ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ربیعی واکنش سهگانه دولت به تروریسم هستهای در نطنز را تشریح کرد
تداوم غنیسازی، مجازات آمرین و عقب راندن تحریمها
سخنگوی دولت اتفاق یکشنبه گذشته در نطنز را «خرابکارانه و تروریستی» توصیف و تأکید کرد که بهرغم خسارتهایی که به همراه داشته است، جمهوری اسلامی برای ناکام گذاشتن اهداف آمرین این حرکت تروریستی، با جدیت گسترش فناوری هستهای از یک طرف و تلاش برای رفع تحریمهای ظالمانه را از طرف دیگر ادامه خواهد داد. به گزارش «ایرنا» علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته که به صورت «برخط» برگزار شد، اقدام علیه مرکز غنیسازی در نطنز را نشاندهنده شکست دشمنان پیشرفت کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریمهای ظالمانه از سوی دیگر دانست و در تشریح گام سوم جمهوری اسلامی برای مقابله با این اقدام، اظهارکرد: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و با تأکید بر ضرورت برخورد جامعه بینالمللی و آژانس بینالمللی انرژی اتمی با این تروریسم هستهای، حق خود را برای اقدام علیه عاملین، آمرین و مباشرین این حمله محفوظ میداند. به گفته سخنگوی دولت، این خرابکاری هرچند موقتاً آسیبهای محدودی به فعالیت غنیسازی وارد کرده اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده در مدت کوتاهی بخش بزرگی از آسیبها را جبران و در مسیر بازسازی از فناوریهای جدیدتر استفاده خواهد شد.
ربیعی تأکید کرد: از همه طرفهای برجام و همینطور دولت امریکا که خود را طرفدار دیپلماسی میداند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی را با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.
جایگزینی سانتریفیوژهای از کارافتاده با ماشینهای پیشرفتهتر
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه خرابکاری یکشنبه گذشته در کانال کابلهای برقرسان به سامانه ماشینهای سانتریفیوژ رخ داد که موجب آسیب دیدن این سامانه شده است، اضافه کرد: این یک حمله بیرونی نبود و محل خرابکاری نیز کاملاً مشخص شده است.
او با اشاره به اینکه مقامات رژیم صهیونیستی با سفارش برخی تحلیلها به رسانه های خارجی میخواهند این تصور را ایجاد کنند که توانایی ایران در زمینه غنیسازی برای چند ماه به تعویق خواهد افتاد، این امر را یک آرزوی عبث دانست و گفت: برخلاف ادعاها، خسارت وارد شده به سایت نطنز به سرعت قابل رفع و جبران است، ضمن اینکه مقرر شد به جای سانتریفیوژهای IR۱ از سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده شود. از اینرو اعلام میکنم براساس یک تصمیم ملی و یک خواست مدنی چرخ سانتریفیوژهای ما برای همیشه و هر روز بهتر از دیروز خواهد چرخید.
کانون پاسخ ایران در سرزمین متجاوز خواهد بود
سخنگوی دولت، هدف اصلی این خرابکاری را سیاسی دانست تا نگذارند دستیابی مردم ایران به حقوق خود در عرصه جهانی به ثمر بنشیند و گفت: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و قطعاً مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود. او با بیان اینکه در عرصه سیاسی نیز با عقب راندن تحریمها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران، اهداف تروریستها را ناکام خواهیم گذاشت، ادامه داد: ما در دام عملیات تحریکی دشمن قرار نمیگیریم، به مسیر درست خود در عرصه بینالمللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تأمین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه شواهدی بسیار قوی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه وجود دارد، ادامه داد: اول اینکه مقامات این رژیم از ترس پاسخ قاطع ایران با اظهارات دوپهلو شادمانی میکنند. دوم اینکه خوشبختانه وزارت اطلاعات و متخصصان ضد جاسوسی ما در ماههای گذشته و پس از شهادت شهید فخریزاده چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویسهای امنیتی اسرائیل را دستگیر کردند و اکنون پرونده این افراد در مراحل بررسی قضایی قرار گرفته است.
ربیعی گفت: در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده است و اقدامات لازم در دست پیگیری است.
گفتوگوهای وین تاکنون سازنده بوده است
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه چقدر امکان رفع تحریمها وجود دارد، تصریح کرد: براساس گزارش وزارت امور خارجه از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گفتو گوها تا امروز سازنده بوده و در مسیر درستی پیش میرود. ربیعی با بیان اینکه برای امریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشتهایم و نوبت امریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است، مدت زمان نشست وین را به تأمین نظرات ایران مرتبط دانست و افزود: به هیچوجه عجلهای نداریم و منافع خود را از دست نمیدهیم. دولت ترجیح میدهد میراثی جز تحریم را برای دولت بعد واگذار کند، اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا مذاکره مستقیم با امریکا برای اعلام مطالبات ایران منطقیتر نیست؟ گفت: سختگیری ما برای امتناع از مذاکره با امریکا خارج از چارچوب برجام پیام روشن و البته سختگیرانهای دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه مذاکره با امریکا را خارج از موضوع برنامههای هستهای و بیرون از چارچوب برجام به رسمیت نمیشناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفتوگوهایی قائل نیست.
او با بیان اینکه این سیاست و سختگیری مبتنی بر سالها تجربه از طرف مقابل است، ادامه داد: از نظر ما مذاکره تنها زمانی لازم است که با مسأله پیچیدهای روبهرو باشیم، در حالی که نحوه بازگشت همه طرفها به تعهدات، روشن است و نیازمند مذاکره نیست. امریکا راهی جز لغو یکباره تحریمهای ناقض توافق ندارد. در این صورت ما در کوتاهترین زمان ممکن بعد از راستی آزمایی، به تعهدات خود بازخواهیم گشت.
دیدگاه دولت بازبودن کلاب هاوس است
ربیعی درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در زمینه بسته شدن «کلاب هاوس» نیز با تأکید بر اینکه کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد، اظهارکرد: برخی خودشان توانایی گفتوگو با مردم و نخبگان را ندارند و به همین دلیل از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شدهاند. سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهوری یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور داد تا نخست جزئیات را به مردم بگوید و بعد مطابق قانون از اختلالکنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی برای حفظ فضای ایجاد شده استفاده کند، گفت: دیدگاه دولت باز بودن این شبکه اجتماعی است. هر کس توانایی گفتوگو با نخبگان را دارد میتواند از این فضا استفاده کند و اگر نگرانیهایی برای سوءاستفاده از این فضا وجود دارد، قابل بررسی است و میتوان چارهای اندیشید اما راه حل، بستن نیست.
