در نشست مجازی 3 مدیر سینمایی مطرح شد
باید به بازار سینمای جهان ورود کنیم
فرهنگی/ «جایگاه جشنواره در سینمای پس از انقلاب» در نشستی مجازی به میزبانی دانشکده سوره، با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره «سینماحقیقت»، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلمهای کوتاه تهران و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بررسی شد. طبق اطلاعات ارائه شده در مهر، علیرضا تابش در بخشی از این نشست از آسیبشناسی مسیر بنیاد فارابی در حمایت از آثار صرفاً جشنوارهای سخن گفت: «روزی که به فارابی آمدم با ۴۸ فیلم آرشیو شده و اکران نشده روبهرو بودم چون هیچکدام قابلیت اکران و حتی آوردن به شبکه نمایش خانگی را نداشتند بههمین دلیل این روند را قطع کردیم و خواستیم جریان را نوسازی کنیم در چند سال اخیر فارابی تولیدی که صرفاً با عجله برای رساندن به جشنواره داشته باشد، مطلقاً نداشته است. لزوماً بررسیهای فیلمنامهای ما منجر به تولید نمیشود، عنصر جذابیت برای کودکان امروزی و توجه به ژانرهای مهجور و اقتباس برای ما مهم بوده است.» معضل اولویت و اصالت یافتن حضور در جشنوارهها بخشی از صحبتهای حمیدی مقدم، دبیر جشنواره سینما حقیقت بود. او در این باره گفت: «چرا آقای درویش میگویند ما سینمای جهانی نداریم؟ باید بدانیم گره کار کجاست چرا سینمای ما به معنی ارتباط با تودههای مردم جهانی نمیشود.جریان سینما در حوزههای مختلف باید بعد از ۴۲ سال خود را از جشنوارهها جدا کند. امروز معضل ما اصل شدن حضور در جشنوارههاست.» او همچنین در بخشی از صحبتهایش تأکید کرد که باید به بازار سینمای جهان ورود کنیم. این بازار تنها بهمعنی نمایش در سینماها نیست بلکه حضور در پلتفرمها و نمایشهای تلویزیونی و البته نشان دادن گسترده فرهنگ ایرانی هم مهم است. سیدصادق موسوی اما جشنواره فیلم کوتاه تهران را فرصتی برای کشف استعدادها دانست. او سرزندگی و پویایی جشنواره را برگرفته از جریان زنده فیلم کوتاه عنوان کرد: «هم جشنوارهها توانستهاند چهرهها را معرفی کنند و فرصت دیده شدن به افراد بدهند هم فیلمهای خوب در جشنوارهها حضور دارند. فیلمهای پرفروش دو، سه سال اخیر حاصل کار کسانی بوده که با فیلم کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران شروع به کار کردند. جریان فیلم کوتاه توانسته به معرفی فیلم کوتاه و به سینمای بلند کمک کند.»
نگاهی به ماجراهای سرقت آثار هنری
سرقت ارزش را بالا میبرد!
فرشته فرمانی
مدرس و نقاش
به گفته گروهی از متخصصان آثار هنری، دزدیده شدن بهترین اتفاقی است که برای یک اثر هنری میافتد چرا که ارزش و بهای آن را افزایش میدهد. دکتر نواه چارنی، متخصص جرایم هنری میگوید: «از دید پرستیژ هنری، این احتمالاً بهترین اتفاق برای یک اثر هنری است. ما همین مسأله را در سال 1911 در مورد نقاشی مشهور مونا لیزا تجربه کردیم.»
آثار هنرمندان مشهوری چون ونسان ونگوگ، پل سزان و کلود مونه، بارها هدف دزدان آثار هنری بودهاند، گرچه این اتفاق به سود این آثار بوده و بهای آن را افزایش داده است. اثر مشهوری از ونسان ونگوگ از موزه لوور پاریس دزدیده شد در حالی که بخشی از یک کلکسیون به شمار میرفت. تا زمانی که دزدان آثار را به موزه باز گردانند، این اثر به مشهورترین اثر هنری در دنیا تبدیل شد: «سرقت، ارزش این نقاشی را بسرعت برق و باد بالا برد، البته مشابه این امر در مورد آثار هنری نه چندان ارزشمند و مهم نیز دیده شده که پس از سرقت، تیتر تمام خبرگزاریها شده، شهرت پیدا کرده و ارزش بالایی یافتند.» اما فروش آثار هنری هم مسأله مهمی است: «فروش آثار هنری مشهوری که دزدیده میشوند کار آسانی نیست. سارقان برای یافتن یک مجموعه دار ثروتمند اهل خلاف که اثر هنری دزدیده شده را از آنها بخرد، تحت فشار زیادی هستند تا حدی که آثار را در ازای کالاهای غیرقانونی چون مواد مخدر، اسلحه وغیره با گروههای خلافکار دیگر مبادله میکنند.» «در این روزها سرقت آثار هنری نیز همچون بسیاری از حرفهها به علت شیوع بیماری کرونا دچار رکود و مشکل شده است.»
بهگفته دکتر چارنی، در واقع دزدها هم علاقهای به بیمار شدن ندارند پس با رعایت پروتکلهای بهداشتی از خود در برابر این ویروس محافظت میکنند. دلیل دیگر حضور ماشینهای پلیس و منع عبور و مرور در شهرهاست. آثار هنری نیز در این شرایط، تحت مراقبتهای بیشتری از جانب موزهها هستند و به علت تعطیلی مراکز فرهنگی دسترسی عموم به آنها عملاً از بین رفته است.
