ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ظریف در دومین مجمع گفتوگوی تهران:
همکاری را جایگزین تقابل در منطقه کنیم
گروه سیاسی/ دومین مجمع گفتوگوی تهران روز گذشته با هدف بررسی آخرین وضعیت تحولات منطقه خلیج فارس، طرحهای همکاری منطقهای بویژه طرح صلح هرمز و همچنین بحث و گفتوگو در خصوص مؤلفههای اصلی برای ترتیبات جدید منطقهای باحضور اندیشمندان و برخی مقامهای کشورهای منطقه بهصورت مجازی و با حضور شرکت کنندگانی از داخل و خارج از کشور برگزار شد. هم اندیشی و تبادل نظر مقامات ارشد سیاسی و رؤسای مؤسسات مطالعاتی و اندیشکدهها از منطقه و جهان پیرامون شرایط منطقهای ایران از جمله خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و افغانستان و همچنین بررسی پیامدهای امنیتی و سیاسی این تحولات بر روندهای منطقهای از جمله محورهای مهم این مجمع است که میکوشد از این طریق به یک فهم مبتنی بر واقعیات از روندهای جاری منتهی شود و زمینه را برای همفکری برای یافتن راه های همکاری بین کشورهای منطقه در جهت ایجاد صلح و ثبات، امنیت و رفاه مردم منطقه و چگونگی نقش آفرینی بازیگران منطقهای و بینالمللی در راستای ایجاد ثبات یا بیثباتی فراهم کند. به گفته سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه علاوه بر حضور و سخنرانی مقامات ارشد سیاسی کشورهای منطقه شامل مقامات سیاسی کشورمان، تعدادی از رؤسای مراکز مطالعاتی و اندیشکدههای داخلی، منطقهای و جهانی و صاحب نظر در مسائل منطقهای نیز در نشستهای سه گانه شامل پویاییها و تحولات مهم منطقه ای؛ مفهوم همسایگی در غرب آسیا با تکیه بر مناطق و ماهیت و نحوه ساماندهی ارتباطات فیمابین و در نهایت پروندههای مهم سیاسی -امنیتی منطقه تبادل نظر میکنند. در این نشست وزیران خارجه برخی از کشورهای منطقه از جمله مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه و.. سخنرانی کردند.
ظریف: امریکا بهدنبال فروش تسلیحات خود است
وزیر خارجه ایران در سخنانی در دومین نشست مجمع گفتوگوی تهران به تشریح وضعیت منطقه غرب آسیا پرداخت. محمدجواد ظریف، وضعیت کنونی منطقه را نامناسب ارزیابی کرد و در ادامه سه ریشه اصلی را برای مشکلات منطقه برشمرد و گفت: «معتقدم سه ریشه اصلی برای این مشکلات وجود دارد که شامل مداخلات بینالمللی، امنیتی کردن و اولویتسازی کردن است. شکی نیست که یکی از مهمترین دلایل مشکلات موجود، مداخله طولانی و خطرناک بینالمللی در منطقه ما است. منطقه ما هدف طرحهای ژئوپلتیک از سوی بازیگران خارج از منطقه در پنج قرن گذشته بوده است. در حافظه اخیر، امریکا ناامنی و بیثباتی در منطقه را بیشتر از هر جای دیگری تشدید کرده است. همانطور که آمار خود آنها (امریکاییها) نشان میدهد، چیزی حدود هفت تریلیون دلار در جنگهای بیپایان و مداخله نظامی در این منطقه در کمتر از دو دهه هدر رفته است». ظریف تأکید کرد: اما مداخله امریکاییها تنها به حوزه نظامی محدود نبوده است. اقدامات اقتصادی تحمیلی امریکا که علیه مردم ایران انجام شده بخصوص در دوران همهگیری، چیزی کمتر از جنگ اقتصادی نیست. با این حال همانطور که اکنون شاهد هستیم، در دنبال کردن سیاست شکست خورده فشار حداکثری تفاوتی بین رئیسجمهوری سابق و کنونی امریکا نیست. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امریکا بهدنبال امنیتی کردن همه چیز با هدف تسلط است، افزود: این کشور به همه چیز از جنبه نظامی نگاه می کند. به منطقه به چشم منطقه نظامی نگاه میشود و ماهیت غالب تعاملات در منطقه نظامی است. این امتیاز دیگری برای امریکا و شرکای غربی آن دارد و آن فروش و صادرات تسلیحات نظامی آنهاست. وی در تشریح این مسأله گفت: شش همسایه جنوبی ما در خلیج فارس با جمعیت کلی کمتر از ۴۰ میلیون نفر، یک چهارم همه تسلیحاتی که در جهان به فروش میرسد را خریداری کردهاند. یکی از آنها بیش از ۶۰ میلیارد دلار سال گذشته در این راه هزینه کرد و دیگری با جمعیت تنها ۱.۵ میلیون نفر، ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد.
وزیر خارجه اظهار داشت: برای امنیتی کردن لازم است تهدیدها و دشمنان ساختگی (برای توجیه) و همچنین دوستان ساختگی و اتحادهای سطحی داشته باشید. امنیتی کردن همچنین اولویتهای منطقه را از مهمترین چالشها و تهدیدهای امنیتی واقعی به رسیدگی به موارد جعلی تغییر میدهد.
مسأله فلسطین باید اولویت منطقه باقی بماند
وی در ادامه گفت: شاید یکی از انگیزههای اصلی در اولویت قرار دادن این تهدیدهای امنیتی ساختگی در منطقه ما، به عقب راندن مسأله فلسطین و حتی اگر ممکن باشد، نادیده گرفتن آن باشد. پایان دادن به وضعیت بغرنج فلسطین باید طولانیترین اولویت منطقه باقی بماند. این یک مسأله جهانی است. هیچ صلح و ثباتی در منطقه و جهان با وجود ادامه وحشیگری صهیونیستها علیه فلسطینیان نمیتواند برقرار باشد. وزیر خارجه ایران در توضیح اولویت دیگر منطقه گفت: اولویت دیگر منطقه باید رسیدگی به فهرست طولانی مسائلی باشد که مرتبط با معیشت روزانه مردم است. به عقیده من برای بهبود شرایط زندگی مردم باید تقابل را با همکاری جایگزین کنیم. این البته نیازمند تعهد به گفتوگو و دیپلماسی است.