شکایت از رئیس جمهوری برای ابلاغ نکردن قوانین موضوعیت ندارد
خبرنگاری از ربیعی درباره شکایت نمایندگان از رئیس جمهوری به دلیل ابلاغ نکردن ۱۳ فقره قانون پرسید. ربیعی توضیح داد: قبلاً معاون امور مجلس رئیس جمهوری در کمیسیون قضایی مجلس، توضیحات قابل توجه و مبسوطی را ارائه کرد، هرچند طبق قانون و روال ایشان باید در صحن علنی مجلس نیز صحبت میکرد که این اجازه به معاون امور مجلس رئیس جمهوری داده نشد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، شکایت نمایندگان از دولت در این زمینه را اقدامی عجیب و بدعت تازه دانست و گفت: به اعتقاد حقوقدانان، این شکایت، اساساً موضوعیت ندارد چرا که قانون، فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده و گفته که در صورت ابلاغ نکردن رئیس جمهوری، رئیس مجلس میتواند قانون را ابلاغ کند. بنابراین، شکایت برای ابلاغ قوانین، اصلاً ضرورت ندارد.
به باور سخنگوی دولت، گویا برخی نمایندگان بین اجرای قوانین و ابلاغ قوانین، تمایزی قائل نیستند، درحالی که این یک سنت 40 ساله در کشور است که اگر رئیس قوه مجریه قانون را ابلاغ نکند، رئیس قوه مقننه میتواند آن را ابلاغ کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه تعدادی از لوایح مهم دولت علیرغم پیگیریهای مکرر، هنوز در مجلس اعلام وصول نشده است، گفت: دولت تلاش دارد تا جای ممکن، موضوع را با پیگیریهای اداری و پارلمانی حل و فصل کند و نیازی به شکایت به مراجع قضایی و ذیربط نباشد وگرنه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰، یا شکایت به بازرسی کل کشور و شکایت به قوه قضائیه استفاده از ظرفیت تبصره اصل ۱۱۰ قانون اساسی راهکارهایی است که میتوان به آنها تمسک جست.
دولت برای بورس کیسه ندوخته است
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حمایت از سهامداران در سه ماه پایانی فعالیت نیز با تأکید بر اینکه بورس جایی نیست که دولت برای آن کیسهای دوخته باشد، اظهارکرد: همه افرادی که نگاه بلندمدت به سرمایهگذاریشان داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده است، البته افراد زیادی با رشد بازار سرمایه در بورس سود کردند. منتها افراد قابل توجهی هستند که در فراز و نشیب این بازار وارد شده و متضرر شدهاند.
ربیعی با اشاره به هشدار کارشناسان به سهامداران و مردم عادی و حتی خود او مبنی بر اینکه بورس، بانک نیست، گفت: چون عدهای از هموطنان با انتظار انتفاع به بازار سهام آمدهاند و ما باید نگاهی مسئولانه به همه مردم داشته باشیم، در همین راستا دولت نیز اقداماتی را برای بهبود فضای بازار سهام انجام داده که برخی از آنها عبارتند از پیگیری رعایت حداکثر سود پرداختی بانکها، امکان انتشار اوراق توسط شرکتهای هلدینگ و سرمایهگذاری برای خرید سهام و رشد عالی فروش شرکتها در اسفند و فروردین ماه و تثبیت نرخ ارز.
سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود، امنیتی کردن اکوسیستم سرمایهگذاری را زمینهساز خروج سرمایه از کشور دانست و افزود: متأسفانه اظهارنظرهای نپخته و غیرمسئولانه زیادی وجود دارد. عملیات روانی و دروغپردازیهای زیادی هم در کانالهای غیرمسئول و مشکوک دیده میشود.
واکسن در مسیرهای غیررسمی توزیع نشده است
ربیعی درباره آخرین وضعیت توزیع واکسن هم با تأکید بر اینکه معتقدم واکسنهای وارد شده بجز مسیری که در سند ملی واکسیناسیون آمده، توزیع نشده و به دقت تحت کنترل قرار دارد و تمام اطلاعات در سامانه سیب و تیتک به دقت ثبت شده است، افزود: با توجه به وعده وزیر بهداشت و تأکید رئیس جمهوری همه اطلاعات که چه کسی و چه زمانی واکسن دریافت میکند در این سامانه ثبت شده است و همه را توضیح خواهیم داد.
ربیعی تأکید کرد: از همه طرفهای برجام و همینطور دولت امریکا که خود را طرفدار دیپلماسی میداند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی را با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.
جایگزینی سانتریفیوژهای از کارافتاده با ماشینهای پیشرفتهتر
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه خرابکاری یکشنبه گذشته در کانال کابلهای برقرسان به سامانه ماشینهای سانتریفیوژ رخ داد که موجب آسیب دیدن این سامانه شده است، اضافه کرد: این یک حمله بیرونی نبود و محل خرابکاری نیز کاملاً مشخص شده است.
او با اشاره به اینکه مقامات رژیم صهیونیستی با سفارش برخی تحلیلها به رسانه های خارجی میخواهند این تصور را ایجاد کنند که توانایی ایران در زمینه غنیسازی برای چند ماه به تعویق خواهد افتاد، این امر را یک آرزوی عبث دانست و گفت: برخلاف ادعاها، خسارت وارد شده به سایت نطنز به سرعت قابل رفع و جبران است، ضمن اینکه مقرر شد به جای سانتریفیوژهای IR۱ از سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده شود. از اینرو اعلام میکنم براساس یک تصمیم ملی و یک خواست مدنی چرخ سانتریفیوژهای ما برای همیشه و هر روز بهتر از دیروز خواهد چرخید.
