سرعت انجام شده و در خلال این فرایند پرسرعت، فضاهایی باید ایجاد میشد که بدان توجه نشده است؛ فضاهایی که نه میدان است، نه خیابان، نه ساحل دریا، نه جنگل و نه حق گذرگاه، فضاهایی که میتواند همه این مکانها باشد لکن با هویت و محوریت فرهنگی و هنری. البته گذر فرهنگ و هنر از گذشتههای دور بوده و بسیاری از شهرهای ایران دارای بازار قدیمی هستند که بخشی از آن آثار و محصولات فرهنگی و هنری و بیشتر صنایع دستی و هنرهای سنتی تولید، نمایش و عرضه میشد. اما در طراحی و ساخت شهرهای مدرن ایران، بهصورت نظام مند و طراحی شده، گذر فرهنگ و هنر دیده نشد.
و اما گذر فرهنگ و هنر
البته چند تعریف یا تجربه در خصوص معرفی و شناساندن گذر فرهنگ و هنر وجود دارد، اما نویسنده این.... بر اساس تجربه، دانش و برداشت خود گذر فرهنگ و هنر را مکانی میداند که در آن چرخه کامل تولید، نمایش، فروش، مشتری و هنرمند در کنار همدیگر قرار گیرند. گذر فرهنگ و هنر که در خصوص عنوان آن هم بحث وجود دارد و این حقیر میدان فرهنگ و هنر را مناسبتر میدانم باید هم پیاده محور باشد، هم مجموعهای از صنایع فرهنگی با محوریت صنایع پیشگام آن شهر را در خود جای دهد، هم فرایند تولید عرضه شود، هم فرایند آموزش، هم بازار خرید و فروش گرم باشد، هم شهروندان و گردشگران آنجا را مکانی برای تفریح، گذران اوقات فراغت و نیز خرید و تأمین نیازهای فرهنگی و هنری خود بدانند، هم رونق کسب و کارهای فرهنگی وهنری باشد، هم کارآفرینی، هم محرک و شناسایی استعدادهای جوان و خلاق و....
بنابراین این گذر باید شاخصهای مهمی را در برگیرد. به لحاظ فضا، پیاده محور باشد، به لحاظ معماری، جذاب و منطبق با معماری اصیل ایرانی- اسلامی و نیز معماری غالب همان شهر باشد، به لحاظ مبلمان شهری، برانگیزاننده و جذاب برای شهروندان و گردشگران باشد، به لحاظ دسترسی مردم، وجود امکانات رفاهی، وجود مکانهای تلفیقی مانند کافه کتاب، کافه تئاتر و...
بنابراین مدیریتهای شهری باید در انتخاب و فعالسازی گذرهای فرهنگی و هنری بسیار دقیق باشند. شهروندان و گردشگران آنجا را مکان مناسب و مقصد خود بدانند و در چنین شرایطی است که بازار و کسب و کار فرهنگی و هنری نیز رونق میگیرد.
جوجههای مجازی و عینک خلبانی
منیر خلیلیان
طرحواره درمانگر
روزی، روباهی کتاب به دست، تکیه داده بود به درختی در وسط جنگل. غرق در مطالعه بود. گرازی از آنجا میگذشت. پرسید: «آقا روباهه! دارد ظهر میشود، چرا نرفتهای مزرعه برای شکار مرغ و جوجه؟» روباه پاسخ داد: «این روزها، جوجهها دائماً سرشان توی موبایل است و زود چاق و چله میشوند. از طرف دیگر، به مدد آموزههای اینترنتی، فکر میکنند عقاب شدهاند. بنابراین، خودشان میآیند سراغم! من هم راحتتر شکارشان میکنم.» فرهنگ و هنر، عینکهایی هستند که ما برای بهتر و زیباتر و دقیقتر دیدن دنیا، به چشم دل و دیده جانمان میزنیم. انسان، در سراسر زندگیاش، میل به پویایی دارد؛ میل به تعالی و صعود. در این مسیر، نیازهای ذاتی ما و رفع آنها، بزرگترین چالش پیشرویمان است. در حقیقت، چالش اصلی در عرصه فرهنگ و هنر، ایجاد تعدیل در میلهای درونیمان است. از طرف دیگر، هنر و فرهنگ، ما را مسئولیتپذیر، بار میآورد. یعنی ما را هوشیار و آگاه نگه میدارد نسبت به مسائل زمان. در این میان، هنر کتابخوانی، راز روییدن گل سرخ در قلههای دور است که دردهای لاعلاج را شفا میبخشد. کمی به دور و برمان، با دقت نگاه کنیم! داریم غرق میشویم در گوشیهای موبایلمان. در شبکههای اجتماعی. در فضای مجازی. اینها اقیانوسهای متعددی را پیشرویمان گذاشتهاند، پر از مطلب و ماجرا. اما عمق ندارند. عمقشان در حد یک بند انگشت است. آگاهیشان، ملالآور است و آرامششان، مخدر. انسان برای داشتن یک زندگی متعادل، پنج نیاز اساسی لازم دارد. من به یکی از آنها که مربوط میشود به موضوع فرهنگ و هنر و کتابخوانی، اشاره می کنم؛ «نیاز به هویت، خودمختاری و کفایت». دقت کنید! کتاب و داشتههایش، عمق دارد. به ما زاویه دید درست میدهد. رنگ عینک نگاهمان را واقعیتر میکند. کتاب، راه رهایی ما است از بسیاری مشکلات. کتاب از حرص و ولعی که این روزها، اغلب مردم گرفتارش هستند، خلاصمان میکند. ما را به تواناییهایمان، آگاهتر میکند. مراقب باشید! فضای مجازی شما را در تله باورهای مجازی گیر میاندازد و به شما، خودآرامبخشی میدهد برای فرار از واقعیتهای زندگی؛ همچون شیرینی که جای غذای اصلی را گرفته است. یک چیزهایی در زندگی، هیچ وقت تکراری و ملالآور نمیشوند. مثل طعم قرمهسبزی. مثل نوای ربنای استاد شجریان. مثل خواندن یک کتاب خوب. گوشیهای موبایلتان را کنار بگذارید و دمیبیاسایید از این همه هجوم مجازی. لطفاً کتاب بخوانید!