وی در ادامه با ابراز تأسف از اقدامات برخی بازیگران منطقهای خلاف این جهت، افزود: واقعیت این است که هیچ چیزی به لحاظ ماهیتی در منطقه ما اشتباه نیست و بحرانها ساخته انسانها هستند.
کلید رفع مشکلات منطقه، گفتوگو است
ظریف با تأکید بر اینکه مردم منطقه میتوانند با صلح کنار هم زندگی کنند، افزود: ما میتوانیم اختلافاتمان را با عقلانیت حل کنیم همانطور که قرنها این کار را کردهایم. البته کلید آن گفتوگو و دیپلماسی است. ایران علاقهمند به مذاکره با همه همسایگانش است. ما نیازی به خارجیها برای شکل دادن به سرنوشت منطقهای خود نداریم. مذاکره اساس دیپلماسی است و متأسفانه کمبود آن در منطقه ما وجود دارد. هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد، دیپلماسی میتواند به نفع همه باشد اگر بدرستی و با احترام متقابل به کار گرفته شود. ظریف در ادامه سخنانش گفت: ایران به طور مداوم مذاکره و دیپلماسی منطقهای را در خلیج فارس رواج داده همانطور که در ابتکار صلح هرمز رئیسجمهوری روحانی نیز این موضوع منعکس شد. ایران همچنین بشدت به مذاکره با همسایگان خود اعتقاد دارد. وی با بیان اینکه از طریق دیپلماسی و مذاکره میتوانیم به منطقه شکل جدیدی بدهیم و بر صلح و سعادت تمرکز کنیم، اظهار داشت: میتوانیم درباره چالشهای مشترک همکاری کرده و برای استفاده از فرصتهای مشترک همافزایی کنیم. میتوانیم به طور مشترک پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی و مهمتر از همه انسانی منطقه را پیش ببریم. به باور ظریف فضای جدید منطقهای میتواند شکل بگیرد، اما برای این نیاز به یک بنیان شناختی جدید است و این که دیپلماسی باید جدیتر گرفته شود.
توصیه به کشورهای منطقه
وزیر خارجه خطاب به همسایگان عنوان کرد، هرگز در این چارچوب خطرناک مبنی بر اینکه ایران یک تهدید منطقهای است، مشارکت نکنید. وی اظهار داشت «صدام حسین» اولین بار موضوع تهدید ایران برای منطقه را مطرح کرد و وقتی صدام علیه حامیان مالی خود اقدام کرد، نتانیاهو جا پای او گذاشت و حدود سی سال است که در حال انتقال این پیام اشتباه است. این دو مجرم در مجموع تعداد بیشتری از اعراب را در مقایسه با هر کس دیگری کشتهاند. ظریف تأکید کرد ایران به ثروت و سرزمینهای همسایگان خود نیازی ندارد و فقط در همسایگی خود نیازمند صلح است. وی افزود ایران همیشه مانند سه هزار و چندی سال قبل ستون صلح و بازیگر منطقهای مسئول باقی میماند و آماده است هر قدمی در جهت صلح، امنیت و رفاه منطقه بردارد.
ظریف: امریکا بهدنبال فروش تسلیحات خود است
وزیر خارجه ایران در سخنانی در دومین نشست مجمع گفتوگوی تهران به تشریح وضعیت منطقه غرب آسیا پرداخت. محمدجواد ظریف، وضعیت کنونی منطقه را نامناسب ارزیابی کرد و در ادامه سه ریشه اصلی را برای مشکلات منطقه برشمرد و گفت: «معتقدم سه ریشه اصلی برای این مشکلات وجود دارد که شامل مداخلات بینالمللی، امنیتی کردن و اولویتسازی کردن است. شکی نیست که یکی از مهمترین دلایل مشکلات موجود، مداخله طولانی و خطرناک بینالمللی در منطقه ما است. منطقه ما هدف طرحهای ژئوپلتیک از سوی بازیگران خارج از منطقه در پنج قرن گذشته بوده است. در حافظه اخیر، امریکا ناامنی و بیثباتی در منطقه را بیشتر از هر جای دیگری تشدید کرده است. همانطور که آمار خود آنها (امریکاییها) نشان میدهد، چیزی حدود هفت تریلیون دلار در جنگهای بیپایان و مداخله نظامی در این منطقه در کمتر از دو دهه هدر رفته است». ظریف تأکید کرد: اما مداخله امریکاییها تنها به حوزه نظامی محدود نبوده است. اقدامات اقتصادی تحمیلی امریکا که علیه مردم ایران انجام شده بخصوص در دوران همهگیری، چیزی کمتر از جنگ اقتصادی نیست. با این حال همانطور که اکنون شاهد هستیم، در دنبال کردن سیاست شکست خورده فشار حداکثری تفاوتی بین رئیسجمهوری سابق و کنونی امریکا نیست. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه امریکا بهدنبال امنیتی کردن همه چیز با هدف تسلط است، افزود: این کشور به همه چیز از جنبه نظامی نگاه می کند. به منطقه به چشم منطقه نظامی نگاه میشود و ماهیت غالب تعاملات در منطقه نظامی است. این امتیاز دیگری برای امریکا و شرکای غربی آن دارد و آن فروش و صادرات تسلیحات نظامی آنهاست. وی در تشریح این مسأله گفت: شش همسایه جنوبی ما در خلیج فارس با جمعیت کلی کمتر از ۴۰ میلیون نفر، یک چهارم همه تسلیحاتی که در جهان به فروش میرسد را خریداری کردهاند. یکی از آنها بیش از ۶۰ میلیارد دلار سال گذشته در این راه هزینه کرد و دیگری با جمعیت تنها ۱.۵ میلیون نفر، ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد.