کانون پاسخ ایران در سرزمین متجاوز خواهد بود
سخنگوی دولت، هدف اصلی این خرابکاری را سیاسی دانست تا نگذارند دستیابی مردم ایران به حقوق خود در عرصه جهانی به ثمر بنشیند و گفت: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و قطعاً مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود. او با بیان اینکه در عرصه سیاسی نیز با عقب راندن تحریمها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران، اهداف تروریستها را ناکام خواهیم گذاشت، ادامه داد: ما در دام عملیات تحریکی دشمن قرار نمیگیریم، به مسیر درست خود در عرصه بینالمللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تأمین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه شواهدی بسیار قوی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه وجود دارد، ادامه داد: اول اینکه مقامات این رژیم از ترس پاسخ قاطع ایران با اظهارات دوپهلو شادمانی میکنند. دوم اینکه خوشبختانه وزارت اطلاعات و متخصصان ضد جاسوسی ما در ماههای گذشته و پس از شهادت شهید فخریزاده چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویسهای امنیتی اسرائیل را دستگیر کردند و اکنون پرونده این افراد در مراحل بررسی قضایی قرار گرفته است.
ربیعی گفت: در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده است و اقدامات لازم در دست پیگیری است.
گفتوگوهای وین تاکنون سازنده بوده است
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه چقدر امکان رفع تحریمها وجود دارد، تصریح کرد: براساس گزارش وزارت امور خارجه از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گفتو گوها تا امروز سازنده بوده و در مسیر درستی پیش میرود. ربیعی با بیان اینکه برای امریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشتهایم و نوبت امریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است، مدت زمان نشست وین را به تأمین نظرات ایران مرتبط دانست و افزود: به هیچوجه عجلهای نداریم و منافع خود را از دست نمیدهیم. دولت ترجیح میدهد میراثی جز تحریم را برای دولت بعد واگذار کند، اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا مذاکره مستقیم با امریکا برای اعلام مطالبات ایران منطقیتر نیست؟ گفت: سختگیری ما برای امتناع از مذاکره با امریکا خارج از چارچوب برجام پیام روشن و البته سختگیرانهای دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه مذاکره با امریکا را خارج از موضوع برنامههای هستهای و بیرون از چارچوب برجام به رسمیت نمیشناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفتوگوهایی قائل نیست.
او با بیان اینکه این سیاست و سختگیری مبتنی بر سالها تجربه از طرف مقابل است، ادامه داد: از نظر ما مذاکره تنها زمانی لازم است که با مسأله پیچیدهای روبهرو باشیم، در حالی که نحوه بازگشت همه طرفها به تعهدات، روشن است و نیازمند مذاکره نیست. امریکا راهی جز لغو یکباره تحریمهای ناقض توافق ندارد. در این صورت ما در کوتاهترین زمان ممکن بعد از راستی آزمایی، به تعهدات خود بازخواهیم گشت.
دیدگاه دولت بازبودن کلاب هاوس است
ربیعی درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در زمینه بسته شدن «کلاب هاوس» نیز با تأکید بر اینکه کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد، اظهارکرد: برخی خودشان توانایی گفتوگو با مردم و نخبگان را ندارند و به همین دلیل از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شدهاند. سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهوری یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور داد تا نخست جزئیات را به مردم بگوید و بعد مطابق قانون از اختلالکنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی برای حفظ فضای ایجاد شده استفاده کند، گفت: دیدگاه دولت باز بودن این شبکه اجتماعی است. هر کس توانایی گفتوگو با نخبگان را دارد میتواند از این فضا استفاده کند و اگر نگرانیهایی برای سوءاستفاده از این فضا وجود دارد، قابل بررسی است و میتوان چارهای اندیشید اما راه حل، بستن نیست.
شکایت از رئیس جمهوری برای ابلاغ نکردن قوانین موضوعیت ندارد
خبرنگاری از ربیعی درباره شکایت نمایندگان از رئیس جمهوری به دلیل ابلاغ نکردن ۱۳ فقره قانون پرسید. ربیعی توضیح داد: قبلاً معاون امور مجلس رئیس جمهوری در کمیسیون قضایی مجلس، توضیحات قابل توجه و مبسوطی را ارائه کرد، هرچند طبق قانون و روال ایشان باید در صحن علنی مجلس نیز صحبت میکرد که این اجازه به معاون امور مجلس رئیس جمهوری داده نشد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، شکایت نمایندگان از دولت در این زمینه را اقدامی عجیب و بدعت تازه دانست و گفت: به اعتقاد حقوقدانان، این شکایت، اساساً موضوعیت ندارد چرا که قانون، فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده و گفته که در صورت ابلاغ نکردن رئیس جمهوری، رئیس مجلس میتواند قانون را ابلاغ کند. بنابراین، شکایت برای ابلاغ قوانین، اصلاً ضرورت ندارد.
به باور سخنگوی دولت، گویا برخی نمایندگان بین اجرای قوانین و ابلاغ قوانین، تمایزی قائل نیستند، درحالی که این یک سنت 40 ساله در کشور است که اگر رئیس قوه مجریه قانون را ابلاغ نکند، رئیس قوه مقننه میتواند آن را ابلاغ کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه تعدادی از لوایح مهم دولت علیرغم پیگیریهای مکرر، هنوز در مجلس اعلام وصول نشده است، گفت: دولت تلاش دارد تا جای ممکن، موضوع را با پیگیریهای اداری و پارلمانی حل و فصل کند و نیازی به شکایت به مراجع قضایی و ذیربط نباشد وگرنه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰، یا شکایت به بازرسی کل کشور و شکایت به قوه قضائیه استفاده از ظرفیت تبصره اصل ۱۱۰ قانون اساسی راهکارهایی است که میتوان به آنها تمسک جست.
دولت برای بورس کیسه ندوخته است
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حمایت از سهامداران در سه ماه پایانی فعالیت نیز با تأکید بر اینکه بورس جایی نیست که دولت برای آن کیسهای دوخته باشد، اظهارکرد: همه افرادی که نگاه بلندمدت به سرمایهگذاریشان داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده است، البته افراد زیادی با رشد بازار سرمایه در بورس سود کردند. منتها افراد قابل توجهی هستند که در فراز و نشیب این بازار وارد شده و متضرر شدهاند.
ربیعی با اشاره به هشدار کارشناسان به سهامداران و مردم عادی و حتی خود او مبنی بر اینکه بورس، بانک نیست، گفت: چون عدهای از هموطنان با انتظار انتفاع به بازار سهام آمدهاند و ما باید نگاهی مسئولانه به همه مردم داشته باشیم، در همین راستا دولت نیز اقداماتی را برای بهبود فضای بازار سهام انجام داده که برخی از آنها عبارتند از پیگیری رعایت حداکثر سود پرداختی بانکها، امکان انتشار اوراق توسط شرکتهای هلدینگ و سرمایهگذاری برای خرید سهام و رشد عالی فروش شرکتها در اسفند و فروردین ماه و تثبیت نرخ ارز.
سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود، امنیتی کردن اکوسیستم سرمایهگذاری را زمینهساز خروج سرمایه از کشور دانست و افزود: متأسفانه اظهارنظرهای نپخته و غیرمسئولانه زیادی وجود دارد. عملیات روانی و دروغپردازیهای زیادی هم در کانالهای غیرمسئول و مشکوک دیده میشود.
واکسن در مسیرهای غیررسمی توزیع نشده است
ربیعی درباره آخرین وضعیت توزیع واکسن هم با تأکید بر اینکه معتقدم واکسنهای وارد شده بجز مسیری که در سند ملی واکسیناسیون آمده، توزیع نشده و به دقت تحت کنترل قرار دارد و تمام اطلاعات در سامانه سیب و تیتک به دقت ثبت شده است، افزود: با توجه به وعده وزیر بهداشت و تأکید رئیس جمهوری همه اطلاعات که چه کسی و چه زمانی واکسن دریافت میکند در این سامانه ثبت شده است و همه را توضیح خواهیم داد.
واکنش سخنگوی قوه قضائیه به شکایت نمایندگان از رئیس جمهوری:
نمایندگان مجلس از ابزارها و اختیارات قانونی خودشان استفاده کنند
مسئولیت ساماندهی فضای مجازی به عهده وزارت ارتباطات است
سخنگوی قوه قضائیه گفت: تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد برنامههای سند تحول را عملیاتی و اجرایی کنیم. به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز گذشته خود گفت: از این هفته تا هفته قوه قضائیه در نشستهای سخنگویی مروری بر عملکرد قوه قضائیه در دوره تحول و سال ۱۳۹۹ خواهیم داشت. وی با اشاره به نامگذاری سال ١۴٠٠ توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانیها و مانعزداییها» و عملکرد قوه قضائیه در این خصوص، گفت: احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در دو سال گذشته شاهد و دلیل روشنی بر صدق این ادعا است؛ ولی متأسفانه برخی توئیتبازان و افراد شاغل در مناصب حاکمیتی به جای همراهی و تلاش در جهت حمایت از تولید و اشتغال و ارائه گزارش عملکرد نهاد و سازمان متبوع خودشان، عملکرد قوه قضائیه را زیر سؤال بردند. اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در سال ۱۳۹۹، صدور احکام جایگزین حبس، ۲۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است.
سخنگوی قوه قضائیه به اقدامات دستگاه قضا در حوزه زندان و زندانیان در ایام کرونا اشارهای داشت و افزود: در دوره یکساله کرونا، در هر روز حداقل ۵۰ هزار نفر از زندانیان در مرخصی بودند و در ایام اوج کرونا، عدد زندانیان مرخصی رفته از ۱۰۰ هزار نفر هم تجاوز کرد.
اسماعیلی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که در مقایسه با سال ۹۸، ۸۶ درصد رشد داشته و در مقایسه با سال ۹۷ دوره قبل از دوره تحول، با رشد ۴۱۸ درصدی مواجه بوده است. وی تأکید کرد: در بین محکومان مورد عفو قرار گرفته، ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی در سال ۱۳۹۹ مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها محکومان اغتشاشات آبان ۹۸ و موضوع فتنه بنزینی بودند.
انجام ۱۱۱ هزار دادرسی الکترونیکی از داخل زندانها یا مراجع قضایی بدون اعزام زندانی، فراهم شدن اسباب آزادی حدود ۲۰ هزار نفر از زندانیان با کمک مقامات قضایی و استفاده از تأسیسات حقوقی، صدور حدود ۱۶۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس و نجات ۸۷۸ مورد از محکومان قصاص از دیگر نکات مورد اشاره سخنگوی دستگاه قضایی بود.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رسیدگی به پروندههای مفاسد اقتصادی و عملکرد قوه قضائیه در رسیدگی به این پروندهها گفت: موضوع رسیدگی به مفاسد اقتصادی جزو اولویتهای قوه قضائیه بوده و هست و خواهد بود و در مبارزه با مفاسد اقتصادی کوتاه نیامدهایم و کوتاه نخواهیم آمد. وی ادامه داد: در آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ خیلی از شعب مشغول به کار هستند؛ اما یکی از پروندههایی که در رسانهها هم مطرح شد، رسیدگی به پرونده اتهامی حسن میرکاظمی مشهور به رعیت است که دادگاه آن در همین روزها در حال برگزاری است. وی اعلام کرد: ٢٠۴ پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی با ۶۲۵ متهم به شعب ویژه ارجاع شده است. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: از این ۲۰۴ پرونده در ظرف شش ماهه دوم، ۱۲۱ پرونده رسیدگی، مختومه و حکم آن صادر شده است. البته در این شش ماهه پروندههای قبلی نیز رسیدگی شده و مجموع پروندههای رسیدگی شده شعب ویژه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۲۰ فقره پرونده است که ۱۲۱ فقره آن مربوط به پروندههای شش ماهه دوم میباشد که رسیدگی و حکم صادر شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده شکایت سرباز راهور از عنابستانی نماینده مجلس گفت: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران بررسی و منتهی به صدور کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شده است. با تکمیل تحقیقات و اطلاعات دادگاه، بزودی جلسات دادگاه آن نیز برگزار خواهد شد. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه نمایندگان مجلس گزارش استنکاف رئیس جمهوری از ابلاغ قوانین را برای بررسی قضایی به قوه قضائیه ارسال کردند، تمرکز قوه قضائیه در آستانه انتخابات بر چه موضوعاتی است و آیا به اینچنین پروندهها و شکایتهایی در آستانه انتخابات رسیدگی میشود، گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنیم علاوه بر مکاتباتی که با قوه قضائیه انجام میدهند، از ابزارهای قانونیِ در اختیار خودشان مانند سؤال و تحقیق و تفحص بهره بیشتری ببرند. ابزارهای قانونی خوبی در اختیار نمایندگان مجلس وجود دارد و استفاده از این ابزارها و اختیارات قانونی میتواند به بهبود اوضاع کمک کند. ما خیلی هم دنبال مچگیری نیستیم و دنبال بهبود شرایط هستیم. اسماعیلی افزود: نکته پایانی اینکه مواردی که به قوه قضائیه میفرستند اگر همه با اسناد و مدارک و دلایل و بررسیهای کارشناسانه باشد، ما را هم در فرایند رسیدگی کمک میکند که این پروندهها را سریعتر رسیدگی کنیم و هم کمک میکند که رسیدگیها از اتقان بیشتری برخوردار باشد. اسماعیلی اضافه کرد: تقاضای ما این است که این اعلامات همراه با ارسال اسناد و مدارک و مستندات و نتایج بررسیها باشد که خروجی اصلی در رسیدگی و اتقان در تصمیمگیری را داشته باشد. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما هم در همه این موارد آنچه به موجب قانون به عهده قوه قضائیه است را انجام میدهیم. البته برخی رسیدگیها، تشریفات و آیین دادرسی و رسیدگی خود را دارد. هر رسیدگی باید در چارچوب قوانین و مقررات قانونی انجام شود و ما از انجام وظایف خود کوتاه نخواهیم آمد. سخنگوی قوه قضاییه درباره احتمال فیلترینگ شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» هم با بیان اینکه از رهاشدگی فضای مجازی گله داریم و همانطور که مرزهای آبی و دریایی ساماندهی و مدیریت میشود فضای مجازی نیز نیازمند ساماندهی و مدیریت است، گفت: این مسئولیت به عهده دولت، وزارت ارتباطات و نهادهای متولی است. آنان باید این فضا را مدیریت و ساماندهی و از رها شدگی آن جلوگیری کنند و چنانچه در انجام ماموریتهای خود قصور کنند باید در ارتباط با قصور خود پاسخگو باشند. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تکذیب گزارش پزشکی قانونی در پرونده آزاده نامداری گفت: آنچه بهنوعی در رسانهها تکذیب شد ناظر بر این بود که نظریه پزشکی واصل نشده، تا امروز بررسیهای قضایی و پزشکی قانونی جنایی بودن این موضوع را منتفی کرده است، از اینرو پرونده جنایی نیست و با توجه به بررسیها در سایر جهات در فضایی مبتنی بر نظر پزشکی قانونی قاضی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.
سخنگوی قوه قضائیه به اقدامات دستگاه قضا در حوزه زندان و زندانیان در ایام کرونا اشارهای داشت و افزود: در دوره یکساله کرونا، در هر روز حداقل ۵۰ هزار نفر از زندانیان در مرخصی بودند و در ایام اوج کرونا، عدد زندانیان مرخصی رفته از ۱۰۰ هزار نفر هم تجاوز کرد.
اسماعیلی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومان مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند که در مقایسه با سال ۹۸، ۸۶ درصد رشد داشته و در مقایسه با سال ۹۷ دوره قبل از دوره تحول، با رشد ۴۱۸ درصدی مواجه بوده است. وی تأکید کرد: در بین محکومان مورد عفو قرار گرفته، ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی در سال ۱۳۹۹ مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها محکومان اغتشاشات آبان ۹۸ و موضوع فتنه بنزینی بودند.
انجام ۱۱۱ هزار دادرسی الکترونیکی از داخل زندانها یا مراجع قضایی بدون اعزام زندانی، فراهم شدن اسباب آزادی حدود ۲۰ هزار نفر از زندانیان با کمک مقامات قضایی و استفاده از تأسیسات حقوقی، صدور حدود ۱۶۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس و نجات ۸۷۸ مورد از محکومان قصاص از دیگر نکات مورد اشاره سخنگوی دستگاه قضایی بود.
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رسیدگی به پروندههای مفاسد اقتصادی و عملکرد قوه قضائیه در رسیدگی به این پروندهها گفت: موضوع رسیدگی به مفاسد اقتصادی جزو اولویتهای قوه قضائیه بوده و هست و خواهد بود و در مبارزه با مفاسد اقتصادی کوتاه نیامدهایم و کوتاه نخواهیم آمد. وی ادامه داد: در آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ خیلی از شعب مشغول به کار هستند؛ اما یکی از پروندههایی که در رسانهها هم مطرح شد، رسیدگی به پرونده اتهامی حسن میرکاظمی مشهور به رعیت است که دادگاه آن در همین روزها در حال برگزاری است. وی اعلام کرد: ٢٠۴ پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی با ۶۲۵ متهم به شعب ویژه ارجاع شده است. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: از این ۲۰۴ پرونده در ظرف شش ماهه دوم، ۱۲۱ پرونده رسیدگی، مختومه و حکم آن صادر شده است. البته در این شش ماهه پروندههای قبلی نیز رسیدگی شده و مجموع پروندههای رسیدگی شده شعب ویژه در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۲۰ فقره پرونده است که ۱۲۱ فقره آن مربوط به پروندههای شش ماهه دوم میباشد که رسیدگی و حکم صادر شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده شکایت سرباز راهور از عنابستانی نماینده مجلس گفت: این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران بررسی و منتهی به صدور کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شده است. با تکمیل تحقیقات و اطلاعات دادگاه، بزودی جلسات دادگاه آن نیز برگزار خواهد شد. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه نمایندگان مجلس گزارش استنکاف رئیس جمهوری از ابلاغ قوانین را برای بررسی قضایی به قوه قضائیه ارسال کردند، تمرکز قوه قضائیه در آستانه انتخابات بر چه موضوعاتی است و آیا به اینچنین پروندهها و شکایتهایی در آستانه انتخابات رسیدگی میشود، گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا میکنیم علاوه بر مکاتباتی که با قوه قضائیه انجام میدهند، از ابزارهای قانونیِ در اختیار خودشان مانند سؤال و تحقیق و تفحص بهره بیشتری ببرند. ابزارهای قانونی خوبی در اختیار نمایندگان مجلس وجود دارد و استفاده از این ابزارها و اختیارات قانونی میتواند به بهبود اوضاع کمک کند. ما خیلی هم دنبال مچگیری نیستیم و دنبال بهبود شرایط هستیم. اسماعیلی افزود: نکته پایانی اینکه مواردی که به قوه قضائیه میفرستند اگر همه با اسناد و مدارک و دلایل و بررسیهای کارشناسانه باشد، ما را هم در فرایند رسیدگی کمک میکند که این پروندهها را سریعتر رسیدگی کنیم و هم کمک میکند که رسیدگیها از اتقان بیشتری برخوردار باشد. اسماعیلی اضافه کرد: تقاضای ما این است که این اعلامات همراه با ارسال اسناد و مدارک و مستندات و نتایج بررسیها باشد که خروجی اصلی در رسیدگی و اتقان در تصمیمگیری را داشته باشد. سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ما هم در همه این موارد آنچه به موجب قانون به عهده قوه قضائیه است را انجام میدهیم. البته برخی رسیدگیها، تشریفات و آیین دادرسی و رسیدگی خود را دارد. هر رسیدگی باید در چارچوب قوانین و مقررات قانونی انجام شود و ما از انجام وظایف خود کوتاه نخواهیم آمد. سخنگوی قوه قضاییه درباره احتمال فیلترینگ شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» هم با بیان اینکه از رهاشدگی فضای مجازی گله داریم و همانطور که مرزهای آبی و دریایی ساماندهی و مدیریت میشود فضای مجازی نیز نیازمند ساماندهی و مدیریت است، گفت: این مسئولیت به عهده دولت، وزارت ارتباطات و نهادهای متولی است. آنان باید این فضا را مدیریت و ساماندهی و از رها شدگی آن جلوگیری کنند و چنانچه در انجام ماموریتهای خود قصور کنند باید در ارتباط با قصور خود پاسخگو باشند. اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تکذیب گزارش پزشکی قانونی در پرونده آزاده نامداری گفت: آنچه بهنوعی در رسانهها تکذیب شد ناظر بر این بود که نظریه پزشکی واصل نشده، تا امروز بررسیهای قضایی و پزشکی قانونی جنایی بودن این موضوع را منتفی کرده است، از اینرو پرونده جنایی نیست و با توجه به بررسیها در سایر جهات در فضایی مبتنی بر نظر پزشکی قانونی قاضی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.
