این بار کرونا موزه هنرهای معاصر را تعطیل کرد
گروه فرهنگی/ 9 بهمن سال گذشته موزه هنرهای معاصر بعد از تعطیلی 30ماهه بازگشایی شد، اما در کمتر از 3 ماه بهدلیل شیوع کرونا بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا این نهاد هنری بسته شد.
روز گذشته روابط عمومی موزه هنرهای معاصر اعلام کرد: بنا بر اعلام ستاد ملی کرونا بر نارنجی شدن شهر تهران و لزوم تعطیلی فعالیتهای سطح ۳ و ۴ و با توجه به اینکه موزهها در سطح سوم فعالیتها قرار دارند، موزه هنرهای معاصر تهران از روز یکشنبه ۱۵ فروردین تا صدور مجوز بازگشایی از سوی ستاد ملی کرونا تعطیل خواهد بود.
تعطیلی موزه هنرهای معاصر زمانی صورت گرفت که بعد از تعطیلات 3 روزه سینما و تئاتر بهدلیل نارنجی شدن وضعیت کرونایی تهران تئاتر و سینما بالاخره از گروه مشاغل گروه سه کرونا به گروه ۲ منتقل شدند و فعالیت خود را ازسرگرفتند.
بهار سال 1397 موزه هنرهای معاصر برای بازسازی و نوسازی تعطیل شد، پروژهای که به مدت 3 سال طول کشید و بازگشایی آن با دو نمایشگاه «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» بود که در زمان بازدید بهدلیل شرایط کرونا و حفظ امنیت مخاطبان برای بازدید عمومی از 14 بهمن ماه برای عموم با وقت قبلی و تهیه بلیت میسر بود، اما با تصمیم مجدد ستاد کرونا این موزه مجدد بسته شد.
موزه هنرهای معاصر تهران دارای بیش از 3 هزار اثر کمنظیر موزهای جهانی است که شامل آثار ایرانی و خارجی هنر نوین است. آثاری از پیکاسو، کامی پیسارو، پل گوگن، کلود مونه، لوترک، رنه ماگریت، جکسون پولاک در گنجینه این موزه 44 ساله وجود دارد. وجود این آثار و آثار هنرمندان ایرانی باعث شد که برخی از آثار این گنجینه از مهمترین و البته گرانترین آثار هنری جهان بهشمار روند.
حمیدرضا شاه آبادی، نویسنده و مدیرعامل انتشارات مدرسه به بهانه روز جهانی کتاب کودک:
برای حفظ جایگاه جهانی ایران در ادبیات کودک بکوشیم
مریم شهبازی
خبرنگار
پایانبخش تعطیلات نوروزی همزمان با زادروز یکی از چهرههای شاخص ادبیات کودک جهان بود؛ «هانس کریستین اندرسن» که سالهاست روز جهانی کتاب کودک به نام او گره خورده است. در همین رابطه در گپ و گفتی با حمیدرضا شاهآبادی، نویسنده کودک و نوجوان، پژوهشگر تاریخ، مدیرعامل انتشارات مدرسه، نگاهی به وضعیت آثار منتشرشده در این گروه سنی داشتهایم که میخوانید.
نویسندهای ماندگار در عرصه جهانی
چرا «هانس کریستین اندرسن»؟ یکی از سرراستترین مسیرها برای دریافت پاسخ این سؤال بازگشت به سالهای کودکیمان است، در خاطراتی که بعید است ردپایی از این نویسنده دانمارکی در آنها پیدا نکنیم. از آن دخترک کبریتفروشی که شب کریسمس، یکبهیک کبریتهایش را در حسرت آرزوهای خود آتش زد تا پادشاه سادهلوحی که بهدنبال برتن کردن زیباترین لباس، داستانی مشهور را رقم زد.
در این بین شاید نزدیکترین نوشته اندرسن به زندگی خودش را بتوان داستان «جوجه اردک زشت» دانست. اندرسن چهره مقبولی نداشت؛ تنها دارایی ظاهری اش برخورداری از صدایی زیبا بود که آن را هم از دست میدهد. بااینحال نبوغ ذاتیاش برای او جایگاهی را رقم زد که سالهاست به افتخار آثاری که برای کودکان جهان به یادگار گذاشته، زادروزش در دوم آوریل هرسال را با عنوان روز جهانی کتاب کودک جشن میگیرند که تقریباً مصادف با پایان تعطیلات نوروزی ایران میشود؛ پدر افسانه نو که کودکیاش تحت تأثیر افسانههای هزار و یکشب و نمایشنامههای شکسپیر گذشت.