وزیر خارجه اظهار داشت: برای امنیتی کردن لازم است تهدیدها و دشمنان ساختگی (برای توجیه) و همچنین دوستان ساختگی و اتحادهای سطحی داشته باشید. امنیتی کردن همچنین اولویتهای منطقه را از مهمترین چالشها و تهدیدهای امنیتی واقعی به رسیدگی به موارد جعلی تغییر میدهد.
مسأله فلسطین باید اولویت منطقه باقی بماند
وی در ادامه گفت: شاید یکی از انگیزههای اصلی در اولویت قرار دادن این تهدیدهای امنیتی ساختگی در منطقه ما، به عقب راندن مسأله فلسطین و حتی اگر ممکن باشد، نادیده گرفتن آن باشد. پایان دادن به وضعیت بغرنج فلسطین باید طولانیترین اولویت منطقه باقی بماند. این یک مسأله جهانی است. هیچ صلح و ثباتی در منطقه و جهان با وجود ادامه وحشیگری صهیونیستها علیه فلسطینیان نمیتواند برقرار باشد. وزیر خارجه ایران در توضیح اولویت دیگر منطقه گفت: اولویت دیگر منطقه باید رسیدگی به فهرست طولانی مسائلی باشد که مرتبط با معیشت روزانه مردم است. به عقیده من برای بهبود شرایط زندگی مردم باید تقابل را با همکاری جایگزین کنیم. این البته نیازمند تعهد به گفتوگو و دیپلماسی است.
وی در ادامه با ابراز تأسف از اقدامات برخی بازیگران منطقهای خلاف این جهت، افزود: واقعیت این است که هیچ چیزی به لحاظ ماهیتی در منطقه ما اشتباه نیست و بحرانها ساخته انسانها هستند.
کلید رفع مشکلات منطقه، گفتوگو است
ظریف با تأکید بر اینکه مردم منطقه میتوانند با صلح کنار هم زندگی کنند، افزود: ما میتوانیم اختلافاتمان را با عقلانیت حل کنیم همانطور که قرنها این کار را کردهایم. البته کلید آن گفتوگو و دیپلماسی است. ایران علاقهمند به مذاکره با همه همسایگانش است. ما نیازی به خارجیها برای شکل دادن به سرنوشت منطقهای خود نداریم. مذاکره اساس دیپلماسی است و متأسفانه کمبود آن در منطقه ما وجود دارد. هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد، دیپلماسی میتواند به نفع همه باشد اگر بدرستی و با احترام متقابل به کار گرفته شود. ظریف در ادامه سخنانش گفت: ایران به طور مداوم مذاکره و دیپلماسی منطقهای را در خلیج فارس رواج داده همانطور که در ابتکار صلح هرمز رئیسجمهوری روحانی نیز این موضوع منعکس شد. ایران همچنین بشدت به مذاکره با همسایگان خود اعتقاد دارد. وی با بیان اینکه از طریق دیپلماسی و مذاکره میتوانیم به منطقه شکل جدیدی بدهیم و بر صلح و سعادت تمرکز کنیم، اظهار داشت: میتوانیم درباره چالشهای مشترک همکاری کرده و برای استفاده از فرصتهای مشترک همافزایی کنیم. میتوانیم به طور مشترک پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی و مهمتر از همه انسانی منطقه را پیش ببریم. به باور ظریف فضای جدید منطقهای میتواند شکل بگیرد، اما برای این نیاز به یک بنیان شناختی جدید است و این که دیپلماسی باید جدیتر گرفته شود.
توصیه به کشورهای منطقه
وزیر خارجه خطاب به همسایگان عنوان کرد، هرگز در این چارچوب خطرناک مبنی بر اینکه ایران یک تهدید منطقهای است، مشارکت نکنید. وی اظهار داشت «صدام حسین» اولین بار موضوع تهدید ایران برای منطقه را مطرح کرد و وقتی صدام علیه حامیان مالی خود اقدام کرد، نتانیاهو جا پای او گذاشت و حدود سی سال است که در حال انتقال این پیام اشتباه است. این دو مجرم در مجموع تعداد بیشتری از اعراب را در مقایسه با هر کس دیگری کشتهاند. ظریف تأکید کرد ایران به ثروت و سرزمینهای همسایگان خود نیازی ندارد و فقط در همسایگی خود نیازمند صلح است. وی افزود ایران همیشه مانند سه هزار و چندی سال قبل ستون صلح و بازیگر منطقهای مسئول باقی میماند و آماده است هر قدمی در جهت صلح، امنیت و رفاه منطقه بردارد.
محمدرضا باهنر:
ناطق نوری و لاریجانی کاندیدای 1400 نمیشوند
گروه سیاسی/ مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر در ساعت 24:00 نیمه شب سهشنبه 26 اسفند پایان یافت. پیشتر آخرین مهلت قانونی ساعت 18 روز سهشنبه اعلام شده بود اما ستاد انتخابات کشور ظهر دیروز با صدور اطلاعیهای ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراها در فرمانداریها را تا ساعت ۲۰ و ثبت نام از طریق اپلیکیشن موبایل، رایانه شخصی و دفاتر پیشخوان را تا ساعت ۲۴:۰۰ تمدید کرد. پیشتر و در ساعات پایانی روز دوشنبه سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ارائه گزارش تجمیعی ثبتنام انتخابات شوراها تا پایان روز ششم گفته بود: «تا ساعت ۱۸ امروز دوشنبه بیست و پنجم اسفند ماه، ثبت نام ۲۵۵۸۵ نفر برای انتخابات شوراهای شهر، نهایی شد». از این تعداد تنها حدود ۲۷ درصد روشهای الکترونیک را برای ثبت نام انتخاب کردند، ۱۹ درصد به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کردند و 54 درصد همچنان مراجعه حضوری به فرمانداریها را برای ثبت نام انتخاب کردند.
