وزیر ارشاد در جلسه رونمایی از پروژههای دولت الکترونیک:
تسریع خدمات و شفافیت از مزایای تحقق دولت الکترونیک است
جلسه رونمایی از پروژههای دولت الکترونیک و فضای مجازی در حالی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که سیدعباس صالحی تأکید کرد تلاش برای بهرهمندی از فضای مجازی به معنای کنار گذاشتن فضای حقیقی نیست.
صالحی در این جلسه با اشاره به اقدامات خوبی که در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی انجام شده، گفت:« در فضای پنجره واحد که امروز رونماییاش را شاهدیم بیش از ۲۰ خدمت وزارت فرهنگ قابلیت بهرهبرداری دارد. برای ایجاد این بستر مسیر طولانی طی شد و بیش از ۱۰۰ مجوز به ۳۳ مجوز تقلیل و تجمیع پیدا کرد.»
صالحی تسریع خدمات، شفافیت و پیشگیری از فساد را از جمله مزیتهای دولت الکترونیک دانست و گفت:«بزودی بقیه خدمات نیز به پنجره واحد خواهند پیوست و امیدواریم در پایان دولت دوازدهم بسیاری از فرایندها و خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای غیرحضوری انجام شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای توانمندی فضای وزارت فرهنگ درباره فضای مجازی را مهم دانست و گفت:« در عصر حاضر بستر فعالیت در حال انتقال به فضای مجازی است و وزارت فرهنگ اگر بخواهد نقش خودش را حفظ کند احتیاج دارد توانمندی خودش را در این قسمت ارتقا بدهد. برای تکامل ساختار سازمانی وزارتخانه اقداماتی انجام شده که یکی از آنها متناسبسازی پستهای سازمانی است. همچنین در بودجهبندی سالانه درصدی را به فعالیتهای مجازی اختصاص دادیم و سهم فضای مجازی را جدیتر دیدیم.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر بحث شبکهسازی در کنار توانمندسازی فضای وزارت فرهنگ و دولت الکترونیک گفت:«باید بتوانیم از طریق اتصال مجموعههای حاکمیتی، عمومی و خصوصی ظرفیت وزارت فرهنگ و ارشاد را در حوزه عملیات ارتقا بدهیم. ضرورت دارد یک کنسرسیوم (انجمن) تولید و نشر محتوا در فضای مجازی ایجاد شود که در حال حاضر اساسنامهاش تدوین شده است.» وی با اشاره به توانمندسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر فضای مجازی تصریح کرد: «به نظر میآید مجموعه همکاران در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی شرایط قابل توجهی را برای جهش در فضای مجازی فراهم کردهاند. در فرصت باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم مجموعه اقدامات ارائه شده باید به مرحله تثبیت و اجرایی شدن برسد تا اقدامات خوبی در این دوره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماندگار شود و راه را برای آیندگان هموار سازد.»
وی افزود: «در بخش محتوا این دغدغه وجود دارد که نباید این فضا جایگزین فضای حقیقی بشود. اما در زمانی که همچون دوران کرونا محدودیتهایی برای فضای حقیقی وجود دارد باید از ظرفیت فضای مجازی بهره برد. همچنین گاهی فرصتهایی در فضای مجازی وجود دارد که در فضای حقیقی شاهد آن نیستیم.ورود به فضای مجازی به معنای کنار گذاشتن فضای حقیقی نیست.»
گفتنی است در این مراسم از پروژههایی همچون پنجره واحد مجوزها و خدمات وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه ارتباط شبکه سازمانی وفا، ایجاد و فعالسازی بیش از ۴۰۰ پرتال اطلاعرسانی در سراسر کشور و متناسبسازی سازمان نفرات ادارات کل استانی با فضای مجازی رونمایی شد.