حمیدرضا شاهآبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه که از مؤسسات فعال نشر در حوزه کودک است درباره وضعیت کتابهای تألیفی این گروه سنی کشورمان به «ایران» میگوید: «با توجه به شناخت و تجربه محدود خودم معتقدم در حوزه ادبیات کودک برخوردار از سطح قابل قبولی در عرصه جهانی هستیم. هرچند که دراین بین برخی از آثار همسطح کیفی خوبی ندارند اما اینجا بحث معدل کلی مطرح است که توانسته ما را در جایگاه یکی از برترینهای آسیا و همچنین برخوردار از سطحی خوب در مقایسه با کشورهای غربی قرار بدهد.»
البته این نویسنده تأکید دارد در شرایط فعلی موقعیت جهانیمان در عرصه ادبیات کودک قدری شکننده شده و ادامه میدهد: «در مقایسه با سالهای گذشته کمکارتر شدهایم، اگر خواهان حفظ این جایگاه هستیم باید تلاش بیشتری به خرج بدهیم. در ارتباط با کتابهای تألیفی این حوزه، سطح جهانی تصویرگریمان هم خوب است و چهبسا که در جایگاهی فراتر از ادبیاتمان قرار بگیرد.»
در رابطه با گفته شاهآبادی میتوان نگاهی به فهرست سالانه جایزه «هانس کریستین اندرسن» انداخت که برخی آن را نوبل کوچک نیز میخوانند. در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه میتوان به نامهایی از کشورمان رسید؛ همچون پژمان رحیمیزاده، محمدعلی بنی اسدی، نسرین خسروی و... موفقیت فعالان این بخش از کتاب کودک منجر به همکاریهای برخی از آنان با مؤسسات نشر بینالمللی شده است.
دراینبین نمیتوان منکر تأثیر تشکلهای مردمی همچون شورای کتاب کودک شد که نهتنها پل ارتباطی میان ادبیات ایران با دیگر کشورها و دفترهای بینالمللی نظیر دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) شدهاند بلکه بیشازپیش درباره ضرورت کتابخوانی کودکان میان خانوادهها فرهنگسازی کردهاند. از طرفی کانون پرورش فکری کودکان و انتشار فهرستهایی نظیر لاکپشت پرنده هم نقش قابلتوجهی در تشویق نویسندگان به نوشتن و حتی خانوادهها به تهیه کتاب برای کودکان داشته است.
فروش بهتر کتابهای کودک در مقایسه با آثار بزرگسال
مدیرعامل نشر مدرسه تأکید دارد، خروجی دانشگاهها در ارتباط با تصویرگری موفقتر از ادبیات داستانی بوده است، شاهآبادی میگوید:« البته خوشبختانه چندی است که شاهد دایر شدن رشته ادبیات کودک در نظام دانشگاهی هم هستیم؛ منتها دانشگاه در زمینه ادبیات بیشتر بر تئوری متمرکز شده تا ادبیات خلاقه. از منظر فعالیت ناشران هم شرایط مشابه کیفیت محتوای آثار است. ناشران خوبی بهطور تخصصی برای کودکان کار میکنند اما اینها هم اگر خواهان پایداری این جایگاه هستند باید برای همگامی با تحولات جهانی سرعت بیشتری به تغییرات خود بدهند.» با این حال در زمینه داستانی هم ادبیات کودک از فرصتهای خوبی در زمینه معرفی جهانی برخوردار شده، نویسندگانی همچون هوشنگ مرادی کرمانی یا فرهاد حسنزاده که افزون بر راهیابی نوشتههای آنان به سایر کشورها، نام آنان بارها در شمار نویسندگان برتر این گروه سنی جای گرفته است. در میان جوانترها هم کم نیستند نویسندگانی همچون مهدی رجبی که آثار آنها به فهرستهایی چون کلاغ سفید مونیخ راه یافته است.
در آخر بد نیست که نگاهی هم به وضعیت فروش آثار کودک و نوجوان در مقایسه با کتابهای بزرگسال داشته باشیم؛ شاهآبادی میگوید: «اینکه میگویند کتابهای کودک و نوجوان از فروش بهتری در مقایسه با کتابهای بزرگسال برخوردار هستند صحت دارد. خانوادهها بیش از قبل برای فرزندان خود کتاب میخرند؛ هرچند که عمده توجه آنان به سنین دبستان است و همزمان با قدم گذاشتن بچهها به مقاطع بالاتر کمکم همین مادر و پدرها گمان میکنند کتاب داستانی مانعی بر سر پیشرفت درسی است.» او افزایش تعداد کتابخانههای تخصصی کودک و از سویی کتابخانههای مدارس را هم عاملی در رونق کتابهای این گروه سنی میداند، چراکه اینها برای تجهیز مخازن خود باید به سراغ خرید کتاب از ناشران بروند. هرچند که در مواردی ازجمله کتابخانه مدارس همچنان با گلایههایی ازجمله غلبه نگاهی گزینشی روبهرو هستیم.