همچنین به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام شکراله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران تا ظهر دیروز 3691 نفر در انتخابات شوراهای شهر استان تهران ثبت نام کردند که 15 درصد زن و 85 درصدشان مرد بودند. شهر تهران تا ظهر دیروز با ۱۳۰۷ نفر ثبت نام دارای بیشترین تعداد داوطلب انتخابات شوراها و فیروزکوه با ۳۶ نفر ثبت نام دارای کمترین تعداد داوطلب است. در مجموعه اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری نیز باید به پیام انتخاباتی سیدمحمد خاتمی به دومین کنگره ملی مجمع ایثارگران اشاره کرد.
به گزارش جماران، خاتمی در این پیام با بیان اینکه «انتخابات آزاد نماد جمهوریت است که مشروعیت ارکان قدرت و همه حکومت را مشخص میکند و حاکمیت مردم بر سرنوشت را متجلی مینماید»، ایثارگر را کسی توصیف کرد که مصلحت آیین، کشور و مردم را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح داده و در دفاع از جمهوریت، تمامیت ارضی و نیز دفاع از آیین و میهن و مردم در برابر فزونخواهی و تهدیدها و توطئههای بیرونی و حق و حرمت مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشورند پیشگام است و در عین حال بر تعامل سازنده با رعایت اصول با جهان برای تأمین مصالح ملی پیشقدم است.
از دیگر خبرها اینکه به گزارش نامه نیوز حسین سبحانینیا فعال سیاسی اصولگرا رأی سعید محمد را قابل اعتنا ندانسته و درباره آخرین وضعیت کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به نقل از بعضی نزدیکان او گفت: «ایشان حضوری برای انتخابات نخواهد داشت».
اما محمدرضا باهنر در گفتوگویی با فارس از فعال بودن و چانهزنی اصولگرایان برای به میدان آوردن رئیسی خبر داده و گفته: چهرههایی همچون آقایان علی اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی قصدی برای کاندیداتوری ندارند.
سخنگوی دولت اعلام کرد
واردات 50 هزار تن گوشت مرغ به کشور
سخنگوی دولت با بیان اینکه براساس گزارش بانک مرکزی در مجموع 9 ماهه سالجاری تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد داشته و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شدهایم، اعلام کرد: در آخرین فصل سال 99 ما از رکود خارج شدیم. به گزارش ایرنا، علی ربیعی در آخرین نشست خبری خود در سال 99 که به دلیل شرایط کرونایی به صورت برخط برگزار شد، جزئیات رشد در بخشهای مختلف اقتصاد را به این شرح اعلام کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی 4.6 درصد، در بخش نفت 3.2 و در بخش صنایع و معادن 6 درصد مثبت شدهایم. در بخش خدمات هم که به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلیهای اجباری در سال 98 دارای رشد منفی زیادی بودیم، با سیاستهای اعمالی بتدریج در فصل اول سال 99 رکود به منفی 1.9 درصد رسید، در نهایت با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم ودرنهایت منفی 0.3 درصد هستیم.
او با بیان اینکه در مجموع 9 ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شدهایم، تصریح کرد: این در حالی است که در 15 سال قبل از تحریم، میانگین درآمد ارزی 45 میلیارد دلار بوده و امسال ما فقط 10 درصد این میزان درآمد ارزی داشتهایم. ربیعی پس از بیان این گزارش، تأکید کرد که هدف اصلی تحریمها، قرار دادن ایران در دو راهی «گرسنگی کشیدن مردم یا تبدیل شدن به یک جامعه پلیسی» بود که دولت، نه تنها اجازه نداد هیچکدام از این دو سناریو محقق شود، بلکه تلاش کرد تا جای ممکن نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را دور کند و درعین حال برای حفظ آزادیهای سیاسی و مدنی مردم هم ایستادگی کرد. سخنگوی دولت، همچنین میانگین اشتغال کشور در این سالها را 551 هزار نفر اعلام و تأکید کرد که این آمار بهرغم فشار تحریمها حاصل شده است، از این رو میتوان آن را عدد قابل قبولی دانست. ربیعی علت اختلال در بازار مرغ را نیز سه عامل محدودیتهای ایجاد شده از تحریم، کاهش درآمد ارز اختصاصی برای نهادهها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عدهای برشمرد و اعلام کرد: با توجه به در پیشرو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگرداندن تعادل به بازار بهرغم جوجهریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرفکنندگان، دولت به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری و وارد کشور کند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری، درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهوارهای، اینترنت ماهوارهای را ضرورتی در عصر اقتصاد دیجیتال دانست و افزود: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیراً در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بینالمللی در جهت بهرهبرداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: هر شرکت بینالمللی برای ارائه خدمات میتواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمترسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.
علی ربیعی در واکنش به اظهارات نماینده بایدن مبنی بر تأثیر نداشتن جدول زمانبندی مذاکره هستهای از سوی ایران در سیاست این کشور نیز گفت: ما از این موضع غافلگیر نشدیم، زیرا انتخابات پیشین امریکا هم تأثیری بر سیاست ما نداشت. او تأکید کرد: حتی در دولت قبلی امریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرفها به تعهدات شان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایتبخش برای همه طرفها تنگتر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده نکنند، در آینده نزدیک بهخاطر از دست دادن آن افسوس خواهند خورد.