سیداحمد حســــــــــــینی از استادان پیشکسوت تنبورنوازی، پنجشنبه ۲۰اسفند ۱۳۹۹ در سکوت و دور از هیاهو براثر کهولت سن درگذشت. محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت سیداحمد حسینی، نوازنده پیشکسوت تنبور را تسلیت گفت./ ایلنا
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در بازدید از تئاتر شهر از برگزاری جلسه مشترک میان اعضای «کمیسیون معماری و شهرسازی»، «کمیسیون فرهنگی اجتماعی» شورای اسلامی شهر تهران، مدیران وزارت ارشاد و تعدادی از اهالی تئاتر، تشکلهای مربوطه با حضور مدیران شهرداری تهران در هفتههای آینده خبر داد./ ایرنا
همزمان با هفته هنر انقلاب و در سالروز بزرگداشت شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی در فروردینماه ۱۴۰۰، چهره سال هنر انقلاب ۱۳۹۸ معرفی میشود. جواد افشار برای کارگردانی سریال «گاندو» و واکنش هنری بهنگام به اتفاقات سیاسی روز، صابر شیخرضایی برای طراحی و اجرای دیوارنگارههای ضداستکباری لانه جاسوسی و تولید پوستر برای شهادت سردار سلیمانی، غلامرضا صنعتگر برای خوانندگی تصنیفهای «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران»، محسن کاظمی برای نویسندگی کتاب «نقاشی قهوهخانه» که بهعنوان اثر برگزیده جایزه جلال آل احمد برگزیده شد و حسن روحالامین برای خلق آثاری به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، 5 نامزد چهره سال هنر انقلاب هستند. / ایرنا
«زیر نور کم» به کارگردانی محمد پرویزی با تصمیم عوامل فیلم و بهدلیل شرایط نگرانکننده بیماری کرونا، این فیلم بهصورت آنلاین به نمایش درمیآید. لیلا زارع، صابر ابر ، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، بیتا بادران، تیرداد کیایی، رابعه مدنی، روحالله کمانی و نیلوفر شهیدی در این فیلم بازی کردهاند./ ایرنا
یک مستند موسیقایی و دو فیلم سینمایی که پیش از این در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفتهاند، به اکران آنلاین «هنروتجربه» وارد شدند. فیلمهای «چی چکا» ساخته رها فریدی، «بی گاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی و «وقتی پروانه شدم» ساخته آرش زارع از اول فروردین ماه در صفحه ویژه «هنروتجربه» در پلتفرم هاشور اکران آنلاین میشوند./ خبرآنلاین
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، دلیل تمدید حکم دبیر جشنواره تئاتر فجر را ساری و جاری بودن فعالیتهای تئاتر و پرهیز از اتلاف زمان در جابهجاییهای مدیریتی در دولت جدید اعلام کرد./ ایسنا
«مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان در سیزدهمین جشنواره فیلم بنگلور به نمایش درخواهد آمد. سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم بنگلور از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ مارس (۴ تا ۱۱ فروردین) بهصورت حضوری در کشور هند برگزار خواهد شد. / ایسنا
مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۱ تنها با حضور نامزدهای کسب جایزه، میهمانان آنها و اعطا کنندگان جوایز و به شکلی متفاوت با سالهای گذشته برگزار خواهد شد و همچنین خبری از قرعه کشی سالانه میان اعضای آکادمی برای شرکت در این مراسم نیست. تمامی رویدادهای حضوری مربوط به قبل و بعد از مراسم اعطای جوایز از جمله ضیافت ناهار نامزدهای اسکار هم لغو شده است. / ایسنا
به بهانه سالروز درگذشت زنده یاد هاشم فیاض در اواخر اسفند سال 1383
هاشم فیاض در دوران خود یگانه استاد تعزیه بود
محمدحسین ناصربخت
استاد دانشگاه و پژوهشگر نمایشهای آیینی
زندهیاد هاشم فیاض از اساتید تعزیه بودند که در کودکی هنگام بچهخوانی در تکیه دولت برنامه اجرا میکردند. ایشان از یادگارهای تعزیه تکیه دولت بودند و تا دوره معاصر هم فعالیت خود را ادامه دادند و ما مدتی است که ایشان را از دست دادهایم. ولی ایشان تجربه تعزیه معاصر را به تجربه تکیه دولت وصل میکردند.
یعنی میتوانستند این امکان را در اجراهایشان فراهم آورند که ما با شیوه اجرای اصیل تعزیه در دوران شکوهش آشنایی پیدا کنیم. تعداد زیادی از مجالس غریب تعزیه را که امروزه کمتر اجرا میشود و حتی برخی هم اجرا نمیشود، از شیوه اجرا و تنظیم موسیقایی گرفته تا تنظیم صحنهای را بخوبی میدانستند و قراردادهای اجراییاش را اطلاع داشتند و تجربه گذشته در اجرای مجالس غریب را در ذهنشان داشتند و هر فرصتی هم که دست میداد مجالس غریب را اجرا میکردند. ایشان از شمرخوانان بسیار قدیم و مخالفخوانان بسیار قدری بودند که شبیهخوانی را با نواده میرعزا یعنی میر غم شروع کرده بودند. ایشان در اجرای نقشهای مخالف و بویژه در اجرای شبیه مضحکها بسیار تبحر داشتند. یک استعداد ذاتی داشتند که به مهارتهایشان اضافه میشد و به شبیه مضحکها کمک میکرد و ایشان در دوره خود یگانه بودند.