طرحواره درمانگر
روزی، روباهی کتاب به دست، تکیه داده بود به درختی در وسط جنگل. غرق در مطالعه بود. گرازی از آنجا میگذشت. پرسید: «آقا روباهه! دارد ظهر میشود، چرا نرفتهای مزرعه برای شکار مرغ و جوجه؟» روباه پاسخ داد: «این روزها، جوجهها دائماً سرشان توی موبایل است و زود چاق و چله میشوند. از طرف دیگر، به مدد آموزههای اینترنتی، فکر میکنند عقاب شدهاند. بنابراین، خودشان میآیند سراغم! من هم راحتتر شکارشان میکنم.» فرهنگ و هنر، عینکهایی هستند که ما برای بهتر و زیباتر و دقیقتر دیدن دنیا، به چشم دل و دیده جانمان میزنیم. انسان، در سراسر زندگیاش، میل به پویایی دارد؛ میل به تعالی و صعود. در این مسیر، نیازهای ذاتی ما و رفع آنها، بزرگترین چالش پیشرویمان است. در حقیقت، چالش اصلی در عرصه فرهنگ و هنر، ایجاد تعدیل در میلهای درونیمان است. از طرف دیگر، هنر و فرهنگ، ما را مسئولیتپذیر، بار میآورد. یعنی ما را هوشیار و آگاه نگه میدارد نسبت به مسائل زمان. در این میان، هنر کتابخوانی، راز روییدن گل سرخ در قلههای دور است که دردهای لاعلاج را شفا میبخشد. کمی به دور و برمان، با دقت نگاه کنیم! داریم غرق میشویم در گوشیهای موبایلمان. در شبکههای اجتماعی. در فضای مجازی. اینها اقیانوسهای متعددی را پیشرویمان گذاشتهاند، پر از مطلب و ماجرا. اما عمق ندارند. عمقشان در حد یک بند انگشت است. آگاهیشان، ملالآور است و آرامششان، مخدر. انسان برای داشتن یک زندگی متعادل، پنج نیاز اساسی لازم دارد. من به یکی از آنها که مربوط میشود به موضوع فرهنگ و هنر و کتابخوانی، اشاره می کنم؛ «نیاز به هویت، خودمختاری و کفایت». دقت کنید! کتاب و داشتههایش، عمق دارد. به ما زاویه دید درست میدهد. رنگ عینک نگاهمان را واقعیتر میکند. کتاب، راه رهایی ما است از بسیاری مشکلات. کتاب از حرص و ولعی که این روزها، اغلب مردم گرفتارش هستند، خلاصمان میکند. ما را به تواناییهایمان، آگاهتر میکند. مراقب باشید! فضای مجازی شما را در تله باورهای مجازی گیر میاندازد و به شما، خودآرامبخشی میدهد برای فرار از واقعیتهای زندگی؛ همچون شیرینی که جای غذای اصلی را گرفته است. یک چیزهایی در زندگی، هیچ وقت تکراری و ملالآور نمیشوند. مثل طعم قرمهسبزی. مثل نوای ربنای استاد شجریان. مثل خواندن یک کتاب خوب. گوشیهای موبایلتان را کنار بگذارید و دمیبیاسایید از این همه هجوم مجازی. لطفاً کتاب بخوانید!