بازار داغ تاکشوها در پلتفرمهای نمایشی
اتاق فکر تعطیل است
نرگس عاشوری خبرنگار / پس از سریالسازی برای پلتفرمهای آنلاین نمایشی، حالا بازار برنامههای گفتوگو محور هم گرم شده است. اقبال مخاطبان به «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی، دیگر سامانههای نمایشی را هم ترغیب کرد تا با اتکا به چهرههای مطرح، سرگرمیسازی را با برنامههایی از این دست هم تجربه کنند. این روزها همزمان برنامه «منو بشناس» با اجرای فرزاد فرزین خواننده موسیقی پاپ از پلتفرمهای روبیکا و آیگپ در حال پخش است و به احتمال زیاد قرار است تا پایان فروردینماه برنامه گفتوگو محور فیلیمو هم با اجرای بهرام رادان آغاز شود. علاوه بر تاکشوها، مسابقات تلویزیونی هم به پلتفرمهای نمایشی کوچ کردهاند و رضا گلزار که با «برنده باش» به حوزه اجرای مسابقات تلویزیونی روی آورده بود، مسابقه «هفت خان» را در نماوا اجرا میکند. تولید تاکشوها در حالی در پلتفرمها رونق گرفته است که نظرات کارشناسان راجع به محتوای این برنامهها و کم و کیف گفتوگوها چندان مثبت نیست در حالی که پیش از این نمونههای موفق برنامههای گفتوگو محور در تلویزیون نشان داد که اقبال مخاطبان به این دست از برنامهها کمتر از سریالهای موفق تلویزیونی نیست. رضا درستکار منتقد سینما درباره سابقه تاکشوها و علت افول آن در تلویزیون به «ایران» میگوید: «پیش از این عقلانیت بیشتری در برنامهسازی تلویزیون حاکم بود و قدرت بیشتری در مدیریت تلویزیون وجود داشت چرا که افراد متخصصتر بودند و پای مسئولیتشان میایستادند. «صندلی داغ» برای چند دوره تکرار شد، برنامههای «شب شیشهای» و «مثلث» رضا رشیدپور یا «کوله پشتی» فرزاد حسنی از دیگر برنامههای موفق این دست بود. فضای گفتوگو شکل میگرفت، مجریها سرحال و قبراق بودند و اگر محدودیتی وجود داشت برگرفته از فشارهای اجتماعی و سیاسی بیرون از سازمان صداوسیما بود. تلویزیون محتاط بود تا همچون گفتوگوی فرزاد حسنی با فرمانده نیروی انتظامی تهران به ساختاری خارج از صداوسیما بدهکار نشود. با تغییر مدیریت کلی و میانی تلویزیون اما تخصص و تعهد ضعیف شد. مجریان متعهدتر انتخاب شدند. تعهد بد ترجمه شد. در حالی که تعهد یعنی تخصص و کسی که تخصص ندارد تعهد هم ندارد.»
او معتقد است دشمن اول تلویزیون، فضا و حصاری است که این رسانه برای خود ساخت و فضای اجتماعی بیرون تهدیدی برای آن محسوب نمیشود: «با فضایی که ایجاد شد هر برنامهسازی که گروه فکری قوی داشت کنار گذاشته شد یا مثل رضا رشیدپور به برنامهسازی خنثایی چون «سیم آخر» رسید. سطح تمام برنامههای سرگرمیساز تلویزیون از جمله «عصر جدید» احسان علیخانی نازل است. در سطح وسیعی از ابتذال تمام شبکههای تلویزیون دو سه مسابقه در حال پخش دارند و تنها خلاقیتشان برای جذب مخاطب به خدمت گرفتن بازیگران تلویزیون از جمله حمید گودرزی و پژمان بازغی و سام درخشانی و... است. این برنامهها صرفاً ساعت پخش تلویزیون را پر میکنند و آن چه که باید یعنی فرهنگ را پدید نمیآورند. کار بهجایی رسیده که رامبد جوان رقصنده میآورد و بهمن هاشمی میرقصد. عجیب این که در سیاست یک بام و دو هوا، وقتی میهمان برنامه از کلمه رقص استفاده میکند مجری را مجبور به عذرخواهی میکنند البته که ما مشکلی با رقص نداریم رقص یعنی انتظام اما آنچه در تلویزیون میبینیم لودگی محض است.»