شبیهگردان بسیار برجستهای بود. حتی در آخرین دقایق عمر خود در کنار تعزیه بودند. سوگوارهای در قم برگزار شده بود که در روزهای آخر حیات ایشان هم بود و من در کنار ایشان به عنوان داور شرکت کرده بودم. ایشان در آخرین لحظات که در مجالس آخر حالشان هم بد شده بود پای تعزیهها مینشستند و راهنمایی میدادند و تجارب خود را از طریق داوریها منتقل میکردند. حتی وقتی که از ما به ناچار خداحافظی کردند و به سوی منزلشان حرکت کردند و بعد هم فوت کردند تا آخرین لحظات عمرشان به ما یاد میدادند که چگونه معیارهای درست را در ارزیابی آثار به کار ببریم. و نظراتشان را به ما منتقل میکردند.
ایشان بسیار حساس بودند تا تعزیه با قرارهای اصیلش اجرا شود. برای همین ایشان به عنوان معین البکای دوران خود شناخته میشدند. خیلی از شبیهخوانهای استاد را ایشان پرورش دادند و تا سالهای آخر هم این کار را انجام میدادند. اگر در میان جوانها و بچهخوانها استعدادی میدیدند، سعی میکردند از آنها حفاظت کنندتا در شرایط پیرامونی این استعدادها تلف نشوند.
من از نزدیک دیده بودم که چقدر در مورد آموزش دقیق این استعدادها حساس هستند. در مورد موسیقی تعزیه و آداب و رسوم اجرای تعزیه خودشان آرشیو بسیار غنی از وسایل داشتند. از نسخ قدیمی تعزیه داشتند که هم در اختیار دیگران قرار میدادند و هم خودشان استفاده میکردند. اکنون حتماً این مجموعه نفیس در اختیار فرزندانشان قرار دارد. و تعدادی هم در اختیار گروههای تعزیهخوان قرار دارد. برخی از وسایلی که ایشان در آرشیوشان داشتند از تکیه دولت به جا مانده بود. مثلاً سری در آنجا نگهداری میشد که محمد مدبر نقاش معروف قهوهخانهای از خمیر ساخته بود و خیلی زیبا و شکیل بود. یا زرههای بسیار قدیمی و آرشیو بسیار غنی ای از لباس و تجهیزات داشتند و خیلی هم در این زمینه خلاق بودند. خیلی هم ذوق داشتند تا با همان سرمایه شخصی که از اجراهایشان به دست میآوردند، آن را گسترش دهند. همه سرمایهاش را برای تعزیه صرف میکردند.
اساساً ما به یک موزه نمایش در ایران نیاز داریم که بخشی به نمایشهای سنتی و از جمله بخشی هم به ادوات قدیمی که استفاده میشده مربوط میشود. وسایلی که امروز ممکن است در نمایشهای آیینی دیگر استفاده نشود. اما این وسایل میتواند در موزه موجود باشد تا سازندگان جدید از آن الهام بگیرند. حتماً ما به چنین موزهای نیاز داریم. تلاشهایی هم شد و آییننامهای هم نوشتیم که به تصویب دولت هم رسید ولی این اقدام عملی هنوز به ثمر نرسیده است. و هنوز هم چنین موزهای وجود ندارد. ما باید بنیادی برای تعزیه به وجود بیاوریم و در کنار آن باید پژوهشکدهای باشد و نیز یک محل اجرای دائمی برای تعزیهخوانیها و شبیهخوانیهای نمونه باشد و نیز یک موزه تعزیه که در آن نسخ کهن و ادوات قدیمی نگهداری شوند و تجربه عملی شبیهخوانان حفظ شود و تلاشهایی که کردند برای ساخت وسایل و نسخ کهن اصل آن در آنجا نگهداری شود و امکان چاپ برای پژوهشگران فراهم شود.