مغفول ماندن ظرفیت دانشگاه در مقابله با کرونا
ادامه از صفحه اول
این متخصصان میتوانند مردم را نسبت به تصمیماتی که گرفته میشود مطمئن کنند. کارشناسان اجتماعی میتوانند پشتیبانی مردم را از تصمیمات گرفته شده افزایش دهند. ما وقتی فعالیت صاحبنظران اجتماعی را در بحران سیلاب و همچنین زلزله بررسی کردیم متوجه شدیم این افراد در مواجهه با مردم بسیار موفق عمل کردند. در همین بحران سیل دستگاههای دولتی نمیتوانستند مردم را برای یک تصمیم قانع کنند اما ما بهعنوان مسئولان دانشگاه ورود کردیم و با مردم صحبت کردیم. مردم حرفهای ما را راحتتر قبول میکردند. از آن طرف هم اگر حس میکردیم تصمیمی به نفع مردم نیست به دولت میگفتیم این موضوع را مطرح نکند. در بحران کرونا هم فکر میکنم دانشگاه باید از طرف مردم یک گفتمانی را با ستاد ملی مقابله با کرونا برقرار کند. این را از آن جهت میگویم که گفتمان ثابت و تکراری در بحران برای مردم عادی میشود. ما باید شیوه گفتوگو و فرایند متناسب با شرایط را متفاوت انجام دهیم. اینجاست که کارشناسان اجتماعی باید ورود کنند. بحران کرونا فقط فعالیت پزشکی نمیخواهد. البته که ستون اصلی مبارزه با این بیماری را پزشکان و کادر درمان تشکیل میدهند اما این بیماری تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم دارد. ما باید مردم را قانع کنیم لذا اگر این اتفاق نیفتد مردم توجهی به پروتکلها و سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا نمیکنند. در اینجا لازم است به گزارش بحران سیلاب اشاره کنم که فقط برای این بحران تدوین نشد بلکه الگویی برای بحرانهایی است که کشور با آن روبهرو میشود. مسئولان هم میتوانند از آن برای مسأله کرونا استفاده کنند. در این گزارش بحران را به قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران تقسیم کردیم و گفتیم برای هر بخش چه روشهایی باید به کار بگیریم. برخی از بحرانها مثل سیلاب اتفاقش دو یا سه روز رخ میدهد و بعد ما وارد بحران میشویم که همان تخریبها است.بعد از آن هم بازسازی را داریم. درباره بیماری کرونا موضوع فرق میکند. ورود به بحران کند است اما دوران بحران طولانی است و بعد از آن هم مسئولان درگیر مسائل اجتماعی، روحی و آسیبهای اقتصادی مردم میشوند. در گزارش نوشتیم که وقتی مسألهای در کشور ایجاد میشود به لحاظ سازماندهی، مدیریت بحران، بسیج امکانات، وظایف دستگاهها و تأمین منابع چگونه باید عمل کرد تا یکصدایی در جامعه باشد و دستگاهها موازی کاری نکنند.آن گزارش میتوانست مورد استفاده قرار گیرد و هنوز هم میشود از آن استفاده کرد. موضوع دیگر شفافیت در واکسیناسیون مردم است. مردم منتظر واکسن هستند و نسبت به تأمین واکسن و شیوه تأمین آن به هیچ عنوان توجیه نشدند. این سؤال مردم است تا کی فقط باید مردم رعایت کنند و وظیفه مسئولان چیست؟ با این حال ما دانشگاهیان میتوانستیم در بحثهای اجتماعی به مسئولان بهداشتی کمک کنیم و رضایت مردم را بهدست آوریم اما از ظرفیت دانشگاه بخوبی استفاده نشد.