از کتاب تا فیلم
کاوه سجادی حسینی
کارگردان و فیلمنامهنویس
چی بشنویم؟ پیشنهاد من گروه کوارتت کاسته و دو آلبومی است که منتشر کردهاند؛ یعنی «ایستگاه اول» و «ایستگاه دوم»؛ گروهی که موسیقی را به صورت هدفمند و اندیشمند پیگیری میکند. صدای سازشان صدای روزگار خودمان است و به لحاظ استاندارد موسیقایی صاحب نشانهاند. پتانسیل مطرح شدن و دیده شدن آن سوی مرزها را دارند. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادی اعضایش است. احسان صدیق سرپرست و از بنیانگذاران این گروه موسیقی «جنایت بیدقت» شهرام مکری را ساخته و مازیار یونسی پیانیست گروه در ساخت موسیقی «جهان با من برقص» با سروش صحت همکاری کرده است. از دیگر اعضای گروه سهیل پیغمبری است که نوازنده ساکسیفون است و روزبه فدوی که نوازنده درامز است؛ من که به آینده این گروه اعتماد دارم و اطمینان دارم بزودی یکی از گروههای مهم موسیقی در ایران می شوند. «کوارتت کاسته» یک گروه پیشرو در حوزه موسیقی است که شاید برای عامه مردم کمی ارتباط با آن سخت باشد اما باعث ارتقای گوش موسیقایی و سواد انتزاعیمان میشود، امتحانش کنید. اگر این دو آلبوم را شنیدید و خوشتان آمد منتظر آلبوم سوم این گروه با نام «ایستگاه سوم» باشید که بزودی منتشرمی شود.
چی بخونیم؟ توصیه من کتاب «خون خورده» مهدی یزدانی خرم از نشر چشمه است؛ رمان درخشانی که فضاسازی داستانی پیچیده و جذابی دارد و به تصور من از آن دست کتابهایی است که هرکس بخواند دوستش خواهد داشت. قصه «خون خورده» با تاریخ ایران عجین شده است و بازی با زمان و رفت و آمد در تاریخ، رنگآمیزی و حس و حالی ایجاد میکند که در عین بالا بردن اطلاعات تاریخی، کاراکترها و شخصیتها را آنقدر باورپذیر و قابل لمس میکند که احساس میکنیم که خود ماییم. فضای رمان شاید کمی تلخ و سیاه باشد اما در نهایت چیزی که به مخاطب برمیگردد تلخی نیست ،بلکه ترسی را به جانمان میاندازد که تشویق میشویم، افسردگی را کنار بگذاریم و کارمان را انجام بدهیم.
چی ببینیم؟ درباره سفارش سینمایی من احتمالاً این روزها چیزهایی شنیده باشید اما اگر قرار باشد در میان آثار روز جهان فقط یک اثر را انتخاب کنم پیشنهاد من همچنان فیلم «پدر» به نویسندگی و کارگردانی فلوریان زلر است. «پدر» از آن دست فیلمهایی است که همه ما باید ببینیم اش چون دچارش میشویم. دیدن این فیلم کمک میکند که حواسمان به خودمان و بزرگترها باشد البته با این تعاریف این تصور ایجاد نشود که احتمالاً با فیلم پیامدار تلویزیونی مواجه هستید، بالعکس «پدر» یک فیلم کاملاً سینمایی است. آنتونی هاپکینز درخشان بازی کرده و نشان میدهد که در دهه 80 زندگی همچنان پویایی وجود دارد و نباید دست از تلاش برداشت. اطمینان میدهم همه شما با هر طرز تفکری از دیدن فیلم خوشتان خواهد آمد.
کارگردان و فیلمنامهنویس
چی بشنویم؟ پیشنهاد من گروه کوارتت کاسته و دو آلبومی است که منتشر کردهاند؛ یعنی «ایستگاه اول» و «ایستگاه دوم»؛ گروهی که موسیقی را به صورت هدفمند و اندیشمند پیگیری میکند. صدای سازشان صدای روزگار خودمان است و به لحاظ استاندارد موسیقایی صاحب نشانهاند. پتانسیل مطرح شدن و دیده شدن آن سوی مرزها را دارند. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادی اعضایش است. احسان صدیق سرپرست و از بنیانگذاران این گروه موسیقی «جنایت بیدقت» شهرام مکری را ساخته و مازیار یونسی پیانیست گروه در ساخت موسیقی «جهان با من برقص» با سروش صحت همکاری کرده است. از دیگر اعضای گروه سهیل پیغمبری است که نوازنده ساکسیفون است و روزبه فدوی که نوازنده درامز است؛ من که به آینده این گروه اعتماد دارم و اطمینان دارم بزودی یکی از گروههای مهم موسیقی در ایران می شوند. «کوارتت کاسته» یک گروه پیشرو در حوزه موسیقی است که شاید برای عامه مردم کمی ارتباط با آن سخت باشد اما باعث ارتقای گوش موسیقایی و سواد انتزاعیمان میشود، امتحانش کنید. اگر این دو آلبوم را شنیدید و خوشتان آمد منتظر آلبوم سوم این گروه با نام «ایستگاه سوم» باشید که بزودی منتشرمی شود.