پیشتازی خیره کننده زنان در میان نامزدهای «اسکار 2021»
پیچیدگیهای کرونایی سینمای جهان
وصال روحانی
خبرنگار
کاندیداهای نودوسومین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی شدند ولی ایران با حذف نام «خورشید» ساخته انسانی اخیر مجید مجیدی از فهرست برترین آثار غیر انگلیسی زبان (یا به روایتی «آثار بینالملل») یک بار دیگر مثل چهار سال گذشته از مهمترین و تبلیغاتیترین جوایز سینمایی دنیا بینصیب ماند.
در سالی که تحت تأثیر بیماری مهیب کرونا نامزدهای اسکار دوماه دیرتر از معمول و در مراسمی کوتاه در شهر لندن و توسط زوج هنری نیک جوناس و پریانکا چوپرا معرفی شدند. زنان با کسب آماری خیرهکننده رکوردی جدید را به نفع خود به ثبت رساندند. در اتفاقی بیسابقه در تاریخ اهدای جوایزی که آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری از سال 1927 به بعد مجری و توزیع کننده دائمی آن بوده، امسال 70 زن در 24 شاخه مختلف اسکار مجموعاً به 76 کاندیدا نایل آمدند و این پاسخی بود به معترضان برحقی که همواره این آکادمی را به تبعیض جنسیتی و برتر دانستن مردان بر زنان متهم کردهاند. برای اولینبار در تمامی ادوار دو زن در یک سال واحد نامزد جایزه اسکار برترین کارگردانی شدند که یکیشان چلوژائو کارگردان 38 ساله و چینی فیلم «نومادلند» است و دیگری امرالدفنل که فیلم «زن جوان امیدساز» را کارگردانی کرده است. اضافه بر این چلوژائو تبدیل به اولین زن رنگین پوست شد که برای این جایزه نامزد شده است. در تمامی شاخهها مثل معمول فقط 5 فیلم یا 5 هنرمند به فهرستهای نهایی راه یافتند، به جز در قسمت بهترین فیلم که همانند 12سال گذشته شامل آثار بیشتری شد (این بار 8فیلم)، در میان فیلمهای کاندیدا شده «منک» ساخته جدید دیوید فینچر امریکایی پیرامون زندگی و دستاوردهای هرمن جی منکیوویچ سناریست افسانهای هالیوود و بخصوص نقش و سهم فراوان وی در شکلگیری فیلمنامه «همشهری کین» بهترین فیلم تاریخ با کسب 10 نامزدی پیشتاز شد و بسیاری از فیلمها و هنرمندان دیگر هم که 15 روز پیشتر در اهدای جوایز گولدن گلوب سهم و نصیبی برده بودند، همچون همیشه در فهرست کاندیداهای اسکار هم جایی را یافتند.
توجه فراوان به سیاهان
آکادمی اسکار در روند پاک کردن یک اتهام قدیمی و مکرر وارده دیگر به این نهاد، امسال به سیاهپوستان نیز بهای زیادی داد و نقطه اوج این توجه در شاخه بهترین بازیگر نقش دوم مرد بود که سه سیاهپوست امریکایی یا آفریقاییتبار جایی بین 5 نامزد این رده پیدا کردند. آنها لسلی اودوم جونیور برای فیلم «یک شب در میامی» و دانی یل کالویا و لاکیت استن فیلد برای فیلم «Judas and the Black Messiah» هستند.
اهدای اسکارهای امسال صبح روز دوشنبه 5 اردیبهشت 1400 در مراسمی در تالار «دالبی تئاتر» شهر لسآنجلس امریکا صورت میگیرد و باز هم شبکه ABC پخش زنده یا غیر زنده تلویزیونی آن را برای حدود 170 کشور جهان متقبل شده و با این اوصاف تا آن موقع نامزدها و اسامی اعلام شده (در شامگاه روز دوشنبه 25 اسفند) وقت دارند تا با معرفی هرچه بیشتر خود و آثارشان به 8هزار عضو آکادمی اسکار بخت فزونتری را در راه تصاحب «اسکارهای 2021» برای خود پیریزی، با اینکه «نومادلند» چندی پیش به جایزه گولدنگلوب بهترین فیلم دراماتیک سال دست یافت اما «منک» که وصفاش رفت و «محاکمه شیکاگو7» بخت قابل توجهی برای کنار زدن این فیلم و کسب اسکار این رده را دارند. چادویک بوسمن سیاهپوست و فقید که گلوب برترین هنرپیشه مرد دراماتیک را برد (و این جایزه به وابستگان وی اهدا شد)، برای اسکار این رده نیز کاندیدا شده و این امر محصول بازی عالی او در فیلم «Ma Raings Black Bottom» است ولی آنتونی هاپکینز و گری اولدمن که هر دوکهنهکاران عرصه سینما و تئاتر بریتانیا هستند شانس غلبه بر وی را دارند. مشابه این وضع در قسمت بهترین هنرپیشه زن نقش اول هم برقرار است. آنجا که نام آندرا دی فاتح جایزه گلوب برای بازی در فیلم «امریکا در مقابل بیلی هالیدی» بهعنوان نامزد اسکار هم آمده است اما ونهسا کربی، ویولا دیویس و فرانیسی مک دورماند دارنده دو اسکار سالهای 1996 و 2018 برای غلبه براو صف بستهاند.