این متخصصان میتوانند مردم را نسبت به تصمیماتی که گرفته میشود مطمئن کنند. کارشناسان اجتماعی میتوانند پشتیبانی مردم را از تصمیمات گرفته شده افزایش دهند. ما وقتی فعالیت صاحبنظران اجتماعی را در بحران سیلاب و همچنین زلزله بررسی کردیم متوجه شدیم این افراد در مواجهه با مردم بسیار موفق عمل کردند. در همین بحران سیل دستگاههای دولتی نمیتوانستند مردم را برای یک تصمیم قانع کنند اما ما بهعنوان مسئولان دانشگاه ورود کردیم و با مردم صحبت کردیم. مردم حرفهای ما را راحتتر قبول میکردند. از آن طرف هم اگر حس میکردیم تصمیمی به نفع مردم نیست به دولت میگفتیم این موضوع را مطرح نکند. در بحران کرونا هم فکر میکنم دانشگاه باید از طرف مردم یک گفتمانی را با ستاد ملی مقابله با کرونا برقرار کند. این را از آن جهت میگویم که گفتمان ثابت و تکراری در بحران برای مردم عادی میشود. ما باید شیوه گفتوگو و فرایند متناسب با شرایط را متفاوت انجام دهیم. اینجاست که کارشناسان اجتماعی باید ورود کنند. بحران کرونا فقط فعالیت پزشکی نمیخواهد. البته که ستون اصلی مبارزه با این بیماری را پزشکان و کادر درمان تشکیل میدهند اما این بیماری تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم دارد. ما باید مردم را قانع کنیم لذا اگر این اتفاق نیفتد مردم توجهی به پروتکلها و سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا نمیکنند. در اینجا لازم است به گزارش بحران سیلاب اشاره کنم که فقط برای این بحران تدوین نشد بلکه الگویی برای بحرانهایی است که کشور با آن روبهرو میشود. مسئولان هم میتوانند از آن برای مسأله کرونا استفاده کنند. در این گزارش بحران را به قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران تقسیم کردیم و گفتیم برای هر بخش چه روشهایی باید به کار بگیریم. برخی از بحرانها مثل سیلاب اتفاقش دو یا سه روز رخ میدهد و بعد ما وارد بحران میشویم که همان تخریبها است.بعد از آن هم بازسازی را داریم. درباره بیماری کرونا موضوع فرق میکند. ورود به بحران کند است اما دوران بحران طولانی است و بعد از آن هم مسئولان درگیر مسائل اجتماعی، روحی و آسیبهای اقتصادی مردم میشوند. در گزارش نوشتیم که وقتی مسألهای در کشور ایجاد میشود به لحاظ سازماندهی، مدیریت بحران، بسیج امکانات، وظایف دستگاهها و تأمین منابع چگونه باید عمل کرد تا یکصدایی در جامعه باشد و دستگاهها موازی کاری نکنند.آن گزارش میتوانست مورد استفاده قرار گیرد و هنوز هم میشود از آن استفاده کرد. موضوع دیگر شفافیت در واکسیناسیون مردم است. مردم منتظر واکسن هستند و نسبت به تأمین واکسن و شیوه تأمین آن به هیچ عنوان توجیه نشدند. این سؤال مردم است تا کی فقط باید مردم رعایت کنند و وظیفه مسئولان چیست؟ با این حال ما دانشگاهیان میتوانستیم در بحثهای اجتماعی به مسئولان بهداشتی کمک کنیم و رضایت مردم را بهدست آوریم اما از ظرفیت دانشگاه بخوبی استفاده نشد.
دیگه چه خبر
اظهار نظر عجیب فریدون عباسی درباره حادثه نطنز
خبر اول اینکه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در اظهار نظری عجیب درباره اقدام خرابکارانه و تروریستی انجام شده در سایت هستهای نطنز گفت: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده است. فریدون عباسی که این جمله را همراه با خنده و لحنی طعنهآمیز بیان میکرد البته بلافاصله جمله تعجب آور خود را با این توضیح توجیه کرد «من علمی به قضیه نگاه میکنم».
بهگزارش تسنیم، عباسی درباره حادثه نطنز با بیان اینکه خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطریهای برق اضطراری بوده است، گفت: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین میرود که حدود 40، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان میبرد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا بتدریج از آن استفاده شود». عباسی با این توضیح که در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر میآید و مربوط به باطریهایی است که اگر برق قطع شود، آنها را قطع کند، ادامه داد: «آنها فکر کردند و متخصصان خود را بهکار گرفتند و به گونهای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطریها میآید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود». رئیس سابق سازمان انرژی اتمی سپس در مقدمهای برای منکوب کردن مسئولان فعلی این سازمان به جای محکوم کردن اقدام دشمنان، به ماجرای خرابکاری در فردو در سال 91 اشاره کرد و گفت: «در ماجرای فردو برق را از 30 کیلومتری فردو قطع کردند. دکلها و کابلهای برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذیها در داخل از قسمتهایی که دوربین نبوده، آن بخش باطریها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطریها را هم قطع کردند. اما ما آن موقع پیشبینی کرده بودیم و برق را از پست جماران نگرفتیم. گرفته بودیم، اما برای سانتریفیوژها استفاده نمیکردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیشبینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشینهای ما نیفتاد». عباسی سپس اظهارات خود را اینگونه به پایان برد که «در اینجا پیشبینی نشده بود که وقتی میروی گفتوگو میکنی و یک مصوبه مجلسداری که اقتدار را به تیم مذاکرهکننده برمیگرداند. یعنی یک عقبهای را ایجاد میکند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوقمان بهرهمند نشدیم، تکالیف را کنار میگذاریم و میخواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنیسازی جلو برویم و باید انتظار میداشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد».
بهرهگیری از خرابکاری نطنز برای حمله به رقبا، مسئولان سازمان انرژی اتمی و دولت و به کار بردن توصیف «قشنگ» برای یک اقدام تروریستی البته با واکنش کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد و اغلب کاربران از چنین رویه ابراز تأسف کردند.
اعتراض هالک بانک به کیفرخواست امریکا
خبر دیگر اینکه، وکیل هالک بانک ترکیه تأکید کرد که کیفرخواست امریکا علیه این بانک باید پس گرفته شود. به گزارش ایلنا، «سیمون لاتکوویچ» در دادگاه تجدیدنظر این بانک برای رسیدگی به اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریمها گفت: هالک بانک، بانک دولتی است و در امریکا مصونیت قضایی دارد. پس اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریمهای امریکا رد میشود و اینکیفر خواست، باید پس گرفته شود.
خبر اول اینکه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در اظهار نظری عجیب درباره اقدام خرابکارانه و تروریستی انجام شده در سایت هستهای نطنز گفت: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده است. فریدون عباسی که این جمله را همراه با خنده و لحنی طعنهآمیز بیان میکرد البته بلافاصله جمله تعجب آور خود را با این توضیح توجیه کرد «من علمی به قضیه نگاه میکنم».