چی بخونیم؟ توصیه من کتاب «خون خورده» مهدی یزدانی خرم از نشر چشمه است؛ رمان درخشانی که فضاسازی داستانی پیچیده و جذابی دارد و به تصور من از آن دست کتابهایی است که هرکس بخواند دوستش خواهد داشت. قصه «خون خورده» با تاریخ ایران عجین شده است و بازی با زمان و رفت و آمد در تاریخ، رنگآمیزی و حس و حالی ایجاد میکند که در عین بالا بردن اطلاعات تاریخی، کاراکترها و شخصیتها را آنقدر باورپذیر و قابل لمس میکند که احساس میکنیم که خود ماییم. فضای رمان شاید کمی تلخ و سیاه باشد اما در نهایت چیزی که به مخاطب برمیگردد تلخی نیست ،بلکه ترسی را به جانمان میاندازد که تشویق میشویم، افسردگی را کنار بگذاریم و کارمان را انجام بدهیم.
چی ببینیم؟ درباره سفارش سینمایی من احتمالاً این روزها چیزهایی شنیده باشید اما اگر قرار باشد در میان آثار روز جهان فقط یک اثر را انتخاب کنم پیشنهاد من همچنان فیلم «پدر» به نویسندگی و کارگردانی فلوریان زلر است. «پدر» از آن دست فیلمهایی است که همه ما باید ببینیم اش چون دچارش میشویم. دیدن این فیلم کمک میکند که حواسمان به خودمان و بزرگترها باشد البته با این تعاریف این تصور ایجاد نشود که احتمالاً با فیلم پیامدار تلویزیونی مواجه هستید، بالعکس «پدر» یک فیلم کاملاً سینمایی است. آنتونی هاپکینز درخشان بازی کرده و نشان میدهد که در دهه 80 زندگی همچنان پویایی وجود دارد و نباید دست از تلاش برداشت. اطمینان میدهم همه شما با هر طرز تفکری از دیدن فیلم خوشتان خواهد آمد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#پایان_بازی
سهشنبه شب و پس از پخش بازی تیم پرسپولیس مستندی بهنام «پایان بازی» از شبکه سه پخش شد که انتقادهای زیادی را بهدنبال داشت؛ مستندی علیه مذاکرات که ادعاهایی را درباره برجام مطرح میکرد. کاربران زیادی پخش این مستند را همزمان با مذاکرات وین شیطنت رسانهای دانستند: «در اوج مذاکرات برای بازگرداندن امریکا به تعهداتش و رفع تحریمها، برنامهای بهنام پایان بازی را ملاحظه میکنید. لطفاً به گیرندههای خود دست نزنید، این برنامه در حال پخش از شبکه سه صداوسیمای جمهوری اسلامی است، نه تلویزیون....»، «پایان بازی کاسبان تحریم! بزودی»، «مستند پایان بازی بلافاصله پس از بازی پرسپولیس پخش شد. حتی پیامهای بازرگانی را هم پخش نکردند. البته با توجه به نوع نگاه اکثر مردم به صداوسیما، این مستند به نفع مذاکره کنندگان خواهد بود.»، «از شدت گرفتن انتشار برخی اخبار جهت دار توسط PressTV و پخش مستندهای آنچنانی یکطرفه علیه دولت روحانی و خط خبری قرارگاههایشان، در دور جدید مذاکرات هستهای، میتوان فهمید مذاکرات به پایان خود رسیده و نتیجه مورد قبول برخی نیست.»، «افرادی حین جنگ ایران و عراق علیه دولت وقت، بین رزمندگان شبنامه پخش میکردند؛ همان تفکر حین مذاکره برای پایان جنگ تمام عیار اقتصادی علیه معیشت مردم ایران، مستند پایان بازی را پخش میکند.»، «تاریخ فراموش نمیکند، زمانی که سربازان دیپلماسی در وین مشغول نبرد بودند، صداوسیما با گاندو و پایان بازی از پشت به آنها حمله کرد.»، «پایان بازی را مردم ایران رقم خواهند زد نه کسانی که منافعشان در تداوم تحریم است.»، «رهبر انقلاب برای موفقیت تیم مذاکره کننده دعا میکند و صداوسیما با ساخت گاندو و پایان بازی تیم مذاکره را تخریب! در رسانه به اصطلاح ملی و بخصوص شبکه ۳ چه خبر است؟ انتقام چه چیزی را میخواهند از مردم بگیرند؟»، «شبکه ۳مستندی با عنوان«پایان بازی» پخش کرد؛مشخصاً ظریف و مذاکرات را در حال کوبیدن است؛ آن هم در شرایطی که در مذاکرات وین اتفاقات مهمی در حال وقوع است. این بازی انتخاباتی تلویزیون در بحبوحه مذاکرات حساس وین، وحشت از «خبر در راه» است؟ نام این کار صداوسیما را چه میگذارید؟»، «بله بزودی رخ خواهد داد. پایان بازی اسرائیلیها، کاسبان تحریم و دشمنان مردم ایران»، «اگر مستند پایان بازی حقیقته، چرا مذاکرات وین ادامه داره؟ چرا کسی با مسئولینی که تجربه تلخ برجام را تحمیل کردند، برخورد نمیکنه؟ اگر هم دروغه چرا آبروی رئیسجمهوری و وزیر امور خارجه را میبرید؟!»