این منتقد سینما البته کوچ تاکشوها به پلتفرمها را هم چندان موفق ارزیابی نمیکند و با انتقاد از سبک اجرای چهرهها در این برنامهها میگوید: «سرگرم کنندگی بد معنا شده. سینمای امریکا سرگرم کننده است اما نتیجه دارد. سرگرم کنندگی ما هیچ نتیجهای ندارد. آن چیزی که در پلتفرم بهعنوان تاک شو پخش میشود هیچ عایدی برای مخاطب ندارد. من چقدر بنشینم پای صحبت های هنرمندان مختلف تا بفهمم چه رنگی را دوست دارند ویا چه غدایی را میپسندند. فضای تمام گفتوگوها فاقد محتواست. برنامه روی چهرهها تکیه کرده و تنها جذابیت اولیه برای نسل جوان دیدن همین چهرههاست. درجه بالایی از خودشیفتگی در اجرای اغلب آنها دیده میشود، بدون مطالعه و اتاق فکر جلوی مصاحبه شونده حاضر میشوند و در نتیجه از گفتوگوها هم چیزی بیرون نمیآید. تمام این تاکشوها فاقد محتوای فکری و درونی است، مخاطب را خام میکند اما در مقابل برنامه عادل فردوسیپور چون صاحب فکر است و تهتهاش بیداری است، مجوز پخش نمیگیرد. جرم تو همین بس که میاندیشی. انگار بناست تفکر تعطیل باشد.»
حسین مسافر آستانه خبر داد
انتشار فراخوان چهلمین جشنواره تئاتر فجر در بهار 1400
گروه فرهنگی/ فراخوان چهلمین جشنواره تئاتر فجردرفصل بهار منتشرمی شود، خبری که میتواند نوید تازهای در حوزه تئاتر باشد. این اتفاق در حالی صورت میگیرد که سال گذشته شرایط گسترش بیماری کرونا موجب شد تئاتریها سال بد و تلخی را پشت سر بگذارند، از تعطیلی سالنهای تئاترگرفته تا تولید نامطلوب و درنهایت برگزاری مجازی مهمترین جشنواره تئاتر؛ درواقع این محدودیتها و شرایط نابسامان موجب شد سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با اتفاقات کم نظیری روبهرو شود تا آنجا که دبیر و دبیرخانه این جشنواره با تأخیر آغاز به کار کرد و حسین مسافرآستانه دبیری جشنواره سیونهم را در شرایطی پذیرفت که اکثر ماههای سال گذشته تئاتر تعطیل بود. همچنین شرایط بینالمللی نیز بهدلیل شیوع ویروس کرونا به گونهای رقم خود که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فاقد بخش بینالملل باشد و در نهایت این جشنواره همزمان بهصورت مجازی و حضوری برگزار شد و با تلاش دست اندرکاران چراغ تئاتر روشن ماند. حسین مسافرآستانه اواخر اسفند سال ۹۹ برای دومین دوره پیاپی بهعنوان دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر انتخاب و معرفی شد. او پیشتر بیان داشته همه تلاشش را به کار میگیرد که این جشنواره پس از 40 سال صاحب اساسنامه شود، وی همچنین گفته است یکی از برنامههایم، برگزاری مستمر جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره است .او تأکید دارد که دوره گذشته این جشنواره را بهدلیل شرایط خاص دوران کرونا نباید ملاک قرار دهیم.
مسافر آستانه در گفتوگو با مهر درباره برگزاری جشنواره چهلم و آغاز فعالیت دبیرخانه انتشار فراخوان این دوره از جشنواره گفت: ما از هفته جاری فعالیت دبیرخانه چهلمین جشنواره تئاتر فجر را آغاز میکنیم. قطعاً فراخوان جشنواره چهلم نیز نسبت به جشنواره سی و نهم، زودتر و در فرصت مناسبتری منتشر میشود. مسافرآستانه در پاسخ به این پرسش که آیا فراخوان جشنواره چهلم در فصل بهار سال جاری منتشر میشود یا نه؟ یادآور شد: تمام تلاش ما این است که فراخوان جشنواره در فصل بهار منتشر شود تا گروهها فرصت کافی برای برنامهریزی داشته باشند. دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره این موضوع که آیا این دوره از جشنواره نیز مانند جشنواره سی و نهم در فضای مجازی نیز برگزار خواهد شد یا نه، تأکید کرد: قطعاً ما در شرایط کنونی و کرونایی جامعه برگزاری جشنواره به صورت مجازی و حضوری را در دستور کار خود داریم ولی در نهایت نحوه برگزاری جشنواره بستگی به شرایط آن مقطع زمانی دارد.