وضعیت جدید«میناری»
در شاخه برترین فیلم بینالملل آنجا که نامی از مجیدی و کار احساس برانگیز وی نیست، پیشبینی فیلم فاتح اسکار در بین 5 کاندیدای حاضر بسیار سخت مینماید اما «میناری» از کشور امریکا که جایزه گلوب این رده را در یک انتخاب جنجالی کسب کرد، اصلاً جایی در میان نامزدها ندارد و جالبتر اینکه همین فیلم یکی از 8 نامزد اسکار برترین فیلم سال شده است. مجموعه این عناصر به اسکار امسال همان حالت جذاب همیشگی را بخشیده ولی پیچیدگی معادلات امسال که از مشکلات کرونایی و کسادی بازار فروش فیلمها و عدم اکران عمومی تقریباً تمامی آثار نامزد شده برمیخیزد، بر پیچیدگیهای رقابت امسال افزوده است.
نگاهی به انیمیشن بلند تام و جری
موش و گربهاش کجاست؟
سید حسام فروزان
خبرنگار
شاید اگر بگوییم همه ما با «تام و جری» خاطره داریم اغراق نکرده باشیم. کارتونی به نویسندگی و کارگردانی ویلیام هانا و جوزف باربرا که توسط کمپانی مترو گلدوین مهیر ساخته شد و بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۸ در ۱۱۴ قسمت کوتاه پخش شد؛ هشتاد سال عمری است برای خودش. ترکیب گربه آبی رنگ احمق و موش فسقلی زبر و زرنگ و تعقیب و گریزهای همیشگی و کمدی اسلپ استیک (بزن و بکوب) آنها لحظات مفرح و خاطرات شیرینی برای کودکان چند نسل ساخت؛ نوستالژی تام و جری هنوز هم در ما زنده است. چقدر لجمان در میآمد که در هر ماجرایی تام مغلوب میشد و بلایی سرش میآمد و چقدر دلمان میخواست محض رضای خدا یک بار هم که شده آن موش لعنتی را بگیرد و بخورد! تام و جری آنقدر مهم بود که به ادبیات و فرهنگ سینمایی هم راه یافت. خسرو دهقان در کلاسهای فیلمنامهنویسی هروقت میخواست به ماجرای اصلی و علت جذابیت فیلمی اشاره کند میپرسید «موش و گربهاش کجاست؟» حالا کمپانی برادران وارنر به سراغ گنجینههای قدیمی رفته است و تام و جری را به صورت لایو اکشن (ترکیب انیمیشن و فیلم) بازسازی کرده است. کارگردانی این نسخه تازه برعهده تیم استوری گذاشته شده که پیش ازاین فیلمهای تاکسی، چهار شگفتانگیز و شَفت را از او به خاطر داشتیم. فیلم به تازگی اکران شده و در همین مدت کوتاه بحث و جدلهای بسیاری میان انبوه طرفداران تام و جری به وجود آورده است.
آنچه گذشت
در سال 1937 کمپانی والت دیزنی اولین انیمیشن بلند خود یعنی «سفید برفی و هفت کوتوله» را روانه پرده سینماها کرد و موفقیتی بزرگ به دست آورد و صنعت انیمیشن را برای همیشه متحول ساخت. پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر در دهههای اخیر و بهوجود آمدن CGI کمپانیها را به فکر بازسازی کارتونهای کلاسیک به صورت سه بعدی انداخت؛ نمونههای موفقی مانند دیو و دلبر، کتاب جنگل، شیرشاه و دامبو نشان داد ترکیب نوستالژی و تکنولوژی جواب میدهد و میشود چند دلار بیشتر به جیب زد، هرچند برخی از این بازسازیها صرفاً تکرار نما به نمای همان کارتونهای کلاسیک بود بدون هیچ تغییر یا خلاقیتی. استقبال کودکان امروزی از این لایو اکشنهای پر زرق و برق نشان داد آنها میانهای با نوستالژی کارتونهای اصلی ندارند. در سال 1992 اولین انیمیشن بلند تام و جری بهکارگردانی فیل رومن ساخته شد که شکستی تمام عیار بود. تام و جری در این کارتون برای اولین بار حرف میزدند و همین گناهی نابخشودنی بود!