او با بیان اینکه در مجموع 9 ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شدهایم، تصریح کرد: این در حالی است که در 15 سال قبل از تحریم، میانگین درآمد ارزی 45 میلیارد دلار بوده و امسال ما فقط 10 درصد این میزان درآمد ارزی داشتهایم. ربیعی پس از بیان این گزارش، تأکید کرد که هدف اصلی تحریمها، قرار دادن ایران در دو راهی «گرسنگی کشیدن مردم یا تبدیل شدن به یک جامعه پلیسی» بود که دولت، نه تنها اجازه نداد هیچکدام از این دو سناریو محقق شود، بلکه تلاش کرد تا جای ممکن نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را دور کند و درعین حال برای حفظ آزادیهای سیاسی و مدنی مردم هم ایستادگی کرد. سخنگوی دولت، همچنین میانگین اشتغال کشور در این سالها را 551 هزار نفر اعلام و تأکید کرد که این آمار بهرغم فشار تحریمها حاصل شده است، از این رو میتوان آن را عدد قابل قبولی دانست. ربیعی علت اختلال در بازار مرغ را نیز سه عامل محدودیتهای ایجاد شده از تحریم، کاهش درآمد ارز اختصاصی برای نهادهها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عدهای برشمرد و اعلام کرد: با توجه به در پیشرو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگرداندن تعادل به بازار بهرغم جوجهریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرفکنندگان، دولت به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری و وارد کشور کند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری، درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهوارهای، اینترنت ماهوارهای را ضرورتی در عصر اقتصاد دیجیتال دانست و افزود: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیراً در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بینالمللی در جهت بهرهبرداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: هر شرکت بینالمللی برای ارائه خدمات میتواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمترسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.
علی ربیعی در واکنش به اظهارات نماینده بایدن مبنی بر تأثیر نداشتن جدول زمانبندی مذاکره هستهای از سوی ایران در سیاست این کشور نیز گفت: ما از این موضع غافلگیر نشدیم، زیرا انتخابات پیشین امریکا هم تأثیری بر سیاست ما نداشت. او تأکید کرد: حتی در دولت قبلی امریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرفها به تعهدات شان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایتبخش برای همه طرفها تنگتر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده نکنند، در آینده نزدیک بهخاطر از دست دادن آن افسوس خواهند خورد.
تأکید پزشکیان بر ضرورت برنامه محوری برای اداره کشور
مسعود پزشکیان، نماینده مجلس شامگاه یکشنبه در یک سخنرانی در مسجد ولیعصر(عج)، در جمع تعدادی از فعالان سیاسی- شهری تهران و البرز بر برنامه محوری برای اداره کشور تأکید کرد.
به گزارش انصاف نیوز، نایب رئیس سابق مجلس با انتقاد از ساختار و وضعیت کنونی کشور در حوزه پاسخگویی و توزیع مسئولیتها گفت: الان در ساختار کشور ما نه استاندار، نه فرماندار نه امام جمعه هیچکس اختیار تام ندارد. هر کس یک قسمتی از قدرت دستش است و هیچکس پاسخگو نیست. بعد میگویند چرا سؤال میکنی؟ چرا مطالبهگری؟ برای اینکه هر کسی یک قسمتی از کار دستش است. حل نمیشود. چون عملکردِ روشن دستمان نیست؛ اینکه چه باید بکنیم و اختیار این عملکرد، دست ۱۰ نفر آدم است. در نتیجه اجرا نمیشود و قابل اجرا نیست. نماینده تبریز در مجلس ضمن تأکید بر ضرورت وجود برنامه و ساختار قوی در کشور، افزود: بحثهای مفصلی هست برای اینکه بتوانیم جلوی رانت، دزدی، قاچاق و زمینخواری را بگیریم. اگر قرار شد کسی از بین ما بالا بیاید، آنوقت میشود نشست و با همدیگر برنامه را درآورد و در آن برنامه گفت که چگونه میشود جلوی دزدی را گرفت.
چگونه میشود کاری کرد که من حتی اگر دزد ماهری هم باشم نتوانم در این مملکت یک میلیون تومان پول را به این راحتی جابهجا کنم، نه اینکه ۱۰۰ میلیون، نه اینکه ۱۰۰ میلیارد، نه اینکه ۷۰ هزار میلیارد پول در این مملکت گم شود و این آقایان خبردار نشوند! بعد بگویند ما گرفتیم! خوابت برده بود که حالا اینها خوردند و بردند؟! کجا بودی؟! اگر سیستم وجود داشته باشد، حتی ۱۰ تومان هم از خارج به حساب من بیاید، میفهمند. الان دنیا دنیایی نیست که بشود به این راحتی در آن پول جابهجا کرد.
نایب رئیس سابق مجلس همچنین با طرح این سؤال که «چرا ما از FATF میترسیم؟»، گفت: «من بارها به این عزیزان گفتم، آقا شما بیایید FATF را در جمهوری اسلامی پیاده کنید. برای اینکه اگر FATF در این مملکت پیاده شود، پول به این سادگی نمیتواند جابهجا شود. هیچ پولی نمیتواند بیحسابکتاب به حساب من، بچه من، عمه من، خاله من و دایی من برود. باید ورود و خروجش معلوم باشد.»
مسعود پزشکیان همچنین افزود: برای همه چیز راه حل وجود دارد. برای همه مشکلات در دنیا نهتنها یک راهحل بلکه صدها راهحل وجود دارد. مشکل در کشورهای در حال توسعه و نبود راهحل نیست، بلکه نبود آدمهایی است که بدانند یا بتوانند یا بخواهند که این کار را بکنند. یعنی مشکل نبود اینهاست وگرنه تا دلت بخواهد میشود راهحل درآورد و از تجربههای مختلف در جاهای مختلف استفاده کرد.
به گزارش انصاف نیوز، نایب رئیس سابق مجلس با انتقاد از ساختار و وضعیت کنونی کشور در حوزه پاسخگویی و توزیع مسئولیتها گفت: الان در ساختار کشور ما نه استاندار، نه فرماندار نه امام جمعه هیچکس اختیار تام ندارد. هر کس یک قسمتی از قدرت دستش است و هیچکس پاسخگو نیست. بعد میگویند چرا سؤال میکنی؟ چرا مطالبهگری؟ برای اینکه هر کسی یک قسمتی از کار دستش است. حل نمیشود. چون عملکردِ روشن دستمان نیست؛ اینکه چه باید بکنیم و اختیار این عملکرد، دست ۱۰ نفر آدم است. در نتیجه اجرا نمیشود و قابل اجرا نیست. نماینده تبریز در مجلس ضمن تأکید بر ضرورت وجود برنامه و ساختار قوی در کشور، افزود: بحثهای مفصلی هست برای اینکه بتوانیم جلوی رانت، دزدی، قاچاق و زمینخواری را بگیریم. اگر قرار شد کسی از بین ما بالا بیاید، آنوقت میشود نشست و با همدیگر برنامه را درآورد و در آن برنامه گفت که چگونه میشود جلوی دزدی را گرفت.