دادگاه تاریخی
هیأت منصفه دادگاه بررسی قتل جورج فلوید، درک شاوین مأمور پلیس امریکا را پس از گذشت ۱۱ ماه از قتل این جوان رنگینپوست امریکایی گناهکار و مجرم شناخت. این خبر بازتاب زیادی در شبکههای اجتماعی داشت و کاربران ایرانی هم دربارهاش نوشتند: «همونطوری که حدس می زدیم قاتل جورج فلوید میره برای حبس ابد یا همون بخور و بخواب معروف برای سفید پوستا. نه مالیات خونه بده... نه اجاره... نه نگران زن و بچه... بخصوص که لپ تاپ داشته باشی و بذارن تو اینترنت هم چرخ بزنی»، «حدود هفت تا توئیت آخری رئیسجمهوری امریکا مربوط به جورج فلوید است. توئیت آخری، حکم دادگاه را یک قدم بزرگ به سوی عدالت در امریکا دانسته است.»، «وکیل پلیسی که جورج فلوید رو کشته تو صحن دادگاه برای دفاع ازش گفت موکل من توسط آدم فضاییها تسخیر شده بوده(تو قرن ۲۱، تو کشور امریکا، یه وکیل واقعی این حرف رو در صحن علنی یه دادگاه جنجالی گفته) من دیگه از هیچ چیز تو این دنیا تعجب نمی کنم»، «دادگاه یک اتفاق جریانساز و جهانی بعد از ۱۱ماه به نتیجه رسید. کارت سوخت ماشین من بعد از ۳ ماه هنوز آماده نشده، بعضیها هم بعد حدود دوسال همچنان دنبال کارت ملی هستن. دیگه به روند رسیدگی به برخی از پروندهها اشاره نکنم.»، «بزرگترین نکته دادگاه جورج فلوید اینه که فیلمبردار را نگرفتند و الا محکوم کردن پلیسی که فیلمش هست کار سختی نیست که»، «محکومیت درک شاوین، قاتل جورج فلوید، پیروزی مهمی در جنبش عدالتخواهانه و ضد تبعیض در ایالات متحده است؛ با این حال، تصور این که از فردای حکم دادگاه، رفتار پلیس امریکا و زندگی اقلیتهای نژادی دچار تغییر اساسی شود، اشتباه خواهد بود.»، «حالا من کار ندارم، ولی بعد این همه شورش و خرابکاری و اعتراض و الخ… دادگاه امریکا اصلاً جرأت میکرد علیه قاتل جورج فلوید رأی نده؟»، «نیروی پلیس امریکا قدرت و نفوذ زیادی داره ولی وقتی یه اشتباهی میکنه حداقل یه مقداری جواب پس میده. بهصورت علنی دادگاه برگزار میشه و سعی در اجرای عدالت میکنند.»، «خوشحالی مردم امریکا از رأی دادگاه و محکوم شدن پلیس جنایتکاری که جورج فلوید را با زانوهایش تشنه خفه کرد. جورج فلوید بارها نام مادرش را صدا می کرد و زیر زانوی پلیس جنایتکار بارها تقاضای نوشیدن آب کرد. این خبر خوشحال کنندهای بود چون کمتر پلیسی برای کشتن یک سیاهپوست محکوم میشود.»
عکس نوشت
ششمین سالانه هنرهای شهری تهران با نام «بهارستان ۱۴۰۰» برگزار شد تا از آثار هنرمندان برای اجرا در شهر انتخاب شود.
هیأت داوران از میان ۶۹۱ طرح ارسالی از سوی ۳۳۲ هنرمند، ۲۷ طرح از ۲۷ هنرمند را برای اجرا در سطح شهر انتخاب کردند.
هیأت داوران از میان ۶۹۱ طرح ارسالی از سوی ۳۳۲ هنرمند، ۲۷ طرح از ۲۷ هنرمند را برای اجرا در سطح شهر انتخاب کردند.
یک دقیقه با خدا
عبدالرحیم سعیدی راد
شاعر و پژوهشگر
روز نهم ماه رمضان
ای خدایی که یادت فراموش شدنی نیست!
ما بندگان ضعیف، در مسیری قرار گرفتهایم که طوفانهای معصیت، از هر سو به سمت ما میوزند.
پاهایمان سست و دستهایمان لرزان است،اما از اینکه میدانیم در همه جا حواست به ما هست، دلمان قرص و محکم است.