داستان از چه قرار است
دو خط داستانی در این بازسازی دنبال میشود: دختر نوجوانی به اسم کیلا (کلوئه گریس مورتس) میخواهد خودش را ثابت کند و بهعنوان مدیر برنامه هتل به موفقیت برسد. او باید میهمانی بزرگی را در هتل مدیریت کند، بنابراین لازم است موش مزاحمی به نام جری را از هتل بیرون بیندازد؛ برای همین گربهای آبی رنگ به نام تام را استخدام میکند. از آن طرف یک زوج معروف و ثروتمند میخواهند ازدواج کنند و با چالشهایی روبهرو هستند. این خطهای داستانی میتوانست برای خلق لحظات فرحبخش موش و گربهای کافی باشد، اما در کمال تعجب میبینیم تام و جری قصه اصلی فیلم نیست و آنها در حاشیه هستند؛ در واقع درام برپایه شخصیت تام و جری شکل نگرفته است. نقطه ضعف اصلی فیلم که بسیاری از مشتاقان تام و جری را ناامید کرده همین است که قصه فیلم به بیراهه میرود. ما به جای تماشای داستانی جذاب درباره تام و جری، قصهای در باب نکوهش تجملگرایی در زوجهای جوان و تلاش برای موفقیت کاری میبینیم. فیلم در بسیاری از دقایق فراموش میکند که قرار بوده تماشاگر از بازسازی تام و جری لذت ببرد نه داستانی کلیشهای و نخنما شده هالیوودی.
چرا باید دید
تام و جری به هرحال ادای دینی است به این کاراکترهای نوستالژیک. فیلم شوخی جدید و خیرهکنندهای ندارد و در بهترین حالت میتواند همان دقایق درخشان کارتونهای کوتاه را بازسازی کند. ترکیب شخصیتهای کارتونی و فیلم بسیار خوب اجرا شده؛ در واقع حیوانات بهصورت دو بعدی ساخته شدهاند که حس همان کارتونهای کلاسیک را القا کند؛ همه حیوانات به جز تام و جری حرف میزنند که تصمیم هوشمندانهای است. فیلم ممکن است برای کودکان و نوجوانانی که چندان خاطرهای با تام و جری نداشتهاند جذاب باشد.
نقد و نظر کوتاه
شاید بازسازی تام و جری بهصورت انیمیشن بلند از ابتدا تصمیم اشتباهی بوده باشد، چون کارتونهای کلاسیک کوتاه و ساده و کامل بودند. گویی هیچ چیزی کم نداشتند، مثل لطیفهای بامزه تماشاگر را به خنده میانداختند و تمام میشدند. شاید بهتر باشد تام و جری هم مثل میکی ماوس بهصورت همان آیتمهای کوتاه بازسازی شود و با داستانهایی تازه ادامه یابد. فیلم تیم استوری پر از شخصیتهای انسانی اضافی و لوس و بیمزه است. انگار سازندگان مطمئن نبودهاند تام و جری برای فیلم بلند کافی باشد. شخصیتها عمقی ندارند و همدلی تماشاگر را برنمیانگیزند، حتی کمدی اسلپ استیک تام و جری در حد همان کارتونهای کلاسیک هم در نیامده است. پاساژهای موسیقایی چنگی به دل نمیزنند و ارتباطی دراماتیک با داستان و شخصیتها ندارند. کمپانی برادران وارنر این شانس را داشت که گنجینهای قدیمی را زنده کند و نسل تازهای از تماشاگران شیفته تام و جری بسازد اما این فرصت را از دست داد. شاید بهتر باشد شخصیتپردازی و قصهگویی کارتونهای پیکسار را الگو قرار دهند، برای نمونه نگاه کنید به شخصیت فورکی (چنگالک) در داستان اسباببازی ۴. یک چنگال یکبار مصرف از سطل زباله بیرون میآید و به چنان شخصیتی تبدیل میشود که دل تماشاگر را با خودش همراه میکند.