با تمام این تفاسیر، هنوز هم دزدان فعالی در این زمینه حضور دارند. بهگفته یورونیوز تابلوی بینظیری از ونسان ونگوگ در ماه مارس سال 2020 طی شیوع ویروس کرونا به سرقت رفت. این تابلوی شش میلیون یورویی از موزه سینگر لارن هلند در جنوب شهر آمستردام دزدیده شده است. سارقان با شکستن در ورودی موزه در ساعت 3 صبح، اثر را به سرقت بردند. مأموران پلیس و موزه با جای خالی نقاشی معروف ونگوگ با عنوان «باغ پرسوناژ در نوئنن در بهار 1884» روبه رو شدند. این اثر در اصل متعلق به موزه گرینگر در شمال هلند بوده که بهعنوان امانت به موزه سینگر داده شده بود. مسئولان موزه گرینگر از این اتفاق بسیار شوکه شده و اظهار تأسف کردند چرا که این تنها اثر از ونگوگ در مجموعه آنها به شمار میرفت. حال پس از گذشت یک سال و اندی، پلیس هلند از دستگیری مظنون این سرقت خبر میدهد. او مردی 58 ساله است که در خانهاش در 40 کیلومتری جنوب آمستردام دستگیر شده است. هویت او هنوز اعلام نشده و اثر هنری نیز پیدا نشده است. پلیس اظهار کرد جستوجوها برای یافتن آن ادامه دارد. نقاشی به سرقت رفته ونگوگ در ابعاد 25 در 57 سانتیمتر با رنگ و روغن روی مقوا کشیده شده است؛ در این اثر مردی در میانه باغی ایستاده و به ما مینگرد. برج یک کلیسا نیز در دوردست نمایان است: «مهمترین مسأله در حال حاضر بازگرداندن اثر به موزه اصلی آن است.» این نخستین بار نیست که اثری با اهمیت از موزه سرقت میشود. در سال 2007 هفت اثر از باغ مجسمه موزه به سرقت رفت که در میان آنها نسخهای برنزی از مجسمه مشهور متفکر اثر رودن وجود داشت. مجسمه مشهور پس از چند روز پیدا شد البته با یک پای شکسته! پلیس بینالمللی اینترپل در وب سایت خود از به سرقت رفتن بیش از پنجاه هزار اثر هنری خبر میدهد، البته همگی این آثار دارای هویت مشخص و اطلاعات دقیق شناسایی هستند. اینترپل پس از دریافت اطلاعات مربوط به اثر از کشورها و سازمانهای معتبر آنها را ثبت کرده و جهت تحقیق و جستوجو به متخصصان خود میسپارد. بر اساس تحقیقی دقیق تر توسط کانکلین عضو مرکز تحقیقات هنری بینالمللی در امریکا، 11 درصد از دزدی آثار هنری در جهان از گنجینه موزهها و 37 درصد از گالریها به سرقت رفته است. علت عمده این سرقتها نبود نگهبان حرفهای، عدم استفاده از تجهیزات حفاظتی پیشرفته و در دسترس بودن اثر بوده است که موجبات سرقت را فراهم کرده است.
یکی از جدیدترین سرقتها که تصویر آن هم در شبکههای مجازی همه گیر شد و مورد تعجب و حیرت همگان قرار گرفت، سرقت از گالری 5 در شهر لس آنجلس در ماه ژوئن 2020 است. این اتفاق در شلوغیهای مربوط به اعتراض مردم به کشته شدن جرج فلوید رخ داد. تعدادی مرد جوان به گالری حمله کرده و مجسمههای KAWS هنرمند مشهور معاصر را در برابر دیدگان عموم و براحتی از ویترین گالری برداشته و سرقت کردند؛ هر کدام از مجسمهها حدود هشتاد هزار دلار قیمت داشتند و گالری بسیار متضرر شد. این تصاویر با ناباوری و اعتراض مردم زیادی رو به رو شد. کاربران زیادی در حمایت از این گالری توئیت کردند و خشم خود را نسبت به دزدان ابراز داشتند. گالری 5 که اختصاصاً روی هنر خیابانی یا Street Art فعالیت میکند با هنرمندان مشهوری چون بنکسی، کاوس، تاکاشی موراکامی و جف کونز همکاری میکند. این گالری در پیامی چنین سؤالی مطرح کرد: «زمانی که دزدان در را شکستند و وارد گالری شدند، آیا آثار هنر خیابانی را دزدیدند یا خود قسمتی از یک پرفورمنس خیابانی بودند؟»
بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر طی احکامی حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران و سیدمحمدحسین نواب رئیس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی را به سمت مشاوران خود منصوب کرد./ مهر
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت هادی باجلان، هنرمند تازهدرگذشته عرصه موسیقی را تسلیت گفت./ روابط عمومی معاونت امور هنری
مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی شامگاه ۲۳ فروردین ماه با حضور حجتالاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تعداد محدودی از مدیران و هنرمندان؛ حجتالاسلام امرودی، محمدمهدی دادمان، محسن مؤمنی شریف، مجدالدین معلمی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کورش زارعی، پیام فضلی نژاد و کاندیداهای چهره هنر انقلاب اسلامی در محوطه بیرونی حوزه هنری برگزار شد./مهر
پائولو کوئیلو به نامگذاری کوچههای رسولآباد (تاجآباد) همدان با آثار بزرگ ادبیات جهان واکنش نشان داد. او در پستی اینستاگرامی نوشت: «ابتکار کتابخوانها و عاشقان ادبیات به روستای رسولآباد موقعیتی منحصربهفرد بخشیده و این روستا را در منطقه مطرح کرده است. کوچههای این روستا در استان همدان همه با شاهکارهای ادبیات جهان نامگذاری شده است.» یکی از محلههای این روستا به نام کتاب «کیمیاگر» نامگذاری شده است./ خبرآنلاین