چگونه میشود کاری کرد که من حتی اگر دزد ماهری هم باشم نتوانم در این مملکت یک میلیون تومان پول را به این راحتی جابهجا کنم، نه اینکه ۱۰۰ میلیون، نه اینکه ۱۰۰ میلیارد، نه اینکه ۷۰ هزار میلیارد پول در این مملکت گم شود و این آقایان خبردار نشوند! بعد بگویند ما گرفتیم! خوابت برده بود که حالا اینها خوردند و بردند؟! کجا بودی؟! اگر سیستم وجود داشته باشد، حتی ۱۰ تومان هم از خارج به حساب من بیاید، میفهمند. الان دنیا دنیایی نیست که بشود به این راحتی در آن پول جابهجا کرد.
نایب رئیس سابق مجلس همچنین با طرح این سؤال که «چرا ما از FATF میترسیم؟»، گفت: «من بارها به این عزیزان گفتم، آقا شما بیایید FATF را در جمهوری اسلامی پیاده کنید. برای اینکه اگر FATF در این مملکت پیاده شود، پول به این سادگی نمیتواند جابهجا شود. هیچ پولی نمیتواند بیحسابکتاب به حساب من، بچه من، عمه من، خاله من و دایی من برود. باید ورود و خروجش معلوم باشد.»
مسعود پزشکیان همچنین افزود: برای همه چیز راه حل وجود دارد. برای همه مشکلات در دنیا نهتنها یک راهحل بلکه صدها راهحل وجود دارد. مشکل در کشورهای در حال توسعه و نبود راهحل نیست، بلکه نبود آدمهایی است که بدانند یا بتوانند یا بخواهند که این کار را بکنند. یعنی مشکل نبود اینهاست وگرنه تا دلت بخواهد میشود راهحل درآورد و از تجربههای مختلف در جاهای مختلف استفاده کرد.
نمایندگان ایرادات شورای نگهبان به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کردند
سن نامزدها؛ حداقل 40 و حداکثر 75 سال
گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس دیروز در اثنای رسیدگی به لایحه بودجه برگشتی از شورای نگهبان که برای دومین بار در این هفته اتفاق افتاد؛ ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را هم در دستور کار داشتند. همان طرح پرحرف و حدیثی که در میان شعارهای معیشتی بهارستان نشینان سربرآورد و نمایندگان اصرار داشتند که آن را به انتخابات 1400 برسانند، دیروز بار دیگر به صحن آمد و مجلسیها جهت تأمین نظر شورای نگهبان حداکثر سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را ۷۵ سال و حداقل آن را 40 سال تعیین کردند.
بر اساس اصلاحیه دیروز مجلس در جزء (۲) بند (الف) شرط ایرانی الاصل و تابعیت ایران به تصویب نمایندگان رسید. بنابراین اتباع ایرانی با تابعیت کشور دیگر و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کردهاند، نمیتوانند در انتخابات ثبتنام کنند. پیشتر در این جز از این شرط برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قید شده بود که ایرانی الاصل و صرفاً تابع ایران بوده و مجوز اقامت از سایر کشورها به غیر از مأموریت تحصیلی، علمی و اداری آن هم توسط دستگاههایی که مجوز اعزام میدهند را کسب نکرده باشند.
در اصلاح دیگر نمایندگان حداقل سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبتنام است که پیش از این در مصوبه مجلس حداکثر سن ۷۰ سال تعیین شده بود.
همچنین در اصلاحیه دیگری مصوب شد که داوطلبان، سوء سابقه امنیتی یا عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی نداشته باشند.
همچنین تبصره یک ماده یک این طرح اینگونه اصلاح شد که مقامات و مدیرانی که به تشخیص شورای نگهبان همطراز و هم سطح اشخاص موضوع جزو ۱۰ بند ب این ماده محسوب میشوند و نیز افرادی که به تشخیص این شورا واجد شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی و بند ۱۰ – ۵ سیاستهای کلی انتخابات هستند، میتوانند در انتخابات ثبتنام کنند.
تبصره ۳ ماده یک هم که در آن آمده بود داوطلبان ریاست جمهوری مکلفند به هنگام ثبتنام سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیتها و مدیریتهای محوله را ارائه دهند در اصلاحیه نمایندگان حذف شد.
طبق اصلاحیه مجلس در ماده ۴ بندهای الف و ب و تبصره ماده ۴ بهعنوان بندهای «ج» و «د» به ماده ۲ این قانون الحاق و ماده ۴ حذف شد. همچنین ماده ۱۱ به شرح زیر اصلاح شد:
در راستای بند (۲-۱۰) سیاستهای کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان سهماه پیش از صدور از دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد، میتواند از آنها دعوت به عمل آورده تا برنامههای آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخصهای مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند (۵-۱۰) سیاستهای کلی انتخابات بررسی نمایند.
تبصره- وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند ظرف مهلت پانزده روز از تاریخ درخواست اداره انتخابات شورای نگهبان یا هر یک از اعضای اداره انتخابات شورای نگهبان و هر یک از اعضای شورای نگهبان، مدارک یا سوابق مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری را بهصورت کامل تحویل نمایند. تأخیر مخل به کشف صلاحیت یا تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات یا کارکنان دستگاههای ذکر شده مستوجب یکی از مجازاتهای تعزیری درجه پنج موضوع ماده(۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲.۰۲.۱۱در دادگاههای صالح است.
مجلس دیروز نشست غیرعلنی هم داشت. پیش از آغاز جلسه روز سهشنبه نمایندگان در جلسه غیرعلنی عملکرد 9 ماهه خود را بررسی کردند که گزارشی از آن بیرون نیامد.