ای آفریدگار کوههای آرام و دریاهای متلاطم!در نهمین روز از ماه عزیز رمضان، اعتراف میکنم که طناب غرور دست و پایم را بسته است، تیغهای گناه در چشمانم فرو رفتهاند؛ اما همچنان نبضم امیدوارانه تو را صدا میزند! نیمیفرشتهام و نیمیشیطان؛ایمان از دست رفتهام را به من برگردان! همین
روز دهم ماه رمضان
ای آنکه نورش خاموش شدنی نیست!
پاهایم در گِل ماندهاند. گل احساسم پژمرده شده است. چشمهایم را در مسیر گناه گم کردهام.
زبانم ... آه، زبانم دروازه اشتباهاتم شده است.
راه را نمیدانم، خورشید مهربانیات را برایم بفرست تا سیاهیهای قلبم را روشنی بخشد.
احساس میکنم که فرصتهای زیادی را از دست دادهام.
به همه شبهای پرستاره بدهکارم.
به همه آیینههای با غیرت مدیونم.
از روی همه گلهای محمدی شرمگینم.حالا ولی در این دهمین ایستگاه از ماه پر برکت رمضان، از تو میخواهم که مرا همنشین دوستان خوب خودت قرار بدهی. همین.
شاعر و پژوهشگر
روز نهم ماه رمضان
ای خدایی که یادت فراموش شدنی نیست!
ما بندگان ضعیف، در مسیری قرار گرفتهایم که طوفانهای معصیت، از هر سو به سمت ما میوزند.
پاهایمان سست و دستهایمان لرزان است،اما از اینکه میدانیم در همه جا حواست به ما هست، دلمان قرص و محکم است.
ای آفریدگار کوههای آرام و دریاهای متلاطم!در نهمین روز از ماه عزیز رمضان، اعتراف میکنم که طناب غرور دست و پایم را بسته است، تیغهای گناه در چشمانم فرو رفتهاند؛ اما همچنان نبضم امیدوارانه تو را صدا میزند! نیمیفرشتهام و نیمیشیطان؛ایمان از دست رفتهام را به من برگردان! همین
روز دهم ماه رمضان
ای آنکه نورش خاموش شدنی نیست!
پاهایم در گِل ماندهاند. گل احساسم پژمرده شده است. چشمهایم را در مسیر گناه گم کردهام.
زبانم ... آه، زبانم دروازه اشتباهاتم شده است.
راه را نمیدانم، خورشید مهربانیات را برایم بفرست تا سیاهیهای قلبم را روشنی بخشد.
احساس میکنم که فرصتهای زیادی را از دست دادهام.
به همه شبهای پرستاره بدهکارم.
به همه آیینههای با غیرت مدیونم.
از روی همه گلهای محمدی شرمگینم.حالا ولی در این دهمین ایستگاه از ماه پر برکت رمضان، از تو میخواهم که مرا همنشین دوستان خوب خودت قرار بدهی. همین.
ماه میهمانی خدا
در رثای نخستین بانوی مسلمان
سمیرا مهدی نژاد
نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام
در سال دهم هجری، سایه بزرگ بانویی از سر اسلام کم شد که جهان، نظیرش را دیگر به خود ندید. کریمهای که تمام هستی خویش را در راه رضای خداوند و رسول گرامیاش، بذل کرد. بانویی که وجودش ظرفِ انوار امامت بود و منوّر به نور نبوّت. یکی از مسائلی که نسبت به آن بزرگ بانوی اسلام، عمدتاً مورد غفلت واقع شده است، مسأله اطاعت مطلق ومحض ایشان از رسول گرامی اسلام صلّیالله علیه و آله، نه بهعنوان همسر و بلکه بهعنوان فرستاده واجب الاطاعه خداوند است.