فیلم مستند «خانه خاموش» به کارگردانی فرناز و محمدرضا جورابچیان و تهیهکنندگی الهه نوبخت در بخش «راف کات» پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلم مستند «ویزیون دو ریل» سوئیس پذیرفته شد./ایسنا
انجمن هنرمندان نقاش ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر بخش «سراسرنما»ی نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران را در شهریورماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه برگزار میکند./ایلنا
مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده و مدیر سینمایی که حدود پنج ماه قبل از مدیرعاملی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس استعفا کرده بود، بهطور رسمی از سمت خود خداحافظی کرد. /ایسنا
مجمع ناشران انقلاب اسلامی اعلام کرده در دهه پنجم انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب در نظر دارد با همکاری سایر تشکلهای فرهنگی و مراکز انقلابی مرتبط با کتاب و محتوا، دومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو را برگزار کند./ایسنا
کتابخانه مرکزی شیروان به عنوان یکی از مهمترین پروژههای فرهنگی در استان خراسان شمالی پس از حدود ۱۰ سال در ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ افتتاح میشود./ایلنا
کتاب نفیس برگردان نسخه کهن «امالی شیخ صدوق» به خط علامه فقیه، محدث، شاعر، نحوی لغوی شیخ ابوالحسن علی بن محمد بن علی بن سکون حلّی در مورخ ۵۶۳ ق. منتشر شد. این کتاب در ۶۰۸ صفحه و توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است./ایسنا
مراسم تدفین مرحوم حسین ملکی (عکاس، فیلمبردار و بازیگر قدیمی سینما) صبح دیروز (15 فروردین) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد./ایلنا
برخی موزههای امریکایی به دلیل مشکلات مالی به فروش تابلوهای نقاشی روی آوردهاند، اما منتقدان معتقدند این کار در حقیقت خیانت به مأموریت موزهها برای حفظ آثار هنری برای عموم مردم است./ایسنا
رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ در یک پست اینستاگرامی، خواستار بخشش حمید صفت (رپر) از حکم قصاص شد. صادقی در حساب رسمی خود در اینستاگرام نوشت: «من این جوون و ندیدم و آشنایی باهاش از موسیقیاش دارم، نمیدونم دنیاش چه شکلیه اما میدونم دنیای مردمش براش مهمه، حال مردمش براش عزیزه و از همه مهمتر درد مردمش براش درد خودشه... امروز خبری شنیدم از «قصاص» که دعا میکنم صحت نداشته باشه....»/ایسنا
نمایش «چهرازی» به نویسندگی مهدی راستی و کارگردانی کامبیز نیکآمیز از روز چهارشنبه 18 فروردین ماه اجرا میشود./ایسنا
دومین جشنواره فیلم نوستالژیا از
۳۰ شهریور تا اول مهرماه ۱۴۰۰ به دبیری محمد قانعفرد در سه بخش فیلمنامه، فیلم بلند و فیلم کوتاه در میلان ایتالیا برگزار میشود که بخش فیلم کوتاه نیز شامل دو بخش رقابتی و غیررقابتی است. در دومین دوره این رویداد سینمایی، ۱۴۷۲ اثر شامل فیلمنامه و فیلم کوتاه و بلند داستانی به دبیرخانه ارسال شد که از بین آنها، ۳ فیلمنامه، ۷ فیلم سینمایی و ۴۵ فیلم کوتاه انتخاب شدهاند./ایسنا
پخش مجموعه مستند «آقا مرتضی» با محوریت زندگی شهید سید مرتضی آوینی از شب گذشته آغاز شد. مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» به کارگردانی سیدعباس سید ابراهیمی و تهیه کنندگی مهدی مطهر از یکشنبه ۱۵ فروردین هر شب ساعت ۲۰ از شبکه سه سیما پخش میشود./ایسنا
نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان افغانستانی مقیم ایران با عنوان «همخانه» در خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود. در این نمایشگاه که دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح در خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود، بیش از ۷۰ اثر نقاشی، خوشنویسی، مینیاتور و تذهیب، مجسمه و عکس از هنرمندان افغانستانی مقیم ایران به نمایش درمیآید./هنرآنلاین