بر اساس اصلاحیه دیروز مجلس در جزء (۲) بند (الف) شرط ایرانی الاصل و تابعیت ایران به تصویب نمایندگان رسید. بنابراین اتباع ایرانی با تابعیت کشور دیگر و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کردهاند، نمیتوانند در انتخابات ثبتنام کنند. پیشتر در این جز از این شرط برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قید شده بود که ایرانی الاصل و صرفاً تابع ایران بوده و مجوز اقامت از سایر کشورها به غیر از مأموریت تحصیلی، علمی و اداری آن هم توسط دستگاههایی که مجوز اعزام میدهند را کسب نکرده باشند.
در اصلاح دیگر نمایندگان حداقل سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ سال تمام و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبتنام است که پیش از این در مصوبه مجلس حداکثر سن ۷۰ سال تعیین شده بود.
همچنین در اصلاحیه دیگری مصوب شد که داوطلبان، سوء سابقه امنیتی یا عدم وابستگی به گروههای غیرقانونی نداشته باشند.
همچنین تبصره یک ماده یک این طرح اینگونه اصلاح شد که مقامات و مدیرانی که به تشخیص شورای نگهبان همطراز و هم سطح اشخاص موضوع جزو ۱۰ بند ب این ماده محسوب میشوند و نیز افرادی که به تشخیص این شورا واجد شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی و بند ۱۰ – ۵ سیاستهای کلی انتخابات هستند، میتوانند در انتخابات ثبتنام کنند.
تبصره ۳ ماده یک هم که در آن آمده بود داوطلبان ریاست جمهوری مکلفند به هنگام ثبتنام سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیتها و مدیریتهای محوله را ارائه دهند در اصلاحیه نمایندگان حذف شد.
طبق اصلاحیه مجلس در ماده ۴ بندهای الف و ب و تبصره ماده ۴ بهعنوان بندهای «ج» و «د» به ماده ۲ این قانون الحاق و ماده ۴ حذف شد. همچنین ماده ۱۱ به شرح زیر اصلاح شد:
در راستای بند (۲-۱۰) سیاستهای کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان سهماه پیش از صدور از دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد، میتواند از آنها دعوت به عمل آورده تا برنامههای آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخصهای مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند (۵-۱۰) سیاستهای کلی انتخابات بررسی نمایند.
تبصره- وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند ظرف مهلت پانزده روز از تاریخ درخواست اداره انتخابات شورای نگهبان یا هر یک از اعضای اداره انتخابات شورای نگهبان و هر یک از اعضای شورای نگهبان، مدارک یا سوابق مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری را بهصورت کامل تحویل نمایند. تأخیر مخل به کشف صلاحیت یا تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات یا کارکنان دستگاههای ذکر شده مستوجب یکی از مجازاتهای تعزیری درجه پنج موضوع ماده(۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲.۰۲.۱۱در دادگاههای صالح است.
مجلس دیروز نشست غیرعلنی هم داشت. پیش از آغاز جلسه روز سهشنبه نمایندگان در جلسه غیرعلنی عملکرد 9 ماهه خود را بررسی کردند که گزارشی از آن بیرون نیامد.
پنجشنبههای افتتاح نمایی نزدیکتر از خط مقدم جنگ اقتصادی
ادامه از صفحه اول
جنگ اقتصادی تحمیلی، واقعیت تلخ کشور ما و عالمگیری کرونا پدیده دردناک جهان ماست اما اگر قرار باشد در کنار تمام تبعات فرساینده و ناخوشایند توأمانی تحریم و بیماری، یک کلانتصویر، قامت زخمی اما ایستاده ایران را به رخ بکشد، افتتاح مکرر پروژههایی است که حتی در روزگار عادی ایران نیز، اتفاقی مهم و یا حتی تاریخی محسوب میشدند.
دولتی که میتواند خالق زنجیره اینچنین از طرحها و ابرپروژهها باشد، دولتی که میتواند «بیدبلند» را به سرانجام برساند و بالاخره و پس از سالها از شعلههای مشعل، خوراک پالایشگاه بسازد، دولتی که میتواند با خط لوله گوره-جاسک، صادرات نفت ایران را از آن سوی تنگه نیز ممکن کند و امنیت صادرات نفت ایران را تضمین نماید، دولتی که میتواند با پروژه ریلی خواف-هرات، جاده ابریشم را احیا کند و به تجارت فرامرزی ایران از اروپا تا چین، میدانی تازه ببخشد، دولتی که میتواند با آبرسانی به فلات مرکزی و شرق ایران، توسعه متوازن را از رؤیایی در دوردست به فرایندی در جریان، بدل کند و دهها تصفیهخانه آب و فاصلاب در یک سال بسازد و تنها درسال 99، یک میلیون روستایی دیگر را به آب بهداشتی و پایدار برساند، بیگمان دولتی نشسته و خسته نیست. رویداد افتتاح پروژههای ملی، کلیشههای فضاسازیهای روانی ضد دولت را زیر سؤال میبرد، فضاسازیها و عملیات روانی که شوربختانه «دولت جنگ» را هدف قرار داده بود.
دولت محدود به رئیسجمهور، محدود به پاستور و حتی محدود به کابینه نیست. دولت بدنه فراگیری از مجریان، کارشناسان و کارکنانی است که تصویر راستین دولت هستند، تصویری واقعی از اراده و تکاپو برای اداره کشور در تمامی شرایط، از مذاکره تا تحریم، از صلح تا جنگ اقتصادی. افتتاحهای برخط گرچه روشی ناگزیر از شرایط و محدودیتهای فیزیکی در دوران کرونا بود و همچنان هست اما دادههای روشنتری را از مراحل اجرایی به شهروندان بیشتری انتقال میداد و البته تصویر دقیقتری از دولت را در ذهن شهروندان میساخت. شهروندان در آیین برخط افتتاحها دریافتند که دولت مشابه نهادهای دیگر، ترکیبی از چهرههای محدود نیست؛ دولت همان مجموعهای است که خالق صدها و هزاران پروژه تنها در یک سال است. اصل تفکیک قوا به معنای این همانی نهادها و قوا نیست و نهاد دولت چه ظرفیت اجراییاش و چه توان کارشناسیاش نمیتواند در تراز نهاد دیگری باشد؛ تعدد آیین افتتاحها و به عبارتی تعدد طرح و ابرپروژههای ملی این گزاره را تثبیت و آشکار نمود که دولت، به معنای واقع کلمه، نهاد اداره کشور است و در جنگ اقتصادی، خط مقدم.