مطالب بسیاری از فرمانبرداریهای آن بانوی بزرگ از سید المرسلین صلّیالله علیه و آله نقل شده که گزارههایی صحیح، لکن با نتایجی دلخواه و گاه زاویهدار از حقیقت هستند. یک حقیقتِ مهم و مبنایی که در کنارِ رابطه «همسری» کمرنگ و گاه مفقود و پنهان میشود. سپردنِ اختیار تمامی اموال خود به حضرت ختمی مرتبت، اطاعت بیچون و چرا از ایشان در همه امور و امثال آن، همگی با عنوانِ «اطاعتپذیری از همسر» عنوان میشوند. مشابه این عبارات را نیز در نقل روابط میان زهرای مرضیه سلامالله علیها با امیر مؤمنان علیه السّلام نیز مشاهده میکنیم. حال آنکه مهم در این اطاعتهای بیقید و شرط، مسأله اطاعت از ولی خداست. نکتهای بسیار مهم، که از ارکان اعتقادی شیعه محسوب میشود. اطاعت در بیان دین مبین اسلام، به سه گروه حرام، مشروط و اطاعت محض(مطلق) تقسیم شده است. اطاعتِ حرام همچون اطاعت از طاغوت، اطاعت مشروط همانند اطاعت از پدر و همسر - که اطاعت از آنان همواره محدود به حدودی است و مقید به این است که از اطاعت آنان معصیت خدا لازم نیاید - و اطاعت محض (مطلق) همانند اطاعت از حقّ متعال، اطاعت از رسول خدا و اطاعت از ولی معصوم خداوند. عصمت و حدود امام معصوم علیه السّلام به این معناست که خطا در این حدود راه ندارد و بر این مدار، اطاعت مطلق محصور به دایره خداوند، رسول خدا و امام معصوم است. به عبارتی، وجوب اطاعت مطلق مانند اطاعت از خدا و رسول در صورتی پذیرفتنی است که فرد از خطا مصون باشد و هرگز به کار خطا و زشت فرمان ندهد و چنین ویژگی را در کسانی غیر از معصومان علیهم السّلام نمیتوان یافت، بنابراین اولیالامر به امامان دوازدهگانه اختصاص خواهد داشت.
بر این مبنای استوار و پراهمیت شیعی، حضرت خدیجه کبری بهعنوان نخستین بانوی مسلمان، در جایگاهِ یک بنده خدا که مکلّف و موظف به اجرای فرامین الهی است، از همسر خویش بهعنوان رسول گرامی اسلام تبعیت و اطاعت مطلق میکند و امر ایشان را بر هر خواستهای مقدّم میدارد. چنانچه امیر مؤمنان علیه السّلام نیز اوامر رسول خدا را نه با دیده اوامر یک پدر به پسر خویش بلکه با عنوان اطاعت امر از رسول خداوند بیچون و چرا میپذیرد. همچنین است نمونههایی که از حضرت صدّیقه طاهره سلامالله علیها نسبت به همسر خویش امیر مؤمنان علیه السّلام نقل میشود. مبرهن است در آنجا که اطاعت از همسر، در دسته اطاعاتِ مشروط قرار میگیرد و اطاعت از ولی خدا در دسته اطاعت محض، علّت شفاف و پُراهمیت رفتار خدیجه کبری سلامالله علیها نسبت به همسر خویش، فرمانبرداری صریح از آیات قرآنی است. ناگفته نماند که داشتنِ همسری همانند رسول خدا در کنار خود، چنان بیمانند و آرام بخش است که بانوی مؤمنهای همچون خدیجه غرّا، در کنار ایشان بال پرواز به ملکوت در بر میگیرد و به اوج میرسد. در چنین محیطی، همسر، به مشروط یا محض بودن اطاعت از همسرش نمیاندیشد و سکان به دست چنین ناخدایی میسپارد. آنچه میباید بهعنوان الگو و عَلَم، مقابلِ دیدگان زن و مرد مسلمان افراشته شود، چنین فرمانبرداری از ولی خداست تا آنجا که بانویی با چنان ثروت هنگفت و شگفت، در هنگام رحلت، به قدر کفنی از مال دنیا اندوخته نداشت. در حالی به همراه ختم المرسلین به شعب ابیطالب رفت که راهِ همراهی نکردن با آن حضرت برایش گشوده بود. این همه، نشان از جهاد آن بانو با جان و مال خویش در راه اعتلای اسلام داشت. آنچه این اعمال را درخشان میسازد، فداکاری در راه رسول خدا بهعنوان یک شخصیت حقوقی است گرچه شخصیت حقیقی آن حضرت نیز در جان خدیجه جایگاهی بلندمرتبه داشت. طاهرهای که با چنین اطاعتها، افضلِ امّهات مؤمنین خوانده شد و برای همیشه، تاریخ را مزین به نام خویش ساخت.
نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام
در سال دهم هجری، سایه بزرگ بانویی از سر اسلام کم شد که جهان، نظیرش را دیگر به خود ندید. کریمهای که تمام هستی خویش را در راه رضای خداوند و رسول گرامیاش، بذل کرد. بانویی که وجودش ظرفِ انوار امامت بود و منوّر به نور نبوّت. یکی از مسائلی که نسبت به آن بزرگ بانوی اسلام، عمدتاً مورد غفلت واقع شده است، مسأله اطاعت مطلق ومحض ایشان از رسول گرامی اسلام صلّیالله علیه و آله، نه بهعنوان همسر و بلکه بهعنوان فرستاده واجب الاطاعه خداوند است.