بهگزارش تسنیم، عباسی درباره حادثه نطنز با بیان اینکه خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطریهای برق اضطراری بوده است، گفت: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین میرود که حدود 40، 50 متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان میبرد و ممکن است 5 تا 10 سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا بتدریج از آن استفاده شود». عباسی با این توضیح که در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر میآید و مربوط به باطریهایی است که اگر برق قطع شود، آنها را قطع کند، ادامه داد: «آنها فکر کردند و متخصصان خود را بهکار گرفتند و به گونهای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطریها میآید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود». رئیس سابق سازمان انرژی اتمی سپس در مقدمهای برای منکوب کردن مسئولان فعلی این سازمان به جای محکوم کردن اقدام دشمنان، به ماجرای خرابکاری در فردو در سال 91 اشاره کرد و گفت: «در ماجرای فردو برق را از 30 کیلومتری فردو قطع کردند. دکلها و کابلهای برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذیها در داخل از قسمتهایی که دوربین نبوده، آن بخش باطریها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطریها را هم قطع کردند. اما ما آن موقع پیشبینی کرده بودیم و برق را از پست جماران نگرفتیم. گرفته بودیم، اما برای سانتریفیوژها استفاده نمیکردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیشبینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشینهای ما نیفتاد». عباسی سپس اظهارات خود را اینگونه به پایان برد که «در اینجا پیشبینی نشده بود که وقتی میروی گفتوگو میکنی و یک مصوبه مجلسداری که اقتدار را به تیم مذاکرهکننده برمیگرداند. یعنی یک عقبهای را ایجاد میکند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوقمان بهرهمند نشدیم، تکالیف را کنار میگذاریم و میخواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنیسازی جلو برویم و باید انتظار میداشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد».
بهرهگیری از خرابکاری نطنز برای حمله به رقبا، مسئولان سازمان انرژی اتمی و دولت و به کار بردن توصیف «قشنگ» برای یک اقدام تروریستی البته با واکنش کاربران شبکههای اجتماعی مواجه شد و اغلب کاربران از چنین رویه ابراز تأسف کردند.
اعتراض هالک بانک به کیفرخواست امریکا
خبر دیگر اینکه، وکیل هالک بانک ترکیه تأکید کرد که کیفرخواست امریکا علیه این بانک باید پس گرفته شود. به گزارش ایلنا، «سیمون لاتکوویچ» در دادگاه تجدیدنظر این بانک برای رسیدگی به اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریمها گفت: هالک بانک، بانک دولتی است و در امریکا مصونیت قضایی دارد. پس اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریمهای امریکا رد میشود و اینکیفر خواست، باید پس گرفته شود.
روایت وزیر خارجه از جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس:
بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار متنی در «اینستاگرام» جزئیات نشست اخیر خود با کمیسیون امنیت ملی را منتشر کرد، جزئیاتی که نشان دهنده نارضایتی و گلایه وزیر خارجه از برخی رفتارها در این کمیسیون بوده است، رفتارهایی که نشان دهنده برخورد جناحی و انتخاباتی با مسائل کلان و مرتبط با منافع ملی همچون مذاکرات وین است. به گزارش «ایرنا»، ظریف در این مطلب نوشت: «روز دوشنبه جلسهای طولانی، صریح و صمیمی - همراه با توهین و تهدید و اتهام از سوی یکی دو نفر- با نمایندگان محترم کمیسیون امنیت ملی داشتم. از یکی از نمایندگان نقل شده است که «برآوردم از جلسه امروز کمیسیون این است که ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 میشود.» پس از چندین بار تأکید بر عدم تمایل برای نامزدی، نمیخواستم دوباره وارد این موضوع شوم.» وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه آورده است: «این اظهار نظر ناگزیرم کرد که اصل ماجرا را عرض کنم: در جلسه، چند نفر اظهار نگرانی کردند که گفتوگوهای وین برای رفع تحریمها با اهداف انتخاباتی دنبال میشود و من برای جلب آرای مردم به دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستم. عرض کردم دوقطبی را کسانی میسازند که با اتلاف میلیاردها برای تولید سریال، اعتماد عمومی به دیپلماسی کشور را هدف گرفته و معیشت مردم و عزت کشور را بازیچه اغراض سیاسی و انتخاباتی مینمایند.» وی افزود: «ما به لطف خدا و بزرگواری مردم نیازی به ایجاد دوقطبی در جامعه نداریم. هشت سال است علیه دستگاه دیپلماسی با هزینههای سنگین تبلیغ شده است؛ 8 سال است بهترین دستاوردهای دیپلماسی را تخطئه کردهاند؛ 8 سال است به دلیل سکوت ما یک تنه به قاضی رفتهاند و 8 سال است برای کوبیدن دستگاه دیپلماسی، عزت و اعتماد مردم را نشانه گرفتهاند؛ اما به لطف خدا هنوز از نعمت محبت مردم دلاورمان برخورداریم.» وزیر خارجه همچنین نوشت: «یادآوری کردم که علت تصمیم من برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی و یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد. سیاست خارجی نباید موضوع دعوای جناحی و انتخاباتی باشد. هر دستاورد سیاست خارجی، دستاورد مردم، کشور و رهبری است و هیچ فرد، گروه و یا جناحی حق مصادره آن را ندارد. رفع تحریمها به نفع مردم و هر دولتی است که 4 ماه دیگر زمام امور کشور را به دست میگیرد.»
ظریف در پایان تأکید کرد: «تقاضا میکنم اجازه دهید در این فضا که صهیونیستها برای جلوگیری از رفع تحریمها به خبیثانهترین و مذبوحانهترین روشها متوسل شدهاند، عباس عراقچی عزیز و دیگر همکاران فداکار و شجاعم بتوانند تمام تمرکز خود را بر رفع تحریمها متمرکز کنند و نگران سنگاندازیها، اتهامات و فضاسازیهای مسموم انتخاباتی نباشند.»
ظریف در پایان تأکید کرد: «تقاضا میکنم اجازه دهید در این فضا که صهیونیستها برای جلوگیری از رفع تحریمها به خبیثانهترین و مذبوحانهترین روشها متوسل شدهاند، عباس عراقچی عزیز و دیگر همکاران فداکار و شجاعم بتوانند تمام تمرکز خود را بر رفع تحریمها متمرکز کنند و نگران سنگاندازیها، اتهامات و فضاسازیهای مسموم انتخاباتی نباشند.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تداوم غنیسازی، مجازات آمرین و عقب راندن تحریمها
-
نمایندگان مجلس از ابزارها و اختیارات قانونی خودشان استفاده کنند
-
مغفول ماندن ظرفیت دانشگاه در مقابله با کرونا
-
دیگه چه خبر
-
بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم
اخبارایران آنلاین