جهش تولید در سال 99 و افتتاح طرحهای بزرگ ملی در کوران جنگ اقتصادی مرهون سالهایی است که ایران با انتخاب شهروندانش از انزوا و تحریم گریخت و منابع و توانمندی لازم را برای توسعه مهیا کرد. آنچه تسلیمناپذیری ما را در روزگار جنگ برجسته میکند محصول دستاوردهای ایران در سالهای صلح و دیپلماسی است. دولت دوازدهم در سال 99 نشان داد که دیپلماسی میتواند و باید پشتوانه ایستادگی باشد و البته ایستادگی این روزها نیز به پشتوانه دیپلماسی در آینده تبدیل خواهد شد و این جز با دولتی که مذاکره را به وقت مذاکره و ایستادگی را به وقت ایستادگی بهکار برد، ممکن نمیشود.
جنگ اقتصادی تحمیلی، واقعیت تلخ کشور ما و عالمگیری کرونا پدیده دردناک جهان ماست اما اگر قرار باشد در کنار تمام تبعات فرساینده و ناخوشایند توأمانی تحریم و بیماری، یک کلانتصویر، قامت زخمی اما ایستاده ایران را به رخ بکشد، افتتاح مکرر پروژههایی است که حتی در روزگار عادی ایران نیز، اتفاقی مهم و یا حتی تاریخی محسوب میشدند.
دولتی که میتواند خالق زنجیره اینچنین از طرحها و ابرپروژهها باشد، دولتی که میتواند «بیدبلند» را به سرانجام برساند و بالاخره و پس از سالها از شعلههای مشعل، خوراک پالایشگاه بسازد، دولتی که میتواند با خط لوله گوره-جاسک، صادرات نفت ایران را از آن سوی تنگه نیز ممکن کند و امنیت صادرات نفت ایران را تضمین نماید، دولتی که میتواند با پروژه ریلی خواف-هرات، جاده ابریشم را احیا کند و به تجارت فرامرزی ایران از اروپا تا چین، میدانی تازه ببخشد، دولتی که میتواند با آبرسانی به فلات مرکزی و شرق ایران، توسعه متوازن را از رؤیایی در دوردست به فرایندی در جریان، بدل کند و دهها تصفیهخانه آب و فاصلاب در یک سال بسازد و تنها درسال 99، یک میلیون روستایی دیگر را به آب بهداشتی و پایدار برساند، بیگمان دولتی نشسته و خسته نیست. رویداد افتتاح پروژههای ملی، کلیشههای فضاسازیهای روانی ضد دولت را زیر سؤال میبرد، فضاسازیها و عملیات روانی که شوربختانه «دولت جنگ» را هدف قرار داده بود.
دولت محدود به رئیسجمهور، محدود به پاستور و حتی محدود به کابینه نیست. دولت بدنه فراگیری از مجریان، کارشناسان و کارکنانی است که تصویر راستین دولت هستند، تصویری واقعی از اراده و تکاپو برای اداره کشور در تمامی شرایط، از مذاکره تا تحریم، از صلح تا جنگ اقتصادی. افتتاحهای برخط گرچه روشی ناگزیر از شرایط و محدودیتهای فیزیکی در دوران کرونا بود و همچنان هست اما دادههای روشنتری را از مراحل اجرایی به شهروندان بیشتری انتقال میداد و البته تصویر دقیقتری از دولت را در ذهن شهروندان میساخت. شهروندان در آیین برخط افتتاحها دریافتند که دولت مشابه نهادهای دیگر، ترکیبی از چهرههای محدود نیست؛ دولت همان مجموعهای است که خالق صدها و هزاران پروژه تنها در یک سال است. اصل تفکیک قوا به معنای این همانی نهادها و قوا نیست و نهاد دولت چه ظرفیت اجراییاش و چه توان کارشناسیاش نمیتواند در تراز نهاد دیگری باشد؛ تعدد آیین افتتاحها و به عبارتی تعدد طرح و ابرپروژههای ملی این گزاره را تثبیت و آشکار نمود که دولت، به معنای واقع کلمه، نهاد اداره کشور است و در جنگ اقتصادی، خط مقدم.
جهش تولید در سال 99 و افتتاح طرحهای بزرگ ملی در کوران جنگ اقتصادی مرهون سالهایی است که ایران با انتخاب شهروندانش از انزوا و تحریم گریخت و منابع و توانمندی لازم را برای توسعه مهیا کرد. آنچه تسلیمناپذیری ما را در روزگار جنگ برجسته میکند محصول دستاوردهای ایران در سالهای صلح و دیپلماسی است. دولت دوازدهم در سال 99 نشان داد که دیپلماسی میتواند و باید پشتوانه ایستادگی باشد و البته ایستادگی این روزها نیز به پشتوانه دیپلماسی در آینده تبدیل خواهد شد و این جز با دولتی که مذاکره را به وقت مذاکره و ایستادگی را به وقت ایستادگی بهکار برد، ممکن نمیشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
همکاری را جایگزین تقابل در منطقه کنیم
-
ناطق نوری و لاریجانی کاندیدای 1400 نمیشوند
-
واردات 50 هزار تن گوشت مرغ به کشور
-
تأکید پزشکیان بر ضرورت برنامه محوری برای اداره کشور
-
سن نامزدها؛ حداقل 40 و حداکثر 75 سال
-
پنجشنبههای افتتاح نمایی نزدیکتر از خط مقدم جنگ اقتصادی
اخبارایران آنلاین