مطالب بسیاری از فرمانبرداریهای آن بانوی بزرگ از سید المرسلین صلّیالله علیه و آله نقل شده که گزارههایی صحیح، لکن با نتایجی دلخواه و گاه زاویهدار از حقیقت هستند. یک حقیقتِ مهم و مبنایی که در کنارِ رابطه «همسری» کمرنگ و گاه مفقود و پنهان میشود. سپردنِ اختیار تمامی اموال خود به حضرت ختمی مرتبت، اطاعت بیچون و چرا از ایشان در همه امور و امثال آن، همگی با عنوانِ «اطاعتپذیری از همسر» عنوان میشوند. مشابه این عبارات را نیز در نقل روابط میان زهرای مرضیه سلامالله علیها با امیر مؤمنان علیه السّلام نیز مشاهده میکنیم. حال آنکه مهم در این اطاعتهای بیقید و شرط، مسأله اطاعت از ولی خداست. نکتهای بسیار مهم، که از ارکان اعتقادی شیعه محسوب میشود. اطاعت در بیان دین مبین اسلام، به سه گروه حرام، مشروط و اطاعت محض(مطلق) تقسیم شده است. اطاعتِ حرام همچون اطاعت از طاغوت، اطاعت مشروط همانند اطاعت از پدر و همسر - که اطاعت از آنان همواره محدود به حدودی است و مقید به این است که از اطاعت آنان معصیت خدا لازم نیاید - و اطاعت محض (مطلق) همانند اطاعت از حقّ متعال، اطاعت از رسول خدا و اطاعت از ولی معصوم خداوند. عصمت و حدود امام معصوم علیه السّلام به این معناست که خطا در این حدود راه ندارد و بر این مدار، اطاعت مطلق محصور به دایره خداوند، رسول خدا و امام معصوم است. به عبارتی، وجوب اطاعت مطلق مانند اطاعت از خدا و رسول در صورتی پذیرفتنی است که فرد از خطا مصون باشد و هرگز به کار خطا و زشت فرمان ندهد و چنین ویژگی را در کسانی غیر از معصومان علیهم السّلام نمیتوان یافت، بنابراین اولیالامر به امامان دوازدهگانه اختصاص خواهد داشت.
بر این مبنای استوار و پراهمیت شیعی، حضرت خدیجه کبری بهعنوان نخستین بانوی مسلمان، در جایگاهِ یک بنده خدا که مکلّف و موظف به اجرای فرامین الهی است، از همسر خویش بهعنوان رسول گرامی اسلام تبعیت و اطاعت مطلق میکند و امر ایشان را بر هر خواستهای مقدّم میدارد. چنانچه امیر مؤمنان علیه السّلام نیز اوامر رسول خدا را نه با دیده اوامر یک پدر به پسر خویش بلکه با عنوان اطاعت امر از رسول خداوند بیچون و چرا میپذیرد. همچنین است نمونههایی که از حضرت صدّیقه طاهره سلامالله علیها نسبت به همسر خویش امیر مؤمنان علیه السّلام نقل میشود. مبرهن است در آنجا که اطاعت از همسر، در دسته اطاعاتِ مشروط قرار میگیرد و اطاعت از ولی خدا در دسته اطاعت محض، علّت شفاف و پُراهمیت رفتار خدیجه کبری سلامالله علیها نسبت به همسر خویش، فرمانبرداری صریح از آیات قرآنی است. ناگفته نماند که داشتنِ همسری همانند رسول خدا در کنار خود، چنان بیمانند و آرام بخش است که بانوی مؤمنهای همچون خدیجه غرّا، در کنار ایشان بال پرواز به ملکوت در بر میگیرد و به اوج میرسد. در چنین محیطی، همسر، به مشروط یا محض بودن اطاعت از همسرش نمیاندیشد و سکان به دست چنین ناخدایی میسپارد. آنچه میباید بهعنوان الگو و عَلَم، مقابلِ دیدگان زن و مرد مسلمان افراشته شود، چنین فرمانبرداری از ولی خداست تا آنجا که بانویی با چنان ثروت هنگفت و شگفت، در هنگام رحلت، به قدر کفنی از مال دنیا اندوخته نداشت. در حالی به همراه ختم المرسلین به شعب ابیطالب رفت که راهِ همراهی نکردن با آن حضرت برایش گشوده بود. این همه، نشان از جهاد آن بانو با جان و مال خویش در راه اعتلای اسلام داشت. آنچه این اعمال را درخشان میسازد، فداکاری در راه رسول خدا بهعنوان یک شخصیت حقوقی است گرچه شخصیت حقیقی آن حضرت نیز در جان خدیجه جایگاهی بلندمرتبه داشت. طاهرهای که با چنین اطاعتها، افضلِ امّهات مؤمنین خوانده شد و برای همیشه، تاریخ را مزین به نام خویش ساخت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ماه مبارک رمضان
-
سعدی خداوند موسیقی است
-
ارتقای کیفیت زندگی با گذرهای فرهنگی و هنری
-
جوجههای مجازی و عینک خلبانی
-
از کتاب تا فیلم
-
شهروند مجـــازی
-
عکس نوشت
-
یک دقیقه با خدا
-
در رثای نخستین بانوی مسلمان
اخبارایران آنلاین